Постанова
від 17.10.2017 по справі 815/7302/16
ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

----------------------

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

17 жовтня 2017 р.м.ОдесаСправа № 815/7302/16

Категорія: 8.1 Головуючий в 1 інстанції: Потоцька Н. В.

Судова колегія Одеського апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого - Танасогло Т.М.,

суддів - Бойка А.В.,

- ОСОБА_1,

розглянувши в порядку письмового провадження в м. Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області на постанову Одеського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2017 року у справі за адміністративним позовом Селянського (фермерського) господарства «Гай» до Лиманської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області, Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області про визнання протиправним та скасування рішення № 16 від 22 серпня 2016 року та зобов'язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

У грудні 2016 року Селянського (фермерського) господарства «Гай» (далі-С(Ф)Г Гай ) звернулося до суду з позовом до Лиманської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області, Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області в якому позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати Рішення № 16 від 22 серпня 2016 року про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування Комінтернівської (Лиманської) об'єднаної ДПІ ГУ ДФС України в Одеській області;

- зобов'язати Комінтернівську об'єднану ДПІ ГУ ДФС України в Одеській області поновити реєстрацію С(Ф)Г «ГАЙ» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що визначальним для встановлення права особи застосовувати спеціальний режим оподаткування податком на додану вартість є дотримання сільськогосподарським товаровиробником критерію щодо питомої ваги сільськогосподарських товарів, яка має становити не менше 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Підставою для прийняття спірного рішення стало, на думку фіскального органу, те що С(Ф)Г «Гай» різко знизило площі земель с/г призначення, які перебувають у користуванні у 2016 році та що протягом 12 послідовних звітних періодів було порушено вимоги ПК України щодо 25% реалізованої продукції, що не відповідає дійсності. При цьому, відповідачем не наведено будь - яких доказів на підтвердження своєї позиції.

Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2017 року адміністративний позов задоволено в повному обсязі.

Визнано протиправним та скасовано Рішення № 16 від 22 серпня 2016 року про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування Лиманської об'єднаної ДПІ ГУ ДФС України в Одеській області.

Зобов'язано Білоцерківську об'єднану Державну податкову інспекцію Головного управління ДФС в Київській області поновити реєстрацію С(Ф)Г «Гай» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування.

В апеляційні скарзі Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області ставиться питання про скасування постанови Одеського окружного адміністративного суду від 04.04.2017 в частині зобов'язання Білоцерківської ОДПІ Головного управління ДФС в Київській області поновити реєстрацію С(Ф)Г «Гай» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування в зв'язку з тим, що воно постановлено з порушенням норм матеріального права, з прийняттям нового, яким в задоволені адміністративного позову С(Ф)Г «Гай» до Білоцерківської ОДПІ Головного управління ДФС в Київській області про поновлення в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування відмовити в повному обсязі.

Відповідно до приписів ст. 197 КАС України встановлено, що суд апеляційної інстанції, може розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, якщо справу може бути вирішено на основі наявних у ній доказів, у разі відсутності клопотань від усіх осіб, які беруть участь у справі, про розгляд за їх участю, а також у разі неприбуття жодної з осіб, які беруть участь у справі, у судове засідання, хоча вони належним чином повідомлені про дату, час і місце судового засідання.

Заслухавши суддю-доповідача, розглянувши матеріали справи та доводи апеляційної скарги Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційну скаргу Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області, слід задовольнити.

Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.

Селянське (фермерське) господарство «Гай» зареєстроване як юридична особа 08.07.1997 року та здійснює зокрема, такий вид діяльності, як 01.47 - розведення птиці, 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а/с. 6). Позивач є платником спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість в сфері сільського господарства з 06.02.2009 року.

Як встановлено судом, С(Ф)Г «Гай» (код 25033041) надано звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи № НОМЕР_1 від 20.02.2016 р. Відповідно зазначеної вище податкової звітності, площа земельної ділянки, яка перебуває у користуванні у 2016 році складає - 10,0 га (пасовища).

С(Ф)Г «Гай» надано звітну податкову декларацію платника єдиного податку четвертої групи, в користуванні перебувало 3022,0 га ріллі, в тому числі: 1000,0 га на умовах оренди (земельні частки(паї), 10 га - власні, 2012,0 га на умовах договору короткострокової співпраці з сільгоспвиробниками.

Комінтернівською ОДПІ ГУ ДФС у 2016 р. з метою забезпечення належного виконання завдання ГУ ДФС в Одеській області № 4596/7/15-32-12-05-24 від 16.05.2016 р. щодо складання балансу урожаю на 2015 -2016 роки, було підготовлено та направлено запит до позивача.

С(Ф)Г «Гай» надано запит від 23.05.2016 р. № 2794/10/15-17- 12-01-22 відповідно наданої до Комінтернівської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області відповіді від 27.05.2016 р. вх. № 1059/10, господарством під урожай 2016 року засіяно : пшениця - 1950,0 га, ярий ячмінь - 1930,0 га, ярий ріпак - 410,0 га, соняшник - 600,0 га, ріпак озимий - 100,0 га, ячмінь озимий - 100,0 га, озима пшениця - 50,0 га.

Податковий орган вказує, що така інформація не має жодного обгрунтованого підтвердження, оскільки, відповідно наданої податкової звітності на 2016 рік по єдиному податку (4 група) в користуванні фермерського господарства перебуває 10,0 га (пасовища).

Для з'ясування достовірності інформації щодо кількості землі на 2016 рік, Комінтернівською ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області на адресу оперативного управління Білгород-Дністровської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області направлено запит від 08.06.2016 р. вих. № 3438/7/15-17-12-01- 20 від 08.06.2016 року, повторно направлено запит від 10.06.2016 р. № 3503/10/15-17-12-01-22 рекомендованим листом з відміткою про вручення до С(Ф)Г «Гай» щодо надання підтверджуючих документів використання у 2016 році земельної ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 5140,0 га, повторно на адресу Оперативного управління Білгород-Дністровської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області було направлено запит від 16.06.2016 р. вих. № 3756/7/15-17-12-01-20 від 16.06.2016 року «Щодо встановлених ризикових операцій по С(Ф)Г «Гай» (код ЄДРПОУ 25033041)» .

З метою надання роз'яснення С(Ф)Г «Гай» «Щодо встановлених ризикових операцій» в частині електронного рахунку « 37522100039» ПДВ в системі електронного адміністрування підсистеми «Облік платежів» ІС «Податковий блок» та упередження маніпулювання даними електронного рахунку (збільшення реєстраційної суми «ліміту» для реєстрації податкових накладних, за податковою адресою С(Ф)Г «Гай» здійснено виїзд, під час якого було встановлено відсутність посадових осіб, відповідальних за ведення діяльності та здійснення бухгалтерського та податкового обліку. За наслідками вказаного факту складено акт «Про встановлення місцезнаходження С(Ф)Г «Гай» (код ЄДРПОУ 25033041) від 17.06.2016 р. № 205/15-17- 12-01-19-25033041.

Крім того, до оперативного управління Білгород-Дністровської ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області направлено запит на встановлення місцезнаходження платника податків від 21.06.2016 р. вих. № 3806/7/15-17-12-01-22.

За результатами інформації комісія дійшла висновку, що згідно з п. 209.11. ст. 209 ПК України, якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогослодарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то контролюючий орган виключає таке підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та може повторно включити його до такого реєстру після закінчення наступних 12 послідовних звітних податкових періодів за наявності підстав, визначених цією статтею.

Відповідно до п. 209. 12. ст. 209 ПК України - сільськогосподарське підприємство виключається з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування у разі, коли, зокрема підприємство підлягає реєстрації як платник податку на загальних підставах.

При цьому сільськогосподарське підприємство знімається з реєстрації як суб'єкт спеціального режиму оподаткування з одночасною реєстрацією як платник податку на загальних підставах.

Отже, СФГ «Гай» не виконується основна умова п.209.6 ст.209 ПК України, а саме: постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах.

29.08.2016 року Комінтернівською ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області прийнято рішення № 16 (за формою № 6-РРС) про виключення селянського (фермерського) господарства «Гай» з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування (а/с. 6-8).

Не погодившись із прийнятим Комінтернівською ОДПІ ГУ ДФС в Одеській області рішенням № 16 від 28.09.2016 року, позивач звернувся до суду з вказаним позовом.

За наслідками встановлених обставин, судом першої інстанції зроблено висновок, з яким частково погоджується колегія суддів, про визнання протиправним та скасування оскаржуваного рішення про виключення С(Ф)Г «Гай» з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування а також поновлення його у вказаному реєстрі, з огляду на наступне.

Так, відповідно до п. 209.1. ст. 209 ПК України, резидент, який провадить підприємницьку діяльність у сфері сільського і лісового господарства та рибальства та відповідає критеріям, встановленим у пункті 209.6 цієї статті (далі - сільськогосподарське підприємство), може обрати спеціальний режим оподаткування.

Згідно 209.6. ст. 209 ПК України, сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Відповідно до п. 209.11. ст. 209 ПК України, якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то:

а) на таке підприємство не поширюється спеціальний режим оподаткування, встановлений цією статтею. Таке підприємство зобов'язане визначити податкове зобов'язання з цього податку за підсумками звітного податкового періоду, в якому було допущено таке перевищення, і сплатити податок до бюджету в загальному порядку;

б) контролюючий орган виключає таке підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та може повторно включити його до такого реєстру після закінчення наступних 12 послідовних звітних податкових періодів за наявності підстав, визначених цією статтею;

в) таке підприємство вважається платником зазначеного податку на загальних підставах з першого числа місяця, в якому було допущено таке перевищення.

Згідно п. 209.12. ст. 209 ПК України, сільськогосподарське підприємство виключається з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування у разі, коли:

а) підприємство подає заяву про зняття його з реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування та/або про його реєстрацію як платника зазначеного податку на загальних підставах;

б) підприємство підлягає реєстрації як платник податку на загальних підставах;

в) щодо підприємства прийняте рішення про припинення шляхом ліквідації або реорганізації.

За наявності підстав, визначених у підпунктах "а", "б" цього пункту, сільськогосподарське підприємство знімається з реєстрації як суб'єкт спеціального режиму оподаткування з одночасною реєстрацією як платник податку на загальних підставах.

Відповідно до п. 6.11. Положення про реєстрацію платників податку на додану вартість, що затверджено наказом Міністерства фінансів України № 1130 від 14 листопада 2014 року, якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то:

- на таке підприємство не поширюється спеціальний режим оподаткування, встановлений статтею 209 розділу V Кодексу. Таке підприємство зобов'язане визначити податкове зобов'язання з цього податку за підсумками звітного податкового періоду, в якому було допущено таке перевищення, і сплатити податок до бюджету в загальному порядку;

- контролюючий орган виключає таке підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування та може повторно включити його до такого реєстру після закінчення наступних 12 послідовних звітних податкових періодів за наявності підстав, визначених статтею 209 розділу V Кодексу та цим Положенням;

- таке підприємство вважається платником ПДВ на загальних підставах з першого числа місяця, в якому було допущено таке перевищення.

Відповідно до п. 6.13. вказаного Положення, у випадку, визначеному пунктом 6.11 цього розділу, не пізніше 20 календарного дня з моменту досягнення перевищення сільськогосподарське підприємство зобов'язане подати до контролюючого органу, в якому воно зареєстроване як суб'єкт спеціального режиму оподаткування, заяву про зняття з реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість за формою № 3-РС (додаток 9), а також заяву про реєстрацію як платника податку на додану вартість на загальних умовах за формою № 1-ПДВ.

Пунктом 6.14. вказаного Положення встановлено, якщо сільськогосподарське підприємство не подає заяви (заяв) у строки, встановлені пунктом 6.13 цього розділу, та контролюючий орган за результатами документальної невиїзної перевірки (на підставі поданих податкових декларацій), планової або позапланової виїзної перевірки встановить факт перевищення, то незалежно від строку, який пройшов із часу досягнення перевищення, контролюючий орган приймає рішення про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування за формою № 6-РРС (додаток 10). На підставі такого рішення контролюючий орган виключає сільськогосподарське підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, проводить реєстрацію такого підприємства як платника ПДВ на загальних умовах за процедурами перереєстрації.

У цьому випадку дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, датою виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування є дата підписання рішення про виключення з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, датою, з якої сільськогосподарське підприємство вважається платником ПДВ на загальних підставах, є перше число місяця, в якому було допущено перевищення.

Колегією суддів встановлено, що підставою для виключення С(Ф)Г «Гай» з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування став встановлений податковим органом факт поставляння останнім протягом 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг.

Вказаний висновок складений на засіданні спеціальної комісії податкового органу, створеної відповідачем відповідно до наказу № 160 від 01 серпня 2016 року.

З вищевикладеного вбачається, що підставою для прийняття відповідачем спірного рішення слугували висновки робочої групи комісії, якою встановлено перевищення позивачем обсягу 25 відсотків поставок несільськогосподарських товарів відповідно до п. 209.11 ст. 209 та п. 209.12 ст. 209 ПК України.

В свою чергу, вищевказаними нормами встановлений чіткий порядок виключення платників ПДВ з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування.

Так, якщо суб'єкт спеціального режиму оподаткування поставляє протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно несільськогосподарські товари/послуги, питома вага яких перевищує 25 відсотків вартості всіх поставлених товарів/послуг, то на таке підприємство не поширюється спеціальний режим оподаткування.

При цьому, у підприємства виникає обов'язок не пізніше 20 календарного дня з моменту досягнення перевищення сільськогосподарське підприємство подати до контролюючого органу, в якому воно зареєстроване як суб'єкт спеціального режиму оподаткування, заяву про зняття з реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість за формою № 3-РС.

В разі неподання відповідної заяви, контролюючий орган за результатами документальної невиїзної перевірки (на підставі поданих податкових декларацій), планової або позапланової виїзної перевірки встановить факт перевищення, то незалежно від строку, який пройшов із часу досягнення перевищення, контролюючий орган приймає рішення про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування за формою № 6-РРС.

В даному випадку, в зібраних матеріалах справи відсутня заява позивача про зняття його з реєстрації, як суб'єкта спеціального режиму оподаткування податком на додану вартість за формою № 3-РС.

Також, в зібраних матеріалах справи відсутній акт/довідка, що підтверджує факт документальної невиїзної перевірки (на підставі поданих податкових декларацій), планової або позапланової виїзної перевірки, якими встановлено відповідне перевищення виробництва.

В свою чергу, висновок комісії податкового органу, що оформлений протоколом її засідання, не є підставою для прийняття рішення про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування за формою № 6-РРС.

Більш того, колегія суддів критично відноситься до таких висновків комісії, якими встановлено факт виробництва сільськогосподарської продукції позивачем на земельних ділянках на які належним чином не оформлено право користування, а також відсутність можливості здійснення підприємством комплексної обробки належної землі та завищення показників врожайності, що свідчить про наявність ризиків у формуванні фіктивного податкового кредиту підприємством, з огляду на наступне.

Так, пунктом 209.11 ст. 209 ПК України, визначено підстави, за яких на платника не поширюється спеціальний режим оподаткування, серед яких відсутня така підстава як порушення порядку державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок, на яких вирощується сільськогосподарська продукція товаровиробником.

В даному випадку, порушення вимог законодавства щодо державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок, за наявності неспростовного факту реалізації платником фіксованого сільськогосподарського податку вирощених сільськогосподарських товарів на орендованих земельних ділянках в обсязі, не меншому, ніж 75 відсотків вартості всіх товарів, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно, не може бути самостійною підставою для висновку, що такі товари не є власною продукцією підприємства у розумінні п.209.6 ст. 209 Податкового кодексу України, та, відповідно, підставою для висновку щодо невиконання підприємством вимог спеціального режиму оподаткування фіксованим сільськогосподарським податком.

Отже, колегія суддів погоджується з думкою суду першої інстанції, що висновки, викладені відповідачем у відповідному протоколі робочої групи не можуть самі по собі, без проведення належної перевірки, породжувати негативні наслідки для С(Ф)Г «Гай» , що встановлення відповідачем податкових порушень, здійснюється лише за допомогою проведення камеральної, документальної планової або позапланової перевірок, про що складається відповідний акт (довідка), який в безумовному порядку у передбачені терміни направляється платнику податків.

Проте, відповідач по справі, приймаючи рішення про виключення позивача з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування не здійснив жодної з передбачених Податковим кодексом України та п.6.14 Положення перевірки, що, в свою чергу, свідчить про безпідставність прийняття оскаржуваного рішення та не встановлення належним чином податкових порушень, у тому числі і перевищення 25 відсотків вартості всіх поставлених С(Ф)Г «Гай» товарів.

Таким чином, суд дійшов вірного висновку, що відповідачем порушено процедуру, яка передбачена для винесення спірного рішення про виключення позивача з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, оскільки жодних перевірок суб'єкта господарювання на предмет дотримання вимог ст.209 ПК України контролюючий орган не здійснював, що спричинило для платника податків С(Ф)Г «Гай» негативні наслідки у вигляді позбавлення його без достатніх та належних правових підстав права користування спеціальним режимом оподаткування як сільськогосподарського підприємства.

Вказана правова позиція та висновки суду підтверджуються судовою практикою, яка викладена, зокрема в ухвалі Вищого адміністративного суду від 25.08.2016 року (справа №К/800/1007/16), постанові Вищого адміністративного суду від 08.08.2016 року (справа №К/800/36893/14), ухвалі Вищого адміністративного суду від 31.08.2016 (справа №К/800/37233/15), ухвалі Вищого адміністративного суду України від 01 листопада 2016 року (справа №К/800/29463/13), ухвалі Вищого адміністративного суду України від 23 листопада 2016 року (справа № К/800/23259/16).

Щодо позовних вимог про зобов'язання Комінтернівської (Лиманської ОДПІ ГУ ДФС України в Одеській області поновити реєстрацію С(Ф)Г «Гай» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування, колегія суддів апеляційної інстанції суд вважає за необхідне зазначити таке.

Як убачається з матеріалів справи та було встановлено судом першої інстанції, що С(Ф)Г «Гай» (код ЄДРПОУ 25033041) змінило юридичну адресу на 09108, Київська область, м. Біла Церква, вул. Леваневського, 87-а, оф. 3. 16А та знаходиться на обліку в Білоцерківській об'єднаній Державній податковій інспекції Головного управління ДФС в Київській області (ІК 39468482).

На підстави чого вказана вказану вимогу суд першої інстанції задовольнив шляхом зобов'язання Білоцерківської ОДПІ ГУ ДФС в Київській області поновити реєстрацію С(Ф)Г «Гай» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування.

Колегія суддів апеляційної інстанції вважає, що суд першої інстанції дійшов до не вірного висновку, з огляду на наступне.

Пунктом 6.14 цього Положення передбачено, що якщо сільськогосподарське підприємство не подає заяви (заяв) у строки, встановлені пунктом 6.13 цього розділу, та контролюючий орган за результатами документальної невиїзної перевірки (на підставі поданих податкових декларацій), планової або позапланової виїзної перевірки встановить факт перевищення, то незалежно від строку, який пройшов із часу досягнення перевищення, контролюючий орган приймає рішення про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування за формою № 6-РРС (додаток 10). На підставі такого рішення контролюючий орган виключає сільськогосподарське підприємство з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, проводить реєстрацію такого підприємства як платника ПДВ на загальних умовах за процедурами перереєстрації.

У цьому випадку дата реєстрації платником ПДВ не змінюється, датою виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування є дата підписання рішення про виключення з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування, датою, з якої сільськогосподарське підприємство вважається платником ПДВ на загальних підставах, є перше число місяця, в якому було допущено перевищення.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджу з доводами апеляційної скарги Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області, що згідно з п.п.4 п.2 розділу ХIХ Прикінцеві положення ПК України з 01 січня 2017 року втрачає чинність ст. 209 Кодексу, яка регламентує умови застосування спеціального режиму оподаткування ПДВ сільськогосподарськими товаровиробниками.

Суд апеляційної інстанції зауважує, що правила застосування спеціального режиму оподаткування сільськогосподарських товаровиробників до 01.01.2017 року визначались статтею 209 ПК України. Так, відповідно до п.209.т ст. 209 ПК України сільськогосподарським вважається підприємство, основною діяльністю якого є постачання вироблених (наданих) ним сільськогосподарських товарів (послуг) на власних або орендованих основних фондах, а також на давальницьких умовах, в якій питома вага вартості сільськогосподарських товарів/послуг становить не менш як 75 відсотків вартості всіх товарів/послуг, поставлених протягом попередніх 12 послідовних звітних податкових періодів сукупно.

Колегія суддів апеляційної інстанції погоджується з доводами апеляційної скарги Білоцерківської ОДПІ, що згідно з п.п.4 п.2 розділу XIX "Прикінцеві положення" ПК України з 1 січня 2017 року втрачає чинність стаття 209 Кодексу, яка регламентує умови застосування спеціального режиму оподаткування ПДВ сільськогосподарськими товаровиробниками.

Одночасно з цим, з 1 січня 2017 року набув чинності Закон України від 20.12.2016 року внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2017 році" (реєстраційний номер законопроекту - 5132), яким внесено ряд змін до Кодексу в частині врегулювання окремих питань, пов'язаних із скасуванням спеціального режиму.

Таким чином, з урахуванням вказаних вище змін, з 01.01.2017 року у податковому законодавстві України було впроваджено:

- скасування реєстрації суб'єктів спецрежиму та переведення їх на загальну систему оподаткування;

- закриття рахунків в системі електронного адміністрування ПДВ (далі - СЕА ПДВ), які додатково відкриті відповідно до пункту 2001.2 статті 2001 Кодексу сільськогосподарським товаровиробникам (далі - додаткові електронні рахунки);

- обмеження терміну реєстрації податкових накладних, складених сільгоспвиробниками за операціями з постачання сільськогосподарських товарів/послуг в межах спецрежиму;

- перенесення від'ємного значення різниці між податковими зобов'язаннями та податковим кредитом, що сформувалася в результаті здійснення сільськогосподарської діяльності, до податкової декларації з податку на додану вартість, за якою здійснюються розрахунки з бюджетом.

Зазначене стосується всіх сільськогосподарських підприємств, що до 01.01.2017 року застосовували спеціальний режим оподаткування відповідно до статті 209 ПК України, включаючи платників, які були зареєстровані як суб'єкти спецрежиму (подавали податкові декларації 0121 - 0123), так і тих, які відповідно до пункту 209.18 статті 209 ПК України відповідали критеріям, визначеним статтею 209 Кодексу, але не обрали спец режиму, та залишали суми ПДВ від реалізації сільськогосподарської продукції у власному розпорядженні (подавали податкові декларації 0130).

Суд апеляційної інстанції зазначає, що з інформаційного листа ДФС України від 03.01.2017 № 8/7/99-99-15-03-02-17 "Про скасування спеціального режиму оподаткування діяльності у сфері сільського та лісового господарства, а також рибальства", починаючи з 01.01.2017 року у зв'язку із скасуванням спеціального режиму оподаткування ПДВ усі сільгоспвиробники, які зареєстровані як суб'єкти спеціального режиму оподаткування, будуть переведені на загальну систему оподаткування ПДВ.

При цьому для здійснення переходу на загальну систему оподаткування від сільгоспвиробника не вимагається подання заяви про зняття його з реєстрації як суб'єкта спеціального режиму оподаткування або про його реєстрацію як платника ПДВ на загальних підставах. Таке виключення із реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування буде здійснено на підставі рішення контролюючого органу.

Судом апеляційної інстанції 03 жовтня 2017 року було винесено ухвалу про витребування доказів а саме: з якої дати С (Ф) Г «Гай» (код ЄДРПОУ 25033041) змінило юридичну адресу на 09108, Київська область , м. Біла Церква, вул.. Леваненського , 87-а, оф. 3 16А та знаходиться на обліку в Білоцерківській об'єднаній Державній податковій інспекції Головного управління ДФС в Київській області (ІК39468482) .

09.10.2017 року на електрону адресу судді Танасогло Т.М. надійшло клопотання в якому апеллянт наддав пояснення , що позивача було взято на податковий облік Білоцерківською ОДПІ Головного управління ДФС в Київській області 11.11.2016 року із реєстраційним станом 56 - Платник з наступного року . З 01.01.2017 року позивача переведено в реєстраційний стан 0- Платник податків за основним місцем обліку .

Суд апеляційної інстанції І звертає увагу, що згідно з п.48 підрозділу 2 розділу XX "Перехідні положення" Кодексу (з урахуванням внесених змін) реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - ЄРПН), складених сільгоспвиробниками за операціями з постачання сільськогосподарських товарів/послуг, визначених відповідно до пункту 209.7 статті 209 Кодексу, має бути здійснена не пізніше 15 січня 2017 року.

Реєстрація таких податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних не може здійснюватися з порушенням вказаного терміну.

Отже, усі податкові накладні/розрахунки коригування, складені сільгоспвиробниками за операціями з постачання сільськогосподарської продукції у межах спеціального режиму оподаткування, у тому числі з порушенням терміну реєстрації, встановленого пунктом 201.10 статті 201 Кодексу (тобто податкові накладні/розрахунки коригування, складені сільгоспвиробниками за операціями з постачання сільськогосподарської продукції у межах спеціального режиму оподаткування, у яких дата складання до 31.12.2016 року включно), можуть бути зареєстровані лише до 15 січня 2017 року включно. Починаючи з 16 січня 2017 року реєстрація таких податкових накладних та розрахунків коригування здійснюватися не буде.

З огляду на вищевикладене суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що Білоцерківської ОДПІ відсутня практична можливість поновити реєстрацію СФГ Гай у Реєстрі, а якщо б така реєстрація навіть була поновлена, вона би жодним чином не вплинула на права позивача, оскільки жоден із податкових документів , поданих підприємством у 2017 році як суб'єктом спецрежиму ПДВ, в силу п.п.4 п.2 розділу XIX "Прикінцеві положення" ПК України не може бути визнаний таким та не породжує жодних правових наслідків для бухгалтерського податкового обліку СФГ Гай .

При цьому суд апеляційної інстанції зазначає, що суд першої інстанції жодним чином не роз'яснив на порядок його виконання (з урахуванням вимог п.п.4 п.2 розділу XIX "Прикінцеві положення" ПК України), ані на дату, з якої слід поновити реєстрацію СФГ Гай в неіснуючому з 01.01.2017 року Реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування, що також свідчить про неправомірність оскаржуваного рішення та неможливість його виконання в принципі.

Отже Білоцерківська ОДПІ Головного управління ДФС в Київській області не має змоги поновити реєстрацію С(Ф)Г «Гай» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування так як норма закону вже не діє.

В зв'язку з вищевикладеним суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що потрібно зобов'язати Лиманську об'єднану Державну податкову інспекцію Головного управління ДФС в Одеській області поновити реєстрацію С(Ф)Г «Гай» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування з 01 серпня 2016 року

Стаття 19 Конституції України встановлює, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

На підставі викладеного, колегія суддів приходить до висновку, що суд першої інстанції при винесенні рішення порушив норми матеріального права, тому відповідно до ст.202 КАС України постанова суду першої інстанції підлягає скасуванню.

Керуючись ст.ст. 195, 197; ст. 198; ст. 202; ст.205; ст. 207; ч.5 ст. 254 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Білоцерківської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Київській області задовольнити.

Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 04 квітня 2017 року скасувати.

Прийняти у справі нову постанову якою адміністративний позов Селянського (фермерського) господарства «Гай» задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Рішення № 16 від 22 серпня 2016 року про виключення сільськогосподарського підприємства з реєстру суб'єктів спеціального режиму оподаткування Лиманської об'єднаної ДПІ ГУ ДФС України в Одеській області.

Зобов'язати Лиманської об'єднаної Державної податкової інспекції Головного управління ДФС в Одеській області поновити реєстрацію С(Ф)Г «Гай» в реєстрі суб'єктів спеціального режиму оподаткування з 01 серпня 2016 року.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили через п'ять днів після направлення її копій особам, які брали участь у справі, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Вищого Адміністративного Суду України протягом двадцяти днів з дня набрання законної сили судовим рішенням суду апеляційної інстанції.

Головуючий: Т.М. Танасогло

Суддя: А.В. Бойко

Суддя: О.В. Яковлєв

СудОдеський апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.10.2017
Оприлюднено20.10.2017
Номер документу69628188
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —815/7302/16

Постанова від 17.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 03.10.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 16.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 16.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 02.06.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 12.05.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Ухвала від 24.04.2017

Адміністративне

Одеський апеляційний адміністративний суд

Танасогло Т.М.

Постанова від 04.04.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 20.03.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

Ухвала від 13.03.2017

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Потоцька Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні