Рішення
від 20.10.2017 по справі 918/574/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

20 жовтня 2017 р. Справа № 918/574/17

Господарський суд Рівненської області у складі судді Марач В.В. розглянувши справу за

позовом ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "ОСОБА_2 Україна"

до відповідача ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю "БАУ- ІНВЕСТ"

третя особи, яка не заявляє самостійних вимог на стороні відповідача: Рівненська обласна державна адміністрація

про зобов'язання вчинити дії

За участю представників сторін:

від позивача: представник ОСОБА_3

від відповідача: представник ОСОБА_4

від третьої особи: ОСОБА_5

В судовому засіданні оголошувалась перерва з 17.10.17 по 20.10.17

Статті 20, 22 Господарського процесуального кодексу України сторонам роз'яснені.

Відводи з підстав визначених статтею 20 ГПК України відсутні.

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 Україна (надалі Позивач, ТзОВ та ОСОБА_2 Україна ) звернулося в господарський суд Рівненської області з позовом до ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю Бау-Інвест (надалі Відповідач, ТзОВ Бау-Інвест ) в якому просить зобов'язати ТОВ БАУ-ІНВЕСТ надати ТОВ ОСОБА_2 Україна нотаріальну згоду на поділ земельної ділянки за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) відповідно до плану поділу земельної ділянки.

Свої вимоги Позивач мотивує наступним.

Відповідно до договорів оренди від 10.04.2008 року, від 10.03.2011 року № 2/11 та від 01.12.2013 року №3/14 відповідач (орендодавець) передав, а позивач (орендар) прийняв у строкове платне володіння та користування вищезазначену земельну ділянку площею 8010 м 2 , інженерні комунікації та частину цегляної огорожі.

Земельна ділянка, яка була передана в суборенду на підставі вказаних договорів, на даний час знаходиться в користуванні Відповідача згідно з договором оренди від 05.10.2007 року, укладеним між Рівненською районною державною адміністрацією та ТОВ Бау- Інвест (кадастровий номер 5624682000:04:028:0616).

Ще до укладення першого договору суборенди, 12.04.2007 року ТОВ Бау-Інвест листом № 54 звернулося до Великоомелянської сільської ради з проханням надати дозвіл ТОВ ОСОБА_2 Україна на будівництво розчинно-бетонного вузла на виділеній ТОВ Бау-Інвест в оренду земельній ділянці площею 2,0 га, що знаходиться за адресою: вул. Присадибна, с. Велика Омеляна, Рівненський район.

25.04.2007 року рішенням Великоомелянської сільської ради № 81 Про дозвіл на будівництво розчинно-бетонного вузла надано дозвіл ТОВ ОСОБА_2 Україна на будівництво розчинно-бетонного вузла в селі Велика Омеляна по вул. Присадибній на земельній ділянці площею 0,40 га, наданій ТОВ Бау-Інвест . Вказаним рішенням також зобов'язано ТОВ ОСОБА_2 Україна замовити в органах архітектури будівельний паспорт та отримати вихідні дані, необхідні для розробки проектно-кошторисної документації; розробити проектно-кошторисну документацію відповідно до вихідних даних, виданих органами архітектури, та погодити її у встановленому порядку; перед початком будівництва отримати в інспекції ДАБК дозвіл на виконання будівельно- монтажних робіт; закінчений будівництвом об'єкт представити державній приймальній комісії.

28.08.2007 року між ТОВ-фірма Сіменс Габро (підрядник) та ТОВ ОСОБА_2 Україна (замовник) укладено договір, за умовами якого замовник доручив, а підрядник прийняв на себе виконання робіт по будівництву комплексу бетонного вузла ТОВ "ОСОБА_2 Україна" по вул. Присадибна, 9 Б, в с. В. Омеляна, Рівненський район.

Розпорядженням Рівненської районної державної адміністрації № 477 від 10.06.2008 року утворено державну приймальну комісію по прийняттю в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта - розчинно-бетонного вузла.

26.06.2008 року Рівненською міською інспекцією державного архітектурно- будівельного контролю зареєстровано Акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта - розчинно-бетонного вузла, який складений 10.06.2008 року.

Розпорядження Рівненської районної державної адміністрації "Про затвердження акту державної приймальної комісії" № 511 від 24.06.2008 року затверджено акт державної приймальної комісії закінченого будівництвом об'єкту: "Розчинно-бетонний вузол" в с. Велика Омеляна Рівненського району по вул. Присадибній,9 Б.

Державна реєстрація права власності ТОВ ОСОБА_2 Україна на розчинно- бетонний вузол, який знаходиться за адресою: вул. Присадибна, 9 Б, с. Велика Омеляна, Рівненський район, Рівненська область, відбулася 15.06.2015 року, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис за № 10039546.

У зв'язку з набуттям права власності на об'єкт нерухомого майна на орендованій земельній ділянці ТОВ ОСОБА_2 Україна листом від 27.02.2017 року №27/02/17 звернулося до Рівненської обласної державної адміністрації, як до власника земельної ділянки та органу, уповноваженого здійснювати розпорядження нею з клопотанням розгляд та прийняття відповідного рішення про передачу ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 Україна права користування частиною земельної ділянки (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б, на якій зареєстровані на праві власності об'єкти нерухомого майна.

Однак, у відповіді вих. № 1586/0/01-31/17 від 21.03.2017 року Рівненська обласна державна адміністрація з посиланням на ст.56 Закону України Про землеустрій вказала на необхідності долучення до клопотання про надання згоди на поділ земельної ділянки нотаріально засвідчену згоду ТОВ Бау-Інвест на поділ земельної ділянки та план поділу земельної ділянки погоджений землекористувачем ТОВ Бау-Інвест із наявними об'єктами нерухомого майна.

Посилаючись на cт.377 ЦК України, ст.ст.120,123,124 ЗК України, ст.16 Закону України Про оренду землі Позивач вважає, що з виникненням права власності на будівлю чи споруду у юридичної особи виникає право одержати земельну ділянку у користування, а розглянути таке питання та прийняти відповідне рішення у строки, встановлені законом, зобов'язаний відповідний повноважний орган державної влади або місцевого самоврядування.

Крім того Позивач стверджує, що у зв'язку з набуттям ТОВ ОСОБА_2 Україна права власності на об'єкти нерухомого майна, збудовані на земельній ділянці, що перебуває в оренді за договором оренди земельної ділянки від 05.10.2007 року, укладеним між Рівненською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ Бау-Інвест (орендар), а також з огляду на те, що фактичне користування земельною ділянкою здійснює новий власник, право оренди ТОВ Бау-Інвест на частину земельної ділянки, на якій розташований об'єкт нерухомості, належний ТОВ ОСОБА_2 Україна , та яка необхідна для його обслуговування, припинилося.

В той же час, відповідно до ст. 56 Закону України Про землеустрій технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок включає: а) пояснювальну записку; б) технічне завдання на складання документації, затверджене замовником документації; в) кадастрові плани земельних ділянок, які об'єднуються в одну земельну ділянку, або частини земельної ділянки, яка виділяється в окрему земельну ділянку; г) матеріали польових геодезичних робіт; ґ) акт приймання-передачі межових знаків на зберігання при поділі земельної ділянки по межі поділу; д) перелік обтяжень прав на земельну ділянку, обмежень на її використання та наявні земельні сервітути; е) нотаріально посвідчена згода на поділ чи об'єднання земельної ділянки заставодержателів, користувачів земельної ділянки (у разі перебування земельної ділянки в заставі, користуванні); є) згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об'єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв'язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).

З метою отримання нотаріально посвідченої згоди користувача земельної ділянки, 29.04.2017 року ТОВ ОСОБА_2 Україна було надіслано на адресу ТОВ Бау-Інвест лист №28/04/17 від 24.04.2017р. з проханням надати нотаріальну згоду на поділ земельної ділянки за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) у зв'язку необхідністю оформлення користування ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 Україна земельною ділянкою, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна.

Вказаний лист згідно з повідомленням про вручення поштового відправлення отримано Відповідачем 05.05.2017 року, однак, станом на 03.08.2017 року будь-якої відповіді від ТОВ Бау-Інвест на адресу ТОВ ОСОБА_2 Україна не надходило, чим, на думку Позивача, порушуються законні права та інтереси ТОВ ОСОБА_2 Україна на належне користування земельною ділянкою, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають на праві власності.

Представник Відповідача надав суду відзив на позов в якому проти вимог Позивача заперечує посилаючись на те, що поділ земельної ділянки передбачає дотримання відповідної процедури, яка полягає, зокрема у формуванні технічної документації із землеустрою, обов'язок складання якої покладається на зацікавлену особу.

У листі від 24.04.2017 року №28/04/17 позивач просив відповідача надати нотаріальну згоду на поділ земельної ділянки за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) у зв'язку з необхідністю оформлення користування ТОВ "ОСОБА_2 Україна" земельною ділянкою, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна. До згаданого листа додано інформаційну довідку з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно щодо ТОВ "ОСОБА_2 Україна".

Таким чином, при зверненні до відповідача за згодою на поділ земельної ділянки та при зверненні до суду з позовом у такій справі, позивач не зазначив розмір земельної ділянки, яка необхідна йому для обслуговування нерухомого майна.

А відтак, відповідач вважає, що має місце передчасність звернення до господарського суду із позовом про зобов'язання вчинити дії, оскільки таке звернення не направлене на захист порушених прав або інтересів, так як відсутні докази порушення останніх зі сторони відповідача.

Крім того, відповідач зазначає, що у позовній заяві не наведено норм чинного законодавства, якими встановлено обов'язок орендаря земельної ділянки надавати згоду на поділ такої ділянки на вимогу іншої особи без дотримання вищевказаної процедури.

Третя особа надала суду письмові пояснення, щодо вказаного спору в яких зазначає, що даний спір не впливає та не порушує будь-яких прав та інтересів Рівненської обласної державної адміністрації, не змінює права власності держави на спірну земельну ділянку.

Розглянувши документи і матеріали, які подані учасниками судового процесу, заслухавши пояснення представників сторін, давши належну оцінку доказам, які мають значення для справи, господарський суд прийшов до висновку, що позовні вимоги не підлягають задоволенню. При цьому господарський суд керувався наступним.

Відповідно до договорів оренди від 10.04.2008 року, від 10.03.2011 року № 2/11 та від 01.12.2013 року №3/14 відповідач (орендодавець) передав, а позивач (орендар) прийняв у строкове платне володіння та користування земельну ділянку площею 8010 м.кв. в с. Омеляна, Рівненського району, Рівненської області по вул. Присадибна, 9Б, інженерні комунікації та частину цегляної огорожі.

Земельна ділянка, яка була передана в суборенду на підставі вказаних договорів знаходилася в користуванні Відповідача згідно з договором оренди від 05.10.2007 року, укладеним між Рівненською районною державною адміністрацією та ТОВ Бау-Інвест (кадастровий номер 5624682000:04:028:0616).

Ще до укладення першого договору суборенди, 12.04.2007 року ТОВ Бау-Інвест листом № 54 звернулося до Великоомелянської сільської ради з проханням надати дозвіл ТОВ ОСОБА_2 Україна на будівництво розчинно-бетонного вузла на виділеній ТОВ Бау-Інвест в оренду земельній ділянці площею 2,0 га, що знаходиться за адресою: вул. Присадибна, с. Велика Омеляна, Рівненський район.

25.04.207 року рішенням Великоомелянської сільської ради № 81 Про дозвіл на будівництво розчинно-бетонного вузла надано дозвіл ТОВ ОСОБА_2 Україна на будівництво розчинно-бетонного вузла в селі Велика Омеляна по вул. Присадибній на земельній ділянці площею 0,40 га, наданій ТОВ Бау-Інвест . Вказаним рішенням також зобов'язано ТОВ ОСОБА_2 Україна замовити в органах архітектури будівельний паспорт та отримати вихідні дані, необхідні для розробки проектно-кошторисної документації; розробити проектно-кошторисну документацію відповідно до вихідних даних, виданих органами архітектури, та погодити її у встановленому порядку; перед початком будівництва отримати в інспекції ДАБК дозвіл на виконання будівельно- монтажних робіт; закінчений будівництвом об'єкт представити державній приймальній комісії.

07.07.2007 року між ТОВ ОСОБА_2 Україна (замовник) та ТОВ Монтажстальпроект (виконавець) укладено договір № 22-2007, за п. 1.1. якого замовник доручив, а виконавець взяв на себе зобов'язання розробити робочий проект комплексу бетонного вузла в с. В. Омеляна Рівненського району по вул. Присадибній, 9 Б.

ТОВ Монтажстальпроект розроблено проектну документацію (робочий проект) на будівництво бетонного вузла, яка 30.08.2007 року погоджена з ТОВ БАУ-Інвест .

28.08.2007 року між ТОВ-фірма Сіменс Габро (підрядник) та ТОВ ОСОБА_2 Україна (замовник) укладено договір, за умовами якого замовник доручив, а підрядник прийняв на себе виконання робіт по будівництву комплексу бетонного вузла ТОВ "ОСОБА_2 Україна" по вул. Присадибна, 9 Б, в с. В. Омеляна, Рівненський район.

Розпорядженням Рівненської районної державної адміністрації № 477 від 10.06.2008 року утворено державну приймальну комісію по прийняттю в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта - розчинно-бетонного вузла.

26.06.2008 року Рівненською міською інспекцією державного архітектурно- будівельного контролю зареєстровано Акт державної приймальної комісії про прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об'єкта - розчинно-бетонного вузла, який складений 10.06.2008 року.

Розпорядження Рівненської районної державної адміністрації "Про затвердження акту державної приймальної комісії" № 511 від 24.06.2008 року затверджено акт державної приймальної комісії закінченого будівництвом об'єкту: "Розчинно-бетонний вузол" в с. Велика Омеляна Рівненського району по вул. Присадибній,9 Б.

12.06.2015 року ПП Техноком виготовлено технічний паспорт на розчинно- бетонний вузол по вул. Присадибній, 9 Б, с. В. Омеляна.

Державна реєстрація права власності ТОВ ОСОБА_2 Україна на розчинно- бетонний вузол, який знаходиться за адресою: вул. Присадибна, 9 Б, с. Велика Омеляна, Рівненський район, Рівненська область, відбулася 15.06.2015 року, про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено запис за № 10039546.

Усі вищенаведені обставини щодо правомірності будівництва розчинно-бетонного вузла та відповідно набуття права власності на об'єкт нерухомого майна уже встановлені рішенням господарського суду Рівненської області від 13.03.2017 року по справі №918/45/17, яке постановою Рівненського апеляційного господарського суду від 20.06.2017 року залишено без змін.

У зв'язку з набуттям права власності на об'єкт нерухомого майна на орендованій земельній ділянці ТОВ ОСОБА_2 Україна листом від 27.02.2017 року №27/02/17 звернулося до Рівненської обласної державної адміністрації, як до власника земельної ділянки та органу, уповноваженого здійснювати розпорядження нею з клопотанням розгляд та прийняття відповідного рішення про передачу ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 Україна права користування частиною земельної ділянки (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б, на якій зареєстровані на праві власності об'єкти нерухомого майна.

У відповіді вих. № 1586/0/01-31/17 від 21.03.2017 року Рівненська обласна державна адміністрація з посиланням на ст.56 Закону України Про землеустрій вказала на необхідності долучення до клопотання про надання згоди на поділ земельної ділянки нотаріально засвідчену згоду ТОВ Бау-Інвест на поділ земельної ділянки та план поділу земельної ділянки погоджений землекористувачем ТОВ Бау-Інвест із наявними об'єктами нерухомого майна.

З метою отримання нотаріально посвідченої згоди користувача земельної ділянки, 29.04.2017 року ТОВ ОСОБА_2 Україна було надіслано на адресу ТОВ Бау-Інвест лист №28/04/17 від 24.04.2017р. з проханням надати нотаріальну згоду на поділ земельної ділянки за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) у зв'язку необхідністю оформлення користування ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 Україна земельною ділянкою, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна.

Вказаний лист згідно з повідомленням про вручення поштового відправлення отримано Відповідачем 05.05.2017 року, однак, станом на 03.08.2017 року будь-якої відповіді від ТОВ Бау-Інвест на адресу ТОВ ОСОБА_2 Україна не надходило.

Відтак ТОВ ОСОБА_2 Україна вважаючи, що порушуються його законні права та інтереси на належне користування земельною ділянкою, на якій розташовані об'єкти нерухомого майна, що перебувають на праві власності, просить суд зобов'язати ТОВ БАУ-ІНВЕСТ надати ТОВ ОСОБА_2 Україна нотаріальну згоду на поділ земельної ділянки за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) відповідно до плану поділу земельної ділянки.

Відповідно до частини 3 статті 152 Земельного кодексу України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом:

а) визнання прав;

б) відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав;

в) визнання угоди недійсною;

г) визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування;

ґ) відшкодування заподіяних збитків;

д) застосування інших, передбачених законом, способів.

При вирішенні спору стосовно захисту прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки необхідно надати об'єктивну оцінку наявності порушеного права чи інтересу позивача на момент звернення до господарського суду, а також визначити, чи відповідає обраний позивачем спосіб захисту порушеного права тим, що передбачені законодавством, та чи забезпечить такий спосіб захисту відновленню порушеного права позивача.

При цьому, виходячи з норм діючого законодавства вбачається, що підприємства, установи, організації та інші особи звертаються до суду лише в разі наявності порушення їх прав або охоронюваних законом інтересів.

Відповідно до статті 377 Цивільного кодексу України до особи, яка набула право власності на житловий будинок (крім багатоквартирного), будівлю або споруду, переходить право власності, право користування на земельну ділянку, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення в обсязі та на умовах, встановлених для попереднього землевласника (землекористувача). Розмір та кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з переходом права власності на житловий будинок, будівлю або споруду, є істотними умовами договору, який передбачає набуття права власності на ці об'єкти (крім багатоквартирних будинків).

Також, відповідно до статті 120 Земельного кодексу України у разі набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що перебувають у власності, користуванні іншої особи, припиняється право власності, право користування земельною ділянкою, на якій розташовані ці об'єкти. До особи, яка набула право власності на жилий будинок, будівлю або споруду, розміщені на земельній ділянці, що перебуває у власності іншої особи, переходить право власності на земельну ділянку або її частину, на якій вони розміщені, без зміни її цільового призначення.

Якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об'єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача.

Істотною умовою договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, є кадастровий номер земельної ділянки, право на яку переходить у зв'язку з набуттям права власності на ці об'єкти.

Укладення договору, який передбачає набуття права власності на жилий будинок, будівлю або споруду, що пов'язане з переходом права на частину земельної ділянки, здійснюється після виділення цієї частини в окрему земельну ділянку та присвоєння їй окремого кадастрового номера.

У разі набуття права власності на жилий будинок (крім багатоквартирного), який розташований на землях державної або комунальної власності, що перебувають у користуванні іншої особи, та необхідності поділу земельної ділянки площа земельної ділянки, що формується, не може бути меншою, ніж максимальний розмір земельних ділянок відповідного цільового призначення, визначених статтею 121 Земельного кодексу України (крім випадків, коли формування земельної ділянки в такому розмірі є неможливим).

Проте, оформлення вищевказаного користування відповідною земельною ділянкою передбачає дотримання відповідної процедури оформлення такого права.

Відповідно до статті 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки, як об'єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється:

- у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності;

- шляхом поділу чи об'єднання раніше сформованих земельних ділянок;

- шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій;

- шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом;

- за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток.

Відповідно до статті 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Приписами статті 124 Земельного кодексу України визначений порядок передачі земельних ділянок державної або комунальної власності в оренду та, зокрема, встановлено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу.

Частиною другою статті 134 цього Кодексу пердбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі, зокрема, розташування на земельних ділянках об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб.

Відповідно до статті 123 ЗК України надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється Верховною ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування. Рішення зазначених органів приймається на підставі проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у разі:

надання земельної ділянки із зміною її цільового призначення;

формування нової земельної ділянки (крім поділу та об'єднання).

Надання у користування земельної ділянки, зареєстрованої в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", право власності на яку зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно, без зміни її меж та цільового призначення здійснюється без складення документації із землеустрою.

Надання у користування земельної ділянки в інших випадках здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). У такому разі розроблення такої документації здійснюється на підставі дозволу, наданого Верховною ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування, відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, крім випадків, коли особа, зацікавлена в одержанні земельної ділянки у користування, набуває право замовити розроблення такої документації без надання такого дозволу.

Земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об'єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті "а" частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.

У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування в межах їх повноважень у місячний строк розглядає клопотання і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, а також генеральних планів населених пунктів, іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування території населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє ОСОБА_6 Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу.

У разі якщо місце розташування об'єкта, розміри і межі земельної ділянки, що пропонується до вилучення (викупу), та умови вилучення (викупу) цієї ділянки погоджені згідно з вимогами статті 151 цього Кодексу, які під час розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не змінилися, проект погодженню не підлягає.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Якщо земельна ділянка надається у користування за погодженням з Верховною ОСОБА_6 України, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається до ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які із своїми пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації подають зазначений проект до Кабінету Міністрів України, який розглядає ці матеріали та подає їх до Верховної ОСОБА_6 України для прийняття відповідного рішення.

Якщо земельна ділянка надається у користування за рішенням Кабінету Міністрів України або за погодженням з Кабінетом Міністрів України, погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки (крім проектів землеустрою щодо відведення у користування земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов'язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) подається відповідно до ОСОБА_6 міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, які розглядають його і в місячний строк подають зазначений проект зі своїми пропозиціями та позитивним висновком державної експертизи землевпорядної документації до Кабінету Міністрів України для прийняття відповідного рішення.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються:

затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;

вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності);

надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Зміна типу акціонерного товариства або перетворення акціонерного товариства в інше господарське товариство не є підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою або технічної документації із землеустрою.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду.

З огляду на вищезазначені норми в разі якщо особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, остання зобов"язана до клопотання надати письмову згоду землекористувача, засвідчену нотаріально, тільки у разі вилучення земельної ділянки.

Однак Позивач просить зобов'язати Відповідача надати нотаріальну згоду на поділ земельної ділянки за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616), що не передбачено вищевказаними нормами.

Посилання Позивача на статтю ст.56 Закону України Про землеустрій є безпідставним, так як дана стаття передбачеє, що саме включає в себе технічна документація із землеустрою щодо поділу та об'єднання земельних ділянок.

Однак відповідно до статті 22 цього ж Закону землеустрій здійснюється на підставі:

а) рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою;

б) укладених договорів між юридичними чи фізичними особами (землевласниками і землекористувачами) та розробниками документації із землеустрою;

в) судових рішень.

Позивачем всупереч наведеним нормам не надано суду доказів того, що у нього виникло право на розроблення документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки за адресою: Рівненська обл., Рівненський р-н, с. Велика Омеляна, вул. Присадибна, 9-Б (кадастровий номер: 5624682000:04:028:0616) і що така документація розробляється (розроблена), а відтак безпідставною є вимога про отримання від Відповідача нотаріально посвідченої згоди на поділ вказаної земельної ділянки.

Крім того суд зазначає, що рішенням господарського суду Рівненської області від 13 березня 2017 року у справі №918/45/17 встановлено, що у зв'язку з набуттям ТОВ ОСОБА_7 Україна" права власності на об'єкти нерухомого майна, збудовані на земельній ділянці, що перебуває в оренді за договором оренди земельної ділянки від 05.10.2007 року, укладеним між Рівненською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ "Бау-Інвест" (орендар), а також з огляду на те, що фактичне користування земельною ділянкою здійснює новий власник, право оренди ТОВ "Бау-Інвест" на частину земельної ділянки, на якій розташований об'єкт нерухомості, належний ТОВ "ОСОБА_2 Україна", та яка необхідна для його обслуговування, припинилося.

Відтак у разі припинення права оренди ТОВ "Бау-Інвест" на частину земельної ділянки, на якій розташований об'єкт нерухомості, належний ТОВ "ОСОБА_2 Україна", та яка необхідна для його обслуговування, поділ вказаної земельної ділянки взагалі неможливий і, відповідно, не може мати місця отримання згоди на такий поділ у ТОВ "Бау-Інвест".

Поняття і види доказів викладені у статті 32 ГПК України, згідно якої доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Ці дані встановлюються такими засобами: письмовими і речовими доказами, висновками судових експертів; поясненнями представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі. В необхідних випадках на вимогу судді пояснення представників сторін та інших осіб, які беруть участь в судовому процесі, мають бути викладені письмово.

Письмовими доказами є документи і матеріали, які містять дані про обставини, що мають значення для правильного вирішення спору (ст. 36 ГПК України).

Відповідно до частини 1 статті 33 та частини 2 статті 34 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог та заперечень. Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Враховуючи те, що норми ст. 38 ГПК України щодо обов'язку господарського суду витребувати у сторін документи і матеріали, необхідні для вирішення спору, кореспондуються з диспозитивним правом сторін подавати докази і п. 4 ч. 3 ст. 129 Конституції України визначено одним з принципів судочинства - свободу в наданні сторонами своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, господарськими судами, в межах своїх повноважень, повинні бути створені належні умови для надання сторонами доказів та здійснення всіх необхідних дій щодо їх витребування.

Проте, всупереч наведеним нормам, Позивачем не надано належних та допустимих доказів на підтвердження своїх вимог, а відтак останні не підлягають задоволенню.

На підставі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на Позивача.

Керуючись статями 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Відмовити ОСОБА_1 з обмеженою відповідальністю ОСОБА_2 Україна у задоволенні позову.

Повний текст рішення підписано 25 жовтня 2017 року.

Суддя Марач В.В.

СудГосподарський суд Рівненської області
Дата ухвалення рішення20.10.2017
Оприлюднено30.10.2017
Номер документу69776216
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —918/574/17

Рішення від 20.10.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 12.09.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 17.08.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

Ухвала від 17.08.2017

Господарське

Господарський суд Рівненської області

Марач В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні