Головуючий у 1 інстанції - Галатіна О.О.
Суддя-доповідач - Арабей Т. Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 вересня 2017 року справа №805/4689/16-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі суддів: Арабей Т.Г., Геращенка І.В., Міронової Г.М., за участю секретаря судового засідання - Святодух О.Б., представника відповідача - Сенникова А.А., діючого за довіреністю, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2016 року у справі № 805/4689/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Слов'янська індустріальна спілка Сода до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про зобов'язання вчинити певні дії щодо прийнятого рішення про списання безнадійного податкового боргу з орендної плати за землю, -
ВСТАНОВИВ:
02 грудня 2016 року, Товариство з обмеженою відповідальністю Слов'янська індустріальна спілка Сода , звернулось до суду із позовом до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про зобов'язання податкового органу прийняти рішення щодо списання безнадійного податкового боргу з орендної плати за землю за березень 2016 року у сумі 38 762,13 грн., квітень 2016 року у сумі 38 762,13 грн., травень 2016 року у сумі 38 762,13 грн. (а.с. 4-7).
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2016 року у справі № 805/4689/16-а адміністративний позов задоволено. Зобов'язано Слов'янську об'єднану державну податкову інспекцію Головного управління ДФС у Донецькій прийняти рішення щодо списання безнадійного податкового боргу з орендної плати за землю за березень 2016 року у сумі 38 762,13 грн., квітень 2016 року у сумі 38 762,13 грн., травень 2016 року у сумі 38 762,13 грн. (а.с. 34-37).
Не погодившись із судовим рішенням, Слов'янська об'єднана державна податкова інспекція Головного управління ДФС у Донецькій області подала апеляційну скаргу в якій просила суд скасувати постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2016 року у справі № 805/4689/16-а, прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
В обґрунтування апеляційної скарги, податковим органом зазначено, що наданий підприємством сертифікат Торгівельно-промислової палати не звільняє позивача від сплати податкового боргу та не дає права на визнання безнадійним та його списання.
Крім того, зазначає, що до Податкового кодексу України не внесені зміни щодо звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності платників податків, які здійснюють діяльність на території проведення АТО, є незаконними і вимоги про списання податкового боргу, відтак рішення щодо відмови у списанні податкового боргу є законним (а.с. 62-63).
Представник відповідача у судовому засіданні надав пояснення аналогічні викладеним в апеляційній скарзі, просив суд її задовольнити, постанову суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог позивача у повному обсязі.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, про дату, час та місце розгляду справи повідомлявся судом належним чином.
Суд апеляційної інстанції, заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представника відповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а постанову суду першої інстанції без змін, з наступних підстав.
Судом першої та апеляційної інстанції встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю Слов'янська індустріальна спілка Сода (код ЄДРПОУ 31054873), є юридичною особою, місцезнаходження: 84112, м. Слов'янськ, вул. Чубаря, буд. 91, є платником податку на додану вартість (а.с. 8-9).
Товариство з обмеженою відповідальністю Слов'янська індустріальна спілка Сода до податкового органу 22 лютого 2016 року подано декларацію з орендної плати за землю за 2016 рік (а.с. 14-15).
28 жовтня 2016 року позивач звернувся до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області із заявою про визнання безнадійним та списання орендної плат за земельні ділянки за березень 2016 року у сумі 38 762,13 грн., квітень 2016 року у сумі 38 762,13 грн. травень 2016 року у сумі 38 762,13 грн. (а.с. 12). До вказаної заяви позивачем додано сертифікат (висновок) № 2723/05-4 від 01 вересня 2014 року.
Листом Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області від 10 листопада 2016 року № 20976/10/05-22-17 податковим органом відмовлено у списанні безнадійного податкового боргу у зв'язку з тим, що наданий Товариством сертифікат не може бути підставою для визнання безнадійним та списання податкового боргу (а.с. 13).
Не погоджуючись із вищевказаною відмовою позивач звернувся до суду із даним позовом.
Спірним питанням у справі, є правомірність відмови відповідача від визнання заборгованості зі сплати орендної плати за землю безнадійною та її списання.
Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції виходив з того, що позивач дотримався вимог діючого законодавства та надав достатньо документів, що підтверджують обставини непереборної сили, які призвели до виникнення безнадійного податкового боргу, а тому у податкового органу відсутні підстави для відмови у списанні безнадійного податкового боргу.
Суд апеляційної інстанції, погоджується з рішенням суду першої інстанції з наступних підстав.
Спірні правовідносини регулюються нормами Податкового кодексу України (далі -ПК України), Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції № 1669-VII від 02 вересня 2014 року (далі - Закон №1669), Наказом Міністерства доходів і зборів України від 10 жовтня 2013 року № 577 "Про затвердження Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків" зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 31 жовтня 2013 року № 1844/24376 (далі -Порядок № 577) та іншими нормативно-правовими актами стосовно спірних правовідносин.
Як вбачається з п.п. 14.1.135 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України податковий борг - сума узгодженого грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
У відповідності до пункту 14.1.11. частини 4.1 статті 14 ПК України безнадійна заборгованість - заборгованість, що відповідає одній з таких ознак, зокрема, заборгованість, стягнення якої стало неможливим у зв'язку з дією обставин непереборної сили, стихійного лиха (форс-мажорних обставин), підтверджених у порядку, передбаченому законодавством.
Відповідно до пункту 101.1 статті 101 ПК України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у том числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.
Згідно пункту 101.5 статті 101 ПК України контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Згідно з п.п. 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку № 577 під терміном "безнадійний податковий борг" слід розуміти, зокрема, податковий борг платника податків, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Зазначена норма кореспондується з підпунктом 101.2 пункту 101.2.4 статті 101 ПК України.
Розділом IV Порядку № 577 визначено, що у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню.
До заяви обов'язково додаються документи, зазначені в підпункті 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним.
За результатами розгляду документів, наданих платником податків, керівник (його заступник) органу доходів і зборів за наявності підстав приймає рішення про списання безнадійного податкового боргу, яке оформляється на бланку за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.
Торгово-промислова палата України наділена правом лише засвідчувати форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видавати сертифікати про такі обставини з зазначенням дати виникнення форс-мажору, тоді як права визначення є податковий борг суб'єкта господарювання безнадійним чи ні, вона не має. Такий висновок повинен надати саме відповідач, розглянувши заяву про списання податкового боргу.
Як вже зазначалось вище, позивач 28 жовтня 2016 року звернувся до відповідача з заявою за №1/295 про визнання вказаної заборгованості зі сплати орендної плати за землю
за березень 2016 року у сумі 38 762,13 грн., квітень 2016 року у сумі 38 762,13 грн. травень 2016 року у сумі 38 762,13 грн. безнадійною та її списання до якої надав Сертифікат торгово-промислової палати № 2723/05-4 від 01 вересня 2014 року про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) (а.с. 12).
Листом від 10 листопада 2016 року за № 20976/10/05-22-17 відповідач відмовив у визнанні заборгованості зі сплати орендної плати за землю безнадійною та її списання, оскільки наданий позивачем сертифікат не містить посилання на положення ст. 101 Податкового кодексу України відповідно до Порядку списання безнадійного податкового боргу платників податків, затвердженому Наказом Міністерства доходів і зборів України № 577 від 10 жовтня 2013 року (а.с. 13).
Суд апеляційної інстанції не приймає посилання контролюючого органу на не виконання позивачем умов звернення до контролюючого органу за списанням податкового боргу зі сплати єдиного соціального внеску з огляду на наступне.
Указом Президента України № 405/2014 від 14 квітня 2014 року введено в дію рішення РНБО України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України" та розпочато проведення Антитерористичної операції (далі - АТО) на території Донецької і Луганської областей.
Відповідно до ст. 1 Закону №1669 період проведення антитерористичної операції це час між датою набрання чинності Указом Президента України "Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року "Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України" від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Виходячи з наведених приписів, датою початку періоду проведення антитерористичної операції є 14 квітня 2014року.
На виконання Закону №1669 розпорядженням Кабінету Міністрів України № 1053-р від 30 жовтня 2014 року затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція, згідно з додатком до якого, до зазначених населених пунктів належить, зокрема, м.Слов'янськ.
05 листопада 2014 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження N 1079-р яким було зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 "Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція".
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 02 грудня 2015 року №1275-р затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, до якого також включено, м.Слов'янськ.
Пунктом 3 наведеного розпорядження визнані такими, що втратили чинність розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053 та від 05 листопада 2014 року N 1079-р.
З викладеного вбачається, що позивач належить до населених пунктів, на території яких здійснювалась антитерористична операція.
Крім того, суд зазначає наступне.
Відповідно до ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об'єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Згідно п.п. 14.1.136 п. 14.1 ст. 14 ПК України орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Статтею 6 Закону № 1669 визначено звільнити суб'єктів господарювання від плати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності в населених пунктах згідно з переліками, передбаченими частиною четвертою статті 4 цього Закону.
Отже, положення статті 6 Закону № 1669 передбачають звільнення від сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності, що дозволяє платникам податку, на яких розповсюджуються норми цього закону, звітувати до податкового органу із зазначенням підстави звільнення від сплати або уточнити (зменшити) податкові зобов'язання за час АТО.
Системний аналіз нормативно-правових актів в редакції, що регулювали спірні правовідносини на час їх виникнення, дають суду підстави вважати, що платники земельного податку та орендної плати з юридичних осіб, які перебувають на обліку у фіскальних органах, і знаходилися на території визначених переліком населених пунктів, де проводилася АТО або було оголошено військовий чи надзвичайний стан, на цей період звільняються від своїх обов'язків, зокрема, щодо сплати за користування земельними ділянками державної та комунальної власності.
Крім того, в матеріалах справи також наявний сертифікат Донецької торгово-промислової палати України № 2723/05-4 від 01 вересня 2014 року про настання обставин непереборної сили, в якому зазначено, що відповідно до пунктів 100.4 і 100.5 ст.100 Податкового кодексу України Донецька торгово-промислова палата засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 27 травня 2014 року Товариства з обмеженою відповідальністю "Слов'янська індустріальна спілка "Сода" при здійсненні господарської діяльності та дотриманні норм законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків та обов'язкових платежів (а.с. 16, 17).
Враховуючи вищевикладене, виходячи з системного аналізу норм матеріального права, регулюючих спірні правовідносини, суд не приймає до уваги посилання апелянта на не виконання позивачем умов звернення до контролюючого органу, оскільки на позивача поширюються положення ст. 6 Закону № 1669 щодо звільнення від виконання обов'язків щодо сплати орендної плати за землю та подання до контролюючого органу всіх необхідних документів для списання безнадійного податкового боргу (заява та сертифікат про настання обставин непереборної сили), суд апеляційної інстанції дійшов висновку про неправомірність відмови податкового органом у списанні позивачу безнадійного податкового боргу, відтак, постанова суду першої інстанції є правомірною, та такою, що не підлягає скасуванню.
Відповідно до приписів ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст.72 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Згідно до вимог Кодексу адміністративного судочинства України підставами для скасування рішення є порушення судом норм матеріального чи процесуального права.
Доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про те, що при розгляді справи судом першої інстанції було допущено неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Приймаючи викладене до уваги суд апеляційної інстанції вважає, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та ухвалено постанову з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують рішення суду першої інстанції.
На підставі наведеного, керуючись статтями 184, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області - залишити без задоволення.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 27 грудня 2016 року у справі № 805/4689/16-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Слов'янська індустріальна спілка Сода до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління ДФС у Донецькій області про зобов'язання вчинити певні дії щодо прийнятого рішення про списання безнадійного податкового боргу з орендної плати за землю - залишити без змін.
Вступну та резолютивну частини ухвали прийнято в нарадчій кімнаті та проголошено в судовому засіданні 27 вересня 2017 року.
Повний текст ухвали виготовлено 02 жовтня 2017 року.
Ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду набирає законної сили з моменту проголошення.
Ухвала може бути оскаржена до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції, а в разі складення в повному обсязі відповідно до статті 160 цього Кодексу - з дня складення в повному обсязі.
Судді Т.Г.Арабей
І.В.Геращенко
Г.М. Міронова
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.09.2017 |
Оприлюднено | 03.10.2017 |
Номер документу | 69259101 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Арабей Тетяна Георгіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні