ЖИТОМИРСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
10002, м-н Путятинський, 3/65, телефон/факс: (0412) 481-604, 481-637 e-mail: inbox@apladm.zt.court.gov.ua
ПОСТАНОВА
іменем України
"13" березня 2018 р. м. Житомир Справа № 817/1175/17
Житомирський апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді Капустинського М.М.
суддів: Моніча Б.С.
ОСОБА_1,
за участю секретаря судового засідання Шведюк М.М.,
представників позивача та 3-ї особи, розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Сарненської міської ради на постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "09" листопада 2017 р. (судове рішення ухвалене суддею Жуковською Л.А. в Рівне), у справі за позовом Сарненської міської ради до ОСОБА_2, державного реєстратора Комунального підприємства "Сарненське бюро технічної інвентаризації" Сарненської районної ради Рівненської області, Комунального підприємства "Сарненське бюро технічної інвентаризації" Сарненської районної ради Рівненської області, 3-і особи - Приватне підприємство "ЮНІ-ВІТА" , Сарненська районна державна адміністрація Рівненської області про визнання неправомірними дій, скасування рішення та державної реєстрації прав на нерухоме майно , -
ВСТАНОВИВ:
Сарненська міська рада звернулась до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до ОСОБА_2, державного реєстратора Комунального підприємства "Сарненське бюро технічної інвентаризації" Сарненської районної ради Рівненської області (з урахуванням заяви про зміну (уточнення) позовних вимог, а.с.178-179 т.1) про визнання протиправними дій при прийнятті рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 34581553 від 03.04.2017р. та внесенні запису за цим рішенням до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про право власності; скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень індексний номер 34581553 від 03.04.2017р.; скасування державної реєстрації прав на нерухоме майно, а саме реєстрацію права власності ПП «ЮНІ-ВІТА» на незавершене будівництво, багатоквартирного житлового будинку за адресою: м.Сарни, вул.Грушевського, 1, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5625410100:01:019:0169, реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна 1214531456254, номер запису про право власності 19783087.
В обґрунтування позову зазначили, що державним реєстратором при реєстрації права власності ПП «ЮНІ-ВІТА» на незавершене будівництво, багатоквартирного житлового будинку за адресою: м. Сарни, вул. Грушевського,1 порушено вимоги ч.1 ст.18 Закону України « Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» . Приватним підприємством «ЮНІ-ВІТА» надано для державного реєстратора договір оренди серія та номер: 041058800001, виданий 13.01.2010. Вказаний договір оренди землі укладений між Сарненською міською радою та ТзОВ торгово-виробничим підприємством «Укрполь» з метою оренди земельної ділянки в м.Сарни по вул.Грушевського, площею 0,29 га для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку, однак термін дії договору оренди на вказану земельну ділянку закінчився в 2013 році. До того ж, договір оренди землі укладався з ТВП ТзОВ «Укрполь» , а не ПП «ЮНІ-ВІТА» , за яким зареєстровано речове право на об'єкт незавершеного будівництва в м.Сарни, по вул.Грушевського,1. Крім того, листом від 21.03.2016 № 3726/17-14-15 Сарненська ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області повідомила Сарненську міську раду про те, що ТВП ТзОВ «Укрполь» до Сарненської ОДПІ ГУ ДФС у Рівненській області подано лист про відмову від подачі податкової декларації з плати за землю, а саме орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності на 2016 рік в зв'язку із закінченням строку договору оренди землі. Пунктом 8 Договору оренду передбачено переважне право Орендаря на поновлення договору оренди на новий строк за умови надіслання не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору письмового повідомлення Орендодавцю про намір продовжити дію договору, ТВП ТзОВ «Укрполь» цього не здійснило. Також Сарненська міська рада листом від 28.04.2016 №02/16-642 інформувала ТВП ТзОВ «Укрполь» про закінчення строку договору оренди землі по Грушевського, в м.Сарни площею 0,29 га для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку та просила вищевказане підприємство звільнити земельну ділянку від будівельних матеріалів та привести її в належний санітарний стан. Однак жодних дій, щодо звільнення земельної ділянки ТВП ТзОВ "Укрполь" вчинено не було та не направлено на адресу Сарненської міської ради жодного листа щодо намірів використовувати вказану земельну ділянку в подальшому.
Позивач зазначала, що земельна ділянка під об'єктом незавершеного будівництва по вул.Грушевського в м. Сарни, кадастровий номер 5625410100:01:019:0169, згідно з Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ-56030862520147 відноситься до комунальної власності і жодним чином не зареєстрована на праві власності чи праві користування за ПП «ЮНІ-ВІТА» . За даними Витягу з ДЗК, орендарем вищевказаної земельної ділянки є ТВП ТзОВ «Укрполь» та строк дії оренди становить 3 роки. Зазначили, що вказаний Витяг отриманий підприємством на запит Сарненської міської ради, тоді як такий запит ними не направлявся.
Крім того, позивач зазначає, що державним реєстратором при здійсненні реєстраційних дій було проведено аналіз іншого документа наданого ПП «ЮНІ-ВІТА» , а саме дозволу на виконання будівельних робіт, серія та номер: 138, виданий 14.04.2008. У витязі з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, як підставу виникнення права власності, зазначено дозвіл на виконання будівельних робіт, дата видачі якого 14.04.2008. Однак, право користування земельною ділянкою за адресою м.Сарни, вул. Грушевського згідно з договором оренди землі виникло в 2010 році після підписання сторонами вказаного договору оренди та його реєстрації. У Сарненській міській раді відсутня будь-яка інформація щодо надання у власність, користування земельної ділянки за адресою м.Сарни, вул.Грушевського (кадастровий номер 5625410100:01:019:0169) в 2008 році ПП «ЮНІ-ВІТА» . Кадастровий номер вказаної земельної ділянки був сформований при розробленні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки ТВП ТзОВ «Укрполь» в 2010 році. Водночас, згідно з свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи ПП «ЮНІ-ВІТА» державна реєстрація вказаної юридичної особи відбулась в 2009 році 21 травня. А тому, ПП «ЮНІ-ВІТА» не могло отримати дозвіл на виконання будівельних робіт в 2008 році.
Також, поштова адреса об'єкту незавершеного будівництва, а саме вул. Грушевського,1 присвоєна державним реєстратором самовільно без будь-яких рішень виконавчого комітету Сарненської міської ради. Водночас, за адресою м.Сарни, вул.Грушевського,1, розташований 95-ти квартирний житловий будинок, який по акту приймання-передачі від 01.04.2011 був прийнятий в комунальну власність територіальної громади м.Сарн безоплатно, на підставі рішення Сарненської міської ради від 01.04.2011 №223 «Про прийняття в комунальну власність територіальної громади м. Сарни 95-ти квартирного житлового будинку по вул. Грушевського, 1» та відповідним актом приймання-передачі, забудовником якого була зовсім інша організація, а не відповідач по справі.
Постановою Рівненського окружного адміністративного суду від 09 листопада 2017 року Сарненській міській раді у задоволенні адміністративного позову відмовити у повному обсязі.
Не погодившись з прийнятим судовим рішенням Сарненською міською радою до суду подано апеляційну скаргу в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального права просили скасувати зазначену постанову та прийняти нову - про задоволення позову. На обгрунтування скарги зазначили, що суд першої інстанції не надав належної оцінки їх доводам, як позивача, а саме, що реєстраційні дії на об"єкт незавершеного будівництва вчинено за відсутності документу, що посвідчував би речове право на земельну ділянку під таким об"єктом. Не досліджено доводи, щодо самовільного присвоєння поштової адреси об"єкту незавершеного будівництва, то б то, без будь-яких рішень виконкому. Судом не враховано, що державним реєстратором не проаналізовано наданий ПП "Юні-Віта" дозвіл на виконання будівельних робіт, серія та номер: 138 виданий 14.04.2008 року. Також не враховано, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду, не є документом, який підтверджує право користування землею, так як лише після підписання договору оренди та його реєстрації виникає право користування земельною ділянкою. Не враховано і те, що не проведено перереєстрацію дозволу на виконання будівельних робіт при передачі прав забудовника від однієї юридичної особи (АТ "Західпромбуд") до іншої (ТВП ТзОВ "Укрполь"). Відповідно до ст.29 Закону України "Про планування та забудову території" такі дії мало вчинити ПП "Юні-Віта" після підписання договору на передачу прав з вказаною юридичною особою.
На апеляційну скаргу, третьою особою, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Приватним підприємством «ЮНІ-ВІТА» подано відзив де зазначено, що твердження апелянта безпідставні, тому просять залишити апеляційну скаргу без задоволення, а постанову без змін.
Вислухавши представників позивача та третьої особи, перевіривши матеріали справи та дослідивши доводи апеляційної скарги та відзиву на скаргу, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на наступне.
Так, судами встановлено, що 19.04.2007р. Сарненською міською радою прийнято рішення №463 «Про надання дозволу ТВП ТзОВ «Укрполь» на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки» , яким надано дозвіл ТВП ТзОВ «Укрполь» на складання проекту землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, орієнтовною площею 0,29га строком на 3 роки, на період будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського, за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови (а.с.128 т.1).
На підставі цього рішення ТВП ТзОВ «Укрполь» звернулось із заявою про виготовлення проекту землеустрою на вказану земельну ділянку (а.с.129 т.1).
11.11.2008р. складено протокол погодження меж вищезазначеної земельної ділянки та завершено виготовлення проекту землеустрою (а.с.130 т.1).
Сарненська міська рада рішенням від 18.12.2008р. за №1123 (а.с.131 т.1), затвердила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 3 роки на період будівництва ТВП ТзОВ «Укрполь» для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського, за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови.
Надано ТВП ТзОВ «Укрполь» земельну ділянку площею 0,29га в оренду строком на 3 роки на період будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського, за рахунок земель запасу житлової та громадської забудови (п.2 Рішення №1123 від 18.12.2008р.).
Враховуючи викладене, 13.01.2009р. між Сарненською міською радою (Орендодавець) та ТВП ТзОВ «Укрполь» (Орендар) укладено Договір оренди землі від 13.01.2010р. (а.с.200-202 т.1), відповідно до якого Орендодавець передає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, яка знаходиться в м. Сарни по вул. Грушевського.
В оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,29га - відкриті землі без рослинного покриву або з незначним рослинним покривом, - піски (п.2 Договору).
Договір укладено на період будівництва на 3 роки. Після закінчення строку дії договору орендар має переважне право поновити його строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію (п.8 Договору).
Земельна ділянка передана в оренду відповідно до акта прийому-передачі земельної ділянки від 13.01.2009р. (а.с.203 т.1). Вказаний договір зареєстрований 13.01.2010р. за №041058800001.
16.01.2009р. Управлінням Держкомзему у Сарненському районі Рівненської області земельній ділянці присвоєно кадастровий номер: 5625410100:00:019:0169 (для будівництва та обслуговування 44 квартирного житлового будинку - 0,29га), адреса: м. Сарни вул. Грушевського (а.с.134 т.1).
23.01.2009р. проведено обстеження і погодження меж цієї земельної ділянки та передано земельну ділянку ТВП ТзОВ «Укрполь» у фактичне користування, що підтверджується відповідним протоколом та актом (а.с.132, 133 т.1).
З матеріалів реєстраційної справи встановлено, що інспекцією Державного архітектурно-будівельного контролю у Рівненській області 14.01.2008р. видано для ЗАТ «Західпромбуд» дозвіл на виконання будівельних робіт за №138 (а.с.196 т.1), яким надано дозвіл на будівництво 40 квартирного житлового будинку в м. Сарни, вул. Грушевського.
23.01.2009р. між ЗАТ «Західпромбуд» (Сторона 1) та ТВП ТзОВ «Укрполь» (Сторона 2) укладено Договір передачі прав з будівництва багатоквартирного житлового будинку по вулиці Грушевського в місті Сарни Рівненської області (а.с.229 т.1), відповідно до якого у зв'язку з укладанням ТВП ТзОВ «Укрполь» із Сарненською міською радою Договору оренди земельної ділянки, кадастровий номер 5625410100:01:019:0169, ЗАТ «Західпромбуд» передає, ТВП ТзОВ «Укрполь» приймає усі права, які виникли у Сторони 1 з будівництва багатоквартирного житлового будинку, розташованого за адресою: 34500, Рівненська обл., м. Сарни, вул. Грушевського.
20.06.2009р. між ЗАТ «Західпромбуд» (Сторона 1) та ПП «ЮНІ-ВІТА» (Сторона 2) укладено Договір про передачу прав забудовника (виконання будівельно-монтажних робіт) (а.с.197 т.1), відповідно до якого Сторона 1 передає, а Сторона 2 приймає права забудовника (виконавця будівельно-монтажних робіт), які виникли у Сторони 1 на підставі наміру щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку розташованого за адресою: 34500, Рівненська область, м. Сарни, вул. Грушевського.
20.06.2009р. між ТзОВ «Укрполь» (Сторона 1) та ПП «ЮНІ-ВІТА» (Сторона 2) укладено Договір про передачу прав замовника (забудовника) (а.с.198-199 т.1), відповідно до якого Сторона 1 передає, а Сторона 2 приймає права замовника (забудовника), які виникли у Сторони 1 на підставі наміру щодо будівництва багатоквартирного житлового будинку розташованого за адресою: 34500, Рівненська область, м.Сарни, вул.Грушевського (договір оренди земельної ділянки від 13.01.2009, Проект будівництва багатоквартирного житлового будинку в м. Сарни по вул. Грушевського).
Державним реєстратором Комунального підприємства "Сарненське бюро технічної інвентаризації" Сарненської районної ради Рівненської області ОСОБА_2 прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) індексний номер 34581553 від 03.04.2017р., яким зареєстровано право власності за Приватним підприємством «ЮНІ-ВІТА» на об'єкт нерухомого майна незавершене будівництво, багатоквартирний житловий будинок, об'єкт житлової нерухомості, за адресою: Рівненська область, Сарненський район, м.Рівне, вул.Грушевського, будинок 1, відсоток готовності - 8, розташований на земельній ділянці з кадастровим номером 5625410100:01:019:0169, про що до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно внесено запис 19783087 від 30.03.2017р. (а.с.219 т.1).
Не погодившись з такими діями та рішенням державного реєстратора Сарненська міська рада з адміністративним позовом звернулася до суду.
Надаючи правову оцінку правовідносинам сторін, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.
Відносини, пов'язані з державною реєстрацією прав на нерухоме майно регулюються спеціальним Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 (далі - Закон №1952-IV).
Пунктом 1 частини 1 статті 2 Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-IV від 01.07.2004 (далі Закон №1952-IV) передбачено, що державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Державній реєстрації прав підлягає право власності (п.1 ч.1 ст.4 Закону №1952-IV).
Відповідно до ч.5 ст.3 Закону №1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться незалежно від місцезнаходження нерухомого майна в межах Автономної Республіки Крим, області, міст Києва та Севастополя.
У відповідності до ч.1 ст.5 Закону №1952-IV у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Організаційну систему державної реєстрації прав становлять, в тому числі суб'єкти державної реєстрації прав: виконавчі органи сільських, селищних та міських рад, Київська, Севастопольська міські, районні, районі у містах Києві та Севастополі державні адміністрації; акредитовані суб'єкти та державні реєстратори прав на нерухоме майно (далі - державні реєстратори) (пункт 2-3 частини 1 статті 6 Закону №1952-IV).
Відповідно до пунктів 1-2 частини 3 статті 10 Закону №1952-IV державний реєстратор: встановлює відповідність заявлених прав і поданих/отриманих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема: відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом; відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав; відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих/отриманих документах; наявність обтяжень прав на нерухоме майно; наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації; перевіряє документи на наявність підстав для проведення реєстраційних дій, зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення.
Статті 11 Закону №1952-IV передбачено, що державний реєстратор самостійно приймає рішення за результатом розгляду заяв про державну реєстрацію прав та їх обтяжень. Втручання, крім випадків, передбачених цим Законом, будь-яких органів влади, їх посадових осіб, юридичних осіб, громадян та їх об'єднань у діяльність державного реєстратора під час проведення державної реєстрації прав забороняється і тягне за собою відповідальність згідно із законом.
У відповідно до ч.1 ст.18 Закону №1952-IV державна реєстрація прав проводиться в такому порядку:
1) прийняття/отримання документів для державної реєстрації прав, формування та реєстрація заяви в базі даних заяв;
2) виготовлення електронних копій документів, поданих для державної реєстрації прав, шляхом сканування (у разі подання документів у паперовій формі) та їх розміщення у Державному реєстрі прав;
3) встановлення черговості розгляду заяв, зареєстрованих у базі даних заяв;
4) перевірка документів на наявність підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав та прийняття відповідних рішень;
5) прийняття рішення про державну реєстрацію прав (у разі відсутності підстав для зупинення розгляду заяви, зупинення державної реєстрації прав, відмови у проведенні державної реєстрації прав);
6) відкриття розділу в Державному реєстрі прав та/або внесення до відкритого розділу або спеціального розділу Державного реєстру прав відповідних відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів цих прав;
7) формування витягу з Державного реєстру прав про проведену державну реєстрацію прав для подальшого використання заявником;
8) видача/отримання документів за результатом розгляду заяви.
Частиною 4 статті 18 Закону №1952-IV передбачено, що державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим документам.
Документи, що подаються для державної реєстрації прав, повинні відповідати вимогам, встановленим цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Відповідальність за достовірність даних, що містяться в документах, поданих для державної реєстрації прав, несе заявник, якщо інше не встановлено судом (Статтею 22 Закону №1952-IV).
Згідно з ч.1 ст.27 Закону №1952-IV державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі:
1) укладеного в установленому законом порядку договору, предметом якого є нерухоме майно, речові права на яке підлягають державній реєстрації, чи його дубліката;
2) свідоцтва про право власності на частку у спільному майні подружжя у разі смерті одного з подружжя, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
3) свідоцтва про право на спадщину, виданого нотаріусом або консульською установою України, чи його дубліката;
4) виданого нотаріусом свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів) та свідоцтва про придбання майна з прилюдних торгів (аукціонів), якщо прилюдні торги (аукціони) не відбулися, чи їх дублікатів;
5) свідоцтва про право власності, виданого органом приватизації наймачам житлових приміщень у державному та комунальному житловому фонді, чи його дубліката;
6) свідоцтва про право власності на нерухоме майно, виданого до 1 січня 2013 року органом місцевого самоврядування або місцевою державною адміністрацією, чи його дубліката;
7) рішення про закріплення нерухомого майна на праві оперативного управління чи господарського відання, прийнятого власником нерухомого майна чи особою, уповноваженою управляти таким майном;
8) державного акта на право приватної власності на землю, державного акта на право власності на землю, державного акта на право власності на земельну ділянку або державного акта на право постійного користування землею, виданих до 1 січня 2013 року;
9) рішення суду, що набрало законної сили, щодо права власності та інших речових прав на нерухоме майно;
10) ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди;
11) заповіту, яким установлено сервітут на нерухоме майно;
12) рішення уповноваженого законом органу державної влади про повернення об'єкта нерухомого майна релігійній організації;
13) рішення власника майна, уповноваженого ним органу про передачу об'єкта нерухомого майна з державної у комунальну власність чи з комунальної у державну власність або з приватної у державну чи комунальну власність;
14) інших документів, що відповідно до законодавства підтверджують набуття, зміну або припинення прав на нерухоме майно.
Перелік документів, необхідних для державної реєстрації прав, та порядок державної реєстрації прав визначаються Кабінетом Міністрів України у Порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (ч.2 ст.18 Закону №1952-IV).
Умови, підстави та процедуру проведення відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державної реєстрації речових прав на нерухоме майно, об'єкти незавершеного будівництва та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав), перелік документів, необхідних для її проведення, права та обов'язки суб'єктів у сфері державної реєстрації прав, а також умови, підстави та процедуру взяття на облік безхазяйного нерухомого майна визначає Порядок державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень, затверджений постановою Кабінету Міністрів України №1127 від 25.12.2015р. (далі - Порядок №1127).
За змістом пункту 40 Порядку №1127 державна реєстрація прав проводиться на підставі документів, необхідних для відповідної реєстрації, передбачених статтею 27 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та цим Порядком.
У разі проведення державної реєстрації права власності на окремий індивідуально визначений об'єкт нерухомого майна, об'єкт незавершеного будівництва вперше, у тому числі у результаті поділу, виділу частки з об'єкта нерухомого майна або об'єднання об'єктів нерухомого майна, державний реєстратор за допомогою програмних засобів ведення Державного реєстру прав відкриває новий розділ у цьому Реєстрі з присвоєнням реєстраційного номера об'єкту нерухомого майна, об'єкту незавершеного будівництва та формує реєстраційну справу відповідно до законодавства (пункт 20 Порядку №1127 ).
Згідно з п.68 Порядку №1127 для державної реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва подаються:
1) документ, що посвідчує речове право на земельну ділянку під таким об'єктом (крім випадку, коли речове право на земельну ділянку вже зареєстровано в Державному реєстрі прав);
2) документ, що відповідно до законодавства надає право на виконання будівельних робіт;
3) технічний паспорт на об'єкт незавершеного будівництва.
Абзацом 2 частини 3 статті 331 Цивільного кодексу України встановлено, що право особи, що створила об'єкт нерухомого майна зі своїх матеріалів, або набуває на нього право власності на підставі договору або закону, укладати договори щодо зазначеного об'єкта незавершеного будівництва (про відчуження або іпотечні).
При цьому для реєстрації права власності набувача на об'єкт незавершеного будівництва, надаються документи, що підтверджують право власності або користування земельною ділянкою для створення об'єкта нерухомого майна, проектно-кошторисна документація, а також документи, що містять опис об'єкта незавершеного будівництва.
Матеріалами справи підтверджено, що 20.06.2009р. між ТВП ТзОВ «Укрполь» та ПП «ЮНІ-ВІТА» був укладений Договір про передачу прав замовника (забудовника), відповідно до якого усі права по використанню земельної ділянки для забудови перейшло до ПП «ЮНІ-ВІТА» . На момент укладання вказаного договору, був чинний договір оренди земельної ділянки укладений з ТВП ТзОВ «Укрполь» , про що відомо було Сарненській міській раді. Даний договір є визначальним у спірних правовідносинах, оскільки серед інших документів, він став підставою для реєстрації права власності на об'єкт незавершеного будівництва, однак договір про передачу прав замовника (забудовника) від 20.06.2009р. укладеного між ТВП ТзОВ «Укрполь» та ПП «ЮНІ-ВІТА» оскаржений не був.
Разом з тим, в період з 2008 по 2017 жодного листа, повідомлення чи вимоги про звільнення цієї ділянки від Сарненської міської ради ні до ТВП ТзОВ «Укрполь» ні до ПП «ЮНІ-ВІТА» не надходили, жодних доказів про вручення вказаним підприємствам таких листів позивачем не надано. Державний реєстратор ОСОБА_2 не присвоював поштової адреси об'єкту незавершеного будівництва, а до Державного реєстру речових прав вніс лише дані, які зазначені в поданому технічному паспорті.
Діючим законодавством передбачено реєстрацію права власності на об'єкти незавершеного будівництва, а тому твердження позивача, що державний реєстратор ОСОБА_2 не мав права реєструвати право власності на об'єкт незавершеного будівництва багатоквартирного житлового будинку є безпідставними.
Приватне підприємство «ЮНІ-ВІТА» звернулося із заявою про державну реєстрацію виникнення права приватної власності на об'єкт незавершеного будівництва, розташованого за адресою: Сарненський район, с. Сарни, вул. Грушевського, буд. 1 (а.с.224-225 т.1), дана адреса зазначена в технічному паспорті на об'єкт незавершеного будівництва та у заяві про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (а.с.210-211, 224-225 т.1).
До заяви додано: договір оренди землі №041058800001 від 13.01.2010, договір передачі прав з будівництва від 23.01.2009р., договір про передачу прав замовника від 20.06.2009р., договір про передачу прав забудовника від 20.06.2009р., дозвіл на виконання будівельних робіт №138 від 14.04.2008р., технічний НОМЕР_1 від 06.03.2017р.
Як вже зазначалось, відповідно до договору про передачу прав замовника від 20.06.2009р. до ПП «ЮНІ-ВІТА» перейшло право користування земельною ділянкою кадастровий номер якої 5625410100:01:019:0169.
ПП «ЮНІ-ВІТА» не вчинила жодної дії щодо заволодіння земельною ділянкою у незаконний спосіб. Маючи на цій земельній ділянці об'єкт незавершеного будівництва ПП «ЮНІ-ВІТА» у 2017 році зареєструвало своє право на цей об'єкт нерухомості, адже зведений об'єкт був ще у 2009-2010 роках і таке право виникло у цих роках, однак зареєстроване на той час не було.
Таким чином, ПП «ЮНІ-ВІТА» додано до заяви документ, що підтверджує право користування земельною ділянкою на якій здійснюється будівництво, а тому державний реєстратор провів реєстрацію права власності на об'єкт незавершеного будівництва на підставі документів, які відповідають вимога Закону №1952-IV.
Оскільки оскаржену постанову винесено з правильним застосуванням норм матеріального та процесуального права і суд дав правильну оцінку обставинам справи, то колегія суддів апеляційної інстанції не знаходить підстав, які могли призвести до зміни чи скасування зазначеної постанови.
Доводи, наведені Сарненською міською радою, не спростовують висновків суду першої інстанції.
Керуючись ст.ст. 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Сарненської міської ради залишити без задоволення, постанову Рівненського окружного адміністративного суду від "09" листопада 2017 р. без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий суддя М.М. Капустинський
судді: Б.С. Моніч
ОСОБА_1
Повне судове рішення складено "20" березня 2018 р.
Суд | Житомирський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.03.2018 |
Оприлюднено | 22.03.2018 |
Номер документу | 72863822 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Капустинський М.М.
Адміністративне
Житомирський апеляційний адміністративний суд
Капустинський М.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні