ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
Головуючий у 1-й інстанції: Шимонович Р.М.
Суддя-доповідач:Франовська К.С.
УХВАЛА
іменем України
"02" жовтня 2017 р. Справа № 806/866/17
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Франовської К.С.
суддів: Іваненко Т.В.
Кузьменко Л.В.,
розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області на постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "05" квітня 2017 р. у справі за позовом Товариства з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП 0661" до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання дій незаконними та зобов'язання вчинити дії ,
ВСТАНОВИВ:
У березні 2017 року ТОВ "Житомирське АТП 0661" звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області, у якому просило :
- визнати незаконними дії відповідача щодо неврахування п. 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 № 931 при наданні витягу із нормативної грошової оцінки земельних ділянок:
площею 1,7098 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1
площею 1,5943 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2, а саме: незастосування при такому розрахунку нормативної грошової оцінки даних земельних ділянок коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306;
- зобов'язати відповідача при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок:
площею 1,7098 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1
площею 1,5943 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2, застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, передбачений п. 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 № 931.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що звернувся до відповідача з приводу отримання Витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2. Отримавши витяги, позивач встановив, що коефіцієнт Км2 розрахований відповідачем без урахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 № 931, яким обмежено застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306.
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 05.04.2017 року позов задоволено.
Визнано протиправними дії Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області щодо неврахування пункту 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 № 931 при наданні Товариству з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП 0661" витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2, а саме: не застосування при визначенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок коефіцієнта Км2 з максимальним значенням 0,306.
Зобов'язано Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, який передбачений пунктом 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 №931.
Не погоджуючись з постановою, Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області подало апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказану постанову та прийняти нову про відмову у задоволені позову.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційна скарга не підлягає до задоволення з наступних підстав.
Судом встановлено, що відповідно до договорів оренди землі від 15.04.2016, ТОВ "Житомирське АТП 0661" орендує у Житомирської міської ради земельні ділянки:
площею 1,7098 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_1, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1
площею 1,5943 га, кадастровий номер земельної ділянки НОМЕР_2, яка розташована за адресою: АДРЕСА_2.
13.03.2017 позивач отримав Витяги з технічної документації про нормативно грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2.
Із Витягів вбачається, що по земельній ділянці з кадастровим номером НОМЕР_1 коефіцієнт Км2 становить 1,141, по земельній ділянці з кадастровим номером з кадастровим номером - 0,804.
Згідно доводів позовної заяви, відповідач при надані вказаних витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок протиправно не застосував пункт 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 № 931, що стало підставою для звернення до суду.
Вирішуючи спір, суд першої інстанції дійшов висновків щодо протиправності дій відповідача, а тому задовольнив позов.
Колегія суддів погоджується з вказаними висновками суду першої інстанції, з наступних підстав.
Відповідно до пункту 289.1 статті 289 Податкового кодексу України, для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Статтею 1 Закону України "Про оцінку земель" визначено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок - капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами.
Відповідно до статті 201 Земельного кодексу України, нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо.
Згідно пункту 2 Методики грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року № 213, інформаційною базою для нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення є матеріали державного земельного кадастру (кількісна і якісна характеристика земель, бонітування грунтів, економічна оцінка земель), матеріали внутрігосподарського землевпорядкування, а земель населених пунктів - їх генеральні плани та проекти планування і забудови населених пунктів, матеріали економічної оцінки території.
Відповідно до розділу "III Нормативна грошова оцінка земель населених пунктів" Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 1995 року N213, нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за відповідною формулою з урахуванням окрім інших величин, величин зазначених коефіцієнтів Км2 і Км3.
Дана норма кореспондується з пунктом 3.6. Порядку, яким передбачено, що Коефіцієнт, який характеризує місце розташування земельної ділянки (Км), обумовлюється трьома групами рентоутворювальних факторів регіонального, зонального та локального характеру і обчислюється за формулою: Км = Км1 х Км2 х Км3, де Км1 - регіональний коефіцієнт, який характеризує залежність рентного доходу від місцеположення населеного пункту у загальнодержавній, регіональній і місцевій системах виробництва і розселення; Км2 - зональний коефіцієнт, який характеризує містобудівну цінність території в межах населеного пункту (економіко-планувальної зони); Км3 - локальний коефіцієнт, який враховує місце розташування земельної ділянки в межах економіко-планувальної зони.
Згідно пункту 3.10 Порядку, для обчислення Км3 слід враховувати локальні фактори, наведені в додатку 1, табл. 3.7, при цьому добуток пофакторних оцінок не повинен бути нижче 0,50 і вище 1,50.
Таким чином, при визначенні нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки, розташованої в межах населеного пункту, враховуються, окрім інших, відповідні показники коефіцієнту Км2 (коефіцієнт, який характеризує зональні фактори місцеположення земельної ділянки в межах населених пунктів) та коефіцієнту Км3 (коефіцієнт, який характеризує локальні фактори місцеположення земельної ділянки за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними умовами та рівнем облаштування території).
При цьому, Таблиця 1.6 до вказаного Порядку містить граничні (максимальні і мінімальні) значення коефіцієнтів, які враховують ступінь містобудівної цінності території в межах населених пунктів (Км2). В даній таблиці зазначено, що для населених пунктів з чисельністю населення від 250 до 500 (тис. чол.), до яких відноситься місто Житомир, максимальні значення коефіцієнту Км2 визначено в межах 3,0 - 3,5, а мінімальне значення цього ж коефіцієнту Км2 визначено 0,30.
Відповідно до частин першої, другої статті 20 Закону України "Про оцінку земель", за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Згідно зі частиною першою статті 23 Закону України "Про оцінку земель", технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.
Частиною третьою статті 23 Закону України "Про оцінку земель" встановлено, що витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Згідно матеріалів справи 10.06.2015 сорок сьомою сесією шостого скликання Житомирської міської ради прийнято рішення №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі".
Пунктами першим - третім указаного рішення затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира згідно з додатком. Затверджено середню базову вартість одного квадратного метра земель у місті Житомирі 249 грн. 80 коп. Введено в дію нові розміри плати за землю для всіх суб'єктів господарювання та громадян з 01.01.2016.
Відповідно до пункту 4 рішення від 10.06.2015 № 931, умовою введення в дію нових розмірів плати за землю є обмеження значення коефіцієнтів, які застосовуються при розрахунку визначення нормативної грошової оцінки земельних ділянок в м. Житомирі, а саме: обмежити застосування коефіцієнту Км2 максимальним значенням 0,306; обмежити застосування загального коефіцієнту Км3, що є добутком значень локальних факторів, у діапазоні від 0,5 до 1. При цьому "1" - це максимальне значення коефіцієнту, яке може застосовуватись при розрахунку визначення нормативної грошової оцінці земельних ділянок м. Житомира.
Користувачам та власникам земельних ділянок, незалежно від форм власності та підпорядкування, отримати витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира для перерахунку розміру плати за землю та при подачі усіх видів звітності застосовувати нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір якої визначений з 01.01.2016 (пункт 6 рішення від 10.06.2015 № 931).
Пунктом 10 рішення від 10.06.2015 № 931 зобов'язано управління Держземагентства у Житомирському районі Житомирської області забезпечити оформлення та видачу витягів з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель міста Житомира користувачам або власникам земельних ділянок.
Водночас судом встановлено, що відповідачем при наданні витягів позивачеві проігноровано пункт 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 № 931, а саме: при визначенні нормативної грошової оцінки земельних ділянок не застосовано коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 144 Конституції України, органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов'язковими до виконання на відповідній території.
Частиною першою статті 12 Земельного кодексу України регламентовано, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема, розпорядження землями територіальних громад.
Відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Частиною першою статті 73 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлено, що акти ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної в місті ради, виконавчого комітету сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради, прийняті в межах наданих їм повноважень, є обов'язковими для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, об'єднаннями громадян, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами, а також громадянами, які постійно або тимчасово проживають на відповідній території.
Таким чином колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції, що рішення сорок сьомої сесії шостого скликання Житомирської міської ради від 10.06.2015 №931 "Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель м. Житомира та введення в дію нових розмірів плати за земельні ділянки у м. Житомирі", в силу наведених положень, є нормативно-правовим актом, обов'язковим для виконання всіма розташованими на відповідній території органами виконавчої влади, а також підприємствами, установами і організаціями.
Окрім того, колегія суддів звертає увагу на те, що судовим рішенням у справі №296/7456/15-а, яке набуло законної сили встановлено, що рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 №931 було прийнято відповідно до норм чинного законодавства, в межах наданих законом повноважень, з метою стабільного надходження коштів до місцевого бюджету.
Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильних висновків про протиправність дій відповідача щодо невиконання пункту 4 рішення Житомирської міської ради №931 від 10.06.2015 при наданні ТОВ "АТП 0661" витягів з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2.
Тому колегія суддів погоджується з висновками суд першої інстанції, що з метою повного захисту порушеного права позивача, необхідно зобов'язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області при розрахунку нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1 та НОМЕР_2 застосувати коефіцієнт Км2 з максимальним значенням 0,306, який передбачений пунктом 4 рішення Житомирської міської ради від 10.06.2015 №931.
Що стосується доводів апеляційної скарги з приводу того, що зобов'язавши відповідача здійснити відповідні дії, суд втрутився в дискреційні повноваження органу виконавчої влади, колегія суддів вважає необхідним зазначити наступне.
Під дискреційним повноваженням слід розуміти повноваження, яке адміністративний орган, приймаючий рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду - тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Згідно з ч.1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Суд може прийняти іншу постанову, яка б гарантувала дотримання і захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб'єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб'єктів владних повноважень. При цьому, перевіряючи рішення, дію чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень на відповідність закріпленим ч. 3 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, суд не втручається у дискрецію (вільний розсуд) владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
У рішенні від 16 вересня 2015 року у справі № 21-1465а15 Верховний Суд України вказав, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб'єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом. Так, при розгляді справи було б неприйнятно враховувати право на ефективний засіб захисту, а саме, запобігання порушенню або припиненню порушення з боку суб'єкта владних повноважень, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права, без його практичного застосування.
Таким чином, обов'язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.
Враховуючи зазначене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції обрав правильний спосіб захисту порушеного права позивача.
Відповідно до статті 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки судове рішення ухвалене судом першої інстанції відповідно до норм матеріального права, при дотриманні норм процесуального права, на підставі повно і всебічно з'ясованих обставин в справі, підтвердженими доказами, а доводи апеляційної скарги висновків суду не спростовують, суд апеляційної інстанції підстав для його скасування не вбачає.
Керуючись ст.ст. 195, 197, 198, 200, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області залишити без задоволення, постанову Житомирського окружного адміністративного суду від "05" квітня 2017 р. без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі, та може бути оскаржена протягом двадцяти днів шляхом подання касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Головуючий суддя К.С. Франовська
судді: Т.В. Іваненко
Л.В. Кузьменко
Роздруковано та надіслано:р.л.п.
1- в справу:
2 - позивачу/позивачам: Товариство з додатковою відповідальністю "Житомирське АТП 0661" вул. Маршала Рибалка, 42,м.Житомир,10020
3- відповідачу/відповідачам: Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області вул.Довженка,45,м.Житомир,10002
4-представник позивача: ОСОБА_4 - АДРЕСА_3
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 02.10.2017 |
Оприлюднено | 06.10.2017 |
Номер документу | 69332382 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Франовська К.С.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні