ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 жовтня 2017 року справа № 823/1467/17
м. Черкаси
16 год. 00 хв.
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Гараня С.М.,
секретаря - Гордієнка Ю.П.,
за участю:
представника позивача ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія - ОСОБА_1 (за довіреністю),
представника відповідача ГУ Держгеокадастру у Черкаській області - ОСОБА_2 (за довіреністю),
розглянувши у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю Об'єднана сільськогосподарська компанія до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Тальнівська РДА про визнання незаконним та скасування рішення в частині,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в Черкаський окружний адміністративний суд з вищезазначеним позовом, в якому просить:
- визнати незаконним та частково скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №23-5952/14-17-СГ від 24.07.2017, а саме частину п.2, в якому зазначено, що : 9. Річна орендна плата розраховується орендарем самостійно, виходячи зі ставки 12,0 (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки ;
- у іншій частині наказ Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області №23-5952/14-17-СГ від 24.07.2017, залишити без змін.
В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що 05.11.2003 за №372/1 між Тальнівською РДА та ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія укладено договір оренди земельної ділянки із подальшими змінами у формі додаткових угод. Позивачем у добровільному порядку прийнято рішення про відмову від частини орендованих земель з метою передачі у власність учасникам АТО. Для цього, 24.05.2017, ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія , звернулось до відповідача з клопотанням про внесення змін до вищевказаного договору оренди земельної ділянки (вх.№6603/0/1-17-СГ від 24.05.2017), у якому просило, внести зміни до договору у частині припинення права користування частиною земельних ділянок площею 12,1435 га та 8,2326 га із загальної площі земельних ділянок - 280,2060 га, які знаходяться у користування на умовах оренди до 30.11.2038 у ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія . У клопотанні позивачем зазначено, що для задоволення клопотання було розроблено технічні документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки площею 8,2326 га, кадастровий номер 71244082800:01:001:1205, яка погоджена наказом ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 04.04.2017 №23-1595/14-17-СГ та щодо поділу земельної ділянки площею 12,1435 га, кадастровий номер 7124082800:01:001:1213, яка погоджена наказом ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 04.04.2017 №23-1593/14-17-СГ. На вказане вище клопотання, 24.07.2017 ГУ Держгеокадастру у Черкаській області, було прийнято рішення, яке викладено у наказі №23-5952/14-17-СГ від 24.07.2017 (отримане позивачем 01.09.2017). ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія вважає наказ ГУ Держгеокадастру у Черкаській області №23-5952/14-17-СГ від 24.07.2017 незаконним та протиправним, оскільки ним грубо порушено право позивача щодо законного володіння ним земельними ділянками, шляхом зміни істотних умов договору, підвищення розміру орендної плати, зобов'язанням укладати додаткову угоду та проведення державної реєстрації додаткової угоди.
Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав в повному обсязі та просив його задовольнити.
Представник відповідача письмових заперечень на адміністративний позов не надав, проте у судовому засіданні просив в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю, зазначивши, що Головним управлінням було дотримано вимоги законодавства при прийнятті оскаржуваного наказу. Додатково зазначив та, що даний спір за своєю природою має розглядатися в порядку цивільного судочинства та подав до суду відповідне клопотання.
Третя особа без самостійних вимог на предмет спору Тальнівська РДА до зали судового засідання свого представника не направила, причини його неявки суду не повідомила, пояснення з своєю правовою позицією суду не надала.
Заслухавши пояснення представника позивача та представника відповідача, повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Матеріалами справи встановлено, що між ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія та Тальнівською РДА укладено договір оренди земельної ділянки від 05.11.2003 за №372/1, державна реєстрація якого проведена у Тальнівському районному відділі земельних ресурсів за №23 від 27.11.2003 із подальшими змінами відповідно до додаткових угод від 14.04.2008 №141 (державна реєстрація від 22.05.2008 за №040879300297), від 06.10.2011 №614 (державна реєстрація від 14.05.2012 за №7124082840003183), від 01.04.2012 №65 (державна реєстрація від 29.05.2012 за №712408284003443), від 24.09.2015 за №б/н (від 03.11.2015 індексний номер 25792081, від 03.11.2015 індексний номер 25791511, від 03.11.2015 індексний номер 25790898, від 03.11.2015 індексний номер 25790470, від 03.11.2015 індексний номер 25790037, від 03.11.2015 індексний номер 2578539). Вищевказаним договором ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія прийняла у тимчасове користування на умовах оренди земельну ділянку площею 280,2 га у адмінмежах Зеленківської сільської ради, за межами населеного пункту, строком до 30.11.2038.
В подальшому, 24.05.2017, ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія , звернулось до відповідача з клопотанням (вх.6603/0/1-17-СГ від 24.05.2017) про внесення змін до вищевказаного договору оренди земельної ділянки, у якому просило, внести зміни до договору у частині припинення права користування частиною земельних ділянок площею 12,1435 га кадастровий номер 7124082800:01:001:1213 та 8,2326 га кадастровий номер 71244082800:01:001:1205 із загальної площі земельних ділянок - 280,2060 га. У клопотанні позивачем зазначено, що технічна документація із землеустрою погоджена наказами ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 04.04.2017 №23-1595/14-17-СГ та від 04.04.2017 №23-1593/14-17-СГ. До клопотання позивачем додано: довідки з державної статистичної звітності, викопіювання земельних ділянок, копію договору оренди, копії додаткових угод, копії витягів, копію статуту, довідку про відсутність заборгованості, проект додаткової угоди, копію наказу про призначення генерального директора.
24.07.2017 ГУ Держгеокадастру у Черкаській області було прийнято наказ від 24.07.2017 №23-5952/14-17-СГ (отриманий позивачем 01.09.2017) у п.2 якого зазначено: 9. Річна орендна плата розраховується орендарем самостійно, виходячи зі ставки 12,0 (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Вважаючи вищевказаний наказ ГУ Держгеокадастру у Черкаській області від 24.07.2017 №23-5952/14-17-СГ у частині незаконним та протиправним, оскільки порушує право щодо законного володіння земельними ділянками орендаря, ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія звернулось з відповідним позовом до суду.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначає, що земельні відносини регулюються Конституцією України, Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України Про оренду землі , а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Відповідно до частини 4 ст.122 Земельного кодексу України від 25.10. 2001 №2768-III Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно із чч.1, 2 ст.21 Закону України Про оренду землі від 06.10.1998 №161-XIV орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України.
Підпунктом 14.1.136 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України від 02.12. 2010 №2755-VI (надалі - ПКУ) встановлено, що орендна плата за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов'язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Платник податків зобов'язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи (пп.16.1.4 п. 16.1 ст. 16 ПКУ).
Відповідно до п.274.2 ст.274 ПКУ ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12 відсотків від їх нормативної грошової оцінки за земельні ділянки, які перебувають у постійному користуванні суб'єктів господарювання.
Підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. (п.281.1 ст. 281 ПКУ). Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем (п.281.4 ст. 284 ПКУ).
Як свідчать матеріали справи між ТОВ Об'єднана сільськогосподарська компанія та Тальніської РДА було укладено договір оренди від 05.11.2003 № 372/1, в пункті 2.4 розділу 2 договору зазначено, що розмір грошової оцінки не є сталим і змінюється з проведенням щорічної індексації та визначенням змін на підставі вимог діючого законодавства й інших нормативних документів.
Судом досліджено додаткову угоду від 01.04.2012 №65 до договору від 05.11.2003 №372/1 пунктом 9 якої встановлено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 356 855, 66 гривень на рік, що становиться 4,5 відсотка від нормативної грошової оцінки землі, з урахуванням коефіцієнту індексації нормативної грошової оцінки земель, величина якого розраховується згідно статті 289 Податкового кодексу України.
Відповідно до додаткової угоди від 24.09.2015 про поновлення та внесення змін до договору оренди від 03.11.2003, що укладена між позивачем та відповідачем, встановлено: п.9 Орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі в розмірі 418 324,38 гривень на рік, що становить 4,5 відсотки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки .
Судом встановлено, що згідно витягів з державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію іншого речового права за індексними номерами 46802927, 46801644, 46800359, 46798962, 46797861, 46796898 у графі зміст, характеристика речового права зазначено: орендна плата становить 4,5 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Строк дії: 30.11.2038 .
Частинами 1, 2 статті 651 Цивільного кодексу України від 16.01.2003 №435-IV встановлено, що зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Суд звертає увагу, що пунктом 8.2 договору 05.11.2003 №372/1 із подальшими змінами відповідно до додаткових угод від 14.04.2008 №141 (державна реєстрація від 22.05.2008 за №040879300297), від 06.10.2011 №614 (державна реєстрація від 14.05.2012 за №7124082840003183), від 01.04.2012 №65 (від 29.05.2012 за №712408284003443), від 24.09.2015 за №б/н (від 03.11.2015 індексний номер 25792081, від 03.11.2015 індексний номер 25791511, від 03.11.2015 індексний номер 25790898, від 03.11.2015 індексний номер 25790470, від 03.11.2015 індексний номер 25790037, від 03.11.2015 індексний номер 2578539) встановлено, що зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. Проте відповідачем не було запропоновано внести зміни щодо ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а в односторонньому порядку прийнято оскаржуваний наказ № 23-5952/14-17-СГ від 24.07.2017.
Вищевказане свідчить, що видання оспорюваного наказу є по суті намаганням змінити договір оренди в односторонньому порядку шляхом спонукання орендаря погодитись на новий розмір ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Такі дії не передбачені діючим законодавством, яке регулює орендні відносини, внесення змін в діючі договори оренди мають відбуватись саме за домовленістю сторін, шляхом укладання змін до договору оренди, а у випадку не досягнення згоди, за рішенням суду.
Крім того, відповідач ніяким чином не обґрунтовує в оспорюваному наказі підстави для збільшення ставки від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Згідно із ч.2 284 Господарського кодексу України умови договору оренди зберігають свою силу на весь строк дії договору, а також у разі якщо після його укладення законодавством встановлено правила, що погіршують становище орендаря.
Суд зазначає щодо клопотання відповідача про закриття провадження у справі, відповідно до п.1 ч.2 ст.17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори фізичних чи юридичних осіб із суб'єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи правових актів індивідуальної дії), дій чи бездіяльності.
Згідно Положення Про Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області затвердженого Наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 №308 Головне управління у межах своїх повноважень видає накази організаційно-розпорядчого характеру.
Підпунктом 3 пункту 1.4 Наказу Міністерства юстиції України від 12.04.2005 №34/5 Про вдосконалення порядку державної реєстрації нормативно-правових актів у Міністерстві юстиції України та скасування рішення про державну реєстрацію нормативно-правових актів встановлено, що наказ, розпорядження, постанова, рішення - акт організаційно-розпорядчого характеру чи нормативно-правового змісту, що видається суб'єктом нормотворення у процесі здійснення ним виконавчо-розпорядчої діяльності з метою виконання покладених на нього завдань та здійснення функцій відповідно до наданої компетенції з основної діяльності, адміністративно-господарських або кадрових питань, прийнятий (виданий) на основі Конституції та інших актів законодавства України, міжнародних договорів України, згода на обов'язковість яких надана Верховною Радою України, та спрямований на їх реалізацію, спрямування регулювання суспільних відносин у сферах державного управління, віднесених до його відання.
У цьому контексті суд зазначає, що відповідачем прийнято оскаржуваний наказ № 23-5952/14-17-СГ від 24.07.2017 при здійсненні владних управлінських функцій в односторонньому порядку на умовах влади підпорядкування, а вказаний спір є публічно-правовим, та не містить ознак цивільно-правового характеру.
Відповідно до частин 1, 2 ст.71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Усупереч вищевказаних вимог відповідачем, як суб'єктом владних повноважень не надано до суду вмотивованих заперечень проти задоволення адміністративного позову та не доведено правомірність прийняття оскаржуваного наказу.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити в повному обсязі.
Відповідно до ч.1 ст.94 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
На підставі викладеного, керуючись статтями 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати пункт 2 наказу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області № 23-5952/14-17-СГ від 24.07.2017 в якому зазначено: 9. Річна орендна плата розраховується орендарем самостійно, виходячи із ставки 12.0 (дванадцять) відсотків від нормативної грошової оцінки земельної ділянки .
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (ідентифікаційний код - 39765890) на користь ТОВ «Об'єднана сільськогосподарська компанія» (ідентифікаційний номер - 30859482) сплачений судовий збір за подання позовної заяви в розмірі 1 600 (одна тисяча шістсот) грн.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, яка підлягає поданню до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня складення постанови в повному обсязі. У разі застосування судом частини 3 статті 160 Кодексу адміністративного судочинства України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови. Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною 4 статті 167 Кодексу адміністративного судочинства України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Суддя С.М. Гарань
Постанова складена в повному обсязі 06.11.2017
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.10.2017 |
Оприлюднено | 10.11.2017 |
Номер документу | 70057127 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
С.М. Гарань
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні