ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м.Харків, пр. Науки, 5
У Х В А Л А
19.10.2017р. Справа № 905/1813/17
Заступник військового прокурора Маріупольського гарнізону в інтересах держави в особі:
Міністерства оборони України, м. Київ (позивач-1),
Квартирно-експлуатаційного відділу м. Луганська, м. Слов`янськ (позивач-2)
до відповідача: Мангушської районної державної адміністрації Донецької області, смт. Мангуш Донецької області
про визнання незаконним та скасування розпорядження, скасування реєстрації права власності
Суддя Матюхін В.І.
Представники:
прокуратури: Чалий М.Г. посвідчення, Чекирда О.С. посвідчення;
позивача-1: Мазур Л.Б., - ст. офіцер схід. тер. юр. відділу;
позивача-2: Курочкін Р.В. нач. від., ОСОБА_1 за дов.;
відповідача: не з`явився.
Заступник військового прокурора Маріупольського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Луганськ звернувся до господарського суду з позовом до Мангушської районної державної адміністрації Донецької області про:
-визнання незаконним та скасування розпорядження голови Першотравневої районної державної адміністрації Донецької області від 27.10.2003р. №401 Про погодження схеми поділу та видачу державних актів на право власності на землю громадянам, власникам сертифікатів в частині погодження схеми поділу земель пайового фонду КСП Шлях Ілліча, ПП Хлібороб, ПП Руденко на земельні частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та передачі у власність земельної ділянки № НОМЕР_1 площею 4,16га гр. ОСОБА_2 та земельної ділянки № НОМЕР_2 площею 4,16га гр. ОСОБА_3 ;
-скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки:
ь площею 4,16га від 29.08.2013р. за №2495853, кадастровий №1423982200:05:000:0355, яка на праві власності належить ОСОБА_3 ;
ь площею 4,16га від 08.06.2013р. за №1335296 кадастровий №1423982200:05:000:0356, яка на праві власності належить ОСОБА_2 .
В обґрунтування позову прокурор посилається на те, що розпорядженням допущено накладення та перетин земель військового містечка № НОМЕР_3 з розпайованими земельними ділянками фізичним особам, чим фактично здійснено відчуження земель державної власності.
Представник Міністерства оборони України в судовому засіданні 12.10.2017р. заявив, що міністерство відповідно до Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України» опосередковано через свої структури може здійснювати господарську діяльність з метою одержання додаткових джерел фінансування життєдіяльності військ (сил), в той же час в спірних правовідносинах воно (саме як міністерство) не є суб`єктом господарської діяльності.
Представники Квартирно-експлуатаційного відділу м. Луганська у судовому засіданні 12.10.2017р. пояснили, що відділ відповідно до положення може здійснювати господарську діяльність, в той же час їх думки щодо того чи є Квартирно-експлуатаційний відділ м. Луганська суб`єктом господарської діяльності в спірних правовідносинах розділились.
Представник прокуратури у судовому засіданні 12.10.2017р. вирішення питання: «Чи є Міністерство оборони України і Квартирно-експлуатаційний відділ м. Луганська суб`єктами господарської діяльності в спірних відносинах?» залишив на розсуд суду.
Мангушська районна державна адміністрація свого представника у судове засідання жодного разу не направила, але надала заперечення проти позову, в яких, зокрема, зазначила, що адміністрація при прийнятті розпорядження голови райдержадміністрації від 27.10.2003р. №401 «Про погодження схеми поділу та видачу державних актів на право власності на землю громадянам, власникам сертифікатів» не була суб`єктом господарської діяльності в спірних відносинах і при цьому послалась на ч.1 ст.8 Господарського кодексу України.
Представники прокуратури і позивачів у судовому засіданні 12.10.2017р. погодились з твердженням Мангушської районної державної адміністрації про те, що адміністрація не є суб`єктом господарської діяльності в спірних правовідносинах.
У судовому засіданні 19.10.2017р. Міністерство оборони України з посиланням на постанову Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011р. № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», зокрема на п.1.2.4., заявило, що даний спір підвідомчий господарським судам України. Одночасно представник міністерства пояснив, що згідно Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України» реєстрація військових частин як суб`єктів господарської діяльності проводиться Міноборони і їм видається свідоцтво про реєстрацію військової частини як суб`єкта господарської діяльності у Збройних Силах України.
Прокурор вимоги суду, зазначені в ухвалах про відкладення розгляду справи не виконав, правове обґрунтування і докази того, що позивачі і відповідач є суб`єктами господарської діяльності в спірних відносинах, не надав.
Позивачі правове обґрунтування на питання: «Чи є Квартирно-експлуатаційний відділ м. Луганська суб`єктом господарської діяльності в спірних відносинах?» не надали, так само як і не надали свідоцтво про реєстрацію Квартирно-експлуатаційного відділу м. Луганська як суб`єкта господарської діяльності у Збройних Силах України.
Прокуратурою заявлене клопотання про проведення судової землевпорядної експертизи, яке долучене до матеріалів справи.
Зважаючи на те, що:
- відповідно до п.6 ч.1 ст.12 Господарського процесуального кодексу України господарським судам підвідомчі справи у спорах, що виникають із земельних відносин, в яких беруть участь суб`єкти господарської діяльності, за винятком тих, що віднесено до компетенції адміністративних судів, тобто згідно зазначеної процесуальної норми господарським судам підвідомчі не усі земельні спори, у яких беруть участь особи, зазначені у ст.1 Господарського процесуального кодексу України, а тільки ті земельні спори, у яких беруть участь суб`єкти господарської діяльності і для правильного визначення чи даний спір підвідомчий господарським судам необхідно встановити чи позивачі і відповідач (будь-хто є суб`єктами господарської діяльності в спірних відносинах;
- згідно ст.118 Конституції України «виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації»;
- ст.1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» передбачено: «Виконавчу владу в областях і районах, містах Києві та Севастополі здійснюють місцеві державні адміністрації. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою. Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади»;
- приписами ч.1 ст.8 Господарського кодексу України встановлено: «Держава, органи державної влади та органи місцевого самоврядування не є суб`єктами господарювання», тобто Мангушська районна державна адміністрація у спірних відносинах не є суб`єктом господарської діяльності;
- відповідно до п.1 положення про Міністерство оборони України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 листопада 2014 р. № 671 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 жовтня 2016 р. № 730) Міністерство оборони України (Міноборони) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України. Міноборони є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, який забезпечує формування та реалізує державну політику з питань національної безпеки у воєнній сфері, сфері оборони і військового будівництва у мирний час та особливий період. Міноборони є органом військового управління, у підпорядкуванні якого перебувають Збройні Сили. Тобто, у спірних відносинах Міноборони також не є суб`єктом господарської діяльності;
- згідно ч.1 ст.1 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України» господарська діяльність у Збройних Силах України - це специфічна діяльність військових частин, закладів, установ та організацій Збройних Сил України (далі - військові частини), пов`язана із забезпеченням їх повсякденної життєдіяльності і яка передбачає ведення підсобного господарства, виробництво продукції, виконання робіт і надання послуг, передачу в оренду рухомого та нерухомого військового майна (за винятком озброєння, боєприпасів, бойової та спеціальної техніки) в межах і порядку, визначених цим Законом;
- відповідно до ч.1 ст.3 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України» суб`єктами господарської діяльності у Збройних Силах України є військові частини, заклади, установи та організації Збройних Сил України, які утримуються за рахунок коштів Державного бюджету України, ведуть відокремлене господарство, мають кошторис надходжень та видатків, рахунки в установах банків, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням;
- ст.4 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України» встановлено: «Порядок реєстрації військових частин як суб`єктів господарської діяльності у Збройних Силах України визначається Кабінетом Міністрів України»;
- на підставі статей 4 і 10 Закону України "Про господарську діяльність у Збройних Силах України" Кабінет Міністрів України постановою від 3 травня 2000 р. N 749 затвердив Порядок реєстрації військових частин як суб`єктів господарської діяльності у Збройних Силах, п.2 якого передбачено, що «реєстрації підлягають військові частини, заклади, установи та організації Збройних Сил (далі - військові частини), які здійснюють господарську діяльність з метою одержання додаткових джерел фінансування життєдіяльності військ (сил) для підтримання на належному рівні їх бойової та мобілізаційної готовності, шляхом включення до реєстру військових частин як суб`єктів господарської діяльності»;
- згідно п.3 Порядку реєстрації військових частин як суб`єктів господарської діяльності у Збройних Силах «реєстрація військових частин як суб`єктів господарської діяльності проводиться Міноборони відповідно до цього Порядку та Положення про порядок ведення реєстру військових частин як суб`єктів господарської діяльності, що затверджується Міноборони»;
- п.6 Порядку реєстрації військових частин як суб`єктів господарської діяльності у Збройних Силах встановлено: «У разі реєстрації військової частини як суб`єкта господарської діяльності Міноборони видає свідоцтво за зразком згідно з додатком 3. Військова частина у десятиденний термін з моменту одержання зазначеного свідоцтва інформує про свою реєстрацію податковий орган та орган Державного казначейства за своїм місцезнаходженням. У разі зміни місцезнаходження, найменування та інших відомостей військова частина у такий же термін зобов`язана в установленому порядку повідомити про це зазначені органи»;
- ні прокурором, ні позивачами не доведено, що Квартирно-експлуатаційний відділ м. Луганська зареєстрований Міністерством оборони України як суб`єктів господарської діяльності у Збройних Силах і має свідоцтво про реєстрацію військової частини як суб`єкта господарської діяльності у Збройних Силах;
- позивачі не надали суду свідоцтво про реєстрацію Квартирно-експлуатаційного відділу м. Луганська як суб`єкта господарської діяльності у Збройних Силах Україниі відповідні відомості у доступних суду довідниках відсутні;
- в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань у розділі «Види діяльності» Квартирно-експлуатаційного відділу м. Луганська зазначений тільки один вид діяльності - код КВЕД 84.22 «Діяльність у сфері оборони (основний)» і не зазначено жодного виду господарської діяльності (коди згідно з КВЕД), здійснення якої дозволяється військовим частинам Збройних Сил, зазначеного у переліку видів господарської діяльності, здійснення якої дозволяється військовим частинам Збройних Сил, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 липня 2000 р. № 1171 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2015 р. № 769);
- строк вирішення спору, встановлений ст.69 Господарського процесуального кодексу України (з урахуванням продовження на 15 днів), сплинув,
господарський суд вважає, що:
·у спірних відносинах сторони по даній справі не є суб`єктами господарської діяльності;
·даний спір не підлягає вирішенню в господарських судах України;
·провадження у справі підлягає припиненню на підставі п.1 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України, згідно якого господарський суд припиняє провадження у справі, якщо спір не підлягає вирішенню в господарських судах України.
На підставі викладеного, ст.118 Конституції України, ст.ст.1, 3, 4 Закону України «Про господарську діяльність у Збройних Силах України», положення про Міністерство оборони України, Порядку реєстрації військових частин як суб`єктів господарської діяльності у Збройних Силах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 травня 2000 р. № 749 і керуючись п.6 ч.1 ст.12, п.1 ч.1 ст.80 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
У Х В А Л И В:
Провадження у справі, порушеній за позовом заступника військового прокурора Маріупольського гарнізону в інтересах держави в особі Міністерства оборони України, Квартирно-експлуатаційного відділу м. Луганська до Мангушської районної державної адміністрації Донецької області про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Першотравневої районної державної адміністрації Донецької області від 27.10.2003р. №401 Про погодження схеми поділу та видачу державних актів на право власності на землю громадянам, власникам сертифікатів в частині погодження схеми поділу земель пайового фонду КСП Шлях Ілліча, ПП Хлібороб, ПП Руденко на земельні частки (паї) для ведення товарного сільськогосподарського виробництва та передачі у власність земельної ділянки №299 площею 4,16га гр. ОСОБА_2 та земельної ділянки № НОМЕР_2 площею 4,16га гр. ОСОБА_3 і скасування державної реєстрації права власності на земельні ділянки: площею 4,16га від 29.08.2013р. за №2495853, кадастровий №1423982200:05:000:0355, яка на праві власності належить ОСОБА_3 ; площею 4,16га від 08.06.2013р. за №1335296 кадастровий №1423982200:05:000:0356, яка на праві власності належить ОСОБА_2 , припинити.
Суддя В.І. Матюхін
Надруковано примірників:
1 - до справи;
1 - позивачу;
1 - відповідачу.
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 18.10.2017 |
Оприлюднено | 22.09.2022 |
Номер документу | 69919866 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні