ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"15" листопада 2017 р.Справа № 924/829/17
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Заверухи С.В., розглянувши матеріали справи
за позовом публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", м. Хмельницький
до об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця", м. Хмельницький
за участю третіх осіб, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - публічного акціонерного товариства "ОСОБА_1 Акціонерна Компанія "Нафтогаз України", м. Київ, ОСОБА_1 комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, м. Київ, публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз", м. Київ
про стягнення компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за березень 2017р. у розмірі 187428,18 грн.
Представники сторін:
позивача: ОСОБА_2 - довіреність № 651/18 від 09.02.2016р.,
ОСОБА_3 - довіреність від 02.09.2016р.
відповідача: ОСОБА_4 - керівник,
ОСОБА_5 - представник за довіреністю від 16.10.2017р.;
третьої особи: (публічного акціонерного товариства "ОСОБА_1 Акціонерна Компанія "Нафтогаз України"): ОСОБА_6 - представник за довіреністю від 14.04.2017р.;
третьої особи: (ОСОБА_1 комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг): не з'явився;
третьої особи: (публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз"): ОСОБА_7 - довіреність № 2-319 від 26.12.2016р.
Повне рішення складено 15.11.2017р.
Суть спору: позивач, ПАТ "Хмельницькгаз", звернувся з позов до суду про стягнення з об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця" компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за березень 2017р. у розмірі 187428,18 грн.
В обґрунтування позову зазначає, що між позивачем (ПАТ "Хмельницькгаз") та відповідачем (об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця") укладено типовий договір розподілу природного газу № 094213MNQVAT096 шляхом підписання заяви - приєднання від 01.09.2016р. Пунктом 1.1. договору передбачено, що цей типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам, до об'єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи. Відповідно до п. 3.3. договору, санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюється Споживачем за умови наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб Споживача його постачальником на відповідний календарний період а також. відсутності простроченої заборгованості за цим договором. За відсутності у Споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджений обсягів для потреб Споживача на відповідний календарний період Споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із розподільної системи. Так, відповідачем у березні 2017р. здійснювався відбір природного газу з газопостачальної системи без наявності підтвердженого обсягу, виділеного для потреб Споживача його постачальником на відповідний календарний період. Таким чином, позивач в позовній заяві зазначає те, що відповідачем було здійснено несанкціонований відбір природного газу в об'ємі, що відповідно до даних вузлів обліку природного газу, становить 9858 м. куб., що підтверджується актом приймання - передачі природного газу від 31.03.2017р. Даний об'єм газу є неврегульованим небалансом, віднесеним на небаланс ПАТ "Хмельницькгаз" вартість якого становить: за 9,858 м. куб. - 187428,18 грн.
У зв'язку з вищезазначеним представник позивача просить суд стягнути з об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця" компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за березень 2017р. у розмірі 187428,18 грн.
Ухвалою суду від 19.09.2017 року залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - публічне акціонерне товариство "ОСОБА_1 Акціонерна Компанія "Нафтогаз України", м. Київ.
Ухвалою суду від 17.10.2017 року залучено до участі в справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - ОСОБА_1 комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, м. Київ та публічне акціонерне товариство "Укртрансгаз", м. Київ.
Представник позивача в судове засідання з'явився, просить суд задовольнити позовні вимоги у повному об'ємі.
Представники відповідача в судовому засіданні та у відзиві на позов проти позову заперечують. В обґрунтування заперечень наголошують, що договором № 2462/1617 від 23.09.2016р., укладеним між відповідачем та третьою особою, було визначено обсяг споживання відповідачем природного газу, в тому числі, за березень 2017 року в розмірі 20 тис. куб. Відтак, оскільки будь-які зміни до договору не вносились, вважають, що відповідач згідно положень договору у разі неподання або несвоєчасного подання заявки мав право користуватися плановими обсягами, передбаченими у п. 2.1. договору.
З посиланням на п. 16 глави 1 розділу ХІ Кодексу газотранспортної системи вважає, що підстава відхилення номінації за березень 2017 року є такою, що не відповідає законодавству та умовам договору постачання.
Зазначають, що заборгованість по оплаті виникала у зв'язку із несвоєчасними взаєморозрахунками мешканців будинку та непогашення заборгованості за спожитий газ, на який населенню надані субсидії.
Окрім того, вказують, що будь-які питання щодо обсягів газу, ненадання номінацій, виникнення небалансів газу мають бути врегульовані між НАК "Нафтогаз України" та відповідачем, а не з ПАТ "Хмельницькгаз".
З наведеного просять суд в позові відмовити в повному обсязі.
Також відповідач просить суд залучити у справу НАК "Нафтогаз України" та ПАТ "Укртрансгаз" (заява від 18.09.2017р.). В задоволенні даного клопотання суд відмовляє, оскільки відповідачем не конкретизовано в якості якої особи (третьої, відповідача) необхідно залучати дані товариства, окрім того вказані особи залучені у справі в якості третіх осіб.
Представник третьої особи, ПАТ "Укртрансгаз", у поясненнях від 03.11.2017р. та його представник в судовому засіданні підтримав доводи, викладені в позовній заяві, зазначивши, що у відповідності до звіту про поділ фактичного обсягу (об'єму) природного газу, відібраного з точки виходу ПАТ по ГтаГ "Хмельницькгаз" між замовниками послуг транспортування (постачання) в розрізі їх контрагентів за березень 2017 року ОСББ "Сонячна Світлиця" дійсно спожило 9,858 м. куб газу. Даний об'єм газу відібрано без підтвердженого обсягу за березень 2017 року (номінації).
Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - публічне акціонерне товариство "ОСОБА_1 Акціонерна Компанія "Нафтогаз України", м. Київ та його представник в судовому засіданні зазначив, що в березні 2017 року відповідачу не було погоджено об'єми газу, в т.ч. в зв'язку із наявною заборгованістю. На думку третьої особи, остання позивачу не поставляла природній газ по договору від 23.09.2016р. в березні 2017 року.
Представником третьої особи заявлено усне клопотання про відкладення розгляду справи на іншу дату, в зв'язку з наданням можливості викласти свою позицію у письмовій формі.
В задоволенні даного клопотання суд відмовляє, оскільки третьої особою не наведено підстав передбачених ст. 77 ГПК України, згідно з якими суд може відкласти розгляд справи на іншу дату, зокрема у даній статті відсутнє можливість суду відкласти розгляд справи у зв'язку необхідністю надання третьою особою письмових пояснень. Окрім того, позивач направив третій особі копію позовної заяви 30.10.2017р., таким чином, остання мала достатньо часу для підготовки письмових пояснень. Також враховуються строки розгляду спору передбачені ст. 69 ГПК України, при цьому строк розгляду ухвалою від 17.10.2017р. продовжувався на 15 діб.
Представником третьої особи заявлено усне клопотання про витребування у відповідача доказів по справі, а саме довідку про наявність заборгованості по договору укладеного між третьою особою (публічним акціонерним товариством "ОСОБА_1 Акціонерна Компанія "Нафтогаз України") та відповідачем.
В задоволенні даного клопотання суд відмовляє, оскільки останнє не обґрунтовано, як того вимагають приписи статті 38 ГПК України, зокрема, третьою особою не вказано обставини, які перешкоджають його надання відповідачем третій особі, також не зазначено обставин які може підтвердити даний доказ саме стосовно розгляду даної справи про стягнення боргу. Окрім того, відповідач в попередніх судових засіданнях визнав наявність боргу перед третьою особою, що також свідчить про необґрунтованість клопотання, оскільки задоволення останнього може призвести до затягування розгляду спору.
Третя особа, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача ОСОБА_1 комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг письмових пояснень не надав, представник в судове засідання не з'явився, причини суду не повідомив.
Суд під час розгляду матеріалів справи встановив наступне.
Між ПАТ „ОСОБА_1 акціонерна компанія „Нафтогаз України» (постачальник) та об'єднанням співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця" (споживач) укладено договір постачання природного газу № 2462/1617-ТЕ-34 від 23.09.2016р., відповідно до п. 1.1. якого постачальник зобов'язується поставити споживачеві у 2016-2017 роках природний газ, а споживач зобов'язується оплатити його на умовах цього договору.
П. 1.2. договору передбачено, що природний газ, що постачається за цим договором, використовується споживачем виключно для виробництва теплової енергії для надання послуг з опалення та постачання гарячої води населенню.
Згідно п. 2.1. договору постачальник передає споживачу з 01.10.2016р. по 31.03.2017р. (включно) природний газ обсягом до 150,0 тис. куб.м, в тому числі, у березні 2017 року у розмірі 20 тис. м. куб.
Об'єднанням співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця" вчинені дії щодо укладення із публічним акціонерним товариством по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" договору розподілу природного газу, що підтверджується заявою-приєднанням № 094213MNQVAT096, згідно якої відповідач приєднався до умов типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015р. № 2498 (далі - договір) на офіційному сайті НКРЕКП, сайті оператора ГРМ в мережі інтернет за адресою: http.km.104.ua та в друкованому виданні, що публікується в межах території ліцензованої діяльності газеті "Подільські вісті" від 29.12.2015р.
Пунктом 1.1 договору передбачено, що цей типовий договір розподілу природного газу є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об'єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.
У п. 1.3 договору зазначено, що цей договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання споживача до умов цього договору (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього договору, яку в установленому порядку оператор ГРМ направляє споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього договору, та/або сплата рахунка оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.
Згідно з п. 3.1 договору санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюються споживачем за умови наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб споживача його постачальником на відповідний календарний період, а також відсутності простроченої заборгованості за цим договором. Наявність підтвердженого обсягу природного газу споживача (його постачальника) доводиться до відома оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку оператором ГТС, а до відома споживача - його постачальником. За відсутності у споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб споживача на відповідний календарний період споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи.
За наявності підтвердженого обсягу природного газу споживача та відсутності простроченої заборгованості за цим договором оператор ГРМ забезпечує розподіл природного газу, що належить споживачу, до межі балансової належності його об'єкта з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини тиску природного газу. Приймання-передача обсягу газу, належного споживачу, а також перехід експлуатаційної відповідальності за стан газових мереж від оператора ГРМ до споживача відбуваються на межі балансової належності об'єкта споживача (п. 3.2 договору).
За умовами п. 3.3 договору споживач, що не є побутовим, зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення підтвердженого обсягу природного газу здійснити разом зі своїм постачальником заходи з коригування в установленому порядку підтвердженого обсягу або заходи із самостійного та завчасного обмеження (припинення) власного газоспоживання. Якщо за підсумками місяця фактичний об'єм споживання природного газу споживача буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, врегулювання небалансу (дефіциту) природного газу буде здійснюватись його постачальником у встановленому законодавством порядку та відповідно до умов договору постачання природного газу.
Пунктом 5.1 договору передбачено, що облік (у тому числі приладовий) природного газу, що передається оператором ГРМ та споживається споживачем на межі балансової належності об'єкта споживача, здійснюється відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем.
Визначення об'єму розподілу та споживання природного газу по споживачу здійснюється на межі балансової належності між оператором ГРМ та споживачем на підставі даних комерційного вузла обліку (лічильника газу), визначеного в заяві-приєднанні, та з урахуванням регламентних процедур, передбачених Кодексом газорозподільних систем та цим договором. Для визначення об'єму розподілу та споживання природного газу беруться дані комерційного вузла обліку оператора ГРМ. У разі відсутності комерційного вузла обліку в оператора ГРМ беруться дані комерційного вузла обліку споживача (п. 5.2 договору).
У п. 5.4 договору сторони погодили, що порядок визначення об'єму розподіленого споживачу і спожитого ним природного газу та надання звітності щодо спожитих об'ємів газу за розрахунковий період визначається відповідно до вимог Кодексу газорозподільних систем та з урахуванням вимог цього договору.
Згідно з п.п. 2, 4 п. 7.1 договору оператор ГРМ зобов'язується забезпечити можливість цілодобового доступу споживача до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з дотриманням належного рівня надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання споживачем вимог цього договору; забезпечити належний рівень комерційного обліку природного газу по споживачу, у тому числі формування загального об'єму та обсягу розподілу (споживання) природного газу споживачу за відповідний період.
Споживач має право на отримання цілодобового доступу до газорозподільної системи в межах величини приєднаної потужності його об'єкта та передачу належних споживачу об'ємів (обсягів) природного газу з належним рівнем надійності, безпеки, якості та величини його тиску за умови дотримання ним вимог цього договору (пп. 1 п. 7.3 договору).
При цьому споживач відповідно до пп. 5 п. 7.4 договору зобов'язується не допускати несанкціонованого відбору природного газу.
За невиконання або неналежне виконання своїх зобов'язань за цим договором сторони несуть відповідальність згідно з цим договором та чинним законодавством України (п. 8.1 договору).
Згідно з п. 12.1 договору він укладається на невизначений строк.
Як вбачається із актів приймання-передачі природного газу від 31.01.2017р. та від 28.02.2017р., ПАТ "НАК "Нафтогаз України" передав, а ОСББ "Сонячна світлиця" прийняла газ у січні 2017 року на суму 123832,68 грн. та у лютому 2017 року на суму 85812,89 грн. відповідно на підставі договору від 23.09.2016р. за №2462/1617-ТЕ-34.
Відповідно до акту № ХМ0000002324 від 31.01.2017р. наданих послуг з розподілу природного газу, оператором ГРМ ПАТ по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" розподілено, а ОСББ "Сонячна Світлиця" прийнято на підставі договору розподілу від 01.09.2016р., 20881 тис. куб. природного газу; відповідно до акту № ХМ000004523 від 28.02.2017р. - в лютому прийнято 14,47 тис. м. куб.; згідно акту № ХМ000007086 від 31.03.2017р. - в березні 2017 року 9,858 тис. м. куб.
Актом № 01-17-1609000338 наданих послуг з транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 31.01.2017р. підтверджується, що ПАТ "Укртрансгаз" надано, а ОСББ "Сонячна світлиця" отримано послуги на підставі договору № НОМЕР_1 від 01.09.2016р. з транспортування природного газу магістральними трубопроводами у січні 2017 року в обсязі 20,881 тис. м. куб.; в березні - 9,858 тис. м. куб. (акт № 03-17-1609000338 від 31.03.2017р.).
Позивач надсилав відповідачу повідомлення про припинення (обмеження) газопостачання: № 2152 від 11.01.2017р. та № 2152 від 19.01.2017р. про припинення відбору газу у січні 2017 року у зв'язку із відсутністю підтвердженого обсягу на січень 2017 року; №№ 2152 від 06.02.2017р. та 2152 від 13.02.2017р. про припинення газопостачання у лютому 2017 року у зв'язку із відсутністю номінації на лютий 2017 року; №№ 2152 від 24.02.2017р., 2152 від 13.03.2017р. та № 2152 від 22.03.2017р. про припинення споживання газу у березні 2017 року у зв'язку із відсутністю номінації на березень 2017 року.
Як вбачається із акту приймання-передавання природного газу від 31.03.2017р., підписаного представниками сторін у справі, відповідачем у березні спожито газу в розмірі 9858 куб.м.
Відповідно до акта приймання-передачі природного газу від 31.03.2017р. ТОВ „РГК Трейдінг» передав, а ПАТ „Хмельницькгаз» прийняв природний газ українського походження, для виробничо-технологічних витрат та нормованих втрат в обсязі 1500,000 тис. куб.м на суму 14259600,00 грн.
У відповідності до листа ПАТ „ОСОБА_1 акціонерна компанія „Нафтогаз України» щодо повернення актів приймання-передачі природного газу за березень 2017р., останнім повідомлено об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця", що у зв'язку з невиконання умов п. 17 постанови КМУ від 01.10.2015р. № 758 підприємству не були підтверджені планові обсяги (номінації) природного газу на березень 2017 року. Таким чином, компанія не здійснювала постачання природного газу відповідачу у вказаному періоді для населення у обсязі 9,858 тис. куб.м.
01.09.2017р. позивач звернувся до об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця" з листом, в якому вказав про необхідність здійснення оплати за несанкціонований відбір природного газу в березні 2017р. в об'ємі 9858 м.куб. з газорозподільної системи, вартість якого становить 187428,18 грн. До листа позивач додав розрахунок вартості природного газу, який компенсується позивачу, акт № 1 компенсації вартості природного газу від 16.08.2017р., а також рахунок № 1 на оплату від 16.08.2017р. Вказані документи надіслані на адресу відповідача 01.09.2017р., що підтверджується печаткою відділу поштового зв'язку на описі вкладення до поштового відправлення та фіскальним чеком № 7758 від 01.09.2017р.
Відповідачем також надано в матеріали справи картку рахунку ОСББ "Сонячна світлиця" за період з 01.01.2017 року по 31.08.2017 року, а також картку рахунку Управління праці так соціального захисту населення за січень 2017 року - серпень 2017 року по контрагенту ОСББ "Сонячна світлиця", субсидія на ЖКП.
У зв'язку із неоплатою відповідачем, виставленого позивачем, рахунку, позивач звернувся до суду із даним позовом про стягнення 187428,18 грн. компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за березень 2017 року.
Досліджуючи надані докази, оцінюючи їх в сукупності, судом враховується наступне.
Відповідно до п. 39 ч. 1 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" суб'єктами ринку природного газу є оператор газотранспортної системи, оператор газорозподільної системи, оператор газосховища, оператор установки LNG, замовник, оптовий продавець, оптовий покупець, постачальник, споживач.
Згідно з п. 10 ч. 1 ст. 3 Закону України "Про ринок природного газу" ринок природного газу функціонує на засадах вільної добросовісної конкуренції, крім діяльності суб'єктів природних монополій, та за принципами відповідальності суб'єктів ринку природного газу за порушення правил діяльності на ринку природного газу та умов договорів.
Пунктами 6, 17 ст. 1 Закону України "Про ринок природного газу" встановлено, що газорозподільна система - це технологічний комплекс, що складається з організаційно і технологічно пов'язаних між собою об'єктів, призначених для розподілу природного газу від газорозподільних станцій безпосередньо споживачам; оператор газорозподільної системи - це суб'єкт господарювання, який на підставі ліцензії здійснює діяльність із розподілу природного газу газорозподільною системою на користь третіх осіб (замовників).
Оператор газорозподільної системи відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання у належному стані та розвиток (включаючи нове будівництво та реконструкцію) газорозподільної системи, якою він користується на законних підставах (ст. 37 Закону України "Про ринок природного газу").
Відповідно до ст. 38 Закону України "Про ринок природного газу" права та обов'язки оператора газорозподільної системи визначаються цим Законом, іншими нормативно-правовими актами, кодексом газотранспортної системи, кодексом газорозподільних систем, а також договором розподілу природного газу.
Постановою ОСОБА_1 комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015р. № 2494, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015р. за № 1379/27824, затверджено Кодекс газорозподільних систем (надалі - Кодекс ГРС), який визначає взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб'єктами ринку природного газу, правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем (п. 2 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС).
Дія цього Кодексу поширюється на операторів газорозподільних систем, замовників доступу та приєднання до газорозподільної системи, споживачів (у тому числі побутових споживачів), об'єкти яких підключені до газорозподільних систем, та на їх постачальників. Крім того, цим Кодексом регулюються взаємовідносини: між оператором газорозподільної системи і газодобувними підприємствами та виробниками біогазу або інших видів газу з альтернативних джерел, які підключені (приєднуються) до газорозподільної системи; між оператором газорозподільної системи та несанкціонованими споживачами, які втручаються в роботу газорозподільної системи, у тому числі шляхом самовільного під'єднання несанкціонованого газопроводу (п. 3 гл. 1 розділу І Кодексу ГРС).
Відповідно до п. 3 глави 2 розділу І Кодексу ГРС основними функціями оператора ГРМ є, зокрема: забезпечення балансування між об'ємами і обсягами передачі природного газу до ГРМ (від ГРС, ГДП, ВБГ, інших ГРМ) та об'ємами і обсягами передачі природного газу з ГРМ (споживачам, для транзиту в інші ГРМ); формування добових, декадних, місячних, квартальних та річних показників фактичного об'єму та обсягу передачі (розподілу, споживання) природного газу по об'єктах суб'єктів ринку природного газу, які знаходяться на ліцензованій території Оператора ГРМ та/або які замовили розподіл природного газу ГРМ у відповідному періоді.
Згідно з п. 1 глави 3 розділу VI Кодексу договір розподілу природного газу має бути укладений Оператором ГРМ з усіма споживачами, у тому числі побутовими споживачами, об'єкти яких в установленому порядку підключені до/через ГРМ, що на законних підставах перебуває у власності чи користуванні Оператора ГРМ.
Споживачі, у тому числі побутові споживачі, для здійснення ними санкціонованого відбору природного газу з ГРМ та можливості забезпечення постачання їм природного газу їх постачальниками зобов'язані укласти договір розподілу природного газу з Оператором ГРМ, до газорозподільної системи якого в установленому законодавством порядку підключений їх об'єкт.
Здійснення відбору (споживання) природного газу споживачем за відсутності укладеного договору розподілу природного газу не допускається.
За приписами п. п. 1, 2 глави 1 розділу VI Кодексу ГРС суб'єкти ринку природного газу (у тому числі споживачі), які в установленому законодавством порядку підключені до газорозподільних систем, мають право на отримання/передачу природного газу зазначеними газорозподільними системами за умови дотримання ними вимог цього Кодексу та укладення договору розподілу природного газу.
Розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов'язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов'язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором (ст. 40 Закону України "Про ринок природного газу").
Договір розподілу природного газу є публічним та укладається з урахуванням статей 633, 634, 641, 642 Цивільного Кодексу України за формою Типового договору розподілу природного газу.
Договір розподілу природного газу між Оператором ГРМ та споживачем укладається шляхом підписання заяви-приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу, що відповідає Типовому договору розподілу природного газу, розміщеному на офіційному веб-сайті Регулятора та Оператора ГРМ та/або в друкованих виданнях, що публікуються на території його ліцензованої діяльності з розподілу газу, і не потребує двостороннього підписання сторонами письмової форми договору (п. п. 3, 4 глави 3 Розділу VI Кодексу ГРС).
Доступ споживачів, у тому числі побутових споживачів, до ГРМ для споживання (постачання) природного газу надається за умови та на підставі укладеного між споживачем та Оператором ГРМ (до ГРМ якого підключений об'єкт споживача) договору розподілу природного газу, що укладається за формою Типового договору розподілу природного газу, затвердженого постановою ОСОБА_1 комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30 вересня 2015 року № 2498 (далі - типовий договір розподілу природного газу), в порядку, визначеному цим розділом.
Згідно з п.п. 1.1, 1.3 Типового договору розподілу природного газу він є публічним, регламентує порядок та умови переміщення природного газу з метою фізичної доставки Оператором ГРМ обсягів природного газу, які належать споживачам (їх постачальникам), до об'єктів споживачів, а також правові засади санкціонованого відбору природного газу з газорозподільної системи.
Цей Договір є договором приєднання, що укладається з урахуванням вимог статей 633, 634, 641 та 642 Цивільного Кодексу України на невизначений строк. Фактом приєднання Споживача до умов цього Договору (акцептування договору) є вчинення Споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти Договір, зокрема надання підписаної Споживачем заяви-приєднання за формою, наведеною у додатку 1 (для побутових споживачів) або у додатку 2 (для споживачів, що не є побутовими) до цього Договору, яку в установленому порядку Оператор ГРМ направляє Споживачу Інформаційним листом за формою, наведеною у додатку 3 до цього Договору, та/або сплата рахунка Оператора ГРМ, та/або документально підтверджене споживання природного газу.
Пунктом 7 глави 3 розділу VI Кодексу ГРС визначено, що фактом приєднання споживача до умов договору розподілу природного газу (акцептування договору) є вчинення споживачем будь-яких дій, які засвідчують його бажання укласти договір розподілу природного газу, зокрема повернення підписаної заяви-приєднання, сплата рахунка Оператора ГРМ та/або документально підтверджене споживання природного газу
З матеріалів справи слідує, що позивач здійснює діяльність із розподілу природного газу відповідно до ліцензії, виданої згідно постанови НКРЕКП № 930 від 26.03.2015р. (переоформленої рішенням від 01.09.2015р. № 2248), і відповідно є оператором газорозподільної системи.
01.09.2016р. відповідачем вчинені дії щодо укладення із позивачем договору розподілу природного газу (для споживача, що не є побутовим), що підтверджується заявою-приєднанням №094213MNQVAT096.
За умовами п. 3.1 Типового договору розподілу природного газу санкціонований відбір природного газу з газорозподільної системи здійснюється Споживачем за умови наявності у нього укладеного із постачальником договору постачання природного газу та підтвердженого обсягу, виділеного для потреб Споживача його постачальником на відповідний календарний період, а також відсутності простроченої заборгованості за цим Договором.
Наявність підтвердженого обсягу природного газу Споживача (його постачальника) доводиться до відома Оператора ГРМ у встановленому законодавством порядку Оператором ГТС, а до відома Споживача - його постачальником.
За відсутності у Споживача договору постачання природного газу та/або виділених його постачальником підтверджених обсягів для потреб Споживача на відповідний календарний період Споживач не має права використовувати (споживати) природний газ із газорозподільної системи.
Наведеним спростовуються заперечення відповідача щодо наявності у нього права користуватися погодженими в договорів об'ємами газу, оскільки, як зазначено вище, в даному випадку необхідно не лише мати укладений договір із погодженими обсягами, а і погоджувати такий обсяг, що і може слугувати підставою для визнання такого відбору газу санкціонованим.
Аналогічно критично оцінюються і доводи ОСББ з посиланням на акт № 03-17-1609000338 від 31.03.2017р. щодо отримання газу від ПАТ "Укртрансгаз", оскільки вказаний акт підтверджує лише надання послуг ПАТ "Укртрансгаз" по транспортуванню відібраного відповідачем газу, а не його розподіл, що відноситься до функцій, в даному випадку, оператора ГТС - ПАТ "Хмельницькгаз". Тому саме останньому завдано збитків через несанкціонований відбір газу ОСББ.
При цьому враховуються пояснення ПАТ "Укртрансгаз", згідно з якими відповідачем об'єм газу в березні 2017 р. в кількості 9858,00 куб. газу відібрано без підтвердження обсягу на березень 2017 р.
Відповідно до приписів статей 174, 193 ГК України договір є підставою для виникнення цивільних прав і обов'язків (господарських зобов'язань). Суб'єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов'язання належним чином, відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов'язання, відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться.
Згідно зі ст. 509 ЦК України зобов'язанням є правовідношення, у якому одна сторона (боржник) зобов'язана вчинити на користь іншої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші), чи утриматися від виконання певних дій, а інша сторона має право вимагати виконання такого обов'язку.
Пунктом 4 глави і розділу І Кодексу ГРС встановлено, що підтверджений обсяг природного газу - це об'єм (обсяг) природного газу, виділений постачальником для потреб споживача, з яким укладено договір постачання природного газу на відповідний розрахунковий період, та підтверджений Оператором ГТС (включений до підтвердженої номінації) і доведений Оператору ГРМ у порядку, визначеному Кодексом ГТС.
Аналогічне визначення містить і п. 5 р. ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП №2496 від 30.09.2015 р.
Відповідно до п.п. 1 - 3 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС споживання (відбір) природного газу з газорозподільної системи за наявності укладеного договору розподілу природного газу між споживачем та Оператором ГРМ здійснюється за умови: наявності у споживача (його постачальника) підтверджених обсягів природного газу (лімітів) на відповідний розрахунковий період; забезпечення споживачем своєчасних розрахунків з Оператором ГРМ відповідно до умов договору розподілу природного газу. Порядок набуття підтверджених обсягів природного газу (лімітів) визначається відповідно до вимог Кодексу ГТС.
Кодекс газотранспортної системи (далі - Кодекс ГТС) затверджений постановою ОСОБА_1 комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, від 30.09.2015р. № 2493, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 06.11.2015р. за № 1378/27823, є регламентом функціонування газотранспортної системи України та визначає правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газотранспортної системи України, поширює дію на всіх суб'єктів ринку природного газу України: операторів суміжних систем, газовидобувні підприємства, замовників, споживачів та постачальників природного газу незалежно від підпорядкування та форми власності.
Згідно з п. 1 глави 3 розділу І Кодексу ГТС оператор газотранспортної системи на підставі договору транспортування природного газу та згідно з умовами, визначеними в цьому Кодексі, надає суб'єктам ринку природного газу: право користування газотранспортною системою в межах розподілу потужностей на точках входу та виходу; послуги транспортування природного газу газотранспортною системою в межах договірних потужностей та підтверджених номінацій.
Місячна номінація - заявка замовника послуг транспортування, надана оператору газотранспортної системи стосовно обсягів природного газу, які будуть подані замовником послуг транспортування протягом місяця в розрізі кожної доби до газотранспортної системи в точках входу та відібрані з газотранспортної системи в точках виходу, у тому числі у розрізі контрагентів (споживачів) замовника та їх точок комерційного обліку (за необхідності); небаланс - різниця між обсягами природного газу, поданими замовником послуг транспортування для транспортування на точці входу, та відібраними замовником послуг транспортування з газотранспортної системи на точці виходу, що визначається за процедурою алокації; несанкціонований відбір природного газу - відбір природного газу: за відсутності по суб'єкту ринку природного газу підтвердженої номінації (підтвердженого обсягу природного газу) на відповідний розрахунковий період; без укладення відповідного договору з постачальником; шляхом самовільного під'єднання та/або з навмисно пошкодженими приладами обліку природного газу або поза охопленням приладами обліку; шляхом самовільного відновлення споживання природного газу (п. 5 глави 1 розділу І Кодексу ГТС).
Відповідно до п. 2 глави 2 розділу XI Кодексу ГТС змовник послуг транспортування має право подати по точці (точках) входу та точці (точках) виходу місячну номінацію на період не більше одного місяця в розрізі кожної доби. Місячна номінація на наступний газовий місяць приймається оператором газотранспортної системи в період з 15 по 20 число місяця (включно), що йде перед газовим місяцем транспортування. Якщо замовник послуг транспортування надає більше ніж одну місячну номінацію по одній і тій самій точці входу/виходу в строк до 20 числа місяця, що йде перед газовим місяцем транспортування, оператор газотранспортної системи розгляне місячну номінацію, яка була одержана останньою. Оператор газотранспортної системи повинен повідомити замовника послуг транспортування про підтвердження або відхилення місячної номінації у строк до 25 числа (включно) місяця, що йде перед газовим місяцем транспортування.
У випадку, коли замовник послуг транспортування не подасть оператору газотранспортної системи місячну номінацію згідно з положеннями пункту 2 цієї глави або номінацію на наступну газову добу протягом часу, вказаного в пункті 1 цієї глави, вважається підтвердженою номінація для такого замовника послуг транспортування з обсягами природного газу, що дорівнює "0" (нулю) відносно замовленої точки входу/виходу (п. 6 глави 2 розділу XI Кодексу ГТС).
Відповідно до п. п. 2, 3 глави 5 розділу VI фактичний розподіл природного газу, належного споживачу (його постачальнику), здійснюється Оператором ГРМ в загальному потоці природного газу від точок його надходження в ГРМ до пунктів призначення споживача. По об'єктах споживачів, що не є побутовими, споживання підтвердженого обсягу природного газу протягом місяця здійснюється рівномірно, виходячи з добової норми, крім випадків, передбачених цим Кодексом. При цьому місячний обсяг їх споживання не повинен перевищувати підтверджений обсяг природного газу.
Пунктом 3 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС передбачено, що споживач зобов'язаний самостійно контролювати власне газоспоживання та для недопущення перевищення добової норми (узгодженого графіка) та/або підтвердженого обсягу природного газу має самостійно і завчасно обмежити (припинити) власне газоспоживання. В іншому разі до споживача можуть бути застосовані відповідні санкції та заходи з боку Оператора ГРМ (його постачальника), передбачені умовами договору, у тому числі примусове обмеження (припинення) подачі газу в установленому законодавством порядку. Споживач та його постачальник мають право на коригування підтверджених обсягів природного газу в установленому законодавством порядку, у тому числі впродовж поточного розрахункового місяця.
Частиною 2 ст. 13 Закону України "Про ринок природного газу" визначені обов'язки споживача, зокрема, укласти договір про постачання природного газу, не допускати несанкціонованого відбору природного газу, припиняти (обмежувати) споживання природного газу відповідно до вимог законодавства та умов договорів. У разі порушення або невиконання своїх обов'язків споживач несе відповідальність згідно із законом.
З матеріалів справи слідує, що між ПАТ "НАК "Нафтогаз України" та відповідачем було укладено договір № 2462/1617-ТЕ-34 постачання природного газу від 23.09.2016р., відповідно до якого ПАТ "НАК "Нафтогаз України" зобов'язався поставити споживачеві у 2016-2017 роках природний газ, а відповідач - оплатити на умовах цього договору, в тому числі, у березні 2017 року в розмірі 20,0 тис. куб. м.
01.09.2016 року шляхом підписання заяви-приєднання відповідач уклав договір розподілу природного газу із позивачем.
Листом № 26-2281/1.2-17 від 02.03.2017р. стверджується, що НАК "Нафтогаз України" повідомив ОСББ "Сонячна світлиця" про те, що оскільки останнім не виконуються умови п. 17 Положення про покладення спеціальних обов'язків на суб'єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (відносини у перехідний період), НАК "Нафтогаз України" не виділяються номінації на березень 2017 року. Аналогічні повідомлення надсилались ОСББ і позивачем (№ 2152 від 24.02.2017 року, від 13.03.2017 року та від 22.03.2017 року).
Проте, згідно акту від 31.03.2017 року приймання-передачі природного газу, відповідачем спожито 9858 куб.м. за березень 2017 року.
Існування інших повідомлень про припинення газопостачання на січень 2017 року та лютий 2017 року ніяким чином не спростовують несанкціонований, тобто без погоджених обсягів, відбір газу у березні 2017 року.
З огляду на зазначене, суд приходить до висновку, що, оскільки обсяг спожитого газу ОСББ "Сонячна світлиця" не було погоджено, про що повідомлено останнього, то в даному випадку має місце несанкціонований відбір природного газу з газопостачальної системи без наявності спеціального дозволу у березні 2017 року об'ємом 9858 м.куб.
Відповідно до глави 1 розділу ХІІ Кодексу ГРС балансування об'ємів (обсягів) природного газу, що подається в газорозподільну систему та розподіляється і передається з ГРМ за певний період, забезпечується Оператором ГРМ та включає фізичне балансування ГРМ та комерційне балансування ГРМ. Зокрема, комерційним балансуванням ГРМ є встановлення на підставі документально оформлених даних відповідності між фактичним об'ємом (обсягом) надходження природного газу в ГРМ за відповідний період та фактичним об'ємом (обсягом) розподіленого і переданого за цей період природного газу з ГРМ з урахуванням об'єму (обсягу) фактичних втрат та виробничо-технологічних витрат природного газу в ГРМ, понесених Оператором ГРМ протягом цього періоду, зокрема для забезпечення фізичного балансування. Перевищення об'єму (обсягу) розподіленого і переданого природного газу з ГРМ та фактичних втрат і виробничо-технологічних витрат газу в ГРМ за відповідний період над його надходженням в ГРМ, що є негативним дисбалансом, - не допускається.
Відповідно до п. 4 глави 5 розділу VI Кодексу ГРС, якщо за підсумками місяця фактичний об'єм (обсяг) споживання природного газу за споживачем (побутовими споживачами) буде перевищувати підтверджений обсяг природного газу, його (їх) постачальник має врегулювати об'єми небалансу (дефіцит) природного газу відповідно до вимог Кодексу ГТС. У разі якщо після запровадження заходів, передбачених Кодексом ГТС, залишиться неврегульований небаланс (фактичний об'єм/обсяг споживання природного газу по об'єкту споживача буде перевищувати об'єм/обсяг, фактично поставлений його постачальником/ постачальниками за даними Оператора ГТС протягом зазначеного періоду), який буде віднесений на небаланс Оператора ГРМ, тоді споживач має компенсувати Оператору ГРМ його вартість (об'єм/обсяг), що розраховується за відповідною формулою. При цьому, якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період, або внаслідок відмови в доступі до об'єкта споживача для здійснення Оператором ГРМ припинення розподілу природного газу, або внаслідок невиконання споживачем письмової вимоги Оператора ГРМ самостійно припинити (обмежити) споживання природного газу, коефіцієнт компенсації має становити 2.
Оскільки у відповідача був відсутній підтверджений обсяг природного газу на березень 2017 р., він самостійно не припинив власне газоспоживання, він порушив п. 17 р. ІІ Правил постачання природного газу, затверджених постановою НКРЕКП № 2496 від 30.09.2015р., відповідно до п.п. 2.3, 7.4 договору та п. 4 гл. 5 р. VI Кодексу ГРС позивачем було правомірно нараховано відповідачу та включено до акта від 16.08.2017 року № 1 компенсації вартості природного газу на суму 187428,18 грн.
Стосовно заперечень відповідача про безпідставність відхилення місячної номінації третьою особою, суд зауважує, що питання правомірності вчинення таких дій не є предметом даного спору, в даному випадку має значення лише встановлення факту несанкціонованого відбору природного газу, тобто, без погоджених обсягів. При цьому, факт наявності заборгованості з оплати природного газу не заперечується відповідачем.
Враховується, що в разі перерахування відповідачем третій особі (публічному акціонерному товариству "ОСОБА_1 Акціонерна Компанія "Нафтогаз України") коштів за спожитий у березні газ, відповідач не позбавлений можливості повернути дані кошти, оскільки об'єм газу спожитий ОСББ у березні 2017 р. є неврегульованим небалансом, віднесеним на небаланс ПАТ "Хмельницькгаза". При цьому сам факт перерахування коштів акціонерній компанії не спростовує встановлене вище стосовно несанкціонованого відбору природного газу.
Перевіряючи правильність наведеного позивачем розрахунку, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 4 гл. 6 Розділу VI Кодексу вартість природного газу, який віднесений на небаланс Оператора ГРМ та має бути компенсований споживачем, розраховується за формулою:
В = (Vф - Vп) Ч Ц Ч К, де
В - вартість природного газу, який компенсується Оператору ГРМ;
Vф - об'єм (обсяг) природного газу, фактично спожитий за відповідний розрахунковий період;
Vп - об'єм (обсяг) природного газу, фактично поставлений споживачу його постачальником (постачальниками) за відповідний розрахунковий період за даними Оператора ГТС;
Ц - ціна закупівлі природного газу Оператором ГРМ для покриття втрат і виробничо-технологічних витрат газу в ГРМ у відповідний період;
K - коефіцієнт компенсації, який визначається на рівні 1,5.
При цьому, якщо неврегульований небаланс станеться внаслідок відсутності у споживача підтвердженого обсягу природного газу на розрахунковий період, або внаслідок відмови в доступі до об'єкта споживача для здійснення Оператором ГРМ припинення розподілу природного газу, або внаслідок невиконання споживачем письмової вимоги Оператора ГРМ самостійно припинити (обмежити) споживання природного газу, коефіцієнт компенсації має становити 2.
Як вбачається із наданого позивачем акта приймання-передавання природного газу від 31.03.2017р., об'єм (обсяг) природного газу, спожитого відповідачем в березні 2017 року становив 9858 куб.м, що також не заперечується відповідачем. При цьому зважаючи на відсутність у відповідача підтвердженого обсягу природного газу на вказаний розрахунковий період, даний об'єм віднесений на небаланс позивача, і коефіцієнт компенсації, який слід застосовувати, становить 2.
Ціна закупівлі природного газу у лютому 2017 року становила 7922,00 грн. за 1000 куб.м. без ПДВ, 9506,40 грн. за 1000 куб.м. з ПДВ, що підтверджується, розрахунком вартості природного газу, який компенсується ПАТ „Хмельницькгаз» , актом № 1 від 16.08.2017р. компенсації вартості природного газу.
Отже, зважаючи на викладене, вартість природного газу за березень 2017 року, який відповідач зобов'язаний компенсувати позивачу, становить: 9,858 тис. куб.м. * 9506,40 грн. * 2 = 187428,18 грн.
Критично судом оцінюються і твердження відповідача про необхідність вирішення питань щодо обсягів газу між ПАТ "Нафтогаз України" та ОСББ "Сонячна світлиця", а не позивачем, адже саме внаслідок несанкціонованого відбору газу відповідачем саме позивачу було завдано шкоди у обсязі споживання за березень 2017 року, тому питання відшкодування вартості такого обсягу має вирішуватись між ПАТ "Хмельницькгаз" та ОСББ "Сонячна світлиця", а не ПАТ "Нафтогаз України". Аналогічно про заподіяння шкоди саме позивачу шляхом відібрання саме у нього природного газу свідчать і пояснення ПАТ "Укртрансгаз" від 03.11.2017 року.
Інші заперечення відповідача спростовуються вищенаведеним та не можуть бути підставою для відмови у позові.
З огляду на зазначене, враховуючи положення ст. 33 ГПК України, в силу яких кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень, суд вважає, що позовні вимоги про стягнення з відповідача 187428,18 грн. компенсації вартості об'єму спожитого природного газу (небалансу) за березень 2017 року підлягають задоволенню. Доказів, які би спростовували позовні вимоги, суду не подано.
Відповідно до ст. 49 ГПК України витрати зі сплати судового збору в розмірі 2811,42 грн. покладаються на відповідача.
Керуючись ст.ст. 1, 12, 33, 34, 44, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд -
В И Р І Ш И В:
Позов публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз", м. Хмельницький до об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця", м. Хмельницький за участю третіх осіб, яка не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача - публічного акціонерного товариства "ОСОБА_1 Акціонерна Компанія "Нафтогаз України", м. Київ, ОСОБА_1 комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, м. Київ, Публічного акціонерного товариства "Укртрансгаз", м. Київ про стягнення компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за березень 2017р. у розмірі 187428,18 грн. задовольнити.
Стягнути з об'єднання співвласників багатоквартирного житлового будинку "Сонячна світлиця" (м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 26/2, ідентифікаційний код 39815967) на користь публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Хмельницькгаз" (м. Хмельницький, пр. Миру, 41, ідентифікаційний код 05395598) 187428,18 грн. (сто вісімдесят сім тисяч чотириста двадцять вісім гривень 18 коп.) компенсації вартості об'єму спожитого природного газу за березень 2017 року, 2791,55 грн. (дві тисячі сімсот дев'яносто одну гривню 55 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Повне рішення складено 15.11.2017р.
Суддя С.В. Заверуха
Віддрук. 6 прим. :
1 - до справи,
2 - позивачу, (29019, м. Хмельницький, пр. Миру, 41)
3 - відповідачу, (29000, м. Хмельницький, Старокостянтинівське шосе, 26/2), рекомендованим,
4 - третій особі 1 (01601, м. Київ, вул. Б. Хмельницького, 6)
5 - третій особі 2, (03057, м. Київ, вул. Смолянська, 19)
6- третій особі 3, (01021, м. Київ, Кловський узвіз 9/1)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 15.11.2017 |
Оприлюднено | 16.11.2017 |
Номер документу | 70247104 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Заверуха С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні