ВИЩИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД УКРАЇНИ
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 жовтня 2017 року Справа № 925/843/14
Вищий господарський суд України у складі колегії суддів:
головуючого судді:Погребняка В.Я., суддів:Панової І.Ю., Полякова Б.М., розглянувши касаційну скаргу Черкаської міської ради на ухвалугосподарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року та постановуКиївського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 року у справі №925/843/14 господарського суду Черкаської області за позовомПриватного акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" в особі Черкаської філії доЧеркаської обласної ради Комунального підприємства "Облпаливо" Черкаської міської ради провизнання права власності у справі за заявоюТовариства з обмеженою відповідальністю "Юссам" доКомунального підприємства "Облпаливо" Черкаської міської ради провизнання банкрутом
за участю представників сторін:
від Приватного акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" в особі Черкаської філії - Калашник М.В., дов. № 389 від 26.12.2016 року,
від Черкаської обласної ради - Денжанська О.С., дов. № 01.1-33/284 від 13.03.2017 року,
В С Т А Н О В И В:
Приватне акціонерне товариство "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту (далі - ПрАТ "КДМППЗТ", Позивач) в особі Черкаської філії звернулось до господарського суду Черкаської області із позовом до Черкаської обласної ради (Відповідач - 1) та Комунального підприємства "Облпаливо" Черкаської обласної ради (далі - КП "Облпаливо", Відповідач - 2) із вимогами про визнання права власності на складову ділянку довжиною 242,5 погонних метрів залізничної під'їзної колії № 13 єдиного об'єкта "Залізнична колія Облпаливо 0,65", за адресою: м. Черкаси, вул. Будіндустрії, 9 (далі - складова ділянка залізничної під'їзної колії № 13).
Ухвалою господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року у справі № 925/843/14 (суддя - Хабазня Ю.А.) позовну заяву ПрАТ "КДМППЗТ" в особі Черкаської філії від 18.10.2016 року №1050 (вх. суду № 21276/16 від 21.10.2016 року) задоволено повністю. Визнано за ПрАТ "КДМППЗТ" в особі Черкаської філії право власності на складову ділянку довжиною 242,5 погонних метрів залізничної під'їзної колії №13 єдиного об'єкта "залізнична колія Облпаливо 0,65", інвентарний № 29.
Постановою Київського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 року (головуючий суддя - Верховець А.А., суддя - Пантелієнко В.О., суддя - Доманська М.Л.) апеляційну скаргу Черкаської обласної ради на ухвалу господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року у справі №925/843/14 (в межах справи № 925/843/14 про банкрутство Комунального підприємства "Облпаливо" Черкаської обласної ради) - залишено без задоволення. Ухвалу господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року у справі № 925/843/14 (в межах справи № 925/843/14 про банкрутство Комунального підприємства "Облпаливо" Черкаської обласної ради) - залишено без змін.
Не погодившись із ухвалою господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року та постановою Київського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 року у даній справі, Черкаська міська рада звернулась до Вищого господарського суду України з касаційною скаргою, просить оскаржувані судові акти скасувати та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити, розподілити судовий збір.
В обґрунтування доводів касаційної скарги Черкаська міська рада посилається на порушення судами першої та другої інстанцій норм матеріального права, зокрема ст. 142 Конституції України, ст. 60 Закону України "Про місцеве самоврядування", ч. 2 ст. 328, ст. 392 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України), ст. ст. 2, 31, 32 Закону України "Про власність" та норм процесуального права.
Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №925/843/14 було визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Погребняк В.Я., суддя - Панова І.Ю., суддя - Ткаченко Н.Г. (протокол передачі судової справи раніше визначеному складу суду 12.09.2017 року в матеріалах справи).
Розпорядженням керівника апарату Вищого господарського суду України від 15.09.2017 року №08.03-04/4149 у зв'язку з перебуванням суддів Панової І.Ю. та Ткаченко Н.Г. у відпустці, відповідно до п.2.3.25 Положення про автоматизовану систему документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №925/843/14 (розпорядження в матеріалах справи).
Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №925/843/14 було визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Погребняк В.Я., суддя - Короткевич О.Є., суддя - Білошкап О.В. (протокол повторного автоматизованого розподілу між суддями від 15.09.2017 року в матеріалах справи).
Ухвалою Вищого господарського суду України від 18.09.2017 року касаційну Черкаської міської ради прийнято до провадження, призначено до розгляду на 10.10.2017 року.
ПрАТ "КДМППЗТ" 06.10.2017 року подано до Вищого господарського суду України заперечення на касаційну скаргу Черкаської обласної ради у якому заявник просить, врахувавши положення ч. 3 ст. 8 Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом", припинити касаційне провадження, на підставі п.1 ч. 1 ст. 80 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України).
Ухвалою Вищого господарського суду України від 10.10.2017 року, відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України розгляд касаційної скарги Черкаської міської ради відкладено на 17.10.2017 року.
ПрАТ "КДМППЗТ" 11.10.2017 року подано до Вищого господарського суду України відзив на касаційну скаргу Черкаської обласної ради у якому заявник просить, залишити оскаржувані рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.
Розпорядженням в.о. керівника апарату Вищого господарського суду України від 12.10.2017 року №08.03-04/4902, у зв'язку із запланованою відпусткою суддів Короткевича О.Є. та Білошкап О.В., відповідно до п.2.3 Положення про автоматизовану систему документообігу суду призначено повторний автоматизований розподіл судової справи №925/843/14 (розпорядження в матеріалах справи).
Автоматизованою системою документообігу суду для розгляду справи №925/843/14 було визначено колегію суддів у складі: головуючий суддя - Погребняк В.Я., суддя - Поляков Б.М., суддя - Панова І.Ю. (протокол повторного автоматизованого розподілу між суддями від 12.10.2017 року в матеріалах справи).
КП "Облпаливо" 17.10.2017 року подано до Вищого господарського суду України відзив на касаційну скаргу Черкаської обласної ради, у якому заявник просить скасувати ухвалу господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року, постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 року у даній справі та прийняти нове рішення, яким у позові відмовити.
Ухвалою Вищого господарського суду України від 17.10.2017 року, відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України розгляд касаційної скарги Черкаської міської ради відкладено на 31.10.2017 року.
27.10.2017 року Черкаська міська рада звернулась до Вищого господарського суду України з клопотанням про участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
Колегія суддів Вищого господарського суду України у названому вище складі, розглянувши наявні матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, дослідивши правильність застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права, дійшла висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, з наступних підстав.
Як вбачається з матеріалів справи, ухвалою господарського суду Черкаської області від 17.06.2014 року порушено провадження у справі про банкрутство КП "Облпаливо".
У жовтні 2016 року ПрАТ "КДМППЗТ" в особі Черкаської філії звернулось в межах справи про банкрутство із позовом до Черкаської обласної ради та КП "Облпаливо" із вимогами про визнання права власності, на підставі ст. 392 ЦК України, на складову ділянку залізничної під'їзної колії № 13, мотивуючи свої позовні вимоги порушенням прав власності заявника діями Відповідача-1 щодо включення складової ділянки залізничної під'їзної колії № 13 до складу комунального майна, переданого у господарське відання Відповідачу-2.
Зазначене, на думку позивача, є безпідставним та незаконним, оскільки ні на момент прийняття виконкомом Черкаської обласної ради рішення від 26.02.1992 року № 23 "Про комунальну власність області" ні після цього, спірний об'єкт не вибував з державної власності та до цього часу перебуває у складі майна заявника, жодних дій по відчуженню спірної Залізничної колії або її частини Позивач не вчиняв, спірне майно є державною власністю, порядок управління якою врегульовано чинним законодавством про управління об'єктами державної власності, входить до статутного капіталу заявника, перебуває у нього на балансі та знаходиться в оперативному управлінні його Черкаської філії.
Задовольняючи позовні вимоги, місцевий господарський суд виходив з того, що позивач підтвердив своє право власності не лише на складову ділянку довжиною 242,5 погонних метрів залізничної під'їзної колії в межах території відповідача-2, а й в цілому на єдиний об'єкт - "Залізнична колія Облпаливо 0,65", який знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Будіндустрії, 9, який становить єдиний конструктивно неподільний об'єкт інфраструктури, загальною довжиною 650 метрів, примикає стрілочним переводом № 15 до колії № 4 станції Змагайлівка, розташований на земельній ділянці, наданій позивачу в постійне користування згідно з державним актом на право постійного користування землею І-ЧР №001389 від 07.02.2001 року.
Суд першої інстанції визнав доказом права власності Позивача наявний у нього технічний паспорт на залізничну колію, також врахував як докази права власності позивача документи юридичної передачі Залізничної колії, фінансування на її утримання, обслуговування.
Істотною обставиною суд вважав те, що між сторонами не укладались договори про експлуатацію під'їзних колій, які повинні були укладатися між залізницею і Відповідачем-2, якби останній був їх власником.
Місцевий господарський суд дійшов висновку, що відповідачі не надали суду документи, на підставі яких у Відповідача-1 виникло право власності на Залізничну колію, оскільки останніми надано документи про реєстрацію за Відповідачем-1 права власності на усі об'єкти Відповідача-2, однак документів, які стали підставою вчиняти таку реєстрацію, суду надано не було.
Згідно зі ст. 99 ГПК України апеляційний господарський суд, переглядаючи рішення в апеляційному порядку, користується правами, наданими суду першої інстанції.
Відповідно до ст. 101 ГПК України апеляційний господарський суд не зв'язаний доводами апеляційної скарги і перевіряє законність і обґрунтованість рішення місцевого господарського суду у повному обсязі. Переглянувши ухвалу господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року в апеляційному порядку, апеляційний господарський суд залишив її без змін, вказавши, що суд першої інстанції повно та всебічно дослідив обставини справи, дав їм належну правову оцінку, дійшов правильних висновків щодо прав та обов'язків сторін, які ґрунтуються на належних та допустимих доказах, ухвалив правомірно рішення про визнання права власності позивача на складову ділянку залізничної під'їзної колії № 13.
Погоджуючись із висновками попередніх інстанцій про наявність правових підстав для визнання права власності за позивачем, Вищий господарський суд виходить з такого.
Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію ("Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод") та практику Суду (Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини) як джерело права.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Законом України від 17.07.1997 року № 475/97-ВР, кожна фізична або юридична особа має право мирно володіти своїм майном. Ніхто не може бути позбавлений своєї власності інакше як в інтересах суспільства і на умовах, передбачених законом і загальними принципами міжнародного права.
В силу положень п. п. 5 та 6 ч. 1 ст. 3 ЦК України загальними засадами цивільного законодавства є: судовий захист цивільного права та інтересу, справедливість, добросовісність та розумність, і застосування цих засад полягає в тому, що тексти законів, угод та їх застосування мають бути належними і справедливими стосовно усіх суб'єктів цивільних правовідносин та відповідати загальновизнаним нормам обороту.
При цьому, концепція добросовісності може використовуватися судом в будь-якій ситуації, щоб виправити несправедливість, яка б мала місце, якщо б застосовувалися традиційні правила.
Принцип непорушності права власності гарантований Конституцією України та узгоджується з Конвенцією про захист прав людини та основоположних свобод, практикою Європейського суду з прав людини.
Відповідно до ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства.
За змістом ст. 16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
За змістом положень ст. 319 ЦК України власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Згідно з ч. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
За приписами ст. 392 ЦК України позов про визнання права власності подається у випадках, коли належне певній особі право не визнається, оспорюється іншою особою або у разі втрати документів, що засвідчують приналежність їй права. Тобто, метою подання цього позову є усунення невизначеності у суб'єктивному праві, належному особі, судове рішення про задоволення таких вимог має ґрунтуватись на встановленому судом в ході розгляду справи існуючому юридичному факті і не може підміняти собою правовстановлюючих документів.
Умовами задоволення позову про визнання права власності на майно є наявність у позивача доказів на підтвердження у судовому порядку факту приналежності йому спірного майна на праві власності. Такими доказами можуть бути правовстановлюючі документи, а також будь-які інші докази, що підтверджують приналежність позивачеві спірного майна. Тому до предмету доказування за цим позовом входить установлення цивільно-правових підстав набуття позивачем права власності на спірне майно.
Як встановлено під час розгляду справи, на підставі рішення виконкому Черкаської міської Ради депутатів трудящих від 10.04.1968 року № 201 Черкаському обласному паливному тресту було виділено земельну ділянку під розміщення бази-складу палива у районі ст. Змагайлівка. Відповідно до листа Черкаського обласного паливного тресту від 23.05.1968 року №550 останньому Черкаським об'єднаним господарством залізничного транспорту були надані технічні умови на будівництво під'їзної залізничної колії до паливного складу Черкаського обласного паливного тресту.
Відповідно до наказу Міністерства автомобільного транспорту УРСР від 19.12.1973 року №402 Черкаське об'єднане господарство залізничного транспорту перейменоване у Черкаське підприємство промислового залізничного транспорту. Згідно з наказом по Черкаському міжгалузевому підприємству промислового залізничного транспорту від 01.02.1979 року №16 Черкаське підприємство промислового залізничного транспорту перейменовано у Черкаське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту.
Згідно з наказом Міністерства шляхів сполучення СРСР №Д-31832 від 27.09.1978 року створено Українське територіальне госпрозрахункове об'єднання промислового залізничного транспорту Головпромзалізтрансу Міністерства шляхів сполучення, до безпосереднього підпорядкування якого були передані міжгалузеві підприємства промислового залізничного транспорту.
Згідно з протоколом передачі основних засобів Черкаського управління Облпаливо "Укрпаливо", які передаються Українському територіальному об'єднанню "Промзалізтранс" Головного управління "Головпромзалізтранс" Міністерства шляхів сполучення СРСР, затвердженого 22.02.1980 начальником Укрпаливо та 31.03.1980 року - заступником Міністра шляхів сполучення СРСР і складеного на виконання Постанови Ради Міністрів СРСР від 20.04.1978 року №312, основні засоби, а саме "Железнодорожный путь на рельсах Р43, стр. перевод типа Р4ЗН-1/9, балласт песчан 1600 шт/пм дерев. пропит. длиной 650 метров, Дата введения в эксплуатацию УІ-75, Балансовая стоимость 90000 руб." були передані від Черкаського управління Облпаливо "Укрпаливо" до Українського територіального об'єднання "Промзалізтранс" Головного управління "Головпромзалізтранс".
Судами встановлено, що вищевказаним протоколом Залізнична колія була передана особі, правонаступником якої є Позивач.
Українське територіальне об'єднання "Промзалізтранс" 16.05.1980 року за № 1398/05 направило протоколи передачі основних засобів, чисельності і фонду заробітної плати, баланс доходів і видатків, розподільчі відомості на матеріальні ресурси по під'їзній колії Черкаського управління Облпаливо, які передаються Черкаському міжгалузевому підприємству залізничного транспорту.
Згідно з інвентарною карткою обліку основних засобів залізнична колія Облпаливо довжиною 650 м станом на 15.02.1985 року обліковувалась на балансі Черкаського МППЗТ за інв. № 29. Згідно з наказом Міністерства транспорту України від 05.10.1993 року № 336 об'єднання "Укрпромзалізтранс" підприємства, які входили до його складу, було передано до сфери управління Укрзалізниці. Наказом Міністерства транспорту України від 25.01.1994 року № 33 на базі переданого державного майна створено підприємства міжгалузевого промислового залізничного транспорту.
Згідно з додатком № 2 до Закону України від 07.07.1999 року № 847-XIV "Про перелік об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації" Черкаське підприємство промислового залізничного транспорту (розділ Майнові комплекси підприємств залізничного транспорту з їх інфраструктурою на території України, код 04736985) включено до переліку об'єктів права державної власності, що не підлягають приватизації. Відповідно до наказу Міністерства транспорту України від 31.07.2001 року № 501 Черкаське ППЗТ було перетворено у відкрите акціонерне товариство "Черкаське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" (ВАТ "Черкаське МППЗТ"), вказаним наказом також був затверджений акт передачі нерухомого майна ВАТ "Черкаське МППЗТ", відповідно до якого від Міністерства транспорту України до ВАТ "Черкаське МППЗТ" було передано майно, в переліку якого за порядковим №67 значиться і залізнична під'їзна колія Облпаливо 0,65 за інв. №29.
Наказом Міністерства транспорту і зв'язку України від 26.04.2006 року №396 ВАТ "Черкаське МППЗТ" було реорганізоване в Черкаську філію відкритого акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" (ВАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ"). У процесі реорганізації було проведено інвентаризацію основних засобів, нематеріальних активів, товарно-матеріальних цінностей, грошових коштів і документів та розрахунків, та складено передавальний баланс від 17.07.2006 року, згідно з яким все майно, права та обов'язки ВАТ "Черкаське МППЗТ", у т.ч. і спірна залізнична під'їзна колія №13 Облпаливо 0,65 за інв. №29, були передані до статутного фонду ВАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ".
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 28.09.2009 року № 684-р "Про затвердження переліку підприємств, установ та організацій, що передаються до сфери управління Мінтрансзв'язку", ВАТ "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" передано до сфери управління Мінтрансзв'язку.
Залізнична під'їзна колія № 13 з залізобетонною двосторонньою естакадою (естакада та замощення з залізобетонних плит) входить до складу "Залізнична колія Облпаливо 0,65", становить єдиний конструктивно неподільний об'єкт інфраструктури, загальною довжиною 650 метрів, примикає стрілочним переводом № 15 до колії № 4 станції Змагайлівка, міститься на земельній ділянці, наданій позивачу в постійне користування згідно з державним актом на право постійного користування землею І-ЧР №001389 від 07.02.2001 року, виданого Черкаському МППЗТ, обслуговується та утримується Черкаською філією ПрАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ".
Позивачем складено акт огляду від 15.03.2016 року, відповідно до якого: довжина ділянки залізничної під'їзної колії № 13, розташованої на території відповідача-1 за адресою: м. Черкаси вул. Будіндустрії 9, становить 242,5 погонних метрів від тупика до воріт, пряма ділянка розвантажувальної колії (на території відповідача-2) запроектована та побудована згідно проектної документації як "підвищена залізнична колія" у вигляді залізобетонної естакади, двостороння залізобетонна естакада, є конструктивною складовою спірного об'єкта, що підтверджується паспортом естакади та звітом про науково-дослідну роботу "Оцінка технічного стану конструкцій залізобетонної естакади". На підставі наказу позивача від 03.04.2003 року № 31/1 проведено реконструкцію та модернізацію залізничної під'їзної колії інв. № 29 із заміною рейок типу Р-43 на рейки типу Р-65 загальною довжиною 974,4м (974,4м:2=487,2 погонних метра залізничної колії) про що зазначено в інвентарній картці обліку основних засобів.
Позивачем до суду першої інстанції надавались договори, які укладались між позивачем і Відповідачем-2 у період з 21.01.1985 року по 30.04.2014 року, предметом яких є надання Позивачем Відповідачу-2 послуг з перевезення вантажів на залізничній колії № 13. Усі вказані договори містять зазначення про те, що Залізнична колія є власністю позивача і знаходиться у нього на балансі.
Будь-які угоди про експлуатацію під'їзної залізничної колії, яка є предметом спору, матеріали справи не містять.
У ч. 2 ст. 328 ЦК України визначено, що право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Відповідачем-1 на підтвердження свого права на оспорюваний об'єкт надано до суду першої інстанції, зокрема, реєстраційне посвідчення Черкаського обласного об`єднаного бюро технічної інвентаризації від 05.08.1997 року за реєстровим № 1458-64, Коротку технічну характеристику за даними технічної інвентаризації, технічний паспорт на комплекс будівель і споруд розташованих за адресою: м. Черкаси, вул. Будіндустрії, 9
При дослідженні зазначених документів судами встановлено, що наведені документи видані на підставі рішення облвиконкому № 23 від 26.02.1992 року та засвідчують, що за Відповідачем-1 зареєстрована на праві комунальної власності база, яка розташована в м. Черкаси, вул. Будіндустрії, 9. Відповідно до Короткої технічної характеристики за даними технічної інвентаризації, до складу зазначеної бази входить залізнична колія із літерою по плану - 11.
Як вбачається з матеріалів справи, суд першої інстанції досліджував включення під'їзної залізничної колії № 13 до переліку об'єктів Черкаського паливного складу комунального підприємства "Облпаливо" Черкаської обласної ради як залізничної колії № 11.
Так, місцевим судом встановлено, що згідно із довідками-характеристиками комунального підприємства "Черкаське обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" від 05.08.1997 року № 3167, від 30.06.1998 року № 3200, від 30.11.2000 року № 5208, які видані "для застави" до складу майна в м. Черкаси по вул. Будіндустрії, 9 входить залізнична колія №11 (літер і номер за планом земельної ділянки). Будь-яких характеристик остання не містить крім тих, які визначені "оціночним актом" від 25.09.2008 року (а.с.14 т.24): об'єкт під №11 "залізний шлях" складає 485 мп.
Судами встановлено, що наведені обставини Відповідачі підтверджували наступними доказами: рішенням виконкому Черкаської міської ради депутатів трудящих від 10.04.1968 року №201 (а.с.16 т.23) про виділення землі; листом Черкаського обласного паливного тресту від 23.05.1968 року №550 (а.с.17 т.23); технічними умовами на будівництво під'їзних залізничних колій до паливного складу Черкаського обласного паливного тресту від 24.05.1968 року (а.с.18 т.23); наказом Міністерства шляхів сполучення СРСР від 27.09.1978 року №Д-31832 про створення Українського територіального госпрозрахункового об'єднання промислового залізничного транспорту Головпромзаліздортранса Міністерства шляхів сполучення (а.с.20 т.23); наказом Черкаського міжгалузевого підприємства промислового залізничного транспорту від 01.02.1979 року №16 про перейменування Черкаського підприємства промислового залізничного транспорту (а.с.21 т. 23); протоколом передачі основних засобів Черкаського управління Облпаливо "Укрголовпаливо" (а.с.22 т. 23); листом Українського територіального госпрозрахункового об'єднання промислового залізничного транспорту від 16.05.1980 року №1398/05 (а.с.24 т. 23); авізо від 25.08.1980 року №62 (а.с.25 т. 23); інвентарною карточкою №237 залізничної колії 650 м (а.с.26 т. 23); наказом Міністерства транспорту України від 05.10.1993 року №336 "Про перелік об'єднань, підприємств, установ і організацій залізничного транспорту, які передаються до сфери управління Укрзалізниці" (а.с.27 т. 23); наказом Міністерства транспорту України від 25.01.1994 року №33 "Про створення міжгалузевих підприємств промисловості залізничного транспорту" (а.с.28 т. 23); Статутом Черкаського міжгалузевого підприємства промислового залізничного транспорту, зареєстрованим у виконкомі Черкаської міської Ради народних депутатів 25.04.1994 року за №3496-П (а.с.32 т. 23); наказом Міністерства транспорту України від 31.07.2001 року №501 "Про перетворення Черкаського міжгалузевого підприємства промислового залізничного транспорту у відкрите акціонерне товариство" (а.с.36 т. 23); актом передачі нерухомого майна у власність відкритому акціонерному товариству "Черкаське підприємство промислового залізничного транспорту" (а.с.37 т. 23); наказом Міністерства транспорту та зв'язку України від 26.04.2006 року №396 "Про реорганізацію відкритих акціонерних товариств шляхом приєднання до ВАТ "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" (а.с.50 т. 23); передавальним актом від 31.07.2006 року №806, складеним ВАТ "Черкаське ППЗТ" та ВАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ" (а.с.52 т. 23); Статутом відкритого акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" (а.с.59 т. 23); державним актом на право постійного користування землею (а.с.86 т. 23); договорами на транспортно-експедиційне обслуговування від 21.01.1985 року №16, від 10.10.1988 року №16, від 10.10.1993 року №16, від 04.03.2004 року №16, від 10.10.1998 року №16 (а.с.89-107 т. 23) згідно з пунктом 3 яких Залізнична колія знаходиться на балансі МППЗТ; договором на транспортне обслуговування від 07.02.2005 року №69 (а.с.101 т. 23); договором про надання послуг на подавання-прибирання вагонів від 28.09.2006 року №69, укладеним між Черкаською філією відкритого акціонерного товариства "Київ-Дніпровське міжгалузеве підприємство промислового залізничного транспорту" та товариством з обмеженою відповідальністю "Черкаська енергетична компанія" (а.с.108 т. 23); договорами про надання послуг з перевезення вантажів від 18.10.2007 року №69, від 03.03.2008 року №69, від 04.03.2009 року №69, укладеними між ВАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ" в особі Черкаської філії та Черкаським обласним комунальним підприємством "Облпаливо" (а.с.110 т. 23); договорами від 06.10.2010 року №69, від 07.10.2011 року №69, від 27.11.2012 року №69, від 30.04.2014 року №69, укладеними між ВАТ (ПрАТ) "Київ-Дніпровське МППЗТ" в особі Черкаської філії та комунальним підприємством "Облпаливо" Черкаської обласної ради (а.с.116 т. 23); технічним паспортом під'їзних залізничних колій Черкаської філії ПрАТ "Київ-Дніпровське МППЗТ" (а.с.130 т. 23); листами комунального підприємства "Черкаське обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" від 15.06.2015 року №318, від 02.04.2013 року №398 щодо можливості технічної інвентаризації під'їзних залізничних колій (а.с.136 т. 23); листом комунального підприємства "Черкаське обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" від 20.03.2007 року №516 щодо оформлення права власності на залізничні колії (а.с.138 т. 23); листом комунального підприємства "Облпаливо" Черкаської обласної ради від 14.04.2016 року №02-01/36 (а.с.139 т. 23); листом Черкаської обласної ради від 14.04.2016 року щодо включення залізничної колії №13 до переліку об'єктів Черкаського паливного складу комунального підприємства "Облпаливо" Черкаської обласної ради (а.с.140 т. 23); Інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо суб'єкта від 19.04.2016 року №57648906 (а.с.142 т. 23); інвентарною карткою обліку основних засобів щодо залізничної колії 650 м "Облпаливо" (а.с.147 т.23); наказом ВАТ "Черкаського підприємства промислового залізничного транспорту" від 03.04.2003 року №31/1 "Про проведення реконструкції та модернізації основних засобів" (а.с.148 т.23); проектом бази паливного тресту у районі ст.Загайловка м. Черкаси (проектне завдання том 1 під'їзна залізнична колія) об'єкт 158-68 (а.с.149 т.23); паспортом естакади залізничної залізобнетонної двосторонньої для відвантаження сипучих матеріалів (підвищена колія), розташована на під'їзній залізничній колії №13 ст.Змагайлівка Черкаської філії ЧАО "Київ-Дніпровське МППЖТ" (а.с.156 т.1); звітом про науково-дослідну роботу "Оцінка технічного стану конструкцій залізобетонної двосторонньої естакади для вигризки сипучих матеріалів (підвищена колія), розташованої на під'їзній залізничній колії №13 ст.Змагайлівка Черкаської філії ЧАО "Київ-Дніпровське МППЖТ" (а.с.164 т.23); реєстраційним посвідченням Черкаського обласного об'єднаного бюро технічної інвентаризації від 05.08.97 (дублікат видано 31.03.2016 року) (а.с.194 т.23, а.с.10 т.24); технічним паспортом на комплекс будівель та споруд по вул.Будіндустрії, 9 у м.Черкаси (а.с.195 т.23); довідкою КП "Черкаське обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" від 31.03.2016 року №271 (а.с.198 т.23, а.с.9 т.24); оціночним актом будівель і споруд по вул.Будіндустрії у м.Черкаси (а.с.14 т.24); довідками-характеристиками КП "Черкаське обласне об'єднане бюро технічної інвентаризації" від 05.08.1997 року №3162, від 30.06.1998 року №3200, від 30.11.2000 року №5208, від 20.03.2001 року №1619 (а.с.15-17,22 т.24); протоколом передачі чисельності та фонду заробітної плати Черкаського управління Облпаливо Укрголовпалива при Держпостачі УССР (а.с.33 т.24); актом установлення і погодження меж землекористування ЧМППЗ в межах підприємств м.Черкаси від 04.04.1997 року (а.с.46 т.24).
Відповідач-1 посилався на те, що за ним зареєстроване право власності на комплекс будівель і споруд за адресою: вул.Будіндустрії, 9 в м.Черкасах, в тому числі складова частина об`єкта - залізнична колія № 11, отже останній вважає себе єдиним власником на оспорюваний об`єкт, що підтверджується правовстановлюючими документами, зокрема: реєстраційним посвідченням Черкаського обласного об`єднаного бюро технічної інвентаризації від 05.08.1997 року за реєстровим № 1458-64, Короткою технічною характеристикою за даними технічної інвентаризації, технічним паспортом на комплекс будівель і споруд розташованих за адресою: м.Черкаси, вул.Будіндустрії, 9.
Відповідно до ст. 64 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457, до залізничних під'їзних колій належать колії, що з'єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і які належать підприємствам, підприємцям, організаціям та установам незалежно від форм власності, а також громадянам-суб'єктам підприємницької діяльності. Під'їзні колії призначено для транспортного обслуговування одного або кількох підприємств у взаємодії із залізничним транспортом загального користування.
Згідно з п. 1.1 Правил обслуговування залізничних під'їзних колій, затверджених наказом Мінтрансу України N 644 від 21.11.2000 року до залізничних під'їзних колій належать колії, що з'єднані із загальною мережею залізниць безперервною рейковою колією і належать підприємствам, підприємцям, організаціям, установам, незалежно від форм власності, а також громадянам - суб'єктам підприємницької діяльності.
Відповідно до ст. 67 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457 відкриття для постійної експлуатації новозбудованої залізничної під'їзної колії і подання на цю колію рухомого складу допускається після прийняття цієї залізничної колії в експлуатацію комісією за участю представника Держнаглядохоронпраці і встановлення залізницею порядку обслуговування під'їзної колії.
На кожну залізничну під'їзну колію складається масштабний план з нанесенням на нього розташування вантажних фронтів і механізмів, а також технічний паспорт, поздовжній профіль і креслення споруд.
Згідно з пп. 1.3, 1.4, 1.5 Правил обслуговування залізничних під'їзних колій, затверджених наказом Мінтрансу України № 644 від 21.11.2000 року визначено, що відкриття для постійної експлуатації новозбудованої залізничної під'їзної колії і подача на цю колію рухомого складу допускається після прийняття її в експлуатацію комісією за участю представника Міністерства праці та соціальної політики і встановлення залізницею порядку обслуговування під'їзної колії. Відповідність під'їзної колії узгодженому з залізницею проекту засвідчується актом, який складається комісією за участю уповноважених представників залізниці і власника під'їзної колії, яка призначається залізницею відповідно до статті 67 Статуту залізниць. Підписання акта свідчить про прийняття даної під'їзної колії в експлуатацію. На кожну під'їзну колію після закінчення її будівництва і здачі в експлуатацію підприємством складається Інструкція про порядок обслуговування і організації руху на під'їзній колії, яка затверджується залізницею відповідно до ст. 67 Статуту залізниць. Власник під'їзної колії має технічний паспорт, масштабний план під'їзної колії, поздовжній та поперечний профілі залізничних колій і креслення штучних споруд.
Аналогічний перелік документів, які необхідні для відкриття для постійної експлуатації новозбудованої залізничної під'їзної колії і подачі на цю колію рухомого складу, міститься у ст. ст. 80, 82 Статуту залізниць СРСР, який затверджений постановою Ради Міністрів СРСР від 06.04.1964 року № 270 та був чинний на момент прийняття новозбудованої залізничної під'їзної колії в експлуатацію.
Принцип належності та допустимості доказів, встановлений у ст. 34 ГПК України, полягає у тому, що обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.
Виходячи з умов ст. ст. 80, 82 Статуту залізниць СРСР, який затверджений постановою Ради Міністрів СРСР та ст. 67 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.04.1998 року № 457 суди попередніх інстанцій встановили, що акт, на який посилається Відповідач-1, свідчить про прийняття під'їзної колії в експлуатацію та відповідність під'їзної колії узгодженому з залізницею проекту а відсутність або наявність даного акту жодним чином не встановлює право власності на під'їзну колію, в свою чергу власник під'їзної колії має технічний паспорт, масштабний план під'їзної колії, поздовжній та поперечний профілі залізничних колій і креслення штучних споруд, а відповідно саме в цих документах має бути визначений власник під'їзної колії.
Судами встановлено, що у якості доказів на підтвердження права власності ПрАТ "КДМППЗТ" в особі Черкаської філії надано до суду: технічний паспорт на залізничну колію, вищенаведені документи юридичної передачі Залізничної колії, фінансування на її утримання та обслуговування, також Позивач підтвердив, що складова ділянка довжиною 242,5 погонних метрів залізничної під'їзної в межах території Відповідача-2, яка знаходиться за адресою: м. Черкаси, вул. Будіндустрії, 9 та становить єдиний конструктивно неподільний об'єкт інфраструктури, загальною довжиною 650 метрів, примикає стрілочним переводом № 15 до колії № 4 станції Змагайлівка, міститься на земельній ділянці, наданій Позивачу в постійне користування згідно з державним актом на право постійного користування землею І-ЧР №001389 від 07.02.2001 року.
Крім того, судами встановлено, що Відповідачами не надано до суду документів, на підставі яких у Відповідача-1 виникло право власності на Залізничну колію, зокрема, не надано документів на підставі яких вчинено реєстрацію за Відповідачем-1 права власності на усі об'єкти Відповідача-2
Водночас, апеляційний господарський суд встановив, що матеріали справи не містили рішення виконавчого комітету Черкаської обласної ради народних депутатів від 26.02.1992 року № 23 "Про комунальну власність області", як на момент розгляду справи в суді першої інстанції, так і при апеляційному перегляді оскаржуваної ухвали зазначене рішення до матеріалів справи долучене не було.
Відповідно до ст. 32 ГПК України доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд, у визначеному законом порядку, встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень (ст. 33 ГПК України).
Згідно зі ст. 43 ГПК України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом.
Таким чином, з урахуванням встановлених обставин та доказів на їх підтвердження, судами попередніх інстанцій встановлені обставини, які передбачають можливість визнання за позивачем права власності на складову ділянку довжиною 242,5 погонних метрів залізничної під'їзної колії № 13 єдиного об'єкта "Залізнична колія Облпаливо 0,65", за адресою: м. Черкаси, вул. Будіндустрії, 9
Беручи до уваги викладене, колегія суддів касаційної інстанції вважає, що правові підстави та умови задоволення позову про визнання права власності, у даному випадку, охоплюються положеннями ст. 392 ЦК України.
З огляду на те, що при ухваленні оскаржуваних рішень господарськими судами правильно встановлено фактичні обставини справи на основі всебічного, повного дослідження наявних у матеріалах справи доказів, задоволення позовних вимог судами на підставі ст. 387 ЦК України, не вплинуло на правильне вирішення спору.
Відповідно до ч. 2 ст. 111 5 ГПК України касаційна інстанція використовує процесуальні права суду першої інстанції виключно для перевірки юридичної оцінки обставин справи та повноти їх встановлення у рішенні або постанові господарського суду.
Згідно з нормами ч. 2 ст. 111 7 ГПК України, касаційна інстанція не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові господарського суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати нові докази або додатково перевіряти докази.
Доводи, наведені у касаційній скарзі, не спростовують встановлених господарськими судами обставин та направлені на переоцінку доказів у справі, що виходить за межі повноважень суду касаційної інстанції (ст. 111 7 ГПК України), крім того, доводи касаційної скарги тотожні доводам апеляційної скарги, які були предметом розгляду у суді апеляційної інстанції та обґрунтовано відхилені.
З урахуванням викладеного, колегія суддів Вищого господарського суду України вважає, що ухвала господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року та постанова Київського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 року у даній справі є законними та обґрунтованими, підстави для їх скасування відсутні.
Керуючись статтями 111 7 , 111 9 - 111 11 ГПК України, Вищий господарський суд України
ПОСТАНОВИВ:
Касаційну Черкаської міської ради залишити без задоволення.
Ухвалу господарського суду Черкаської області від 21.03.2017 року та постанову Київського апеляційного господарського суду від 13.06.2017 року у справі №925/843/14 залишити без змін.
Головуючий суддя:Погребняк В.Я. Суддя Панова І.Ю. Суддя Поляков Б.М.
Суд | Вищий господарський суд України |
Дата ухвалення рішення | 31.10.2017 |
Оприлюднено | 12.11.2017 |
Номер документу | 70164055 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні