Рішення
від 09.11.2017 по справі 924/998/15
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"09" листопада 2017 р.Справа № 924/998/15

Господарський суд Хмельницької області у складі: головуючий суддя Муха М.Є., судді Гладій С.В., Смаровоз М.В., розглянувши матеріали справи

за позовом прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство", м. Хмельницький, органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах - Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, м. Хмельницький

до 1) приватного підприємства "Укрбудінвест КО", м. Хмельницький

2) Хмельницької районної державної адміністрації, м. Хмельницький

про 1) визнання незаконними з моменту прийняття і скасування пунктів 3, 4 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1189/2012р від 06.07.2012р. (щодо надання приватному підприємству "Укрбудінвест КО" дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди площею 5,7109 га на території Лісовогринівецької сільської ради для будівництва об'єктів з метою обслуговування жителів територіальної громади району та про подання на затвердження в райдержадміністрацію ПП "Укрбудінвест КО" технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди);

2) визнання незаконним з моменту прийняття і скасування розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1205/2012-р від 07.07.2012р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на умовах оренди земельною ділянкою ПП "Укрбудінвест КО" (код 36581214) на території Лісовогринівецької сільської ради";

3) визнання недійсним договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 №650 від 22.04.2013;

4) витребування земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 у ПП "Укрбудінвест КО" (код 36581214) та повернення у володіння, користування та розпорядження держави в особі Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство"

треті особи , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, - Хмельницька обласна державна адміністрація, м. Хмельницький, Державне підприємство "Центр державного земельного кадастру" в особі Хмельницької регіональної філії, м. Хмельницький

За участю представників:

позивачів: не з'явився

відповідача 1: ОСОБА_1 - за довіреністю від 02.08.2017р.

відповідача 2: не з'явився

за участю ОСОБА_2 - прокурора відділу Прокуратури Хмельницької області за службовим посвідченням №031297 від 12.01.2015р.

третіх осіб: не з'явилися

В судовому засіданні відповідно до ч.2 ст.85 ГПК України проголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Суть спору: прокурор звернувся з позовом до суду про визнання незаконними з моменту прийняття і скасування пунктів: 3,4 (щодо надання приватному підприємству "Укрбудінвест КО" дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди площею 5,7109 га на території Лісовогринівецької сільської ради для будівництва об`єктів з метою обслуговування жителів територіальної громади району та про подання на затвердження в райдержадміністрацію ПП „Укрбудінвест КО» технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди) розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1189/2012р від 06.07.2012; визнання незаконним з моменту прийняття і скасування розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1205/2012-р від 07.07.2012 "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на умовах оренди земельною ділянкою ПП „Укрбудінвест КО» (код 36581214) на території Лісовогринівецької сільської ради"; 3) визнання недійсним договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 №650 від 22.04.2013; 4) витребування земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 у ПП "Укрбудінвест КО" (код 36581214) та повернення у володіння користування та розпорядження держави в особі Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство".

Обґрунтовуючи позовні вимоги посилається на ті обставини, що земельна ділянка на території Лісогринівецької сільської ради загальною площею 5,7109 га, надана у користування на умовах оренди ПП „Укрбудінвест КО» та яка в подальшому поділена на дві земельні ділянки площею 3,7109 га та 2 га, відноситься до земель лісогосподарського призначення і належить до природо-заповідного фонду та належить на праві постійного користування ДП „Хмельницьке ЛМГ» .

Позивач - Державне підприємство "Хмельницьке лісомисливське господарство" явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив, натомість у клопотанні від 06.11.17р. просить розглядати справу без участі представника за наявними у справі матеріалами. У письмових поясненнях заявлені позовні вимоги підтримує, зазначає, що оскільки об'єкт природо-заповідного фонду лісового заказника „Лісогринівецький» створений в межах лісового урочища Лісові Гринівці та має з ним однакову площу та конфігурацію, підприємством на підставі розпорядження Хмельницької РДА від 16 липня 2008р. №877/08-р „Про надання дозволу ДП „Хмельницьке ЛМГ» на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельними ділянками на території Хмельницького району» було виготовлено технічну документацію із землеустрою щодо складання документа, що посвідчує право користування земельною ділянкою ДП Хмельницьке ЛМГ на території Лісогринівецької сільської ради Хмельницького району Хмельницької області в 2010 році, в ході якої було проведено геодезичну зйомку меж земельної ділянки, складений кадастровий план, погоджений з суміжними користувачами і уповноваженими на це органами влади. Кадастровий план зі встановленими координатами земельної ділянки в майбутньому мав бути основою для виготовлення проекту щодо організації та встановлення меж лісового заказника місцевого значення „Лісогринівецький» . Однак, відзначає позивач, у зв'язку з наявними фактами самовільного захоплення земельних ділянок та наявними помилками державної реєстрації суміжних земельних ділянок неможливо здійснити державну реєстрацію права постійного користування та винести межі об'єкту природо-заповідного фонду в натурі до усунення фактів.

Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства явку повноважного представника в судове засідання не забезпечило. У поясненнях від 13.11.15р. позовні вимоги підтримує.

Представник відповідача 1 в судовому засідання проти позову заперечив. У відзиві на позов ПП „Укрбудінвест КО» вважає заявлені позовні вимоги необґрунтованими та не підтвердженими належними доказами виходячи з наступного. Безпосередньо з оскаржуваного прокурором Розпорядження Заступника голови Хмельницької районної державної адміністрації від 06.07.2012р. № 1189/2012-р вбачається, що ПП "Укрбудінвест КО" було надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, які посвідчують право користування земельною ділянкою площею 5,7109 га., розташованою на території Лісовогринівецької сільської ради, яка відповідно до п.1 та п.2 цього ж саме ОСОБА_3 перебувала в користуванні ПП ОСОБА_4 за Договором оренди земельної ділянки №115 від 29.10.2004 року і від користування якої ПП ОСОБА_4 відмовилась.

Зауважує, що відмова ПП ОСОБА_4 від користування земельною ділянкою площею 5,7109 га була обумовлена тим, що розташований на даній земельній ділянці об'єкт незавершеного будівництва кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку, було передано ОСОБА_4 до статутного капіталу ПП "Укрбудінвест КО", що підтверджується зареєстрованим у встановленому порядку Додатком до Статуту ПП "Укрбудінвест КО", витягом про державну реєстрацію прав на об'єкт незавершеного будівництва кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку від 21.06.2012 року № 34587062. Саме у зв'язку з цим ПП "Укрбудінвест КО" звернулось до Хмельницької РДА з клопотанням про надання в користування земельної ділянки, на якій розташований об'єкт незавершеного будівництва.

Таким чином, вказує відповідач 1, ПП "Укрбудінвест КО" не являлось первинним користувачем земельної ділянки, площею в 5,7109 га., наданої згідно оскаржуваних розпоряджень, а отримало її безпосередньо після вилучення у перинного користувача ПП ОСОБА_4, яка користувалась даною земельною ділянкою згідно договору оренди земельної ділянки №115 від 29.10.2004 року, укладеного на підставі ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації 29.10.2004 року № 1200/ 04-р. При цьому отримана в оренду ділянка не була вільною, а знаходилась в стані забудови.

Повідомляє, що ОСОБА_3 Хмельницької районної державі адміністрації від 29.10.2004 року № 1200/04-р. ПП ОСОБА_4 було надано в оренду земельну ділянку на території Лісогринівецької сільської ради площею 25,82 га. для організації кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку. Цільове призначення земельної ділянки, наданої в оренду ПП ОСОБА_4 було змінене на землі оздоровчого призначення. ОСОБА_3 не було ні скасоване, визнане недійсним ні на момент прийняття оскаржуваних розпоряджень, ні на даний час, а тому останнє є підтвердження того, що земельна ділянка площею 5,7109 га., передана ПП "Укрбудінвест КО" за оскаржуваними розпорядженнями належала до категорії земель оздоровчого призначення.

Таким чином, саме із земель оздоровчого призначення, а не із земель лісогосподарського чи природоохоронного призначення надавалась земельна ділянка в користування ПП "Укрбудінвест КО" згідно оскаржуваних розпоряджень.

З огляду на зазначене, відповідач 1 вважає, що оскаржувані прокурором розпорядження скасуванню не підлягають, оскільки при їх прийняті відповідач 2 діяв в межах та в спосіб, визначені законом, виходячи з даних державного земельного кадастру та фактичних обставин використання земельної ділянки, а від так прийняттям саме оскаржуваних розпоряджень не могли були бути порушені інтереси позивача.

Щодо вимог про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки та вимоги про витребування ділянки у відповідача, зазначає, що ці вимоги стосуються земельної ділянки площею в 3,7109 га., яка надавалась в користування ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації № 164/2013-р від 19.04.2013р. Зауважує, що дані вимоги мають похідний характер і з мотивів, наведених в позовній заяві, окремому задоволенню не підлягають через безпідставність.

Окрім того, в додаткових поясненнях відповідач 1 зазначає, що оскаржувані розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації від 06.07.2012р. №1189/2012-р., від 07.07.2012р. №1205/2012-р виходячи з їх змісту були застосовані одноразово і після їх реалізації вичерпали свою дію фактом їх виконання. Також, на його думку, матеріалами справи підтвержується факт того, що земельна ділянка площею 5,7109 га, щодо якої безпосередньо приймались рішення на даний час не існує як об'єкт правовідносин, оскільки відбувся її поділ на дві земельні ділянки.

У додаткових поясненнях від 09.11.17р. відповідач 1 зазначає, що висновок судової земельно-технічної експертизи, підтверджує позицію підприємства про те, що позивачем не надано суду належних та допустимих доказів, що підтверджували б порушення прав та інтересів позивача з боку Хмельницької районної державної адміністрації при прийнятті нею саме оспорюваних розпоряджень.

Повідомляє, що земельна ділянка площею 5,7109 га з кадастровим номером 6825083600:03:007:0815, яка була передана в оренду ПП "Укрбудінвест КО" за оспорюваними розпорядженнями в липні 2012 року, була сформована як відокремлений об'єкт цивільних прав з визначенням її меж ще в жовтні 2010 року та попередньо перебувала в оренді ФОП ОСОБА_4 на підставі Додаткової угоди № 63 від 14.10.2010р. до Договору оренди земельної ділянки № 115 від 29.10.2004р.

Земельна ж ділянка площею в 3,7109 га з кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 була сформована 23.04.2013р. внаслідок поділу ПП "Укрбудінвест КО" ділянки площею 5,7109 га. Зазначає, що матеріалами справи, а саме відомостями з державного земельного кадастру чітко підтверджується, що цільове призначення земельних ділянок площею в 3,7109 га. та 5,7109 га встановлене як землі оздоровчого призначення ще на підставі ОСОБА_3 Хмельницької РДА від 29.10.2004 року № 1200/04-р.

Враховуючи викладене, у позові просить відмовити.

Відповідач 2 явку повноважного представника в судове засідання не забезпечив. У відзиві на позов проти позовних вимог заперечує, у позові просить відмовити.

Треті особи явку повноважних представників в судове засідання не забезпечили.

Хмельницька обласна державна адміністрація у клопотанні від 09.11.17р. просить розглядати справу без участі представника.

Державне підприємство „Центр державного земельного кадастру» в особі Хмельницької регіональної філії надавши письмові пояснення, повідомила, що держателем Державного земельного кадастру та ведення Державного земельного кадастру належить до повноважень Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, а на місцях Держгеокадастром області та його територіальними органами, до складу яких входять державні кадастрові реєстратори, які здійснюють внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей, а також виправлення помилок у таких відомостях у межах повноважень, визначених Законом.

Також повідомлено, що згідно Статуту Підприємства Центр ДЗК проводить роботи із землеустрою та здійснює адміністрування Державного земельного кадастру, як комплексу заходів щодо створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, технічного і технологічного забезпечення Державного земельного кадастру та збереження і захисту відомостей Державного земельного кадастру, а також збереження і захисту даних, що містяться в автоматизованих системах. Тому, з приводу інформації, яку просить надати суд, рекомендує звернутися до Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі Хмельницької області (м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 74).

З огляду на надану ДП „Центр державного земельного кадастру» інформацію, ухвалою від 20.04.2016р. Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі було зобов'язано надати письмові пояснення з приводу інформації, відображеної в протоколі перевірки файлу обміну даними результатів землевпорядних робіт в електронному вигляді (обмінного файлу), складеному Хмельницькою регіональною філією державного підприємства „Центр державного земельного кадастру» 05.11.2010р., зокрема, стосовно накладки на земельну ділянку з кадастровим номером 6825083600:03:007:0815. Однак, Управління Держгеокадастру у Хмельницькому районі інформацію не подано.

Розглядом матеріалів справи встановлено.

ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації від 29.10.2004р. №1200/04-р відповідно до проекту відведення земельної ділянки передано ПП ОСОБА_4 в оренду з правом викупу земельну ділянку із земель державної власності площею 25,82га, змінивши цільове призначення на землі оздоровчого призначення, для організації кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку з усіма умовами сервісу та відповідним благоустроєм за межами с. Лісові Гринівці Лісогринівецької сільської ради терміном на 49 років.

29.10.2004р. між Хмельницькою райдержадміністрацією (орендодавець) та ПП ОСОБА_4 (орендар) укладено договір №115 оренди земельної ділянки відповідно до п.1 якого орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку з правом викупу, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Лісовогринівецької сільської ради. Грошова оцінка земельної ділянки складає 262967,15грн. Договір укладено строком на 49 років.

ОСОБА_3 Хмельницької РДА від 16.07.2008р. №877/08-р надано дозвіл ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельними ділянками, які знаходяться за межами населених пунктів на території Хмельницького району.

ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації від 06.07.12р. №1189/2012-р припинено, у зв'язку із добровільною відмовою ПП ОСОБА_4, право користування на умовах оренди земельною ділянкою площею 5,7109га на території Лісовогринівецької сільської ради, яка на підставі договору оренди земельної ділянки №115 від 29.10.2004р. перебувала в користуванні на умовах оренди в ПП ОСОБА_4

Надано ПП "Укрбудінвест КО" дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди площею 5, 7109 на території Лісовогринівецької сільської ради для будівництва об'єктів з метою обслуговування жителів території громади району.

Пунктом 4 даного розпорядження передбачено ПП "Укрбудінвест КО" технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди подати на затвердження в райдержадміністрацію протягом одного року.

ОСОБА_3 Хмельницької РДА від 21.09.2010р. №1116/10-р припинено право ФОП ОСОБА_4 на користування частиною земельної ділянки площею 14,9902га на території Лісовогринівецької сільської ради за межами с. Лісові Гринівці, наданої в оренду для організації та будівництва кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку.

ОСОБА_3 Хмельницької РДА від 14.10.2010р. №1184/10-р припинено право ФОП ОСОБА_4 на користування частиною земельної ділянки площею 3,5651га на території Лісовогринівецької сільської ради за межами с. Лісові Гринівці, наданої в оренду для організації та будівництва кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку.

ОСОБА_3 Хмельницької РДА від 01.12.2010р. №1411/10-р затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів при поділі земельної ділянки та встановлення меж земельної ділянки площею 6,3315га за межами с. Лісова Гринівці Лісовогринівецької сільської ради

Припинено право ФОП ОСОБА_4 на користування частиною земельної ділянки площею 0,9332 на території Лісовогринівецької сільської ради за межами с. Лісові Гринівці, наданої в оренду для організації та будівництва кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку.

Хмельницькою регіональною філією ДП "Центр державного земельного кадастру" проведено перевірку технічної документації із землеустрою щодо складання документу, що посвідчує право постійного користування земельною ділянкою ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" на території Лісовогринівецької сільської ради - кадастровий номер 6825083600:03:008:0010, за результатами якої складено протокол перевірки файлу обміну даними результатів землевпорядних робіт в електронному вигляді (обмінного файлу) від 05.11.10р. В ході перевірки встановлено накладення даної земельної ділянки на земельну ділянку ОСОБА_4 - кадастровий номер 6825083600:03:007:0815.

ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації від 07.07.12р. №1205/2012-р затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою ПП "Укрбудінвест КО" площею 5,7109га для будівництва об'єкту, пов'язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади за межами населеного пункту на території Лісовогринівецької сільської ради.

Передано в користування на умовах оренди ПП "Укрбудінвест КО" терміном на 49 років земельну ділянку площею 5,7109га із земель державної власності для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району за межами населеного пункту на території Лісовогринівецької сільської ради.

07.07.12р. між Хмельницькою райдержадміністрацією (орендодавець) та ПП "Укрбудінвест КО" (орендар) укладено договір №650 оренди земельної ділянки відповідно до п.1 якого орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку із земель державної власності, розташовану за межами населених пунктів на території Лісовогринівецької сільської ради. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 5,7109, кадастровий номер - 6825083600:03:007:0815. Грошова оцінка земельної ділянки складає 909175грн.

ОСОБА_3 Хмельницької РДА від 19.04.2013р. №164/2013-р надано згоду ПП "Укрбудінвест КО" на поділ земельної ділянки на території Лісовогринівецької сільської ради площею 5,7109 га на земельні ділянки площею 2,0га та 3,7109га, що перебуває у користуванні згідно договору оренди земельної ділянки від 07.07.2012р. №514 та зареєстрованого 18.07.2012р. за №682508364001492.

22.04.13р. між Хмельницькою райдержадміністрацією (орендодавець) та ПП "Укрбудінвест КО" (орендар) укладено договір №650 оренди земельної ділянки відповідно до п.1 якого орендар приймає в строкове, платне користування земельну ділянку із земель державної власності, розташовану за межами населених пунктів на території Лісовогринівецької сільської ради. В оренду передається земельна ділянка загальною площею 3,7109га, кадастровий номер - 6825083600:03:007:1362. Грошова оцінка земельної ділянки складає 590 775,09грн.

Згідно витягу із Державного земельного кадастру про земельну ділянку від 31.07.2015р., земельна ділянка за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 площею 3,7109га перебуває в оренді у ПП "Укрбудінвест КО" є державною власністю та відноситься до земель оздоровчого призначення.

Ухвалою суду від 28.04.2016р. у справі №924/998/15 призначено судову земельно-технічну експертизу по наявним в матеріалах справи документах, проведення якої доручено Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз.

На розгляд експертизи поставити наступні питання:

1. Чи перебувала земельна ділянка площею 5,7109 га, надана приватному підприємству „Укрбудінвест КО» згідно розпоряджень Хмельницької районної державної адміністрації №1189/2012р від 06.07.2012р. та №1205/2012-р від 07.07.2012р. в межах:

а) земельної ділянки, що перебувала у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс» ?

б) земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище „Лісові Гринівці» площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004?

2. Чи перебувала земельна ділянка площею 3,7109 га, надана приватному підприємству „Укрбудінвест КО» згідно договору оренди №650 від 22.04.2013р., в межах:

а) земельної ділянки, що перебувала у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс» ?

б) земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище „Лісові Гринівці» площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004?

Відповідно до висновку №2388 земельно - технічної експертизи по господарській справі №924/998/15 від 10.07.17р. встановити (по наявним в матеріалах справи документах) чи перебувала земельна ділянка площею 5,7109га, надана ПП "Укрбудінвест КО" згідно розпоряджень Хмельницької РДА №1189/2012р від 06.07.12р. та №1205/2012-р від 07.07.12р. в межах:

а) земельної ділянки, що перебувала у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс» ?

б) земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище „Лісові Гринівці» площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 та чи перебувала земельна ділянка площею 3,7109га, надана ПП "Укрбудінвест" згідно договору оренди №650 від 22.04.2013р. в межах:

а) земельної ділянки, що перебувала у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс» ?

б) земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище „Лісові Гринівці» площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 не надається можливим.

Аналізуючи надані по справі докази, оцінюючи їх в сукупності, суд приймає до уваги наступне:

Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону (ст. 14 Конституції України, ст. 1 Земельного кодексу України).

За приписами статті 2 Земельного кодексу України земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно з абзацом четвертим частини першої статті 2 ГПК України господарський суд порушує справи за позовами прокурорів, які звертаються до господарського суду в інтересах держави. Частиною другою згаданої статті передбачено, що прокурор, який звертається до господарського суду в інтересах держави, в позовній заяві самостійно визначає, в чому полягає порушення інтересів держави, та обґрунтовує необхідність їх захисту, а також вказує орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. У разі відсутності такого органу або відсутності у нього повноважень щодо звернення до господарського суду прокурор зазначає про це в позовній заяві.

За приписами статті 29 ГПК України визначено повноваження прокурора як учасника судового процесу у позовному провадженні, та передбачено, що у разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. У разі прийняття господарським судом позовної заяви, поданої прокурором в інтересах держави, в якій зазначено про відсутність органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, або про відсутність у такого органу повноважень щодо звернення до господарського суду, прокурор набуває статусу позивача.

Відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб'єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Рішенням Конституційного Суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999 р. визначено, що державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорон землі як національного багатства, захист прав усіх суб'єктів права власності та господарювання тощо. "Інтереси держави" є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Як вбачається з матеріалів справи, звертаючись до суду із даним позовом прокурор вказав, що звернення прокурора до суду спрямоване на задоволення суспільного інтересу у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання законності передачі в користування земельних ділянок державної власності, яке проведено з порушенням вимог чинного законодавства.

Суд враховує, що оскільки земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави, то незаконна передача у користування спірної земельної ділянки порушує інтереси держави у сфері контролю за використанням та охороною земель, ефективного використання земельних ресурсів.

Приписи ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", ст. 29 ГПК України, які вказують на можливість втручання прокурора у випадку, коли захист інтересів держави не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, або коли такий орган відсутній, а так само, на необхідність обґрунтування підстав для здійснення прокурором представництва підкреслюють позавідомчий та міжгалузевий характер діяльності прокурора, як інституту, що призначений для універсального та постійного ефективного захисту конституційно значимих цінностей та відповідно розповсюджується на ті сфери суспільних відносин, щодо яких діє спеціальний (відомчий) державний контроль.

В розглядуваному випадку звернення прокурора спрямоване на задоволення суспільної потреби у відновленні законності при вирішенні суспільно значимого питання передачі в користування земельної ділянки, що відповідно до ст. 13 Конституції України є об'єктом права власності Українського народу та перебуває під особливою охороною держави, оскільки остання була передана в користування відповідачу 1 з порушенням чинного законодавства. Дотримання у цій сфері суспільних відносин законодавства становить суспільний інтерес та безпосередньо належить до інтересів держави, тому захист такого інтересу відповідає функціям прокурора.

Зважаючи на викладене, суд вважає правомірним звернення прокурора з даним позовом в інтересах держави.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Законом України "Про місцеві державні адміністрації" визначено організацію, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій та статтею 13 встановлено, що до відання місцевих державних адміністрацій у межах і формах, визначених Конституцією і законами України, належить, зокрема, вирішення питань, в тому числі, використання землі, природних ресурсів, охорони довкілля.

Статтею 17 Земельного кодексу України передбачено, що до повноважень місцевих державних адміністрацій у галузі земельних відносин належить, зокрема, розпорядження землями державної власності в межах, визначених цим Кодексом; участь у розробленні та забезпеченні виконання загальнодержавних і регіональних (республіканських) програм з питань використання та охорони земель; координація здійснення землеустрою та державного контролю за використанням та охороною земель; вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Згідно ст.21 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.

Згідно ч.ч. 3, 4 ст. 122 вищевказаного кодексу районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) ведення водного господарства; б) будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті; в) індивідуального дачного будівництва. Центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.

Обґрунтовуючи позовні вимоги прокурор посилається на ті обставини, що земельна ділянка на території Лісогринівецької сільської ради загальною площею 5,7109 га, надана у користування на умовах оренди ПП „Укрбудінвест КО» та яка в подальшому поділена на дві земельні ділянки площею 3,7109 га та 2 га, відноситься до земель лісогосподарського призначення і належить до природо-заповідного фонду та належить на праві постійного користування ДП „Хмельницьке ЛМГ» .

Матеріалами справи встановлено, що ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації від 29.10.2004р. №1200/04-р відповідно до проекту відведення земельної ділянки передано ПП ОСОБА_4 в оренду з правом викупу земельну ділянку із земель державної власності площею 25,82га, змінивши цільове призначення на землі оздоровчого призначення, для організації кінноспортивної школи, аквапарку та бази відпочинку з усіма умовами сервісу та відповідним благоустроєм за межами с. Лісові Гринівці Лісогринівецької сільської ради терміном на 49 років.

Відповідно до ч.1 ст.20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Як вбачається із даного розпорядження останнім змінено цільове призначення земельної ділянки державної власності площею 25.82га на землі оздоровчого призначення. При цьому судом зважається на те, що розпорядження не скасоване, не визнане недійсним.

В подальшому ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації від 06.07.12р. №1189/2012-р, у зв'язку із добровільною відмовою ПП ОСОБА_4, припинено право користування на умовах оренди земельною ділянкою площею 5,7109га на території Лісовогринівецької сільської ради, яка на підставі договору оренди земельної ділянки №115 від 29.10.2004р. перебувала в користуванні на умовах оренди в ПП ОСОБА_4

Надано ПП "Укрбудінвест КО" дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди площею 5, 7109 на території Лісовогринівецької сільської ради для будівництва об'єктів з метою обслуговування жителів території громади району.

Пунктом 4 даного розпорядження зобов'язано ПП "Укрбудінвест КО" подати на затвердження в райдержадміністрацію протягом одного року технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди.

Судом встановлено, що ОСОБА_3 Хмельницької районної державної адміністрації від 07.07.12р. №1205/2012-р затверджено технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою ПП "Укрбудінвест КО" площею 5,7109га для будівництва об'єкту, пов'язаного з обслуговуванням жителів територіальної громади за межами населеного пункту на території Лісовогринівецької сільської ради.

Передано в користування на умовах оренди ПП "Укрбудінвест КО" терміном на 49 років земельну ділянку площею 5,7109га із земель державної власності для будівництва об'єктів, пов'язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району за межами населеного пункту на території Лісовогринівецької сільської ради.

З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що оскаржуваними розпорядженнями ПП "Укрбудінвест КО" надано в оренду земельну ділянку 5,7109га державної власності саме із земель оздоровчого призначення, а не із земель лісогосподарського чи природоохоронного призначення. Протилежного прокурором та позивачами не доведено.

Поряд із цим судом береться до уваги, що ухвалою від 28.04.2016р. у справі №924/998/15 призначено судову земельно-технічну експертизу по наявним в матеріалах справи документах, проведення якої доручено Львівському науково-дослідному інституту судових експертиз.

Підставами для проведення експертизи було те, що сторонами в матеріали справи подано докази щодо земельної ділянки наданої в оренду ПП „Укрбудінвест КО» , меж землекористування державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» та меж лісової земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідного урочища „Лісові Гринівці» на території Лісогринівецької сільської ради у вигляді картографічних даних та викопіювань, які дещо по різному визначають межі даної земельної ділянки і відповідно представниками сторін по справі надавались також протилежні пояснення, складно було ідентифікувати чи перебувала (перебуває) земельна ділянка, надана приватному підприємству „Укрбудінвест КО» , в межах земельної ділянки, що перебувала у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» , як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс» , а також земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище „Лісові Гринівці» площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004; самі позивачі не могли вказати розташування спірної земельної ділянки.

Відповідно до висновку №2388 земельно - технічної експертизи по господарській справі №924/998/15 від 10.07.17р. встановити (по наявним в матеріалах справи документах) чи перебувала земельна ділянка площею 5,7109га, надана ПП "Укрбудінвест КО" згідно розпоряджень Хмельницької РДА №1189/2012р від 06.07.12р. та №1205/2012-р від 07.07.12р. в межах:

а) земельної ділянки, що перебувала у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс» ?

б) земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище „Лісові Гринівці» площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 та чи перебувала земельна ділянка площею 3,7109га, надана ПП "Укрбудінвест" згідно договору оренди №650 від 22.04.2013р. в межах:

а) земельної ділянки, що перебувала у постійному користуванні Державного підприємства „Хмельницьке лісомисливське господарство» як правонаступника Державного лісогосподарського об'єднання „Хмельницькліс» ?

б) земельної ділянки природно-заповідного фонду - заповідне урочище „Лісові Гринівці» площею 110,0 га, створеного відповідно до рішення Хмельницької обласної ради від 30.03.04 №22-11/2004 не надається можливим.

З огляду на вказаний висновок експертизи судом критично сприймається твердження прокурора та позивачів про те, що оспорюваними розпорядженнями з постійного користування ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" протиправно було вилучено земельну ділянку на території Лісовогринівецької сільської ради площею 5,7108 га із складу земель лісогосподарського призначення, що відносяться до природно - заповідного фонду, з наданням її в оренду ПП „Укрбудінвест КО» .

Враховуючи встановлені обставини справи, позиції сторін, суд вважає позовні вимоги про визнання незаконними з моменту прийняття і скасування пунктів 3, 4 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1189/2012р від 06.07.2012р. (щодо надання приватному підприємству "Укрбудінвест КО" дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди площею 5,7109 га на території Лісовогринівецької сільської ради для будівництва об'єктів з метою обслуговування жителів територіальної громади району та про подання на затвердження в райдержадміністрацію ПП "Укрбудінвест КО" технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди) та визнання незаконним з моменту прийняття і скасування розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1205/2012-р від 07.07.2012р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на умовах оренди земельною ділянкою ПП "Укрбудінвест КО" (код 36581214) на території Лісовогринівецької сільської ради" не доведеними, належними та допустимими доказами не підтвердженими, а тому в задоволенні останніх належить відмовити.

Щодо вимог про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 №650 від 22.04.2013р., витребування земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 у ПП "Укрбудінвест КО" (код 36581214) та повернення у володіння, користування та розпорядження держави в особі Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство" судом береться до уваги, що останні є похідними від вимог у задоволенні яких судом відмовлено, як наслідок, зазначені вимоги не підлягають задоволенню також.

Відповідно до ст.49 ГПК України судові витрати на відповідачів не покладаються.

Керуючись ст.ст. 1, 12, 22, 44, 49, ст.82-84 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

У позові прокурора Хмельницького району в інтересах держави в особі Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство", м. Хмельницький, органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах - Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, м. Хмельницький до 1) приватного підприємства "Укрбудінвест КО", м. Хмельницький 2) Хмельницької районної державної адміністрації, м. Хмельницький про 1) визнання незаконними з моменту прийняття і скасування пунктів 3, 4 розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1189/2012р від 06.07.2012р. (щодо надання приватному підприємству "Укрбудінвест КО" дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди площею 5,7109 га на території Лісовогринівецької сільської ради для будівництва об'єктів з метою обслуговування жителів територіальної громади району та про подання на затвердження в райдержадміністрацію ПП "Укрбудінвест КО" технічну документацію із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування земельною ділянкою на умовах оренди); 2) визнання незаконним з моменту прийняття і скасування розпорядження Хмельницької районної державної адміністрації №1205/2012-р від 07.07.2012р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право користування на умовах оренди земельною ділянкою ПП "Укрбудінвест КО" (код 36581214) на території Лісовогринівецької сільської ради"; 3) визнання недійсним договору оренди земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 №650 від 22.04.2013; 4) витребування земельної ділянки за кадастровим номером 6825083600:03:007:1362 у ПП "Укрбудінвест КО" (код 36581214) та повернення у володіння, користування та розпорядження держави в особі Державного підприємства "Хмельницьке лісомисливське господарство",за участю третіх осіб , які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача, - Хмельницька обласна державна адміністрація, м. Хмельницький, Державне підприємство "Центр державного земельного кадастру" в особі Хмельницької регіональної філії, м. Хмельницький відмовити.

Повний текст рішення складено 13.11.17р.

Головуючий суддя М.Є. Муха

Суддя С.В. Гладій

Суддя М.В. Смаровоз

Віддрук: 5 прим.: 1 - до справи; 2 - позивачу 1 - ДП "Хмельницьке лісомисливське господарство" (м. Хмельницький, пров. Мирний, буд. 18); 3 - позивачу 2 (м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, 55), 4 - відповідачу ОСОБА_5 районній державній адміністрації (м. Хмельницький, вул. Кам'янецька, буд. 122/2, 5,6 - третім особам - Хмельницькій обласній державній адміністрації (м. Хмельницький, площа Незалежності, буд. 2), ДП "Центр державного земельного кадастру" в особі Хмельницької регіональної філії (м. Хмельницький, вул. Подільська, буд. 10/1).

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення09.11.2017
Оприлюднено15.11.2017
Номер документу70227808
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/998/15

Рішення від 09.11.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 26.10.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 09.10.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 28.08.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 29.08.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 17.08.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 16.08.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Муха М.Є.

Ухвала від 15.12.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Ухвала від 16.12.2016

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Олійник Ю.П.

Постанова від 28.02.2017

Господарське

Вищий господарський суд України

Дроботова Т.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні