Постанова
від 09.11.2017 по справі 817/1175/17
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

09 листопада 2017 р.Р і в н е 817/1175/17

Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Жуковської Л.А. за участю секретаря судового засідання Левченко Т.М. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник ОСОБА_1,

відповідач 1: не прибув,

відповідач 2: представник ОСОБА_2,

третя особа на стороні відповідача ПП "ЮНІ-ВІТА": представники ОСОБА_3,

ОСОБА_4,

третя особа на стороні відповідача ОСОБА_5 РДА: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_5 міської ради

доОСОБА_2, державного реєстратора Комунального підприємства "ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_5 районної ради Рівненської області, Комунального підприємства "ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_5 районної ради Рівненської області третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_6 підприємство "ЮНІ - ВІТА" третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_5 районна державна адміністрація Рівненської області про визнання неправомірними дій, скасування рішення та державної реєстрації прав на нерухоме майно, В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_5 міська рада звернулась до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_2, державного реєстратора Комунального підприємства "ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_5 районної ради Рівненської області ( з урахуванням заяви про зміну (уточнення) позовних вимог, а.с.178-179 т.1) про визнання протиправними дій при прийнятті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 34581553 від 03.04.2017 та внесенні запису за цим рішенням до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності; скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 34581553 від 03.04.2017; скасування державної реєстрації прав на нерухоме майно, а саме реєстрацію права власності ПП «ЮНІ-ВІТА» на незавершене будівництво, багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Сарни, вул. Грушевського, 1, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5625410100:01:019:0169, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 1214531456254, номер запису про право власності 19783087.

В обґрунтування позову зазначає, що державним реєстратором при реєстрації права власності ПП «ЮНІ-ВІТА» на незавершене будівництво, багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Сарни, вул. Грушевського, 1 порушено вимоги ч.1 ст.18 Закону України « Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» . ОСОБА_6 підприємством «ЮНІ-ВІТА» надано для державного реєстратора договір оренди серія та номер: 041058800001, виданий 13.01.2010. Вказаний договір оренди землі укладений між ОСОБА_5 міською радою та ТзОВ торгово-виробничим підприємством «Укрполь» з метою оренди земельної ділянки в м.Сарни по вул. Грушевського, площею 0,29 га для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку, однак термін дії договору оренди на вказану земельну ділянку закінчився в 2013 році. Позивач зазначає, що договір оренди землі укладався з ТВП ТзОВ «Укрполь» , а не ПП «ЮНІ-ВІТА» , за яким зареєстровано речове право на об'єкт незавершеного будівництва в м. Сарни, по вул. Грушевського, 1. Крім того, листом від 21.03.2016 № 3726/17-14-15 ОСОБА_5 ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області повідомила ОСОБА_5 міську раду про те, що ТВП ТзОВ «Укрполь» до ОСОБА_5 ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області подано лист про відмову від подачі податкової декларації з плати за землю, а саме орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності на 2016 рік в зв'язку із закінченням строку договору оренди землі. Пунктом 8 Договору оренду передбачається переважне право Орендаря на поновлення договору оренди на новий строк за умови надіслання не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору письмового повідомлення Орендодавцю про намір продовжити дію договору, ТВП ТзОВ «Укрполь» цього не здійснило. Також ОСОБА_5 міська рада листом від 28.04.2016 № 02/16-642 інформувала ТВП ТзОВ «Укрполь» про закінчення строку договору оренди землі по Грушевського, в м. Сарни площею 0,29 га для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку та просила вищевказане підприємство звільнити земельну ділянку від будівельних матеріалів та привести її в належний санітарний стан. Однак, жодний дій щодо звільнення земельної ділянки ТВП ТзОВ «Укрполь» вчинено не було та не направлено на адресу ОСОБА_5 міської ради жодного листа щодо намірів використовувати вказану земельну ділянку в подальшому.

Позивач зазначає, що земельна ділянка під об'єктом незавершеного будівництва по вул.Грушевського в м. Сарни, кадастровий номер 5625410100:01:019:0169, згідно з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-56030862520147 відноситься до комунальної власності і жодним чином не зареєстрована на праві власності чи праві користування за ПП «ЮНІ-ВІТА» . За даними Витягу орендарем вищевказаної земельної ділянки є ТВП ТзОВ «Укрполь» та строк дії речового права (оренди) становить 3 роки. Зазначає, що вказаний Витяг отриманий на запит ОСОБА_5 міської ради, однак такий запит позивачем не надсилався.

Крім того, позивач зазначає, що державним реєстратором при здійсненні реєстраційних дій також було проведено аналіз іншого документа наданого ПП «ЮНІ-ВІТА» , а саме дозволу на виконання будівельних робіт, серія та номер: 138, виданий 14.04.2008. У витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності,як підставу виникнення права власності, зазначено дозвіл на виконання будівельних робіт, дата видачі якого 14.04.2008. Однак, право користування земельною ділянкою за адресою м.Сарни, вул. Грушевського згідно з договором оренди землі виникло в 2010 році після підписання сторонами вказаного договору оренди та його реєстрації. У ОСОБА_5 міській раді відсутня будь-яка інформація щодо надання у власність, користування земельної ділянки за адресою м.Сарни, вул.Грушевського (кадастровий номер 5625410100:01:019:0169) в 2008 році ПП «ЮНІ-ВІТА» . Кадастровий номер вказаної земельної ділянки був сформований при розробленні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки ТВП ТзОВ «Укрполь» в 2010 році. Водночас, згідно з свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи ПП «ЮНІ-ВІТА» державна реєстрація вказаної юридичної особи відбулась в 2009 році 21 травня. А тому, ПП «ЮНІ-ВІТА» не могло отримати дозвіл на виконання будівельних робіт в 2008 році.

Також позивач зазначає, що поштова адреса об'єкту незавершеного будівництва, а саме вул. Грушевського, 1 присвоєна державним реєстратором самовільно без будь-яких рішень виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради. Водночас, за адресою м.Сарни, вул.Грушевського, 1, розташований 95-ти квартирний житловий будинок, який по акту приймання-передачі від 01.04.2011 був прийнятий в комунальну власність територіальної громади Сарн безоплатно, на підставі рішення ОСОБА_5 міської ради від 01.04.2011 №223 «Про прийняття в комунальну власність територіальної громади м. Сарни 95-ти квартирного житлового будинку по вул. Грушевського, 1» та відповідним актом приймання-передачі, забудовником якого була зовсім інша організація, а не відповідач по справі.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримала з наведених у ньому підстав, просила задовольнити в повному обсязі.

Відповідач-1, ОСОБА_2, державний реєстратор Комунального підприємства "ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_5 районної ради Рівненської області, письмове заперечення на позов не подав, в судове засідання не прибув, причини не прибуття суду не повідомив. Про дату, час та місце судового розгляду справи повідомлений належним чином. Судом не визнавалась обов'язкова участь відповідача-1 в судовому засіданні. За таких обставин, відповідно до ч.4 ст.128 КАС України, суд вважає за можливе розглянути справу без участі відповідача-1 на підставі наявних в матеріалах справи доказах.

Ухвалою суду від 19.09.2017 залучено в якості відповідача ОСОБА_7 підприємство «ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації» ОСОБА_5 районної ради Рівненської області (а.с.105-107 т.1).

Представник відповідача-2, Комунального підприємства «ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації» ОСОБА_5 районної ради Рівненської області, в судовому засіданні пояснив, що державний реєстратор при реєстрації за ПП «ЮНІ-ВІТА» права власності на незавершене будівництво, багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Сарни, вул. Грушевського, 1, об'єкт №1214531456254, діяв правомірно. ПП «ЮНІ-ВІТА» для проведення державної реєстрації права власності на вищевказаний об'єкт було подано перелік документів, визначений законодавством. Пояснив, що в реєстрі вказане не поштова адреса, а адреса місця розташування об'єкта права власності, яка була зазначена у наданих для проведення реєстрації документах, в тому числі і в технічному паспорті. Також зазначив, що на момент звернення позивача з даним адміністративним позовом акредитацію Комунального підприємства «ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації» ОСОБА_5 районної ради Рівненської області, як суб'єкта державної реєстрації, скасовано відповідно до Наказу міністерства юстиції України від 26.07.2017 №2399/5. Всі рішення та дії щодо об'єкта нерухомого майна №1214521456254 приймалися одноосібно державним реєстратором ОСОБА_2 як процесуально незалежним суб'єктом, оскільки згідно з п.2 ст.11 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» втручання, крім випадків передбачених цим кодексом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення реєстраційних дій і тягне за собою відповідальність згідно з Законом. На підставі викладеного представник відповідача-2 просив відмовити в задоволенні позову повністю за безпідставністю вимог.

Ухвалою суду від 11.08.2017 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_6 підприємство «ЮНІ-ВІТА» (а.с.33-34 т.1).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_6 підприємство «ЮНІ-ВІТА» проти задоволення заперечило, подало письмові заперечення (а.с.80-85, 123-127, 135-138 т.1). Представники ПП «ЮНІ-ВІТА» в судовому засіданні пояснили, що діючим законодавством передбачено реєстрацію права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а тому твердження позивача, що державний реєстратор ОСОБА_2 не мав права реєструвати право власності на об'єкт незавершеного будівництва багатоквартирного житлового будинку є безпідставними. Представники третьої особи зазначили, що 20.06.2009 між ТВП ТзОВ «Укрполь» та ПП «ЮНІ-ВІТА» був укладений Договір про передачу прав замовника (забудовника), відповідно до якого усі права по використанню земельної ділянки для забудови перейшло до ПП «ЮНІ-ВІТА» . На момент укладання вказаного договору, був чинний Договір оренди земельної ділянки укладений з ТВП ТзОВ «Укрполь» . ОСОБА_5 міській раді було достовірно відомо про ці правовідносини і вона не заперечувала проти цього. Вказали, що звертаючись з вимогою про скасування державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва, ОСОБА_5 міська рада не оскаржила Договір про передачу прав замовника (забудовника) від 20.06.2009 укладеного між ТВП ТзОВ «Укрполь» та ПП «ЮНІ-ВІТА» , оскільки саме з моменту його укладення ПП «ЮНІ-ВІТА» набуло усі права на об'єкт незавершеного будівництва. Саме цей Договір є визначальним у спірних правовідносинах, оскільки серед інших документів, він став підставою для реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва. Не оскарживши та не скасувавши вказаний Договір, позивач позбавлений ставити питання про скасування державної реєстрації прав на цей об'єкт нерухомого майна. Зазначили, що в період з 2008 по 2017 жодного листа, повідомлення чи вимоги про звільнення цієї ділянки від ОСОБА_5 міської ради ні до ТВП ТзОВ «Укрполь» ні до ПП «ЮНІ-ВІТА» не надходили, жодних доказів про вручення вказаним підприємствам таких листів позивачем не надано. Державний реєстратор ОСОБА_2 не присвоював поштової адреси об'єкту незавершеного будівництва, а до Державного реєстру речових прав вніс лише дані, які зазначені в поданому технічному паспорті. Вказали, що ПП «ЮНІ-ВІТА» не вчинила жодної дії щодо заволодіння земельною ділянкою у незаконний спосіб. Маючи на цій земельній ділянці об'єкт незавершеного будівництва ПП «ЮНІ-ВІТА» у 2017 році зареєструвало своє право на цей об'єкт нерухомості, адже зведений об'єкт був ще у 2009-2010 роках і таке право виникло у цих роках, однак зареєстроване на той час не було. На підставі викладеного просили відмовити в задоволенні позову.

Ухвалою суду від 26.10.2017 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_5 районну державну адміністрацію Рівненської області (а.с.183-185 т.1).

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача ОСОБА_5 районна державна адміністрація Рівненської області в судове засідання явку представника не забезпечила, подала клопотання про розгляд справи без участі її представника (а.с.193-194 т.1).

Заслухавши пояснення представника позивача, представника відповідача та представника третьої особи, повно і всебічно з'ясувавши всі обставини адміністративної справи в їх сукупності, перевіривши їх дослідженими у судовому засіданні доказами, суд встановив наступне.

Державним реєстратором Комунального підприємства "ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_5 районної ради Рівненської області ОСОБА_2 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 34581553 від 03.04.2017, яким зареєстровано право власності за ОСОБА_6 підприємством «ЮНІ-ВІТА» на об'єкт нерухомого майна незавершене будівництво, багатоквартирний житловий будинок, об'єкт житлової нерухомості, за адресою: Рівненська область, Сарненський район, м. Рівне, вул. Грушевського, будинок 1, відсоток готовності - 8, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5625410100:01:019:0169, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис 19783087 від 30.03.2017 (а.с.219 т.1).

Не погодившись з такими діями та рішенням державного реєстратора ОСОБА_5 міська рада звернулася до суду з даним адміністративним позовом.

Стаття 124 Конституції України вказує, що юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі.

Утвердження правової держави, відповідно до приписів статті 1, другого речення частини третьої статті 8, статті 55 Основного Закону України, полягає, зокрема, у гарантуванні кожному судового захисту прав і свобод.

Конституційним Судом України в Рішенні №6-зп від 25.11.1997 сформульовано правову позицію, за якою удосконалення законодавства в контексті статті 55 Конституції України має бути поступовою тенденцією, спрямованою на розширення судового захисту прав і свобод людини, зокрема судового контролю за правомірністю і обґрунтованістю рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень.

Ця правова позиція кореспондується з положеннями статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод щодо ефективного засобу юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Водночас саме завданням адміністративного судочинства, згідно частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, є захист прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно - правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Поряд з цим, спеціальним законом, що регулює відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно є Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 (далі - Закон №1952-IV).

Відповідно до п.1 ч.1 ст.2 Закону №1952-IV, державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з п.1 ч.1 ст.4 Закону №1952-IV, державній реєстрації прав підлягає право власності.

За змістом частини 5 статті 3 Закону №1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя.

Частиною 1 статті 5 Закону №1952-IV передбачено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Пунктами 2-3 частини 1 статті 6 Закону №1952-IV визначено, що організаційну систему державної реєстрації прав становлять, в тому числі суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районі у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти та державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори).

Пунктами 1-2 частини 3 статті 10 Закону №1952-IV встановлено, що державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.

За приписами статті 11 Закону №1952-IV державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення державної реєстрації прав забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.

У свою чергу, відповідно до ч.1 ст.18 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:

1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;

2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;

3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;

4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;

5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);

6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;

7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;

8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.

Згідно з ч.4 ст.18 Закону №1952-IV державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.

Статтею 22 Закону №1952-IV передбачено, що документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом.

Частиною 1 статті 27 Закону №1952-IV визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі:

1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;

2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;

3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;

4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;

5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;

6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;

7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;

8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;

9) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;

10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;

11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;

12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;

13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;

14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.

Частиною 2 статті 18 Закону №1952-IV встановлено, що перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень.

Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначає Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015 (далі - Порядок №1127).

За змістом пункту 40 Порядку №1127 державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком.

Системний аналіз наведених норм свідчить про те, що підставою для проведення державної реєстрації права власності на об'єкт нерухомого майна є документи за переліком, зазначеним у статті 27 Закону №1952-IV та Порядку №1127, який, водночас, не є вичерпним. Так, визначальною ознакою даного документа є підтвердження ним відповідно до законодавства факту набуття, зміни або припинення прав на нерухоме майно.

З матеріалів справи встановлено, що 19.04.2007 ОСОБА_5 міською радою прийнято рішення №463 «Про надання дозволу ТВП ТзОВ «Укрполь» на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки» , яким надано дозвіл ТВП ТзОВ «Укрполь» на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, орієнтовною площею 0,29га строком на 3 роки, на період будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського, за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови (а.с.128 т.1).

На підставі цього рішення ТВП ТзОВ «Укрполь» звернуло із заявою про виготовлення проекту землеустрою на вказану земельну ділянку (а.с.129 т.1).

11.11.2008 складено протокол погодження меж вищезазначеної земельної ділянки та завершено виготовлення проекту землеустрою (а.с.130 т.1).

ОСОБА_5 міська рада рішенням від 18.12.2008 за №1123 (а.с.131 т.1), затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 3 роки на період будівництва ТВП ТзОВ «Укрполь» для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського, за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови.

Надано ТВП ТзОВ «Укрполь» земельну ділянку площею 0,29га в оренду строком на 3 роки на період будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського, за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови (п.2 Рішення №1123 від 18.12.2008).

Враховуючи викладене, 13.01.2009 між ОСОБА_5 міською радою (Орендодавець) та ТВП ТзОВ «Укрполь» (Орендар) укладено Договір оренди землі від 13.01.2010 (а.с.200-202 т.1), відповідно до якого Орендодавець передає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться в м. Сарни по вул. Грушевського.

В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,29га - відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом, - піски (п.2 Договору).

Договір укладено на період будівництва на 3 роки. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 Договору).

Земельна ділянка передана в оренду відповідно до акта прийому-передачі земельної ділянки від 13.01.2009 (а.с.203 т.1).

Вказаний договір був зареєстрований 13.01.2010 за №041058800001, що сторонами не заперечується.

16.01.2009 Управлінням Держкомзему у Сарненському районі Рівненської області земельній ділянці присвоєно кадастровий номер: 5625410100:00:019:0169 (для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку - 0,29га), адреса: м. Сарни вул. Грушевського (а.с.134 т.1).

23.01.2009 проведено обстеження та і погодження меж цієї земельної ділянки та передано земельну ділянку ТВП ТзОВ «Укрполь» фактичне користування, що підтверджується відповідним протоколом та актом (а.с.132, 133 т.1).

З матеріалів реєстраційної справи встановлено, що інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області 14.01.2008 видано для ЗАТ «Західпромбуд» дозвіл на виконання будівельних робіт за №138 (а.с.196 т.1), яким надано дозвіл на будівництво 40 квартирного житлового будинку в м. Сарни, вул. Грушевського.

23.01.2009 між ЗАТ «Західпромбуд» (Сторона 1) та ТВП ТзОВ «Укрполь» (Сторона 2) укладено Договір передачі прав з будівництва багатоквартирного житлового будинку по вулиці Грушевського в місті Сарни Рівненської області (а.с.229 т.1), відповідно до якого у зв'язку х укладенням ТВП ТзОВ «Укрполь» із ОСОБА_5 міською радою Договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 5625410100:01:019:0169, ЗАТ «Західпромбуд» передає, ТВП ТзОВ «Укрполь» приймає усі права, які виникли у Сторони 1 з будівництва багатоквартирного житлового будинку, розташованого за адресою: 34500, Рівненська обл., м. Сарни, вул. Грушевського.

20.06.2009 між ЗАТ «Західпромбуд» (Сторона 1) та ПП «ЮНІ-ВІТА» (Сторона 2) укладено Договір про передачу прав забудовника (виконання будівельно-монтажних робіт) (а.с.197 т.1), відповідно до якого Сторона 1 передає, а Сторона 2 приймає права забудовника (виконавця будівельно-монтажних робіт), які виникли у Сторони 1 на підставі наміру щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку розташованого за адресою: 34500, Рівненська область, м. Сарни, вул. Грушевського.

20.06.2009 між ТзОВ «Укрполь» (Сторона 1) та ПП «ЮНІ-ВІТА» (Сторона 2) укладено Договір про передачу прав замовника (забудовника) (а.с.198-199 т.1), відповідно до якого Сторона 1 передає, а Сторона 2 приймає права замовника (забудовника), які виникли у Сторони 1 на підставі наміру щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку розташованого за адресою: 34500, Рівненська область, м. Сарни, вул. Грушевського (договір оренди земельної ділянки від 13.01.2009, Проект будівництва багатоквартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського).

Сторони вважають предметом даного договору є майнові права, які існують у Сторони 1 або такі, що мають виникати в майбутньому та пов'язані, зокрема, з можливістю використання визначеної земельної ділянки за призначенням (для забудови).

За домовленістю Сторін, фінансові зобов'язання по договору оренди земельної ділянки від 13.01.2009 залишаються за Стороною 1.

Пунктом 20 Порядку №1127 визначено, що у разі проведення державної реєстрації права власності на окремий індивідуально визначений об'єкт нерухомого майна, об'єкт незавершеного будівництва вперше, у тому числі у результаті поділу, виділу частки з об'єкта нерухомого майна або об'єднання об'єктів нерухомого майна, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав відкриває новий розділ у цьому Реєстрі з присвоєнням реєстраційного номера об'єкту нерухомого майна, об'єкту незавершеного будівництва та формує реєстраційну справу відповідно до законодавства.

Відповідно до пункту 68 Порядку №1127 для державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва подаються:

1) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об'єктом (крім випадку, коли речове право на земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);

2) документ, що відповідно до законодавства надає право на виконання будівельних робіт;

3) технічний паспорт на об'єкт незавершеного будівництва.

Абзацом 2 частини 3 статті 331 Цивільного кодексу України встановлено право особи, що створила об'єкт нерухомого майна зі своїх матеріалів, або набуває на нього право власності на підставі договору або закону, укладати договори щодо зазначеного об'єкта незавершеного будівництва (про відчуження або іпотечні).

При цьому для реєстрації права власності набувача на об'єкт незавершеного будівництва, надаються документи, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою для створення об'єкта нерухомого майна, проектно-кошторисна документація, а також документи, що містять опис об'єкта незавершеного будівництва.

Аналогічна правова позиція наведена в постанові Верховного Суду України від 19.09.2011.

З матеріалів справи встановлено, що ОСОБА_6 підприємство «ЮНІ-ВІТА» звернулося із заявою про державну реєстрацію виникнення права приватної власності на об'єкт незавершеного будівництва, розташованого за адресою: Сарненський район, с. Сарни, вул. Грушевського, буд. 1 (а.с.224-225 т.1).

До заяви додано: договір оренди землі №041058800001 від 13.01.2010, договір передачі прав з будівництва від 23.01.2009, договір про передачу прав замовника від 20.06.2009, договір про передачу прав забудовника від 20.06.2009, дозвіл на виконання будівельних робіт №138 від 14.04.2008, технічний НОМЕР_1 від 06.03.2017.

Як вже зазначалось, відповідно до договору про передачу прав замовника від 20.06.2009 до ПП «ЮНІ-ВІТА» перейшло право користування земельною ділянкою кадастровий номер якої 5625410100:01:019:0169.

Таким чином, ПП «ЮНІ-ВІТА» додано до заяви документ, що підтверджує право користування земельною ділянкою на якій здійснюється будівництво, а тому державний реєстратор провів реєстрацію права власності на об'єкт незавершеного будівництва на підставі документів, які відповідають вимога Закону №1952-IV.

Суд не бере до уваги покликання відповідача на закінчення строку Договору оренди земельної ділянки від 13.01.2010, оскільки на момент передачі прав замовника - 20.06.2009 вказаний строк не сплинув. Крім того, позивачем не надано суду доказів вчинення будь-яких дій передбачених чинним законодавством України щодо повернення земельної ділянки з чужого незаконного володіння.

Щодо тверджень позивача про присвоєння державним реєстратором самовільно без будь-яких рішень виконавчого комітету ОСОБА_5 міської ради поштової адреси об'єкту незавершеного будівництва, а саме вул. Грушевського, 1, суд зазначає, що саме така адреса зазначена в технічному паспорті на об'єкт незавершеного будівництва та у заяві про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (а.с.210-211, 224-225 т.1), а тому державний реєстратор вказав таку адресу на підставі наявних у нього документів.

В силу вимог частини 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, в справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що з урахуванням з'ясованих у справі обставин та досліджених судом доказів, державний реєстратор Комунального підприємства "ОСОБА_5 бюро технічної інвентаризації" ОСОБА_5 районної ради Рівненської області ОСОБА_2 при прийнятті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 345815533 від 03.04.2017 діяв на підставі, в межах повноважень та у спосіб передбачений законодавством. Твердження позивача про протиправність даного рішення не знайшло свого підтвердження в ході судового розгляду справи та не підтверджено достатніми, належними і допустимими доказами, а відтак позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими і задоволенню не підлягають.

Відповідно до статті 94 КАС України, судові витрати на користь позивача не присуджуються.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позивачу - ОСОБА_5 міській раді у задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Житомирського апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі застосування судом частини третьої статті 160 КАС України, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 КАС України, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.

Суддя Жуковська Л.А.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.11.2017
Оприлюднено15.11.2017
Номер документу70239004
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1175/17

Постанова від 26.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 24.06.2019

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 04.05.2018

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Анцупова Т.О.

Постанова від 13.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 13.03.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 14.12.2017

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Постанова від 09.11.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Постанова від 09.11.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 26.10.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 03.10.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні