Постанова
від 26.10.2017 по справі 818/1350/17
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 жовтня 2017 р. Справа № 818/1350/17

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Соп'яненка О.В.,

за участю секретаря судового засідання - Усенко І.М.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Білопільському, Лебединському, Сумському районах, м.Сумах управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Сумській області ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування припису,-

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом, який мотивує тим, що відповідачем проведено перевірку дотримання земельного законодавства. За наслідками перевірки складено акт про використання позивачем земельної ділянки площею 38,6719 га без документів, що підтверджують право на її використання. 07.09.2017 винесено постанову про накладення адміністративного стягнення за самовільне використання земельної ділянки. Крім того, відповідачем видано припис, яким зобов'язано позивача в 30-денний термін усунути порушення земельного законодавства шляхом звільнення ділянки або оформлення права на її використання. Вважає припис протиправним.

Перевірка була проведена відповідачем без попередження Басівської сільської ради та без участі позивача. Приписом інспектор зобов'язує позивача оформити право користування земельною ділянкою, але тривалий час цьому перешкоджає саме ГУ Держгеокадастру у Сумській області. ОСОБА_1 з 2015 року намагається оформити право на користування земельною ділянкою, але через численні відмови не може цього зробити тривалий час. Судовим рішенням визнано, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області не погоджує проект землеустрою незаконно. Вже після рішення суду проект знаходиться на черговому затвердженні з яким ГУ Держгеокадастру у Сумській області зволікає.

Просить визнати протиправним та скасувати припис про усунення порушень вимог земельного законодавства від 07.09.2017

В судовому засіданні позивач та представник позивача позов підтримали із зазначених підстав. Пояснили, що позивач використовує ділянку та сплатив орендну плату, хоча договір оренди не був укладений з вини відповідача. Вважають, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області штучно створює підстави для притягнення позивача до відповідальності та винесення припису.

Відповідач позов не визнав. Пояснив, що перевірка проводилась згідно наказу ГУ Держгеокадастру у Сумській області, який видано у зв'язку із надходженням повідомлення від УСБУ в Сумській області про самовільне використання земельної ділянки. Здійснювалась перевірка об'єкту - земельної ділянки. В такому випадку законодавство не вимагає попередження сільської ради про проведення перевірки. В ході перевірки встановлено, що земельну ділянку площею близько 38 га використовує позивач для вирощування сільськогосподарський культур. Належним чином оформлених документів на право використання ділянки не має. В зв'язку з самовільним користування землею інспектором видано припис про усунення виявлених порушень, в якому вимагається звільнити ділянки або оформити право її використання. Видання таких приписів належить до компетенції інспектора. Намагання позивача укласти договір оренди ділянки не надає прав її використання, оскільки таке право виникає лише після укладення договору та його державної реєстрації. Просить в задоволенні позову відмовити.

Представник 3-ї особи - ГУ Держгеокадастру у Сумській області також вважає позов не обґрунтованим. В ході перевірки інспектором встановлено факт самовільного використання позивачем земельної ділянки, чого сам позивач не заперечує. Такі дії є порушенням земельного законодавства, а тому інспектором правомірно видано припис про усунення порушень.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позов задоволенню не підлягає. Судом встановлено, що ГУ Держгеокадастру у Сумській області 01.09.2017 видано наказ № 673-ДК про здійснення заходу державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форма власності щодо земельної ділянки орієнтовною площею 38,67 га на території с. Басівка Сумського району. Проведення перевірки в термін з 01.09.2017 по 14.09.2017 доручено державному інспектору у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України ОСОБА_2 (а.с. 18). За наслідками перевірки інспектором складено акт від 01.09.2017 № 673-ДК/589АП/09/01/-17, з якого вбачається, що в ході перевірки встановлено факт використання ОСОБА_1 земельної ділянки площею 38,6719 га кадастровий номер 5924780700:11:003:0003 державної форми власності, що знаходиться на території Басівської сільської ради Сумського району за межами населених пунктів (а.с. 8-9). 07 вересня 2017 року державним інспектором ГУ Держгеокадастру у Сумській області винесено припис № 673-ДК/0231Пр/03/01/-17, яким зобов'язано ОСОБА_1 в 30-денний термін вжити заходи щодо усунення порушення земельного законодавства шляхом звільнення самовільно зайнятої земельної ділянки або оформлення відповідного права на неї. Припис отримано позивачем 07.09.2017 (а.с. 15).

Відповідно до ст. 5 ч.ч. 1,2 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі. Державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Відповідно до ст. 10 ч. 1, зазначеного закону, державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право: безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності; у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;

Відповідач обіймає посаду головного інспектора у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель - головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Білопільському, Лебединському, Сумському районах та м. Суми Управління з контролю за використанням та охороною земель. Виходячи з наведених норм закону ОСОБА_2 мав право на проведення перевірки, складання за її результатами акту та винесення припису у випадку встановлення порушень законодавства.

В судовому засіданні позивач визнав факт використання ним земельної ділянки для вирощування сільськогосподарських культур. Крім цього, факт такого використання підтверджується платіжним дорученням про сплату ОСОБА_1 на рахунки Басівської сільської ради коштів за оренду земельної ділянки, хоча такий договір не укладався (а.с. 16).

Відповідно до ст. 125 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Відповідно до ст. 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Судом встановлено, що ОСОБА_1 з 2015 року намагався укласти договір оренди земельної ділянки, але на момент проведення перевірки відповідачем такий договір укладений та зареєстрований у встановленому порядку не був (а.с. 17, 19-23, 44-52). Таким чином, суд вважає, що висновки відповідача про використання земельної ділянки без належним чином оформленого права на таке користування є правомірними та відповідають фактичним обставинам. Тривалість процедури оформлення права оренди, а також допущені при цьому 3-ю особою порушення не звільняють позивача від обов'язку виконання вимог ст.ст. 125, 126 ЗК України та не надають йому право використання земельної ділянки без попереднього належного оформлення такого права.

На підставі викладеного, суд вважає, що припис № 673-ДК/0231Пр/03/01/-17 від 07.09.2017 про усунення порушень земельного законодавства головним інспектором у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ОСОБА_2 винесено правомірно, в межах наданих повноважень та за наявності встановлених законом підстав. Позов про скасування припису задоволенню не підлягає.

Керуючись ст. ст. 86, 94, 98, 158-163, 167, 186, 254 КАС України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до головного спеціаліста відділу контролю за використанням та охороною земель у Білопільському, Лебединському, Сумському районах, м.Сумах управління контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Сумській області ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування припису № 673-ДК/0231Пр/03/01-17 від 07.09.2017 про усунення порушень - відмовити в зв'язку з необгрунтованістю.

Постанова може бути оскаржена до Харківського апеляційного адміністративного суду через Сумський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги на постанову суду протягом десяти днів з дня отримання її копії.

Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.В. Соп'яненко

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.10.2017
Оприлюднено06.11.2017
Номер документу70009549
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —818/1350/17

Постанова від 26.10.2017

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Постанова від 26.10.2017

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

Ухвала від 20.09.2017

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.В. Соп'яненко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні