Постанова
від 26.11.2009 по справі 2-а-5103/2009
ЗАРІЧНИЙ РАЙОННИЙ СУД М.СУМ

Справа №2-а-5103/2009 рік

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 листопада 2009 року Зарічний районний суд м. Суми в складі:

головуючого в о собі судді - КЛИМЕНКО А.Я.

при секретарі - Черняк К.С.

розглянувши у відкритому с удовому засіданні в м. Суми с праву за адміністративним по зовомОСОБА_1 до Управлінн я Пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми

про визнання дій протиправ ними, спонукання до вчинення дій -

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся до суду і просить суд зобов' яз ати відповідача нарахувати н а його користь недоплачену й ому як дитині війни щомісячн у державну соціальну допомог у за 2007- 2008 роки в сумі 2653 грн. 70 коп . В обґрунтування своїх вимог позивач посилається на те, що він належить до соціальної к атегорії "Дитина війни" та ві дповідно до ст. 6 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" з 01 січня 2006 року має пра во на отримання соціальної д опомоги в розмірі 30% від мінім ального розміру пенсії за ві ком. Відповідачі всупереч Рі шенню Конституційного Суду У країни № 6-рп/2007 від 09 липня 2007 рок у, яким були визнані неконсти туційними окремі положення З акону України "Про державний бюджет України на 2007 рік", в том у числі й щодо зупинення ст.6 З акону України "Про соціальни й захист дітей війни", не здійс нили нарахування та виплату відповідного підвищення до п енсії.

Відповідач надав суд у письмові заперечення, в яки х просить в задоволенні позо ву відмовити. В обґрунтуванн я своїх доводів зазначив, що р ішення Конституційного Суду України від 09 липня 2007 року № 6-р п/2007 стосувалось лише Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2007 рік", рішень щодо неконституційності Закону У країни "Про Державний бюджет України на 2006 рік" Конституцій ним Судом України не приймал ось. Таким чином, на думку відп овідачів рішення Конституці йного Суду України від 09 липня 2007 року зворотної дії в часі не має, а тому на період до 09 липня 2007 року не поширюється. Крім то го, відповідачі вважають сво ї дії щодо невиплати позивач у доплати до пенсії, передбач еної ст. 6 Закону України "Про с оціальний захист дітей війни ", правомірними через невизна ченість на законодавчому рів ні органу, на який покладено обов' язок здійснення таких виплат особам, які мають ста тус дитини війни, за рахунок я ких коштів повинні здійснюва тися ці виплати, та який розмі р мінімальної пенсії за віко м необхідно застосовувати пр и обчисленні таких доплат. Пр и цьому відповідачі зазначил и про необґрунтованість дово дів позову щодо застосування до спірних правовідносин ст .28 Закону України "Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування", оскільки р озмір мінімальної пенсії за віком, встановлений абзацом 1 частини 1 цієї статті застосо вується виключно для визначе ння розмірів пенсії, признач ених за цим Законом. Також від повідачі наполягали на відмо ві в задоволенні позову чере з пропущення позивачем строк у звернення до суду з адмініс тративним позовом, визначено го ст. 99 КАС України.

Сторони в судове засі дання не з' явилися, про день та час розгляду справи повід омлені належним чином, надал и до суду заяви про розгляд сп рави без їх участі.

Суд визнав можливим р озглянути справу у відсутніс ть сторін, на підставі наявни х у справі доказів.

Суд, дослідивши матеріали с прави, встановив наступне:

Позивач має статус "Дитини в ійни", що підтверджується пе нсійним посвідченням.

Враховуючи зазначен ий статус позивача, він, відпо відно до ст.6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни" має право на отримання д ержавної соціальної підтрим ки, а саме підвищення до пенсі ї в розмірі 30% мінімальної пен сії за віком.

Із заперечень Управл іння пенсійного фонду Україн и в Зарічному районі м. Суми Су мської області вбачається, щ о відповідач не здійснює поз ивачу зазначених виплат, пос илаючись на відсутність у нь ого коштів та на невизначені сть розрахункової величини / мінімальної пенсії за віком/ для розрахунку підвищень до пенсії категорії громадян, я кі мають статус дітей війни.

Відповідно до ст. 6 Зак ону України "Про соціальний з ахист дітей війни", дітям війн и пенсії або щомісячне довіч не грошове утримання чи держ авна соціальна допомога, що в иплачується замість пенсії, підвищуються на 30 відсотків м інімальної пенсії за віком.

Згідно з ст. 7 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", фінансове забез печення державних соціальни х гарантій, передбачених цим Законом, здійснюється за рах унок коштів Державного бюдже ту України.

Позовні вимоги щодо з дійснення позивачу доплати д о пенсії за 2007-2008 роки, суд вважа є їх такими, що підлягають частковому задоволенню , з наступних підстав:

Відповідно до п. 12 ст. 71 З акону України "Про Державний бюджет на 2007 рік", дію статті 6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни", з урахува нням ст. 111 цього Закону, було зу пинено.

Рішенням Конституці йного Суду України від 09.07.2007 за №6-рп\2007 року, у справі за поданн ям 46 народних депутатів Украї ни щодо відповідності Консти туції України /конституційно сті/ положень статей 29, 36 ч. 2 ст. 56, ч. 2 ст. 62, ч. 1 ст. 66, пп. 7, 9, 12, 13,14, 23, 29, 30, 39, 41, 43, 44, 45, 46, ст. 71, ст. ст. 98, 101, 103, 111 Закону Укра їни "Про Державний бюджет Укр аїни на 2007 рік" /справа про соці альні гарантії громадян/, виз нано таким, що не відповідає К онституції України /є неконс титуційним/ положення п. 12 ст. 71 Закону України "Про Державни й бюджет на 2007 рік", яким зупине но дію ст. 6 Закону України "Про соціальний захист дітей вій ни", з урахуванням ст. 111 цього З акону.

Рішення Конституцій ного Суду України у цій справ і має преюдиціальне значення для судів загальної юрисдик ції при розгляді ними позові в у зв' язку з правовідносин ами, які виникли внаслідок ді ї положень статей зазначеног о закону, що визнані неконсти туційними. Рішення Конституц ійного Суду України є обов' язковим до виконання на тери торії України, остаточним і н е може бути оскаржене.

Відповідно до ч.2 ст.152 К онституції України закони, і нші правові акти або їх окрем і положення, що визнані некон ституційними, втрачають чинн ість з дня ухвалення Констит уційним Судом України рішенн я про їх неконституційність.

Виходячи з положень ч .2 ст.152 Конституції України та д ати ухвалення рішення Консти туційним Судом України Управ ління пенсійного фонду Украї ни в Зарічному районі м. Суми С умської області повинно було нараховувати та сплачувати позивачу доплату до пенсії, п ередбачену ст.6 Закону Україн и "Про соціальний захист діте й війни" з 09.07.2007 року, оскільки з моменту ухвалення Конституц ійним Судом України рішення щодо неконституційності пун кту 12 статті 71 Закону України "П ро Державний бюджет України" , ця норма втратила чинність т а не підлягала застосуванню. Отже, відповідач з 09.07.2007 року ма в діяти у відповідності з при писами діючої норми ст.6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни", нараховуват и та здійснювати позивачу ві дповідні доплати.

У 2007 році позивач не от римував зазначеного підвище ння до пенсії. З урахуванням в ищевикладеного і відповідно до ст. 62 Закону України «Про Де ржавний бюджет України на 2007 р ік» позивачу слід нарахувати та виплатити за 2007 рік з 09 липн я 2007 року по 31 грудня 2007 року підв ищення до пенсії виходячи з м інімальної пенсії за віком: л ипень (4,06+406)*30%=410,06*30%=123,02грн.; серпень (4, 06+406)*30%=410,06*30%=123,02грн.; вересень (4,06+406)*30%=410,06*3 0%=123,02грн.; жовтень (4,11-411)*30%=415,11*30%=124,53грн.; листопад (4,11+411)*30%=415,11*30%=124,53 грн.; груде нь (4,11+411)*30%=415,11*30%=124,53 грн.; всього 742,65 грн .

Що стосується вимог п озивача про зобов' язання ві дповідача виплачувати йому в 2008 році щомісячну надбавку до пенсії в розмірі 30 % мінімальн ої пенсії за віком, то суд вваж ає такі вимоги частково обґрунтованими , виходя чи з наступного:

Відповідно до п.п.41 роз ділу 2 Закону України "Про Держ авний бюджет на 2008 рік та про вн есення змін до деяких законо давчих актів України" текст с татті 6 Закону України "Про соц іальний захист дітей війни" в икладено в наступній редакці ї. Дітям війни /крім тих, на я ких поширюється дія Закону України "Про статус ветеран ів війни, гарантії їх соціа льного захисту"/ до пенсії а бо щомісячного довічного гр ошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пе нсії, виплачується підвищен ня у розмірі надбавки, встано вленої для учасників війни. В етеранам війни, які мають пра во на отримання підвищення д о пенсії або щомісячного дов ічного грошового утримання ч и державної соціальної допом оги, що виплачується замість пенсії, відповідно до цього З акону та Закону України "Про с татус ветеранів війни, гаран тії їх соціального захисту" д ане підвищення провадиться з а їх вибором згідно з одним із законів.

Рішенням Конституці йного Суду України від 22.05.2008 за №10-рп\2008 року, у справі за консти туційними поданнями Верховн ого Суду України щодо відпов ідності Конституції України /конституційності/ окремих п оложень ст.65 розділу 1, пунктів 61, 62, 63, 66 розділу 2, пункту 3 розділу 3 Закону України "Про Державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів України" і 101 н ародних депутатів України що до відповідності Конституці ї України /конституційності/ положень ст. 67 розділу 1, п.п. 1-4, 6-22, 24-100 розділу 2 Закону України "Пр о Державний бюджет України н а 2008 рік та про внесення змін до деяких законодавчих актів У країни" /справа щодо предмета та змісту закону про Державн ий бюджет України/, визнано т аким, що не відповідає Консти туції України /є неконституц ійним/ положення п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України".

Виходячи із системно го аналізу зазначених норм з аконодавства, рішення Консти туційного Суду України від 22.0 5.2008 року та положень ч.2 ст.152 Конс титуції України, суд дійшов в исновку, що з 22.05.2008 року Управлі ння пенсійного фонду України в Зарічному районі м. Суми Сум ської області повинно було н араховувати та сплачувати по зивачу доплату до пенсії, пер едбачену ст.6 Закону України "П ро соціальний захист дітей в ійни" в редакції, яка діяла до 01.01.2008 року, оскільки з моменту у хвалення Конституційним Суд ом України рішення щодо неко нституційності п.п.41 розділу 2 Закону України "Про Державни й бюджет на 2008 рік та про внесен ня змін до деяких законодавч их актів України", ця норма втр атила чинність та не підляга ла застосуванню. Отже, відпов ідач з 22.05.2008 року мав діяти у від повідності з приписами діючо ї норми ст.6 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни", нараховувати та здійсню вати позивачу доплату до пен сії у розмірі 30% мінімальної п енсії за віком.

З 01.01.2008 року позивач отр имував підвищення до пенсії в розмірі 47 грн. 00 коп., з 01.04.2008 року - 48 грн. 10 коп., з 01.07.2008 року - 48 грн . 20 коп., з 01.10.2008 року - 49 грн. 80 коп. З гідно закону України «Про де ржавний бюджет на 2008 рік та про внесення змін до деяких зако нодавчих актів України» в 2008 р оці з 22 травня 2008 року по 31 грудн я 2008 року позивачу слід нарахо вувати такі суми доплат до пе нсії: травень 481*30%=144,3 грн.; червен ь 481*30%=144,3 грн.; липень 482*30%=144,6 грн.; сер пень 482*30%=144,6 грн.; вересень 482*30%=144,6 гр н.; жовтень 498*30%=149,4 грн.; листопад 49 8*30%=149,4 грн.; грудень 498*30%=149,4 грн.; всьо го 1170 грн. 60 коп. З урахуванням от риманих сум підвищення до пе нсії за вказаний період, пози вачу слід до нарахувати і вип латити 780 грн. 40 коп.

До 22.05.2008 року, тобто до ух валення зазначеного рішення Конституційним Судом Україн и, відповідач, здійснюючи поз ивачу доплати, передбачені с т.6 Закону України "Про соціаль ний захист дітей війни" в реда кції від 01.01.2008 року, з урахуванн ям п.п.41 розділу 2 Закону Украї ни "Про Державний бюджет на 2008 р ік та про внесення змін до дея ких законодавчих актів Украї ни", діяв на підставі та у відп овідності з діючою нормою за значених законів, а тому позо вні вимоги щодо стягнення до плати до пенсії у розмірі 30% мі німальної пенсії за віком з 01. 01.2008 року по 21.05.2008 року задоволенн ю не підлягають.

Відповідно до статті 64 Конституції України консти туційні права і свободи люди ни і громадянина не можуть бу ти обмежені, крім випадків, пе редбачених Конституцією Укр аїни.

Згідно ч.ч.3 та 4 ст.8 Коде ксу адміністративного судоч инства України звернення до адміністративного суду для з ахисту прав і свобод людини і громадянина безпосередньо н а підставі Конституції Украї ни гарантується. Забороняєть ся відмова в розгляді та вирі шенні адміністративної спра ви з мотивів неповноти, неясн ості, суперечливості чи відс утності законодавства, яке р егулює спірні правовідносин и.

Таким чином, доводи ві дповідачів, в частині неврег ульованості на законодавчом у рівні порядку здійснення д оплат особам, які мають стату с дітей війни не може бути під ставою для їх не здійснення або відмови в задоволенні по зову.

Щодо розрахунку вели чини мінімальної пенсії за в іком, з якої необхідно рахува ти підвищення до пенсії дітя м війни в розмірі 30%, суд приход ить до наступних висновків.

Сторонами по справі н е заперечується той факт, що п озивач відповідно до ст. 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни» має право на отримання доплати до пенс ії у розмірі 30% мінімальної пе нсії за віком.

За чинним законодавс твом розмір мінімальної пенс ії за віком визначається лиш е за правилами, передбаченим и ст. 28 Закону України «Про заг альнообов' язкове державне пенсійне страхування», іншо го нормативно-правового акту , який би визначав цей розмір а бо встановлював інший розмір , немає.

Доводи відповідача п ро відсутність механізму реа лізації ст. 6 Закону України «П ро соціальний захист дітей в ійни» не може бути підставою для невиконання вимог зазна ченого Закону.

Пенсійний фонд Украї ни діє на підставі Положення про Пенсійний фонд України, з атвердженого Указом Президе нта України від 01.03.2002 року за № 121 /2001 та здійснює свої повноваже ння на підставі пункту 15 даног о Положення через створені в установленому порядку його територіального управління . Відповідно до Закону Україн и «Про загальнообов' язкове державне пенсійне страхуван ня» рішення про призначення та перерахунок пенсії прийма ється районними управлінням и Пенсійного фонду України з а місцем проживання пенсіоне рів.

Таким чином, обов' яз ок по нарахуванню та виплаті доплати до пенсії позивача, п ередбаченої ст. 6 Закону Украї ни «Про соціальний захист ді тей війни» покладено на упра вління Пенсійного фонду Укра їни в Зарічному районі м. Суми , за місцем проживання позива ча.

Крім того, суд вважає безпідставним посилання від повідача на відсутність кошт ів щодо забезпечення виплат зазначеної доплати до пенсії .

Статтею 22 Конституції України визначено, що консти туційні права і свободи гара нтуються. Таким чином, держав а взяла на себе зобов' язанн я забезпечити реалізацію гро мадянами конституційних пра в.

За змістом ч.1 ст.46 Конс титуції України громадяни ма ють право на соціальний захи ст, що включає право на забезп ечення їх у старості та в інши х випадках, передбачених зак оном.

Законом України "Про с оціальний захист дітей війни " реалізовано конституційне право на соціальний захист г ромадян, які мають статус "дит ини війни", серед яких їм надан о право на отримання 30% доплат и до пенсії.

Відповідно до ч.2 ст.6 Ко нституції України органи зак онодавчої, виконавчої та суд ової влади здійснюють свої п овноваження у встановлених К онституцією межах і відповід но до законів України.

Згідно абз.1 п.1 Положен ня про Пенсійний фонд Україн и, затвердженого Указом През идента України від 01.03.2002 року за №121\2001 Пенсійний фонд України є центральним органом виконав чої влади.

Відповідно до зазнач еного Положення на Пенсійний фонд України покладено обов ' язок: щодо призначення пен сії; підготовки документів д ля її виплати; забезпечення с воєчасного і в повному обсяз і фінансування та виплату пе нсій.

Пунктом 1.1 Положення п ро управління Пенсійного фон ду України в районах, містах і районах у містах, затверджен ого постановою правління Пен сійного фонду України від 30.04.20 02 року за №8-2 управління Пенсій ного фонду України у районах , містах і районах у містах є о рганами Пенсійного фонду Укр аїни, підвідомчими відповідн о головним управлінням цього фонду в Автономній Республі ці Крим, областях, містах Києв і та Севастополі, що разом з ци ми управліннями утворюють с истему органів Пенсійного фо нду України та мають завданн ям - забезпечення призначенн я та виплати пенсії.

Отже, обов' язок щодо нарахування та виплати допл ати до пенсії, яка передбачен а Законом України "Про соціал ьний захист дітей війни", покл адено саме на органи Пенсійн ого фонду України.

Враховуючи, що держав а взяла на себе обов' язок що до виплати позивачу 30% доплати до пенсії та поклала виконан ня цього обов' язку на центр альний орган виконавчої влад и - Пенсійний фонд України, яки й діє через свої місцеві орга ни, що входять в систему його о рганів, але вони не вчинили жо дної дії для нарахування цих коштів та їх виплати, суд вваж ає, що вони не виконали своїх п овноважень без поважних прич ини.

Виходячи з положень К онституції України та наведе них нормативно-правових акті в, суд вважає безпідставними посилання відповідача на ві дсутність коштів, як на обґру нтування правомірності неви конання своїх зобов' язань перед позивачем. Крім того, ві дповідачем, в порушення ч.2 ст. 71 КАС України не доведено та н е надано суду доказів щодо вч инення будь-яких дій для забе зпечення виконання покладен ого на нього обов' язку щодо нарахування та виплати пози вачу доплати до пенсії у розм ірі 30% від мінімальної пенсії за віком.

Отже, відсутність кош тів у відповідача, який не вчи нив жодної дії щодо їх отрима ння для забезпечення виконан ня своїх зобов' язань або не виконання іншим органом вико навчої влади свого обов' язк у щодо виділення коштів на зд ійснення позивачу виплат, га рантованих йому Конституціє ю України, не є підставою для в ідмови в задоволенні позову та визнання правомірними дій або бездіяльності відповіда ча.

Суд також відхиляє за яви відповідачів про наявніс ть підстав для відмови в задо воленні позову через пропуще ння позивачем строку звернен ня до адміністративного суду з позовом, оскільки суд не вба чає порушення строків позовн ої давності.

Задовольняючи частк ово позовні вимоги, суд виход ить з того, що вимоги про стягн ення з УПФУ в Зарічному район і м. Суми доплати до пенсії у в изначеній позивачем грошові й сумі не підлягають задовол енню, оскільки такі виплати н е були йому нараховані, а суд не може перебирати на себе фу нкцію здійснення перерахунк у та нарахування пенсії замі сть органу, якому надані такі повноваження.

Між тим, виходячи зі з місту позову та для повного з ахисту прав позивача, суд вва жає необхідним, на підставі ч .2 ст.11 КАС України, вийти за меж і позовних вимог та визнати п ротиправною бездіяльність У правління пенсійного фонду У країни в Зарічному районі м. С уми, щодо не виконання з 09.07.2007 ро ку приписів статті 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни", яке призвело до порушення прав позивача на своєчасне нарахування на отр имання доплати до пенсії.

На підставі викладен ого, керуючись ст.ст. 22, 64, 124, 152 Конс титуції України, ст. 6 Закону У країни "Про соціальний захис т дітей війни", ст.ст. 6-14, 71, 159-163, 167, 186 К одексу адміністративного су дочинства України, суд -

ПОСТАНОВИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 задовольнити частково.

Визнати протиправно ю бездіяльність Управління П енсійного фонду України в За річному районі м. Суми.

Зобов' язати Управ ління Пенсійного фонду Украї ни в Зарічному районі м. Суми з дійснити перерахунок пенсії ОСОБА_1 з підвищенням її н а 30% мінімальної пенсії за вік ом з розміру, встановленому ч . 1 ст. 28 Закону України "Про зага льнообов' язкове державне п енсійне страхування" та пров ести відповідні виплати за 2007 рік з 09 липня 2007 року по 31 грудня 2007 року в розмірі 742 грн. 65 коп. та за 2008 рік з 22 травня 2008 року по 31 гр удня 2008 року в розмірі 780 грн. 40 ко п.

В іншій частині позо вних вимог відмовити.

Постанова суду мож е бути оскаржена до Харківс ького апеляційного адмініст ративного суду через Зарічни й районний суд м. Суми. Заяву про апеляційне оска рження постанови суду може б ути подано протягом 10 днів з д ня проголошення рішення. Апе ляційна скарга на постанову суду подається протягом 20 дні в після подання заяви про апе ляційне оскарження. Апеляційна скарга може бут и подана без попереднього по дання заяви, якщо скарга пода ється у строк, встановлений д ля подання заяви про апеляці йне оскарження. Пос танова суду набирає законної сили після закінчення строк у подання заяви про апеляцій не оскарження, якщо заяву про апеляційне оскарження або а пеляційну скаргу не було под ано. У разі подання апеляційн ої скарги постанова, якщо її н е скасовано, набирає законно ї сили після розгляду справи апеляційним судом.

СУДДЯ КЛИМЕНКО А.Я.

СудЗарічний районний суд м.Сум
Дата ухвалення рішення26.11.2009
Оприлюднено14.12.2009
Номер документу6991969
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —2-а-5103/2009

Ухвала від 21.12.2009

Адміністративне

Ясинуватський міськрайонний суд Донецької області

Гаврилюк Олександр Іванович

Постанова від 08.12.2009

Адміністративне

Іллічівський районний суд м.Маріуполя

Іванченко Алла Миколаївна

Постанова від 26.11.2009

Адміністративне

Зарічний районний суд м.Сум

Клименко Алла Яківна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні