Постанова
від 27.12.2018 по справі 805/3055/16-а
КАСАЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ВЕРХОВНОГО СУДУ

ф

ПОСТАНОВА

Іменем України

27 грудня 2018 року

Київ

справа №805/3055/16-а

адміністративне провадження №К/9901/31413/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді-доповідача: Васильєвої І.А.,

суддів: Пасічник С.С., Юрченко В.П,

розглянувши в порядку письмового провадження

касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу

на постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2017 року (Судді: Сухарьок М. Г., Блохін А.А., Гаврищук Т.Г.),

у справі № 805/3055/16-а

за позовом Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу

до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області

про визнання протиправними дій та зобов'язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

У вересні 2016 року Приватне акціонерне товариство ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу (далі - позивач, ПАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу ) звернулося до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції Головного управління Державної фіскальної служби у Донецькій області (далі - відповідач, Слов'янська ОДПІ) в якому, з врахуванням уточнених позовних вимог, просило суд:

- визнати протиправними дії відповідача щодо відмови у списанні безнадійного податкового боргу в розмірі 281 188,72 грн. з плати за користування надрами для видобування корисних копалин;

- зобов'язати відповідача списати безнадійний податковий борг в розмірі 281 188,72 грн. з плати за користування надрами для видобування корисних копалин;

- зобов'язати відповідача направити кошти, зараховані в рахунок погашення безнадійного податкового боргу за податковим повідомленням-рішенням № 0000801200 від 14.07.2016 року, на сплату поточних податкових зобов'язань відповідно до призначення платежу (том 1 арк. справи 101-104).

Постановою Донецького окружного адміністративного суду від 21 грудня 2016 року позов задоволений. Визнані протиправними дії відповідача щодо відмови у списанні безнадійного податкового боргу Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу в розмірі 281188,72 грн.; зобов'язано відповідача прийняти рішення щодо списання безнадійного податкового боргу Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу в розмірі 281 188,72 грн, та направити кошти, зараховані в рахунок погашення безнадійного податкового боргу за податковим повідомленням-рішенням від 14.07.2016 року № 0000801200, на сплату поточних зобов'язань відповідно до призначення платежу (том 2 арк. справи 77-80).

Підставою для задоволення позову стали висновки суду першої інстанції, що оскільки позивач звернувся до відповідача з заявою про списання податкового боргу, та додав до неї відповідні Сертифікати ТПП, якими засвідчено настання обставин непереборної сили (форс-мажорні обставини) ПАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу , то у відповідності до статті 101 Податкового кодексу України податковий борг підлягає списанню.

Відповідач не погодившись з вказаним рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, за результатами розгляду якої Донецьким апеляційним адміністративним судом 11 жовтня 2017 року прийнято постанову, якою скарга задоволена, постанову суду першої інстанції скасовано, та прийнято нове судове рішення, яким в задоволенні позову відмовлено.

Підставою для відмови в задоволенні позову стали висновки суду апеляційної інстанції, що наданий позивачем відповідачеві на підтвердження форс-мажорних обставин Сертифікат ТПП України від 05 вересня 2014 року № 2886/05-4 засвідчує настання обставин непереборної сили відповідно до пунктів 100.4 (розстрочення грошових зобов'язань) та 100.5 (відстрочення грошових зобов'язань) ст. 100 Податкового кодексу України, тоді як позивач просить списати безнадійний податковий борг у відповідності до положень статті 101 Податкового кодексу України (том 2 арк. справи 153-156).

Не погодившись з рішенням суду апеляційної інстанції, позивач подав касаційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду апеляційної інстанції, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, внаслідок неврахування того, що позивачем до відповідача була направлена заява № 05-2360 від 28.07.2016 року про списання безнадійної податкової заборгованості, що виникла внаслідок форс-мажорних обставин, що підтверджено Сертифікатом ТПП про настання обставин непереборної сили від 05.09.2014 року № 2886/05-4, а тому, на підставі статті 101 ПК України, з врахуванням положень статті 10 Закону України від 02 вересня 2014 року № 1669-VII "Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції" податковий борг підлягає визнанню безнадійним та списанню контролюючим органом (том 2 арк. справи 3-6).

Як встановлено судами першої та апеляційної інстанції, позивачем до податкового органу були подані податкові розрахунки з плати за користування надрами для видобування корисних копалин за ІІІ квартал 2014 року № 906448312, 9064484070, 9064484484, 9064483169 від 06.11.2014 року у загальному розмірі 1 405 943,64 грн. з граничним строком сплати до 19.11.2014 року, проте податкові зобов'язання були сплачені позивачем з порушенням граничних строків сплати, що підтверджується платіжними дорученнями № 2116475629 від 30.03.2016 року, № 2116499153 від 28.04.2016 року, № 2116513869 від 19.05.2016 року внаслідок чого нараховано штрафні санкції у розмірі 281 188,72 грн.

Контролюючим органом відповідно до акта перевірки від 29.06.2016 року № 50/05-27/05508186 про результати камеральної перевірки про дотримання граничних строків сплати узгодженого податкового зобов'язання, прийнято податкове повідомлення - рішення від 14.07.2016 року: № 0000801200, яким позивачу за порушення строків сплати грошових зобов'язань нараховані штрафні санкції на суму 191 777, 77 грн. та № 0000521200 на суму штрафних санкцій 89 417,95 грн.

28.07.2016 року позивач звернувся до Слов'янської об'єднаної державної податкової інспекції (Шахтарське відділення) Головного управління ДФС у Донецькій області із заявою, в якій просив провести списання безнадійного податкового боргу ПАТ ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу , яка утворилась в результаті порушення терміну сплати грошового зобов'язання за користування надрами для видобування корисних копалин загальнодержавного значення в сумі 281 188,72 грн.

До вказаної заяви позивачем доданий Сертифікат (висновок) ТПП № 2886/05-4 від 05.09.2014 року про настання обставин непереборної сили при здійсненні господарської діяльності та дотриманні норм законодавчих актів України, які стосуються справляння та сплати податків та обов'язкових платежів.

Однак, листом від 04.08.2016 року Слов'янською об'єднаною державною податковою інспекцією Головного управління ДФС у Донецькій області відмовлено у списанні безнадійного податкового боргу, у зв'язку з відсутністю правових підстав, оскільки станом на поточну дату жодна з обставин, перелічених у п.101.2 статті 101 ПК України не настала (том 1 арк. справи 22).

Не погоджуючись з відмовою податкового органу у списанні безнадійного податкового боргу позивач звернувся до суду із даним позовом. При цьому позивач не оскаржував прийняті відповідачем на підставі акта перевірки податкові повідомлення-рішення.

Суд касаційної інстанції, перевіривши правильність застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального та процесуального права та юридичної оцінки обставин справи, дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Відповідно до пункту 101.1 статті 101 ПК України списанню підлягає безнадійний податковий борг, у тому числі пеня та штрафні санкції, нараховані на такий податковий борг.

Підпунктом 101.2.4 пункту 101.2 статті 101 ПК України встановлено, що під терміном безнадійний розуміється, у тому числі, податковий борг платника податків, що виник внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

Пунктом 101.5 статті 101 ПК України регламентовано, що контролюючі органи щокварталу здійснюють списання безнадійного податкового боргу. Порядок такого списання встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.

Відповідно до статті 101 ПК України розроблений Порядок списання безнадійного податкового боргу платників податків, затверджений наказом Міністерства доходів і зборів України від 10 жовтня 2013 року № 577.

У відповідності до підпункту 4 пункту 2.1 розділу ІІ цього Порядку, під терміном безнадійний податковий борг слід розуміти, податковий борг платника податків, що виник унаслідок обставин непереборної сили (форс-мажорних обставин).

Такий факт непереборної сили підтверджується зокрема Торгово-промисловою палатою України - про настання обставин непереборної сили чи стихійного лиха на території України.

Підпунктом 4.1 розділу ІV вищенаведеного Порядку встановлено, що у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 розділу ІІ цього Порядку, платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню. До заяви обов'язково додаються документи, зазначені в підпункті 4 пункту 2.1 розділу ІІ цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним.

Пунктом 4.1 розділу IV вказаного Порядку встановлено, що у випадках, передбачених підпунктом 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, платник податків звертається до органу доходів і зборів за місцем обліку безнадійного податкового боргу та/або за місцем обліку такого платника з письмовою заявою, в якій зазначаються суми податків та зборів, що підлягають списанню.

До заяви обов'язково додаються документи, зазначені в підпункті 4 пункту 2.1 розділу II цього Порядку, які підтверджують, що податковий борг вважається безнадійним.

Крім цього, згідно зі статтею 10 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02 вересня 2014 року № 1669-VII, протягом терміну дії цього Закону єдиним належним та достатнім документом, який підтверджує настання обставин непереборної сили (форс-мажору), що мали місце на території проведення антитерористичної операції, як підстави для звільнення від відповідальності за невиконання (неналежного виконання) зобов'язань, є сертифікат Торгово-промислової палати України.

Відповідно до частин 1-3 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення вказаного Закону № 1669-VІІ цей Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, і втрачає чинність через шість місяців з дня завершення антитерористичної операції, крім пункту 4 статті 11 Прикінцеві та перехідні положення цього Закону. Дія цього Закону поширювалась на період проведення антитерористичної операції та на шість місяців після дня її завершення.

Статтею 11 цього Закону Торгово-промисловій палаті України надано право засвідчувати форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) та видавати сертифікати про такі обставини.

Як вбачається з матеріалів справи, наданий позивачем до заяви про списання безнадійного податкового боргу (арк. справи 19) Сертифікат ТПП України від 05 вересня 2014 року № 2886 засвідчує позивачу настання форс-мажорних обставин з 14 квітня 2014 року відповідно до пунктів 100.4 та 100.5 ст. 100 Податкового кодексу України, які регулюють розстрочення та відстрочення сплати грошових зобов'язань, що не є тотожним списанню податкового боргу. Сертифікат ТПП, який звільняє від відповідальності за невиконання (неналежне виконання) зобов'язань (як передбачено ст. 10 ЗУ № 1669) позивачем до заяви додатковий поданий не був.

За таких обставин суд касаційної інстанції погоджується з висновком суду апеляційної інстанції про відсутність підстав для здійснення списання безнадійного податкового боргу позивачу у відповідності до ст. 101 Податкового кодексу України з врахуванням доданого позивачем до заяви сертифікату Торгово-промислової палати України, а тому відповідачем правомірно відмовлено позивачу у списанні податкового боргу, а судом апеляційної інстанції вирішено справу.

Доводи касаційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються матеріалами справи і не дають підстав вважати, що при прийнятті оскаржуваних рішень, судами першої та апеляційної інстанцій при вирішенні спірного питання порушені норми матеріального та процесуального права.

Згідно частини 1 статті 350 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанції не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.

На підставі викладеного, керуючись статтями 341, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

П О С Т А Н О В И В:

Касаційну скаргу Приватного акціонерного товариства ДТЕК Шахта Комсомолець Донбасу - залишити без задоволення.

Постанову Донецького апеляційного адміністративного суду від 11.10.2017 року у справі № 805/3055/16-а - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.

Головуючий суддя (підпис) І.А. Васильєва Судді: (підпис) С.С. Пасічник (підпис) В.П. Юрченко

СудКасаційний адміністративний суд Верховного Суду
Дата ухвалення рішення27.12.2018
Оприлюднено04.01.2019
Номер документу78986891
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —805/3055/16-а

Постанова від 27.12.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 05.11.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 12.03.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Ухвала від 07.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Шипуліна Т.М.

Постанова від 11.10.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Постанова від 11.10.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 13.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 13.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 13.09.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

Ухвала від 17.08.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Сухарьок Михайло Гаврилович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні