П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 листопада 2017 року справа № 823/1364/17
08 год. 50 хв. м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - товариство з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» , про визнання протиправними та скасування приписів,
встановив:
ОСОБА_1 подав позов, в якому просить визнати протиправними та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17.08.2017 № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та від 17.08.2017 № 198-ДК/059Пр./03/01/17.
В обґрунтування позовних вимог зазначено те, що відповідачем протиправно винесені оскаржувані приписи, без повного фактичного з'ясування всіх обставин справи, оскільки факт самовільного використання позивачем земельних ділянок не підтверджується актами перевірок та обстежень земельних ділянок, так як останні не містять будь-якого посилання відповідача на відсутність рішення органу влади про їх передачу у власність або надання у користування (оренду) чи на відсутності вчиненого правочину щодо таких земельних ділянок.
Позивач наголошує, що наказами Головного управління Держземагенства у Черкаській області від 29.01.2014 затверджено проект землеустрою та надано ОСОБА_1 в оренду земельні ділянки сільськогосподарського призначення із земель державної власності для ведення фермерського господарства в адміністративних межах Боярської сільської ради терміном на 10 років, в подальшому 29.01.2014 між позивачем та відповідачем укладено договори оренди земель сільськогосподарського призначення загальною площею 125,0597 га, які пройшли державну реєстрацію в реєстраційній службі Лисянського районного управління юстиції Черкаської області.
Однак, відповідачем при проведенні перевірки не враховано існування цивільного спору між прокурором та позивачем щодо визнання недійсними договорів оренди землі та повернення земельних ділянок, зокрема, рішенням апеляційного суду Черкаської області від 23.05.2016 № 700/861/14-ц визнані незаконними з моменту прийняття та скасовані накази від 29.01.2014 ГУ Держземагенства у Черкаській області про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки в оренду ОСОБА_1, визнані недійсними договори оренди землі, укладені 29.01.2014 між ГУ Держземагенства у Черкаській області та позивачем та зобов'язано ОСОБА_1 повернути державі земельні ділянки (перелічені у вказаному рішенні).
Також, позивач звертає увагу, що на момент здійснення перевірки земельні ділянки сільськогосподарського призначення загальною площею 36,4076 га (кадастрові номери: № 712288080:02:001:0441, № 712288080:02:001:0442, № 712288080:02:001:0446) та земельні ділянки історико-культурного призначення загальною площею 6,6154 га (кадастрові номери: № 712288080:02:001:0325, № 712288080:02:001:0331) у позивача не вилучалися, актів приймання-передачі (повернення) вказаних земельних ділянок між позивачем та ГУ Держгеокадастру в Черкаській області не підписувалось, що свідчить про їх подальше перебування в оренді позивача до моменту фактичного повернення.
Крім того, позивач вказує на те, що земельні ділянки історико-культурного призначення з кадастровими номерами 7122880800:02:001:0325 площею 2,2572 га та 7122880800:02:001:0331 площею 4,3582 га перебувають в оренді товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» на підставі відповідним чином зареєстрованих договорів оренди земельних ділянок.
В судовому засіданні 08 листопада 2017 року позивач та його представник адміністративний позов підтримали в повному обсязі та просили його задовольнити.
В письмових запереченнях на адміністративний позов відповідач просив в його задоволенні відмовити повністю, зазначивши при цьому, що посадові особи відповідача при проведенні перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства встановили факт самовільного зайняття позивачем земельних ділянок загальними площами 36,4076 га (сільськогосподарського призначення) та 6,6154 га (історико-культурного призначення), що розташовані в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району Черкаської області.
Також, при здійсненні перевірки щодо дотримання вимог земельного законодавства, позивач не надав жодних документів чи пояснень, які могли б свідчити про відсутність факту самовільного зайняття земельних ділянок.
Окрім того, оскільки право користування (оренди) на земельні ділянки щодо яких здійснювалася перевірка, за позивачем не зареєстроване, а позивач не заперечує факт використання вказаних земельних ділянок, то результати перевірки є обґрунтованими та законними.
Відповідач наголошує, що посадові особи відповідача при проведенні перевірки та винесенні оскаржуваних приписів діяли виключно у відповідності, на підставі і в межах визначених законодавством, факт самовільного зайняття земельних ділянок встановлений та не спростовується позивачем, а тому оскаржувані приписи є законними, а позовні вимоги ОСОБА_1 - необґрунтованими.
В судовому засіданні 08 листопада 2017 року представник відповідача підтримала заперечення та просила в задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.
26 жовтня 2017 року третя особа подала клопотання, в якому просила задовольнити позовні вимоги ОСОБА_1 та розглянути справу без участі представника товариства з обмеженою відповідальністю «Науково-виробнича фірма «Урожай» .
08 листопада 2017 року на підставі частини 6 статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України суд ухвалив розглянути справу в порядку письмового провадження.
Повно, всебічно, об'єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що 10.08.2017 до Головного управління надійшло звернення ОСОБА_2 щодо безпідставного використання земель державної власності в адміністративних межах Боярської сільської ради ОСОБА_1, а саме, земельних ділянок з кадастровими номерами 7122880800:02:001:0446, 7122880800:02:001:0441, 7122880800:02:001:0442. У вказаному зверненні заявник просив здійснити обстеження, з метою відповідного реагування та притягнення до відповідальності винних осіб, згідно чинного законодавства, оскільки ОСОБА_1 використовує вказані земельні ділянки без будь-яких дозвільних і правових документів, а також за використання даних земельних ділянок не сплачує кошти до місцевого бюджету, чим завдає збитки територіальній громаді села.
Відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» , «Про охорону земель» , положення про Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, затвердженого наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 № 308 у зв'язку з розглядом звернення (вхідний № 14600/0/5-17) відповідачем 14.08.2017 прийнято наказ № 198-ДК про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району (кадастрові номери 71228808800:02:001:0446, 71228808800:02:001:0441, 71228808800:02:001:0442).
17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача проведено обстеження земельних ділянок, які знаходиться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту загальною площею 36,4076 га державної форми власності сільськогосподарського призначення та 6,6154 га державної форми власності історико-культурного призначення.
За результатами обстеження вказаних земельних ділянок управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області складено акти обстеження земельної ділянки № 198-ДК/40/АО/10/01/-17 та № 198-ДК/41/АО/10/01/-17, відповідно до яких земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, площами: 8,4076 га (вирощування сої), 15,0 га (вирощування соняшника), 13 га (зібрано пшеницю) та земельні ділянки історико-культурного призначення 6,6154 га (земельні ділянки з кадастровими номерами: 7122880800:02:001:0325 площею 2,2572 га - зібраний урожай пшениці; 7122880800:02:001:0331 площею 4,3582 га - вирощується кукурудза) використовуються позивачем без оформлення правовстановлюючих документів.
17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» проведена перевірка з питань дотримання вимог земельного законодавства та правомірності використання земель державної власності в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району.
У результаті перевірки встановлено, що:
- земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району використовуються ОСОБА_1 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва: 7122880800:02:001:0442 - площею 8,4076 га для вирощування сої, 7122880800:02:001:0446 - площею 15 га для вирощування соняшника, 7122880800:02:001:0441 - площею 16 га (зібрано пшеницю), без відповідних правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог земельного законодавства, а саме статей 125, 126 Земельного кодексу України
- ОСОБА_1 використовує земельні ділянки державної власності історико-культурного призначення в адміністративних межах Боярської сільської ради загальною площею 6,6154 га без оформлення правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог земельного законодавства, а саме статей 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачене статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
За результатами перевірки управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об'єктом земельної ділянки від 17.08.2017 № 198-ДК/198/АП/09/01/-17 та № 198-ДК/198/АП/09/01/-17.
17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача складено протоколи № 198-ДК/0048П/07/01/-17 та № 198-ДК/0049П/07/07-17 про адміністративне правопорушення, відповідно до яких встановлено, що:
- при перевірці дотримання вимог земельного законодавства виявлено порушення вимог земельного законодавства, що полягає у самовільному зайнятті земельних ділянок, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами: 7122880800:02:001:0442 - площею 8,4076 га, для вирощування сої, 7122880800:02:001:0446 - площею 15 га для вирощування соняшника, 7122880800:02:001:0441 - площею 16 га (зібрано пшеницю) громадянином ОСОБА_1, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України;
- ОСОБА_1 використовує земельні ділянки державної власності історико-культурного призначення, що знаходяться в адмінмежах Боярської сільської ради Лисянського району загальною площею 6,6154 без оформлення правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України
Відповідальність за вчинені правопорушення передбачена статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пунктом «б» частини першої статті 211 Земельного кодексу України.
Державними інспекторами у сфері контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області ОСОБА_3 та ОСОБА_4 здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок (за межами населеного пункту), яка становить 69256,00 грн та 30379 грн відповідно.
В подальшому відповідачем прийнято приписи № 198-ДК/0060Пр/03/01-17 та № 198-ДК/0059Пр/03/01-17, відповідно до яких при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності ОСОБА_1 встановлено:
- порушення вимог земельного законодавства, що полягає в самовільному зайнятті земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами 7122880800:02:001:0442, 7122880800:02:001:0446, 7122880800:02:001:0441, загальною площею 36,4076 га для ведення сільськогосподарського виробництва та приписано усунути вказані порушення земельного законодавства;
- що земельні ділянки історико-культурного призначення державної власності загальною площею 6,6154 га в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту використовуються ОСОБА_1 для вирощування сільськогосподарських культур без оформлення правовстановлюючих документів на землю, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП.
На підставі викладеного та враховуючи вимоги чинного законодавства, ОСОБА_1 приписано в 30-ти денний усунути зазначені порушення земельного законодавства.
Оскільки, вищевказані порушення позивачем не були усунуті, то посадовими особами відповідача прийнято постанови про накладення адміністративного стягнення від 31.08.2017 № 198-ДК/0051ПО/08/01-17 та № 198-ДК/0052ПО/08/01-17.
Зазначеними постановами ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративні стягнення у вигляді штрафу у розмірі 170 гривень за кожною постановою. У разі несплати штрафу у строк, установлений частиною 1 статті 307 Кодексу України про адміністративні правопорушення, органам державної виконавчої служби стягнути з правопорушника у примусовому порядку штраф в розмірі 340 гривень по кожній постанові.
Не погоджуюсь з вказаним приписами відповідача, позивач оскаржив їх до суду.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд виходить з наступного.
Згідно зі статтею 188 Земельного кодексу України від 25 жовтня 2001 року № 2768-III (далі - ЗК України) державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» від 19 червня 2003 року № 963-IV (далі - Закон № 963-IV), який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до пункту «а» статті 6 Закону №963-IV до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур'янами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою; дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків; додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю.
Згідно зі статтею 10 Закону № 963-IV державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Як свідчать матеріали справи, при проведенні перевірки стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності ОСОБА_1 посадовими особами відповідача встановлені порушення вимог земельного законодавства, що полягають в самовільному зайнятті земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами: 7122880800:02:001:0442, 7122880800:02:001:0446, 7122880800:02:001:0441, загальною площею 36,4076 га для ведення сільськогосподарського виробництва (припис № 198-ДК/0060Пр/03/01/-17).
Також, встановлено, що земельні ділянки історико-культурного призначення державної власності загальною площею 6,6154 га (в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту використовуються ОСОБА_1 для вирощування сільськогосподарських культур без оформлення правовстановлюючих документів на землю, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП (припис № 198-ДК/0059Пр/03/01/-17.
Однак, в матеріалах справи є рішення апеляційного суду Черкаської області у справі № 700/861/14-ц, яке вступило в законну силу 23.05.2016, відповідно до якого, зокрема, визнано нечинними договори оренди землі, укладені 29.01.2014 між ГУ Держземагенства у Черкаській області та ОСОБА_1, предметом яких є, зокрема, земельні ділянки за кадастровими номерами, 7122880800:02:001:0442 (площею 8,4076 га), 7122880800:02:001:0446 (площею 15,00 га), 7122880800:02:001:0441 (площею 13,00 га).
Також, відповідно до вказаного рішення, ОСОБА_1 зобов'язано повернути державі земельні ділянки, які розташовані в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району Черкаської області за межами населеного пункту до земель запасу, зокрема, земельні ділянки за кадастровими номерами 7122880800:02:001:0442 (площею 8,4076 га), 7122880800:02:001:0446 (площею 15,00 га), 7122880800:02:001:0441 (площею 13,00 га).
Окрім того, земельні ділянки історико-культурного призначення 6,6154 га з кадастровими номерами: 7122880800:02:001:0325 площею 2,2572 га та 7122880800:02:001:0331 площею 4,3582 га передані Лисянською районною державною адміністрацією в оренду ЗАТ «НВФ «Урожай» , що підтверджується договором оренди землі від 09 вересня 2010 року, укладеного згідно розпорядження голови районної державної адміністрації від 21.05.2010 № 195. Вказаний договір укладено терміном на 10 років. Договір підписаний сторонами, скріплений печатками та зареєстрований в Лисянському РВЧРФДП «Центру ДЗК» про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.12.2010 за № 041078900003.
Передачу та прийом вказаних земельних ділянок із земель державної власності Боярської сільської ради підтверджується також актом передачі та прийому земельної ділянки від 09.09.2010.
Під час перевірки та винесенні оскаржуваних приписів посадові особи відповідача не перевірили наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою позивача та не установили особу, яка здійснила порушення земельного законодавства.
Також, відповідно до статей 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» .
До матеріалів справи відповідачем не надано належних та допустимих доказів того, що саме громадянин ОСОБА_1 використовує земельні ділянки з кадастровими номерами 7122880800:02:001:0442 (площею 8,4076 га), 7122880800:02:001:0446 (площею 15,00 га), 7122880800:02:001:0441 (площею 13,00 га), 7122880800:02:001:0325 (площею 2,2572 га) та 7122880800:02:001:0331 (площею 4,3582 га), а отже приписи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17.08.2017 № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та від 17.08.2017 № 198-ДК/059Пр./03/01/17 є протиправними.
Відповідно до частин 1, 2 статті 71 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення; в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб'єкта владних повноважень обов'язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 КАС України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, добросовісно, розсудливо та безсторонньо, пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Враховуючи викладене, керуючись ст. ст. 11, 14, 70, 71, 94, 159 - 163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
постановив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати приписи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17.08.2017 № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та від 17.08.2017 № 198-ДК/059Пр./03/01/17.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області (18000, м. Черкаси, вул. Смілянська, 131, ідентифікаційний код 39765890) на користь ОСОБА_1 (19300, АДРЕСА_1, реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 1240 (одна тисяча двісті сорок) грн 00 коп.
Постанова набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження. Апеляційна скарга може бути подана до Київського апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Суддя В.О. Гаврилюк
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.11.2017 |
Оприлюднено | 19.11.2017 |
Номер документу | 70323357 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні