Ухвала
від 10.10.2017 по справі 802/341/17-а
ВІННИЦЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

У Х В А Л А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа № 802/341/17-а

Головуючий у 1-й інстанції:

ОСОБА_1

Суддя-доповідач: ОСОБА_2

10 жовтня 2017 року

м. Вінниця

Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

головуючого судді: Совгири Д. І.

суддів: Курка О. П. Білоуса О.В. ,

за участю:

секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,

позивача: ОСОБА_3,

представника ползивача: ОСОБА_4,

відповідача: ОСОБА_5,

представника відповідача: ОСОБА_6,

представника третьої особи: ОСОБА_7М

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_3 на постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Могилів - Подільської міської ради, Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відділу надання адміністративних послуг Могилів - Подільської міської ради ОСОБА_8, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_9 комплекс №3 "Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" м. Могилева-Подільського Вінницької області про скасування рішень та запису,

В С Т А Н О В И В :

Позивач звернулася до Вінницького окружного адміністративного суду з позовом до Могилів - Подільської міської ради, Державного реєстратора юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців відділу надання адміністративних послуг Могилів - Подільської міської ради ОСОБА_8, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_9 комплекс №3 "Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" м. Могилева-Подільського Вінницької області про скасування рішень та запису.

Постановою Вінницького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.

Не погоджуючись з даною постановою суду, позивач подала апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги.

В судовому засіданні позивач та представник позивача підтримали доводи апеляційної скарги та просили суд задовольнити її.

Представник відповідача та відповідач заперечували проти задоволення апеляційної скарги позивача та просили суд залишити її без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року - без змін.

Представник ОСОБА_9 комплекс №3 "Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" м. Могилева-Подільського Вінницької області також заперечував проти задоволення апеляційної скарги позивача та просив суд залишити її без задоволення.

Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що керуючись ст. 87 ЦК України, ст.ст. 25, 26, 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", ст. 9 Закону України "Про загальну середню освіту", ст. ст. 12, 16 Закону України "Про дошкільну освіту", Законом України "Про освіту", п. 5 Положення про навчально - виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 р. №306, Положенням про загальноосвітній навчальний заклад, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 27.08.2010 р. №778, Могилів - Подільська міська рада 19.07.2016 р. на 9 сесії 7 скликання прийняла рішення №210 про створення навчально-виховних комплексів.

Даним рішенням №210 міська рада вирішила створити з 25 липня 2016 року, зокрема ОСОБА_9 комплекс №3 "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" м. Могилева - Подільського Вінницької області.

Також, у відповідності до ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" ст. 9 Закону України "Про загальну середню освіту", ст. ст. 12, 16 Закону України "Про дошкільну освіту" Могилів - Подільська міська рада Вінницької області на 9 сесії 7 скликання 19.07.2016 року прийняла рішення №211 про ліквідацію навчальних закладів.

Вказаним рішенням №211, міська рада вирішила ліквідувати з 26.09.2016 року Навчально - виховний комплекс середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 - гімназія м. Могилева Подільського, код. ЄДРПОУ 37580054, та ліквідувати з 26.09.2016 дошкільний навчальний заклад №2 "Золотий ключик", код ЄДРПОУ 26243160.

Позивач посилаючись на положення ст. 110 ЦК України, вважає рішення Могилів - Подільської міської ради протиправними та просить суд їх скасувати.

Згідно ст. 140 Конституції України, місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Статтею 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Система та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правового статусу і відповідальності органів та посадових осіб місцевого самоврядування в Україні регулюється Законом України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" місцеве самоврядування в Україні - це гарантоване державою право та реальна здатність територіальної громади - жителів села чи добровільного об'єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста - самостійно або під відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України. Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами сіл, селищ, міст як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи, а також через районні та обласні ради, які представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст.

Положеннями ч. 1 ст. 5 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; старосту; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

Згідно п. 30 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, зокрема реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

З вказаних норм слідує, що створення підприємств, установ та організацій комунальної власності відповідної територіальної громади, як і прийняття рішень про передачу окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, належить до виключної компетенції міської ради.

Відповідно до матеріалів справи, 25.05.1981 року дошкільний навчальний заклад №2 "Золотий ключик" (ясла - садок) було створено рішенням Могилів - Подільської міської ради за №12, який був комунальною організацією.

Згідно матеріалів, рішенням 9 сесії Могилів - Подільської міської ради 7 скликання №211 "Про ліквідацію навчальних закладів" вирішено ліквідувати ряд установ, які були комунальними установами міської ради. Оскаржуваним рішенням №210 міська рада прийняла рішення, зокрема про створення НВК №3, який відповідно до положень Статуту знаходиться у комунальній власності Могилів-Подільської міської ради.

В силу положень ч. 2 ст. 16 Закону України "Про дошкільну освіту" державні дошкільні навчальні заклади створюються центральними органами виконавчої влади, комунальні дошкільні навчальні заклади - місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності дітей відповідного віку, необхідної навчально-методичної та матеріально-технічної бази, педагогічних кадрів, а також з дотриманням санітарно-гігієнічних норм, правил і стандартів.

Пунктом 6 вищевказаної норми зазначено, що реорганізація і ліквідація дошкільних навчальних закладів комунальної форми власності (крім закладів, визначених у частині четвертій цієї статті) здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної форми власності - за рішенням засновника (засновників).

Положеннями ч. 1 ст. 11 Закону України "Про загальну середню освіту" визначено, що державні та комунальні загальноосвітні навчальні заклади створюються відповідно центральними, місцевими органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування з урахуванням соціально-економічних, національних, культурно-освітніх і мовних потреб за наявності необхідної кількості учнів (вихованців) відповідно до встановлених нормативів наповнюваності класів, необхідної матеріально-технічної та науково-методичної бази, педагогічних кадрів у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Згідно п. 6 ст. 11 зазначеного вище Закону, реорганізація і ліквідація загальноосвітніх навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням сесії місцевої ради, державної і приватної форм власності - за рішенням засновника (засновників).

Отже, виходячи з системного аналізу зазначених норм права, орган місцевого самоврядування, уповноважений на пленарних засіданнях ради приймати рішення, зокрема, про ліквідацію комунальних установ - навчальних закладів. В свою чергу, орган місцевого самоврядування, під час прийняття рішень зобов'язаний діяти від імені та в інтересах конкретної місцевої територіальної громади або окремих категорій її членів, стосовно яких приймається рішення.

Постановою Кабінету Міністрів України від 12.03.2003 року №306 затверджено положення про навчально-виховний комплекс "дошкільний навчальний заклад - загальноосвітній навчальний заклад", "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад". Згідно п. 5 Положення, визначено, що навчально-виховний комплекс створюється за рішенням місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.

Відповідно до матеріалів справи, рішення Могилів-Подільської міської ради про ліквідацію навчальних закладів та створення нових комплексів було обумовлено згідно перспективної програми реформування освіти міста, в межах якої створено п'ять територій обслуговування населення (навчальних округів), які включають по одному дошкільному та шкільному закладу. На першому етапі у 2-х віддалених мікрорайонах створено навчально-виховні комплекси, тобто єдиний заклад, який має надавати якісні освітні послуги населенню у отриманні дошкільної та загальної середньої освіти.

Як обумовлено програмою реформування освіти міста, створення єдиних комплексів дає можливість: якісно обліковувати всіх дітей від народження до 18 років і охоплювати різними формами навчання, забезпечувати наступність при переході від дошкільної освіти до початкової шкільної, забезпечувати якість підготовки дітей старших груп до школи; раціонально використовувати навчальні приміщення дошкільного підрозділу для розміщення 1-х класів в садочку, що сприяє кращій адаптації дітей при переході від одної вікової групи до іншої, зменшує психоз дітей і батьків в період криз віку; для оптимізації витрат на утримання технічного персоналу мінімізує потреби на утримання 2-х завгоспів, 2-х комірників, 3-х медичних сестер, 2-х психологів, секретарів-діловодів тощо; сприяє покращеню гурткової роботи в старших групах; забезпечує логопедами педагогічний супровід дітей від 3-х років до виправлення вад мовленнєвого розвитку; покращує утримання в належному стані матеріально-технічної частини, проведення ремонтів; комплекс спрощує механізм переходу дітей від одної вікової групи до іншої та зарахування дітей до школи; тощо.

Таким чином, суд приходить до висновку, що міська рада при прийнятті оскаржуваних рішень №210 та №211 щодо ліквідації та створення навчальних закладів комунальної власності територіальної громади м. Могилева-Подільського діяла в межах наданих їй повноважень та в інтересах територіальної громади.

Відповідно до порядку та в межах Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" 07.09.2016 проведено державну реєстрацію щодо припинення юридичної особи за рішенням засновника або уповноваженого органу, а 09.11.2016 проведено державну реєстрацію припинення юридичних осіб в зв"язку ліквідацією НВК: середня загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №3 - гімназія м. Могилева Подільського, код. ЄДРПОУ 37580054, та ДНК №2 "Золотий ключик", код ЄДРПОУ 26243160, про що в ЄДР державним реєстратором вчинено відповідний запис.

Відтак, процедура ліквідації навчальних закладів проведена та завершена, що підтверджується і записом в Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців, тому оскаржуване рішення №211 є виконаним. Також є виконаним і рішення №210 9 сесії 7 скликання Могилів-Подільської міської ради від 19.07.2016 р. щодо створення з 25 липня 2016 року зокрема, ОСОБА_9 комплексу №3 "загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад" м. Могилева-Поділького Вінницької області. Юридична особа зареєстрована в установленому порядку, Статут затверджений, та розпочато свою діяльність навчального закладу. Всі працівники 29.07.2016 ліквідованих установ наказами були звільнені та наказами від 29.07.2016 були призначені в новостворений заклад.

Щодо посилань позивача на положення Цивільного кодексу України, то суд зазначає наступне.

Так, в адміністративному позові позивач посилається на відсутність підстав, що передбачені нормами ст. 110 ЦК для ліквідації навчальних закладів.

Відповідно до положень ст. 110 ЦК, юридична особа ліквідується:

1) за рішенням її учасників або органу юридичної особи, уповноваженого на це установчими документами, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами;

2) за рішенням суду про визнання судом недійсною державної реєстрації юридичної особи через допущені при її створенні порушення, які не можна усунути, а також в інших випадках, встановлених законом.

2. Вимога про ліквідацію юридичної особи на підставах, зазначених у пункті 2 частини першої цієї статті, може бути пред'явлена до суду органом, що здійснює державну реєстрацію, а також учасником юридичної особи.

Рішенням суду про ліквідацію юридичної особи на його учасників або орган, уповноважений установчими документами приймати рішення про ліквідацію юридичної особи, можуть бути покладені обов'язки щодо проведення ліквідації юридичної особи.

Аналіз положень ч. 1 ст. 110 ЦК вказує на право органу юридичної особи ліквідовувати юридичну особу за своїм рішенням, в тому числі у зв'язку із закінченням строку, на який було створено юридичну особу, досягненням мети, для якої її створено, а також в інших випадках, передбачених установчими документами. Дані критерії не є вичерпними, оскільки норма Цивільного кодексу спрямовує на інші випадки, передбачені установчими документами.

До того ж, іншими нормами права, зокрема Законом України "Про місцеве самоврядування" встановлено виключну компетенцію органу місцевого самоврядування щодо ліквідації навчального закладу, яким і був ДНЗ №2 "Золотий ключик". Даний ясла - садок створений як комунальна організація за рішенням Могилів - Подільської міської ради за №12 від 25.05.1981.

За вище наведених обставин, міська рада як уповнаважений орган комунальних установ шкільного та дошкільного закладів мала повноваження відповідно до Конституції України, ЗУ "Про місцеве самоврядування в Україні", ЗУ "Про дошкільну освіту", ЗУ "Про загальну середню освіту" приймати рішення на пленарних засіданнях про їх ліквідацію та створення.

Разом з тим, відповідно до положень ст. 81 ЦК України юридичні особи, залежно від порядку їх створення, поділяються на юридичних осіб приватного права та юридичних осіб публічного права. Юридична особа приватного права створюється на підставі установчих документів відповідно до статті 87 цього Кодексу. Юридична особа публічного права створюється розпорядчим актом Президента України, органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування. Порядок утворення та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом.

Відтак, доводи позивача щодо ліквідації навчальних закладів, обґрунтовані нормами Цивільного кодексу України, судом відхиляються, оскільки вказані норми застосовуються до юридичних осіб приватного права. Як зазначено вище, частиною третьою статті 81 ЦК встановлено, що Цивільним Кодексом встановлюються порядок створення, організаційно-правові форми, правовий статус юридичних осіб приватного права. Натомість, порядок утворення, ліквідація, та правовий статус юридичних осіб публічного права встановлюються Конституцією України та законом.

Щодо порушеного права позивача, то із матеріалів справи слідує, що позивач працювала завідувачем ДНЗ №2 "Золотий ключик". Як вказує позивач, ліквідація вказаного закладу вплинула на її права та інтереси, оскільки внаслідок ліквідації вона не може поновитись на роботі.

Однак, з даного приводу суд зазначає, що ОСОБА_3 було звільнено із займаної посади 13.06.2016 року не через ліквідацію установи в якій вона працювала, а в зв'язку з прогулом. Натомість, рішення про ліквідацію дошкільного закладу відповідачем міською радою прийнято 19.07.2016 року. Крім того, суд не погоджується з позицією позивача, що оскаржувані рішення безпосередньо порушують права позивача, зокрема право на працю, оскільки Конституцією України громадянам гарантується захист від незаконного звільнення. Натомість рішення суду про встановлення незаконного її звільнення із займаної посади судом не прийнято.

Враховуючи вище наведене, колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що позов про скасування рішень міської ради №№210 та 211 є необґрунтованим. Оскільки, вимоги в частині скасування записів в Єдиному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про ліквідацію та припинення юридичної особи, є похідними від первинних вимог, вони також задоволенню не підлягають.

Тому, враховуючи вищезазначене, колегія суддів вважає, що доводи апеляційної скарги не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального права, які призвели до неправильного вирішення справи, тобто прийнята постанова відповідає матеріалам справи та вимогам закону і підстав для її скасування не вбачається.

Відповідно до ст. 200 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права. Не може бути скасоване правильне по суті рішення суду з одних лише формальних підстав.

Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд

У Х В А Л И В :

апеляційну скаргу ОСОБА_3 залишити без задоволення, а постанову Вінницького окружного адміністративного суду від 15 серпня 2017 року - без змін.

Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.

Ухвала суду складена в повному обсязі 13 жовтня 2017 року.

Головуючий ОСОБА_2 Судді ОСОБА_10 ОСОБА_11

Дата ухвалення рішення10.10.2017
Оприлюднено14.10.2017
Номер документу69517680
СудочинствоАдміністративне
Сутьскасування рішень та запису

Судовий реєстр по справі —802/341/17-а

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Постанова від 27.02.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 23.07.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Берназюк Я.О.

Ухвала від 07.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Голяшкін О.В.

Ухвала від 10.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 05.10.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 14.09.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Ухвала від 14.09.2017

Адміністративне

Вінницький апеляційний адміністративний суд

Совгира Д. І.

Постанова від 15.08.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дмитришена Руслана Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні