Справа № 2-а-5103/2 009
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 грудня 2009 року суддя І ллічівського районного суду м. Маріуполя Іванченко А.М. ро зглянувши у письмовому прова дженні адміністративну спра ву за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійн ого Фонду України в Іллічівс ькому районі м. Маріуполя Дон ецької області, про по новлення пропущеного строк у для звернення до суду, визн ання дій неправомірними, та з обов' язання нарахувати та с платити соціальну допомогу д о пенсії у розмірі 30 % з 01.01.2006 року по 30.11.2008 р. ,
В С Т А Н О В И В:
Позивачка звернулася д о суду з адміністративним по зовом до Управління Пенсійно го Фонду України в Іллічівсь кому районі Донецької облас ті про поновлення про пущеного строку для зверненн я до суду, про визнання дій неп равомірними, та зобов' язан ня нарахувати та сплатити со ціальну допомогу до пенсії у розмірі 30 % з 01.01.2006 року по 30.11.2008 рік у розмірі 3 792 гр н. 30 коп .
В обґрунтування позову поз ивачка зазначила, що вона від несена до категорії дітей ві йни, отримує доплату до пенсі ї у розмірі 10 %, хоча має право н а отримання вказаної допомог и у розмірі 30 %. Відповідач не до нараховував та не сплатив 20% с оціальної допомоги до пенсії , тому вважає, що діями відпові дача були порушені її права т а інтереси. Про те, що відповід ач зобов' язаний був зробити доплату до пенсії, їй стало ві домо лише у жовтні 2008 року. Просить визнати ді ї відповідача неправомірним и, зобов' язати відповідача нарахувати та виплатити їй н едоотриману щомісячну держа вну соціальну допомогу за пе ріод з 01.01.2006 року по 30.11.2008 р ік у розмірі 3 7 92 грн. 30 коп .
В подальшому позивачка уто чнила свої позовні вимоги та просила визнати неправомір ними дії Управління Пенсійн ого фонду України в Іллічівс ькому районі м. Маріуполя в ч астині нездійснення їй соціа льних доплат дітям війни, зоб ов' язати Управління Пенсій ного фонду України в Іллічів ському районі м. Маріуполя, зд ійснити нарахування та випла ту соціальної допомоги до пе нсії за період з 01.01.2006 року по 31.12.2 008 рік, в розмірі 30 % мінімальної пенсії за віком, з урахування м фактично сплачених сум, та просила розглянути справу у її відсутності.
Представник відповіда ча до судового засіданні так ож не з' явився, надав суду з аперечення проти позову, в як их зазначив, що ОСОБ А_1 знаходиться на об ліку в управлінні Пенсійного фонду України в Іллічівсько му районі м. Маріуполя та отри мує пенсію за віком. Вона нале жить до соціальної групи «Ді ти війни». Відповідно до ст.6 З акону України «Про соціальни й захист дітей війни», який на брав чинності з 01.01.2006 року дітям війни пенсії або щомісячне д овічне грошове утримання чи державна соціальна допомога , що виплачується замість пен сії, підвищується на 30% мініма льної пенсії за віком. Статте ю 110 Закону України «Про держа вний бюджет України на 2006 рік» було встановлено, що пільги д ітям війни, передбачені абз.7 с т.5 Закону України «Про соціал ьний захист дітей війни», зап роваджуються з 01.01.2006 року, а ста ттею 6 - протягом 2006 року поетап но, за результатами виконанн я бюджету в першому півріччі , у порядку, визначеному Кабін етом Міністрів України за по годженням з комітетом Верхов ної ради України з питань бюд жету. Зазначені статті не бул и визнані неконституційними у встановленому законом пор ядку, отже, відсутні підстави для їх не застосування. Крім т ого, у 2006 році урядом не впровад жувався порядок надання піль г, передбачених статтею 6 Зако ну України «Про соціальний з ахист дітей війни». 09.07.2007 року К онституційним Судом України у справі № 1-29/2007р (справа про соц іальні гарантії громадян) ух валено Рішення № 6-рп/2007, відпов ідно до якого, визнані такими , що не відповідають Конститу ції України (є неконституцій ними), положення, зокрема п.12 ст .71 Закону України « Про держав ний бюджет України на 2007 рік». О днак оскільки ст.7 Закону Укра їни « Про державний бюджет Ук раїни на 2007 рік» передбачено, щ о фінансове забезпечення дер жавних соціальних гарантій, передбачених цим законом, зд ійснюється за рахунок коштів видатки на підвищення дітям війни не передбачено, то і піс ля рішення Конституційного с уду України вище наведене пі двищення не виплачувалось. У зв' язку із рішенням Консти туційного Суду України від 09.0 7.2007 року у справі № 1-29/2007р. законод авчим органом не прийнято жо дного нормативного акту на в иконання вказаних вимог Зако ну, не визначено на законодав чому рівні які органи повинн і виплачувати підвищення пен сії, за рахунок яких коштів і д жерел, в якому порядку, яким чи ном обчислювати вказаний роз мір.
Підпунктом 2 пункту 41 розді лу II Закону України « Про держ авний бюджет України на 2008 рік та про внесення змін до деяки х законодавчих актів» внесен і зміни до Закону України « Пр о соціальний захист дітей ві йни», а саме текст статті 6 вик ладений в такій редакції:«Ді тям війни (крім тих, на яких по ширюється дія Закону України «Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту») до пенсії або щомісячн ого довічного грошового утри мання чи державної соціально ї допомоги, що виплачується з амість пенсії, виплачується підвищення у розмірі надбавк и, встановленої для учасникі в війни. Рішенням Конституці йного Суду України № 10-рп від 22. 05.2008року визнані такими, що не в ідповідають Конституції Укр аїни ( є неконституційними), по ложення зокрема, п.41 розділу II З акону України « про державни й бюджет України на 2008 рік та пр о внесення змін до деяких зак онодавчих актів». Законодавс твом України не передбачено автоматичного відновлення д ії норми, яка втратила чинніс ть на підставі нормативно-пр авового акту, який було визна но у подальшому неконституці йним. Натомість, старий закон , що втратив юридичну чинніст ь, тільки за спеціальною вказ івкою нового нормативного ак ту, може поширювати свою дію н а відповідні правовідносини . А ні Рішенням Конституційно го Суду України № 10-рп від 22.05.2008р. , а ні іншим нормативно-правов им актом не передбачено відн овлення дії статті 6 Закону Ук раїни « Про спеціальний захи ст дітей війни» в редакції до 01.01.2008року. Відповідно ч.2 ст. 73 За кону України „Про загальнооб ов'язкове державне пенсійне страхування ” забороняється використання коштів Пенсійн ого фонду для оплати договор ів страхування довічних пенс ій і одноразових виплат та на цілі, не передбачені цим Зако ном. У зв'язку з Рішенням Конст итуційного Суду України від 9 липня 2007 року у справі № 1-29/2007 рок у законодавчим органом не пр ийнято жодного нормативного акту на виконання вказаних в имог Закону, не визначено на з аконодавчому рівні, які орга ни повинні виплачувати підви щення пенсії, за рахунок яких коштів і джерел, в якому поряд ку, яким чином обчислювати вк азаний розмір. Тому відповід ач вважає, що органи Пенсійно го фонду України не повинні в иплачувати таке підвищення і з бюджету Пенсійного фонду. 28 травня 2008 року Кабінетом Міні стрів України була прийнята Постанова № 530, відповідно до я кої дітям війни до пенсії або щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсії, під вищення провадиться у тверд их розмірах: з 22 травня -48,10 грн., з 1 липня - 48,20 грн., та з 1 жовтня 49,80 грн. Таким чином, підвищення пенсії дітям війни виплачую ться органами Пенсійного фон ду відповідно до чинного на п евний час законодавства. Так ож наполягав на застосуванні ст. 100 КАС України, оскільки поз ивачем пропущено річний стро к звернення до адміністратив ного суду. Просив відмовити в задоволенні позовних вимог та розглянути справу у їх від сутності.
В зв' язку з клопотанн ям позивача та відповідача р озглядати справу у їх відсут ності, суд, відповідно до ст. 122 КАС України здійснює розгляд справи у порядку письмового провадження.
Суд, перевіривши матеріа ли справи, оцінюючи доводи ад міністративного позову та за перечень проти нього, встано вив наступне.
Відповідно до Закону Укра їни "Про соціальний захист ді тей війни" до дітей війни від несені особи, які є громадяна ми України та яким на час закі нчення Другої світової війни (2 вересня 1945 року) було менше 18 р оків.
ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , віднесена до категорії діт ей війни, знаходиться на облі ку в УПФУ в Іллічівському рай оні м.Маріуполя Донецької об ласті, що підтверджується пе нсійним посвідченням (а.с.7).
Відповідно до ст. 6 Закону Ук раїни "Про соціальний захист дітей війни" ( 2195-15 ), який н абрав чинності з 01.01.2006 року, діт ям війни пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищуються на 30 відсо тків мінімальної пенсії за в іком. Водночас ст. 7 цього зако ну передбачено, що фінансове забезпечення соціальних гар антій, передбачених зазначен им законом, здійснюється за р ахунок коштів державного бюд жету України. Статтею 110 Закон у України "Про Державний бюдж ет України на 2006 рік" ( 3235-15 ) було вс тановлено, що пільги дітям ві йни, передбачені абзацом сьо мим статті 5 Закону України "Пр о соціальний захист дітей ві йни" ( 2195-15 ), запроваджуються з 1 сі чня 2006 року, а статтею 6 - протяго м 2006 року поетапно, за результа тами виконання бюджету в пер шому півріччі, у порядку, визн аченому Кабінетом Міністрів України за погодженням з Ком ітетом Верховної Ради Україн и з питань бюджету.
З 2006 року урядом не впроваджу вався порядок надання пільг, передбачених статтею 6 Закон у України "Про соціальний зах ист дітей війни".
Відповідно до пункту 12 стат ті 71 Закону України "Про Держа вний бюджет України на 2007 рік" з метою приведення окремих н орм законів у відповідність із цим законом ( 489-16 ), на 2007 рік зуп инено, зокрема, дію статті 6 За кону України "Про соціальний захист дітей війни". Поряд з ц им, 09.07.2007 року Конституційним Су дом України у справі № 1-29/2007 (спр ава про соціальні гарантії г ромадян) ухвалено Рішення № 6-р п/2007, відповідно до якого, визн ані такими, що не відповідают ь Конституції України (є неко нституційними), положення, зо крема, п. 12 ст. 71 Закону України « Про Державний бюджет України на 2007 рік» № 489-V від 19.12.2006 року.
Конституційний Суд Україн и відзначив, що положеннями З акону України «Про Державний бюджет України на 2007 рік» не мо жуть скасовуватися чи змінюв атися обсяги прав і обов' яз ків, пільг, компенсацій і гара нтій громадян, передбачених іншими законами України, не м ожуть вноситися зміни, зупин ятися дія чинних законів Укр аїни, а також встановлюватис я інше (додаткове) правове рег улювання відносин, що є предм етом інших законів України.
Відповідно до положень ст. 2 8 Закону України „Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування ”, мінімаль ний розмір пенсії за віком за наявності у чоловіків 25, а у жі нок - 20 років страхового стажу встановлюється у розмірі пр ожиткового мінімуму для осіб , які втратили працездатніст ь, визначеного законом.
Визначення прожиткового м інімуму, закладення правової основи для його встановленн я, затвердження та врахуванн я при реалізації державою ко нституційної гарантії грома дян на достатній життєвий рі вень, дає Закон України «Про п рожитковий мінімум» від 15 лип ня 1999 року №966-14, а також Законом У країни „Про державні соціаль ні стандарти та державні соц іальні гарантії ” від 5 жовтня 2000 року №2017-ІІІ, згідно статті 1 я кого прожитковий мінімум вик ористовується для визначенн я, у тому числі мінімального р озміру пенсії за віком, який в ідповідно до статті 28 Закону У країни „Про загальнообов' я зкове державне пенсійне стра хування ” встановлюється у р озмірі прожиткового мінімум у для осіб, які втратили праце здатність, визначеного закон ом. Частиною 3 статті 4 даного З акону (в редакції Закону №2505- 4 від 25 березня 2005 року, що діє з 31 березня 2005 року) передбачено, щ о прожитковий мінімум на одн у особу, а також окремо для тих , хто відноситься до основних соціальних і демографічних груп населення, щороку затве рджується Верховною Радою Ук раїни в законі про Державний бюджет України на відповідн ий рік. Прожитковий мінімум п ублікується в офіційних вида ннях загальнодержавної сфер и розповсюдження.
Законом України «Про Держа вний бюджет України на 2008 рік т а про внесення змін до деяких законодавчих актів України» було внесено зміни до ст. 6 Зак ону України «Про соціальний захист дітей війни», відпові дно якої дітям війни до пенсі ї або щомісячного довічного грошового утримання чи держа вної соціальної допомоги, що виплачується замість пенсії , виплачується підвищення у р озмірі надбавки, встановлено ї для учасників війни. Ветера ни війни мають право на отрим ання підвищення до пенсії аб о щомісячного довічного грош ового утримання чи державної соціальної допомоги, що випл ачується замість пенсій, від повідно до цього Закону та За кону України «Про статус вет еранів війни, гарантії їх соц іального захисту» зазначене підвищення провадиться за ї х вибором згідно з одним із за конів Згідно Україн и "Про статус ветеранів війни , гарантії їх соціального зах исту" від 22.10.1993, № 3551-XII учасникам ві йни, нагородженим орденами і медалями колишнього Союзу Р СР за самовіддану працю і без доганну військову службу в т илу в роки Великої Вітчизнян ої війни, пенсії або щомісячн е довічне грошове утримання чи державна соціальна допомо га, що виплачується замість п енсії, підвищуються на 15 проце нтів прожиткового мінімуму д ля осіб, які втратили працезд атність, іншим учасникам вій ни - на 10 процентів прожитково го мінімуму для осіб, які втра тили працездатність.
Відповідач, виконуючи прип иси зазначеного закону в пер іод з 01.01.2008 року по 22.05.2008 року діяв правомірно.
Разом з тим Рішенням Консти туційного Суду України від 22 т равня 2008 року № 10-рп/2008 визнані не конституційними, серед іншог о, і положення підпункту 2 пунк ту 41 розділу ІІ Закону України «Про Державний бюджет Украї ни на 2008 рік та про внесення змі н до деяких законодавчих акт ів України».Отже, з 22.05.2008 р. відно влена дія ст. 6 Закону України „Про соціальний захист дітей війни ” в редакції до 01.01.2008 р., ві дповідно до якої дітям війни пенсії або щомісячне довічн е грошове утримання чи держа вна соціальна допомога, що ви плачується замість пенсії, п ідвищуються на 30 відсотків мі німальної пенсії за віком.
Статтею 62 Закону України „П ро Державний бюджет України на 2007 рік ” від 19 грудня 2006 року № 489-5, що набрав чинності з 1 січня 2007 року („Урядовий кур'єр” від 23 грудня 2006 року), був затвердже ний прожитковий мінімум на о дну особу, яка втратила праце здатність з 1 січня - 380 гривен ь, з 1 квітня - 387 гривень, з 1 жов тня - 395 гривень.
Зазначена стаття була змін ена Законом України від 15 бере зня 2007 року №749-5 та існує в новій редакції з 28 березня 2007 року („У рядовий кур' єр” та „Голос У країни ” від 28 березня 2007 року), я кою прожитковий мінімум для особи, яка втратила працезда тність, визначений з 1 січня - 380 гривень, з 1 квітня - 406 гриве нь, з 1 жовтня - 411 гривень. При ц ьому, зазначена стаття допов нена абзацом, яким передбаче но встановити, що для визначе ння мінімального розміру пен сії за віком відповідно до аб зацу першого частини 1 статті 28 Закону України «Про загальн ообов' язкове державне пенс ійне страхування» з 1 квітня т а з 1 жовтня 2007 року застосовуєт ься прожитковий мінімум для осіб, які втратили працездат ність, визначений абзацом п' ятим частини першої цієї ста тті, збільшений на 1 відсоток, що складає відповідно 410 грн. 06 коп.; 415 грн. 11 коп. Статтею 58 Закон у України „Про Державний бюд жет України на 2008 рік та про вне сення змін до деяких законод авчих актів України” від 28 гру дня 2007 року № 107-VI, що набрав чинно сті з 1 січня 2008 року був затвер джений прожитковий мінімум н а одну особу, яка втратила пра цездатність з 1 січня - 470 гривен ь, з 1 квітня - 481 гривня, з 1 липня - 482 гривні, з 1 жовтня - 498 гривень.
Суд вважає за необхідне заз начити, що загальносуспільні потреби - це потреби, направ лені на задоволення всього с успільства, а у цьому випадку спірні виплати направлені н а задоволення потреб обмежен ого кола споживачів, зокрема визначених законом «Про соц іальний захист дітей війни».
Крім того, Конституційний С уд України неодноразово розг лядав проблему (про що, зокрем а, зазначено у рішенні №8-рп/2005 в ід 11 жовтня 2005року по справі №1- 21/2005), пов' язану з реалізацією права на соціальний захист, н еприпустимістю обмеження ко нституційного права громадя н на достатній життєвий ріве нь, і сформулював правову поз ицію, згідно з якою Конституц ія та закони України виокрем люють певні категорії громад ян України, що потребують дод аткових гарантій соціальног о захисту з боку держави. До ни х зокрема, належать громадян и, яким пенсія призначається за спеціальними законами. У р ішеннях Конституційного Суд у України зазначалося, що піл ьги, компенсації, гарантії є в идом соціальної допомоги і н еобхідною складовою констит уційного права на достатній життєвий рівень, тому звужен ня змісту та обсягу цього пра ва шляхом прийняття нових за конів або внесення змін до чи нних законів за статтею 22 Конс титуції України не допускаєт ься.
Постановляючи судове ріше ння у даній справі, суд виходи ть з того, що конституційні пр инципи, на яких базується зді йснення прав і свобод людини і громадянина в Україні, вклю чаючи і право на пенсійне заб езпечення, передбачені статт ями 1, 3, частиною 2 статті 6, статт ею 8, частиною 2 статті 19, стаття ми 22, 23, частиною 1 статті 24 Конст итуції України, набуте у сфер і пенсійного забезпечення, н е може бути скасоване, звужен е. Правовою гарантією забезп ечення державою даного права є виконання прийнятих на себ е зобов' язань, виходячи з по ложень принципу верховенств а права, закріпленого як стат тею 8 Конституції України, так і статтею 8 Кодексу адміністр ативного судочинства Україн и.
У відповідності до ст. 99 КАС України встановлено річний строк на звернення до суду за захистом свого права. Згідно з положенням ст. 100 КАС України пропущення строку зверненн я до адміністративного суду є підставою для відмови у зад оволенні адміністративного позову за умови, якщо на цьому наполягає одна із сторін. Ві дповідач наполягав на відмов і в позові у зв' язку з пропу ском строку звернення до суд у.
Позивачка звернулася з адм іністративним позовом за зах истом своїх порушених прав д о Іллічівського районного су ду м. Маріуполя 19.11.2009 року, тобто з порушенням встановленого річного строку.
Позивачкою не надано су ду поважних причин пропуску строку звернення до суду, окр ім того, що вона не знала про т е, що має право на відповідну д оплату, дізнався лише у жовтн і 2008 року. Між тим, ці до води позивачкою не можуть бу ти визнаними поважними, оскі льки діючі Закони та рішення Конституційного Суду Україн и не є закритою інформацією, в они друкуються в засобах мас ової інформації та кожен баж аючий має можливість ознайом итись з ними в будь який час.
Враховуючи вищевиклад ене, суд вважає, що позовні вим оги ОСОБА_1 до У правління Пенсійного Фонду У країни в Іллічівському райо ні м. Маріуполя Донецької обл асті про визнання дій неправ омірними, та зобов' язання з робити нарахування доплати д о пенсії у розмірі 30 % з 01.01.2006 року по 31.12.2008 рік підлягають частков ому задоволенню.
Керуючись ст.ст.2-15, 17-18, 33-35, 41-42, 47-51, 5 6-59, 69-71, 79, 86, 87, 94, 99, 104-107, 110-112, 121, 122-143, 151-154, 158, 162, 163, 167, 185-18 6, 254 Кодексу адміністративног о судочинства України, суд,-
ПОСТАНОВИВ:
Позов ОСОБА_1 до Управління Пенсійно го Фонду України в Іллічівсь кому районі м.Маріуполя Доне цької області про визнання д ій неправомірними, та зобов' язання нарахувати та сплатит и соціальну допомогу до пенс ії у розмірі 30 % з 01.01.2006 року по 31.12.2008 рік - задовольнити частково.
Визнати неправомірним и дії Управління Пенсійного Фонду України в Іллічівськом у районі м. Маріуполя Донецьк ої області щодо не нарахуван ня ОСОБА_1 щом ісячної доплати до пенсії в р озмірі 30% мінімальної пенсії з а віком з 19.11.2008 року по 31.12.2008 рік, ви ходячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановлено ї ч.1 ст.28 Закону України «Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування», з ур ахуванням встановленого зак онодавством прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність.
Зобов' язати Управлінн я Пенсійного фонду України в Іллічівському районі м. Марі уполя Донецької області пров ести ОСОБА_1 н арахування та виплатити щомі сячну доплату до пенсії в роз мірі 30 % мінімальної пенсії за віком з 19.11.2008 року по 31.12.2008 рік, вих одячи з розміру мінімальної пенсії за віком, встановлено ї ч.1 ст.28 Закону України „Про за гальнообов' язкове державн е пенсійне страхування”, з ур ахуванням встановленого зак онодавством прожиткового мі німуму для осіб, які втратили працездатність, та з урахува нням фактично виплачених сум .
У іншій частині позовн их вимог - відмовити.
Заяву про апеляційне о скарження постанови суду мож е бути подано протягом десят и днів з дня оголошення поста нови до Донецького апеляційн ого адміністративного суду ч ерез Іллічівський районний суд м. Маріуполя .
Апеляційна скарга на пос танову суду подається до Дон ецького апеляційного адміні стративного суду через Ілліч івський районний суд міста М аріуполя протягом двадцяти днів після подання заяви про апеляційне оскарження.
Апеляційна скарга може бути подана без попереднього подання заяви про апеляційн е оскарження, якщо скарга под ається у строк, встановлений для подання заяви про апеляц ійне оскарження.
Суддя
Суд | Іллічівський районний суд м.Маріуполя |
Дата ухвалення рішення | 08.12.2009 |
Оприлюднено | 24.12.2009 |
Номер документу | 7135523 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Ясинуватський міськрайонний суд Донецької області
Гаврилюк Олександр Іванович
Адміністративне
Іллічівський районний суд м.Маріуполя
Іванченко Алла Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні