Рішення
від 07.11.2017 по справі 916/2230/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"07" листопада 2017 р.Справа № 916/2230/17

За позовом: Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» в особі регіональної філії „Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця»

До відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю „Югвтормет»

про стягнення штрафу

Суддя Н.В.Рога

Представники:

Від позивача: ОСОБА_1 - на підставі довіреності № Ц/3-04/284-16 від 11.10.16 р.; ОСОБА_2 - на підставі довіреності № 5297 від 01.11.2017 р.

Від відповідача: ОСОБА_3 - на підставі довіреності від 01.08.2017р.

В засіданні брали участь:

Від позивача: ОСОБА_2 - на підставі довіреності № 5297 від 01.11.2017 р.

Від відповідача: ОСОБА_3 - на підставі довіреності від 01.08.2017р.

Суть спору: Позивач, Публічне акціонерне товариство „Українська залізниця» в особі регіональної філії „Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» (далі - ПАТ „Українська залізниця» ), звернувся до господарського суду Одеської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю „Югвтормет» (далі - ТОВ „Югвтормет» ) про стягнення штрафу у розмірі 136 700 грн. 00 коп.

Представник позивача позовну заяву підтримує, наполягає на задоволенні позову.

Відповідач проти позову заперечує з підстав, викладених у відзиві на позовну заяву.

Розглянув у відкритому судовому засіданні матеріали справи, заслухав пояснення представників сторін, суд встановив:

19 березня 2017 р. за накладною № 42502427 зі станції „Одеса Сортувальна» Одеської залізниці було відправлено вагон № 67653238 з вантажем - „лом чорних металів» , із зазначенням станції призначення - „Сартана» Донецької залізниці. Відповідно до п. 24 накладної № 42502427 маса (нетто) вантажу, визначена відправником на 150-тонних вагонних вагах вантажовідправника , становить 64 000 кг, а маса тари - 23 800 кг.

Позивач у справі зазначає, що відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. У відповідності до ст. 23 Статуту та згідно Правил перевезення вантажів, а саме: п.1.1 розділу 4 Правил оформлення перевізних документів, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000р. за №863/5084, відправник повинен надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Накладна може оформлятися і надаватися в електронному вигляді (із накладенням електронного цифрового підпису). Електронний перевізний документ та його паперова версія мають однакову юридичну силу. Маса вантажу згідно зі ст. 37 Статуту та п. 5 Правил приймання вантажів до перевезення, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 861/5082, визначається відправником. Правильність внесених у накладну відомостей представник відправника підтверджує своїм підписом. У накладній № 42502427 правильність внесених відомостей підтвердив своїм підписом представник Відправника.

Згідно ст. 24, ст. 129 Статуту залізниць України 28 березня 2017 р. на проміжній станції „Волноваха» Донецької залізниці на 150-ти тонних вагонних вагах здійснено контрольне зважування вагону № 67653238 та складено комерційний акт № 654643/34, відповідно до якого було встановлено розбіжність між фактичною масою вантажу, що перевозиться, та зазначеною у накладній № 42502427 масою, у розмірі 3 400 кг.

Крім того, як стверджує позивач, 01 квітня 2017 р. на станції „Сартана» Донецької залізниці на підставі комерційного акту № 654643/34, складеного на станції „Волноваха» Донецької залізниці, ПАТ „Українська залізниця» здійснено комісійне переважування вагону № 67653238 та складено новий комерційний акт № 484809/266 від 01.04.2017 р., відповідно до якого встановлена при переважуванні маса вантажу більша від заявленої в накладній № 42502427 маси (нетто) вантажу на 2 750,00 кг та менша від маси вантажу, зазначеної у первісному комерційному акті № 654643/34 від 28.03.2017 р. на 650,00 кг.

Позивач зазначає, що відповідно до п. 5.5 розділу 3 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644 та ст. 122 Статуту залізниць України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 квітня 1998 р. № 457, якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, порта стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

Статтею 118 Статуту залізниць України встановлено, що за пред'явлення вантажу, який заборонено до перевезень або який потребує під час перевезення особливих заходів безпеки, та з неправильним зазначенням його найменування або властивостей з відправника, крім заподіяних залізниці збитків і витрат, стягується штраф у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення.

На підставі вищенаведених норм законодавства, у зв'язку неправильним зазначенням вантажовідправником маси вантажу у накладній № 42502427, керуючись провізною платою за накладною № 42502427 у розмірі 27 340 грн. 00 коп., позивач нарахував штраф п'ятикратному розмірі від провізної плати за всю відстань перевезення у розмірі 136 700 грн. 00 коп., який просить стягнути з відповідача.

В обґрунтування позовних вимог позивач також зазначає, що відповідно до п. 6.2 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею» від 29.05.2002 р.№ 04-5/601 та ч. 4 п. 21 Оглядового листа Вищого господарського суду України „Про деякі питання судової практики застосування Статуту залізниць України, інших норм транспортного законодавства» від 29.11.2007 р. № 01-8/917 при застосуванні п.п. 118 та 122 Статуту залізниць України слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Відповідач проти позову заперечує, посилаючись на те, що на виконання п.5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644, вантаж "лом чорних металів" було зважено відправником - ТОВ „Югвтормет» на вагонних вагах підприємства ПП „Норіон-Торг» типу ВЭТ-150В2, заводський № 681 (повірених Міністерством економічного розвитку і торгівлі України 15.08.2017 р., за результатами якої видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 3523-МХ чинне до 15.08.2018 р.), які знаходяться на станції „Одеса Сортувальна» Одеської залізниці, відомості після зважування було внесено до накладної № 42502427, а сам вантаж був переданий під охорону залізниці.

Залізницею на попутних станціях „Волноваха» та „Сартана» Донецької залізниці нібито встановлено неправильність, неповноту та невідповідність відомостей, зазначених у накладній, а саме: в накладній № 42502427 у вагоні № 67653238 вказана маса (нетто) вантажу складає 64 000,00 кг, проте відповідно до комерційного акту № 654643/34 від 28.03.2017 р. маса (нетто) вантажу становить 60 600,00 кг, а за комерційним актом 484809/266 від 01.04.2017 р. - 61 250,00 кг, що, на думку відповідача, вказує на недосконалість систем зважування на станціях „Волноваха» та „Сартана» Донецької залізниці та на необ'єктивність їх показників фактичним обставинам.

Крім того, відповідач зазначає, що у складених залізницею комерційних актах № 654643/34 та № 484809/266 містяться помітки про слабке маркування поверхні вантажу, натомість на станції відправлення вагон № 67653238 було помарковано білим вапном по всій поверхні в достатній кількості, що може свідчити про здійснення крадіжки вантажу з вагону № 67653238 на шляху прямування зі станції „Одеса Сортувальна» Одеської залізниці до станції „Сартана» Донецької залізниці, що виключає наявність вини відповідача у діях, що виразилися в невірному зазначенні маси вантажу у накладній № 42502427.

Відповідач також вказує, що згідно п. 5.5 Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644, якщо перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній відомостей про адресу одержувача, його код, назву вантажу, його кількість, то з відправника стягується штраф згідно із ст. 122 Статуту залізниць України. Факт неправильного зазначення відправником вказаних відомостей засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Розглянув матеріали справи, на підставі чинного законодавства України, суд доходить до такого висновку:

Згідно з ч. 2 ст. 908 Цивільного кодексу України загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Аналогічні положення щодо регулювання правовідносин в галузі перевезення передбачені і у ч. 5 ст. 306 Господарського кодексу України.

Відповідно до ч. 5 ст. 307 Господарського кодексу України умови перевезення вантажів окремими видами транспорту, а також відповідальність суб'єктів господарювання за цими перевезеннями встановлюються транспортними кодексами, транспортними статутами та іншими нормативно-правовими актами.

Статтею 3 Закону України „Про залізничний транспорт» визначено, що законодавство Про залізничний транспорт загального користування складається із Закону України „Про транспорт» , Закону України „Про залізничний транспорт» , Статуту залізниць України та інших актів законодавства України. Нормативні документи, що визначають порядок і умови перевезень, користування засобами залізничного транспорту загального користування… є обов'язковими для всіх юридичних і фізичних осіб на території України.

Статут залізниць України визначає обов'язки, права і відповідальність залізниць, а також підприємств, які користуються залізничним транспортом (ст. 2 Статуту). На підставі цього Статуту затверджені Мінтрансом Правила перевезень вантажів, які є обов'язковими для всіх юридичних осіб (ст. 5 Статуту залізниць України).

Відповідно до ст. 6 Статуту залізниць України накладна - основний перевізний документ встановленої форми, оформлений відповідно до цього Статуту та Правил і наданий залізниці відправником разом з вантажем. Накладна є обов'язковою двосторонньою письмовою формою угоди на перевезення вантажу, яка укладається між відправником та залізницею на користь третьої сторони - одержувача. Накладна одночасно є договором на заставу вантажу для забезпечення гарантії внесення належної провізної плати та інших платежів за перевезення. Накладна супроводжує вантаж на всьому шляху перевезення до станції призначення.

У ст. 23 Статуту залізниць України встановлено, що відправники повинні надати станції навантаження на кожне відправлення вантажу заповнену накладну (комплект перевізних документів). Форма накладної і порядок її заповнення, а також форма квитанції затверджуються Мінтрансом. Відправник заповнює відповідні графи накладної згідно з додатком 3 до Правил оформлення перевізних документів, затверджених наказом Міністерства транспорту України 21.11.2000 р. № 644 (у редакції наказу Міністерства інфраструктури України від 08.06.2011 № 138) та зареєстрованих в Мінюсті України 24.11.2000 р. за № 863/5084 (далі - Правила).

Відповідно до ст. 37 Статуту залізниць України під час здавання вантажів для перевезення відправником має бути зазначена у накладній їх маса. Тарні і штучні вантажі перевозяться із зазначенням у накладній маси і кількості вантажних місць. Маса цих вантажів визначається до здавання їх для перевезення і зазначається на вантажних місцях. Вантажі, що перевозяться насипом і наливом, а також інші вантажі, зважування яких на вантажних вагах неможливе, зважуються на вагонних вагах. Перелік вантажів, що можуть перевозитися насипом і наливом, установлюється Правилами. Загальна маса вантажу визначається шляхом зважування на вагах або підрахуванням маси на вантажних місцях за трафаретом чи стандартом. Маса окремих вантажів може визначатися розрахунковим методом, за обміром або умовно (нафтопродукти в цистернах, тварини, лісоматеріали тощо). Маса вантажів визначається відправником. Спосіб визначення маси зазначається у накладній.

Пунктом 5 Правил приймання вантажів до перевезення, затверджених наказом Міністерства транспорту України від 21.11.2000 р. № 644, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 24.11.2000 р. за № 861/5082, передбачено, що загальна маса вантажу визначається відправником зважуванням або розрахунковим способом. За домовленістю відправника, залізниці та одержувача вантажу можуть бути встановлені інші способи визначення маси вантажу. Спосіб визначення маси вантажу і тип ваг відправник зобов'язаний зазначити в накладній. Усі засоби вимірювальної техніки, які використовуються для визначення маси вантажів, мають бути повірені відповідно до вимог чинного законодавства. Засоби ваговимірювальної техніки повинні бути взяті на облік залізницею та відповідати вимогам Інструкції про порядок застосування засобів ваговимірювальної техніки на залізничному транспорті України, затвердженої наказом Міністерства інфраструктури України від 31.07.2012р. №442, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 11.10.2012р. за №1716/22028, та інших нормативно-правових актів.

Відповідно до ст. 24 Статуту залізниць України вантажовідправники несуть відповідальність за всі наслідки неправильності, неточності або неповноти відомостей, зазначених ним у накладній. Залізниця має право перевіряти правильність цих відомостей, а також періодично перевіряти кількість та масу вантажу, що зазначаються у накладній.

Відповідно до ст.122 Статуту залізниць України за неправильно зазначені у накладній масу, кількість місць вантажу, його назву, код та адресу одержувача з відправника, стягується штраф у розмірі згідно із статтею 118 цього Статуту. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли.

У ст.118 Статуту залізниць України передбачено стягнення з відправника штрафу у розмірі п'ятикратної провізної плати за всю відстань перевезення за неправильно зазначені властивості вантажу.

Така ж норма передбачена у п.5.5. Правил оформлення перевізних документів, а саме встановлено, що якщо під час перевезення вантажу або на станції його призначення буде виявлено неправильне зазначення у накладній маси, кількості місць вантажу, його назви, коду та адреси одержувача з відправника, стягується штраф у розмірі згідно зі статтею 118 Статуту залізниць України. При цьому відправник несе перед залізницею відповідальність за наслідки, які виникли. Цей факт засвідчується актом загальної форми, якщо за цим фактом не складався комерційний акт.

Таким чином, підставою для стягнення з відправника штрафу на підставі ст.ст.118, 122 Статуту залізниць України є належним чином доведений факт неправильного зазначення відправником у накладній властивостей вантажу, в даному випадку, маси вантажу.

За матеріалами справи, факт неправильного зазначення маси вантажу підтверджується: комерційним актом № 654643/34 від 28.03.2017 р., складеним на проміжній станції „Волноваха» Донецької залізниці при переважуванні на 150-ти тонних вагонних вагах вагону № 67653238, відповідно до якого було встановлено розбіжність між фактичною масою вантажу, що перевозиться, та зазначеною у накладній № 42502427 масою , у розмірі 3 400 кг.; комерційним актом № 484809/266 від 01.04.2017 р., складеним на станції „Сартана» Донецької залізниці на підставі комерційного акту № 654643/34, при здійсненні комісійного переважування вагону № 67653238 , яким встановлено , що фактична маса вантажу більша від заявленої в накладній № 42502427 маси (нетто) вантажу на 2 750,00 кг.

Приймаючи до уваги те, що матеріалами справи підтверджено факт неправильного зазначення маси вантажу у накладній № 42502427, нарахування штрафу у розмірі п'ятикратної провізної плати здійснено у відповідності до норм Статуту залізниць України.

За таких обставин, правомірною є вимога позивача щодо стягнення штрафу у сумі 136 700 грн. 00 коп.

Згідно вимог ст.ст. 32, 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень. При цьому, докази подаються сторонами та іншими учасниками судового процесу. В свою чергу, доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору.

Щодо посилань відповідача про недосконалість вимірювальних технік станцій „Волноваха» та „Сартана» Донецької залізниці, виявленої при зважуванні вагону № 67653238, суд зазначає, що у відповідності до п. 6.2 Роз'яснення Президії Вищого господарського суду України „Про деякі питання практики вирішення спорів, що виникають з перевезення вантажів залізницею» від 29.05.2002 р.№ 04-5/601 та ч. 4 п. 21 Оглядового листа Вищого господарського суду України „Про деякі питання судової практики застосування Статуту залізниць України, інших норм транспортного законодавства» від 29.11.2007 р. № 01-8/917 при нарахуванні штрафу в порядку п.п. 118 та 122 Статуту залізниць України, а саме неправильному зазначені у накладній маси вантажу, слід враховувати, що штраф підлягає стягненню за самий факт допущення вантажовідправником зазначених порушень, незалежно від того, чи завдано залізниці у зв'язку з цим збитки.

Господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом (ст. 43 ГПК України).

Відповідачем у справі до суду подано клопотання про зменшення розміру штрафних санкцій до однократного розміру провізної плати. В обґрунтування клопотання відповідач посилається на відсутність збитків, понесених позивачем у зв'язку із невірним зазначенням маси вантажу у провізних документах, адже, при переважуванні було встановлено, що маса вантажу менше, ніж зазначена у документах, при цьому сплачено провізну плату було за масу, яка перевищує виявлену .

Згідно п. 3 ч. 1 ст. 83 ГПУ України господарський суд, приймаючи рішення, має право зменшувати у виняткових випадках розмір неустойки (штрафу, пені), яка підлягає стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання.

Вирішуючи питання про зменшення розміру пені та/або штрафу, які підлягають стягненню зі сторони, що порушила зобов'язання, суд повинен з'ясувати наявність значного перевищення розміру неустойки перед розміром збитків, а також об'єктивно оцінити, чи є даний випадок винятковим, виходячи з інтересів сторін, які заслуговують на увагу, ступеня виконання зобов'язань, причини неналежного виконання або невиконання зобов'язання, незначності прострочення у виконанні зобов'язання, невідповідності розміру пені наслідкам порушення, негайного добровільного усунення винною стороною порушення та його наслідків.

Зі змісту наведених норм випливає, що у вирішенні питання про можливість зменшення неустойки суд бере до уваги майновий стан сторін і оцінює співвідношення розміру заявлених штрафних санкцій, зокрема, з розміром збитків кредитора, враховує інтереси обох сторін. В чинному законодавстві України відсутній перелік таких виняткових випадків, за наявності яких господарським судом може бути зменшено неустойку. Судом при цьому враховуються фактичні обставини справи та надається оцінка наявним в матеріалах справи доказам.

Зокрема, згідно позовної заяви, ПАТ „Українська залізниця» заявлено до стягнення з ТОВ „Югвтормет» штраф у п'ятикратному розмірі від провізної плати за всю відстань перевезення, який становить 136 700 грн. 00 коп. При цьому, судом приймається до уваги, що матеріали справи не містять доказів, які б свідчили про ймовірність збитків позивача у зв'язку з неправомірними діями відповідача щодо зазначення невірної маси вантажу. Крім того, суд приймає до уваги те, для встановлення маси вантажу та заповнення накладної № 42502427 ТОВ „Югвтормет» використовувалися вагонні ваги підприємства ПП „Норіон-Торг» типу ВЭТ-150В2, заводський № 681 (повірені Міністерством економічного розвитку і торгівлі України 15.08.2017 р., за результатами якої видано свідоцтво про повірку законодавчо регульованого засобу вимірювальної техніки № 3523-МХ чинне до 15.08.2018 р.), які знаходяться на станції „Одеса Сортувальна» Одеської залізниці, та в таких діях ТОВ „Югвтормет» не вбачається наявність умислу на спричинення збитків позивачу. З урахуванням зазначеного, суд вважає за можливе за власної ініціативи зменшити розмір штрафу до трьохкратної плати за всю відстань перевезення, а саме до 82 020 грн. 00 коп.

За таких обставин, позовна заява Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» в особі регіональної філії „Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» підлягає частковому задоволенню.

Судові витрати по сплаті судового збору покласти на відповідача згідно ст.ст.44, 49 ГПК України.

На підставі зазначеного, керуючись ст.ст. 44, 49, 82-85 ГПК України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позовну заяву Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» в особі регіональної філії „Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» - задовольнити частково.

2. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю „Югвтормет» (66301, Одеська область, м. Подільськ, пров. Соборний, буд. 2-г, код ЄДРПОУ 37173804) на користь Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» в особі регіональної філії „Донецька залізниця» Публічного акціонерного товариства „Українська залізниця» (84404, м. Лиман, вул. Привокзальна, буд. 22, код ЄДРПОУ 40150216) штраф у сумі 82 020 грн. 00 коп. та витрати по сплаті судового збору у сумі 2 050 грн. 00 коп.

3. в решті позову відмовити..

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після розгляду справи апеляційним господарським судом.

Наказ видати після набрання рішенням законної сили.

Повне рішення складено 13 листопада 2017 р.

Суддя Н.В. Рога

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення07.11.2017
Оприлюднено15.11.2017
Номер документу70227056
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/2230/17

Постанова від 23.01.2018

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 21.12.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Ухвала від 27.11.2017

Господарське

Одеський апеляційний господарський суд

Бєляновський В.В.

Рішення від 07.11.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

Ухвала від 13.09.2017

Господарське

Господарський суд Одеської області

Рога Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні