Постанова
від 03.10.2017 по справі 923/1394/16
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"03" жовтня 2017 р.Справа № 923/1394/16 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Ярош А.І.,

суддів: Лисенко В.А., Діброви Г.І.,

секретар судового засідання Маленкова О.П.,

за участю представників сторін:

від прокуратури - ОСОБА_1,

від відповідача-1 - ОСОБА_2,

представники інших учасників процесу в судове засідання не з'явились,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу заступника прокурора Херсонської області

на рішення господарського суду Херсонської області від 04 травня 2017 року

у справі №923/1394/16

за позовом: Заступника керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі позивача:

ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Херсонській області, вул. 40 років Жовтня, 136-А, м. Херсон. ідентифікаційний код 39766281,

до: відповідача-1: Фермерського господарства "Мєзєнцева", вул. Фрунзе, буд. 43, с. Строганівка, Чаплинський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 34237168,

відповідача-2: Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, вул. Леніна, буд. 87, смт. Чаплинка, Чаплинський район, Херсонська область, ідентифікаційний код 04060140,

третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Строганівська сільська рада Чаплинського району Херсонської області, ідентифікаційний код 26284466, вул. Фрунзе, 4, с. Строганівка, Чаплинський район, Херсонська область,

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та її повернення,

В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Херсонській області, м. Херсон, звернувся 23.12.2016 з позовною заявою до відповідача-1 Фермерського господарства "Мєзєнцева", с. Строганівка, Чаплинський район, Херсонська область, відповідача-2 Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, смт. Чаплинка, Херсонська область, про визнання недійсним на майбутнє договору оренди земельної ділянки (поновлення) площею 158, 51 га, у тому числі 103, 83 га ріллі богарної та 54, 68 га пасовища, яка розташована на території Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (кадастрові номера 6525484000:02:005:0008, 6525484000:02:005:0009, 6525484000:02:005:0010), вартістю 5 500 116, 30 грн., укладений 23.12.2013 між Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області та фермерським господарством "Мєзєнцева"; вилучення у відповідача-1 із користування зазначену земельну ділянку та передання її ОСОБА_3 управлінню Держгеокадастру у Херсонській області.

Звертаючись до суду з позовом, прокурор вказував, що розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області № 518 від 30.12.2008 затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки та надано в оренду фермерському господарству "Мєзєнцева" земельну ділянку площею 158, 51 га сільськогосподарського призначення, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області строком на 3 роки.

У 2008 році між відповідачами укладено договір оренди землі, згідно якого в оренду передавалася земельна ділянка площею 158,51 га, у тому числі 103,83 га ріллі богарної та 54,68 га пасовища, із земель запасу та резервного фонду Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Пунктом 8 вказаного договору передбачено, що він укладений строком на 3 роки з переважним правом на його поновлення на новий строк.

Договір оренди земельної ділянки між відповідачами набув чинності 01.07.2009 та припинив свою дію 31.06.2012 року.

В той же час, між відповідачами лише 23.12.2013 укладено договір оренди землі (поновлення). Пунктом 8 зазначеного договору вказано, що строк його дії - 7 років.

Таким чином, як вважає прокурор, між сторонами фактично укладено новий договір, а не здійснено продовження договору оренди землі від 01.07.2009 року.

Крім того, прокурор вказує на те, що укладення нового договору оренди землі здійснено з порушенням вимог чинного законодавства - договір оренди земельної ділянки укладено без проведення обов'язкової нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки. Встановлення орендної плати здійснено не від нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, а від нормативної грошової оцінки одиниці площі ріллі по Херсонській області, що прокурор вважає порушенням вимог Законів України "Про оренду землі" та "Про оцінку земель".

Рішенням господарського суду Херсонської області від 04 травня 2017 року у справі №923/1394/16 (суддя Пригуза П.Д.) в задоволенні позову відмовлено.

Рішення мотивоване тим, що задоволення цього позову про визнання недійсним договору оренди як спосіб захисту інтересів держави, є непропорційним втручанням у право орендаря, порушить справедливу рівновагу (балансу) між інтересами держави (суспільства), пов'язаними з втручанням, та інтересами відповідача-1, який, виконуючи добросовісно усі умови договору, постраждає від втручання у його право.

Укладанням правочину сторонами досягнуто реальних правових наслідків - орендовані земельні ділянки є сформованими, їм присвоєно кадастрові номери, визначена нормативна грошова оцінка, вони зареєстровані як об'єкти державної власності, місцева рада (громада) отримує грошові кошти для фінансування бюджетних витрат тощо.

Отже, господарський суд першої інстанції дійшов висновку, що названі прокурором обставини не дають підстав втручання з метою припинення господарських відносин сторін - визнання недійсним договору та вилучення земельних ділянок.

Не погодившись з вищезазначеним судовим рішенням, заступник прокурора Херсонської області звернувся до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій, посилаючись на порушення судом першої інстанції нор матеріального та процесуального права, просить рішення господарського суду Херсонської області скасувати та прийняти нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги в повному обсязі.

Обґрунтовуючи апеляційну скаргу, прокурор зазначає, що судом не взято до уваги те, що факт прийняття розпорядження Чаплинською РДА не давало права районній державній адміністрації на укладення 23.12.2013 року договору оренди землі, яка перебуває у державній власності.

На думку прокурора, саме Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області має повноваження на розпорядження землями державної власності сільськогосподарського призначення на території Херсонської області та має виключне право на укладення угод щодо таких земель.

Судом не взято до уваги, що на підставі рішення органу виконавчої влади про надання земельної ділянки в оренду, право використовувати землю не виникає, підставою виникнення прав і обов'язків є саме договір, укладений в належній формі.

Крім того, прокурор наголошує, що технічна документація з нормативної грошової оцінки орендованої ФГ Мезенцева не розроблялась і на затвердження до районної ради не подавалась, також нормативна грошова оцінка не затверджена.

Прокуратура вважає, що спірний договір не є поновленим , а є новим, оскільки містить інші умови - строк дії, новий акт приймання-передачі земельної ділянки.

Також апелянт зауважує, що висновки суду про непропорційне втручання в право мирного володіння майном є безпідставними, при цьому, оскільки ФГ Мезенцева не є власником земель, а лише користувачем.

Чаплинська районна державна адміністрація у запереченнях на апеляційну скаргу заперечувала проти доводів прокуратури, вважає рішення суду першої інстанції законним та обґрунтованим, та просить залишити його без змін.

Строганівська сільська рада надала пояснення, згідно яких не заперечує проти вимог апеляційної скарги від 04.07.17р. та просить їх задовольнити, а також просить розглядати апеляційну скаргу без участі її представника.

В судове засідання 03.10.2017 року не з'явились представники ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Херсонській області, Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області, Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області, хоча вказані сторони були належним чином повідомлені про час, дату та місце судового засідання.

Враховуючи обмеженість процесуальних строків, судова колегія дійшла висновку про розгляд апеляційної скарги без участі вищезазначених представників сторін.

Дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, надавши оцінку всім обставинам справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, колегія суддів дійшла наступних висновків.

Як вбачається з матеріалів справи, розпорядженням голови Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області від 30.12.2008 № 518 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки" (а.с. 19), затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання договору оренди земельної ділянки фермерському господарству Мєзєнцева для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 158,51 га ріллі, та надано зазначену земельну ділянку в оренду терміном на 3 роки, встановлено розмір орендної плати в сумі 183 грн. за оренду 1 га угідь на протязі одного року використання, що становить 3№ від нормативної грошової оцінки землі, із наміром в подальшому переглядати розмір орендної плати відповідно до законодавства.

На підставі вказаного розпорядження, у 2008 році між Фермерським господарством "Мєзєнцева" та Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області укладений договір оренди земельної ділянки б/н (т.1 а.с.21-23), відповідно до умов п.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення, для ведення фермерського господарства, яка знаходиться на території Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Пунктом 2 договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 158,51 га, у тому числі ріллі 103,83 га, зрошення 0 га, пасовище 54,68 га, із земель запасу та резервного фонду Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області.

Відповідно до п.5 договору, нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 966 547,46 грн.

Договір укладено на 3 роки. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за два місяці до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8).

Відповідно до умов договору, орендна плата, розмір якої визначався у п. 9 договору, визначена у сумі 183,00 грн. за 1 га на рік, що становить 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

При цьому, договір зареєстровано у Чаплинському районному відділу Херсонської регіональної філії Центру державного земельного кадастру 01.07.2009 року за № 4АА001801010973000036, про що свідчить відмітка на договорі оренди.

На виконання укладеного договору, відповідно до акту про передачу та прийом земельної ділянки в натурі 2008 року, Фермерському господарству "Мєзєнцева" була передана земельна ділянка загальною площею 158, 51 га, у тому числі 103,83 га ріллі та пасовище - 54,68 га із земель запасу та резервного фонду Строганівської сільської ради Чаплинського районну Херсонської області для ведення фермерського господарства.

Судом першої інстанції встановлено, що строк дії зазначеного договору закінчився 31.06.2012 року.

29.12.2012 головою Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області прийняте розпорядження № 665 "Про поновлення договору оренди земельної ділянки" (а.с. 20).

Відповідно до вказаного розпорядження, зокрема, поновлено договір оренди земельної ділянки на новий термін 7 років.

На підставі вказаного розпорядження відповідача-2 від 29.12.2012 № 665 між відповідачем-1 та відповідачем-2 було укладено договір оренди земельної ділянки (поновлення), текст якого датовано 23.12.2013 (а.с. 31-33).

Згідно вищезазначеного договору, Фермерському господарству "Мєзєнцева" була передана земельна ділянка загальною площею 158, 51 га, що складається з трьох окремих земельних ділянок з кадастровими номерами: 6525484000:02:005:0008, 6525484000:02:005:0009, 6525484000:02:005:0010); строк оренди - 7 років; умови використання - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Пунктом 9 договору визначено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі та в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки, за 1 га ріллі на протязі одного року використання - 538,49 грн., загальна річна плата за ріллю багарну - 55911,45 грн., за використання 1 га пасовища на протязі одного року - 63,35 грн., загальна річна плата за пасовище - 346452 грн.

Загальна річна орендна плата становить 59375,97 грн. орендна плата сплачується щомісячно пропорційно на розрахунковий рахунок Строганівської сільської ради.

Як вбачається з матеріалів справи, право оренди за вказаним договором зареєстровано лише 23.12.2013 року в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, про що здійснені відповідні записи за №№ 3993333, 3990740, 3998122 (а.с. 36-38).

Відповідно до Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розмежування земель державної та комунальної власності" № 5245-VI від 06.09.2012 року, який набрав чинності з 01.01.2013 року, землі державної та комунальної власності в Україні вважаються розмежованими.

Землі, розташовані за межами населених пунктів, крім земельних ділянок приватної власності та земельних ділянок, які перебувають у комунальній власності чи на яких розташовані об'єкти нерухомого майна комунальної власності, є землями державної власності.

Згідно вимог ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України в чинній редакції, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Таким органом, як правильно зазначає прокурор, з 01.01.2013року є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області (який є правонаступником ОСОБА_3 управління Держземагенства у Херсонській області).

Частина 3 ст.122 ЗК України в редакції станом на час прийняття розпорядження Чаплинської районної державної адміністрації Херсонської області - 29.12.2012 року, встановлювала, що районні державні адміністрації на їх території передають земельні ділянки із земель державної власності (крім випадків, визначених частиною сьомою цієї статті) у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів, зокрема, для сільськогосподарського використання.

За таких обставин, судова колегія звертає увагу, що предметом розгляду справи є визнання договору оренди від 23.12.2013 року недійсним. Отже, на момент укладення договору оренди 23.12.2013 року, Чаплинська районна державна адміністрація Херсонської області не мала повноважень виступати орендодавцем за спірним договором, не зважаючи на те, що при прийнятті вищевказаного розпорядження 29.12.2012 року ще діяла в межах своїх повноважень.

Судова колегія зазначає, що договір оренди укладено 23.12.2013 року, на той час, коли відповідно до зміненої редакції ст.122 ЗК України розпорядження землями державної власності здійснювалось вже центральним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальними органами.

Згідно з частиною 1 статті 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов'язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов'язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов'язаної сторони виконання її обов'язку.

Майнові зобов'язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом.

За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов'язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (ст. 759 ЦК України).

Ст. 2 Закону України „Про оренду державного та комунального майна» визначає, що орендою є засноване на договорі строкове платне користування майном, необхідним орендареві для здійснення підприємницької та іншої діяльності.

В силу ч. 1 ст. 283 ГК України за договором оренди одна сторона (орендодавець) передає другій стороні (орендареві) за плату на певний строк у користування майно для здійснення господарської діяльності.

Згідно зі ст. 629 Цивільного кодексу України договір є обов'язковим для виконання сторонами.

Згідно з ч. 1 ст. 19 Закону України "Про оренду землі" строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

В силу ч. 1 ст. 31 Закону України "Про оренду землі", договір оренди землі припиняється, зокрема, в разі закінчення строку, на який його було укладено.

Згідно ч. 1 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов'язки відповідно до умов договору, має за інших рівних умов переважне право на поновлення договору.

Відповідно до приписів ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі, що була чинною на час закінчення строку договору оренди землі (31.06.2012), встановлено, що у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором. У цьому випадку укладання додаткової угоди про поновлення договору оренди землі здійснюється із: власником земельної ділянки (щодо земель приватної власності); уповноваженим керівником органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування без прийняття рішення органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної або комунальної власності).

Додаткова угода до договору оренди землі про його поновлення має бути укладена сторонами у місячний строк в обов'язковому порядку. Відмова, а також наявне зволікання в укладенні додаткової угоди до договору оренди землі може бути оскаржено в суді.

У разі зміни межі або цільового призначення земельної ділянки поновлення договору оренди землі здійснюється у порядку одержання земельної ділянки на праві оренди.

Аналогічна норма міститься в частинах 2, 3 статті 17 Закону України "Про оренду державного та комунального майна", відповідно до якої у разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

Після закінчення терміну договору оренди орендар, який належним чином виконував свої обов'язки за договором, має переважне право, за інших рівних умов, на укладення договору оренди на новий термін, крім випадків, якщо орендоване майно необхідне для потреб його власника.

Зі змісту зазначених правових норм вбачається, що після закінчення строку договору оренди він може бути продовжений на такий самий строк, на який цей договір укладався, за умови, якщо проти цього не заперечує орендодавець.

Судова колегія не погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що між сторонами продовжений вже існуючий договір оренди, а відносини, що склалися між відповідачем-1 та відповідачем-2 щодо передачі в користування спірних земельних ділянок, склалися за договором оренди землі, зареєстрованим 01.07.2009 року, оскільки такі висновки є необґрунтованими та безпідставними.

Суд наголошує, що у разі поновлення договору оренди він вважається продовженим на той самий термін і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

В даному ж випадку, в укладеному між сторонами договорі 23.12.2013 року сторонами узгоджено нові умови щодо розміру орендної плати та строку дії договору, замість 3 років встановлено термін дії договору 7 років, встановлено інший порядок обчислення розміру орендної плати - з урахуванням інфляції та коефіцієнтів індексації, тоді як у першому договору орендна плата розраховувалась лише з урахуванням індексів інфляції.

Зазначене свідчить про те, що сторонами не продовжено перший договір, а укладено новий, на нових умовах, тому договір 2008 року не може вважатися поновленим.

В силу приписів ст. 19 Конституції України, ст. 6 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" органи державної влади, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та Законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 215 Цивільного Кодексу України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами) вимог, які встановлені частинами першою - третьою, п'ятою та шостою ст. 203 цього Кодексу.

Згідно зі ст. 203 Цивільного Кодексу України зміст правочину не може суперечити цьому Кодексу, іншим актам цивільного законодавства, а також моральним засадам суспільства. Особа, яка вчиняє правочин, повинна мати необхідний обсяг цивільної дієздатності. Волевиявлення учасника правочину має бути вільним і відповідати його внутрішній волі. Правочин має вчинятися у формі, встановленій законом. Правочин має бути спрямований на реальне настання правових наслідків, що обумовлені ним.

В ч. 1 ст. 632 Цивільного кодексу України передбачено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом ч. ч. 1 та 2 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" (в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору від 23.12.2013р.), істотними умовами договору оренди землі є об'єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату; умови використання та цільове призначення земельної ділянки, яка передається в оренду; умови збереження стану об'єкта оренди; умови і строки передачі земельної ділянки орендарю; умови повернення земельної ділянки орендодавцеві; існуючі обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки; визначення сторони, яка несе ризик випадкового пошкодження або знищення об'єкта оренди чи його частини; відповідальність сторін; умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки.

Відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4 - 6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Відповідно до приписів ст.21 ЗУ Про оренду землі , орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди.

У разі визнання у судовому порядку договору оренди землі недійсним отримана орендодавцем орендна плата за фактичний строк оренди землі не повертається.

В силу приписів ст. 1, ч. 1 ст. 13 Закону України "Про оцінку земель" (в редакції, що діяла на момент укладення спірного договору) нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами, проводиться у разі, зокрема, визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.

Зі змісту вищенаведених положень вбачається, що обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно регульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням з порушенням умов та порядку, передбачених чинним законодавством; дотримання порядку визначення орендної плати відповідно до проведеної нормативної грошової оцінки є чинником економічного регулювання земельних відносин шляхом визначення економічно обґрунтованих надходжень до місцевих бюджетів та можливості подальшої індексації відповідних надходжень; виконанням вимог ст. 627 Цивільного кодексу України щодо справедливості укладеного договору шляхом забезпечення застосування рівного підходу при визначенні орендної плати незалежно від особи - учасника правовідносин, а отже порушення цього порядку суперечить ч. 1 ст. 13 Закону України Про оцінку земель .

Як встановлено судовою колегією, згідно листа ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Чаплинському районі від 03.11.2016 року №0-2120-99.3-923/2-16 Про надання інформації , технічна документація з нормативної грошової оцінки землі по договору оренди між Чаплинською районною державною адміністрацією та ФГ "Мєзєнцева" площею 158,51 га земель сільськогосподарського призначення, на території Строганівської сільської ради не розроблялась, вартість даної земельної ділянки з розрахунку вартості 1 га ріллі по Херсонській області становить 5 500 116, 30 грн. (т.1 а.с.39).

При цьому, пунктом 3 розпорядження Чаплинської РДА Херсонської області встановлено ФГ "Мєзєнцева" орендну плату за рік використання земель сільськогосподарського призначення у розмірі 3 відсотків від нормативної грошової оцінки. Також і в пункті 1 розпорядження Чаплинської РДА Херсонської області від 23.12.2012р. встановлено орендну плату у відсотковому відношенні від нормативної грошової оцінки.

Судова колегія зазначає про безпідставність та необґрунтованість висновків суду першої інстанції про наявність нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки та, у зв'язку з цим, про відсутність порушень при укладенні договору.

Судом першої інстанції не враховано те, що крім пункту 5 договору, нормативна грошова оцінка не міститься у жодному документі, а договір оренди не є тим розпорядчим документом, який встановлює нормативну грошову оцінку.

Відповідно до ст.20 ЗУ Про оцінку земель , дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Однак, колегія суддів зазначає, що матеріали справи не містять витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель, які являються об'єктом оренди договору від 23.12.2013р., чого не взято до уваги судом першої інстанції.

За таких обставин, висновок суду першої інстанції про встановлення договором оренди нормативної грошової оцінки є необґрунтованим.

Враховуючи викладене, колегія суддів доходить висновку про те, що спірний договір суперечить приписам чинного земельного та орендного законодавства, оскільки дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин та забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.

Таким чином, не проведення нормативної грошової оцінки у порядку, встановленому законодавством, є підставою для визнання оспорюваного Договору недійсним.

Відповідної правової позиції дотримується і Верховний Суд України в постанові від 11.05.2016 року у справі за № 6-824цс16, Вищий господарський суд України у постанові від 20 вересня 2017 року у справі № 927/1178/16.

При цьому, колегія суддів вважає за необхідне зауважити, що дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового (в тому числі договірного) врегулювання , що виключає невизначеність у правовідносинах сторін, безпосередньо належить до інтересів держави, за захистом яких обґрунтовано та правомірно звернувся прокурор.

За таких обставин, судове рішення у даній справі підлягає скасуванню, з прийняттям нового рішення про задоволення позовних вимог прокуратури в повному обсязі, визнання недійсним договору оренди земельної ділянки (поновлення) площею 158, 51 га, у тому числі 103, 83 га ріллі богарної та 54, 68 га пасовища, яка розташована на території Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (кадастрові номера 6525484000:02:005:0008, 6525484000:02:005:0009, 6525484000:02:005:0010), вартістю 5 500 116, 30 грн., укладений 23.12.2013 між Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області та фермерським господарством "Мєзєнцева", та вилучення у Фермерського господарства "Мєзєнцева" земельної ділянки площею 158, 51 га, у тому числі 103, 83 га ріллі богарної та 54, 68 га пасовища, яка розташована на території Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (кадастрові номера 6525484000:02:005:0008, 6525484000:02:005:0009, 6525484000:02:005:0010) та передати її ОСОБА_3 управлінню Держгеокадастру у Херсонській області.

Відповідно до ст.49 ГПК України, судові витрати покладаються на сторони пропорційно задоволених вимог.

Керуючись ст. 49, 99 , 101 , п.2 ст. 103 , 105 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу заступника прокурора Херсонської області задовольнити.

Рішення господарського суду Херсонської області від 04 травня 2017 року у справі №923/1394/16 скасувати.

Позов Заступника керівника Генічеської місцевої прокуратури Херсонської області в інтересах держави в особі позивача ОСОБА_3 управління Держгеокадастру у Херсонській області задовольнити

Визнати недійсним на майбутнє договір оренди земельної ділянки (поновлення) площею 158, 51 га, у тому числі 103, 83 га ріллі богарної та 54, 68 га пасовища, яка розташована на території Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (кадастрові номера 6525484000:02:005:0008, 6525484000:02:005:0009, 6525484000:02:005:0010), вартістю 5 500 116, 30 грн., укладений 23.12.2013 між Чаплинською районною державною адміністрацією Херсонської області та фермерським господарством "Мєзєнцева".

Повернути земельну ділянку, площею 158, 51 га, у тому числі 103, 83 га ріллі богарної та 54, 68 га пасовища, яка розташована на території Строганівської сільської ради Чаплинського району Херсонської області (кадастрові номера 6525484000:02:005:0008, 6525484000:02:005:0009, 6525484000:02:005:0010) ОСОБА_3 управлінню Держгеокадастру у Херсонській області.

Доручити господарському суду Херсонської області видати відповідний наказ із зазначенням реквізитів сторін.

Постанова набирає чинності з дня її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в строк, передбачений законодавством.

Повний текст постанови складено 09.10.2017 року.

Головуючий суддя А.І. Ярош

Суддя В.А. Лисенко

Суддя Г.І. Діброва

СудОдеський апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення03.10.2017
Оприлюднено11.10.2017
Номер документу69437311
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/1394/16

Судовий наказ від 11.09.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Судовий наказ від 11.09.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 24.10.2018

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Ухвала від 31.08.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

Постанова від 27.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 11.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 03.04.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 16.02.2018

Господарське

Касаційний господарський суд Верховного Суду

Берднік І.С.

Ухвала від 29.12.2017

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Пригуза П.Д.

Постанова від 13.11.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Ярош А.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні