Постанова
від 26.09.2017 по справі 907/1255/15
ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

79010, м.Львів, вул.Личаківська,81


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"26" вересня 2017 р. Справа № 907/1255/15

Львівський апеляційний господарський суд в складі колегії:

головуючого - судді Кравчук Н.М.

суддів Матущак О.І.

ОСОБА_1

розглянувши апеляційну скаргу публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації Закарпатгаз (надалі ПАТ Закарпатгаз ) за вих.1/34 від 10.07.2017р. (вх.ЛАГС№01-05/3338/17 від 13.07.2017р.)

на рішення господарського суду Закарпатської області від 22.06.2017р.

у справі № 907/1255/15

за позовом: ПАТ Закарпатгаз , м. Ужгород

до відповідача: товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний центр інформаційних технологій» (надалі ТзОВ „Міжнародний центр інформаційних технологій» ), м. Ужгород

про стягнення суми 206 547,31 грн. заподіяних збитків

за участю представників сторін:

від позивача: ОСОБА_2 - представник (довіреність № 007.2.-ДР-46-0812 від 15.08.2017р.);

від відповідача: ОСОБА_3 - представник (довіреність № 39 від 12.01.2016р.)

Представникам сторін роз'яснено права та обов'язки, передбачені ст.ст. 20, 22, 28 ГПК України. Заяв про відвід суддів та клопотань про здійснення технічної фіксації судового процесу від сторін не надходило.

ВСТАНОВИВ:

Рішенням господарського суду Закарпатської області від 22.06.2017р. у справі №907/1255/15 (суддя Івашкович І.В.) в задоволенні позову відмовлено повністю. Витрати по оплаті судового збору в розмірі 3 098,21 грн. покладено на позивача. Стягнуто з ПАТ "Закарпатгаз" на користь ТзОВ „Міжнародний центр інформаційних технологій» суму 4 404,00 грн. відшкодування витрат по сплаті за проведення судової експертизи.

Відмовляючи у задоволенні позову, місцевий господарський суд дійшов висновку про відсутність в матеріалах справи належних та допустимих доказів, які б підтверджували наявність ознак вчинення відповідачем порушення у вигляді несанкціонованого відбору природного газу шляхом самовільного під'єднання до газової мережі. Висновком експерта підтверджується той факт, що після вжиття спеціалістами позивача при проведенні демонтажу лічильника комплексу заходів щодо припинення газопостачання до газоспоживного обладнання відповідача, що мало місце 15.10.2012р., жодних дій, які б призвели до відновлення газопостачання шляхом порушення такої системи заходів (зрив або пошкодження пломби, відкриття, пошкодження крана, тощо), не вчинялось.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням, ПАТ "Закарпатгаз" подало апеляційну скаргу, в якій вказує, що судом першої інстанції не в повному обсязі з'ясовано всі обставини справи, які мають значення для правильного вирішення господарського спору, не враховано надані ним докази, а відтак, винесено необ'єктивне рішення, просить його скасувати, прийняти нове, яким задоволити позовні вимоги повністю. Зокрема, скаржник зазначає, що факт несанкціонованого відбору природного газу та використання непридатного лічильника було зафіксовано в актах перевірки споживача. Виявлені порушення стали підставою для здійснення перерахунку об'ємів природного газу відповідно до п.3.12.11 Правил використання природним газом для юридичних осіб та ст. 23 Закону України Про засади функціонування природного газу .

Згідно протоколу про автоматичний розподіл справ між суддями від 13.07.2017р. дану справу розподілено до розгляду судді-доповідачу ОСОБА_4, склад колегії сформований з суддів: Кравчук Н.М. - головуючий суддя, ОСОБА_5 та ОСОБА_1

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 17.07.2017р. прийнято апеляційну скаргу до провадження та призначено її до розгляду на 22.08.2017р.

Ухвалою Львівського апеляційного господарського суду від 22.08.2017р. відкладено розгляд апеляційної скарги на 14.09.2017р.

14.09.2017р. в судовому засіданні оголошено перерву до 26.09.2017р., про що сторони повідомлені під розписку.

Скаржник в судовому засіданні доводи апеляційної скарги підтримав повністю.

Відповідач в судовому засіданні проти доводів скаржника заперечив з підстав, викладених у відзиві на апеляційну скаргу (зареєстрований в канцелярії суду за вх№ 01-04/5701/17 від 21.08.2017р.), рішення суду першої інстанції вважає законним та обґрунтованим, відтак просить суд залишити його без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Розглянувши апеляційну скаргу, матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, Львівський апеляційний господарський суд встановив наступне.

Між ПАТ "Закарпатгаз" (постачальник) та ТзОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" (споживач) було укладено договір №538/У від 03.01.2012р. на постачання природного газу за регульованим тарифом, згідно із умовами якого постачальник постачає природний газ споживачу в обсягах і порядку, передбачених договором для забезпечення потреб споживача, а споживач оплачує постачальнику вартість газу і наданих послуг у розмірах, строки, порядку та на умовах, передбачених договором (а.с. 13-15 том І).

У відповідності до взятих за умовами договору на себе зобов'язань (розділ 5 договору) споживач зобов'язався, зокрема, дотримуватись дисципліни споживання газу; забезпечувати допуск уповноважених представників постачальника за пред'явленням службового посвідчення на власну територію для огляду вузлів обліку, газопроводів, газоспоживного устаткування, в т.ч., для проведення перевірки, зняття показів, зчитування даних із ЗВТ, для виконання заходів з відключення/підключення газового обладнання в порядку, визначеному законодавством; забезпечувати збереження та цілісність ЗВТ і пломб на них та на газовому обладнанні, в т.ч. відключеному від систем газопостачання, що знаходяться на території споживача.

У додатку №1 до договору на постачання природного газу за регульованим тарифом визначено перелік комерційних вузлів обліку газу та газоспоживного обладнання, згідно з яким за місцезнаходженням пункту призначення: с. Баранинці, вул. Гагаріна,98, установлено газоспоживне обладнання - Термомакс в кількості 1, ПГ-4 - в кількості 1, Тип приладу обліку - Метрікс G-6, зав. номер 007735 р.в.05 (а.с. 16).

Додатком №2 до договору на постачання природного газу за регульованим тарифом визначено договірні обсяги постачання природного газу на 2012р., в т.ч. по місяцях та кварталах (а.с. 17).

Відповідно до умов договору про строк дії (розділ 10 договору) цей договір укладено на строк до 31.12.2012р., з умовою його подальшої пролонгації, якщо за місяць до закінчення строку жодною із сторін не буде заявлено про його припинення або перегляд умов. При цьому встановлено обов'язковість переоформлення додатку №2 щодо договірних обсягів постачання газу. В подальшому будь-яких змін чи доповнень, в т.ч. щодо договірних обсягів газу, сторонами до договору не вносилось.

Актом про демонтаж лічильника газу від 15.10.2012р. №5863/10, складеним уповноваженими представниками ПАТ "Закарпатгаз" у присутності представника споживача, засвідчено, що на об'єкті споживача знято лічильник Метрікс G-6, №007735, з показниками 28056 куб.м., для направлення на повірку до ДП "Закарпаттястандартметрологія" та опломбовано кран перед лічильником пломбою №57094438. В пункті 4 даного акту зазначено, що розрахунки за спожитий природний газ на час відсутності лічильника здійснюється у відповідності до вимог п.5.13 Правил обліку природного газу під часйого транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання (а.с. 19).

Згідно із довідкою про непридатність побутового лічильника газу №45134 від 18.10.2012р., виданою державним повірником ДП "Закарпаттястандартметрологія", підтверджено, що на підставі результатів повірки засіб вимірювальної техніки лічильник типу G-6, з-д виробник МЕТRIX, зав. №7735, покази 28056 м.куб. визнано непридатним до застосування.

В період відсутності лічильника газу працівниками ПАТ "Закарпатгаз" було здійснено перевірки та обстеження газовикористовуючого обладнання та приладів обліку споживача, за результатами чого було складено відповідні акти № 6975/03 від 04.03.2013р., від 17.11.2014р., від 04.04.2015р., відповідно до яких зазначено про наявність газового приладу - Термомакс (котел) - кількість 1, ПГ-4 - кількість 1, відсутність приладу обліку, опломбування крану перед лічильником у закритому положенні, відсутність газоспоживання через діючу мережу.

22.09.2015р. представниками ПАТ "Закарпатгаз" проведено чергове обстеження газовикористовуючого обладнання та приладів обліку споживача ТзОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" за адресою: с. Баранинці, вул. Гагаріна,98, про що складено акт. Зазначеним актом, зокрема, зафіксовано, що в газову мережу ввімкнено прилади: ПГ-4, котел-40, опуск, а також встановлено лічильник газу МЕТRIX G-6, зав. №7735, з показником 39699 , вказано про відсутність номерної пломби на вході-виході, про встановлення лічильника, який 18.10.2012р. був визнаний непридатним . Акт складено та підписано представниками ПАТ "Закарпатгаз" ОСОБА_6 та ОСОБА_7, якими також засвідчено відмову представника споживача від підпису акту (а.с. 217 том І).

24.09.2015р. представниками ПАТ "Закарпатгаз" (начальник відділу обліку та розрахунків з юридичними особами ПАТ "Закарпатгаз" ОСОБА_8, фахівець з фінансово-економічної безпеки відділу економічної безпеки ОСОБА_9, ст. контролер ОСОБА_10, слюсар ОСОБА_11В.) проведено перевірку газовикористовуючого обладнання та приладів обліку підприємств-споживачів газу споживача ТзОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" за адресою: с. Баранинці, вул. Гагаріна, 98, за результатами якого складено комісійний акт № 6502/09. Даним актом зафіксовано наявність на об'єкті перевірки газових приладів - ПГ-4 в кількості 1, макс. потуж./год - 1,8, Тертомах (котел) в кількості 1, макс. потужн./год - 4,3, встановленого лічильника газу - Metrix G-6, 2005 р.в., завод. №007755, з показниками 39704, з відсутністю пломбування, непридатного для використання. Також в акті зазначено про відсутність договору на постачання газу, про виявлене самовільне відновлення газопостачання та встановлення непридатного лічильника, про споживання природного газу без договірних відносин, про несанкціонований відбір природного газу, про зафіксовану різницю в показниках лічильника у порівнянні з актом №89/09/15 від 22.09.12 (39699). Представник споживача від підпису акту при комісійному обстежені відмовився (а.с. 22 том І).

Також 24.09.2015р. працівниками ПАТ "Закарпатгаз" складено акт № 93/09/15 про виявлені порушення у споживача ТзОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій", зокрема, у якому працівники позивача висловили сумнів у правильній роботі лічильника МЕТRIX G-6, зав. №7735, з показником 39699, встановленого за адресою: с. Баранинці, вул. Гагаріна,98, оскільки відсутня пломба приєднання лічильника до газопроводу, про що складено акт № 93/09/15 . В даному акті було зафіксовано невідповідність показів лічильника об'єму газу, використаних газовими приладами та пристроями споживача; непридатний лічильник; вхідний кран зірвано пломбу; несанкціонований відбір природного газу, самовільне відновлення газопостачання, самовільно встановлений непридатний лічильник. В акті зазначено про наявність на час перевірки газових приладів: котел 40 кВт (4,3 м.куб.), ПГ-4 (1,8 м.куб). В акті №93/09/15 представниками ПАТ "Закарпатгаз" вчинено комісійний напис про відмову Споживача від підпису. (а.с. 23 том І).

Того ж дня - 24.09.2015р. представниками ПАТ "Закарпатгаз" проведено припинення газопостачання на об'єкті споживача ТзОВ "Міжнародний центр інформаційних технологій" в с. Баранинці, вул. Гагаріна,98 шляхом перекриття та опломбування крану у закритому положенні на стояку, про що складено акт про припинення (обмеження) газопостачання. В акті вказано на підставу припинення (обмеження) газопостачання - порушення ст. ст. 12, 21 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу", п.7.1 Правил користування природним газом для юридичних осіб, п.п. 7.2, 7.3 Типового договору на постачання природного газу за регульованим тарифом, а саме: проведення неповних розрахунків за договором; несанкціонований відбір газу або втручання в роботу комерційних вузлів обліку; відсутність або недостатність для забезпечення об'єктів газоспоживання підтвердженого обсягу газу; порушення Правил безпеки системи газопостачання України; самовільне відновлення газопостачання, самовільне встановлення непридатного лічильника (а.с. 24 том І).

За результатами виявлених порушень, на підставі п.3.12.11 Правил користування природним газом для юридичних осіб та ст.23 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" позивачем здійснено перерахунок обсягу спожитого відповідачем природного газу за період з дати проведеної останньої перевірки комерційного вузла обліку газу (04.04.2015р.) по дату виявленого порушення та припинення газопостачання (24.09.2015р.) по проектній номінальній потужності неопломбованого газоспоживаючого обладнання, загальний обсяг якого склав 25370 м.куб., вартістю 206 547,31 грн. (з урахуванням заяви про зменшення розміру позовних вимог а.с. 170-171 том І).

При винесенні постанови колегія суддів керувалася наступним.

Статтею 11 ЦК України визначено, що цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини; інші юридичні факти.

Статтею 12 Закону України «Про засади функціонування ринку природного газу» (в редакції чинної на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов'язується поставити споживачеві природний газ, якісні характеристики якого визначено стандартами, в обсязі та порядку, передбачених договором, а споживач зобов'язується сплачувати вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

Пунктом 3.4 укладеного між позивачем та відповідачем договору на постачання природного газу за регульованим тарифом від 03.01.2012р. № 538/У передбачено, що постачальник має право перевіряти роботу вузлів обліку, установлених у споживача, у тому числі за допомогою еталонних пересувних вимірювальних комплексів, а також вимагати позачергової перевірки вузлів обліку спеціально уповноваженим органом у сфері метрології.

У ст. 19 Закону України «Про засади функціонування ринку природного газу» передбачені права та обов'язки споживача, зокрема зазначено, що споживач зобов'язаний укласти договір на постачання природного газу; забезпечувати своєчасну оплату в повному обсязі послуг з постачання природного газу згідно з умовами договорів; не допускати несанкціонованого відбору природного газу; забезпечувати доступ представників підприємства/організації, що обслуговує систему газопроводів, до якої під'єднаний споживач, до вузлів обліку газу (у тому числі для встановлення вузлів обліку газу), які розміщуються на території споживача.

Як зазначалося вище, 15.10.2012р. представниками ПАТ Закарпатгаз було демонтовано у споживача ТзОВ Міжнародний центр інформаційних технологій за адресою: с. Баранинці, вул. Гагаріна,98, для повірки лічильник газу МЕТRIX G-6, зав. №7735, з показником 28056 м 3 та опломбовано кран перед лічильником № 57094438, про що було складено відповідний акт № 5863/10 (а.с. 19 том І).

За результатами повірки, 18.10.2012р. вказаний лічильник було визнано не придатним до застосування (а.с. 18 том І).

У п. 5.3.5 договору № 538/У від 03.01.2012р. встановлено обов'язок споживача забезпечувати збереження та цілісність ЗВТ і пломб на них та на газовому обладнані, у тому числі відключеному від системи газопостачання, що знаходяться на території споживача.

Проведеними представниками ПАТ "Закарпатгаз" на вказаному об'єкті перевірками, оформленими актом обстеження від №6975/03 від 04.03.2013р., актом обстеження від 17.11.2014р. та актом перевірки від 04.04.2015р., підтверджувалось відсутність лічильника, відсутність газоспоживання, наявність пломби на крані перед лічильником (а.с. 20, 21,25 том І).

Як зазначалося вище, при проведеному 22.09.2015р. та 24.09.2015р. комісійному обстеженні на вказаному об'єкті відповідача було виявлено порушення, про що складено акти про виявлені порушення. В акті від 22.09.2015р. зафіксовано, що в газову мережу ввімкнено прилади: ПГ-4, котел-40 , опуск, а також встановлено лічильник газу МЕТRIX G-6 , зав. №7735, з показником 39699, вказано про відсутність номерної пломби на вході-виході, про встановлення лічильника, який 18.10.2012р. був визнаний непридатним (а.с. 217 том І). В акті №93/09/15 від 24.09.2015р. зафіксовано споживання споживачем газу газовим приладом, непридатним до застосування, зрив пломби на вхідному крані перед лічильником, самовільне відновлення газопостачання, несанкціонований відбір природного газу за відсутності закуплених обсягів (а.с. 23 том І).

Отже, наявність факту - виявлення несанкціонованого відновлення газопостачання та встановлення непридатного лічильника газу є зафіксованим належним чином.

Окрім того, колегія суддів звертає увагу на те, що встановлення непридатного до застосування лічильника газу не заперечується і самим відповідачем .

Зі змісту ч.4 ст. 12 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" вбачається, що несанкціонованим відбором природного газу, зокрема, вважається відбір спричинений самовільним під'єднанням, споживанням природного газу з навмисно пошкодженими приладами його обліку або поза охопленням приладами обліку.

У відповідності до ст. 19 Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу" споживач зобов'язаний не допускати несанкціонованого відбору природного газу.

У п. 7.5 договору № 538/У від 03.01.2012р. встановлено, що у випадку самовільного відновлення відбору газу споживачем без дозволу постачальника споживач відповідає в установленому законодавством порядку.

Згідно ч.1 ст. 23 Закону України Про засади функціонування ринку природного газу фізичні особи, фізичні особи - підприємці та юридичні особи, які порушили законодавство з питань функціонування ринку природного газу, несуть відповідальність згідно із законом. Частина 2 вказаної статті передбачає, що правопорушеннями на ринку природного газу є, зокрема, несанкціонований відбір природного газу та використання приладів обліку природного газу, неповірених або не атестованих в установленому порядку.

Частиною 3 ст. 23 вказаного Закону визначено, що уповноважені центральні органи виконавчої влади, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сферах ефективного використання паливно-енергетичних ресурсів, енергозбереження, інші органи державного нагляду (контролю) в межах повноважень та на підставі акта перевірки, оформленого в установленому порядку, за наявності порушень, передбачених цією статтею, складають відповідні матеріали для притягнення суб'єкта ринку природного газу до відповідальності, передбаченої законодавством.

Правилами обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, затверджені наказом Міністерства палива та енергетики України від 27.12.2005р. № 618 визначено, що вони поширюються на суб'єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність з постачання та транспортування природного газу розподільними мережами, споживачів газу, крім населення, суб'єктів господарювання, які здійснюють господарську діяльність з проектування, налагоджування вузлів обліку газу, а також з розроблення та виготовлення засобів вимірювальної техніки, які призначені для використання на вузлах обліку газу. Зокрема, споживач газу (споживач) - юридична особа або фізична особа-підприємець, що отримує природний газ відповідно до договору.

Власник комерційного вузла обліку газу відповідає за технічний стан комерційного вузла обліку газу та порушення правил його експлуатації, а також за використання ЗВТ з вичерпаним терміном повірки (п.5.9 правил).

Правилами користування природнім газом для юридичних осіб, затверджених постановою НКРЕУ 13.09.2012р. №1181 (в редакції чинної на момент здійснення перевірки), зокрема, у п.3.6 та п.3.8 визначено, що ЗВТ мають бути повірені або атестовані в установленому порядку. Вузли обліку мають бути опломбовані пломбою з тавром відповідного органу, уповноваженого на проведення метрологічних робіт, та пломбами заінтересованих сторін (за бажанням). Власник комерційного обліку або суб'єкт господарювання, що здійснює його експлуатацію на підставі відповідного договору, забезпечує належний технічний стан ЗВТ та проведення періодичної повірки у визначений строк. За збереження і цілісність комерційних та дублюючих вузлів обліку та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування відповідає власник (користувач), на території (у приміщенні) якого вони встановлені. також передбачено, що за збереження і цілісність комерційних та дублюючих вузлів обліку та пломб (відбитків їх тавр) відповідно до акта про пломбування відповідає власник (користувач), на території (у приміщенні) якого вони встановлені.

У п.8.5.1 вказаних Правил встановлено прямий обов'язок споживача забезпечувати дотримання дисципліни відбору газу у пунктах призначення у обсягах та на умовах, визначених договорами; не допускати несанкціонованого відбору газу; забезпечувати допуск уповноважених представників газопостачального (газорозподільного/газотранспортного) підприємства за пред'явленням службового посвідчення на територію об'єктів газоспоживання для огляду вузлів обліку, газопроводів, газоспоживного устаткування, у тому числі: для проведення перевірки, зняття показів, зчитування даних із засобів вимірювальної техніки; для контрольного огляду газових мереж від межі балансової належності до точки встановлення комерційного вузла обліку, а також для виконання заходів з відключення/підключення газового обладнання в порядку, визначеному чинним законодавством; забезпечувати збереження і цілісність вузлів обліку та пломб на них і на газовому обладнанні, у тому числі відключеному від систем газопостачання, що розміщені на території власних об'єктів газоспоживання. Негайно повідомляти газопостачальне (газорозподільне/газотранспортне) підприємство про недоліки в роботі вузлів обліку (вихід з ладу, несправність, пошкодження, у тому числі пломб), що встановлені на його території.

Згідно із п.3.12.11 Правил за будь-яких перевірок у разі виявлення недоліків, що впливають на результати вимірювань об'єму газу (помилки в розрахунках об'єму розподіленого/протранспортованого газу, відсутність чи вихід з ладу вимірювальних перетворювачів параметрів газу і перепаду тиску, витоки газу в імпульсних лініях до перетворювачів тиску газу та перепаду тиску, виявлення факту несанкціонованого втручання в конструкцію чи в роботу вузла обліку , використання конфігурації обчислювача, яка не відповідає документації на комерційний вузол обліку газу тощо), представник сторони, яка здійснює перевірку комерційного вузла обліку газу, разом з відповідальною за його технічний стан особою складає двосторонній акт про порушення цих Правил. Акт, підписаний представниками сторін, є підставою для проведення перерахунків об'ємів прийнятого-переданого газу. Перерахунки здійснюються в порядку, передбаченому у підпунктах 3.12.3, 3.12.4 цього пункту або в умовах договору. У разі виникнення спірних питань щодо змісту акта під час його підписання сторона, яка перевіряється, має право підписати акт із зауваженнями . У разі відмови представника сторони договору, яка перевіряється, від підписання акта, акт підписується тільки представником сторони, яка здійснює перевірку комерційного вузла обліку газу, в односторонньому порядку. В акті робиться відмітка про відмову іншої сторони договору від підписання.

Як вбачається з матеріалів справи, в акті обстеження газовикористовуючого обладнання та приладів обліку підприємств-споживачів природного газу від 22.09.2015р., в акті перевірки газовикористовуючого обладнання та приладів обліку підприємств-споживачів природного газу № 6502/09 від 24.09.20154р. та в акті №93/09/15 від 24.09.2015р. про виявлені порушення, відсутні зі сторони споживача будь-які зауваження щодо змісту актів, натомість засвідчено відмову представника сторони договору, яка перевіряється, від підписання вказаних актів (а.с. 22, 23, 217, том І).

Перерахунки обсягу споживання/розподілу/транспортування природного газу проводяться за період відсутності (несправності) ЗВТ, починаючи з дати проведення останньої перевірки комерційного вузла обліку газу або з дати зняття ЗВТ до моменту встановлення повірених ЗВТ, з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача (п. 3.12.3 Правил користування природнім газом для юридичних осіб).

Аналогічні положення містяться у п.5.13.1 Правил обліку природного газу під час його транспортування газорозподільними мережами, постачання та споживання, перерахунки об'єму протранспортованого газу проводяться за період відсутності (несправності) ЗВТ, починаючи з дати проведення останньої перевірки комерційного вузла обліку газу або з дати зняття ЗВТ до моменту встановлення повірених ЗВТ, з урахуванням кількості годин роботи газового обладнання споживача.

Згідно технічного розрахунку від 26.07.2014р. (а.с. 26)., позивачем здійснено перерахунок споживання природного газу на об'єкті відповідача за період з 04.04.2015р. (акт обстеження) по 24.09.2015р. (акт про припинення газопостачання), відповідно до якого на даному об'єкті було спожито 25 370 куб. метра природного газу, що у грошовому еквіваленті становить 206 547,31 грн. збитків (з розрахунку 25 370 х 8 141,40 грн. (ціна 1000 м.куб. газу) а.с. 26, 170 том І).

У відповідності до ст.16 ЦК України відшкодування збитків є одним із способів захисту цивільних прав і інтересів. Аналогічне правило передбачене і ст. 20 ГК України.

Статтею 22 ЦК України встановлено загальні правила відшкодування збитків та передбачено, що особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Згідно з ст. 224 ГК України учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов'язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб'єкту, права або законні інтереси якого порушено. Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов'язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

Отже, враховуючи акт перевірки вузла комерційного обліку на об'єкті відповідача від 04.04.2015р. та акти про виявлені порушення та припинення газопостачання від 24.09.2015р., ПАТ Закарпатгаз проведено нарахування спожитого природного газу неопломбованим газовим обладнанням по номінальній потужності неопломбованого газоспоживаючого обладнання.

Правилами користування природнім газом для юридичних осіб чітко визначено випадки перерахунку обсягу споживання/розподілу/транспортування природного газу, зокрема, у випадку непридатності до застосування (несправності) ЗВТ за результатами експертизи, повірки та/або технічної перевірки вузла обліку (п. 3.12.2).

Отже, для вищезазначеного перерахунку необхідна наявність двох умов: факту непридатності до застосування (несправності) ЗВТ та проведення і оформлення перевірки технічного стану комерційного вузла обліку газу.

З матеріалів справи вбачається, що відповідач самовільно відновив газопостачання шляхом встановлення непридатного до застосування газового лічильника МЕТRIX G-6, зав. №7735 на якому відсутнє тавро держповірника та без належного повідомлення постачальника про дане порушення, у зв'язку з чим, обсяги споживання природного газу відповідно розраховані по проектній номінальній потужності газоспоживаючого обладнання, зафіксованого в акті від 22.09.2015р., з розрахунку його цілодобової роботи, на підставі п.3.12.3, п.3.12.4 Постанови НКРЕУ Про затвердження Правил користування природним газом для юридичних осіб № 1181 від 13.09.2012р.

Відтак, перевіривши розрахунок позивача суми збитків в розмірі 206 547,31 грн., колегія суддів вважає, що позивачем правомірно за період з 04.04.2015р. (остання дата обстеження) по 24.09.2015р. (виявлення порушення та припинення газопостачання ) проведено нарахування спожитого природного газу по номінальній потужності неопломбованого газоспоживаючого обладнання (плита газова 4-х комфорна та котел двухконтурний) , в зв'язку з чим, позовні вимоги підлягають до задоволення.

Щодо твердження відповідача, що встановлення непридатного до застосування лічильника було здійснено з метою запобігання витоку газу на кінці труби, оскільки відчувався помірний запах газу, колегія суддів вважає необгрунтованим, оскільки вищенаведеними правилами заборонено будь-яке використання непридатного до застосування лічильника газу. Натомість на споживача покладено обов'язок негайного повідомлення постачальника про виявлення на комерційних вузлах обліку газу будь-яких несправностей ЗВТ, в т.ч. витоків газу.

Як доказ повідомлення позивача про витік газу на об'єкті споживача, відповідачем долучено до матеріалів справи лист № 03/01 від 15.09.2015р., в якому останній просив прийняти міри по усуненню проблем з витоку газу (а.с. 118 том І).

Однак, колегія суддів звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутні докази надсилання позивачу даного листа. А представник ПАТ Закарпатгаз категорично заперечив отримання будь-якого повідомлення від відповідача про витік газу.

Більш того, суд вважає, що встановлення непридатного до застосування лічильника з метою запобігання витоку газу невиправдовує дії споживача, оскільки це не є тим заходом, який би мав вжити споживач на запобігання виникненню загрози життю або травматизму, пошкодженню обладнання тощо. Окрім того, як зазначалося вище, в акті від 22.09.2015р. зафіксовано, що в газову мережу ввімкнено окрім несправного газового лічильника ще й прилад ПГ-4, котел-40 та плита газова 4-х комфорна.

Щодо тверджень скаржника про те, що покази лічильника з несправним механізмом, тобто, непридатного, не можуть братися до уваги при нарахуванні спожитого природного газу суд апеляційної інстанції зазначає наступне.

В матеріалах справи міститься висновок судової трасологічної експертизи №2892 від 30.03.2017р., яким, зокрема, встановлено, що кран системи газопостачання, який розташований всередині будівлі за адресою: Ужгородський район, с.Баранинці, вул. Гагаріна, 98, перед лічильником, опломбовано у закритому положенні пломбою "Закарпатгаз 57094438"; візуально-розпізнавальними методами на поверхнях пломби ознак знімання та повторного навішування, пошкодження та деформування пломбувального дроту пломби на крані перед лічильником, що знаходиться за адресою: Ужгородський район, с. Баранинці, вул. Гагаріна, 98, не виявлено; спосіб навішування пломби "Закарпатгаз 57094438" на кран перед лічильником, який був встановлений за адресою: Ужгородський район, вул. Гагаріна, 98, дозволяє його частково відкрити на кут до 65 градусів . При цьому на поверхнях пломби будь-яких ознак знімання та повторного навішування, пошкодження та деформування пломбувального дроту візуально-розпізнавальними методами не виявлено (а.с. 195-200 том І).

Тобто, зазначеним висновком експерта підтверджується можливість використання газу шляхом відкриття крану на кут 65 градусів.

Статтею 32 ГПК України встановлено, що доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Згідно зі ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. Докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу.

Частиною 2 ст. 34 ГПК України обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Однак, відповідачем всупереч вищенаведеній нормі права, не подано доказів, які б спростовували факти, викладені в апеляційній скарзі.

Враховуючи вищенаведене в сукупності, колегія суддів зазначає, що місцевий господарський суд в порушення норм матеріального та процесуального права, відмовляючи у задоволенні позовних вимог, не врахував вищенаведених норм права, відтак, дійшов неправомірного висновку про відмову у задоволені позовних вимог.

З огляду на викладене, суд апеляційної інстанції вважає, що рішення місцевого господарського суду слід скасувати, а апеляційну скаргу задоволити.

Відповідно до ст.49 ГПК України при задоволенні позову судовий збір покладається на відповідача.

Керуючись, ст.ст. 99, 101, 103, 104, 105 Господарського процесуального кодексу України, Львівський апеляційний господарський суд -

ПОСТАНОВИВ :

1. Апеляційну скаргу задоволити.

2. Рішення господарського суду Закарпатської області від 22.06.2017р. у справі № 907/1255/15 скасувати. Прийняти нове рішення, яким позовні вимоги задоволити.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний центр інформаційних технологій» (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Корзо, 9/5, і.к.33536991) на користь публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Закарпатгаз" (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Погорєлова,2, і.к.05448610) 206 547,31 грн. збитків.

3. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний центр інформаційних технологій» (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Корзо, 9/5, і.к.33536991) на користь публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Закарпатгаз" (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Погорєлова,2, і.к.05448610) 3 098,21 грн. судового збору за подання позовної заяви.

4. Витрати в розмірі 4 404,00 грн. по сплаті за проведення судової експертизи залишити за відповідачем.

5. Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Міжнародний центр інформаційних технологій» (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Корзо, 9/5, і.к.33536991) на користь публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Закарпатгаз" (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Погорєлова,2, і.к.05448610) 3 768,78 грн. судового збору за подання апеляційної скарги.

6. Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно з розділом ХІІ-1 ГПК України.

7. Справу повернути до господарського суду Закарпатської області.

Головуючий суддя Кравчук Н.М.

судді Матущак О.І.

ОСОБА_1

СудЛьвівський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення26.09.2017
Оприлюднено29.09.2017
Номер документу69178277
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —907/1255/15

Судовий наказ від 04.06.2018

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Судовий наказ від 04.06.2018

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Постанова від 12.03.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Вронська Г.О.

Ухвала від 11.01.2018

Господарське

Верховний Суд

Вронська Г.О.

Ухвала від 30.11.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Карабань В.Я.

Судовий наказ від 01.10.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Судовий наказ від 02.10.2017

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Івашкович І.В.

Постанова від 26.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 14.09.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

Ухвала від 22.08.2017

Господарське

Львівський апеляційний господарський суд

Кравчук Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні