Постанова
від 30.10.2017 по справі 816/1762/17
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 жовтня 2017 року м. ПолтаваСправа № 816/1762/17

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Сич С.С.,

за участю:

секретаря судового засідання - Бурнаховської Ю.Р.,

представника позивача - ОСОБА_1,

представників відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом Горішньоплавнівського міського центру зайнятості до Управління Держпраці у Полтавській області про скасування рішення, -

В С Т А Н О В И В:

06 жовтня 2017 року Горішньоплавнівський міський центр зайнятості /надалі - позивач/ звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Управління Держпраці у Полтавській області /надалі - відповідач/ про скасування припису від 31.08.2017 № 16-02-242/674-534.

В обґрунтування позовних вимог позивачем зазначено, що оскаржуваний припис підлягає скасуванню, як такий що суперечить вимогам чинного законодавства, оскільки припинення реєстрації безробітного ОСОБА_4 здійснено у встановлений законодавством строк, а саме на 31 робочий день невідвідування безробітним центру зайнятості. При цьому початок перебігу строку визначено на підставі норм Цивільного кодексу України. Вважає, що правомірно здійснив припинення реєстрації безробітного ОСОБА_4 у строк, передбачений законодавством.

23 жовтня 2017 року до суду надійшли письмові заперечення проти адміністративного позову, у яких відповідач просить відмовити у задоволенні позову, посилаючись на те, що всупереч вимогам абз. 2 п. 2 п. 37 Порядку реєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 № 198, позивачем порушено термін припинення реєстрації безробітного протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (на 31-ий день) та припинено реєстрацію на 32 день. Вважає, що перебіг 30-денного строку починається з 06.06.2017 та 19.07.2017 має бути припинена реєстрація безробітного. Однак, рішення про припинення реєстрації безробітного ОСОБА_4 прийнято позивачем 20.07.2017 /а.с. 31-34/.

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.

Представники відповідача у судовому засіданні проти позову заперечували, просили відмовити у задоволенні позовних вимог.

Суд, заслухавши пояснення представників сторін, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що Горішньоплавнівський міський центр зайнятості (ідентифікаційний код 22533903) зареєстрований як юридична особа 26.03.1991; до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис про перебування юридичної особи у процесі припинення з 22.12.2016 за рішенням засновників /а.с. 50 - 54/.

У період з 28.08.2017 по 31.08.2017 заступником начальника відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів ОСОБА_5 на підставі наказу Управління Держпраці у Полтавській області від 24.07.2017 № 42 /а.с. 41-42/ та направлення на перевірку від 22.08.2017 № 1237 /а.с. 35/ проведено планову перевірку на предмет додержання вимог загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття у діяльності Горішньоплавнівського міського центру зайнятості, за результатами якої складено акт перевірки додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття № 16-02-242/674 /а.с. 43-46/.

В акті перевірки, серед іншого, зафіксовано, що наказом центру зайнятості від 30.05.2017 № НТ170530 гр. ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1 (заява про надання статусу безробітного від 24.05.2017) надано статус безробітного з 24.05.2017. Наказом від 31.05.2017 № НТ170531 ОСОБА_4 (заява про призначення виплати допомоги по безробіттю від 24.05.2017) призначено допомогу по безробіттю як застрахованій особі безурахування страхованого стажу відповідно до частин 2, 4 ст. 22, частини 3 ст. 23 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" протягом 659 к. д. (передпенсійний вік) з 31.05.2017 по 20.03.2019. Відповідно до "Персональної картки" безробітного в розділі "Останнє місце роботи (документи) зазначено дату звільнення з роботи "02.02.2016 року", причина звільнення - ст.38 КЗпПУ (неповажн. прич.) (пп.а п.7 ст.26 ПВОіВС), Розторгнення безстрок. труд. договору з ініціативи працівн. без поваж. прич.(для військовосл. включно)", "трудовий стаж за останні 12 місяців, що передують реєстрації" зазначено "0 місяців", "страховий стаж за останні 12 місяців, що передують реєстрації" - "0 місяців", загальний страховий стаж склав 22 роки. Наказом від 31.05.2017 НТ170531 особі скорочено виплату допомоги по безробіттю відповідно до пп. 1 п.5 ст.31 ЗУпЗДССВБ (звільнення з останнього місця роботи чи служби за власним бажанням) на 90 календарних днів з 31.05.2017 по 28.08.2017. Цим же наказом гр. ОСОБА_4 скорочено виплату допомоги по безробіттю у зв'язку з недотриманням рекомендацій щодо сприяння працевлаштуванню відповідно до пп. 5 ч. 5 ст. 31 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" на 15 к.д. з 29.08.2017 по 12.09.2017 (в додатку 1 до "Персональної картки" проти дати "31.05.2017" значиться напис "не з'явився на прийом до ЦЗ"). Наказом від 12.06.2017 № НТ170612 безробітному ОСОБА_4 у зв'язку із недотриманням рекомендацій щодо сприяння працевлаштуванню відповідно пп. 5 ч. 5 ст. 31 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" скорочено виплату допомоги по безробіттю на 30 к.д. з 13.09.2017 по 12.10.2017 (в додатку 1 до "Персональної картки" проти дати "12.06.2017" в наявності напис "не з'явився на прийом до ЦЗ"). Відповідно до даних, внесених до графи "заплановані дата та час відвідування" до додатку 1 до "Персональної картки" зазначена дата прийняття рішення - "06.06.17 року" про наступне відвідування - "12.06.17", а 12.06.17 значиться напис "не з'явився на прийом до ЦЗ". Наказом від 20.07.2017 №НТ170720 гр. ОСОБА_4 з 07.06.2017 (в додатку 1 до "Персональної картки" зазначено останнє відвідування безробітного 06.06.2017) припинено виплату допомоги по безробіттю за невідвідування без поважних причин державної служби зайнятості 30 і більше календарних днів відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 31 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випад безробіття". У зв'язку з невідвідуванням ОСОБА_4 без поважних причин територіального органу протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (06.06.2017) центр зайнятості припинив реєстрацію безробітного з 20.07.2017 (наказ від 20.07.2017 №НТ170720). При цьому, всупереч вимог абз. 2 п. 2 п. 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 № 198, центром зайнятості порушено термін припинення реєстрації (протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (крім тих, що беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, проходять професійне навчання за направленням центру зайнятості, зайняті працею, пов'язаною з організацією підготовки та проведенням виборні Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів) (на 31-і день), припинено на 32-й день /а.с.44, зворот а.с. 44/.

За результатами проведеної перевірки, оформленої актом № 16-02-242/674, Управління Держпраці у Полтавській області, винесено припис № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року /а.с. 47-49/, яким приписано забезпечити виконання вимог абз. 2 п. 2 п. 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 № 198, в частині терміну припинення реєстрації протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (крім тих, що беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, проходять професійне навчання за направленням центру зайнятості, зайняті працею, пов'язаною з організацією підготовки та проведенням виборні Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів) (на 31-ий день).

У приписі зазначено про необхідність у строк до 30 вересня 2017 року письмово інформувати (із наданням підтверджуючих документів) про виконання вимог припису Управління Держпраці у Полтавській області.

Позивач не погодився з приписом Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року та звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Відповідно до частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Надаючи оцінку оскаржуваному припису Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до частини 1 статті 14 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 02.03.2000 №1533-ІІІ /у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин/ державний нагляд у сфері страхування на випадок безробіття здійснюють центральні органи виконавчої влади, що реалізують державну політику у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття, має право безперешкодно здійснювати в адміністративних приміщеннях робочих органів виконавчої дирекції Фонду перевірки з питань призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення, передбачених загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, ознайомлюватися під час перевірок з інформацією, документами і матеріалами та одержувати від Фонду необхідні для виконання повноважень копії або витяги з документів.

За змістом частини 2 статті 14 цього Закону метою державного нагляду є контроль за дотриманням законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють відносини у сфері страхування на випадок безробіття.

Згідно з пунктом 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 /надалі - Положення №96/, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов'язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов'язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Відповідно до підпункту 12 пункту 4 Положення № 96 Держпраці здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням фондами загальнообов'язкового державного соціального страхування законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Пунктом 7 Положення № 96 передбачено, що Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до підпункту 6 пункту 6 Положення про територіальні органи Державної служби України з питань праці, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 27.03.2015 № 340 /у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин/, Управління Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право проводити безперешкодно перевірки в адміністративних приміщеннях робочих органів виконавчих дирекцій Фонду соціального страхування України, Фонду загальнообов'язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття (далі - фонди загальнообов'язкового державного соціального страхування) з питань призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення, передбачених загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням, з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб, ознайомлюватися під час проведення перевірок з відповідними інформацією, документами і матеріалами та отримувати від фондів загальнообов'язкового державного соціального страхування необхідні для виконання повноважень Управління Держпраці копії або витяги з документів.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V /надалі - Закон №877-V/.

За приписами частини 4 статті 2 Закону №877-V заходи контролю здійснюються органами Державної фіскальної служби (крім митного контролю на кордоні), державного нагляду за дотриманням вимог ядерної та радіаційної безпеки (крім здійснення державного нагляду за провадженням діяльності з джерелами іонізуючого випромінювання, діяльність з використання яких не підлягає ліцензуванню), державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду у сфері господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім діяльності з переказу коштів, фінансових послуг з ринку цінних паперів, похідних цінних паперів (деривативів) та ринку банківських послуг), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.

Відповідно до приписів частини 6 статті 6 Закону №877-V за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім'я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім'я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.

Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб'єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.

Пунктом 7 Порядку здійснення проведення перевірок посадовими особами Державної інспекції України з питань праці та її територіальних органів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 02 липня 2012 року № 390 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 30.07.2012 № 1291/21603, визначено, що за результатами перевірки складається акт перевірки. У разі виявлення порушень законодавства про працю та загальнообов'язкове державне соціальне страхування вносяться приписи про усунення виявлених порушень, вживаються заходи щодо притягнення до відповідальності винних осіб згідно із вимогами чинного законодавства.

Матеріалами справи підтверджено, що за результатами проведеної відповідачем планової перевірки на предмет додержання вимог загальнообов'язкового державного соціального страхування на випадок безробіття у діяльності Горішньоплавнівського міського центру зайнятості, складено акт перевірки додержання законодавства про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття № 16-02-242/674 від 31.08.2017 /а.с. 43-46/, у якому зафіксовано, що наказом центру зайнятості від 30.05.2017 № НТ170530 гр. ОСОБА_4, ІНФОРМАЦІЯ_1 (заява про надання статусу безробітного від 24.05.2017) надано статус безробітного з 24.05.2017. Наказом від 31.05.2017 № НТ170531 ОСОБА_4 (заява про призначення виплати допомоги по безробіттю від 24.05.2017) призначено допомогу по безробіттю як застрахованій особі безурахування страхованого стажу відповідно до частин 2, 4 ст. 22, частини 3 ст. 23 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" протягом 659 к. д. (передпенсійний вік) з 31.05.2017 по 20.03.2019. Відповідно до "Персональної картки" безробітного в розділі "Останнє місце роботи (документи) зазначено дату звільнення з роботи "02.02.2016 року", причина звільнення - ст.38 КЗпПУ (неповажн. прич.) (пп.а п.7 ст.26 ПВОіВС), Розторгнення безстрок. труд. договору з ініціативи працівн. без поваж. прич.(для військовосл. включно)", "трудовий стаж за останні 12 місяців, що передують реєстрації" зазначено "0 місяців", "страховий стаж за останні 12 місяців, що передують реєстрації" - "0 місяців", загальний страховий стаж склав 22 роки. Наказом від 31.05.2017 НТ170531 особі скорочено виплату допомоги по безробіттю відповідно до пп. 1 п.5 ст.31 ЗУпЗДССВБ (звільнення з останнього місця роботи чи служби за власним бажанням) на 90 календарних днів з 31.05.2017 по 28.08.2017. Цим же наказом гр. ОСОБА_4 скорочено виплату допомоги по безробіттю у зв'язку з недотриманням рекомендацій щодо сприяння працевлаштуванню відповідно до пп. 5 ч. 5 ст. 31 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" на 15 к.д. з 29.08.2017 по 12.09.2017 (в додатку 1 до "Персональної картки" проти дати "31.05.2017" значиться напис "не з'явився на прийом до ЦЗ"). Наказом від 12.06.2017 № НТ170612 безробітному ОСОБА_4 у зв'язку із недотриманням рекомендацій щодо сприяння працевлаштуванню відповідно пп. 5 ч. 5 ст. 31 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" скорочено виплату допомоги по безробіттю на 30 к.д. з 13.09.2017 по 12.10.2017 (в додатку 1 до "Персональної картки" проти дати "12.06.2017" в наявності напис "не з'явився на прийом до ЦЗ"). Відповідно до даних, внесених до графи "заплановані дата та час відвідування" до додатку 1 до "Персональної картки" зазначена дата прийняття рішення - "06.06.17 року" про наступне відвідування - "12.06.17", а 12.06.17 значиться напис "не з'явився на прийом до ЦЗ". Наказом від 20.07.2017 №НТ170720 гр. ОСОБА_4 з 07.06.2017 (в додатку 1 до "Персональної картки" зазначено останнє відвідування безробітного 06.06.2017) припинено виплату допомоги по безробіттю за невідвідування без поважних причин державної служби зайнятості 30 і більше календарних днів відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 31 ЗУ "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випад безробіття". У зв'язку з невідвідуванням ОСОБА_4 без поважних причин територіального органу протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (06.06.2017) центр зайнятості припинив реєстрацію безробітного з 20.07.2017 (наказ від 20.07.2017 №НТ170720). При цьому, всупереч вимог абз. 2 п. 2 п. 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013 № 198, центром зайнятості порушено термін припинення реєстрації (протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (крім тих, що беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, проходять професійне навчання за направленням центру зайнятості, зайняті працею, пов'язаною з організацією підготовки та проведенням виборні Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів) (на 31-і день), припинено на 32-й день /а.с.44, зворот а.с. 44/.

Із витягу з наказів про прийняті рішення по особі ОСОБА_4 встановлено, що наказом Горішньоплавнівського міського центру зайнятості від 30.05.2017 № НТ170530 громадянину ОСОБА_4 надано статус безробітного з 24.05.2017 /а.с. 66/.

Згідно із додатком № 1 до персональної картки ОСОБА_4 № 165416022400002 "Відвідування центру зайнятості, надані послуги, рекомендації щодо сприяння працевлаштуванню" дата останнього відвідування ОСОБА_4 - 06.06.2017 /а.с. 72/, цією ж датою центром зайнятості прийнято рішення про наступне відвідування - 12.06.2017, на відвідування 12.06.2017 ОСОБА_4 не з'явився.

Наказом Горішньоплавнівського міського центру зайнятості від 20.07.2017 № НТ170720 з 20.07.2017 припинено реєстрацію безробітного у зв'язку з невідвідуванням без поважних причин територіального органу протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування відповідно до абзацу 2 пп. 2 п. 37 Порядку /а.с. 67/.

Надаючи оцінку твердженням відповідача про порушення позивачем терміну припинення реєстрації безробітного ОСОБА_4, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини 1 статті 2 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 № 5067-VI відносини у сфері зайнятості населення регулюються Конституцією України, цим Законом, Кодексом законів про працю України, Господарським та Цивільним кодексами України, Законом України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", іншими актами законодавства.

Статтею 43 Закону України "Про зайнятість населення" передбачено, що статусу безробітного може набути: 1) особа працездатного віку до призначення пенсії (зокрема на пільгових умовах або за вислугу років), яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів, готова та здатна приступити до роботи; 2) інвалід, який не досяг встановленого статтею 26 Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування" пенсійного віку та отримує пенсію по інвалідності або соціальну допомогу відповідно до законів України "Про державну соціальну допомогу інвалідам з дитинства та дітям-інвалідам" та "Про державну соціальну допомогу особам, які не мають права на пенсію, та інвалідам"; 3) особа, молодша 16-річного віку, яка працювала і була звільнена у зв'язку із змінами в організації виробництва і праці, зокрема припиненням або перепрофілюванням підприємств, установ та організацій, скороченням чисельності (штату) працівників.

Статус безробітного надається зазначеним у частині першій цієї статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування.

Порядок реєстрації, перереєстрації та ведення обліку громадян, які шукають роботу, і безробітних у територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, визначається Кабінетом Міністрів України.

Згідно з пунктом 2 частини 2 статті 44 зазначеного Закону зареєстровані безробітні зобов'язані відвідувати територіальний орган центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, в якому він зареєстрований як безробітний у визначений і погоджений з ним час, але не рідше ніж один раз на тридцять календарних днів.

Пунктом 29 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.03.2013, № 198 /надалі - Порядок № 198/, визначено, що дата наступного відвідування безробітним центру зайнятості, в якому він зареєстрований, встановлюється центром зайнятості не рідше ніж один раз на 30 календарних днів за погодженням з безробітним, що зазначається в додатку до персональної картки.

Відповідно до пункту 7 частини 1 статті 45 Закону реєстрація безробітного припиняється у разі невідвідування без поважних причин центру зайнятості протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування .

Згідно з абзацом 2 підпунктом 2 пункту 37 Порядку № 198 центр зайнятості припиняє реєстрацію: у разі невідвідування без поважних причин центру зайнятості: протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування (крім тих, що беруть участь у громадських та інших роботах тимчасового характеру, проходять професійне навчання за направленням центру зайнятості, зайняті працею, пов'язаною з організацією підготовки та проведенням виборів Президента України, народних депутатів України, місцевих виборів) (на 31-й день).

Таким чином, за загальним правилом у разі невідвідування безробітним без поважних причин центру зайнятості протягом 30 робочих днів з дати прийняття рішення про таке відвідування центр зайнятості повинен припинити реєстрацію безробітного на 31-й день.

Суд враховує, що ані Законом України "Про зайнятість населення", ані Порядком № 198 не передбачено положень щодо початку та закінчення строку 30 робочих днів, відтак застосуванню підлягають норми Цивільного кодексу України щодо обчислення строків.

Згідно із частиною 1 статті 251 Цивільного кодексу України строком є певний період у часі, зі спливом якого пов'язана дія чи подія, яка має юридичне значення.

Статтею 253 Цивільного кодексу України встановлено, що перебіг строку починається з наступного дня після відповідної календарної дати або настання події, з якою пов'язано його початок.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що перебіг строку 30 робочих днів, передбаченого пунктом 7 частини 1 статті 45 Закону України "Про зайнятість населення" та підпунктом 2 пункту 37 Порядку № 198, починається з наступного дня після дати прийняття рішення про відвідування центру зайнятості, тобто з першого робочого дня невідвідування безробітним центру зайнятості, оскільки в силу вимог пункту 29 Порядку № 198 дата наступного відвідування безробітним центру зайнятості встановлюється центром зайнятості за погодженням з безробітним, тобто в день його відвідування.

Аналогічна позиція викладена у листі Державної служби зайнятості від 30.08.2017 № 33/01/4769-17, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 10/.

Твердження відповідача про те, що перебіг вказаного строку починається безпосередньо з врахуванням дня прийняття рішення про відвідування центру зайнятості не ґрунтується на системному аналізі норм законодавства та є помилковим.

Рішення про відвідування безробітного ОСОБА_4 прийнято Горішньоплавнівским міським центром зайнятості 06.06.2017, перебіг строку невідвідування безробітним центром зайнятості (30 робочих днів) розпочався 07.06.2017 і закінчився 19.07.2017, а 31-й робочий день припав на 20.07.2017.

Відтак, Горішньоплавнівским міським центром зайнятості прийнято наказ про припинення реєстрації безробітного ОСОБА_4 від 20.07.2017 № НТ190720 у відповідності до вимог Закону України "Про зайнятість населення" та пункту 37 Порядку № 198, натомість висновок перевірки, оформленої актом від 31.08.2017 № 16-02-242/674, про порушення позивачем абз. 2 п. 2 п. 37 Порядку № 198 є помилковим.

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п'яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до частини 8 статті 7 Закону №877-V припис - обов'язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб'єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства . Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб'єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.

Враховуючи наведене, оскільки висновки акту перевірки від 31.08.2017 № 16-02-242/674 про порушення позивачем абз. 2 п. 2 п. 37 Порядку № 198 є помилковими, припис Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року не ґрунтується на вимогах законодавства України, а тому є неправомірним.

Крім того, суд зазначає, що зі змісту припису Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року неможливо достовірно визначити спосіб його виконання.

Зважаючи на те, що припис Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року є правовим актом індивідуальної дії та згідно з частиною другою статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі його неправомірності, визнається судом протиправним і скасовується , суд вважає за необхідне, відповідно до частини другої статті 11 Кодексу адміністративного судочинства України, вийти за межі позовних вимог про скасування припису Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року, натомість визнати протиправним та скасувати припис Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року.

Таким чином, позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 7, 8, 9, 10, 11, 71, 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, -

П О С Т А Н О В И В:

Адміністративний позов Горішньоплавнівського міського центру зайнятості до Управління Держпраці у Полтавській області про скасування рішення задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Управління Держпраці у Полтавській області № 16-02-242/674-534 від 31 серпня 2017 року.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Полтавський окружний адміністративний суд шляхом подання апеляційної скарги протягом десяти днів з дня проголошення постанови з одночасним надісланням її копії до суду апеляційної інстанції. У разі застосування судом частини третьої статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Повний текст постанови складено 06 листопада 2017 року.

Суддя С.С. Сич

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.10.2017
Оприлюднено06.11.2017
Номер документу70009374
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —816/1762/17

Постанова від 22.01.2018

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 07.12.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 29.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Ухвала від 29.11.2017

Адміністративне

Харківський апеляційний адміністративний суд

Катунов В.В.

Постанова від 30.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 09.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

Ухвала від 09.10.2017

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Сич

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні