ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"04" жовтня 2017 р. м. Київ К/800/14788/16
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі
суддів: Мороз Л.Л.,
Горбатюка С.А.,
Шведа Е.Ю.,
розглянула у порядку попереднього розгляду касаційну скаргу Заступника прокурора міста Києва на постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28.04.2016 року у справі за позовом Заступника прокурора Чернігівської області Калашнікова Руслана Станіславовича до Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області, третя особа: ОСОБА_3, про визнання протиправними та скасування наказів,
ВСТАНОВИЛА:
Заступник прокурора Чернігівської області Калашніков Р.С. звернувся до Чернігівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Чернігвській області про визнання протиправними та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Чернігівській області, якими затверджено проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду для ведення фермерського господарства та надано в оренду земельні ділянки гр. ОСОБА_3, а саме:
- № ЧН/7422086500:33:150/00002748 від 25.02.2014 року про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Одинцівської сільської ради Козелецького району загальною площею 47,4179 га (кадастровий номер НОМЕР_1);
- № ЧН/7422086500:69:032/00002749 від 25.02.2014 року про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Одинцівської сільської ради Козелецького району та надання в оренду земельної ділянки загальною площею 61,2451 га (кадастровий номер НОМЕР_2);
- № ЧН/7422088900:70:071/00002875 від 27.02.2014 року про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Скрипчинської сільської ради Козелецького району та надання в оренду земельної ділянки загальною площею 36,8710 га (кадастровий номер НОМЕР_3);
- № ЧН/7422086500:33:148/00002837 від 27.02.2014 року про затвердження документації із землеустрою та передачу в оренду земельної ділянки для ведення фермерського господарства на території Одинцівської сільської ради Козелецького району та надання в оренду земельної ділянки загальною площею 39,7205 га (кадастровий номер НОМЕР_4).
Постановою Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.02.2016 року вищевказаний адміністративний позов задоволено.
Постановою Київського апеляційного адміністративного суду від 28.04.2016 року скасовано рішення суду першої інстанцій, постановлено нове рішення, яким у позові відмовлено.
Не погоджуючись з рішенням суду апеляційної інстанцій, позивач подав до Вищого адміністративного суду України касаційну скаргу у якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати вказане судове рішення та залишити в силі рішення суду першої інстанції.
Відповідно до частини 2 статті 220 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги, але при цьому може встановлювати порушення норм матеріального чи процесуального права, на які не було посилання в касаційній скарзі.
Перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, проаналізувавши правильність застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що ОСОБА_3 звернувся до Головного управління Держземагенства у Чернігівській області із заявами, у яких просив надати дозвіл на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок в оренду терміном на 25 років для ведення фермерського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності, а саме з заявами: від 27.11.2013 на земельну ділянку орієнтовною площею 20,0 га, що розташована на території Данівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області; від 27.11.2013 на земельну ділянку орієнтовною площею 30,0 га, що розташована на території Данівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області; від 27.11.2013 на земельну ділянку орієнтовною площею 84,0 га, що розташована на території Данівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області; від 31.01.2014 на земельну ділянку орієнтовною площею 40,0 га, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області; від 31.01.2014 на земельну ділянку орієнтовною площею 47,5 га, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області; від 31.01.2014 на земельну ділянку орієнтовною площею 61,5 га, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області;від 25.02.2014 на земельну ділянку орієнтовною площею 80,0 га, що розташована на території Олексіївщинської сільської ради Козелецького району Чернігівської області; від 24.02.2014 на земельну ділянку орієнтовною площею 40,0 га, що розташована на території Скрипчинської сільської ради Козелецького району Чернігівської області.
Також, ОСОБА_3 звернувся до Головного управління Держземагенства у Чернігівській області з заявою про надання у довгострокову оренду терміном на 25 років земельну ділянку площею близько 173 га, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району Чернігівської області для ведення фермерського господарства.
У заявах ОСОБА_3 зазначив, що фермерським господарством буде займатися сам; має 26-річний досвід роботи у сільському господарстві на підтвердження чого надав копію трудової книжки; фермерське господарство буде спеціалізуватися на вирощуванні зернових культур, кукурудзи, соняшника, веденні садівництва та іншому; до заяв надав копії наступних документів: паспорта, ідентифікаційного номеру, трудової книжки, графічних матеріалів з зазначенням бажаного місця розташування земельних ділянок.
За результатами розгляду заяв та доданих до них документів, були прийняті накази: від 15.07.2013 № ЧН/7422086500:33:118/00000237 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 173,0 га для ведення фермерського господарства; від 10.12.2013 №ЧН/7422082400:88:108/00001713 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Данівської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 20,0 га для ведення фермерського господарства; від 10.12.2013 № ЧН/7422082400:88:108/00001715 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Данівської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 30,0 га для ведення фермерського господарства; від 10.12.2013 № ЧН/7422082400:88:108/00001714 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Данівської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 84,0 га для ведення фермерського господарства; від 19.02.2014 №ЧН/7422086500:33:148/00002412 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 40,0 га для ведення фермерського господарства; від 19.02.2014 №ЧН/7422086500:33:150/00002411 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 47,5 га для ведення фермерського господарства; від 19.02.2014 № ЧН/7422086500:69:032/00002413 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Одинцівської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 61,5 га для ведення фермерського господарства; від 25.02.2014 №ЧН/7422080200:73:020/00002746 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Олексіївщинської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 80,0 га для ведення фермерського господарства; від 25.02.2014 № ЧН/7422088900:70:071/00002702 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Скрипчинської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 40,0 га для ведення фермерського господарства; від 25.02.2014 №ЧН/7422080200:73:020/00002746 про надання дозволу ОСОБА_3 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення в оренду терміном на 25 років земельної ділянки, що розташована на території Олексіївщинської сільської ради Козелецького району, орієнтовною площею 80,0 га для ведення фермерського господарства.
За результатами розгляду позову прокуратури Чернігівської області у справі № 825/1437/15-а Чернігівським окружним адміністративним судом, постановою від 25.08.2015 скасовано усі вищезазначені накази Головного управління Держземагентства у Чернігівській області про надання дозволів на розроблення землевпорядної документації та наказ про її затвердження.
Київським апеляційним адміністративним судом ухвалою від 19.10.2015 визнано нечинною постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 25.08.2015 у частині задоволених позовних вимог про визнання протиправними та скасування наказів Головного управління Держземагентства у Чернігівській області про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки орієнтовною площею 80 га на території Олексіївщинської сільської ради від 25.02.2014 № ЧН/7422080200:73:020/00002746 та, про затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду земельної ділянки площею 170,4691 га для ведення фермерського господарства від 19.02.2014 № ЧНУ7422086500:33:118/00002414, у зв'язку з тим, що на момент розгляду були укладені та зареєстровані договори. В іншій частині постанову суду першої інстанції залишено без змін.
В обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на те, що оскаржувані накази є протиправними, оскільки прийняті всупереч статті 7 Закону України Про фермерське господарство , а саме: відведення земельних ділянок ОСОБА_3 відбулося не єдиним масивом, у заявах не обґрунтовано розміри земельних ділянок з урахуванням можливості їх обробітку, не зазначено перспективи діяльності фермерського господарства. Крім того, у порушенням вимог земельного законодавства при передачі в оренду ОСОБА_3 земельних ділянок пасовищ для ведення фермерського господарства фактично поєднались би два окремих види використання землі для випасання худоби та для ведення фермерського господарства. Зазначені обставини встановлені у судових рішеннях по справі № 825/1437/15-а.
Суди першої та апеляційної інстанцій, розглядаючи справу по суті позовних вимог, виходили із того, що даний спір є публічно-правовим й підлягає вирішенню у порядку адміністративного судочинства.
Колегія суддів вважає, що висновок судів не відповідає вимогам чинного законодавства з огляду на таке.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що до адміністративних судів можуть бути оскаржені будь-які рішення, дії чи бездіяльність суб'єктів владних повноважень, крім випадків, коли щодо таких рішень, дій чи бездіяльності Конституцією чи законами України встановлено інший порядок судового провадження.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 17 Кодексу адміністративного судочинства України компетенція адміністративних судів поширюється, зокрема, на спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів або правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності. Вжитий у цій процесуальній нормі термін "суб'єкт владних повноважень" означає орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їхню посадову чи службову особу, інший суб'єкт при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень (пункт 7 частини першої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України).
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), відповідно, прийнятих або вчинених ними при здійсненні владних управлінських функцій.
При цьому відповідно до пунктів 1 та 6 частини першої статті 12 Господарського процесуального кодексу України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні господарських договорів, у тому числі щодо приватизації майна, та з інших підстав, а також справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб'єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів.
Оскаржувані накази є формою волевиявлення Головного управління Держгеокадастру у Чернігівській області як орендодавця на зміну у майбутньому правовідносин сторін, які відповідно до закону врегульовані відповідним договором. Це рішення не має самостійного характеру та може бути реалізоване лише шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.
Вирішуючи спір по суті суди не звернули уваги на те, що у відносинах, які склалися між сторонами, відповідач діяв як учасник договірних правовідносин, а також те, що за змістом статті 12 Господарського процесуального кодексу України та статті 15 Цивільного процесуального кодексу України спори, що виникають при укладанні, зміні, розірванні і виконанні договорів розглядаються в порядку господарського чи цивільного судочинства, в залежності від суб'єктного складу учасників.
Враховуючи викладене та суб'єктний склад сторін дана справа підлягає розгляду господарськими судами у порядку, визначеному нормами Господарського процесуального кодексу України.
Відповідно до пункту 1 частини першої статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.
Згідно з частиною першою статті 228 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції скасовує судові рішення в касаційному порядку і закриває провадження у справі з підстав встановлених статтею 157 цього Кодексу.
За таких обставин, оскаржені рішення підлягають скасуванню, а провадження у справі закриттю на підставі пункту 1 частини першої статті 157 Кодексу адміністративного судочинства України.
Керуючись статтями 157, 220-1, 228, 230 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Заступника прокурора міста Києва задовольнити частково.
Постанову Київського апеляційного адміністративного суду від 28.04.2016 року та постанову Чернігівського окружного адміністративного суду від 02.02.2016 року у цій справі скасувати, закрити провадження у справі.
Ухвала набирає законної сили через 5 днів після направлення її копій особам, які беруть участь у справі і може бути переглянута Верховним Судом України з підстав передбачених ст.ст.237-239 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
З оригіналом згідно
Помічник судді А.В. Савченко
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2017 |
Оприлюднено | 10.10.2017 |
Номер документу | 69423515 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Мороз Л.Л.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні