ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 жовтня 2017 року м. Київ К/800/13135/17
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Суддів:Черпіцької Л.Т. Гончар Л.Я. Шведа Е.Ю. провівши попередній розгляд адміністративної справи за касаційною скаргою Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Житомирській області на постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.03.2017р. у справі № 806/3017/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бердичівський елеватор" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Житомирській області про визнання незаконним акта перевірки, визнання незаконною та скасування постанови, -
ВСТАНОВИЛА:
Позивач звернувся з позовом, в якому просив:
- визнати незаконним акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, державних будівельних норм, стандартів і правил від 28.11.2016 року;
- визнати незаконною та скасувати постанову № 54-ю/1006-4-12/4872/16 від 08.12.2016 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності.
В обґрунтування позовних вимог позивач послався на те, що перевіркою встановлено, що ТОВ "Бердичівський елеватор" було проведено будівельні роботи з реконструкції системи газопостачання зерносушильного комплексу без реєстрації декларації про початок будівельних робіт. Однак, декларація про початок виконання будівельних робіт була подана та зареєстрована Управлінням ДАБІ у Житомирській області 5 червня 2015 року №ЖТ 083151590079, після чого було розпочато проведення реконструкції виробничих потужностей Бердичівського елеватора на основі існуючого Бердичівського комбікормового заводу, побудованого у 1973 році. Отже, оскільки підприємством було виконано усі вимоги щодо подачі декларації про початок будівельних робіт та зареєстровано її належним чином в Управлінні ДАБІ у Житомирській області, то ТОВ Бердичівський елеватор не має нести відповідальність за порушення вимог статей 34, 36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .
Постановою Житомирського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2017 року в задоволенні позовних вимог відмовлено. Суд першої інстанції виходив з того, що відповідач, як суб'єкт владних повноважень, як при здійснення перевірки та складанні акту перевірки так і при винесенні постанови про накладення штрафу діяв правомірно.
Постановою Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.03.2017р. постанову Житомирського окружного адміністративного суду від 08.02.2017р. скасовано в частині відмови у визнанні незаконною та скасуванні постанови № 54-ю/1006-4-12/4872/16 від 08.12.2016 року. Прийнято в цій частині нову постанову, якою позовні вимоги задоволено. Визнано незаконною та скасовано постанову № 54-ю/1006-4-12/4872/16 від 08.12.2016 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності. В решті постанову суду залишено без змін.
На постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.03.2017р. надійшла касаційна скарга Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Житомирській області, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, ставиться питання про її скасування та залишити без змін рішення суду першої інстанції.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що у період з 18 листопада 2016 року до 24 листопада 2016 року та з 25 листопада 2016 року до 28 листопада 2016 року на підставі наказу Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 8 вересня 2015 року №976, направлень для проведення позапланової перевірки від 16 листопада 2016 року №1061/16-к та від 24 листопада 2016 року №1085/16-к, доручення Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 3 листопада 2016 року №40-6375-кол., щодо розгляду колективного звернення мешканців м. Бердичева, головним інспектором будівельного нагляду відділу контролю та нагляду за проведенням перевірок Управління ДАБІ у Житомирській області Казаковим О.І. проведена позапланова перевірка з питань дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил при виконанні будівельних робіт за адресою: вул.Низгірецька, 111, м.Бердичів, Житомирська область, на об'єкті будівництва "Реконструкція виробничих потужностей Бердичівського елеватора".
Під час позапланової перевірки встановлено, що замовником будівництва ТОВ "Бердичівський елеватор" у серпні-вересні 2015 року проведено реконструкцію системи газопостачання підприємства згідно проекту "Будівництво системи газопостачання зерносушильного комплексу ТОВ "Бердичівський елеватор" по вул.Низгірецька, 111 в м.Бердичеві" (Проектна документація - ФОП ОСОБА_5, договір на проектні роботи №4-03 від 15 квітня 2015 року). Вищезазначені роботи виконані підрядником ПП "Теплогазсервіс-Житомир" (договір № 08/06-1 від 8 червня 2015 року, місцезнаходження: м.Житомир, пл.Перемоги, 8-а, кв.1), що підтверджено виконавчо-технічною документацією вищевказаного підприємства (акт розбивки і передачі траси (площадки) для підземного газопроводу від 17 червня 2015 року, будівельний паспорт підземного (надземного) газопроводу, збудованого ПП "Теплогазсервіс-Житомир" по проекту за адресою: м.Бердичів, вул.Низгірецька, 111, від 6 серпня 2015 року, будівельний паспорт ШРП, побудований ПП "Теплогазсервіс-Житомир" від 16 вересня 2015 року, акт приймання газопроводу в експлуатацію за адресою: м.Бердичів, вул.Низгірецька, 111). Будівельні роботи по реконструкції системи газопостачання виконані без реєстрації декларації про початок будівельних робіт, що є порушенням статей 34, 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 5 Порядку виконання будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №466 від 13 квітня 2011 року.
28 листопада 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу контролю та нагляду за проведенням перевірок Управління ДАБІ у Житомирській області Казаковим О.І. складено акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил (а.с.12-15), протокол про вчинення правопорушення у сфері містобудівної діяльності та припис, про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил № 288/16-к.
8 грудня 2016 року головним інспектором будівельного нагляду відділу контролю та нагляду за проведенням перевірок Управління ДАБІ у Житомирській області Казаковим О.І. на підставі акта перевірки прийнято постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності за №54-ю/1006-4-12/4872/10 якою ТОВ "Бердичівський елеватор" визнано винним у вчиненні правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 2, абзацом третім пункту 4 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності" та накладено на підприємство штраф у розмірі 144 000,00 грн.
Не погодившись із актом перевірки та постановою про накладення штрафу, позивач оскаржив їх до суду.
За змістом частини 2 статті 220 КАС України суд касаційної інстанції переглядає судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій у межах касаційної скарги.
Отже, враховуючи, що касаційну скаргу подано відповідачем на рішення суду апеляційної інстанцій, якими задоволені позовні вимоги частково, колегія відповідно до ст. 220 КАС України перевіряє справу у межах касаційної скарги, а саме, в частині правомірності рішення суду апеляційної інстанції стосовно задоволених позовних вимог.
Відповідно до ч.1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" замовник має право виконувати будівельні роботи після: 1) подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо об'єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, які не потребують реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт або отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об'єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України; 2) реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю декларації про початок виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до I - III категорій складності; 3) видачі замовнику органом державного архітектурно-будівельного контролю дозволу на виконання будівельних робіт - щодо об'єктів будівництва, що належать до IV і V категорій складності.
Згідно з ст. 34 зазначеного Закону право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об'єктах, що належать до I - III категорій складності, підключення об'єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт. Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п'яти робочих днів з дня надходження декларації. Виконувати будівельні роботи, підключати об'єкт будівництва до інженерних мереж та споруд без реєстрації зазначеної декларації забороняється. За наявності зареєстрованої декларації про початок виконання будівельних робіт отримання замовником та генеральним підрядником чи підрядником (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт та видалення зелених насаджень у межах будівельного майданчика не вимагається.
Як вірно встановлено судом апеляційної інстанції, на час проведення перевірки на об'єкті будівництва: "Реконструкція виробничих потужностей Бердичівського елеватора по вул.Низгірецькій, 111, м.Бердичів, Житомирська область" збудовано та змонтовано: вузол вагової автомобілів; вузол розвантаження автомобілів; вузол відвантаження на залізничні вагони; 2 зернових хопери; газова сушка; підземний газопровід середнього тиску, який прокладений паралельно відомчій залізниці та за межами земельної ділянки ТОВ "Бердичівський елеватор"; газопровід низького тиску прокладений наземно по території підприємства; вузол обліку газу та шафовий ГРП зерносушарки; проведено капітальний ремонт під'їзної залізничної колії.
Разом з цим, перевіркою встановлено, що ТОВ "Бердичівський елеватор" у період з серпня до вересня 2015 року виконані будівельні роботи з реконструкції підземного газопроводу середнього тиску та газопроводу низького тиску без реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт, чим порушено вимоги статті 36 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" та пункту 5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 квітня 2011 року №466 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 серпня 2015 року №747).
Зазначені будівельні роботи виконані ПП "Теплогазсервіс-Житомир" згідно договору №08/06-1 від 8 червня 2015 року (а.с.52). Будівельні роботи виконані на підставі проектної документації, розробленої ФОП ОСОБА_5 на підставі договору на виконання проектно-вишукувальної продукції №4-03 від 15 квітня 2015 року (а.с.51).
Однак, у тексті зазначеного договору, не зазначено, що проектна документація на об'єкт будівництва "Будівництво системи газопостачання зерносушильного комплексу ТОВ "Бердичівський елеватор за адресою: м.Бердичів, вул.Низгірецька, 111" є складовою частиною робочого проекту об'єкту: "Реконструкція виробничих потужностей Бердичівського елеватора по вул.Низгірецькій, 111 у м.Бердичеві".
Відповідно до декларації про початок виконання будівельних робіт зареєстрованої Управлінням ДАБІ у Житомирській області 05.06.2015 року № ЖТ 083151590079 було розпочато проведення реконструкції виробничих потужностей Бердичівського елеватора по вул.Низгрірецькій, 111 м.Бердичеві. В вищевказаній декларації не зазначено чіткого найменування вузлів та обладнання, що підлягало реконструкції. В декларації про початок будівництва в пункті "Основні показники будівництва:" зазначено загальну площу, що становить 260,0 м.кв., та потужність в 16000 тон одноразового зберігання.
Реконструкція всіх складових частин елеватора здійснювалась в проміжок часу між липнем та жовтнем 2015 року. Проте не зазначення в декларації чіткого формулювання об'єктів, що підпадали під реконструкцію не виключає той факт, що реконструкція виробничих потужностей включала в себе всі складові елеваторного комплексу з існуючими інженерними мережами, без яких введення його в експлуатацію не є можливим.
Відповідно до Декларації про готовність об'єкта до експлуатації зареєстрованої Управлінням ДАБІ у Житомирській області 16.12.2016 року № ЖТ 143163502461 Реконструкція виробничих потужностей Бердичівського елеватора по вул.Низгірецька, 111 м.Бердичів у пункті 16 зазначено основні техніко-економічні показники, а саме вузол розвантаження автомобілів, вузол очистки з відвантаження на автотранспорт, вузол сушки 10000 FR/8, вагова автомобільного транспорту, хопер зерновий 2 шт., вузол відвантаження на жд. транспорт. Об'єкти зазначались не як окремі елементи, а вузли, що включали в себе все необхідне обладнання, споруди, елементи та інженерні мережі без яких вузли не можуть працювати. В вищезазначеному пункті декларації також вказано об'єм споживання газу вузлом сушки, та споживання електроенергії самим об'єктом.
В матеріалах справи наявні документи, що свідчать про прийняття в експлуатацію систем газопостачання управлінням ПАТ "Житомиргаз", в тому числі проект "Будівництво систем газопостачання зерносушильного комплексу ТОВ "Бердичівський елеватор". Вищевказані матеріали були прошиті та пронумеровані посадовими особами "Житомиргаз". У вказані матеріали було вшито і декларацію про початок виконання будівельних робіт зареєстрованої Управлінням ДАБІ у Житомирській області 05.06.2015 року № ЖТ 083151590079, що виключає факт будівництва газових мереж без дозвільних документів.
Крім того, що в період з листопада 2015 по листопад 2016 на підприємстві буди проведені неодноразові перевірки, щодо дотримання вимог містобудівного законодавства, але порушень виявлено не було, хоча системи газопостачання на той момент були побудовані та функціонували.
За таких обставин судова колегія дійшла висновку, що судом апеляційної інстанції повно і правильно встановлені фактичні обставини справи, характер правовідносин сторін і вірно застосовано до них норми матеріального права.
Згідно із ст. 220 КАС України суд касаційної інстанції перевіряє правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, правової оцінки обставин у справі і не може досліджувати докази, встановлювати та визнавати доведеними обставини, що не були встановлені в судовому рішенні, та вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу.
Керуючись статтями 220, 220-1, 223, 224, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Житомирській області відхилити, а постанову Житомирського апеляційного адміністративного суду від 30.03.2017р. залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 04.10.2017 |
Оприлюднено | 19.10.2017 |
Номер документу | 69590653 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Черпіцька Л.Т.
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Шидловський В.Б.
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Гурін Дмитро Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні