Постанова
від 12.10.2017 по справі 812/1272/17
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

12.2

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

Іменем України

12 жовтня 2017 рокуСєвєродонецькСправа № 812/1272/17

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Ірметова О.В. розглянувши у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до 23 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Луганській області про стягнення винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції, -

ВСТАНОВИВ:

07 вересня 2017 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до 23 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Луганській області про стягнення винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції.

В обґрунтування позову позивач зазначив, що він проходив службу в органах МНС України. У період часу з 22.07.2015 по 07.10.2016 приймав безпосередню участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України. Відповідачем в порушення положень Постанови КМУ від 31.01.2015 № 24, Постанови КМУ від 20 січня 2016 року № 18 та Наказу Міністерства внутрішніх справ України від 17.05.2016 № 385 не нараховано та невиплачено винагороду за безпосередню участь в АТО за період такої участі. На підставі викладеного позивач просив стягнути з відповідача винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції в сумі 28737,39 грн.

В судове засідання позивач не прибув, про дату, час та місце судового розгляду повідомлений належним чином, просив розгляд справи проводити без його участі.

Представник відповідача заперечував проти позову, надав клопотання в яких зазначив, що на виконання п. 4 постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій» наказом Міністерства оборони України від 02.02.2015 № 49 затверджено Порядок та умови виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам, механізм підтвердження виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 05.02.2015 за № 135/26580, який діяв в період включення позивача до складу сил та засобів, які залучаються та беруть участь в антитерористичній операції.

Згідно з положеннями п.1 розділу 2 вказаного Порядку передбачено, що військовослужбовцям (крім резервістів) у період мобілізації (у тому числі часткової, або з моменту введення воєнного стану та до дати завершення демобілізації або закінчення (скасування) воєнного стану, у період проведення АТО за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи АТО, здійснення заходів із забезпечення правопорядку на державному кордоні, відбитті збройного нападу на об'єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільненні таких об'єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою виплачується винагорода у розмірі 100 відсотків місячного грошового забезпечення.

Таким чином, на думку відповідача, винагорода за безпосередню участь в антитерористичній операції виплачується не за весь час залучення особи до складу сил та засобів, які залучаються та беруть безпосередню участь в Антитерористичній операції, а тільки за час фактичної участі у відповідних заходах, які зазначені у п. 1 додатку 1 Постанови КМУ від 31 січня 2015 року № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій» .

Наказом Міністерства оборони України № 49 від 05.02.2015 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій» затверджений Порядок та умови виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам, механізм підтвердження виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду - встановлено безпосередня участь у відбитті збройного нападу на об'єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільнення таких об'єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою підтверджується: журналом бойових дій (журналом ведення оперативної обстановки). Крім того, підтвердними документами є:

- бойовий наказ командира військової частини для виконання поставлених завдань охорони об'єкті (несення служби на блокпостах, звільнення об'єктів, які захоплені тощо) письмовий наказ командира військової частини, який виконував завдання;

- запис у книзі прикордонної служби підрозділу охорони державного кордону про виконання завдань прикордонними нарядами щодо відбиття збройного нападу на об'єкти, що охороняються військовослужбовцями, звільнення таких об'єктів у разі їх захоплення або спроби насильного заволодіння зброєю, бойовою та іншою технікою;

- постанова відомості під час охорони об'єкта.

Але п. 5 Постанови КМУ від 31 січня 2015 року № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій» встановлено: «видатки, пов'язані з виконанням цієї постанови, здійснюється в межах призначень, передбачених у державному бюджеті для утримання органів, зазначених в абзаці першому пункту 1 цієї постанови» , кошторисні призначення на 2015 рік ДПРЧ-27 Головного управління на виплату винагороди всього підрозділу не виділялися і у тому числі ОСОБА_1, тому і виплата винагороди не була здійснена.

Таким чином, на думку відповідача, позов ОСОБА_1 про стягнення невиплаченої винагороди за безпосередню участь в АТО в сумі 28737,39 грн є необґрунтованим та не підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, представник відповідача просив суд у задоволенні позовних вимог позивача відмовити.

Відповідно до ч. 6 ст. 128 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки відсутні потреби заслухати свідка чи експерта, відповідно до ст. 128 КАС України суд вважає за можливе розглянути адміністративну справу в порядку письмового провадження.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих сторонами доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 69-72 КАС України, суд прийшов до такого.

Судом встановлено, що ОСОБА_1, проходив службу в ГУ ДСНС України у Луганській області (а.с. 9).

Наказом №322 св від 07.10.2016 ОСОБА_1 звільнено зі служби цивільного захисту у відставку за п.176 п.п.3 Положення про порядок проходження служби цивільного захисту особами рядового і начальницького складу (за станом здоров'я) (а.с. 40).

Відповідно до інформації, зазначеної в посвідченні серії УБД № 020765, ОСОБА_1 є учасником бойових дій (а.с.10).

Згідно із наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 06.08.2015 № 2-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 22 липня 2015 року та до окремого розпорядження залучено з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с. 44).

Відповідно до наказу ГУ ДСНС у Луганській області від 01.09.2015 № 259-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 вилучено з 18 серпня 2015 року із складу сил та засобів підпорядкованих керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.45).

Згідно з наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 29.09.2015 № 291-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 03 вересня 2015 року та до окремого розпорядження залучено з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.46).

Відповідно до наказу ГУ ДСНС у Луганській області від 31.03.2016 № 199-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 вилучено з 11 березня 2016 року із складу сил та засобів підпорядкованих керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.47).

Згідно з наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 31.03.2016 № 199-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 26 березня 2016 року та до окремого розпорядження залучено з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.48).

Відповідно до наказу ГУ ДСНС у Луганській області від 14.06.2016 № 347-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 вилучено з 12 травня 2016 року із складу сил та засобів підпорядкованих керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.49).

Згідно з наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 05.07.2016 № 387-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 11 червня 2016 року та до окремого розпорядження залучено з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.50).

Наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 05.09.2016 № 482-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 вилучено з 28 серпня 2016 року із складу сил та засобів підпорядкованих керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.51).

Згідно з наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 05.10.2016 № 515-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 11 вересня 2016 року та до окремого розпорядження залучено з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.52).

Відповідно до наказу ГУ ДСНС у Луганській області від 05.10.2016 № 515-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 вилучено з 12 вересня 2016 року із складу сил та засобів підпорядкованих керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.53).

Наказом ГУ ДСНС у Луганській області від 03.11.2016 № 545-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 з 07 жовтня 2016 року та до окремого розпорядження залучено з підпорядкуванням керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.54).

Відповідно до наказу ГУ ДСНС у Луганській області від 03.11.2016 № 545-НО «Про залучення та вилучення співробітників структурних та підпорядкованих підрозділів Головного управління до виконання завдань за призначенням у зоні проведення АТО на території Луганської області» 23 державна пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС України у Луганській області начальника караулу 23 державної пожежно - рятувальної частини ГУ ДСНС майора служби цивільного захисту ОСОБА_1 вилучено з 07 жовтня 2016 року із складу сил та засобів підпорядкованих керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей до здійснення заходів щодо захисту населення і територій у разі загрози та виникнення надзвичайних ситуацій, пов'язаних з технологічними терористичними проявами та іншими видами терористичної діяльності, мінімізації та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій під час проведення АТО на території Луганської області (а.с.55).

Відповідно до інформації, зазначеної у довідці ГУ ДСНС України у Луганській області від 12.02.2016 № 01-747/23 майор служби цивільного захисту ОСОБА_1 в періоди з 22.07.2015 по теперішній час безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції на території Луганської області (а.с.11).

Відповідно до довідок обліку робочого часу працівників, осіб рядового і начальницького складу 23 ДПРЧ ГУ ДСНС у Луганській області в зоні проведення АТО на території Луганської області, табелів обліку робочого часу чергової зміни 23 ДПРЧ ГУ ДСНС у Луганській області, нарядів на службу ДПРЧ ГУ ДСНС у Луганській області, наказів 23 ДПРЧ ГУ ДСНС у Луганській області по особовому складу від 17.08.2015 № 50, від 09.03.2016 № 10, від 10.05.2016 № 22, від 26.08.2016 № 48, від 12.09.2016 № 55, від 02.10.2016 № 57, ОСОБА_1 у періоди з 18.08.2015 по 02.09.2015, з 11.03.2016 по 25.03.2016, з 12.05.2016 по 10.06.2016, з 28.08.2016 по 10.09.2016 перебував у щорічній відпустці, та у періоди з 12.09.2016 по 02.10.2016 та з 02.10.2016 по 06.10.2016 перебував на лікарняному (16-17, 56-77).

Згідно пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 «Про особливості виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу в особливий період та під час проведення антитерористичних операцій» , яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин, установлено, що в особливий період або під час проведення антитерористичної операції військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу Збройних Сил, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів, Державної служби з надзвичайних ситуацій, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду виплачується винагорода у відсотках місячного грошового забезпечення.

Розмір винагороди визначається виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3 тис. гривень на місяць. У разі коли військовослужбовець, особа рядового або начальницького складу, що брали безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду менше одного календарного місяця, розмір винагороди визначається пропорційно дням участі виходячи з її розміру, що становить не менш як 3 тис. гривень.

Винагорода військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу виплачується також під час безперервного перебування на стаціонарному лікуванні в закладах охорони здоров'я після отриманих під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду поранень (контузії, травми, каліцтва).

Виходячи зі змісту пункту 1 Постанови № 24 винагорода повинна нараховуватись виходячи з розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, щомісячних додаткових видів місячного грошового забезпечення постійного характеру, премії та повинен становити не менш як 3000,00 гривень на місяць. У разі коли військовослужбовець, особа рядового або начальницького складу, що брали безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду менше одного календарного місяця, розмір винагороди визначається пропорційно дням участі виходячи з її розміру, що становить не менш як 3000,00 гривень.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 31 січня 2015 року № 24 наказом Міністерства оборони України № 49 від 02.02.2015 затверджено Порядок та умови виплати винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам, механізм підтвердження виконання окремих завдань під час безпосередньої участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.

Вказаний Порядок визначає механізм та умови виплат винагород військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу та резервістам Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів військових формувань, правоохоронних органів, Державної служби з надзвичайних ситуацій України, Головного управління розвідки Міністерства оборони України, Державної прикордонної служби України, Управління державної охорони України, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації України, Державної спеціальної служби транспорту (далі - військовослужбовці) за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи в антитерористичній операції (далі - АТО), інших заходах в умовах особливого періоду.

Пунктом 5 розділу ІІ Порядку передбачено, що військовослужбовці вважаються такими, що беруть безпосередню участь в АТО, у разі одночасного дотримання таких умов:

залучені до проведення АТО;

перебувають у підпорядкуванні (виконують завдання) керівництва штабу АТО (крім військовослужбовців військових прокуратур та розвідувальних органів України);

перебувають у районі проведення АТО.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 до безпосередньої участі у Антитерористичній операції на території Луганської області залучено наказом Першого заступника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) у період з 22.07.2015 по 07.10.2016.

У вказаний час ОСОБА_1 перебував у районі проведення АТО, оскільки, смт. Марківка Луганської області є зоною проведення АТО згідно розпорядження Кабінет Міністрів України від 02 грудня 2015 року № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України» .

Постанова Кабінету Міністрів України від 31.01.2015 № 24 та наказ Міністерства оборони України № 49 від 02.02.2015 втратили чинність з 21.01.2016.

Отже, до 21.01.2016 винагорода за безпосередню участь у Антитерористичній операції на території Луганської області ОСОБА_1 повинна бути нарахована та виплачена за весь період залучення до безпосередньої участі у Антитерористичній операції на території Луганської області за виключенням часу перебування позивача у відпустці.

Згідно пункту 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 року № 18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських» установлено, що в особливий період або під час проведення антитерористичної операції військовослужбовцям Збройних Сил, Служби безпеки, Служби зовнішньої розвідки, Головного управління розвідки Міністерства оборони, Національної гвардії, Державної прикордонної служби, Управління державної охорони, Державної служби спеціального зв'язку та захисту інформації, Державної спеціальної служби транспорту, військовим прокурорам Генеральної прокуратури України, особам рядового і начальницького складу Державної пенітенціарної служби, Державної служби з надзвичайних ситуацій та поліцейським за безпосередню участь у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду виплачується винагорода у розмірах, визначених керівниками відповідних державних органів за погодженням з Міністерством фінансів та Міністерством соціальної політики, у межах бюджетних призначень.

Розміри винагороди визначаються пропорційно часу участі у воєнних конфліктах чи антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 17.05.2016 № 385 (далі за текстом - Наказ № 385) затверджено Інструкцію про порядок та умови виплати винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за безпосередню участь в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду (далі - Інструкція).

Відповідно до п. 3 Наказу № 385 цей наказ набирає чинності з дня його офіційного опублікування та застосовується з дня набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 20 січня 2016 року № 18 «Деякі питання грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та поліцейських» .

Згідно з п. 1 Розділу І Інструкції, вона визначає механізм та умови виплати винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - особи рядового і начальницького складу) ДСНС, її територіальних органів, установ та організацій, що належать до сфери управління ДСНС, за безпосередню участь в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду.

Пунктами 1 та 2 Розділу ІІ Інструкції передбачено, що виплата винагороди особам рядового і начальницького складу здійснюється за безпосередню участь в АТО, інших заходах в умовах особливого періоду у таких розмірах із розрахунку на місяць:

у районах проведення активної фази АТО (лінії бойового зіткнення) - 4200 гривень;

в інших районах (місцях) проведення АТО - 1200 гривень.

Згідно пункту 3 Розділу ІІ Інструкції особи рядового і начальницького складу вважаються такими, що беруть безпосередню участь в АТО, у разі одночасного дотримання таких умов:

залучення до виконання завдань за призначенням у районі проведення АТО;

перебування у безпосередньому підпорядкуванні керівництва оперативного штабу з управління АТО (далі - штаб АТО);

перебування у районі проведення АТО.

При цьому, відповідно до п. 5 Розділу ІІ Інструкції підтвердженням безпосередньої участі для осіб рядового і начальницького складу органів управління (підрозділів) у Донецькій та Луганській областях у заходах у районах (місцях) проведення АТО є:

витяг з наказу штабу АТО про включення (виключення) до (зі) складу сил та засобів АТО та безпосереднє залучення до виконання завдань (робіт) за призначенням у районах проведення АТО;

витяг з наказу органу управління (підрозділу) про залучення до виконання завдань за призначенням у районі проведення АТО;

оперативні донесення (звіти) про виконані заходи в районі проведення АТО, а також інші заходи в умовах особливого періоду з визначенням території (місця) їх виконання;

витяги з книг служб органів управління (підрозділів) про виконані заходи (чергування) у районі проведення АТО;

витяги з графіків несення служби в районі проведення АТО;

інші офіційні документи або витяги з них, видані оперативним штабом АТО (штабами секторів або оперативно-тактичних угрупувань), що містять достатні докази безпосередньої участі в АТО на території відповідних областей.

З системного аналізу наведених вище нормативних актів (Постанов КМУ № 24, № 18, Наказу МВС України № 385), можна дійти висновку, що винагорода за безпосередню участь в антитерористичних операціях обчислюється у розмірі 100% місячного грошового забезпечення, з розрахунку на місяць, а з 21.01.2016 (з дня набрання чинності Наказом МВС України № 385) повинен становити у розмірі із розрахунку на місяць: у районах проведення активної фази АТО (лінії бойового зіткнення) - 4200 гривень; в інших районах (місцях) проведення АТО - 1200 гривень.

Оскільки ані позивач, ані відповідач не надали докази безпосередньої участі ОСОБА_1 в АТО у районах проведення активної фази АТО (лінії бойового зіткнення), а лише в інших районах (місцях) проведення АТО, суд дійшов висновку, що з 21.01.2016 обчислення винагороди позивачу за участь в АТО повина розраховуватись з розрахунку 1200,00 грн на місяць.

Відповідно до пунктів 1 та 2 розділу VI Порядку організації внутрішньої, гарнізонної та караульної служб в органах управління і підрозділах Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Наказом Міністерства внутрішніх справ України 07.10.2014 № 1032 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 04 грудня 2014 року за № 1563/26340, служба в чергових караулах підрозділів гарнізону ОРС ЦЗ здійснюється з урахуванням кількості відпрацьованого особовим складом часу згідно з чинним законодавством України. Організація служби в чергових караулах здійснюється в чотири чергові зміни. Тривалість чергової зміни - 24 години.

З урахуванням зазначеного та враховуючи положення Постанови КМУ № 18 від 20.01.2016, Наказу МВС України № 385 Інструкції про порядок та умови виплати винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за безпосередню участь в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду, суд приходить до висновку, що обчислення винагороди повинно здійснюватися з дня фактичного початку участі в операціях і заходах до дня завершення такої участі, тобто винагорода виплачується військовослужбовцям за відповідні місяці із дня фактичної участі в операціях до дня завершення такої участі.

Наказом МВС України від 23.04.2015 № 475 затверджено Інструкцію про виплату грошового забезпечення та одноразової грошової допомоги при звільненні особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту (далі - Інструкція).

Відповідно до п. 3 Інструкції до грошового забезпечення осіб рядового і начальницького складу належать: посадовий оклад, оклад за спеціальним званням, щомісячні види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, що мають постійний характер, премії) та одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Розділом IV Інструкції «Надбавки і доплати» передбачено такі види надбавок і доплат: надбавка за вислугу років, надбавка за виконання особливо важливих завдань під час проходження служби, надбавка за знання та використання іноземної мови, доплата за науковий ступінь, доплата за вчене звання, надбавка за спортивні звання, надбавка за почесне звання, надбавка фахівцям, які залучаються до підготовки рішень та висновків державних експертів з питань таємниць, надбавка за кваліфікаційну категорію, надбавка за кваліфікацію, надбавка за безперервний стаж на шифрувальній роботі, надбавка за операторське обслуговування і збереження засобів засекреченого автоматичного зв'язку, доплата за службу в нічний час, надбавка за особливі умови служби, пов'язані з підвищеним ризиком для життя, надбавка за роботу в захисних ізолювальних дихальних апаратах, курсантська посадова надбавка, надбавка за службу у високогірних місцевостях, надбавка за службу в умовах режимних обмежень.

Тобто, доплата за службу в нічний час є складовою грошового забезпечення та носить постійний характер, а премії до свят та індексація носять разовий характер.

Згідно довідок виданих 23 Державною пожежно-рятувальною частиною Головного управління ДСНС у Луганській області, грошове забезпечення позивача становило у липні 2015 року - 6092,17 грн. (у тому числі - матеріальна допомога на оздоровлення - 2331,88 грн, індексація - 850,16 грн) у серпні 2015 року - 4447,53 грн (у тому числі індексація - 850,16 грн, одноразова премія - 500,00 грн), у вересні 2015 року - 4579,79 грн, (у тому числі індексація - 850,16 грн, одноразова премія - 500,00 грн), у жовтні 2015 року - 4311,33 грн, (у тому числі індексація - 961,84 грн), у листопаді 2015 року - 5929,61 грн, (у тому числі індексація - 961,84 грн), у грудні 2015 року - 6431,59 грн, (у тому числі одноразова премія - 2158,75 грн, індексація - 961,84 грн ), у січні 2016 року - 4739,62 грн, у лютому 2016 року - 4725,08 грн, у березні 2016 року - 6723,56 грн, (у тому числі винагорода за участь в АТО - 1281,43 грн, за нагрудний знак 800,00), у квітні 2016 року - 4678,16 грн, у травні 2016 року - 4729,38 грн, у червні 2016 року - 9352,39 грн (у тому числі матеріальна допомога - 4663,76 грн), у липні 2016 року - 6007,31 грн (у тому числі винагорода за участь в АТО - 1281,43 грн), у серпні 2016 року - 5329,38 грн (у тому числі винагорода за участь в АТО - 600,00 грн), у вересні 2016 року - 6244,51 грн (у тому числі винагорода АТО - 593,55 грн), у жовтні 2016 року - 6265,43 грн (у тому числі винагорода за участь в АТО - 1045,17 грн) (а.с. 41-42).

Тобто, відповідно до наданих довідок винагорода за участь в АТО ОСОБА_1 виплачено в розмірі 4723,70 грн, а саме за березень 2016 року у сумі 1203,55 грн, за липень 2016 року у сумі 1281,43 грн, за серпень 2016 року у сумі 600,00 грн, за вересень 2016 року у сумі 593,55 грн, за жовтень 2016 року у сумі 1045,17 грн (а.с. 42).

Стосовно посилань позивача на те, що в період з 03.01.2016 по 10.01.2016 та з 28.02.2016 по 06.03.2016 перебував на службі безпосередньо в районах проведення активної фази АТО (лінії бойового зіткнення) загальною кількістю 16 днів, як на підставу для нарахування грошового забезпечення із розрахунку 4200 грн., суд зазначає наступне.

Як зазначено судом раніше, Постановою КМУ № 24, № 18, Наказом МВС України № 385, передбачено, що винагорода за безпосередню участь в антитерористичних операціях обчислюється у розмірі 100% місячного грошового забезпечення, з розрахунку на місяць. Проте, такий розмір до 20.01.2016 не повинен бути меншим ніж 3000,00 грн, а з 21.01.2016 (з дня набрання чинності Наказом МВС України № 385) повинен становити у розмірі із розрахунку на місяць: у районах проведення активної фази АТО (лінії бойового зіткнення) - 4200 гривень; в інших районах (місцях) проведення АТО - 1200 гривень.

Позивач, розраховуючи винагороду за безпосередню участь в АТО зазначає, що в період з 03.01.2016 по 10.01.2016 та 28.02.2016 перебував на службі безпосередньо в районах проведення активної фази АТО (лінії бойового зіткнення) загальною кількістю 16 днів у зв'язку з чим, обчислював суму винагороди за вказаний період виходячи із суми 4200 грн, на місяць, однак доказів перебування на службі безпосередньо в районах проведення активної фази АТО (лінії бойового зіткнення) до суду позивач не надав, відповідач у свою чергу в запереченнях зазначив, що відповідні накази, посвідчень на відрядження в зону проведення АТО (лінії бойового зіткнення) на позивача відсутні а тому відсутні підстави розраховувати суму винагороди з 03.01.2016 по 10.01.2016 та 28.02.2016 по 06.03.2016 виходячи із суми 4200 грн, на місяць.

Оскільки матеріалами справи підтверджено умови отримання ОСОБА_1 винагороди за участь в АТО, а саме видані накази про залучення, підпорядкування ОСОБА_2 керівнику оперативного штабу з управління АТО на території Донецької та Луганської областей, а також віднесення смт. Марківка Луганської області до району проведення АТО, суд дійшов висновку про наявність підстав нарахування та стягнення на користь позивача винагороди за участь в АТО за відповідні періоди.

Враховуючи вищенаведене винагорода позивачу за участь в Антитерористичної операції повинна становити:

за липень 2015 року - 967,74 грн (6092,17 грн (грошове забезпечення) - 850,16 грн (індексація) - 2331,88 (матеріальна допомога на оздоровлення) = 2910,13 грн (менше ніж 3000,00 грн), тому згідно Постанови КМУ № 24 - 3000,00 грн. (грошове забезпечення) /31 (кількість днів у місяці) х 10 днів (безпосередньої участі в АТО);

за серпень 2015 року - 1698,56 грн (4447,53 грн (грошове забезпечення) - 850,16 (індексація) - 500,00 грн (одноразова премія)= 3097,37 грн (грошове забезпечення) /31 (кількість днів у місяці) х 17 днів (безпосередньої участі в АТО);

за вересень 2015 року - 3014,32 грн (4579,79 грн (грошове забезпечення) - 850,16 грн (індексація) - 500,00 грн (одноразова премія) = 3229,63 грн (грошове забезпечення) /30 (кількість днів у місяці) х 28 днів (безпосередньої участі в АТО);

за жовтень 2015 року - 3349,49 грн (4311,33 грн (грошове забезпечення) - 961,84 грн (індексація) = 3349,49 грн (грошове забезпечення) /31 (кількість днів у місяці) х 31 днів (безпосередньої участі в АТО);

за листопад 2015 року - 4967,77 грн (5929,61 грн (грошове забезпечення) - 961,84 грн (індексація) = 4967,77 грн (грошове забезпечення) /30 (кількість днів у місяці) х 30 днів (безпосередньої участі в АТО);

за грудень 2015 року - 3311,00 грн (6431,59 грн (грошове забезпечення) - 961,84 грн (індексація) - 2158,75 грн (одноразова премія) = 3311,00 грн (грошове забезпечення) /31 (кількість днів у місяці) х 31 днів (безпосередньої участі в АТО).

Всього сума, що підлягає стягненню за період з 22.07.2015 по 31.12.2015 - 17308,88 грн.

Щодо 2016 року:

за січень 2016 року (за період з 01.01.2016 по 20.01.2016) - 3057,81 грн (4739,62 грн /31 день х 20 ), (за період з 21.01.2016 по 31.01.2016) - 425,81 грн (1200,00 грн/31 х 11 днів), всього за січень - 3483,62 грн;

за лютий 2016 року - 1200, 00 грн,

за березень 2016 року - 619,35 грн (1200,00 грн/31 х 16 днів);

за квітень 2016 року - 1200,00 грн,

за травень 2016 року - 425,81 грн (1200,00 грн / 31 х 11 днів);

за червень 2016 року - 800,00 грн (1200,00 грн /30 день х 20 днів);

за липень 2016 року - 1200,00 грн;

за серпень 2016 року - 1045,16 грн (1200,00 грн /31 х 27 днів);

за вересень 2016 року - 80,00 грн (1200,00 грн /30 х 2 днів);

за жовтень 2016 року - 38,71 грн (1200,00 грн/31 х 1 днів).

Всього за 2016 рік повинна бути нарахованою винагорода за безпосередню участь в АТО у розмірі 10092,65 грн. Враховуючи те, що в березні 2016 року позивачу виплачено винагороду за участь в АТО у сумі 1203,55 грн, у липні 2016 року у сумі 1281,43 грн, у серпні року 2016 у сумі 600,00 грн, у вересні 2016 року у сумі 593,55 грн, у жовтні 1045,17 грн, сума до стягнення становить 5368,95 грн (10092,65 - 4723,70 = 5368,95 грн).

У запереченнях відповідач зазначає, що безпосередня участь в АТО здійснюється виключно за ті дні коли особи залучалися до виконання завдань за призначенням - гасіння пожеж, мінімізація та ліквідація наслідків НС під проведення АТО, знешкодження вибухонебезпечних предметів, проведення аварійно-рятувальних та інших невідкладних робіт тощо, за наявності відповідних підтверджуючих документів.

З такою позицією відповідача, суд не погоджується, оскільки відповідно до пункту 2 розділу ІІ Інструкції «Про порядок та умови виплати винагороди особам рядового і начальницького складу служби цивільного захисту за безпосередню участь в антитерористичній операції, інших заходах в умовах особливого періоду» винагорода виплачується пропорційно дням безпосередньої участі в АТО, інших заходах в умовах особливого періоду, починаючи з дня фактичного початку безпосередньої участі осіб рядового і начальницького складу у цих заходах до дня завершення такої участі, про що зазначається у відповідних наказах начальників (керівників) органів управління (підрозділів).

Судом встановлено, що на виконання пункту 2 розділу ІІ Інструкції наказами ГУ ДСНС України у Луганській області та Першого заступника Антитерористичного Центру при Службі безпеки України (керівника Антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей) ОСОБА_1 залучався до безпосередньої участі в антитерористичній операції на території Луганської області з 22.07.2015, тому винагорода позивачу за участь в Антитерористичної операції повинна сплачуватись за весь вказаний період.

З урахуванням наведеного суд вважає позовні вимоги про стягнення з відповідача винагороди за безпосередню участь в Антитерористичної операції за період з 22 липня 2015 року по 07 жовтня 2016 року частково обґрунтованими, а саме в частині стягнення з відповідача винагороди в розмірі 22677,83 грн.

Доводи відповідача про те, що кошторисні призначення на 2015 рік ДПРЧ-27 Головного управління на виплату винагороди всього підрозділу не виділялися, тому і виплата винагороди не була здійснена є також безпідставними, оскільки органи державної влади не можуть посилатись на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань. Даний висновок суду підтверджується практикою Європейського Суду з прав людини, а саме рішенням Європейського Суду з прав людини від 08.11.2005 у справі «Кечко проти України» (п.26). Крім того, в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм працівникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни до законодавства. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах, доки відповідні положення є чинними (пункт 23 рішення).

Таким чином, реалізація особою права, що пов'язане з отриманням бюджетних коштів, яке базується на спеціальних чинних на час виникнення спірних правовідносин нормативно-правових актах національного законодавства, не може бути поставлена у залежність від бюджетних асигнувань.

Згідно частини 2 статті 8 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Відповідно до статті 32 Європейської Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, юрисдикція Європейського Суду з прав людини поширюється на всі питання тлумачення і застосування Конвенції та протоколів до неї.

Пунктом 1 Закону України від 17.07.1997 № 475/97-ВР «Про ратифікацію Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7 та 11 до Конвенції» передбачено, що Україна повністю визнає на своїй території юрисдикцію Європейського Суду з прав людини в усіх питаннях, що стосуються тлумачення і застосування Конвенції.

Відповідно до частини першої статті 17 Закону України від 23.02.2006 № 3477-IV Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Так, Європейський Суд з прав людини у справі Кечко проти України , заява № 63134/00, пар. 23, 26, рішення від 08.11.2005, зазначив, що в межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок, і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти у цих виплатах доки відповідні положення є чинними. Суд не приймає аргумент Уряду щодо бюджетних асигнувань, оскільки органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов'язань (див., mutatis mutandis, рішення у справі Бурдов проти Росії , № 59498/00, пар. 35, ECHR 2002-ІІІ).

Згідно роз'яснень Пленуму Верховного Суду України в пункті 6 Постанови № 13 від 24.12.1999 «Про практику застосування судами законодавства про оплату праці» задовольняючи вимоги про оплату праці, суд має навести в рішенні розрахунки, з яких він виходив при визначення сум, що підлягають стягненню. Оскільки справляння і сплата податку з доходів громадян є обов'язком роботодавця та працівника, суд визначає зазначену суму без утримання цього податку й інших обов'язкових платежів, про що зазначає в резолютивній частині рішення.

Таким чином, відповідач, як податковий агент згідно норм Податкового Кодексу України зобов'язаний виплатити позивачеві винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції, утримавши з нього при виплаті законодавчо встановлені податки та збори.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору згідно з пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України «Про судовий збір» розподіл судових витрат між сторонами відповідно до вимог статті 94 КАС України не проводиться.

Керуючись ст.ст. 2, 7-14, 18, 19, 69-72, 86, 87, 94, 143, 158, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 до 23 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Луганській області про стягнення винагороди за безпосередню участь в антитерористичній операції задовольнити частково.

Стягнути з 23 Державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (код ЄДРПОУ 38286905, адреса: 92400, Луганська обл., Марківський район, селище міського типу Марківка, провулок Південний, 7) на користь ОСОБА_1 (ідентифікаційний код НОМЕР_1, адреса: 92400, Луганська обл., Марківський район, селище міського типу Марківка, площа Спортивна (Радянська), будинок 1), винагороду за безпосередню участь в антитерористичній операції за період з 22 липня 2015 року по 07 жовтня 2016 року у розмірі 22677,83 грн (двадцять дві тисячі шістсот сімдесят сім гривень 83 коп.) з відрахуванням установлених законом податків та інших обов'язкових платежів.

В іншій частині позовних вимог відмовити за необґрунтованістю.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого Кодексом адміністративного судочинства України, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Суддя ОСОБА_3

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.10.2017
Оприлюднено14.10.2017
Номер документу69516104
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —812/1272/17

Ухвала від 17.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Постанова від 18.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 15.01.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кравчук В.М.

Ухвала від 28.12.2017

Адміністративне

Верховний Суд

Бевзенко В.М.

Постанова від 27.11.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Постанова від 28.11.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 09.11.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 09.11.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Ухвала від 06.11.2017

Адміністративне

Донецький апеляційний адміністративний суд

Шишов Олег Олексійович

Постанова від 12.10.2017

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

О.В. Ірметова

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні