Ухвала
від 11.10.2017 по справі 815/943/17
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

У Х В А Л А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 жовтня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/943/17

Категорія: 6.3 Головуючий в 1 інстанції: Харченко Ю. В. Одеський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Крусяна А.В.,

суддів Вербицької Н.В., Джабурія О.В.,

за участю секретаря Апексімова І.С.,

представника позивача Позової Д.Д., представника третьої особи Курдової І.П.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Міністерства інфраструктури України на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 19 червня 2017 року у справі за адміністративним позовом фермерського господарства Еллада до Арцизької районної державної адміністрації Одеської області, державного реєстратора відділу надання адміністративних послуг Арцизької районної державної адміністрації Одеської області Марченко Ольги Миколаївни, третя особа Міністерство інфраструктури України про визнання протиправним та скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

15.02.2017р. фермерське господарство (далі-ФГ) Еллада звернулося до суду з позовом до Арцизької районної державної адміністрації Одеської області, державного реєстратора відділу надання адміністративних послуг Арцизької районної державної адміністрації Одеської області Марченко О.М., третя особа Міністерство інфраструктури України про визнання протиправним та скасування рішення державного реєстратора Арцизького районного управління юстиції Одеської області №26048754 від 11.11.2015р. щодо державної реєстрації за державою в особі Міністерства інфраструктури України права власності на будинок відділення зв'язку за адресою: Одеська область, Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, буд. 1, загальною площею 26,4кв.м.; зобов'язання Арцизької районної державної адміністрації Одеської області в особі державного реєстратора реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень скасувати запис №12003556 від 30 жовтня 2015 року щодо державної реєстрації за державою в особі Міністерства інфраструктури України права власності на будинок відділення зв'язку за адресою: Одеська область, Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, буд. 1, загальною площею 26,4кв.м., внесений до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на підставі рішення державного реєстратора Арцизького районного управління юстиції Одеської області №26048754 від 11.11.2015 року.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 19 червня 2017 року позов задоволений частково, визнано протиправним та скасовано рішення державного реєстратора Арцизького районного управління юстиції Одеської області Соколова В.В. №26048754 від 11.11.2015р. щодо державної реєстрації за державою в особі Міністерства інфраструктури України права власності на будинок відділення зв'язку за адресою: Одеська область, Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, буд. 1, загальною площею 26,4кв.м.

Не погоджуючись з вказаним судовим рішенням, Міністерство інфраструктури України подало апеляційну скаргу, в якій посилається на помилкове застосування судом першої інстанції, при вирішенні справи, вимог закону, внаслідок чого просить постанову суду скасувати та закрити провадження у справі.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та перевіривши доводи апеляційної скарги, законність та обґрунтованість постанови суду в межах апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що вона не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Судом першої інстанції в ході розгляду справи здійснена заміна, в зв'язку з ліквідацією, первинного відповідача реєстраційну службу Арцизького районного управління юстиції Одеської області на Арцизьку району державну адміністрацію Одеської області, до якої передані повноваження у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно. Також, до участі у справі залучений державний реєстратор відділу надання адміністративних послуг Арцизької районної державної адміністрації Одеської області Марченко О.М., яка на даний час виконує обов'язки щодо державної реєстрації речових прав на нерухоме майно.

З матеріалів справи вбачається, що сільськогосподарському виробничому кооперативу Іскра на праві колективної власності належала нежитлова будівля, що розташована за адресою: Одеська обл., Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, 1, відповідно до свідоцтва про право власності на нерухоме майно від 05.05.2004р. САА №858653, витягу з реєстру про реєстрацію права власності на нерухоме майно від 05.05.2004р. №3500365. /т.1 а.с.16/

У зав'язку з наявністю у СВК Іскра узгодженої суми податкового боргу, 02.04.2001р. заступником начальника Арцизької міжрайонної державної податкової інспекції Одеської області - начальником відділу стягнення податкової заборгованості, на підставі підпункту 7.2.1 пункту 7.2 Закону України Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами , винесено рішення про застосування заходів погашення податкового боргу платника податків за рахунок стягнення його активів №12/24, яким до СВК Іскра застосовано заходи стягнення узгодженої суми податкового боргу за рахунок активів, що перебувають у його власності, а також за рахунок тих активів, прав власності по яких він набуде у майбутньому. /т.1 а.с.15/

16.07.2004р. між ПП Спецсервіс (діючим на підставі договору-доручення №9/24 від 30.04.2004р. з Арцизької МДПІ, рішення Арцизької МДПІ №12/24 від 02.04.2002р., заявки №7 від 30.06.2004р. Арцизької МДПІ) та СГ Еллада укладений договір купівлі-продажу нежитлової будівлі від 16.07.2004р., за умовами якого СГ Еллада придбало у власність нежитлову будівлю, що знаходиться в с.Мирнопілля Арцизького району Одеської області по вулиці Леніна, буд.1. /т.1 а.с.22/

13.09.2004р. державним реєстратором Арцизького бюро технічної інвентаризації прийнято рішення щодо реєстрації за СГ Еллада права власності на нежитлову будівлю, що розташована за адресою: Одеська обл., Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, 1, на підставі чого до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис про реєстрацію права власності. /а.с.23/

Відповідно до інформаційної довідки з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна №80352281 від 14.02.2017р. СГ Еллада , код ЄДРПОУ 24544590 є власником нежитлової будівлі площею 601,20кв.м. за адресою: Одеська обл., Арцизький район, с. Мирнопілля, вул.Леніна, 1, підстава виникнення права власності договір купівлі-продажу, б/н, 16.07.2004р., дата прийняття рішення про державну реєстрацію та внесення запису до реєстру - 13.09.2004р.

Разом з тим, 30.10.2015р. з метою проведення державної реєстрації за Державною в особі Міністерства інфраструктури України права власності на будинок відділення зв'язку, що розташований за адресою: Одеська область, Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, буд. 1, загальною площею 26,4кв.м., представником Міністерства була подана заява та витяг з Єдиного державного реєстру об'єктів державної власності щодо державного майна, та технічний паспорт на будинок відділення зв'язку, що розташований за адресою: Одеська область, Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, буд. 1, виготовлений ПП Коло друзів станом на 05.10.2015 року. /том 2 а.с.24-42/

На підставі поданих документів, Державі в особі Міністерства інфраструктури України було видано свідоцтво про право власності на нерухоме майно, №47420676 від 11.11.2015р. про право державної власності на будинок відділення зв'язку, що розташований за адресою: Одеська область, Арцизький район, с.Мирнопілля, вул.Леніна, буд. 1, загальною площею 26,4кв.м. /а.с.31/

Крім того, державним реєстратором Арцизького районного управління юстиції Одеської області прийнято рішення №26048754 від 11.11.2015 року, яким за Державою в особі Міністерства інфраструктури України зареєстровано право власності на будинок відділення зв'язку, що розташований за адресою: Одеська область, Арцизький район, с.Мирнопілля, вул.Леніна, буд.1, загальною площею 26,4кв.м.

На підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №26048754 від 11 листопада 2015 року, державним реєстратором Арцизького районного управління юстиції Одеської області до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис №12003556 від 30 жовтня 2015року щодо державної реєстрації за Державою в особі Міністерства інфраструктури України права власності на будинок відділення зв'язку, що розташований за адресою: Одеська область, Арцизький район, с. Мирнопілля, вул.Леніна,1, загальною площею 26,4кв.м. /а.с.30/

Не погоджуючись із проведеною державним реєстратором реєстрацією за Державою в особі Міністерства інфраструктури України права власності на будинок відділення зв'язку, що розташований за адресою: Одеська область, Арцизький район, с.Мирнопілля, вул.Леніна, буд. 1, загальною площею 26,4кв.м., позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги суд першої інстанції дійшов до висновку, що державний реєстратор під час розгляду заяви про державну реєстрацію прав, з метою недопущення одночасного існування подвійної державної реєстрації права власності на одне й те ж нерухоме майно, не встановив відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, що призвело до протиправної подвійної реєстрації права власності на одне й те ж нерухоме майно.

Перевіривши матеріали справи, судова колегія погоджується з висновками суду першої інстанції з наступних підстав.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові, економічні, організаційні засади проведення державної реєстрації речових та інших прав, які підлягають реєстрації передбачено Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01 липня 2004 року №1952-IV (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин), який спрямований на забезпечення визнання та захисту державою цих прав, створення умов для функціонування ринку нерухомого майна.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація речових прав на нерухоме майно - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення прав на нерухоме майно, обтяження таких прав шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно; Державний реєстр речових прав на нерухоме майно - єдина державна інформаційна система, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав.

Згідно з приписами частини 1 статті 4 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень обов'язковій державній реєстрації підлягають речові права та обтяження на нерухоме майно, розміщене на території України, що належить фізичним та юридичним особам, державі в особі органів, уповноважених управляти державним майном, іноземцям та особам без громадянства, іноземним юридичним особам, міжнародним організаціям, іноземним державам, а також територіальним громадам в особі органів місцевого самоврядування, а саме: 1) право власності на нерухоме майно; 2) право володіння; право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами; іпотека; довірче управління майном; 3) інші речові права відповідно до закону; 4) податкова застава, предметом якої є нерухоме майно, та інші обтяження.

Відповідно до статті 8 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень орган державної реєстрації прав проводить державну реєстрацію прав та їх обтяжень або відмовляє у їх реєстрації.

Згідно з ч.2 ст.9 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень Державний реєстратор: 1) встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення (у випадках, встановлених законом); відповідність повноважень особи, яка подає документи на державну реєстрацію прав та їх обтяжень; відповідність відомостей про нерухоме майно, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно, зареєстрованих відповідно до вимог цього Закону; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або договір (угода) пов'язує можливість проведення державної реєстрації виникнення, переходу, припинення прав на нерухоме майно або обтяження таких прав; 2) приймає рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, про відмову в державній реєстрації, про її зупинення, внесення змін до Державного реєстру прав.

Статтею 10 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень передбачено, що Державний реєстр прав містить відомості про зареєстровані права і обтяження, суб'єктів прав, об'єкти нерухомого майна, документи, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав. Невід'ємною складовою частиною Державного реєстру прав є база даних про реєстрацію заяв і запитів та реєстраційні справи. Відомості, що містяться у Державному реєстрі прав, мають відповідати даним реєстраційної справи, яка містить документовані записи щодо прав на нерухоме майно та їх обтяжень. У разі їх невідповідності пріоритет мають дані реєстраційної справи.

Порядок проведення державної реєстрації прав та їх обтяжень визначено статтею 15 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , відповідно до якої державна реєстрація прав та їх обтяжень проводиться в такому порядку: 1) прийняття і перевірка документів, що подаються для державної реєстрації прав та їх обтяжень, реєстрація заяви; 2) встановлення факту відсутності підстав для відмови в державній реєстрації прав та їх обтяжень, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та/або їх обтяжень; 3) прийняття рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, відмову в ній або зупинення державної реєстрації; 4) внесення записів до Державного реєстру прав; 5) видача свідоцтва про право власності на нерухоме майно у випадках, встановлених статтею 18 цього Закону; 6) надання витягів з Державного реєстру прав про зареєстровані права та/або їх обтяження.

Статтею 24 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень визначено вичерпний перелік підстав для відмови у державній реєстрації прав та їх обтяжень, зокрема, у державній реєстрації прав та їх обтяжень може бути відмовлено у разі, якщо подані документи не відповідають вимогам, встановленим цим Законом, або не дають змоги встановити відповідність заявлених прав документам, що їх посвідчують.

Пунктом 15 Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2013року №868 (чинного на момент виникнення спірних правовідносин) передбачено, що під час розгляду заяви і документів, що додаються до неї, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, їх обтяженнями, зокрема щодо відомостей про нерухоме майно, речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, наявних у Державному реєстрі прав та поданих документах.

Таким чином, законодавством передбачено, що під час розгляду заяви щодо державної реєстрації прав державний реєстратор, з метою недопущення одночасного існування подвійної державної реєстрації права власності на одне й те ж нерухоме майно, зобов'язаний встановити відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно.

Водночас, судом з'ясовано, що приймаючи спірне рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №26048754 від 11 листопада 2015року державним реєстратором Арцизького районного управління юстиції Одеської області не встановлювалась відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно, оскільки на час проведення державної реєстрації за Державною в особі Міністерства інфраструктури України права власності на будинок відділення зв'язку, що розташований за адресою: Одеська область, Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна, буд.1, загальною площею 26,4кв.м., у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності був наявний запис щодо проведення 13.09.2004р. державної реєстрації права власності СГ Еллада на нежитлову будівлю, що розташована за адресою: Одеська обл., Арцизький район, с. Мирнопілля, вул. Леніна,1, загальною площею 601,20кв.м., до якої невід'ємно входить спірне приміщення площею 26,4кв.м.

Доводи апелянта, з приводу того, що фактично у даній справі наявний спір про право власності не заслуговують на увагу, оскільки право власності СГ Еллада на нежитлову будівлю площею 601,20кв.м. (до якої входить спірне приміщення вузол зв'язку площею 26,2кв.м.) зареєстроване в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, наявне на підставі чинних документів про право власності та, в даній справі сторонами не оспорюється.

Відповідно до статті 26 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень у разі скасування на підставі рішення суду рішення про державну реєстрацію прав до Державного реєстру прав вноситься запис про скасування державної реєстрації прав.

Таким чином, оскільки державним реєстратором було порушено порядок проведення державної реєстрації права власності на нерухоме майно, що призвело до наявності у Державному реєстрі прав на нерухоме майно подвійного запису щодо одного того ж нерухомого майна, але з різними власниками, тому суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку про скасування реєстрації права власності приміщення площею 26.4кв.м. за Міністерством інфраструктури України.

Враховуючи викладене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують, тому постанова суду першої інстанції в порядку ст.200 КАС України підлягає залишенню без змін, а апеляційна скарга - залишенню без задоволення.

Керуючись ст.ст. 198, 200, 205, 206 КАС України, суд, -

У Х В А Л И В:

Апеляційну скаргу Міністерства інфраструктури України залишити без задоволення, а постанову Одеського окружного адміністративного суду від 19 червня 2017 року залишити без змін.

Ухвала набирає законної сили негайно після проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого адміністративного суду України протягом двадцяти днів після набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий: А.В. Крусян

Суддя: Н.В. Вербицька

Суддя: О.В. Джабурія

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.10.2017
Оприлюднено17.10.2017
Номер документу69537513
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/943/17

Постанова від 12.06.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Князєв Всеволод Сергійович

Ухвала від 27.03.2019

Адміністративне

Велика палата Верховного Суду

Князєв Всеволод Сергійович

Ухвала від 13.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 12.03.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Бучик А.Ю.

Ухвала від 02.01.2018

Адміністративне

Верховний Суд

Бучик А.Ю.

Ухвала від 09.11.2017

Адміністративне

Вищий адміністративний суд України

Швед Е.Ю.

Ухвала від 18.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 11.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 07.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 07.07.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні