КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа: № 810/5479/15 Головуючий у 1-й інстанції: Виноградова О.І Суддя-доповідач: Бабенко К.А
У Х В А Л А
Іменем України
07 листопада 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого судді Бабенка К.А., суддів: Кузьменка В.В., Степанюка А.Г., секретаря Антоненко К.М., розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за апеляційною скаргою Приватного сільськогосподарського підприємства Мирівське на Постанову Київського окружного адміністративного суду від 05 липня 2017 року за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Комплекс Агромарс" до Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області, Державного реєстратора Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Іванюти Павла Сергійовича, Кагарлицького районного управління юстиції Київської області, за участю Третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні Відповідача - Приватного сільськогосподарського підприємства Мирівське , ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_21 ОСОБА_22, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27 про визнання дій протиправними, зобов'язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
Постановою Київського окружного адміністративного суду від 05 липня 2017 року позов задоволено частково.
Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Третьою особою - Приватним сільськогосподарським підприємством Мирівське , подано апеляційну скаргу, в якій воно просить судове рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове судове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити.
Згідно з частиною першою ст.195 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає судові рішення суду першої інстанції в межах апеляційної скарги.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представників Позивача та Третьої особи - Приватного сільськогосподарського підприємства Мирівське , перевіривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення, а Постанову суду першої інстанції - без змін з наступних підстав.
Позивачем 01.01.2007 року укладено Договори оренди земельної ділянки з Третіми особами - ОСОБА_3 за № 94-КФ, ОСОБА_4 за № 37-КФ, ОСОБА_5 за № 92-КФ, ОСОБА_6 за № 117-КФ, ОСОБА_28 за № 175-КФ, ОСОБА_28 за № 6711-КФ, ОСОБА_8 за № 714-КФ, ОСОБА_9 за № 146-КФ, ОСОБА_10 за № 17-КФ, ОСОБА_11 за № 76-КФ, ОСОБА_12 за № 46-КФ, ОСОБА_13 за № 36-КФ, ОСОБА_14 за № 34-КФ, ОСОБА_15 за № 69-КФ, ОСОБА_16 за № 47-КФ, ОСОБА_17 за № 704-КФ, ОСОБА_18 за № 98-КФ, ОСОБА_19 за № 99-КФ, ОСОБА_20 за № 97-КФ, ОСОБА_21 за № 96-КФ, ОСОБА_29 за № 170-КФ, ОСОБА_23 за № 129-КФ, ОСОБА_24 за № 717-КФ, ОСОБА_25 за № 74-КФ, ОСОБА_26 за № 45-КФ, ОСОБА_27 за № 8-КФ, відповідно до п. 1.1. яких Орендодавець передає, а Орендар приймає в оплатне строкове користування (оренду) земельні ділянки.
Відповідно до п. 3.1. Договорів, термін дії зазначених Договорів становить 10 років від дати їх реєстрації в установленому законодавством порядку.
Оригінали зазначених Договорів оренди земельних ділянок були оглянуті в судовому засіданні 10 грудня 2015 року та встановлено відповідність долученим до матеріалів справи їх копій.
В 2014 році між Третьою особою - Приватним сільськогосподарським підприємством Мирівське та Третіми особами - ОСОБА_3, ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_28, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_10, ОСОБА_11, ОСОБА_12, ОСОБА_13, ОСОБА_14, ОСОБА_15, ОСОБА_16, ОСОБА_17, ОСОБА_18, ОСОБА_19, ОСОБА_20, ОСОБА_21, ОСОБА_29, ОСОБА_23, ОСОБА_24, ОСОБА_25, ОСОБА_26, ОСОБА_27 укладено Договори оренди землі.
Як вбачається з Інформаційних довідок з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об'єктів нерухомого майна щодо об'єкта нерухомого майна від 25.11.2015 року №№№ 48329394, № 48329588, № 48329849, № 48329943, № 48330072, № 48330283, № 48330638, № 48331077, № 48331364, № 48331579, № 48331883, № 48332116, № 48332247, № 48332331, № 48332473, № 48332589, № 48332667, № 48332759, № 48332903, № 48333046, № 48333205, № 48333398, № 48333569, № 48333739, № 48333932, № 483334087 (Т.2, а.с. 8-59), державним реєстратором Реєстраційної служби Кагарлицького районного управління юстиції Київської області Іванютою Павлом Сергійовичем на підставі Рішень про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, вчинено записи про інше речове право, а саме - право оренди земельних ділянок строком на 5 років за Приватним сільськогосподарського підприємства Мирівське .
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захисту державою таких прав регулюється Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 року №1952-IV (надалі - Закон №1952-IV).
Згідно з пунктами 1,2 ст. 2 Закону №1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обмежень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів виникнення, переходу або припинення речових прав на нерухоме майно та їх обмежень, що супроводжується внесенням даних до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та їх обмежень; Державний реєстр прав на нерухоме майно та їх обмежень - єдина державна інформаційна система, яка містить відомості про речові права на нерухоме майно, їх обмеження, суб'єктів речових прав, технічні характеристики об'єктів нерухомого майна (будівель, споруд тощо), кадастровий план земельної ділянки, а також відомості про правочини, вчинені щодо таких об'єктів нерухомого майна.
Відповідно до пункту 1 частини другої ст. 9 Закону № 1952-IV, державний реєстратор встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями.
Згідно з частиною четвертою ст. 15 Закону № 1952-IV, державній реєстрації підлягають виключно заявлені права та їх обтяження за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Відповідно до пункту 8 1 частини другої статті 10 Закону № 1952-IV, державний реєстратор під час проведення державної реєстрації прав, які виникли та оформлені в установленому порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій, які відповідно до чинного на момент оформлення права законодавства проводили таке оформлення, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для реєстрації прав та їх обтяжень, якщо такі документи не були подані заявником або якщо документи, подані заявником, не містять передбачених цим Законом відомостей про правонабувача або про нерухоме майно. Органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства, установи та організації, до яких надійшов запит, зобов'язані безоплатно в установленому законодавством порядку протягом трьох робочих днів надати державному реєстратору відповідну інформацію, зокрема щодо оформлених речових прав на нерухоме майно, у тому числі земельні ділянки.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що державний реєстратор під час проведення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно зобов'язаний перевірити інформацію про наявність або відсутність вже зареєстрованих речових прав з метою недопущення одночасного існування їх подвійної державної реєстрації.
Такий висновок узгоджується з висновком Верховного Суду України, викладеним, зокрема в його Постанові від 29 вересня 2015 року №21-760а15 у справі за позовом ТОВ Ободівка-Агро до Реєстраційної служби Чечельницького районного управління юстиції у Вінницькій області, за участю Третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні Відповідача - ТОВ Агрофірма Ободівська , Відділу Державного агентства земельних ресурсів України в Тростянецькому районі Вінницької області про визнання протиправними та скасування Рішень.
Згідно з п. 1.2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого Наказом Державного комітету України по земельних ресурсах від 02 липня 2003 року №174, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 25 липня 2003 року за №641/7962 (надалі - Тимчасовий порядок), в чинній на час укладання договору оренди землі з Позивачем редакції, зокрема книга записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі - це документ суворого обліку, який є складовою частиною державного реєстру земель та містить відомості про зареєстровані державні акти на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договори оренди (суборенди) землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок; державний реєстр земель - це складова частина державного земельного кадастру, який складається з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку і формується за допомогою АС ДЗК; оператори державного реєстру земель - структурні підрозділи Центру ДЗК, що проводять приймання, перевірку та систематизацію реєстраційних карток земельних ділянок, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, ведуть книгу реєстрації, формують Поземельну книгу та не мають прямого доступу до бази даних АС ДЗК; поземельна книга - це документ, який є складовою частиною державного реєстру земель, і містить відомості про земельну ділянку, в тому числі кадастровий план, відомості про державний акт на право власності на землю, державний акт на право постійного користування землею, договір оренди землі та власника, користувача, орендаря (суборендаря) земельної ділянки і формується за допомогою АС ДЗК; реєстратори державного реєстру земель - структурні підрозділи Центру ДЗК, які мають доступ та вносять відомості до бази даних АС ДЗК, ведуть Поземельну книгу, здійснюють видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди (суборенди) землі, а також ведуть книгу реєстрації.
Відповідно до пунктів 2.5-2.10 Тимчасового порядку, територіальний орган земельних ресурсів за актом приймання-передавання передає реєстраційну картку оператору (реєстратору) разом з усіма примірниками державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі для їх видачі та державної реєстрації; оператор (реєстратор) приймає від територіального органу земельних ресурсів державний акт на право власності на земельну ділянку, державний акт на право постійного користування земельною ділянкою, договір оренди землі та реєстраційну картку. У разі виявлення розбіжностей в державному акті на право власності на земельну ділянку, державному акті на право постійного користування земельною ділянкою, договорі оренди землі та реєстраційній картці вони за актом приймання-передавання повертаються до територіального органу земельних ресурсів для доопрацювання; у разі оформлення договору оренди (суборенди) землі територіальний орган земельних ресурсів надає за актом приймання-передавання оператору (реєстратору) реєстраційну справу для створення реєстраційної картки. Оператор (реєстратор) у 10-денний термін заповнює реєстраційну картку; оператор (реєстратор) здійснює видачу та реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та видачу договорів оренди (суборенди) землі. Видача державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договору оренди (суборенди) землі супроводжується внесенням запису про державну реєстрацію до відповідних розділів книги реєстрації. При цьому оператор (реєстратор) відображає дані державної реєстрації на всіх примірниках державних актів на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою та договорів оренди (суборенди) землі. До реєстраційної картки оператором (реєстратором) вносяться відомості про державну реєстрацію згідно з пунктом 3.4 цього Порядку. Після внесення відомостей про державну реєстрацію до реєстраційної картки вона засвідчується підписом керівника з зазначенням прізвища та ініціалів та печаткою оператора (реєстратора). Другий примірник державного акта на право власності на земельну ділянку, на право постійного користування земельною ділянкою, примірники договору оренди (суборенди) землі оператор (реєстратор) передає до територіальних органів земельних ресурсів за актом приймання-передавання; оператор передає реєстратору перший примірник реєстраційної картки, після чого реєстратор вносить відомості з реєстраційної картки до бази даних АС ДЗК. Після внесення реєстратором відомостей до бази даних АС ДЗК на першій сторінці реєстраційної картки ставиться штамп реєстратора та підпис особи, яка внесла відомості; перший примірник реєстраційної картки передається на зберігання до архіву реєстратора. Другий примірник реєстраційної картки включається до Поземельної книги, формування та зберігання якої здійснює оператор.
Згідно з пунктами 4.2-4.6 Тимчасового порядку, державна реєстрація державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі здійснюється шляхом внесення записів реєстрації до книги реєстрації; у книзі реєстрації реєструються: державні акти на право власності на земельну ділянку; державні акти на право постійного користування земельною ділянкою; договори оренди землі; книга реєстрації є власністю держави; державну реєстрацію державного акта на право власності на земельну ділянку, державного акта на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі у книзі реєстрації здійснює оператор (реєстратор), у межах повноважень якого є земельна ділянка; внесення записів реєстрації до книги реєстрації здійснює особа, яка призначається згідно з наказом оператора (реєстратора).
Відповідно до п. 8.1 Тимчасового порядку, реєстраційний номер присвоюється державному акту на право власності на земельну ділянку, державному акту на право постійного користування земельною ділянкою, договору оренди землі в момент здійснення його державної реєстрації.
Як вбачається з матеріалів справи, зазначені Договори, укладені з Позивачем, зареєстровано Кагарлицьким районним відділенням Кагарлицької районної філії Державного підприємства Центр державного земельного кадастру , що підтверджується записами у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі, копія якої наявна в матеріалах справи (Т.2, а.с. 124-140).
У зв'язку з наявністю у Книзі записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею Договору оренди землі запису про спірну земельну ділянку - державна реєстрація зазначених Договорів є здійсненою.
Такий висновок узгоджується з висновком Вищого адміністративного суду України, викладеним, зокрема в його Ухвалі від 03 серпня 2017 року К/800/14539/17 у справі №825/204/17 за позовом Приватного підприємства Куликівські аграрні інвестиції до Приватного нотаріуса Чернігівського районного нотаріального округу Лисенко Наталії Борисівни, за участю Третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні Позивача - Шумала Михайла Михайловича та на стороні Відповідача - Товариства з обмеженою відповідальністю Горбів Агро , Куликівської районної державної адміністрації Чернігівської області про визнання протиправним та скасування Рішення
Оскільки державну реєстрацію Договорів оренди землі, укладених з Позивачем, проведено у відповідності з вимогами чинного законодавства, підстави для проведення державної реєстрації Відповідачем прав оренди зазначених земельних ділянок за Третьою особою - Приватним сільськогосподарського підприємства Мирівське , відсутні.
Згідно зі ст. 200 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального та процесуального права, за таких підстав, апеляційна скарга залишається без задоволення, а Постанова суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст. 196, 198, 200, 205, 206, 254 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів, -
УХВАЛИЛА:
Апеляційну скаргу Приватного сільськогосподарського підприємства Мирівське залишити без задоволення, а Постанову Київського окружного адміністративного суду від 05 липня 2017 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня складення її в повному обсязі безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Ухвалу складено у повному обсязі 13.11.2017 року.
Головуючий суддя Бабенко К.А.
Судді: Кузьменко В.В.
Степанюк А.Г.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.11.2017 |
Оприлюднено | 15.11.2017 |
Номер документу | 70212852 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Бабенко К.А
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні