КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 823/1364/17 Суддя (судді) першої інстанції: В.О. Гаврилюк
Суддя-доповідач - Мельничук В.П.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 березня 2018 року м. Київ
Колегія суддів Київського апеляційного адміністративного суду у складі:
Головуючого-судді: Мельничука В.П.
суддів: Лічевецького І.О., Земляної Г.В.,
при секретарі: Волощук Л.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні, згідно ст. 229 КАС України, в залі суду апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області на постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_3 до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Урожай" про визнання протиправними та скасування приписів, -
В С Т А Н О В И Л А:
ОСОБА_3 звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Науково-виробнича фірма "Урожай" про визнання протиправними та скасування приписів. Свої вимоги обгрунтовує тим, що відповідачем протиправно винесені оскаржувані приписи, без повного фактичного зясування всіх обставин справи, оскільки факт самовільного використання позивачем земельних ділянок не підтверджується актами перевірок та обстежень земельних ділянок, так як останні не містять будь-якого посилання відповідача на відсутність рішення органу влади про їх передачу у власність або надання у користування (оренду) чи на відсутності вчиненого правочину щодо таких земельних ділянок.
Постановою Черкаського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2017 року задоволено адміністративний позов повністю. Визнано протиправним та скасовано приписи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17.08.2017 року № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та від 17.08.2017 року № 198-ДК/059Пр./03/01/17.
Не погоджуючись з зазначеним судовим рішенням Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції як таку, що постановлена з порушенням норм матеріального та процесуального права, та ухвалити нове рішення, яким відмовити повністю у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обгрунтовує тим, що, на його думку, судове рішення суду першої інстанції є необгрунтованим, судом першої інстанції не було встановлено дійсних обставин в справі.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось, оскільки учасники справи у судове засідання не з'явились.
Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обгрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Судом першої інстанції було встановлено, що 10.08.2017 року до Головного управління надійшло звернення ОСОБА_4 щодо безпідставного використання земель державної власності в адміністративних межах Боярської сільської ради ОСОБА_5, а саме: земельних ділянок з кадастровими номерами НОМЕР_1, НОМЕР_2, НОМЕР_3. У вказаному зверненні заявник просив здійснити обстеження, з метою відповідного реагування та притягнення до відповідальності винних осіб, згідно чинного законодавства, оскільки ОСОБА_3 використовує вказані земельні ділянки без будь-яких дозвільних і правових документів, а також за використання даних земельних ділянок не сплачує кошти до місцевого бюджету, чим завдає збитки територіальній громаді села.
Відповідно до вимог Земельного кодексу України, Законів України Про державний контроль за використанням та охороною земель , Про охорону земель , Положення про Головне управління Держгеокадастру у Черкаській області, затвердженого наказом Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру від 17.11.2016 року № 308 у зв'язку з розглядом звернення (вхідний № 14600/0/5-17) відповідачем 14.08.2017 року прийнято наказ № 198-ДК про здійснення державного контролю за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів шляхом проведення перевірки використання земель в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району (кадастрові номери НОМЕР_4, НОМЕР_6, НОМЕР_5).
17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача проведено обстеження земельних ділянок, які знаходиться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту загальною площею 36,4076 га державної форми власності сільськогосподарського призначення та 6,6154 га державної форми власності історико-культурного призначення.
За результатами обстеження вказаних земельних ділянок управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області складено акти обстеження земельної ділянки № 198-ДК/40/АО/10/01/-17 та № 198-ДК/41/АО/10/01/-17, відповідно до яких земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, площами: 8,4076 га (вирощування сої), 15,0 га (вирощування соняшника), 13 га (зібрано пшеницю) та земельні ділянки історико-культурного призначення 6,6154 га (земельні ділянки з кадастровими номерами: НОМЕР_7 площею 2,2572 га зібраний урожай пшениці; НОМЕР_8 площею 4,3582 га вирощується кукурудза) використовуються позивачем без оформлення правовстановлюючих документів.
17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача відповідно до вимог статей 6 і 10 Закону України Про державний контроль за використанням та охороною земель проведена перевірка з питань дотримання вимог земельного законодавства та правомірності використання земель державної власності в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району.
У результаті перевірки встановлено, що земельні ділянки державної власності сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району використовуються ОСОБА_3 для ведення товарного сільськогосподарського виробництва: НОМЕР_3 - площею 8,4076 га для вирощування сої, НОМЕР_1 - площею 15 га для вирощування соняшника, НОМЕР_2 - площею 16 га (зібрано пшеницю), без відповідних правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог земельного законодавства, а саме статей 125, 126 Земельного кодексу України
ОСОБА_3 використовує земельні ділянки державної власності історико-культурного призначення в адміністративних межах Боярської сільської ради загальною площею 6,6154 га без оформлення правовстановлюючих документів, що є порушенням вимог земельного законодавства, а саме статей 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачене статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
За результатами перевірки управлінням з контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області складено акти перевірки дотримання вимог земельного законодавства за обєктом земельної ділянки від 17.08.2017 року № 198-ДК/198/АП/09/01/-17 та № 198-ДК/198/АП/09/01/-17.
17 серпня 2017 року посадовими особами відповідача складено протоколи № 198-ДК/0048П/07/01/-17 та № 198-ДК/0049П/07/07-17 про адміністративне правопорушення, відповідно до яких встановлено, що:
- при перевірці дотримання вимог земельного законодавства виявлено порушення вимог земельного законодавства, що полягає у самовільному зайнятті земельних ділянок, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами: НОМЕР_3 площею 8,4076 га, для вирощування сої, НОМЕР_1 площею 15 га для вирощування соняшника, НОМЕР_2 - площею 16 га (зібрано пшеницю) громадянином ОСОБА_3, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України;
- ОСОБА_3 використовує земельні ділянки державної власності історико-культурного призначення, що знаходяться в адмінмежах Боярської сільської ради Лисянського району загальною площею 6,6154 без оформлення правовстановлюючих документів, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України
Відповідальність за вчинені правопорушення передбачена статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та пунктом б частини першої статті 211 Земельного кодексу України.
Державними інспекторами у сфері контролю за використанням та охороною земель Головного управління Держгеокадастру в Черкаській області здійснено розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок (за межами населеного пункту), яка становить 69256,00 грн. та 30379,00 грн. відповідно.
В подальшому відповідачем прийнято приписи № 198-ДК/0060Пр/03/01-17 та № 198-ДК/0059Пр/03/01-17, відповідно до яких при перевірці стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності ОСОБА_3 встановлено:
- порушення вимог земельного законодавства, що полягає в самовільному зайнятті земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами НОМЕР_3, НОМЕР_1, НОМЕР_2, загальною площею 36,4076 га для ведення сільськогосподарського виробництва та приписано усунути вказані порушення земельного законодавства;
- що земельні ділянки історико-культурного призначення державної власності загальною площею 6,6154 га в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту використовуються ОСОБА_3 для вирощування сільськогосподарських культур без оформлення правовстановлюючих документів на землю, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП.
На підставі викладеного та враховуючи вимоги чинного законодавства, ОСОБА_3 приписано в 30-денний усунути зазначені порушення земельного законодавства.
Оскільки, вищевказані порушення позивачем не були усунуті, то посадовими особами відповідача прийнято постанови про накладення адміністративного стягнення від 31.08.2017 року № 198-ДК/0051ПО/08/01-17 та № 198-ДК/0052ПО/08/01-17.
Зазначеними постановами ОСОБА_3 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено на нього адміністративні стягнення у вигляді штрафу у розмірі 170,00 гривень за кожною постановою. У разі несплати штрафу у строк, установлений частиною 1 статті 307 Кодексу України про адміністративні правопорушення, органам державної виконавчої служби стягнути з правопорушника у примусовому порядку штраф в розмірі 340,00 гривень по кожній постанові.
Не погоджуюсь з вказаним приписами відповідача, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Задовольняючи даний адміністративний позов суд першої інстанції виходив з того, що вимоги позивача є правомірними та обгрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції та вважає його обгрунтованим з огляду на наступне.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі статтею 188 Земельного кодексу України державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Порядок здійснення державного контролю за використанням та охороною земель встановлюється законом.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначає Закон України Про державний контроль за використанням та охороною земель , який спрямований на забезпечення раціонального використання і відтворення природних ресурсів та охорону довкілля.
Відповідно до пункту а статті 6 Закону до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням; додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; ведення державного обліку і реєстрації земель, достовірності інформації про земельні ділянки та їх використання; розміщення, проектування, будівництва та введення в дію об'єктів, що негативно впливають або можуть вплинути на стан земель; виконання комплексу необхідних заходів щодо захисту земель від ерозії, селів, підтоплення, заболочування, вторинного засолення, переосушення, ущільнення, псування, забруднення, засмічення відходами, заростання бур'янами, чагарниками та дрібноліссям; дотримання строків своєчасного повернення тимчасово зайнятих земельних ділянок та обов'язкового виконання заходів щодо приведення їх у стан, придатний для використання за призначенням; виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов'язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою; дотримання правил, установленого режиму експлуатації протиерозійних, гідротехнічних споруд, збереження захисних насаджень і межових знаків; додержання встановленого законодавством порядку визначення та відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва; додержання строків розгляду заяв чи клопотань щодо набуття і реалізації прав на землю.
Згідно зі статтею 10 Закону державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право, зокрема, безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель; давати обов'язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов'язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків; складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Судом першої інстанції було встановлено, що при проведенні перевірки стану додержання вимог земельного законодавства щодо використання та охорони земель усіх категорій та форм власності позивача посадовими особами відповідача встановлені порушення вимог земельного законодавства, що полягають в самовільному зайнятті земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що знаходяться в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району з кадастровими номерами: НОМЕР_3, НОМЕР_1, НОМЕР_2, загальною площею 36,4076 га для ведення сільськогосподарського виробництва (припис № 198-ДК/0060Пр/03/01/-17).
Також, встановлено, що земельні ділянки історико-культурного призначення державної власності загальною площею 6,6154 га (в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району за межами населеного пункту використовуються позивачем для вирощування сільськогосподарських культур без оформлення правовстановлюючих документів на землю, що є порушенням статей 125, 126 Земельного кодексу України, відповідальність за яке передбачена статтею 53-1 КУпАП (припис № 198-ДК/0059Пр/03/01/-17.
Однак, за змістом рішення апеляційного суду Черкаської області у справі № 700/861/14-ц, яке вступило в законну силу 23.05.2016 року, відповідно до якого, зокрема, визнано нечинними договори оренди землі, укладені 29.01.2014 року між ГУ Держземагенства у Черкаській області та позивачем, предметом яких є, зокрема, земельні ділянки за кадастровими номерами, НОМЕР_3 (площею 8,4076 га), НОМЕР_1 (площею 15,00 га), НОМЕР_2 (площею 13,00 га).
Також, відповідно до вказаного рішення, позивача зобов'язано повернути державі земельні ділянки, які розташовані в адміністративних межах Боярської сільської ради Лисянського району Черкаської області за межами населеного пункту до земель запасу, зокрема, земельні ділянки за кадастровими номерами НОМЕР_3 (площею 8,4076 га), НОМЕР_1 (площею 15,00 га), НОМЕР_2 (площею 13,00 га).
Окрім того, земельні ділянки історико-культурного призначення 6,6154 га з кадастровими номерами: НОМЕР_7 площею 2,2572 га та НОМЕР_8 площею 4,3582 га передані Лисянською районною державною адміністрацією в оренду ЗАТ НВФ Урожай , що підтверджується договором оренди землі від 09 вересня 2010 року, укладеного згідно розпорядження голови районної державної адміністрації від 21.05.2010 року № 195. Вказаний договір укладено терміном на 10 років. Договір підписаний сторонами, скріплений печатками та зареєстрований в Лисянському РВЧРФДП Центру ДЗК про що в Державному реєстрі земель вчинено запис від 30.12.2010 року за № 041078900003.
Передачу та прийом вказаних земельних ділянок із земель державної власності Боярської сільської ради підтверджується також актом передачі та прийому земельної ділянки від 09.09.2010 року.
Під час перевірки та винесенні оскаржуваних приписів посадові особи відповідача не перевірили наявність документів, що посвідчують право власності чи право користування земельною ділянкою позивача та не установили особу, яка здійснила порушення земельного законодавства.
Також, відповідно до статей 125, 126 ЗК України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
До матеріалів справи відповідачем не надано належних та допустимих доказів того, що саме позивач використовує земельні ділянки з кадастровими номерами НОМЕР_3 (площею 8,4076 га), НОМЕР_1 (площею 15,00 га), НОМЕР_2 (площею 13,00 га), НОМЕР_7 (площею 2,2572 га) та НОМЕР_8 (площею 4,3582 га).
Таким чином колегія суддів вважає правильним висновок суду першої інстанції про те, що приписи Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області від 17.08.2017 року № 198-ДК/0060Пр./03/01/17 та від 17.08.2017 року № 198-ДК/059Пр./03/01/17 є протиправними та підлягають скасуванню.
За викладених обставин, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність підстав для задоволення даного позову.
Зі змісту ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обгрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно та всебічно з'ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції повно та всебічно з'ясовано обставини в адміністративній справі, судове рішення ухвалено з додержанням норм матеріального при дотриманні норм процесуального права і підстав для його скасування не вбачається.
Згідно з п. 1 ч. 1 ст. 315, ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Розглянувши доводи відповідача, викладені в апеляційній скарзі, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства України, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а постанова суду першої інстанції - без змін.
Керуючись ст. ст. 229, 241, 242, 243, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -
П О С Т А Н О В И Л А:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Черкаській області - залишити без задоволення , а постанову Черкаського окружного адміністративного суду від 17 листопада 2017 року - без змін .
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду.
Головуючий-суддя: В.П. Мельничук
Судді: І.О. Лічевецький
Г.В. Земляна
Повний текст складено 15.03.2018 року.
Головуючий суддя Мельничук В.П.
Судді: Лічевецький І.О.
Земляна Г.В.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.03.2018 |
Оприлюднено | 16.03.2018 |
Номер документу | 72742237 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Мельничук В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні