ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 жовтня 2017 р.м. ХерсонСправа № 821/1299/17 12 год. 55 хв.
Херсонський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді: Хом'якової В.В.,
при секретарі: Перебийніс Н.Ю., за участю представника позивача ОСОБА_1, представника відповідача ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Фермерського господарства "Зоря Каховщини" до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області про визнання протиправним та скасування наказу, рішення,
встановив:
Фермерське господарство з відокремленою садибою "Зоря Каховщини" (далі - позивач, ФГ "Зоря Каховщини") звернулось до адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (далі - відповідач, ГУ Держгеокадастру), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати наказ ГУ Держгеокадастру в Херсонській області від 23.11.2014 року №270/0/7-16 в частині внесення змін у додаток №2 до наказу ГУ Держземагентства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" та виключити з переліку земельні ділянки з кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002, 6523582500:08:006:0002, 6523582500:08:007:003;
- визнати протиправним та скасувати рішення ГУ Держгеокадастру у Херсонській області щодо відмови в задоволенні клопотання стосовно передачі в оренду ФГ "Зоря Каховщини" земельної ділянки загальною площею 241,65 га, розташованої на території Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області, яке викладене у листі від 27.06.2017 року №29-21-0.63-5148/2-17;
- зобов'язати ГУ Держгеокадастру у Херсонській області передати в оренду ФГ "Зоря Каховщини" земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 241,65 га, які розташовані на території Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області, а саме земельні ділянки з кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002, 6523582500:08:006:0002, 6523582500:08:007:003.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що листом від 23.06.2017 фермерське господарство звернулось до відповідача із клопотанням про передачу в оренду земельної ділянки загальною площею 241,65 га, розташованої на території Коробківської сільської ради Каховського району, але отримало відповідь, що наказом від 23.11.2016 № 270/0/7-16 зазначена земельна ділянка включена до Переліку вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону. Дану відмову позивач вважає незаконною та безпідставною, оскільки з 2008 року земельна ділянка знаходиться в користуванні позивача за договором суборенди від 18.12.2008, укладеним з ЗАТ "Кримська фруктова компанія". Станом на теперішній час договір суборенди землі є чинним, відповідно до Витягів з Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 25.05.2017, 22.06.2017 та 23.06.2017 зміни до реєстру не внесені. У зв'язку з анексію Криму ЗАТ "Кримська фруктова компанія" не має змоги вільно користуватися своїми правами орендаря та належним чином виконувати свої обов'язки за вищевказаним договором оренди земельної ділянки, через що перестала виставляти рахунки, на звернення ФГ "Зоря Каховщини" до фіскальної служби з питань надання роз'яснень щодо внесення орендної плати на рахунок орендодавця, тобто в місцевий бюджет Коробківської сільської ради, отримало відповідь, про те, що суборендар земельної ділянки не може самостійно сплачувати до відповідного місцевого бюджету плату за користування земельною ділянкою. Позивач зазначає, що укладаючи договір на 20 років, ФГ "Зоря Каховщини" запланувало довгострокове використання земельної ділянки та понесло великих капіталовкладень, на відновлення зрошувальної системи, придбано фронтально іригаційну установку, відбулося внесення мінеральних добрив для покращення ґрунтів на багато років вперед, особливо гіпсування, придбано технічні засоби для обробітку даної землі, відбулося будівництво складських приміщень для зберігання овочевої продукції. З 2011 року за згодою орендаря та Міністерства аграрної політики України відбулося закладення яблуневого саду. На земельній ділянці знаходяться меліоративна система, фільтрувальні станції, іригаційна фронтальна установка, які є власністю ФГ "Зоря Каховщини" та зареєстровані належним чином як нерухоме майно. Тому наказом відповідача про внесення змін до наказу від 23.10.2014 № 21-81/19-14, порушено право ФГ "Зоря Каховщини" на володіння, користування і розпорядження власністю, закріплене Конституцією України (ст.41) та Європейською Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, відповідно до ст. 1 Додаткового протоколу якої, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах передбачених законом або загальними принципами міжнародного права, зокрема принципу верховенства права.
У судовому засіданні представник позивача підтримав позовні вимоги та просив їх задовольнити.
Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області письмових заперечень не надало. Представник відповідача прибув в судове засідання, заперечує проти позову, посилається на те, що правомірно відмовлено фермерському господарству "Зоря Каховщини" у передачі в оренду земельних ділянок загальною площею 241,65 га, оскільки Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області наказом від 23.11.2016 № 271/0/7-16 включено земельні ділянки в перелік вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляється на земельні торги у формі аукціону. Що стосується знаходження на земельних ділянках нерухомого майна, то представник відповідача вказав, що позивач самовільно використовує ділянки, при перевірці 18.09.2017 будь-яких об'єктів нерухомого майна на спірних ділянках не було виявлено. Отже, вважає позов безпідставним та просить відмовити у його задоволенні.
Розглянувши подані документи і матеріали, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Фермерське господарство з відокремленою садибою "Зоря Каховщини" є юридичною особою з червня 2006 року, вид діяльності: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур, вирощування овочів і баштанних культур, коренеплодів і бульбоплодів ті інші.
18 грудня 2008 року між ФГ "Зоря Каховщини" (суборендар) та ЗАТ "Кримська фруктова компанія" (орендар) було укладено договір суборенди земельної ділянки загальною площею 241,65 га, яка розташована на території Коробківської сільської ради Каховського району, договір зареєстрований у Каховському районному відділі Херсонської регіональної філії ДП "Центр ДЗК" 27.04.2009 за № 4АА002030-040972400003. Земельна ділянка була надана позивачу із земель державної власності, які орендувало ЗАТ "Кримська фруктова компанія" згідно договору оренди земельної ділянки, укладеного з Каховською райдержадміністрацією та зареєстрованого в реєстрі за №4АА 002030-040772400005 від 30.11.2007 року.
Відповідно до п.11 Додаткової угоди № 1 до договору суборенди землі, орендна плата вносилось позивачем на рахунок ЗАТ "Кримська фруктова компанія" згідно виставлених рахунків. Як стверджує позивач, у зв'язку з анексію Криму ЗАТ "Кримська фруктова компанія" не має змоги належним чином виконувати свої обов'язки за договором оренди земельної ділянки, через що перестала виставляти рахунки.
Рішенням господарського суду Херсонської області від 15.06.2016 по справі № 923/272/16 (залишеним в силі постановою Одеського апеляційного господарського суду від 03.08.2016) був розірваний договір оренди земельної ділянки між Каховською районною державною адміністрацією як орендодавцем та Закритим акціонерним товариством "Кримська фруктова компанія" як орендарем, від 12.10.2007 № 1/53 земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 2134,36 га на території Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області, також був припинений договір суборенди, укладений ЗАТ "Кримська фруктова компанія" з фермерським господарством з відокремленою садибою "Зоря Каховщини", та вирішено вилучити від ФГ "Зоря Каховщини" на користь стягувача Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області земельну ділянку площею 241,65 га, розташовану на території Коробківської сільської ради. Відповідно до приписів ст. 8 Закону України "Про оренду землі" у разі припинення договору оренди чинність договору суборенди земельної ділянки припиняється.
23.06.2017 року ФГ "Зоря Каховщини" звернулось з заявою до Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо передачі в оренду земельної ділянки загальною площею 241,65 га, розташованої на території Коробківської сільської ради Каховського району, за кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002, 6523582500:08:006:0002, 6523582500:08:007:003.
У відповідь на вказане звернення, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області листом від 27.06.2017 № 27-21-0.63-5148/2-17 повідомило, що зазначені земельні ділянки наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 23.11.2016 № 270/0/7-16 включені до переліку вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону. Підготовка лота до проведення земельних торгів з продажу права оренди на земельні ділянки буде здійснюватись виконавцем торгів за власний рахунок з наступним відшкодуванням витрат на підготовку лота.
Суду надано наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 23.11.2016 № 270/0/7 "Про внесення змін до наказу Головного управління Держземагенства у Херсонській області від 23.10.14 № 21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону", яким внесені зміни у додаток 2 доповнено , зокрема , ділянками із кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002 площею 133,2854 га, 6523582500:08:006:0002 площею 116,2973 га, 6523582500:08:007:003 площею 60,1872 га.
Позивач вважає неправомірним наказ Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 23.11.2016 № 270/0/7-16 в частині включення до переліку земельних ділянок сільгосппризначення державної власності, права на які виставлені на земельні торги у формі аукціону, земельних ділянок, які знаходяться в суборенди позивача та на яких знаходяться об'єкти нерухомого та рухомого майна, яке перебуває у власності ФГ "Зоря Каховщини", посилаючись на приписи ч. 2, 3 статті 136 Земельного кодексу України. Крім того, представник позивача зазначив, що при включенні земельних ділянок до зазначеного переліку, відповідач не врахував, що земельна ділянка не була вилучена в примусовому порядку у ФГ "Зоря Каховщини" та не передана останнім добровільно, а знаходиться у користуванні позивача. Також вважає неправомірною відмову у передачі йому спірних земельних ділянок в оренду, тому звернувся до суду з даним позовом, просить зобов'язати відповідача передати в оренду ФГ "Зоря Каховщини" земельні ділянки.
Ухвалою суду від 03.10.17 суд закрив провадження в частині позовних вимог - а саме вимоги про зобов'язання Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області передати в оренду ФГ "Зоря Каховщини" земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення загальною площею 241,65, які розташовані на території Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області, а саме земельні ділянки з кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002, 6523582500:08:006:0002, 6523582500:08:007:003, у зв'язку з непідсудністю адміністративному суду.
Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку..
Надаючи правову оцінку відносинам, що виникла між сторонами, суд виходить з наступного.
Земельні відносини в Україні відповідно до ст.3 Земельного кодексу України регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно ч.ч.1, 2, 3 ст.22 Земельного кодексу України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст.116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Відповідно до вимог ст.15-1, ч.4 ст.122 Земельного кодексу України, Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області з 01.01.2013 розпоряджається землями державної власності сільськогосподарського призначення в межах, визначених Земельним кодексом України, на території Херсонської області.
Стаття 124 Земельного кодексу України передбачає, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.
Частиною 1 статті 134 ЗК України визначено, що земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі, з розташованими на них об'єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.
Відповідно до абз. 1 ч. 2 ст. 134 Земельного кодексу України, не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.
Порядок добору земельних ділянок для продажу їх на земельних торгах визначений статтею 136 ЗК України. Так, частиною 1 цієї статті передбачено, що організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Суд звертає увагу і на те, що в силу ч. 2 ст. 136 ЗК України є вичерпний перелік передумов для включення земельних ділянок до переліку земельних ділянок, права на які виставляються на земельні торги. Так, добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об'єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови. Частиною 3, 4 статті 136 Земельного кодексу України передбачено, що земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів. Підготовку лотів до проведення земельних торгів забезпечує організатор земельних торгів.
Отже, виключно організатор земельних торгів, тобто Держгеокадастр, формує перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які можуть бути реалізовані на аукціоні. Також з метою проведення аукціону організатором учиняються ряд дій, що визначені Земельним кодексом України.
Зі змісту листа Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 27.06.2017 № 27-21-0.63-5148/2-17 слідує, що підставою для відмови позивачу у передачі в оренду земельної ділянки стало включення земельної ділянки, яку бажав отримати позивач, до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону.
Судом встановлено, що відповідно до доручення Віце-прем'єр-міністра України - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлового комунального господарства України від 08.10.2014 р. № 37732/0/1-14 зобов'язано Держземагентство України забезпечити надання земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності (крім тих, що знаходяться у користуванні) для ведення фермерського господарства та особистого селянського господарства на конкурсній основі за результатами відкритих публічних земельних аукціонів, а також затвердження на регулярній основі та оприлюднення на офіційному сайті Держгеокадастру переліків земельних ділянок, що виставляються на земельні торги, за результатами аналізу матеріалів інвентаризації, іншої землевпорядної документації, звернень фізичних та юридичних осіб щодо таких земельних ділянок. На підставі наказу Держземагентства України від 15.10.2014 р. № 328 введено в дію рішення колегії Держземагентства України від 14.10.2014 р.
Згідно п. 2 Протоколу засідання колегії Держземагентства України від 14.10.2014 р. № 2 "Про продаж прав на земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на конкурентних засадах" прийнято рішення щодо: за результатами аналізу матеріалів інвентаризації, іншої землевпорядної документації, звернень фізичних та юридичних осіб, зокрема щодо надання в оренду земельних ділянок для ведення фермерського господарства та ведення особистого селянського господарства скласти, затвердити та оприлюднити на офіційному сайті Держземагантства України переліки земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги, включаючи несформовані земельні ділянки, що мають бути об'єктами землеустрою під час підготовки відповідних лотів до продажу (крім тих, на яких розташовано нерухоме майно, або тих, які на законних підставах знаходяться у користуванні заявників, або тих, щодо яких надано дозвіл на розроблення відповідної документації із землеустрою або станом на 15 жовтня 2014 року у відповідному головному управлінні вже зареєстровано клопотання про надання такого дозволу) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; - за результатами аналізу поточних робіт із землеустрою та звернень фізичних і юридичних осіб на регулярній основі виявляти земельні ділянки, що користуються попитом та права на які можуть бути продані на земельних торгах, включати такі земельні ділянки до вищезазначених переліків шляхом видання наказів про внесення змін і доповнень до них та оприлюднювати оновлені переліки на офіційному сайті Держземагантства України.
На виконання доручення Віце-прем'єр-міністра України - міністра регіонального розвитку, будівництва та житлового комунального господарства України від 08.10.2014 р. № 37732/0/1-14, наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 23.11.2016 № 271/0/7-16 доповнено перелік земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону. Згідно додатку 2 до цього наказу, земельні ділянки на території Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області із кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002, 6523582500:08:006:0002, 6523582500:08:007:003 включено до Переліку вільних земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону.
З огляду на викладені приписи законодавства, суд дійшов висновку про те, що до переліку вільних земельних ділянок сільгосппризначення, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, повинні включатись дійсно вільні земельні ділянки, які не знаходяться ні у власності, ані в користуванні інших осіб, та на яких не розташоване нерухоме майно інших осіб.
Відповідач не надав суду документів, які підтверджують вчинення певних дій, що передують включенню земельних ділянок до Переліку.
Рішення господарського суду Херсонської області від 15.06.2016 по справі № 923/272/16, яким, зокрема, постановлено вилучити у позивача на користь стягувача Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області земельну ділянку площею 241,65 га, розташовану на території Коробківської сільської ради, набрало чинності, разом з тим позивач не передав земельну ділянку добровільно, акт передачі земельної ділянки не складав та не підписував. Тому така ділянка повинна бути вилучена в примусовому порядку, передбаченому Законом України "Про виконавче провадження".
Доводи позивача про те, що земельна ділянка, яким він користувався за договором суборенди, та на якій знаходиться нерухоме та рухоме майно позивача, не була вилучена в натурі, не спростовані відповідачем.
Згідно наданих суду витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності вбачається, що на земельній ділянці з кадастровим номером 6523582500:08:006:0002 знаходиться нерухоме майно фермерського господарства з відокремленою садибою "Зоря Каховщини" - фільтрувальна станція, трубопровід 1980 п.м., на земельній ділянці з кадастровим номером 6523582500:08:007:0003 знаходиться фільтрувальна станція, трубопровід 1240 п.м., на земельній ділянці кадастровий номер 6523582500:08:011:0002 знаходиться майно позивача - фільтрувальна станція, трубопровід 2270 п.м. Даний факт також підтверджується довідкою Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області від 07.06.2017 № 294/02-45, в якій зазначається про знаходження на земельних ділянках меліоративної системи ФГ "Зоря Каховщини", фронтальної іригаційної установки "Urpivot" та 3 шт. фільтрувальних станцій, а також балансовими довідками ФГ "Зоря Каховщини".
Об'єктами нерухомого майна відповідно до ст. 181 Цивільного кодексу України є такі об'єкти, розташовані на земельній ділянці (будівля, споруда тощо), переміщення яких є неможливим без їх знецінення та зміни призначення. При цьому право власності на такі об'єкти має бути зареєстрованим незалежно від того, яке нерухоме майно знаходиться на земельній ділянці та кому і на якому саме титулі воно належить, лише власник або користувач такого майна може бути власником або користувачем земельної ділянки. Це виключає, проведення земельних торгів (аукціонів) щодо земельних ділянок, на яких розташоване нерухоме майно, крім випадків продажу такого майна разом із земельною ділянкою.
Згідно до ч. 1 ст. 316 Цивільного кодексу України, правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб. Частина 1 статті 317 ЦК України визначає, що власникові належать права володіння, користування та розпорядження своїм майном. Відповідно до ч. 1 ст. 321 Цивільного кодексу України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Право власності позивача на нерухомість на земельних ділянках зареєстровано належним чином, тому суд вважає, що наданий відповідачем акт від 18.09.2017, складений посадовими особами відповідача про те, що не виявлено фільтрувальних станцій на самовільно зайнятих позивачем ділянках, не є належним доказом відсутності нерухомого майна. Натомість відомості даного акта свідчать про обізнаність відповідача про безперервне використання спірних земельних ділянок фермерським господарством "Зоря Каховщини" шляхом вирощування сільгоспкультур - сої, помідорів, моркви, кабачків, буряка, часнику, а також багаторічних насаджень (сад).
Суд також приймає до уваги, що право користування земельними ділянками, що знаходились в користуванні позивача за договором оренди, було припинено та відбулась державна реєстрація прав на спірні земельні ділянки за Державою в особі Головного управління Держгеокадастру 22.03.2016 на підставі наказу Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 12.03.2016 за № 61/0/7-16 про припинення договорів оренди землі, який рішенням господарського суду Херсонської області був визнаний незаконним та скасований, рішення суду набрало законної сили 03.08.2016. Суд погоджується з доводами позивача про те, що право на включення спірних земельних ділянок до Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону, було вчинено передчасно, виходячи з приписів ст. 125 Земельного кодексу України. Разом з тим, даний факт не має суттєвого значення для вирішення цього спору, оскільки реєстраційна дія не була скасована або визнана незаконною в установленому порядку.
Отже, відповідним наказом про внесення змін до наказу від 23.10.2014 № 21-81/19-14, порушено право ФГ "Зоря Каховщини" на володіння, користування і розпорядження власністю, закріплене Конституцією України (ст.41) та Європейською Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, відповідно до ст. 1 Додаткового протоколу якої, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений свого майна інакше як в інтересах суспільства і на умовах передбачених законом або загальними принципами міжнародного права. Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону нормативно-правового акту, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм.
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що наказ Головного управління Держгеокадастру Херсонської області від 23.11.2016 № 270/0/7-16 в частинні внесення змін у додаток № 2 до наказу Головного управління Держземагенства у Херсонській області від 23.10.2014 № 21-81/19-14 "Про затвердження переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" щодо включення до переліку земельні ділянки з кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002, 6523582500:08:006:0002, 6523582500:08:007:003; є таким, що не ґрунтується на вимогах і положеннях чинного законодавства (тобто є незаконним), а дії щодо його прийняття є протиправними та спрямовані на порушення прав, та охоронюваних законом інтересів позивача.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, юридичним особам у разі розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності такої юридичної особи, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. У відповідності до п. 3 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Позовна вимога про визнання протиправним та скасування рішення ГУ Держгеокадастру у Херсонській області, яке викладене у листі від 27.06.2017 року №29-21-0.63-5148/2-17, щодо відмови в задоволенні клопотання стосовно передачі в оренду ФГ "Зоря Каховщини" земельної ділянки загальною площею 241,65 га, розташованої на території Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області, є похідною від вимоги про часткове скасування наказу Головного управління Держгеокадастру Херсонської області від 23.11.2016 № 270/0/7-16, тому також задовольняється. Підставою для відмови у наданні земельних ділянок в оренду був саме факт віднесення ділянок до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, а не передбачені ст. 123 ЗК України обставини.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
З огляду на положення ст.ст. 6, 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ст.ст.8, 55 Конституції України, ст.6 КАС України кожен має право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб та на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов'язків.
Проаналізувавши встановлені обставини справи та законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає, що позивач належними доказами підтвердив правомірність своїх вимог, натомість відповідачем не спростовано доводів позивача та не доведено правомірність власних дій, які є предметом спору.
Судові витрати відшкодовуються позивачу за рахунок відповідача.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини постанови.
Керуючись ст.ст.94, 159 - 163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
постановив :
Задовольнити позов фермерського господарства "Зоря Каховщини".
Визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру в Херсонській області від 23.11.2016 року №270/0/7-16 в частині внесення змін у додаток №2 до наказу Головного управління Держземагентства у Херсонській області від 23.10.2014 року №21-81/19-14 "Про затвердження Переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, права на які виставляються на земельні торги у формі аукціону" щодо включення до переліку земельних ділянок з кадастровими номерами 6523582500:08:011:0002, 6523582500:08:006:0002, 6523582500:08:007:003.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області щодо відмови в задоволенні клопотання стосовно передачі в оренду фермерського господарства "Зоря Каховщини" земельної ділянки загальною площею 241,65 га, розташованої на території Коробківської сільської ради Каховського району Херсонської області, яке викладене у листі від 27.06.2017 року №29-21-0.63-5148/2-17.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру (за рахунок бюджетних асигнувань) на користь фермерського господарства "Зоря Каховщини" судовий збір в сумі 3200 грн. (три тисячі двісті гривень).
Постанова може бути оскаржена в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через суд першої інстанції шляхом подачі апеляційної скарги в 10-денний строк з дня її проголошення, а в разі складення постанови у повному обсязі відповідно до ст. 160 КАС України чи прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Повний текст постанови виготовлений та підписаний 09 жовтня 2017 р.
Суддя Хом'якова В.В.
кат. 6.2.1
Суд | Херсонський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.10.2017 |
Оприлюднено | 10.10.2017 |
Номер документу | 69421947 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Херсонський окружний адміністративний суд
Хом'якова В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні