Головуючий у 1 інстанції - Галатіна О.О.
Суддя-доповідач - Сухарьок М.Г.
ДОНЕЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 жовтня 2017 року справа №805/3055/16-а
приміщення суду за адресою: 84301, м. Краматорськ вул. Марата, 15
Донецький апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: Сухарька М.Г., Блохіна А.А., Гаврищук Т.Г., при секретареві судового засідання - Борисові А.А., за участю представника позивача - Мегріш Є.Я., представника відповідача - Сенникова А.А., розглянувши у відкритому удовому засіданні апеляційну скаргу Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року в справі № 805/3055/16-а за позовом Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу звернулось до суду з позовом, в якому просило визнати протиправними дії Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції (Шахтарського відділення) Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області щодо відмови у списанні безнадійного податкового боргу в розмірі 281188,72 грн плати за користування надрами для видобування корисних копалин, зобов'язати списати такий борг та направити кошти, зараховані в рахунок погашення безнадійного податкового боргу за податковим повідомленням-рішенням № 0000801200 від 14.07.2016, на сплату поточних податкових зобов'язань відповідно до призначення платежу.
Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року позов задоволено повністю.
Визнано протиправними дії Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції (Шахтарське відділення) Головного управління ДФС у Донецькій області щодо відмови у списанні безнадійного податкового боргу Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу в розмірі 281188,72 грн.
Зобов'язано Слов'янську об'єднану державну податкову інспекцію (Шахтарське відділення) Головного управління ДФС у Донецькій області прийняти рішення щодо списання безнадійного податкового боргу Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу в розмірі 281188,72 грн.
Зобов'язано Слов'янську об'єднану державну податкову інспекцію (Шахтарське відділення) Головного управління ДФС у Донецькій області направити кошти, зараховані в рахунок погашення безнадійного податкового боргу за податковим повідомленням-рішенням від 14.07.2016 № 0000801200, на сплату поточних зобов'язань відповідно до призначення платежу.
Відповідач, не погодившись з судовим рішенням, подав апеляційну скаргу, в якій посилається на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати постанову суду першої інстанції та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
На обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що статтею 101 Податкового кодексу України передбачено списання безнадійного податкового боргу, який виник, зокрема, внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Настання обставин непереборної сили підтверджується Сертифікатом (висновком) Торгово-промислової палати України. Закон України Про торгово-промислові палати в Україні не передбачає право засвідчувати форс-мажорні обставини на майбутнє. Тобто, наявний у ПрАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу сертифікат може підтверджувати настання для позивача обставин непереборної сили лише станом на дату його видачі, до 05.09.2014.
Окрім цього, наявний у товариства сертифікат засвідчує настання обставин непереборної сили відповідно до п. 100.4 (розстрочення грошових зобов'язань) та п. 100.5 (відстрочення грошових зобов'язань) Податкового кодексу України. Реалізація розстрочення та відстрочення податкового зобов'язання можливі за умови укладення відповідного договору між платником податку та контролюючим органом. Такий договір укладено не було.
За таких обставин, апелянт наголошує на відсутності правових підстав для визнання безнадійним та списання податкового боргу в розмірі 281188,72 грн, визначеного в податковому повідомленні-рішенні № 0000801200 від 14.07.2016.
Представник відповідача в судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив задовольнити їх у повному обсязі.
Представник позивача проти доводів апеляційної скарги заперечував, просив постанову суду першої інстанції залишити без змін.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 195 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції може вийти за межі доводів апеляційної скарги в разі встановлення під час апеляційного провадження порушень, допущених судом першої інстанції, які призвели до неправильного вирішення справи.
Колегія суддів, заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи і обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши юридичну оцінку обставин справи та повноту їх встановлення, дослідивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, вважає за необхідне задовольнити вимоги апеляційної скарги, а постанову суду першої інстанції скасувати з наступних підстав.
Судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що Приватне акціонерне товариство ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу (далі - позивач, товариство) подало до податкового органу податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за ІІІ квартал 2014 року № 906448312, 9064484070, 9064484484, 9064483169 від 06.11.2014 у загальному розмірі 1405943,64 грн з граничним терміном сплати до 19.11.2014. Податкові зобов'язання було сплачено з порушенням граничних строків сплати платіжним дорученням № 2116475629 від 30.03.2016, № 2116499153 від 28.04.2016, № 2116513869 від 19.05.2016.
Слов'янською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі - відповідач, податковий орган, Слов'янська ОДПІ) за результатами проведення камеральної перевірки дотримання граничних строків сплати узгодженого податкового зобов'язання складено акт № 50/05-27/05508186 від 29.06.2016. Вказаним актом зафіксовано порушення ПрАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу строків сплати за користування надрами для видобування корисних копалин у розмірі 1405943,64 грн.
На підставі акту № 50/05-27/05508186 податковим органом 14.07.2016 було винесено податкове повідомлення-рішення № 0000801200, яким нараховано штраф у розмірі 191777,77 грн, та № 0000521200, яким нараховано штраф у розмірі 89470,95 грн.
Товариство 28.07.2016 звернулось до відповідача із заявою, в якій просило провести списання безнадійного податкового боргу, що утворився в результаті порушення терміну сплати грошового зобов'язання за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення, у сумі 281188,72 грн. До заяви додано сертифікат Торгово-промислової палати України № 2886/05-4 від 05.09.2014 про настання обставин непереборної сили, в якому зазначено, що відповідно до пунктів 100.4 і 100.5 ст. 100 Податкового кодексу України Донецька торгово-промислова палата засвідчує настання форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили) з 14 квітня 2014 року ПрАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу при здійсненні господарської діяльності та дотриманні норм законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків та обов'язкових платежів.
Листом від 04.08.2016 податковий орган відмовив позивачу в списанні безнадійного податкового боргу.
Вважаючи, що Слов'янська ОДПІ протиправно відмовила визнати безнадійним податковий борг, який утворився через порушення граничних строків сплати за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення внаслідок проведення антитерористичної операції, ПрАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу звернулось до суду за захистом свого порушеного права.
Спірні правовідносини регулюються нормами Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) та Законом України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VІІ (далі - Закон № 1669-VII).
Підпунктом 14.1.156 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що податкове зобов'язання це сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Згідно з підпунктом 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 ПК України податковий борг - сума грошового зобов'язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), самостійно узгодженого платником податків або узгодженого в порядку оскарження, але не сплаченого у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов'язання.
Відповідно до статей 251 та 252 ПК України за користування надрами для видобування корисних копалин сплачується рентна плата.
За приписами пункту 101.1 статті 101 ПК України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.
Підпунктом 101.2.4 пункту 101.2 статті 101 ПК України встановлено, що під терміном безнадійний розуміється, у тому числі, податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).
Пунктом 101.5 статті 101 ПК України регламентовано, що контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Відповідно до статті 101 ПК України розроблено Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 10 жовтня 2013 року № 577.
Згідно з пунктом 2.1 цього Порядку під терміном безнадійний податковий борг слід розуміти, зокрема, податковий борг платника податків, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин). Такий факт непереборної сили підтверджується Торгово-промисловою палатою України.
Підпунктом 4.1 розділу ІV Порядку списання безнадійного податкового боргу платника податків встановлено, що у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 розділу ІІ цього Порядку, платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. До заяви обов'язково додаються документи, зазначені в підпункті 4 пункту 2.1 розділу ІІ цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним.
Так, відповідно до розділу 2 Переліку обставин, що свідчать про наявність загрози виникнення або накопичення податкового боргу, і доказів існування таких обставин, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 року № 1235, обставинами, що є підставою для відстрочення грошових зобов'язань або податкового боргу заявника є обставини непереборної сили, дія яких може бути викликана винятковими погодними умовами і стихійним лихом (ураган, буря, повінь, нагромадження снігу, ожеледь, землетрус, пожежа, просідання і зсув ґрунту, замерзання моря, закриття морських проток, які трапляються на звичайному морському шляху між портами відвантаження і вивантаження, інше стихійне лихо тощо) або непередбаченими ситуаціями, що відбуваються незалежно від волі і бажання заявника (війна, блокада, страйк, аварія).
Доказами, що підтверджують факт настання (існування) зазначених обставин, є, зокрема, висновок Торгово-промислової палати України про настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території України.
Указом Президента України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.
Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб'єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон № 1669-VІІ.
Абзацом 1 статті 2 зазначеного Закону визначається, що період проведення антитерористичної операції - час між датою набрання чинності Указом Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014 та датою набрання чинності Указом Президента України про завершення проведення антитерористичної операції або військових дій на території України.
Територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014.
Розпорядженням від 30 жовтня 2014 року № 1053-р Кабінет Міністрів України затвердив перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція. Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України було зупинено дію розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053. Тобто, зазначене розпорядження Кабінету Міністрів України було чинним та не скасовувалось, його дія лише була зупинена на відповідний час.
02 грудня 2015 року Кабінетом Міністрів України прийнято розпорядження № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України . Пунктом 1 та 3 вказаного розпорядження, затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, згідно з додатком, та визнано такими, що втратили чинність: розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р та розпорядження Кабінету Міністрів України від 5 листопада 2014 року № 1079-р Про зупинення дії розпорядження Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2014 року № 1053-р.
Вищевказаними розпорядженнями затверджено перелік населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція з початку її проведення та на теперішній час. Той факт, що позивач зареєстрований та здійснює свою господарську діяльність на території проведення антитерористичної операції, сторонами не заперечується.
Згідно зі статтею 10 Закону № 1669-VІІ, протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, який підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.
Відповідно до частин 1-3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення Закону № 1669-VІІ цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення цього Закону. Дія цього Закону поширювалась на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення.
Статтею 11 цього Закону Торгово-промисловій палаті України надано право засвідчувати форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видавати сертифікати про такі обставини.
Як вбачається з матеріалів справи, настання для позивача форс-мажорних обставин з 14 квітня 2014 року підтверджено сертифікатом Торгово-промислової палати України № 2886 від 05 вересня 2014 року. Але вказаний сертифікат підтверджує настання обставин непереборної сили відповідно до пунктів 100.4 (розстрочення грошових зобов'язань) та 100.5 (відстрочення грошових зобов'язань) ст. 100 Податкового кодексу України, а ПрАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу просить списати безнадійний податковий борг у відповідності до положень ст. 101 Податкового кодексу України.
За таких обставин суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що у Слов'янської ОДПІ відсутні правові підстави для здійснення списання безнадійного податкового боргу Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу у відповідності до ст. 101 Податкового кодексу України на підставі наявних у матеріалах справи заяви та сертифікату Торгово-промислової палати України, а тому судом першої інстанції безпідставно задоволено позов.
На підставі викладеного, судова колегія вважає, що суд першої інстанції неправильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з порушенням норм матеріального права, що відповідно до вимог ст. 202 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для задоволення апеляційної скарги та скасування судового рішення.
За приписами ч. 2 ст. 94 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись статями 94, 195, 196, 198, 202, 205, 207, 211, 212, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області на постанову Донецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року в справі № 805/3055/16-а за позовом Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії - задовольнити.
Постанову Донецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року в справі № 805/3055/16-а - скасувати.
Прийняти нову постанову.
У задоволені позовних вимог Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії - відмовити.
Вступна та резолютивна частини постанови складені в нарадчій кімнаті та проголошені в судовому засіданні 11 жовтня 2017 року. Повний текст постанови складений 12 жовтня 2017 року.
Постанова може бути оскаржена в касаційному порядку безпосередньо до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після виготовлення повного тексту.
Колегія суддів М. Г. Сухарьок
А. А. Блохін
Т. Г. Гаврищук
Суд | Донецький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.10.2017 |
Оприлюднено | 13.10.2017 |
Номер документу | 69496202 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Васильєва І.А.
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Адміністративне
Донецький апеляційний адміністративний суд
Сухарьок Михайло Гаврилович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні