ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД міста КИЄВА 01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13.10.2017Справа №910/10709/17 за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне-12"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада 2"
третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача
Державне управління справами
третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство "Позняки-Жил-Буд"
про зобов'язання вчинити дії
Суддя Отрош І.М.
Представники сторін:
від позивача: Золотопуп С.В. - представник за довіреністю № 19 від 17.08.2016;
від відповідача: не з'явились.
від третьої особи 1: не з'явились.
від третьої особи 2: не з'явились.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
30.06.2017 до Господарського суду міста Києва надійшла позовна Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне-12" з вимогами до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада 2" про зобов'язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем як колишнім управителем обов'язку з передачі позивачу як об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_2 документації щодо технічного стану об'єкта, щодо бухгалтерського обліку та звітності об'єкту, перелік яких визначений Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.
За наведених обставин, позивач просить суд зобов'язати відповідача передати позивачеві документацію на будинок АДРЕСА_2 в місті Києві: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.07.2017 порушено провадження у справі № 910/10709/17 та справу призначено до розгляду на 18.07.2017.
18.07.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від відповідача надійшов відзив, згідно з яким відповідач зазначає, що він не є балансоутримувачем житлового будинку по АДРЕСА_2, а відповідно до акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта від 05.01.2009 лише є експлуатаційною організацією, а тому не зобов'язаний передавати документацію позивачу; позивачем не дотримано визначеного Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13; у відповідача відсутня документація на будинок, оскільки позбавлений доступу до свого приміщення, де знаходиться наявна документація, через заміну ключів.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 18.07.2017 розгляд справи відкладено на 01.08.2017; до участі у справі залучено третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державне управління справами.
31.07.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від позивача надійшли документи на виконання вимог ухвали суду.
01.08.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від позивача надійшли документи.
У відповідності до статті 77 Господарського процесуального кодексу України у судовому засіданні 01.08.2017 оголошено перерву до 15.08.2017.
14.08.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від третьої особи надійшло клопотання про відкладення розгляду справи, у зв'язку із неможливістю представника взяти участь у судовому засіданні.
15.08.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від позивача надійшли додаткові документи.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 15.08.2017 розгляд справи відкладено до 12.09.2017.
11.09.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від представника відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв'язку з неможливістю представника бути присутнім у судовому засіданні.
12.09.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від позивача надійшли пояснення по справі, згідно з якими позивач зазначає, що колишній балансоутримувач чи управитель повинен здійснити не передачу будинку з балансу на баланс, а передати документацію на будинок.
У судовому засіданні 12.09.2017 представником третьої особи 1 було подано відзив на позов, згідно з яким третя особа 1 зазначила, що відповідно до укладеного між нею та ЗАТ Позняки-Жил-Буд було укладено договір участі в будівництві, за умовами якого саме на вказану особу було покладено обов'язки щодо повного фінансування будівництва, отримання необхідних дозволів, технічних умов на будівництво, ведення іншої документації.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 12.09.2017 розгляд справи відкладено на 29.09.2017; до участі у справі залучено третю особу 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство "Позняки-Жил-Буд".
13.09.2017 до відділу діловодства Господарського суду міста Києва від позивача надішли додаткові документи.
Судове засідання, призначене на 29.09.2017 не відбулось.
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 02.10.2017 розгляд справи № 910/10709/17 призначено на 13.10.2017.
10.10.2017 відділом діловодства суду отримано від третьої особи 2 пояснення, згідно з якими третя особа 2 зазначила, що передати будинок в експлуатацію повинен генпідрядник, який будинок збудував, при цьому, третя особа 2 впевнена, що відповідачу були передані всі документи, що необхідні для належного обслуговування будинку.
В судове засідання 13.10.2017 з'явився представник позивача, який підтримав позов.
Представники відповідача та третіх осіб 1 та 2 у судове засідання 13.10.2017 не з'явились, про час та місце проведення судового засідання були повідомлені належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення №0103042822284 (відповідач), №0103042822292 (третя особа 1), №0103042822306 (третя особа 2).
Відповідно до абзацу 3 пункту 3.9.1 постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 18 від 26.12.2011 "Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції", за змістом зазначеної статті 64 ГПК, зокрема, в разі якщо ухвалу про порушення провадження у справі було надіслано за належною адресою (тобто повідомленою суду стороною, а в разі ненадання суду відповідної інформації - адресою, зазначеною в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), і не повернуто підприємством зв'язку або повернуто з посиланням на відсутність (вибуття) адресата, відмову від одержання, закінчення строку зберігання поштового відправлення тощо, то вважається, що адресат повідомлений про час і місце розгляду справи судом. Доказом такого повідомлення в разі неповернення ухвали підприємством зв'язку може бути й долучений до матеріалів справи та засвідчений самим судом витяг з офіційного сайту Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" щодо відстеження пересилання поштових відправлень.
Приписами ст. 77 Господарського процесуального кодексу України визначено перелік обставин, за яких суд відкладає розгляд справи. Зокрема, відповідно до п. 1 ч. 1 названої статті, у разі нез'явлення в засідання представників сторін, інших учасників судового процесу та, відповідно до п. 2 ч. 1 названої статті, у разі неподання витребуваних доказів. Однак стаття 77 Господарського процесуального кодексу України встановлює не обов'язок суду відкласти розгляд справи, а визначає лише право суду при наявності зазначених випадків.
За таких обставин, суд дійшов висновку про можливість розгляду справи в судовому засіданні 13.10.2017 за відсутності представників відповідача та третіх осіб 1 та 2, та з урахуванням процесуальних строків розгляду справи відповідно до ст. 69 Господарського процесуального кодексу України, запобігаючи одночасно безпідставному затягуванню розгляду спору.
У судовому засіданні 13.10.2017 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи та заслухавши пояснення представника позивача, суд
ВСТАНОВИВ:
Судом встановлено, що відповідно до акту Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, затвердженого розпорядженням ДРДА 12.02.2009 за №103, житловий будинок з підземною автостоянкою за адресою АДРЕСА_1 прийнято в експлуатацію (копія акту долучена до позову).
При цьому, відповідно до вказаного акту, замовником будівництва зазначено Державне управління справами; генеральний проектувальник - Закрите акціонерне товариство Познякижитлобуд ; експлуатаційна організація - Товариство з обмеженою відповідальністю Рада 2 .
Судом встановлено, що відповідно до розпорядження Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації від 12.02.2009 №103, надано новозбудованому житловому будинку з підземною автостоянкою по АДРЕСА_1 наступну поштову адресу: АДРЕСА_1; зобов'язано генпідряднику передати, а експлуатаційній організації прийняти в експлуатацію об'єкт у встановленому порядку (копія розпорядження подана позивачем 01.08.2017).
Судом встановлено, що Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 (далі - ОСББ Приозерне 12 ) відповідно до ст.4 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку створено співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 за рішенням установчих зборів (протокол № 1 від 11 травня 2016) для обслуговування, ремонту і реконструкції житлового будинку та утримання прибудинкової території. Факт реєстрації об'єднання як юридичної особи підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Судом встановлено, що рішенням загальних зборів співвласників ОСББ Приозерне 12 (протокол загальних зборів № 2 від 29.06.2016) вирішено управління багатоквартирним будинком з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) АДРЕСА_1 здійснювати Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 , затвердити кошторис витрат на утримання будинку та його прибудинкової території на 2016 рік.; затвердити розмір внеску на утримання будинку та його прибудинкової території на рівні 3,90 грн за один метр квадратний загальної площі квартир (житлових приміщень) та для квартир першого поверху - на рівні 3,40 грн. за один метр квадратний загальної площі. Для нежитлових приміщень затвердити розмір внеску на утримання будинку та його прибудинкової території на рівні 5,00 грн. за один метр квадратний загальної площі за один календарний місяць.
Судом встановлено, що відповідно до листа від 18.07.2016 №014, адресованого відповідачеві, позивач повідомив відповідача, що співвласники будинку АДРЕСА_2 на загальних зборах 11.05.2016 створили Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 , а 29.06.2016 визначили самостійну форму управління та обслуговування свого будинку, у зв'язку з чим позивач просив передати йому повний комплект техдокументації на будинок, картотеку зареєстрованих осіб, а також демонтоване обладнання ліфтових та теплових пунктів (копія листа долучена до позову).
Судом встановлено, що відповідно до листа від 29.08.2016 №25, адресованого відповідачеві, позивач вимагав негайно повернути позивачу у тримісячний строк з дня реєстрації позивача такі документи: документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію; план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта (копія договору долучена до позову).
Судом встановлено, що позивачем було направлено відповідачеві лист №1 від 23.02.2017 про повторний розгляд та задоволення вимоги позивача про передачу технічної документації на будинок АДРЕСА_2 в місті Києві (копія листа долучена до позову).
Судом встановлено, що відповідно до листа відповідача від 21.03.2017 №02-0068 відповідач повідомив, що припинив обслуговування житлового будинку АДРЕСА_2; щодо передачі технічної документації, відповідач зазначив, що листи позивача суперечать Правилам управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13 (копія листа долучена до позову).
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що відповідачем колишнім управителем не виконано обов'язку з передачі позивачу як об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_2 документації щодо технічного стану об'єкта, щодо бухгалтерського обліку та звітності об'єкту, перелік яких визначений Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.
За наведених обставин, позивач просить суд зобов'язати відповідача передати позивачеві документацію на будинок АДРЕСА_2 в місті Києві: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
Оцінюючи подані сторонами докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому засіданні всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що вимоги позивача підлягають задоволенню з наступних підстав.
Відповідно до ст. 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Статтею 1 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку передбачено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно зі ст. 4 Закону об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України. В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об'єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об'єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об'єднання.Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання. Об'єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону. Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками. Об'єднання відповідає за своїми зобов'язаннями коштами і майном об'єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов'язки, виступає позивачем та відповідачем у суді. Об'єднання не несе відповідальності за зобов'язаннями співвласників. Майно об'єднання утворюється з: майна, переданого йому співвласниками у власність; одержаних доходів; іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законом. Майно, придбане об'єднанням за рахунок внесків та платежів співвласників, є їхньою спільною власністю.
Об'єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об'єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку. Для створення об'єднання скликаються установчі збори (ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку ).
Як встановлено судом, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 (далі - ОСББ Приозерне 12 ) відповідно до ст.4 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку створено співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 за рішенням установчих зборів (протокол № 1 від 11 травня 2016) для обслуговування, ремонту і реконструкції житлового будинку та утримання прибудинкової території. Факт реєстрації об'єднання як юридичної особи підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Як встановлено судом, рішенням загальних зборів співвласників ОСББ Приозерне 12 (протокол загальних зборів № 2 від 29.06.2016) вирішено управління багатоквартирним будинком з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) АДРЕСА_1 здійснювати Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 , затвердити кошторис витрат на утримання будинку та його прибудинкової території на 2016 рік.; затвердити розмір внеску на утримання будинку та його прибудинкової території на рівні 3,90 грн за один метр квадратний загальної площі квартир (житлових приміщень) та для квартир першого поверху - на рівні 3,40 грн. за один метр квадратний загальної площі. Для нежитлових приміщень затвердити розмір внеску на утримання будинку та його прибудинкової території на рівні 5,00 грн. за один метр квадратний загальної площі за один календарний місяць.
Відповідно до ст. 6 Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку , колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.
Як встановлено судом, відповідно до акту Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, затвердженого розпорядженням ДРДА 12.02.2009 за №103 , житловий будинок з підземною автостоянкою за адресою АДРЕСА_1 прийнято в експлуатацію (копія акту долучена до позову). Відповідно до вказаного акту, замовником будівництва зазначено Державне управління справами; генеральний проектувальник - Закрите акціонерне товариство Познякижитлобуд ; експлуатаційна організація - Товариство з обмеженою відповідальністю Рада 2 .
Як встановлено судом, відповідно до розпорядження Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації від 12.02.2009 №103, надано новозбудованому житловому будинку з підземною автостоянкою по АДРЕСА_1 наступну поштову адресу: АДРЕСА_1 (копія розпорядження подана позивачем 01.08.2017).
За наведених обставин, відповідача на підставі акту Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, затвердженого розпорядженням ДРДА 12.02.2009 за №103, визначено експлуатаційною організацією будинку за адресою АДРЕСА_2.
За змістом ст. 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.
Так, відповідача визначено як експлуатаційну організацію на підставі акту Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, затвердженого розпорядженням ДРДА 12.02.2009 за №103, однак, виходячи з суті обов'язків експлуатаційної організації та змісту норм ст. 1 Закону України Про житлово-комунальні послуги , суд доходить висновку, що відповідач як експлуатаційна організація будинку АДРЕСА_2 був, по суті, управителем в розумінні Закону України Про житлово-комунальні послуги .
Наведені висновки суду ґрунтуються в тому числі на тому, що з поданих позивачем 31.07.2017 документів вбачається, що між відповідачем та власниками квартир будинку за адресою АДРЕСА_2 було укладено договори про управління будинком, зокрема, договір про управління будинком, надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території, надання комунальних послуг від 02.08.2011, укладеного між відповідачем та власником квартири АДРЕСА_1, договір №УЖ/р2-2/15/10/15 на надання житлово-комунальних послуг від 15.10.2015, укладеного між відповідачем та власником квартири АДРЕСА_2, предметом яких є забезпечення відповідачем надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкових територій.
При цьому, ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.07.2017 було зобов'язано надати документи у підтвердження свого правового статусу на день розгляду справи у суді, в тому числі, статут, однак вказані вимоги ухвали відповідачем виконано не було.
За змістом ст. 13 Закону України Про житлово-комунальні послуги залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком , спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо ); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
За змістом ст. 25 Закону України Про житлово-комунальні послуги управитель має право: 1) здійснювати управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та забезпечувати їх належну експлуатацію; 2) укладати договори з виробниками, виконавцями, споживачами в порядку, встановленому законом; 3) контролювати виконання умов договорів на надання житлово-комунальних послуг; 4) отримувати плату за виконання власних функцій; 5) доступу в приміщення, будинки і споруди для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів тощо в порядку, визначеному законом і договором; 6) звертатися до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та до суду в межах повноважень, визначених законом та договором, для забезпечення належного виконання умов договору виробниками, виконавцями та споживачами. Управитель зобов'язаний: 1) забезпечувати експлуатацію будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд та об'єктів благоустрою, розташованих на прибудинкових територіях, згідно з умовами укладених договорів, стандартами, нормативами, нормами і правилами; 2) дотримуватись умов договорів з учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг; 3) вимагати беззастережного виконання умов договору, стандартів, нормативів, норм і правил від виконавців послуг; 4) вимагати своєчасної і в повному обсязі оплати наданих житлово-комунальних послуг від споживачів; 5) надавати необхідну інформацію споживачам та реєструвати звернення споживачів у встановленому законодавством порядку в разі виникнення аварій або тимчасового припинення виконання будь-якої послуги, передбаченої договором; 6) контролювати стан забезпечення споживачів житлово-комунальними послугами, проведення перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; 7) здійснювати огляд основних конструктивних елементів, огороджуючих конструкцій будинків і споруд, інженерних мереж, об'єктів благоустрою, розташованих на прибудинкових територіях (зовнішніх та внутрішньобудинкових систем, під'їзних шляхів і тротуарів), і складати відповідні акти; 8) забезпечувати здійснення профілактичних, поточних, капітальних та аварійних ремонтів відповідно до встановлених стандартами, нормативами, нормами і правилами вимог щодо строків та регламентів; 9) надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру цін/тарифів, норми споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо.
Так відповідно до п. 3.3.7 та 3.3.8 договору №УЖ/р2-2/15/10/15 на надання житлово-комунальних послуг від 15.10.2015, укладеного між відповідачем та ОСОБА_4. (власником квартири АДРЕСА_2), відповідач має право здійснювати управління будинком та забезпечувати його належну експлуатацію; укладати договори з виробниками, виконавцями, споживачами в порядку, встановленому законом тощо.
Аналогічні положення щодо прав та обов'язків відповідача визначені у договорі про управління будинком, надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території, надання комунальних послуг від 02.08.2011, укладеного між відповідачем та ОСОБА_3 (власником квартири АДРЕСА_1)
З огляду на умови наведених вище договорів вбачається, що відповідач здійснював надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а отже виконував функції управителя будинку АДРЕСА_2.
Як встановлено судом, відповідно до листа від 18.07.2016 №014, адресованого відповідачеві, позивач повідомив відповідача, що співвласники будинку АДРЕСА_2 на загальних зборах 11.05.2016 створили Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 , а 29.06.2016 визначили самостійну форму управління та обслуговування свого будинку, у зв'язку з чим позивач просив передати йому повний комплект техдокументації на будинок, картотеку зареєстрованих осіб, а також демонтоване обладнання ліфтових та теплових пунктів (копія листа долучена до позову).
Як встановлено судом, відповідно до листа від 29.08.2016 №25, адресованого відповідачеві, позивач вимагав негайно повернути позивачу у тримісячний строк з дня реєстрації позивача такі документи: документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію; план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта (копія договору долучена до позову).
Як встановлено судом, позивачем було направлено відповідачеві лист №1 від 23.02.2017 про повторний розгляд та задоволення вимоги позивача про передачу технічної документації на будинок АДРЕСА_2 в місті Києві (копія листа долучена до позову).
Як встановлено судом, відповідно до листа відповідача від 21.03.2017 №02-0068 відповідач повідомив, що припинив обслуговування житлового будинку АДРЕСА_2; щодо передачі технічної документації, відповідач зазначив, що листи позивача суперечать Правилам управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13 (копія листа долучена до позову).
Згідно зі ст. 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , співвласник має право вільного доступу до технічної документації на багатоквартирний будинок. Замовник будівництва або попередній власник будинку зобов'язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об'єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об'єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, примірник технічної документації на будинок передається управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю .
Наведені норми Закону України Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку та Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку дають підстави для висновку, що зміна форми управління будинком з управителя - експлуатаційної організації на управління об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку відбувається за фактом реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку з моменту реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а колишній управитель в силу норм цих законів повинен передати об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок.
При цьому, наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 р. N 13 затверджено Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком), порядок передачі будинку в управління у разі укладення договору.
Пунктом 2 Правил встановлено, що для приймання-передачі об'єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком. Комісію очолює представник сторони, яка приймає. Комісія визначає технічний стан об'єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об'єкта в управління (з управління) (далі - акт приймання-передачі об'єкта). Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об'єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи. При передачі об'єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах): щодо технічного стану об'єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
У разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об'єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об'єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі (п. 2.3. Порядку).
Так, оскільки спір у справі виник з підстав невиконання відповідачем зобов'язання з передачі документації на будинок у зв'язку з обранням співвласниками багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_2 способу управління будинком шляхом створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 , а не у зв'язку з укладанням договору з управителем, Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 р. N 13 не можуть встановлювати порядок передачі будинку новому управителю (балансоутримувачу - позивачу) за відповідним актом приймання-передачі об'єкта, оскільки об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за фактом свого створення отримує будинок в управління.
Суд наголошує на тому, що згідно зі ст. 5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку , замовник будівництва або попередній власник будинку зобов'язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об'єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку.
В той же час, оскільки жодними іншими, окрім Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 р. N 13 та які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, - законодавчими актами не визначено перелік документації на будинок, яка повинна бути передана балансоутримувачу чи управителеві, враховуючи подібність правовідносин, що врегульовані вказаним нормативним актом та тими, що виникли між сторонами, суд застосовує дані Правила в цій частині (пункт 2) за аналогією до подібних правовідносин, що виникли між сторонами (аналогія закону).
При цьому, відповідачем не надано суду будь-яких доводів, що відповідачеві документи, які передбачені Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, документації на будинок за адресою АДРЕСА_2, не передавались попереднім власником (балансоутримувачем), а також доводів, що такі документи були ним втрачені. Суд враховує, що зберігання управителем/попереднім управителем усієї необхідної документації на будинок є обов'язком такої особи, та, власне, на останню покладається тягар доведення тих обставин, що документи не були передані цій особі чи були нею втрачені.
При цьому, доводи відповідача про відсутність у нього доступу до приміщень, де знаходиться наявна документація на будинок, не є тією обставиною, яка свідчить про відсутність обов'язку відповідача передати відповідну документацію позивачеві.
Щодо доводів про те, що картотека з питань реєстрації фізичних осіб була передана відповідачем до Дарницької районної державної адміністрації в м. Києві, суд зазначає, що в силу п. 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо розширення повноважень органів місцевого самоврядування та оптимізації надання адміністративних послуг , до 4 квітня 2016 року житлово-експлуатаційні організації, інші підприємства, установи та організації, що забезпечували або забезпечують ведення картотек з питань реєстрації фізичних осіб, передають їх відповідним виконавчим органам сільських, селищних, міських рад. Однак, відповідачем не надано доказів того, що вказані картотеки були фактично ним передані Дарницькій районній в м. Києві державній адміністрації, а отже у суду відсутні підстави вважати, що вказані документи відсутні у відповідача.
Згідно з ч. 1 статті 32 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.
Відповідно до ч. 1 статті 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Положеннями статті 34 Господарського процесуального кодексу України встановлено, що господарський суд приймає тільки ті докази, які мають значення для справи.
Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Статтею 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Відтак, з огляду на відсутність доказів передання відповідачем як колишнім управителем передбаченого Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд переліку документів на користь позивача, суд вважає, що позовні вимоги Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне-12" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада 2" про зобов'язання вчинити дії (передати документацію на будинок за адресою АДРЕСА_2) є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до вимог ст. 49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати позивача покладаються на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 43, 49, 82, 82-1, 84, 85 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Зобов'язати Товариство з обмеженою відповідальністю Рада 2 (02068, м.Київ, вул. Г.Ахматової, будинок 3; ідентифікаційний код: 32070519) передати Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 (02095, м.Київ, вул. Срібнокільська, будинок 12; ідентифікаційний код: 40515378) документацію на будинок АДРЕСА_2 в місті Києві: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
3. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю Рада 2 (02068, м.Київ, вул. Г.Ахматової, будинок 3; ідентифікаційний код: 32070519) на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку Приозерне 12 (02095, м.Київ, вул. Срібнокільська, будинок 12; ідентифікаційний код: 40515378) 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп. судового збору.
4. Після набрання рішенням законної сили видати накази.
Відповідно до частини 5 статті 85 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Київського апеляційного господарського суду шляхом подання, протягом 10 днів з дня складання повного рішення, апеляційної скарги через Господарський суд міста Києва.
Повне рішення складено: 23.10.2017
Суддя І.М. Отрош
Суд | Господарський суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.10.2017 |
Оприлюднено | 26.10.2017 |
Номер документу | 69718618 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд міста Києва
Отрош І.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні