Копія
Справа № 822/2477/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 листопада 2017 року 11.20год.м. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд
в складі:головуючого-суддіОСОБА_1 при секретаріОСОБА_2 за участі:представника позивача: ОСОБА_3, представника відповідача: ОСОБА_4, розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькбуд. інвест" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області про скасування постанови та припису, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся в суд з позовом до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області, в якому просить скасувати постанову Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області №38-1022-2/6466-17 від 18.08.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, та припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 11.08.2017 року.
Позовні вимоги обґрунтовуються тим, що оскаржувані постанова та припис є протиправними, оскільки будь-яких правих підстав для їх прийняття відповідачем не було.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача у судовому засіданні позовні вимоги не визнав. Просив у задоволенні позову відмовити в повному обсязі.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши належним чином зібрані докази по справі, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини справи на яких ґрунтуються вимоги, об'єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення спору по суті, приходить до висновків, що позовні вимоги не підлягають до задоволення з наступних підстав.
Встановлено, що 05 липня 2017 року, та 10 липня 2017 року до в.о. начальника Управління ДАБІ у Хмельницькій області звернулись із скаргою вх. №10223/5297-17 ОСОБА_5 та ОСОБА_6, а також громадська організація "жіночий антикорупційний рух", в якій просили провести перевірку будівництва висотного багатоквартирного житлового будинку по вул. Кам'янецька 2а, та зупинити будівельні роботи, які не відповідають вимогам законодавства, державним будівельним нормам, стандартам, та порушують їхні права.
На підставі вказаних скарг, наказу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 27.07.2017 року №87П та абз. 8 п. 7 постанови КМУ від 23 травня 2011 року №553 "Про затвердження Порядку здійснення державного архітектурно - будівельного контролю" в.о. начальника Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області ОСОБА_7 видано направлення № 744 від 28.07.2017 року для здійснення позапланової перевірки на будівництво висотного багатоквартирного житлового будинку з вбудовано - прибудованими торгівельно - офісними приміщеннями та закладами ресторанного господарства на вул. Кам'янецька, 2а у м. Хмельницькому щодо дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Хмельницькбуд. інвест" вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил. Строк дії направлення з 31.07.2017 року по 11.08.2017 року.
За наслідками проведеної перевірки були складені акт перевірки дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт №744 від 11.08.2017 року, припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 11.08.2017 року, протокол про правопорушення у сфері містобудівної діяльності від 11.08.2017 року, в яких зазначено, що відповідно до розрахунку категорії складності наведеного у проектній документації Будівництво висотного багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торгівельно-офісними приміщеннями та закладами ресторанного господарства на вул. Кам'янецька, 2а у м. Хмельницькому , об'єкт віднесено до класу наслідків СС3 і має V категорію складності об'єкта будівництва. Вищезазначена інформація також наведена у Експертному звіті ДП УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА щодо розгляду проектної документації від 22.03.2017 № 00-1970-15ЦБ та дозволі на виконання будівельних робіт від 07.07.2016 № ІУ 1151161892505.
Згідно з журналом виконання бетонних робіт ТОВ "Хмельницькбуд.інвест", загального журналу робіт ТОВ "Хмельницькбуд.інвест" та актів на закриття прихованих робіт, роботи з влаштування буроінєкційних паль на об'єкті будівництва за адресою вул. Кам'янецька, 2а у м. Хмельницькому виконувались/виконуються ТОВ "Хмельницькбуд. інвест".
Під час проведення перевірки було надано ліцензію на провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури видану TOB Хмельницькбуд.інвест серія АЕ №180856, згідно додатку до ліцензії, TOB Хмельницькбуд.інвест може виконувати будівельні роботи на об'єктах будівництва, які належать до об'єктів із середнім класом наслідків (СС2).
Встановлено, що TOB Хмельницькбуд.інвест здійснює господарську діяльність, що підлягає ліцензуванню, без ліцензії на його провадження, у тому числі провадження частини виду господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, іншої, ніж та, на яку йому надано ліцензію.
Зазначено, що TOB Хмельницькбуд.інвест порушено вимоги: ч.1 ст.1 Закону України Про ліцензування видів господарської діяльності , абз 1. ст.17 Закону України Про архітектурну діяльність , п.2 Постанови Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 № 1396 "Про ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури".
Згідно припису про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 11.08.2017 року позивача зобов'язано негайно зупинити виконання будівельних робіт (з моменту отримання припису); усунути допущені правопорушення до 11.10.2017 року. Про виконання припису повідомити Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області до 11 жовтня 2017 року.
В подальшому 18.08.2017 року головним інспектором будівельного нагляду інспекційного відділу Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області ОСОБА_8 була прийнята постанова №38-1022-2/6466-17 про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності, якою на Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькбуд.інвест" накладено штраф в розмірі 151560 грн.
Як встановлено судом, та відповідно до витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань позивач здійснює такі види діяльності: будівництво житлових і нежитлових будівель (код 41.20).
Позивачем отримано Ліцензію на провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури серії АЕ №180856, строком дії з 20.11.2012р. по 20.11.2017р. Відповідно до додатку до Ліцензії (Перелік робіт), клас наслідків (відповдіальності) об'єктів будівництва - клас СС2 - середні наслідки.
Вирішуючи спір по суті, суд виходив із наступного.
Правові та організаційні основи містобудівної діяльності врегульовано Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі по тексту - Закон).
Згідно зі п. 8 ч. 1 ст. 7 Закону, управління у сфері містобудівної діяльності та архітектурно-будівельного контролю здійснюється шляхом здійснення державного архітектурно-будівельного контролю щодо об'єктів, розташованих в межах та за межами населених пунктів, на території кількох адміністративно-територіальних одиниць, зазначених у пункті 7 частини першої цієї статті.
За змістом частини 1 статті 41 Закону, державний архітектурно-будівельний контроль - сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт. Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Нормативно-правовим актом, який визначає процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт є Порядок здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 №553 (далі - Порядок №553).
В силу п. 2 Порядку № 553, державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється за дотриманням: вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, проектної документації, будівельних норм, стандартів і правил, положень містобудівної документації всіх рівнів, вихідних даних для проектування об'єктів містобудування, технічних умов, інших нормативних документів під час виконання підготовчих і будівельних робіт, архітектурних, інженерно-технічних і конструктивних рішень, застосування будівельної продукції; порядку здійснення авторського і технічного нагляду, ведення загального та (або) спеціальних журналів обліку виконання робіт (далі - загальні та (або) спеціальні журнали), виконавчої документації, складення актів на виконані будівельно-монтажні та пусконалагоджувальні роботи; інших вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, правилами та проектною документацією, щодо створення об'єкта будівництва.
Відповідно до п.5 Порядку №553 державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Згідно із п. 7 Порядку №553, позаплановою перевіркою вважається перевірка, яка не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю. Підставами для проведення позапланової перевірки є: подання суб'єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об'єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням; необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні та декларації про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні та декларації про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об'єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів; виявлення факту самочинного будівництва об'єкта; перевірка виконання суб'єктом містобудівної діяльності вимог приписів органу державного архітектурно-будівельного контролю; вимога Держархбудінспекції про проведення перевірки; звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб'єктом містобудування вимог містобудівного законодавства; вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Як слідує із акту перевірки, на перевіряємому об'єкті будівництво висотного багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торгівельно-офісними приміщеннями та закладами ресторанного господарства на вул. Кам'янецька, 2а у м. Хмельницькому, роботи з влаштування буроінєкційних паль виконуються субпідрядником ТОВ "Хмельницькбуд. інвест". Замовником вказаного об'єкта будівництва є Приватне мале підприємство "Фінмаркет", код ЄДРПОУ 31100369.
Під час перевірки встановлене порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: у субпідрядної організації TOB Хмельницькбуд.інвест відсутня ліцензія на проведення будівельних робіт на об'єктах класу наслідків (відповідальності) СС3. Чим порушено вимоги п.2 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури затвердженого Постановою КМУ від 05.12.2007 р. №1396.
Відповідно до ч.1 ст.9 Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності", у редакції чинній на момент видачі ліцензії, відповідно до спеціальних законів ліцензуванню підлягають такі види господарської діяльності, як зокрема будівельна діяльність.
Пунктом 1 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 05.12.2007 р. №1396 (у редакції чинній на момент видачі ліцензії) встановлено, що цей Порядок, що розроблений відповідно до Законів України "Про архітектурну діяльність", "Про основи містобудування" та "Про регулювання містобудівної діяльності", встановлює загальні вимоги до ліцензування господарської діяльності, пов'язаної з будівництвом об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно-будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності (далі - будівельна діяльність).
Згідно п.2 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, юридична особа та фізична особа (підприємець) - суб'єкти господарської діяльності (далі - суб'єкти будівельної діяльності), що мають намір провадити будівельну діяльність, повинні отримати ліцензію згідно з цим Порядком.
Суб'єкт будівельної діяльності подає або надсилає поштою до органу ліцензування:
заяву про видачу ліцензії, в якій повинні міститися відомості про суб'єкта будівельної діяльності - заявника (найменування, місцезнаходження, банківські реквізити, ідентифікаційний код, контактні телефони - для юридичної особи; прізвище, ім'я, по батькові, паспортні дані (серія, номер паспорта, ким і коли виданий, місце проживання), ідентифікаційний код, банківські реквізити, контактні дані - для фізичної особи (підприємця);
перелік робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, які заявник має намір виконати (п.5 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури).
В ході судового розгляду справи встановлено, що згідно наказу Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 06.10.2010р. №392, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 22.10.2010р. за №965/18260 Про внесення змін до Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної зі створенням об'єктів архітектури .
Так, згідно п.1.2 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури у редакції наказу Міністерства регіонального розвитку та будівництва України від 06.10.2010р. №392, господарська діяльність у будівництві, пов'язана із створенням об'єктів архітектури, підлягає ліцензуванню у порядку, визначеному законодавством, за такими видами:
1) вишукувальні роботи для будівництва;
2) розроблення містобудівної документації;
3) проектування об'єктів архітектури;
4) будівельні та монтажні роботи;
5) монтаж інженерних мереж;
6) будівництво транспортних споруд;
7) інжинірингова діяльність у сфері будівництва.
Господарська діяльність у будівництві, пов'язана із створенням об'єктів архітектури, повинна відповідати вимогам ДБН В.1.2-14-2009 "Загальні принципи забезпечення надійності та конструктивної безпеки будівель, споруд, будівельних конструкцій та основ" за класами наслідків (відповідальності) будівлі або споруди: СС3 - значні наслідки, СС2 - середні наслідки, СС1 - незначні наслідки (п.2.1 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури).
Разом з тим, Перелік робіт провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури, затверджений наказом Мінрегіонбуду від 27.01.2009 № 47 (у редакції наказу Мінрегіонбуду від 06.10.2010 №392, зареєстрованого у Мін'юсті України 22.10.2010 за № 965/18260) встановлюється на такі роботи: 4.00.00 - БУДІВЕЛЬНІ ОСОБА_9 РОБОТИ; 4.18.00 - Клас наслідків (відповідальності) об'єктів будівництва: клас СС3 - значні наслідки, клас СС2 - середні наслідки; 5.00.00 - МОНТАЖ ІНЖЕНЕРНИХ МЕРЕЖ; 5.02.08 - Клас наслідків (відповідальності) інженерних мереж, систем, споруд: клас СС3 - значні наслідки, клас СС2 - середні наслідки; 6.00.00 - БУДІВНИЦТВО ТРАНСПОРТНИХ СПОРУД; 6.08.00 - Клас наслідків (відповідальності) транспортних споруд: клас СС3 - значні наслідки, клас СС2 - середні наслідки.
Ці роботи здійснюються відповідно до наступних розділів Ліцензійних умов провадження господарської діяльності у будівництві, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури класу наслідків (відповідальності) СС3 - значні наслідки (V категорії складності), клас СС2 - середні наслідки (IV категорії складності): загальні вимоги; вимоги до проведення будівельних та монтажних робіт; вимоги до монтажу інженерних мереж; вимоги до будівництва транспортних мереж.
Як встановлено в судовому засіданні, а також підтверджено представником позивача, ТОВ "Хмельницькбуд.інвест" отримано Ліцензію на провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури серії АЕ №180856, строком дії з 20.11.2012р. по 20.11.2017р.
Також позивач в позові та в судовому засіданні зазначив, що відповідно до додатку до вказаної Ліцензії Перелік робіт провадження господарської діяльності, пов'язаної із створення об'єктів архітектури, будівництво об'єкта архітектури, який за складністю архітектурно - будівельного рішення та (або) інженерного обладнання належить до IV і V категорії складності, відтак має право на виконання робіт, що за класом наслідків відносяться до середніх СС2 (IV категорії складності) і значних СС3 (V категорії складності).
Проте, суд не бере до уваги такі твердження представника позивача, оскільки як зазначає в судовому засіданні представник відповідача, та з чим погоджується суд, на виконання п.5 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури позивачем, з метою отримання ліцензії серії АЕ №180856, до органу ліцензування надано перелік робіт, пов'язаних із створенням об'єктів архітектури, які він має намір виконати. У поданому позивачем переліку робіт провадження будівельної діяльності, будівельні та монтажні роботи за кодами 4.18.00 обрано клас наслідків (відповідальності) об'єктів будівництва: клас СС2 - середні наслідки (IV категорії складності).
Також враховано, що в додатку до Ліцензії на провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури серії АЕ №180856 (Перелік робіт), клас наслідків (відповдіальності) об'єктів будівництва - клас СС2 - середні наслідки.
Окрім того, представник відповідача пояснив суду, що згідно витягу з Єдиного реєстру виданих ліцензій Державної архітектурно - будівельної інспекції України, отримана позивачем ліцензія на провадження господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури від 20.11.2012 року серії АЕ №180856 є чинною, та зауважив, що позивачем органові ліцензування заява про внесення змін до переліку видів робіт із провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів із значними наслідками не подавалась.
Вказані обставини підтвердив допитаний в судовому засіданні свідок ОСОБА_10 - завідувач сектору по роботі з ліцензіатами Управління Державної архітектурно - будівельної інспекції у Хмельницькій області.
Разом із тим, суд не бере до уваги посилання позивача, що на виконання п.7 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів із середніми та значними наслідками, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30 березня 2016 р. № 256, Товариство з обмеженою відповідальністю "Хмельницькбуд.інвест" підтвердило попередній досвід роботи на об'єктах будівництва нижчого класу наслідків (відповідальності), оскільки в підтвердження останнього позивачем надано суду копії договорів підряду щодо виконання робіт на об'єктах, які відносяться до ІІІ категорії складності, однак суд не враховує вказані договори як докази на підтвердження права позивача на виконання робіт по влаштуванню фундаментів із застосуванням паль на об'єктах V категорії складності та з класом наслідків СС3, так як представником позивача документально не підтверджено, що зобов'язання по зазначених договорах в подальшому ним виконано (затверджена проектна та робоча документація на виконання робіт, акти здачі - приймання виконаних робіт, докази оплати робіт тощо).
Доводи представника позивача про те, що оскаржувану постанову про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності прийнято не уповноваженою на те посадовою особою - головним інспектором будівельного нагляду ОСОБА_11 також не знайшли свого підтвердження, оскільки відповідно до п.2 ч.2 ст.3 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", накладати штраф в межах та відповідно до вимог, визначених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності", мають право від імені органів державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду - головні інспектори будівельного нагляду.
Серед іншого суд, звертає увагу позивача на те, що згідно дозволу Державної архітектурно - будівельної інспекції України на виконання будівельних робіт від 07.07.2016 року № ІУ 1151161892505, наданого замовнику об'єкта будівництва висотного багатоквартирного житлового будинку з вбудовано-прибудованими торгівельно-офісними приміщеннями та закладами ресторанного господарства на вул. Кам'янецька, 2а у м. Хмельницькому, Приватному малому підприємству "Фінмаркет", вказаний об'єкт будівництва віднесено до класу наслідків СС3 і має V категорію складності об'єкта будівництва.
За таких обставин в ході судового розгляду справи належними доказами підтверджено, що позивачем у перевіряємий період допущено порушення п.2 Порядку ліцензування господарської діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури затвердженого Постановою КМУ від 05.12.2007 р. №1396.
Окрім цього, суд відмічає, що правопорушеннями у сфері містобудівної діяльності, згідно зі ч. 1 ст. 1 Закону України "Про відповідальність за правопорушення у сфері містобудівної діяльності", є протиправні діяння (дії чи бездіяльність) суб'єктів містобудування - юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, що призвели до невиконання або неналежного виконання вимог, установлених законодавством, будівельними нормами, державними стандартами і правилами.
У відповідності до п. 1 ч. 4 ст. 2 згаданого Закону, суб'єкти містобудування, які здійснюють господарську діяльність з будівництва об'єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об'єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками за переліком видів робіт, які визначаються Кабінетом Міністрів України, що підлягає ліцензуванню, чи доручають виконання окремих видів робіт відповідальним виконавцям, які згідно із законодавством повинні мати кваліфікаційний сертифікат, несуть відповідальність у вигляді штрафу за такі правопорушення: здійснення господарської діяльності, що підлягає ліцензуванню, без отримання в установленому порядку ліцензії - у розмірі дев'яноста прожиткових мінімумів для працездатних осіб.
За таких обставин суд приходить до висновку, що постанова №38-1022-2/6466-17 від 18.08.2017 року про накладення штрафу за правопорушення у сфері містобудівної діяльності та припис про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 11.08.2017 року є правомірними та не підлягають скасуванню.
Згідно з вимогами ст. 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та наданих сторонами доказів, суд дійшов висновку про безпідставність позовних вимог, у зв'язку з чим адміністративний позов не підлягає задоволенню.
Керуючись статтями 158-163 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
в адміністративному позові Товариства з обмеженою відповідальністю "Хмельницькбуд. інвест" до Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області про скасування постанови Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Хмельницькій області від 18.08.2017 року № 38-22-2/6466-17 та припису від 18.08.2017 року "про зупинення підготовчих та будівельних робіт" відмовити.
Постанова суду може бути оскаржена до Вінницького апеляційного адміністративного суду через Хмельницький окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня її отримання.
Постанова набирає законної сили в порядку статті 254 КАС України.
Повний текст постанови виготовлено 07 листопада 2017 року о 17 год. 00 хв.
Суддя /підпис/ "Згідно з оригіналом" Суддя ОСОБА_1
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.11.2017 |
Оприлюднено | 09.11.2017 |
Номер документу | 70094847 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Майстер П.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні