Постанова
від 18.10.2017 по справі 802/1652/17-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

18 жовтня 2017 р. Справа № 802/1652/17-а

Вінницький окружний адміністративний суд у складі судді Дончика Віталія Володимировича, розглянувши в порядку скороченого провадження адміністративну справу за позовом Управління Держпраці у Вінницькій області до Приватного акціонерного товариства "Ямпільський приладобудівний завод" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду

в с т а н о в и в :

22.09.2017 року Управління Держпраці у Вінницькій області звернулося в суд з адміністративним позовом до Приватного акціонерного товариства "Ямпільський приладобудівний завод" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у період з 04.09.2017 року по 04.09.2017 року на підставі наказу Управління Держпраці у Вінницькій області від 16 грудня 2016 року №1036, головним державним інспектором відділу нагляду в машинобудуванні та енергетиці ОСОБА_1 проведено планову перевірку на предмет дотримання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Приватного акціонерного товариства "Ямпільський приладобудівний завод", що знаходиться за адресою: Вінницька область, Ямпільський район, м. Ямпіль, вул. Замостянська, 83 А.

За результатами перевірки виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників підприємства. Відповідач не одержав дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:

- технологічне устаткування ливарної промисловості;

- технологічне устаткування деревообробної промисловості;

- технологічне устаткування для переробки полімерних матеріалів (термопластавтомати - 6 (шість) одиниць;

- вантажопідіймальні машини - 4 (чотири) одиниці,

що є порушенням частини 3 статті 21 Закону України Про охорону праці ; п. 6 ; п. п.12 Додатку 2 та п.п. 12, 13 Додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011р. №1107, (п. 1 Розділ V акту перевірки суб'єкта господарювання від 04.09.2017 року № 021.0603.17).

Також, не проведено випробування електроінструменту, що є порушенням, 7.14, НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями .

Також, в дільниці заточування інструменту ливарно-інструментального цеху допускається до експлуатації заточувальний верстат з розбитим склом для очей, що є порушенням п. 5.27 Розділ 5, НПАОП 28.0-1.130-12 Правила охорони праці під час роботи з абразивним інструментом .

Крім того, роботодавцем не набуто право на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, оскільки відсутні декларації відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, а саме:

- ковальсько-пресове устаткування;

- виконання робіт на висоті понад 1,3 метра,

що є порушенням частини 7 статті 21 Закону України Про охорону праці ; п. 3 Додатку 7 та п. 7. Додатку б Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107.

У зв'язку з виникненням загрози життю працівників та з метою недопущення спричинення шкоди життю і здоров'ю працівників в ПАТ "Ямпільський приладобудівний завод", просили застосувати до останнього заходи реагування у сфері державного нагляду, шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

- роботи на висоті понад 1,3 метра;

- зупинити експлуатацію технологічного устаткування ливарної промисловості;

- зупинити експлуатацію технологічного устаткування деревообробної промисловості;

- зупинити експлуатацію технологічного устаткування для переробки полімерних матеріалів (термопластавтомати - 6 (шість) одиниць;

- зупинити експлуатацію вантажопідіймальних машини - 4 (чотири) одиниці;

- зупинити експлуатацію ковальсько-пресового устаткування;

- зупинити експлуатацію електроінструменту;

- зупинити експлуатацію заточувального верстата.

Суд, розглянувши матеріали позовної заяви та встановивши, що відповідно до положень ст. 183-2 КАС України у даній адміністративній справі застосовується скорочене провадження, ухвалою від 26.09.2017 року відкрив скорочене провадження у справі та запропонував відповідачу в 10-денний термін з дня одержання даної ухвали через відділ прийому суду або через відділення поштового зв`язку подати письмові заперечення проти позову та необхідні документи або заяву про визнання позову.

Відповідач у строк, передбачений ст. 183-2 КАС України заперечень проти позову не направив. Копію вищезазначеної ухвали направлено на адресу відповідача рекомендованим листом з повідомленням, яка отримана останнім 04.10.2017 року, що підтверджується наявними доказами в матеріалах справи.

Дослідивши матеріали справи та оцінивши докази в їх сукупності, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог, з огляду на наступне.

Суд встановив, що на підставі наказу Управління Держпраці у Вінницькій області від 16 грудня 2016 року №1036-0, у період з 04.09.2017 року по 04.09.2017 року, головним державним інспектором відділу нагляду в машинобудуванні та енергетиці ОСОБА_1 проведено планову перевірку на предмет дотримання вимог законодавчих та інших нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки Приватного акціонерного товариства "Ямпільський приладобудівний завод", що знаходиться за адресою: Вінницька область, Ямпільський район, м. Ямпіль, вул. Замостянська, 83 А, код ЄДРПОУ 14309729.

Перевіркою встановлено, що відповідач не одержав дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатацію машин, устаткування підвищеної небезпеки, а саме:

- технологічне устаткування ливарної промисловості;

- технологічне устаткування деревообробної промисловості;

-технологічне устаткування для переробки полімерних матеріалів (термопластавтомати - 6 (шість) одиниць;

- вантажопідіймальні машини - 4 (чотири) одиниці, що є порушенням частини 3 статті 21 Закону України Про охорону праці ; п. 6 ; п. п.12 Додатку 2 та п.п. 12, 13 Додатку 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою КМУ від 26.10.2011р. №1107, (п. 1 Розділ V акту перевірки суб'єкта господарювання від 04.09.2017 року № 021.0603.17).

Також, не проведено випробування електроінструменту, що є порушенням, 7.14, НПАОП 0.00-1.71-13 Правила охорони праці під час роботи з інструментом та пристроями .

Також, в дільниці заточування інструменту ливарно-інструментального цеху допускається до експлуатації заточувальний верстат з розбитим склом для очей, що є порушенням п. 5.27 Розділ 5, НПАОП 28.0-1.130-12 Правила охорони праці під час роботи з абразивним інструментом .

Крім того, роботодавцем не набуто право на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, оскільки відсутні декларації відповідності його матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, а саме:

- ковальсько-пресове устаткування;

- виконання робіт на висоті понад 1,3 метра, що є порушенням частини 7 статті 21 Закону України Про охорону праці ; п. 3 Додатку 7 та п. 7. Додатку б Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 р. № 1107.

Вирішуючи питання про наявність підстав для застосування заходів реагування, суд виходить з наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до норм ст. 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

У відповідності до п. 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі - Положення № 96) державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно п. 7 Положення № 96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

В силу ст. 4 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

У відповідності до ст. 38 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII (далі - Закон № 2694-XII) державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Зокрема, п.п. 16 п. 4 Положення № 96 передбачено, що Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства у сфері охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту; монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення; виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів; організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці, навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Згідно з п.п. 5 п. 6 вказаного Положення передбачено, що Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право безперешкодно проводити відповідно до вимог закону без попереднього повідомлення в будь-яку робочу годину доби перевірки виробничих, службових, адміністративних приміщень та об'єктів виробництва фізичних та юридичних осіб, які використовують найману працю та працю фізичних осіб, експлуатують машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки, та у разі виявлення фіксувати факти порушення законодавства, здійснення нагляду та контролю за додержанням якого віднесено до повноважень Держпраці.

Відповідно до абзацу першого п. 7 вказаного Положення передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Приписами норми ч. 1 ст. 39 Закону України "Про охорону праці" передбачено, що посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, зокрема, мають право видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов'язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об'єктів підвищеної небезпеки, а також забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Абзацом 1 ч. 5 ст. 4 Закону № 877-V встановлено, що виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб'єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Частиною 7 ст. 7 цього Закону передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб'єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

З огляду на викладені положення Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та Закону України «Про охорону праці» , підставою для звернення з позовом до суду про застосування заходів реагування є виявлення органом нагляду (контролю) порушення вимог законодавства, про що зазначається в Акті перевірки.

З матеріалів справи вбачається, що за результатами перевірки виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров'ю працівників підприємства.

Головним державним інспектором відділу нагляду в машинобудуванні та енергетиці складено Припис від 05.09.2017 року № 021.0603.17 з вимогою усунути порушення, зазначені у Акті перевірки виробничого об'єкту від 05.09.2017 року №021.0603.17, та щодо виконання заходів інформувати Управління Держпарці у Вінницькій області письмово про усунення порушень.

Судом встановлено, що на час розгляду справи, доказів виконання вимог Припису щодо усунення порушень ПАТ "Ямпільський приладобудівний завод" згідно Акту перевірки від 05.09.2017 року № 021.0603.17, суду не надано.

Вирішуючи питання наявності підстав для вжиття відповідних заходів, про які просить заявник, суд зважає на те, що в силу правил статті 39 Закону України "Про охорону праці" передумовою заборони, зупинення, припинення, обмеження експлуатації підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуску та експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт є створення суб'єктом господарювання загрози життю.

Пунктом 2.26 цього Положення передбачено, що право заборони виконання робіт, виробництва виникає у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; непроведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку.

У разі виявлення факту перевищення допустимих норм технологічного навантаження виробничого об'єкта (окремого виробництва, машин і механізмів) або якщо дійсний рівень технологічного навантаження створює загрозу життю працівників, уникнути чого можливо за рахунок його зниження, роботи такого об'єкта (виробництво, експлуатація машин і механізмів) можуть бути обмежені до допустимого безпечного рівня.

Це відповідає, зокрема, принципу державного нагляду (контролю), закріпленому статтею 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", відповідно до якого такий нагляд здійснюється виходячи із пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров'я людини.

Отже, підставою для застосування відповідних заходів реагування є порушення суб'єктом господарювання законодавства про охорону праці, яке створює загрозу життю та здоров'ю людей, та у подальшому може призвести до тяжких наслідків.

При цьому, згідно Переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (додаток 3) до Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки" від 26.10.2011 №1107, зварювальні, газополум'яні роботи відносяться до переліку машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки (п. 23 Переліку).

Станом на дату розгляду даної справи, порушення, які стали підставою для звернення позивача з даним позовом для застосування заходів реагування, відповідач не усунув та не спростував документально відсутність факту їх вчинення та існування.

Статтею 3 Конституції України закріплено, що людина, її життя і здоров'я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 71 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідно до п. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Аналогічні правові норми містяться у ст.183-6 КАС України, яка регламентує порядок застосування судом заходів реагування в сфері державного нагляду за позовами суб'єктів владних повноважень.

На переконання суду, відповідач без отримання дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, тобто до повного усунення встановлених порушень, створює об'єктивну загрозу здоров'ю і життю людей, які відповідно до положень ст. 3 Конституції України є найвищою соціальною цінністю в Україні, і може призвести до тяжких наслідків, що, в свою чергу, є підставою для застосування до відповідача заходів реагування у вигляді зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління Держпраці у Вінницькій області підлягають задоволенню.

Враховуючи відсутність судових витрат у цій адміністративній справі, питання про їх розподіл судом не вирішується.

Керуючись ст.ст. 86, 94, 158, 162, 183-2, 256 КАС України, суд -

п о с т а н о в и в :

Адміністративний позов задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до Приватного акціонерного товариства "Ямпільський приладобудівний завод" (Вінницька область, Ямпільський район, м. Ямпіль, вул. Замостянська, 83 А, код ЄДРПОУ 14309729), шляхом зупинення виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме:

- роботи на висоті понад 1,3 метра;

- експлуатацію технологічного устаткування ливарної промисловості;

- експлуатацію технологічного устаткування деревообробної промисловості;

- експлуатацію технологічного устаткування для переробки полімерних матеріалів (термопластавтомати - 6 (шість) одиниць;

- експлуатацію вантажопідіймальних машини - 4 (чотири) одиниці;

- експлуатацію ковальсько-пресового устаткування;

- експлуатацію електроінструменту;

- експлуатацію заточувального верстата.

Постанова підлягає негайному виконанню.

Відповідно до ст.ст. 183-2, 186 КАС України постанова може бути оскаржена протягом 10 днів з моменту отримання копії постанови.

Постанова, прийнята у скороченому провадженні, крім випадків її оскарження в апеляційному порядку, є остаточною.

Постанова набирає законної сили в порядку визначеному ст. 254 КАС України

Суддя Дончик Віталій Володимирович

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.10.2017
Оприлюднено24.10.2017
Номер документу69666765
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —802/1652/17-а

Ухвала від 23.05.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 13.04.2018

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Постанова від 18.10.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

Ухвала від 26.09.2017

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Дончик Віталій Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні