ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛЬВІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
79014, м. Львів, вул. Личаківська, 128
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28.09.2017р. Справа № 914/1593/17
За позовом:Радехівської міської ради, м. Радехів Львівської обл. до відповідача:Товариства з обмеженою відповідальністю Агропроменерго , м. Радехів Львівської обл. про:визнання договору оренди земельної ділянки укладеним Суддя - Крупник Р.В. Секретар - Гелеш Г.М. Представники сторін: від позивача:не з'явився; від відповідача:не з'явився.
Заяв про відвід судді та здійснення технічної фіксації судового засідання не надходило.
СУТЬ СПОРУ:
01.08.2017р. на розгляд господарського суду Львівської області надійшла позовна заява Радехівської міської ради (надалі - Позивач) до ТОВ Агропроменерго (надалі - Відповідач) про визнання договору оренди земельної ділянки укладеним.
Ухвалою суду від 04.08.2017р. порушено провадження у справі, її розгляд призначено на 21.08.2017р. Розгляд справи відкладався на 18.09.2017р. та 28.09.2017р., про що судом винесено відповідні ухвали.
Представник позивача в судове засідання не з'явився, хоча належним чином був повідомлений про час, дату та місце судового розгляду, на електронну адресу суду направив письмові пояснення по справі.
Як вбачається з позовної заяви, позовні вимоги обґрунтовані тим, що 14.11.2014р. відповідач направив на адресу позивача клопотання про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки внатурі для передачі її в оренду для обслуговування нежитлових приміщень. На підставі вказаного клопотання міською радою прийнято рішення №15 від 26.11.2014р., відповідно до якого ТОВ Агропроменерго надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі їй відповідачу в оренду. Однак, відповідач ухилився від укладення (підписання) такого договору та відповідно виконання рішення міської ради. 22.03.2017р. на сесії Радехівської міської ради було прийняте рішення №15 Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки комунальної власності у м. Радехів на вул. Спортивній, 1 та спонукання до укладення договору оренди землі . Цим рішенням затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки 0,6637 га за адресою: м. Радехів, вул. Спортивна, 1, кадастровий №4623910100:01:009:0009, цільове призначення - землі промисловості; передано в оренду строком на 5 років ТОВ Агропроменерго земельну ділянку площею 0,6537 га за адресою: Львівська обл., м. Радехів, вул. Спортивна, якою користується відповідач і на якій знаходяться його нежитлові приміщення. 27.04.2017р. міська рада скерувала на адресу відповідача проект договору, копію рішення сесії ради №15 від 22.03.2017р., копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки та копію кадастрового плану земельної ділянки. Оскільки листом від 08.05.2017р. відповідач фактично висловив відмову в укладенні договору, позивач звернувся до суду з позовною заявою (враховуючи клопотання про уточнення позовних вимог), відповідно до якої просить суд визнати укладеним між ТОВ Агропроменерго та Радехівською міською радою Львівської області договір оренди земельної ділянки площею 0,6537 га за адресою: м. Радехів, вул. Спортивна, 1 в запропонованій позивачем редакції, а також зобов'язати відповідача підписати договір оренди земельної ділянки.
Представник відповідача в судове засідання не з'явився, хоча належним чином був повідомлений про час, дату та місце судового розгляду.
Як вбачається з відзиву на позовну заяву, відповідач проти позову заперечує. Заперечення грунтуються на тому, що надання земельної ділянки із земель комунальної власності в оренду шляхом укладення відповідного договору здійснюється на підставі рішення ради, прийнятого за результатами розгляду заяви (клопотання) особи, яка бажає отримати земельну ділянку в оренду, поданої у порядку, передбаченому ст. 16 Закону України Про оренду землі та ст. 123 ЗК України. Проте, рішення Радехівської міської ради від 22.03.2017р. було прийняте без отримання від відповідача будь - якої письмової заяви (клопотання) про передачу в оренду земельної ділянки. Відсутність згоди відповідача свідчить про те, що останній не використовує земельну ділянку у господарській діяльності та не бажає отримати її на правах оренди. Більше того, договір може вважатися укладеним лише після досягненням сторонами усіх його істотних умов, однак всупереч закону такі погоджені сторонами не були. Також безпідставним є посилання позивача клопотання відповідача від 14.11.2014р. за підписом ОСОБА_1, який значиться і в проекті договору, оскільки керівником ТОВ Агропроменерго з 12.11.2013р. являється Кулиняк Віктор Володимирович, а ОСОБА_1 не уповноважений на представництво інтересів відповідача. Крім цього, представлений позивачем проект договору не відповідає Типовій формі договору оренди землі, затв. постановою КМУ №843 від 23.11.2016р., зокрема, включено розділ 6 Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду , який був виключений з Типового договору оренди землі; включено п. 4.5., який відсутній у Типовому договорі; в п. 4.6. проекту договору відсутні обов'язкові умови для зміни розміру орендної плати, зазначені у Типовій формі договору оренди землі (зміни граничних розмірів орендної плати; погіршення стану орендованої земельної ділянки; в інших випадках, передбачених законом); в п. 7.1. проекту договору позивача відсутній абзац 2 п. 21 Типового договору; включено до розділу 14 Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання умов договору додаткову відповідальність - пеню 2%, штраф 10% та інфляційні втрати у розмірі 15%, яка не передбачена Типовою формою договору, проте згідно п. 3 ч. 1 ст. 15 Закону України Про оренду землі є істотною умовою для укладення договору оренди землі; виключено умови розірвання договору в односторонньому порядку, які передбачені п. 39 Типової форми договору. З врахуванням наведеного, відповідач просить суд у задоволенні позову відмовити.
Всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд
ВСТАНОВИВ:
31.05.2011р. виконавчим комітетом Радехівської міської ради на підставі рішення №112 від 11.05.2011р. видано ТОВ Агропроменерго свідоцтво про право власності САС 718310 на нежитлові будівлі поз. 1, поз. 2, поз. 3, поз. 4, поз. 5, поз. 6 за адресою: Львівська обл., м. Радехів, вул. Спортивна, 1.
14.11.2014р. на адресу Радехівської міської ради від ТОВ Агропроменерго надійшло клопотання з долученим свідоцтвом про право власності на нерухоме майно, відповідно до якого відповідач просив надати дозвіл на виготовлення технічної документації про встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) з метою передачі в оренду для обслуговування нежитлових будівель в м. Радехові по вул. Спортивній, 1.
На підставі клопотання ТОВ Агропроменерго , Радехівською міською радою було прийняте рішення №15 Про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі її в оренду ТзОВ Агропроменерго , відповідно до якого ТОВ Агропроменерго надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) орієнтовною площею 0,70 га, яка розташована в м. Радехові по вул. Спортивній, 1 для передачі її в оренду для обслуговування нежитлових будівель. ТОВ Агропроменерго зобов'язано через землевпорядну проектну організацію виготовити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) вказаної в п. 1 даного рішення; виготовлену та погоджену у встановленому законом порядку технічну документацію подати на розгляд сесії міської ради для затвердження.
Як вбачається з матеріалів справи, на замовлення відповідача, ТОВ Радехівськийрайінвест було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) ТОВ Агропроменерго для обслуговування нежитлових будівель, які розташовані в м. Радехові по вул. Спортивній, 1 Львівської області, 4623910100:01:009:0009.
22.03.2017р. Радехівською міською радою прийнято рішення №15 Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки комунальної власності у м. Радехів на вулиці Спортивній, 1 та спонукання до укладення договору оренди землі , яким, зокрема, ТОВ Агропроменерго затверджено технічну документацію із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки площею 0,6537 га, кадастровий номер 4623910100:01:009:0009, яка розташована в м. Радехові по вул. Спортивна, 1 і на якій знаходяться нежитлові будівлі ТОВ Агропроменерго ; передано ТОВ Агропроменерго у користування на умовах оренди строком на 5 років земельну ділянку комунальної власності Радехівської міської ради площею 0,6537 га, кадастровий номер 4623910100:01:009:0009, яка розташована в м. Радехові по вул. Спортивна, 1 для обслуговування нежитлових будівель, код згідно КВЦПЗ:11.03; зобов'язано ТОВ Агропроменерго до 01.05.2017р. укласти з Радехівською міською радою договір оренди земельної ділянки та провести державну реєстрацію прав на дану земельну ділянку.
Як стверджує позивач та не заперечується відповідачем, листом від 27.04.2017р. №454 Радехівською міською радою на адресу ТОВ Агропроменерго було скеровано проект договору, копію рішення сесії ради №15 від 22.03.2017р., копію витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 12.04.2017р. та копію кадастрового плану земельної ділянки.
Листом від 08.05.2017р. (вх. №232 від 13.05.2017р.) відповідач повідомив позивача про неможливість підписання проекту договору з тих підстав, що відповідач не використовує земельну ділянку у господарській діяльності, немає фінансової можливості орендувати земельну ділянку, не звертався до позивача з клопотанням (заявою) про одержання в оренду такої ділянки з земель комунальної власності, між сторонами не було досягнуто істотних умов договору.
Оскільки в добровільному порядку відповідач договір оренди землі не підписав, позивач звернувся з даним позовом до суду.
Встановивши наведені обставини справи, суд вважає, що позов підлягає частковому задоволенню, виходячи з наступного.
Відповідно до ч. 1, п. 1 ч. 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов'язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов'язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов'язків, зокрема, є договори та інші правочини.
За приписами ч. 1 ст. 93 ЗК України, ст. 1 Закону України Про оренду землі , право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності. Оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Згідно ч. 1 ст. 116 ЗК України, громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Відповідно до ст.120 ЗК України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення. Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.
Положеннями частини 1-3 статті 124 ЗК України передбачено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 134 ЗК України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
З огляду на викладене, за змістом ст. 377 ЦК, статей 120, 123, 124 ЗК, ст. 16 Закону від 6 жовтня 1998 р. N 161-XIV Про оренду землі з виникненням права власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку у користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення у строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган державної влади або місцевого самоврядування (постанова Верховного Суду України від 6 грудня 2010 р. у справі N 3-51гс10). Виникнення права власності на об'єкти нерухомого майна не є безумовною підставою для укладення договору щодо земельної ділянки відповідно до положень ст. 120 ЗК, ст. 377 ЦК. Згідно з вимогами ст. 116 ЗК та п. 34 ст. 26 Закону від 21 травня 1997 р. N 280/97-ВР Про місцеве самоврядування обов'язковою умовою передачі у власність земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, є наявність позитивного рішення сесії відповідної ради про передачу земельної ділянки у власність (постанова Верховного Суду України від 14 листопада 2011 р. у справі N 3-119гс11).
З наявних в матеріалах справи документів судом встановлено, що у зв'язку з набуттям ТОВ Агропроменерго права власності на нежитлові будівлі поз. 1-6, розташованих за адресою: Львівська обл., м. Радехів, вул. Спортивна, 1, останній реалізував своє право на отримання земельної ділянки для обслуговування нежитлових будівель та звернувся 14.11.2014р. до Радехівської міської ради з клопотанням про надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою з метою передачі в оренду земельної ділянки для обслуговування будівель.
Згідно ч. 2 ст. 123 ЗК України, особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
Частиною 3 ст. 123 ЗК України встановлено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Судом встановлено, що на підставі клопотання ТОВ Агропроменерго від 14.11.2014р., міською радою було прийнято рішення №15 від 26.11.2014р., яким відповідачу надано дозвіл на виготовлення технічної документації із землеустрою та зобов'язано виготовити та подати для затвердження технічну документацію на земельну ділянку.
Покликання відповідача на відсутність клопотання ТОВ Агропроенерго у зв'язку з його підписанням не керівником товариства судом відхиляється, оскільки таке підписано засновником товариства - ОСОБА_1, котрий згідно витягу з ЄДРПОУ є кінцевим бенефіціарним власником (контролером) підприємства. Більше того, згідно ч. 10 ст. 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку, однак рішення міської ради №15 від 26.11.2014р. оскаржене відповідачем в судовому порядку не було, а відтак станом на день прийняття позивачем оскаржуваного рішення було чинним. Окрім цього, як вбачається з матеріалів справи, на виконання рішення №15 від 26.11.2014р. відповідачем було замовлено в ТОВ Радехівський райінвест виготовлення технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки та прийнято виготовлену документацію, про що свідчить акт здачі-приймання проектно-вишукувальних робіт від 25.06.2015р., а також погоджено межі землекористування для обслуговування нежитлових будівель в м. Радехові по вул.Спортивній, 1. З огляду на зазначене, суд критично оцінює доводи відповідача про підписання клопотання ТОВ Агропроменерго від 14.11.2014р. неналежною особою.
Не заслуговують на увагу також доводи відповідача про недійсність рішення Радехівської міської ради від 22.03.2017р., оскільки таке прийняте без отримання від відповідача будь - якої письмової заяви (клопотання) про передачу в оренду земельної ділянки.
Так, ні положеннями ст.123 ЗК України, ні положеннями інших нормативно-правових актів з питань земельного законодавства не передбачено обов'язку особи, котра бажає отримати земельну ділянку у власність чи користування, після виготовлення технічної документації на земельну ділянку, повторно звертатися із заявою до органу місцевого самоврядування з проханням надання земельної ділянки у власність чи користування. Як вже зазначалося, положеннями ч.2 ст.123 ЗК України передбачено лише звернення вказаних осіб із клопотанням про надання дозволу на його розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Натомість положеннями ч.6 ст.123 ЗК України передбачено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування. При цьому вимог що такий проект подає заінтересована особа законодавство не містить.
А тому, враховуючи факт звернення відповідача із клопотанням від 14.11.2014р. про надання дозволу на складення проекту землеустрою, факт виготовлення цього проекту на замовлення відповідача та отримання його позивачем, останній вправі був приймати рішення №15 від 22.03.2017р. Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки комунальної власності у м. Радехів на вулиці Спортивній, 1 та спонукання до укладення договору оренди землі .
Як вже зазначалося, необхідною умовою укладення договору оренди земельної ділянки, яка перебуває у державній або комунальній власності, є наявність рішення відповідного органу про передачу земельної ділянки в оренду.
Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду України від 14.11.2011р. у справі № 3-119гс11 та у постанові ВГС України від 23.08.2017р. у справі №916/2885/16.
Відтак, з моменту прийняття рішення Радехівської міської ради №15 від 22.03.2017р., у сторін вказаних правовідносин виник обов'язок укласти договір оренди земельної ділянки. Також, з моменту прийняття вказаного рішення, переддоговірний спір між позивачем та відповідачем став регулюватися положеннями ст.ст.648 та 649 ЦК України, а саме те, що зміст договору, укладеного на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування, обов'язкового для сторін (сторони) договору, має відповідати цьому акту. Особливості укладення договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування встановлюються актами цивільного законодавства. Розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору на підставі правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим, органу місцевого самоврядування та в інших випадках, встановлених законом, вирішуються судом .
Крім цього, відповідно до ч. 1 ст. 187 ГК України, спори, що виникають при укладанні господарських договорів за державним замовленням, або договорів, укладення яких є обов'язковим на підставі закону та в інших випадках, встановлених законом, розглядаються судом.
Таким чином, враховуючи те, що за змістом ст. 377 ЦК України, статей 120, 123, 124 ЗК України, ст. 16 ЗУ Про оренду землі , у випадку наявності позитивного рішення органу місцевого самоврядування про надання в оренду земельної ділянки, чинне законодавство передбачає обов'язок укладення договору оренди, суд приходить до висновку, що вказаний спір повинно бути ним вирішено.
Частиною 4 ст. 179 ГК України передбачено, що при укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі, зокрема, типового договору, затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови.
У відповідності до п. 3 ст. 187 ГК України, укладення господарських договорів на основі примірних і типових договорів повинно здійснюватися з додержанням умов, передбачених статтею 179 цього Кодексу, не інакше як шляхом викладення договору у вигляді єдиного документа, оформленого згідно з вимогами статті 181 цього Кодексу та відповідно до правил, встановлених нормативно-правовими актами щодо застосування примірного або типового договору.
Як вбачається з матеріалів справи, позивач просить суд визнати укладеним договір оренди земельної ділянки в редакції, долученій до позовної заяви та клопотання про уточнення позовних вимог.
Здійснивши аналіз змісту запропонованого позивачем проекту договору у зазначеній редакції, судом встановлено, що такий відповідає положенням рішення Радехівської міської ради від 22.03.2017р. №15, однак не відповідає всім положенням Типового договору оренди землі, затв. постановою КМУ від 03.03.2004р. №220 (в т.ч. в частині всіх істотних умов договору).
Так, при вирішенні спору, щодо умов укладеного договору (з приводу котрих у відповідача є заперечення), суд зазначає наступне:
- п. 4.5., який передбачає обов'язок орендаря самостійно, щорічно станом на 1 січня звітного року обчислювати суму орендної плати з врахуванням діючої в новому році нормативної грошової оцінки землі та коефіцієнту її індексації, визначених законодавством (з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію), здійснювати оплату відповідно до нового розрахунку, не суперечить положенням Типового договору оренди землі та повністю відповідає ст. 289 Податкового кодексу України. Відтак цей пункт договору повинно бути викладено в запропонованій позивачем редакції.
- посилання відповідача на відсутність положень абзацу 2 п. 21 Типового договору оренди землі у запропонованому позивачем проекті договору є безпідставним, оскільки обов'язок орендодавця відшкодувати збитки у разі погіршення якості земельної ділянки передбачено законодавчо, а саме ЗК України та постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.1993р. №284 Про Порядок визначення та відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам ;
- у п. 14.2. договору передбачено відповідальність орендаря за неналежне виконання умов договору у вигляді пені в розмірі подвійної облікової ставки НБУ, інфляційних втрат, що цілком узгоджується з п. 41 Типового договору оренди землі, в якому передбачено, що за невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору. Відповідальність за неналежне виконання зобов'язання у вигляді пені, інфляційних та річних передбачена ст. 549, 625 ЦК України. Разом з тим, суд зазначає, що розмір річних - 15% за прострочення виконання зобов'язання зі сплати орендної плати позивачем у договорі встановлено у завищеному розмірі, оскільки за змістом ст. 625 ЦК України та п. 4 постанови Пленуму ВГС України №14 від 17.12.2013р., розмір 3% річних може бути збільшений за домовленістю сторін у договорі. Так як укладення договору оренди земельної ділянки за волевиявленням орендаря (відповідача) не відбулося і позивач звернувся до суду з позовом про визнання договору укладеним в судовому порядку, розмір річних за прострочення виконання зобов'язання не може перевищувати 3%;
- п. 39 Типового договору оренди землі передбачає право сторін на заборону від односторонньої відмови від договору або ж можливість на одностороннє розірвання договору у передбаченому договором порядку; у проекті договору позивачем як орендодавцем у п. 13.4. вміщено положення про недопущення односторонньої відмови від договору.
Натомість доводи відповідача щодо відсутності в п. 4.6. договору таких підстав для зміни розміру орендної плати, як зміна граничних розмірів орендної плати, погіршення стану орендованої земельної ділянки, в інших випадках, передбачених законом, є обґрунтованими, як і твердження відповідача про включення до договору розділу 6 Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду , оскільки такий був виключений з положень Типового договору оренди землі. Так само заслуговують на увагу вказівки відповідача на неправильне зазначення ініціалів директора ТОВ Агропроменерго , а саме замість Кулиняк В.В. прописано ОСОБА_1
З огляду на те, що запропонована позивачем редакція договору оренди земельної ділянки не суперечить законодавству, відповідає положенням рішення Радехівської міської ради №15 від 22.03.2017р. та частково положенням Типового договору оренди землі, затв. постановою КМУ №220 від 03.03.2004р., суд прийшов до висновку про часткове задоволення позовних вимог, зокрема, доповнення п. 4.6. договору такими підставами для зміни розміру орендної плати як: зміна граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) не з вини орендаря, що підтверджено документами; зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності; у п. 14.2. договорі замість 15% річних встановити 3% річних; з виключенням розділу 6 Умови і строки передачі земельної ділянки в оренду та відповідно за виключенням положень додаток до договору - акт приймання-передачі земельної ділянки в оренду, а також зазначення у преамбулі договору та розділі 16 Реквізити сторін замість ОСОБА_1 - Кулиняк В.В.
Відповідно до ч. 2 ст. 187 ГК України, день набрання чинності рішенням суду, яким вирішено питання щодо переддоговірного спору, вважається днем укладення відповідного господарського договору, якщо рішенням суду не визначено інше.
Враховуючи те, що вказаний договір вважається укладеним з моменту набрання рішенням чинності, то вчинення подальших дій таких як його підписання зі сторони відповідача законодавством не вимагається. А тому, позовна вимога про зобов'язання відповідача підписати договір оренди не підлягає до задоволення.
Оскільки при зверненні до суду з позовною заявою Радехівською міською радою було сплачено лише 1600,00 грн. згідно платіжного доручення №226 від 11.07.2017р., натомість судовий збір по другій немайновій вимозі - зобов'язання підписати договір, сплачено не було, суд здійснивши розрахунок судового збору, прийшов до висновку, що такий слід стягнути з відповідача в дохід державного бюджету України в розмірі 1600,00 грн.
Керуючись ст.ст. 3, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити частково.
2. Визнати укладеним договір оренди земельної ділянки між Радехівською міською радою Львівської області та Товариством з обмеженою відповідальністю Агропроменерго щодо земельної ділянки загальною площею 0,6537 га, кадастровий №4623910100:01:009:0009, яка знаходиться за адресою: Львівська обл., м. Радехів, вул. Спортивна, 1, в наступній редакції:
Договір
оренди земельної ділянки
м. Радехів Львівської області 22.09.2017р.
Радехівська міська рада Львівської області в особі міського голови Коханчука Степана Петровича, який діє на підставі рішення №1 від 11.11.2015р. Про реєстрацію та визнання повноважень міського голови та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , (далі - Орендодавець) з однієї сторони, та
Товариство з обмеженою відповідальністю Агропроменерго в особі директора Кулиняка В. В., який діє на підставі Статуту, далі - Орендар, з другої сторони, (далі разом - Сторони), на підставі рішення Радехівської міської ради №15 від 22.03.2017р. Про передачу в користування на умовах оренди земельної ділянки комунальної власності у м. Радехів на вул. Спортивній, 1 та спонукання до укладення договору оренди землі уклали цей договір про:
1. Предмет договору
1. Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться в місті Радехові на вул. Спортивній, 1.
2. Об'єкт оренди
2.1. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,6537 га, в тому числі: забудовані землі - 0,6537 га.
2.2. Кадастровий номер земельної ділянки: 4623910100:01:009:0009.
2.3. На земельній ділянці знаходяться: нежитлові будівлі та споруди, тверде покриття тощо.
2.4. Об'єкти лінійної інфраструктури відсутні.
2.5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 951031 (дев'ятсот п'ятдесят одна тисяча тридцять одна) гривня 95 коп.
2.6. 3емельна ділянка, яка передається в оренду, немає недоліків, що можуть перешкоджати її ефективному використанню.
2.7. Інші особливості об'єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини, відсутні.
3. Строк дії договору
3.1. Договір укладено на 5 (п'ять) років. Після закінчення строку договору Орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 45 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.
4. Орендна плата
4.1. Орендна плата вноситься Орендарем у грошові формі в розмірі 3 (трьох) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 28530 (двадцять вісім тисяч п'ятсот тридцять) гривень 96 коп. за рік та складає 2377 (дві тисячі триста сімдесят сім) гривень 58 коп. за перший місяць на рахунок Радехівської міської ради.
4.2. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку комунальної власності здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнта індексації, визначених законодавством.
4.3. Орендна плата вноситься щомісячно з урахуванням індексів інфляції протягом 15 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного місяця, на розрахунковий рахунок Радехівської міської ради: 33219812700433, код платежу 18010600, ЄДРПОУ 37976988, МФО 825014 Банк одержувача - ГУДКСУ у Радехівському районі.
4.4. Передача продукції та надання послуг в рахунок орендної плати не допускається.
4.5. Орендар самостійно, щорічно станом на 1 січня звітного року обчислює суму орендної плати з врахуванням діючої в новому році нормативної грошової оцінки землі та коефіцієнту її індексації, визначених законодавством (з урахуванням нової нормативної грошової оцінки земель у разі введення її в дію), здійснює оплату відповідно до нового розрахунку.
4.6. Розмір орендної плати обов'язково змінюється шляхом укладання сторонами додаткового договору протягом 30 днів у разі:
- істотної зміни умов господарювання Орендаря;
- зміни відсоткової ставки орендної плати від нормативної грошової оцінки;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки;
- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;
- погіршення стану орендованої земельної ділянки (орендованих земельних ділянок) не з вини орендаря, що підтверджено документами;
- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки (земельних ділянок) державної та комунальної власності.
5. Умови використання земельної ділянки
5.1. Земельна ділянка передається в оренду для обслуговування нежитлових будівель.
5.2. Цільове призначення земельної ділянки-землі промисловості.
5.3. Умови збереження стану об'єкта оренди:
- забороняється самовільна забудова земельної ділянки;
- орендована земельна ділянка не може передаватися у суборенду.
6. Умови повернення земельної ділянки
6.1. Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав її в оренду.
6.2. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цій ділянці, не підлягають відшкодуванню.
6.3. Поліпшення стану земельної ділянки, проведенні Орендарем за письмовою згодою з Орендодавцем, можуть бути відшкодовані. Умови, обсяги і строки відшкодування Орендарю витрат за проведенні ним поліпшення стану земельної ділянки визначаються окремою угодою Сторін.
6.4. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов'язань, передбачених цим договором.
Збитками вважаються:
- фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв'язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;
- доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.
6.5. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.
7. Обмеження та сервітути щодо використання земельної ділянки
7.1. На орендовану земельну ділянку не встановлений сервітут.
7.2. Земельна ділянка має наступні обмеження містобудівного характеру:
- використання земельної ділянки відповідно до цільового призначення;
- належно утримувати закріплену територію;
- роботи по благоустрою, озелененню, огородженню, реконструкції, будівництва інженерних мереж виконувати після узгодженого проекту і дозволу на проведення будівельних робіт з Орендодавцем.
7.3. Передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
8. Інші права та обов'язки сторін
8.1. Орендодавець має право вимагати:
- використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором;
- дотримання екологічної безпеки землекористування, додержання державних стандартів, норм і правил, у тому числі місцевих правил забудови населених пунктів;
- своєчасного внесення орендної плати.
8.2. Обов'язки Орендодавця:
- передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;
- не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;
- відшкодувати Орендарю капітальні витрати, пов'язані з поліпшенням стану об'єкта оренди, яке проводилося Орендарем за згодою Орендодавця;
8.3. Права Орендаря:
- самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору;
8.4. Обов'язки Орендаря:
- приступати до використання земельної ділянки в строки, встановлені договором оренди землі, зареєструвати в установленому законом порядку договір оренди землі;
- виконувати встановлені щодо об'єкта оренди обмеження в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;
- щорічно станом на 1 січня звітного року обчислювати суму орендної плати з врахуванням діючої в новому році нормативної грошової оцінки землі та коефіцієнту її індексації, визначених законодавством і не пізніше 1 лютого звітного року подавати в Радехівське відділення Сокальської ОДПІ ГУ ДФС України податкову декларацію на поточний рік за встановленою формою;
- у п'ятиденний строк після державної реєстрації договору оренди земельної ділянки комунальної власності надати копію договору відповідному органу Державної податкової служби та Декларацію зі сплати податку за землю.
9. Ризик випадкового знищення або пошкодження
об'єкта оренди чи його частини
9.1. Ризик випадкового знищення або пошкодження об'єкта оренди чи його частини несе Орендар.
10. Страхування об'єкта оренди
10.1. Згідно з цим договором об'єкт оренди може бути застрахованим на весь період дії цього договору.
10.2. Страхування об'єкта оренди здійснює Орендар.
11. Умови передачі у заставу та внесення до статутного
фонду права оренди земельної ділянки
11.1. Право оренди земельної ділянки не може бути передано у заставу та внесено до статутного фонду підприємства.
12. Зміна умов договору і припинення його дії
12.1. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін, крім випадків, передбачених законом або цим договором. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв'язується у судовому порядку.
12.2. Дія договору припиняється у разі:
- закінчення строку, на який його було укладено;
- викупу земельної ділянки для суспільних потреб або примусового відчуження земельної ділянки з мотивів суспільної необхідності в порядку, встановленому законом;
- ліквідації особи-орендаря або орендодавця;
- в інших випадках, передбачених законом.
12.3. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:
- взаємною згодою сторін;
- рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною обов'язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
12.4. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.
12.5. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи, а також при реорганізації юридичної особи-орендаря є підставою для зміни умов або розірвання договору.
13. Відповідальність сторін за невиконання або
неналежне виконання умов договору
13.1. За невиконання або неналежне виконання договору Сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
13.2. У разі невнесення Орендарем орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України від несплаченої суми за кожний день прострочення, втрати від інфляції та 3% річних за користування коштами.
13.3. У разі вчинення дій чи бездіяльності, що призведе до погіршення властивостей земельної ділянки або її знищення, що призведе до неможливості її використання, орендар відшкодовує вартість відновлення.
13.4. Сторона, яка порушила зобов'язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.
14. Прикінцеві положення
14.1. Цей договір набирає чинності після підписання сторонами.
14.2. Речове право користування земельною ділянкою підлягає державній реєстрації відповідно до закону.
14.3. Цей договір укладено у трьох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря, третій - в органі, який провів державну реєстрацію.
14.4. Невід'ємними частинами договору є:
- кадастровий план земельної ділянки;
- розрахунок розміру орендної плати за земельну ділянку;
- витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки;
- рішення Радехівської міської ради № 15 від 22 березня 2017 року.
15. Реквізити сторін
ОРЕНДОДАВЕЦЬОРЕНДАР Радехівська міська рада Львівської області 80200, Львівська область, м. Радехів, вул. І. Франка, 2, ЄДРПОУ 26361149 р/р 33219812700433, код платежу 18010600 в УДКСУ у Львівській області, МФО 825014 тел./факс (0255)41059, 41086 radekhiv-miskrada@i.ua Міський голова С.П. КоханчукТовариство з обмеженою відповідальністю Агропроменерго 80200, Львівська область, м. Радехів, вул. Спортивна, буд. 1 ЄДРПОУ 05444799 Виписка з реєстру ААВ №743743 тел.: Директор В.В. Кулиняк 3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Агропроменерго (80200, Львівська обл., м. Радехів, вул. Спортивна, 1; код ЄДРПОУ05444799) в дохід державного бюджету України 1600,00 грн. судового збору.
5. Наказ видати після набрання рішенням законної сили відповідно до ст. 116 ГПК України.
6. Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 85 ГПК України та може бути оскаржене до Львівського апеляційного господарського суду в порядку і строки, передбачені ст.ст. 91-93 ГПК України.
Суддя Крупник Р.В.
Суд | Господарський суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 28.09.2017 |
Оприлюднено | 10.10.2017 |
Номер документу | 69384738 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Львівської області
Крупник Р.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні