ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
10 жовтня 2017 рокусправа № 804/2069/17
Колегія суддів Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду у складі:
головуючого судді: Лукманової О.М.
суддів: Божко Л.А. Кругового О.О.
при секретарі: Сонник А.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро апеляційну скаргу Відділу освіти Центральної районної у місті Дніпро ради в особі голови ліквідаційної комісії Карімової Світлани Гарріївни на постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2017 року по справі № 804/2069/17 за позовом Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області до Відділу освіти Центральної районної у місті Дніпр ради в особі голови ліквідаційної комісії Карімової Світлани Гарріївни, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, про стягнення грошової суми,-
в с т а н о в и л а:
У березні 2017 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області, правонаступником якого є Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в особі Правобережного відділення міста Дніпро. (далі по тексту - позивач) звернулось до суду з позовом до Відділу освіти Центральної районної у місті Дніпро ради в особі голови ліквідаційної комісії Карімової С.Г. (далі по тексту - відповідач), в якому просило стягнути з відповідача на свою користь грошову суму по платежам, що підлягають капіталізації, в розмірі 148820,93 грн.
Постановою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2017 року позовні вимоги задоволено, стягнуто з Відділу освіти Центральної районної у місті Дніпрі ради на користь Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м.Дніпро Дніпропетровської області заборгованість по платежам, що підлягають капіталізації в сумі 148820,93 грн.
Не погодившись з постановою суду першої інстанції, Відділ освіти Центральної районної у місті Дніпро ради в особі голови ліквідаційної комісії Карімової С.Г. подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати постанову та прийняти нову, якою в задоволенні позову відмовити. Свої вимоги обґрунтував тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянт вказував на те, що заклади освіти, де працювали та стались нещасні випадки з потерпілими, існують на цей час, не ліквідовані. Апелянт вказував, що розрахунок позовних вимог проведено з порушенням статистичної середньої тривалості життя чоловіків і жінок. Комунальні заклади, які були підпорядковані відділу освіти, перейшли у підпорядкування Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, саме департаменту належить проведення фінансування, ведення обліку, використання коштів щодо осіб, з якими стались нещасні випадки. Апелянт вказував, що вимоги позивача призводять до подвійної оплати страхових внесків з місяцевого бюджету, департамент - самостійно сплачує страхові внески за ліквідований відділ.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що фінансування Фонду соціального страхування від нещасних випадків здійснюється за рахунок у тому числі, капіталізованих платежів, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Визначено обов'язок страхувальника проводити капіталізацію страхових виплат у всіх випадках ліквідації, не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута, але й за інших підстав, передбачених законодавством. Суд першої інстанції зазначав, що на час звернення до суду з позовом, відповідач знаходиться в процесі ліквідації та відповідно у нього відсутні правонаступники. Підпорядкування закладів освіти, в яких сталися нещасні випадки не позбавляє відповідача обов'язку сплачувати капіталізовані платежі, оскільки законодавством чітко визначений обов'язок їх сплати у разі ліквідації юридичної особи. Суд першої інстанції зазначав, що капіталізація платежів, розраховується на період, і визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації. Капіталізація платежів для продовження страхових виплат особам, потерпілим на підприємстві, протягом їх життя повинна бути проведена. Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідною виплати майбутніх платежів, коли страхувальник припинить свою діяльність та не буде сплачувати страхи внески.
Ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 20.07.2017 року залучено Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради у якості відповідача у даній адміністративній справі.
Матеріалами справи встановлено, що 28.12.2016 року до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про припинення Відділу освіти Центральної у місті Дніпрі ради.
01.02.2017 року Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області звернулось до Відділу освіти Центральної у місті Дніпрі ради з заявою № 388ю про визнання кредиторських вимог щодо відшкодування шкоди, заподіяної життю та здоров'ю громадян. Листом від 10.03.2017 року № 5/10-23 голова ліквідаційної комісії Відділу освіти Центральної у місті Дніпрі ради повідомило про відмову у задоволенні вимоги кредитора у зв'язку з тим, що комунальні заклади, які були у підпорядкуванні відділу освіти перейшли у підпорядкування Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, департамент є головним розпорядником коштів.
Відповідно до довідки № 9 від 22.12.2016 року, Відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області здійснено перевірку правильності нарахування, повноти і своєчасності перерахування страхових внесків Відділом освіти Центральної у місті Дніпрі ради, відповідно до якої заборгованість по сплаті внесків відсутня.
Відповідно до матеріалів справи на підставі Акту форми Н-1 №3 від 14.05.1984 року про нещасний випадок, пов'язаний з виробництвом та довідки МСЕК серії № 1503005, ОСОБА_2 призначені страхові виплати за рахунок коштів відділення Фонду.
Відповідно до Акту форми Н-1 №1 від 09.10.2001 року про нещасний випадок пов'язаний з виробництвом, ОСОБА_3 призначені страхові виплати за рахунок коштів відділення Фонду.
Згідно з Розрахунком потреби в капіталізації коштів по Відділу освіти Центральної у місті Дніпро ради для розрахунку з потерпілими на виробництві, потреба в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілими ОСОБА_2 та ОСОБА_3 становить 148820,93 грн.
Відповідно до листа Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради від 08.02.2017 року № 772, адресованого начальнику Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро, Відділ освіти Центральної у місті Дніпрі ради ліквідується, перерахування до бюджету страхових внесків здійснюється з 01.01.2017 року централізованою бухгалтерією Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, нарахування оплати праці працівників навчальних закладів, які підпорядковувалися районному відділу освіти, перерахування до бюджету податків, страхових внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань, а також заборгованостей перед Фондом із сплати капіталізованих платежів з 01.01.2017 року здійснюється бухгалтерією Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
Згідно рішення Дніпропетровської міської ради від 20.10.2016 року № 33/15, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради підпорядковані, зокрема, Комунальний заклад освіти Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № 226 комбінованого типу та Комунальний заклад освіти Спеціалізована середня загальноосвітня школа № 9 з поглибленим вивченням англійської мови .
Рішенням Дніпропетровської міської ради від 20.10.2015 року № 40/15 затверджено положення про Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради. Згідно положення, Департамент здійснює управління підпорядкованими підприємствами, установами, організаціями та закладами освіти, культури, фізичної культури і спорту, організовує їх матеріально-технічне та фінансове забезпечення. Згідно п. 2.8 Положення, Департамент, з питань бухгалтерського обліку та звітності здійснює проведення фінансування, веде облік і складає звітності використання коштів та подає відповідні звіти.
В матеріалах справи наявний лист № 490 від 20.04.2010 року Відділу освіти Кіровської районної у місті Дніпропетровську ради, відповідно до якого заклади освіти не є самостійними юридичними особами, а структурними підрозділами відділу освіти.
Згідно рішення Центральної районної у місті Дніпро ради від 28.10.2016 року № 2/7, вирішено припинити шляхом ліквідації Відділ освіти Центральної районної у місті Дніпрі ради.
Встановлено, що Відділ освіти Центральної районної у місті Дніпро ради листом від 01.11.2016 року № 1/10-985 повідомило Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро про те, що відділ припиняє роботу з 01.01.2017 року як юридична особа шляхом ліквідації.
Згідно рішення Дніпропетровської міської ради від 20.10.2016 року № 24/15 передано з 01.01.2017 року з балансу відділів освіти районних у місті рад на баланс департаменту гуманітарної політики основні засоби, нематеріальні активи та запаси і внести відповідні зміни до бухгалтерського обліку.
Відповідно до матеріалів справи, Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області, згідно наказу Виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України від 27.07.2017 року № 70-ос реорганізовано, належним позивачем є Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області в особі Правобережного відділення міста Дніпро.
Статтею 1205 ЦК України передбачено, що у разі припинення юридичної особи, зобов'язаної відшкодувати шкоду, завдану каліцтвом, іншим ушкодженням здоров'я або смертю, і встановлення її правонаступників виплата щомісячних платежів покладається на її правонаступників. У цьому разі вимоги про збільшення розміру відшкодування шкоди пред'являються до її правонаступників. У разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним статтею 1200 цього Кодексу, мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом. У разі відсутності в юридичної особи, що ліквідується, коштів для капіталізації платежів, які підлягають сплаті, обов'язок щодо їх капіталізації покладається на ліквідаційну комісію на підставі рішення суду за позовом потерпілого.
Згідно п. 5 ч. 1 ст. 11 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування джерелами формування коштів Фонду є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.1, п. 3, п. 5-1 Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю та здоров'ю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 року № 765, здійснюється капіталізація платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута відшкодувати шкоду, заподіяну життю і здоров'ю громадян, у тому числі застрахованих у Фонді соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань. Капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв'язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством. Капіталізація платежів, передбачених підпунктами 1 - 5 пункту 2 цього Порядку, розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації. У вимогах Фонду до суб'єкта підприємницької діяльності, щодо якого порушено справу про банкрутство, зазначається сума, визначена з урахуванням кожного платежу, що підлягає капіталізації. Суми платежів, капіталізованих відповідно до зазначених вимог у процесі ліквідації суб'єкта підприємницької діяльності - банкрута, перераховуються ліквідатором (арбітражним керуючим) робочому органу виконавчої дирекції Фонду, у якому суб'єкт підприємницької діяльності перебуває на обліку.
Колегія суддів зазначає, що відповідно до рішення Дніпропетровської міської ради від 20.10.2016 року № 24/5 з 01.01.2017 року Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради передано від районних відділів освіти міста Дніпро, які ліквідуються, в управління заклади освіти, їх фінансування. Рішенням від 20.10.2016 року № 40/15 затверджено Положення про Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, згідно якого Департаменту підпорядковано заклади освіти міста та Департамент здійснює їх фінансування.
Колегія суддів враховує, що листом від 08.02.2017 року № 772 (до звернення позивача до суду з даним позовом 27.03.2017 року) Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради інформував Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області про те, що з 01.01.2017 року ним прийнято фінансові зобов'язання перед Фондом зі сплати капіталізованих платежів, які рахувались за районними відділами освіти.
Отже, сплату внесків до Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України з 01.01.2017 року здійснює Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради, виконує зобов'язання щодо Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов'язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю та здоров'ю та капіталізувати кошти до Фонду. Необхідно уникнути подвійного стягнення платежів з капіталізації, зважаючи на те, що сплачувати кошти погоджується Департамент гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
Колегія суддів враховує, що позовні вимоги не заявлялись до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
Відповідно до ч. 1 ст. 196 КАС України апеляційний розгляд здійснюється колегією суддів у складі трьох суддів за правилами розгляду справи судом першої інстанції з урахуванням особливостей, встановлених цією главою.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що позовні вимоги заявлені до неналежного відповідача. Колегія суддів зазначає, що ліквідація Відділу освіти Центральної районної у місті Дніпр ради без правонаступництва не впливає на питання стягнення капіталізованих платежів, оскільки вищевказані заклади освіти та їх фінансування передані до Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню, постанову суду першої інстанції слід скасувати та прийняти нову, якою в задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі.
Керуючись п.3 ч.1 ст.198, п.4 ч.1 ст.202, ст.ст. 205, 207 Кодексу адміністративного судочинства України колегія суддів, -
п о с т а н о в и л а:
Апеляційну скаргу Відділу освіти Центральної районної у місті Дніпр ради в особі голови ліквідаційної комісії Карімової Світлани Гарріївни - задовольнити.
Постанову Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11.05.2017 року по справі № 804/2069/17 - скасувати.
Прийняти нову постанову.
В задоволенні позовних вимог Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України в м. Дніпро Дніпропетровської області до Відділу освіти Центральної районної у місті Дніпр ради в особі голови ліквідаційної комісії Карімової Світлани Гарріївни, Департаменту гуманітарної політики Дніпровської міської ради, про стягнення грошової суми - відмовити.
Ухвала Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України відповідно до ст.ст. 211 - 212 КАС України.
Головуючий: О.М. Лукманова
Суддя: Л.А. Божко
Суддя: О.О. Круговий
Суд | Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.10.2017 |
Оприлюднено | 17.10.2017 |
Номер документу | 69535939 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні