КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, м. Київ, 04116, (044) 230-06-58 inbox@kia.arbitr.gov.ua
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"18" січня 2018 р. Справа№ 910/10709/17
Київський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Іоннікової І.А.
суддів: Тарасенко К.В.
Гончарова С.А.
секретар судового засідання Каніковський А.О.
за участю представників:
від позивача: не з'явився
від відповідача: не з'явився
від третьої особи-1: Лєдвовк Е.В.
від третьої особи-2: не з'явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада-2"
на рішення господарського суду міста Києва
від 13.10.2017 (повний текст рішення складено 23.10.2017)
у справі №910/10709/17 (суддя Отрош О.В.)
за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне-12"
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада 2"
третя особа 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Державне управління справами
третя особа 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Приватне акціонерне товариство "Позняки-Жил-Буд"
про зобов'язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне-12" звернулося до господарського суду міста Києва з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада 2" про зобов'язання вчинити дії.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем як колишнім управителем обов'язку з передачі позивачу як об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_1 документації щодо технічного стану об'єкта, бухгалтерського обліку та звітності об'єкту, перелік яких визначений Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.
За наведених обставин, позивач просив суд зобов'язати відповідача передати позивачеві документацію на будинок АДРЕСА_1: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 №56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за №393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
18.07.2017 до суду першої інстанції від відповідача надійшов відзив, в якому відповідач зазначав, що він не є балансоутримувачем житлового будинку по АДРЕСА_1, а відповідно до акту державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта від 05.01.2009 лише є експлуатаційною організацією, а тому не зобов'язаний передавати документацію позивачу; позивачем не дотримано визначеного Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13; у відповідача відсутня документація на будинок, оскільки позбавлений доступу до свого приміщення, де знаходиться наявна документація, через заміну ключів.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 18.07.2017 залучено до участі у справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Державне управління справами.
У наданому суду першої інстанції відзиві третя особа 1 зазначила, що відповідно до укладеного між нею та ПАТ "Позняки-Жил-Буд" було укладено договір участі в будівництві, за умовами якого саме на вказану особу було покладено обов'язки щодо повного фінансування будівництва, отримання необхідних дозволів, технічних умов на будівництво, ведення іншої документації.
Ухвалою господарського суду міста Києва від 12.09.2017 залучено до участі у справі третю особу 2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство "Позняки-Жил-Буд".
У наданому суду першої інстанції відзиві третя особа 2 зазначила, що передати будинок в експлуатацію повинен генпідрядник, який будинок збудував, при цьому, третя особа 2 впевнена, що відповідачу були передані всі документи, які необхідні для належного обслуговування будинку.
Рішенням господарського суду міста Києва від 13.10.2017 позов задоволено повністю. Зобов'язано Товариство з обмеженою відповідальністю "Рада 2" передати Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12" документацію на будинок АДРЕСА_1: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньо будинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада 2" на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12" 1600 (одна тисяча шістсот) грн. 00 коп. судового збору.
Не погодившись із зазначеним рішенням, Товариство з обмеженою відповідальністю "Рада-2" звернулося до Київського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення господарського суду міста Києва від 13.10.2017 у справі №910/10709/17 та прийняти нове рішення, яким відмовити в позові повністю.
Підставою для скасування рішення суду скаржник зазначив неповне з'ясування обставин, що мають значення для справи, недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд визнав встановленими, а також порушення судом норм процесуального та матеріального права. В апеляційній скарзі скаржником зокрема зазначено, що він не є ані управителем, ані балансоутримувачем будинку, а тому не має повертати документацію, якою не володіє. Також скаржник зазначив, що судом першої інстанції не взято до уваги те, що вся документація, яка була у відповідача захоплена позивачем, про даний факт повідомлено національну поліцію та відкрито кримінальне провадження №12016100020014326. Скаржник вказує на те, що ним передано Дарницькій РДА всю картотеку на мешканців будинку АДРЕСА_1 та додає до апеляційної скарги копії актів приймання-передачі картотеки архіву будинку АДРЕСА_1 від 20.02.2017.
У відзиві на апеляційну скаргу, позивач просить рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу - без задоволення, посилаючись на те, що мотиви та підстави, зазначені в ній щодо скасування рішення суду є безпідставними та необґрунтованими, а рішення суду ухвалено у відповідності до вимог чинного законодавства. Позивач вказує, що єдиним доводом апеляційної скарги є те, що відповідач спростовує виконання ним функцій управління та утримання багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 до 01.07.2016, проте ці доводи спростовуються фактом укладення відповідачем з співвласниками будинку до створення ОСББ "Приозерне-12" договору про управління будинком, надання послуг з утримання будинку споруд та прибудинкової території, надання комунальних послуг від 02.08.2011, договору про надання житлово-комунальних послуг від 15.10.2015, предметом яких є забезпечення відповідачем надання послуг з управління будинком, утримання будинку, споруд та прибудинкової території. Позивач зазначає, що не заслуговують на увагу доводи, викладені в апеляційній скарзі, про неможливість повернення документації, якою відповідач не володіє, оскільки отримання від замовника і підрядника будівництва будинку та утворення такої документації в процесі утримання та управління будинком за законодавством, яким мотивоване рішення суду першої інстанції, покладено саме на відповідача. Позивач стверджує, що після створення ОСББ в будинку не було виявлено будь-якої документації на будинок, що є предметом позовних вимог. На думку позивача не заслуговують на увагу доводи скаржника про те, що документація на будинок має бути передана відповідачем позивачу у певному порядку, встановленому пунктом 2 "Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд", оскільки зазначені норми регулюють не порядок передачі документації, а порядок прийняття об'єкта в управління.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду від 06.11.2017 (у складі: головуючого судді: Іоннікова І.А., суддів Тищенко О.В., Тарасенко К.В.) прийнято апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада-2" до провадження; розгляд апеляційної скарги призначено на 05.12.2017.
З 15 грудня 2017 року набрав чинності Господарський процесуальний кодекс України в редакції Закону України від 3 жовтня 2017 року №2147-VIII (далі - ГПК України).
Відповідно до пп. 9 п. 1 розділу XI "Перехідні положення" ГПК України справи у судах першої та апеляційної інстанцій, провадження у яких порушено до набрання чинності цією редакцією Кодексу, розглядаються за правилами, що діють після набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Згідно зі статтею 270 ГПК України у суді апеляційної інстанції справи переглядаються за правилами розгляду справ у порядку спрощеного позовного провадження з урахуванням особливостей, передбачених у цій главі.
Згідно останнього розпорядження Київського апеляційного господарського суду у справі №910/10709/17 призначено повторний автоматизований розподіл, відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу №910/10709/17 передано на розгляд колегії суддів у складі: головуючий суддя: Іоннікова І.А., судді: Гончаров С.А., Тарасенко К.В.
Ухвалою Київського апеляційного господарського суду (у складі колегії суддів: головуючий суддя Іоннікова І.А., судді Гончаров С.А., Тарасенко К.В.) від 26.12.2017 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада-2" на рішення господарського суду міста Києва від 13.10.2017 у справі №910/10709/17; призначено справу до розгляду на 18.01.2018.
В судове засідання апеляційної інстанції 18.01.2018 представники сторін, третьої особи-2 не з'явилися.
Оскільки явка представників сторін, третіх осіб у судове засідання не була визнана судом обов'язковою, а також зважаючи на наявні в матеріалах справи докази належного повідомлення сторін, третьої особи про місце, дату та час судового розгляду, апеляційний суд визнав можливим розглядати апеляційну скаргу у відсутність представників сторін, третьої особи-2.
В судовому засіданні апеляційної інстанції представник третьої особи-1 надав пояснення по суті спору.
Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, заслухавши пояснення представника третьої особи-1, дослідивши докази, проаналізувавши на підставі встановлених фактичних обставин справи правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, Київський апеляційний господарський суд встановив наступне.
Відповідно до акту Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, затвердженого розпорядженням ДРДА 12.02.2009 за №103, житловий будинок з підземною автостоянкою за адресою АДРЕСА_1 прийнято в експлуатацію (копія акту долучена до позову).
При цьому, відповідно до вказаного акту, замовником будівництва зазначено Державне управління справами; генеральний проектувальник - Закрите акціонерне товариство "Познякижитлобуд"; експлуатаційна організація - Товариство з обмеженою відповідальністю "Рада 2".
Відповідно до розпорядження Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації від 12.02.2009 №103, надано новозбудованому житловому будинку з підземною автостоянкою по АДРЕСА_1 наступну поштову адресу: АДРЕСА_1; зобов'язано генпідрядника передати, а експлуатаційній організації прийняти в експлуатацію об'єкт у встановленому порядку (копія розпорядження подана позивачем 01.08.2017).
Судом встановлено, що Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12" (далі - ОСББ "Приозерне 12") відповідно до ст.4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" створено співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 за рішенням установчих зборів (протокол № 1 від 11 травня 2016) для обслуговування, ремонту і реконструкції житлового будинку та утримання прибудинкової території. Факт реєстрації об'єднання як юридичної особи підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Рішенням загальних зборів співвласників ОСББ "Приозерне 12" (протокол загальних зборів №2 від 29.06.2016) вирішено здійснювати управління багатоквартирним будинком з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) АДРЕСА_1 Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12"; затвердити кошторис витрат на утримання будинку та його прибудинкової території на 2016 рік.; затвердити розмір внеску на утримання будинку та його прибудинкової території на рівні 3,90 гр.н за один метр квадратний загальної площі квартир (житлових приміщень) та для квартир першого поверху - на рівні 3,40 грн. за один метр квадратний загальної площі. Для нежитлових приміщень затвердити розмір внеску на утримання будинку та його прибудинкової території на рівні 5,00 грн. за один метр квадратний загальної площі за один календарний місяць.
Листом від 18.07.2016 №014 позивач повідомив відповідача, що співвласники будинку АДРЕСА_1 на загальних зборах 11.05.2016 створили Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12", а 29.06.2016 визначили самостійну форму управління та обслуговування свого будинку, у зв'язку з чим позивач просив передати йому повний комплект техдокументації на будинок, картотеку зареєстрованих осіб, а також демонтоване обладнання ліфтових та теплових пунктів (копія листа долучена до позову).
Виходячи зі змісту листа від 29.08.2016 №25, адресованого відповідачеві, позивач вимагав негайно повернути позивачу у тримісячний строк з дня реєстрації позивача такі документи: документ, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію; план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 №56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за №393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта (копія договору долучена до позову).
23.02.2017 позивачем було направлено відповідачеві лист №1 про повторний розгляд та задоволення вимоги позивача про передачу технічної документації на будинок АДРЕСА_1.
Листом від 21.03.2017 №02-0068 відповідач повідомив позивача про те, що припинив обслуговування житлового будинку АДРЕСА_1; щодо передачі технічної документації, відповідач зазначив, що листи позивача суперечать Правилам управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.
В обґрунтування позовних вимог, позивач зазначає, що відповідачем як колишнім управителем не виконано обов'язку з передачі позивачу як об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_1 документації щодо технічного стану об'єкта, бухгалтерського обліку та звітності об'єкту, перелік яких визначений Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, що затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 №13.
За наведених обставин, позивач просить суд зобов'язати відповідача передати позивачеві документацію на будинок АДРЕСА_1: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 №56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за №393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
Відповідно до ст. 385 Цивільного кодексу України власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об'єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Статтею 1 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" (далі - Закону) передбачено, що об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Згідно зі ст. 4 Закону об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об'єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об'єднання визначається цим Законом та іншими законами України. В одному багатоквартирному будинку може бути створено тільки одне об'єднання. Власники квартир та нежитлових приміщень у двох і більше багатоквартирних будинках, об'єднаних спільною прибудинковою територією, елементами благоустрою, обладнанням, інженерною інфраструктурою, можуть створити одне об'єднання. Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання. Господарче забезпечення діяльності об'єднання може здійснюватися власними силами об'єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб'єктів господарювання. Об'єднання є юридичною особою, що створюється відповідно до закону. Об'єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками. Об'єднання відповідає за своїми зобов'язаннями коштами і майном об'єднання, від свого імені набуває майнові і немайнові права та обов'язки, виступає позивачем та відповідачем у суді. Об'єднання не несе відповідальності за зобов'язаннями співвласників. Майно об'єднання утворюється з: майна, переданого йому співвласниками у власність; одержаних доходів; іншого майна, набутого на підставах, не заборонених законом. Майно, придбане об'єднанням за рахунок внесків та платежів співвласників, є їхньою спільною власністю.
Об'єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об'єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку. Для створення об'єднання скликаються установчі збори (ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку").
Як встановлено вище, Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12" відповідно до ст.4 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" створено співвласниками багатоквартирного будинку АДРЕСА_1 за рішенням установчих зборів (протокол № 1 від 11 травня 2016) для обслуговування, ремонту і реконструкції житлового будинку та утримання прибудинкової території. Факт реєстрації об'єднання як юридичної особи підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.
Рішенням загальних зборів співвласників ОСББ "Приозерне 12" (протокол загальних зборів №2 від 29.06.2016) вирішено здійснювати управління багатоквартирним будинком з нежитловими приміщеннями (нежилими приміщеннями, офісами) АДРЕСА_1 Об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12".
Відповідно до ст. 6 Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку", колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.
На підставі акту Державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта, затвердженого розпорядженням Дарницької РДА 12.02.2009 за №103, відповідача визначено експлуатаційною організацією будинку за адресою АДРЕСА_1.
За змістом ст. 1 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" управитель - особа, яка за договором з власником чи балансоутримувачем здійснює управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком) і забезпечує його належну експлуатацію відповідно до закону та умов договору.
Колегія суддів погоджується з висновком місцевого господарського суду про те, що відповідач, як експлуатаційна організація будинку в м. Києві по АДРЕСА_1 був фактично управителем в розумінні Закону України "Про житлово-комунальні послуги", виходячи із суті обов'язків експлуатаційної організації.
Наведені висновки суду ґрунтуються в тому числі на тому, що з поданих позивачем 31.07.2017 документів вбачається, що між відповідачем та власниками квартир будинку за адресою АДРЕСА_1 було укладено договори про управління будинком, зокрема, договір про управління будинком, надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території, надання комунальних послуг від 02.08.2011, укладеного між відповідачем та власником квартири АДРЕСА_1, договір №УЖ/р2-2/15/10/15 на надання житлово-комунальних послуг від 15.10.2015, укладеного між відповідачем та власником квартири АДРЕСА_2, предметом яких є забезпечення відповідачем надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкових територій.
За змістом ст. 13 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 1) комунальні послуги (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), газопостачання, централізоване опалення, а також вивезення побутових відходів тощо); 2) послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів тощо); 3) послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (балансоутримання, укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо); 4) послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення несучої спроможності несучих елементів конструкцій тощо).
Виходячи зі змісту ст. 25 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" управитель має право: 1) здійснювати управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд та забезпечувати їх належну експлуатацію; 2) укладати договори з виробниками, виконавцями, споживачами в порядку, встановленому законом; 3) контролювати виконання умов договорів на надання житлово-комунальних послуг; 4) отримувати плату за виконання власних функцій; 5) доступу в приміщення, будинки і споруди для ліквідації аварій, усунення неполадок санітарно-технічного та інженерного обладнання, його встановлення і заміни, проведення технічних та профілактичних оглядів тощо в порядку, визначеному законом і договором; 6) звертатися до органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та до суду в межах повноважень, визначених законом та договором, для забезпечення належного виконання умов договору виробниками, виконавцями та споживачами. Управитель зобов'язаний: 1) забезпечувати експлуатацію будинку, споруди, житлового комплексу або комплексу будинків і споруд та об'єктів благоустрою, розташованих на прибудинкових територіях, згідно з умовами укладених договорів, стандартами, нормативами, нормами і правилами; 2) дотримуватись умов договорів з учасниками відносин у сфері житлово-комунальних послуг; 3) вимагати беззастережного виконання умов договору, стандартів, нормативів, норм і правил від виконавців послуг; 4) вимагати своєчасної і в повному обсязі оплати наданих житлово-комунальних послуг від споживачів; 5) надавати необхідну інформацію споживачам та реєструвати звернення споживачів у встановленому законодавством порядку в разі виникнення аварій або тимчасового припинення виконання будь-якої послуги, передбаченої договором; 6) контролювати стан забезпечення споживачів житлово-комунальними послугами, проведення перерахунків розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості; 7) здійснювати огляд основних конструктивних елементів, огороджуючих конструкцій будинків і споруд, інженерних мереж, об'єктів благоустрою, розташованих на прибудинкових територіях (зовнішніх та внутрішньобудинкових систем, під'їзних шляхів і тротуарів), і складати відповідні акти; 8) забезпечувати здійснення профілактичних, поточних, капітальних та аварійних ремонтів відповідно до встановлених стандартами, нормативами, нормами і правилами вимог щодо строків та регламентів; 9) надавати в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про перелік житлово-комунальних послуг, їх вартість, загальну вартість місячного платежу, структуру цін/тарифів, норми споживання, режим надання послуг, їх споживчі властивості тощо.
Відповідно до пунктів 3.3.7 та 3.3.8 договору №УЖ/р2-2/15/10/15 на надання житлово-комунальних послуг від 15.10.2015, укладеного між відповідачем та ОСОБА_3 (власником квартири АДРЕСА_2), відповідач має право здійснювати управління будинком та забезпечувати його належну експлуатацію; укладати договори з виробниками, виконавцями, споживачами в порядку, встановленому законом тощо.
Аналогічні положення щодо прав та обов'язків відповідача визначені у договорі про управління будинком, надання послуг з утримання будинку, споруд та прибудинкової території, надання комунальних послуг від 02.08.2011, укладеного між відповідачем та ОСОБА_4 (власником квартири АДРЕСА_1)
З огляду на умови наведених вище договорів вбачається, що відповідач здійснював надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, а отже виконував функції управителя будинку АДРЕСА_1.
Як встановлено вище, позивач звертався до відповідача з вимогами передати технічну документацію на будинок, документацію щодо бухгалтерського обліку, обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, проте вказані вимоги були залишені без виконання.
Відповідно до ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", співвласник має право вільного доступу до технічної документації на багатоквартирний будинок. Замовник будівництва або попередній власник будинку зобов'язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об'єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі якщо об'єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, примірник технічної документації на будинок передається управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
Наведені норми Закону України "Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку" та Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" дають підстави для висновку, що зміна форми управління будинком з управителя - експлуатаційної організації на управління об'єднанням співвласників багатоквартирного будинку відбувається за фактом реєстрації об'єднання співвласників багатоквартирного будинку з моменту реєстрації у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, а колишній управитель в силу норм цих законів повинен передати об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок.
Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 р.№ 13 затверджено Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд (далі - управління будинком), порядок передачі будинку в управління у разі укладення договору.
Пунктом 2 Правил встановлено, що для приймання-передачі об'єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком. Комісію очолює представник сторони, яка приймає. Комісія визначає технічний стан об'єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об'єкта в управління (з управління) (далі - акт приймання-передачі об'єкта). Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об'єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи. При передачі об'єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах): щодо технічного стану об'єкта, у тому числі: план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 №56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за №393/2833; паспорт об'єкта та земельної ділянки; проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта; акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі; схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо; виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення); паспорти котельного господарства, котлові книги; паспорти ліфтового господарства; кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту; акти технічного огляду; журнали заявок мешканців об'єкта; протоколи виміру опору ізоляції електромереж; протоколи огляду системи вентиляції; щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.
У разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться в акті приймання-передачі об'єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об'єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі (п. 2.3. Порядку).
Водночас оскільки спір у справі виник з підстав невиконання відповідачем зобов'язання з передачі документації на будинок у зв'язку з обранням співвласниками багатоквартирного будинку за адресою АДРЕСА_1 способу управління будинком шляхом створення Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне 12", а не у зв'язку з укладанням договору з управителем, Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які затверджені наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 2 лютого 2009 р.№ 13 не можуть встановлювати порядок передачі будинку новому управителю (балансоутримувачу - позивачу) за відповідним актом приймання-передачі об'єкта, оскільки об'єднання співвласників багатоквартирного будинку за фактом свого створення отримує будинок в управління.
Так, згідно зі ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", замовник будівництва або попередній власник будинку зобов'язаний передати один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об'єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку.
При цьому, судом першої інстанції правомірно застосовано Правила управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд в частині визначення приймання-передачі об'єкта в управління (пункт 2) за аналогією до подібних правовідносин, що виникли між сторонами (аналогія закону), враховуючи те, що жодними іншими законодавчими актами не визначено перелік документації на будинок, яка повинна бути передана балансоутримувачу чи управителеві, враховуючи подібність правовідносин, що врегульовані вказаним нормативним актом та тими, що виникли між сторонами.
Відповідачем не надано суду будь-яких доводів, що документи, які передбачені Правилами управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, які встановлюють порядок здійснення управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, документації на будинок за адресою АДРЕСА_1, відповідачеві не передавались попереднім власником (балансоутримувачем), а також доводів, що такі документи були ним втрачені. Суд враховує, що зберігання управителем/попереднім управителем усієї необхідної документації на будинок є обов'язком такої особи, та, власне, на останню покладається тягар доведення тих обставин, що документи не були передані цій особі чи були нею втрачені.
Доводи відповідача про відсутність у нього доступу до приміщень, де знаходиться наявна документація на будинок, не є тією обставиною, яка свідчить про відсутність обов'язку відповідача передати відповідну документацію позивачеві; крім того дані доводи є лише припущенням.
В оскаржуваному рішенні судом першої інстанції зазначено, що відповідачем не надано доказів того, що картотеки з питань реєстрації фізичних осіб були фактично ним передані Дарницькій районній в м. Києві державній адміністрації, а отже у суду відсутні підстави вважати, що вказані документи відсутні у відповідача.
В апеляційній скарзі скаржник стверджує про те, що ним передано Дарницькій РДА всю картотеку на мешканців будинку АДРЕСА_1, на підтвердження чого ним додано до апеляційної скарги копії актів приймання-передачі картотеки архіву будинку АДРЕСА_1 від 20.02.2017.
Разом з тим, виходячи зі змісту ст.ст. 258, 269 Господарського процесуального кодексу України, в апеляційній скарзі мають бути зазначені обґрунтування поважності причин неподання доказів до суду першої інстанції. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього.
В апеляційній скарзі відсутні обґрунтування поважності причин неподання доказів до суду першої інстанції, скаржником не надано доказів неможливості подання доданих до апеляційної скарги документів до суду першої інстанції з причин, що об'єктивно не залежали від нього, а тому акти приймання-передачі картотеки архіву будинку АДРЕСА_1 від 20.02.2017 судом апеляційної інстанції не приймаються до уваги.
З огляду на викладене, колегія суддів вважає, що позовні вимоги Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку "Приозерне-12" до Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада 2" про зобов'язання вчинити дії (передати документацію на будинок за адресою АДРЕСА_1) є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до ст. ст. 73, 74, 77 Господарського процесуального кодексу України доказами є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Вищевикладені обставини справи спростовують доводи скаржника, викладені в апеляційній скарзі, та на які він посилається як на підставу скасування рішення суду, а тому відхиляються судом.
За таких обставин, Київський апеляційний господарський суд приходить до висновку, що суд першої інстанції прийняв рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для задоволення апеляційної скарги, скасування, зміни чи визнання нечинним оскаржуваного рішення суду не вбачається.
У зв'язку з відмовою в задоволенні апеляційної скарги, відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору за її подання і розгляд покладаються на скаржника.
Керуючись ст.ст. 129, 269, 275, 276, 281 - 284 Господарського процесуального кодексу України, Київський апеляційний господарський суд,
П О С Т А Н О В И В :
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Рада-2" залишити без задоволення, рішення господарського суду міста Києва від 13.10.2017 у справі №910/10709/17 - без змін.
Матеріали справи №910/10709/17 повернути до господарського суду міста Києва.
Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена до Верховного Суду у порядку та строк, передбачений ст. 288, 289 ГПК України.
Головуючий суддя І.А. Іоннікова
Судді К.В. Тарасенко
С.А. Гончаров
(повний текст постанови складено 23.01.2018)
Суд | Київський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 18.01.2018 |
Оприлюднено | 25.01.2018 |
Номер документу | 71773235 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Київський апеляційний господарський суд
Іоннікова І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні