У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 822/1256/17
Головуючий у 1-й інстанції: Шевчук О.П.
Суддя-доповідач: Матохнюк Д.Б.
13 листопада 2017 року
м. Вінниця
Вінницький апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Матохнюка Д.Б.
суддів: Сапальової Т.В. Боровицького О. А. ,
за участю:
секретаря судового засідання: Ременяк С.Я.,
представника позивача: ОСОБА_2,
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційні скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Галс-2005", приватного нотаріуса Кам'янець-Подільського міського нотаріального округу Хмельницької області Бомк Наталії Андріївни на постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 серпня 2017 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_5 до приватного нотаріуса Кам'янець-Подільського міського нотаріального округу Хмельницької області Бомк Наталії Андріївни, управління державної реєстрації Кам'янець-Подільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Галс-2005", про визнання дій неправомірними, визнання протиправним та скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень,
В С Т А Н О В И В :
у травні 2017 року ОСОБА_5 звернулась до суду з позовом до приватного нотаріуса Кам'янець-Подільського міського нотаріального округу Хмельницької області Бомк Наталії Андріївни, управління державної реєстрації Кам'янець-Подільської міської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - товариство з обмеженою відповідальністю "Галс-2005", з урахуванням заяви про зміну позовних вимог просила:
-визнати неправомірними дії державного реєстратора - Бомк Н.А., приватного нотаріуса Кам'янець-Подільського міського нотаріального округу щодо скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно запису про право власності позивача на незавершене будівництво 6-ти поверхового 30-ти квартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 (номер запису про право власності: 17682870; реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна:1098291668104);
- зобов'язати управління державної реєстрації Кам'янець-Подільської міської ради поновити державну реєстрацію права власності ОСОБА_5 на незавершене будівництво 6-ти поверхового 30-ти квартирного житлового будинку по АДРЕСА_1 шляхом проведення державної реєстрації права власності ОСОБА_5 на вищевказаний об'єкт незавершеного будівництва на підставі ухвали Шевченківського районного суду міста Чернівці від 18 листопада 2016 року у справі №727/8202/13-ц;
- визнати протиправним і скасувати рішення державного реєстратора Євграфова Олександра Сергійовича Хмельницької дирекції Українського державного підприємства зв'язку "Укрпошта" про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу) №34029195 від 24 лютого 2017 року.
18 серпня 2017 року Хмельницький окружний адміністративний суд прийняв постанову про задоволення адміністративного позову частково.
Не погоджуючись з судовим рішенням відповідач та третя особа подали апеляційні скарги, в яких просять скасувати вказану постанову та прийняти нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.
У судовому засіданні представник позивача про задоволення апеляційних скарг заперечив, посилаючись на їх необґрунтованість та безпідставність.
Відповідач та третя особа в судове засідання не з'явилися, хоча належним чином повідомлялись про дату, час і місце судового засідання.
Відповідно до ст. 196 КАС України неприбуття у судове засідання сторін або інших осіб, які беруть участь у справі, належним чином повідомлених про дату, час і місце апеляційного розгляду, не перешкоджає судовому розгляду справи.
Заслухавши суддю-доповідача, пояснення представника позивача, перевіривши доводи апеляційної скарги наявними в матеріалах справи письмовими доказами, колегія суддів вважає, що апеляційні скарги необхідно залишити без задоволення з наступних підстав.
Як встановлено судом першої інстанції, 24 листопада 2016 року до приватного нотаріуса Бомк Н.А. звернулась ОСОБА_5 із заявою про державну реєстрацію права власності на незавершену будівлю, зареєстрованою у базі даних заяв Державного реєстру прав за №19691541. Разом із заявою було подано рішення Шевченківського районного суду м. Чернівці від 18 листопада 2016 року у справі №727/8202/13-ц.
За результатами розгляду заяви, 28 листопада 2016 року приватним нотаріусом Бомк Н.А. прийнято рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень №32597384, на підставі якого у Державному реєстрі прав було відкрито розділ №1098291668104 на незавершене будівництво 6-поверхового 30-квартирного житлового буднику готовністю 51% та внесено запис про право власності за ОСОБА_5 (запис про право власності №17682870).
Проте, Державним реєстратором Українського державного підприємства поштового зв'язку "Укрпошта" Євграфовим О.С., 21 лютого 2017 року зареєстровано право власності на належний позивачу об'єкт незавершеного будівництва за ТОВ "Галс-2005" (реєстраційний номер об'єкта нерухомого майна: 1182480168104; номер запису про право власності: 191941195.
За таких обставин, 22 лютого 2017 року приватним нотаріусом Бомк Н.А. видалено запис про право власності №17682870 та розділ №1098291668104 як помилкові.
Не погодившись з такими діями та рішеннями, позивач звернулась до суду з даним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги частково, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач в даному випадку діяв не на підставі, не в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Так, відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" №1952-VI від 01 липня 2004 року (Закон №1952), починаючи з 01 січня 2013 року єдиною державною інформаційною системою, що містить відомості про права на нерухоме майно, їх обтяження, а також про об'єкти та суб'єктів цих прав є Державний реєстр речових прав на нерухоме майно (Державний реєстр прав).
Згідно з ст. 6 Закону №1952 систему органів державної реєстрації прав становлять: Міністерство юстиції України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації прав; органи державної реєстрації прав, утворені Міністерством юстиції України в установленому законодавством порядку.
Відповідно до ст. 5 Закону №1952 у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об'єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.
Статею 10 Закону №1952 визначено, що державним реєстратором, зокрема, є нотаріус. При цьому, державний реєстратор здійснює наступні повноваження:
1)встановлює відповідність заявлених прав і поданих документів вимогам законодавства, а також відсутність суперечностей між заявленими та вже зареєстрованими речовими правами на нерухоме майно та їх обтяженнями, зокрема:
-відповідність обов'язкового дотримання письмової форми правочину та його нотаріального посвідчення у випадках, передбачених законом;
- відповідність повноважень особи, яка подає документи для державної реєстрації прав;
- відповідність відомостей про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що містяться у Державному реєстрі прав, відомостям, що містяться у поданих документах;
- наявність обтяжень прав на нерухоме майно;
- наявність факту виконання умов правочину, з якими закон та/або відповідний правочин пов'язує можливість виникнення, переходу, припинення речового права, що підлягає державній реєстрації;
2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду заяви про державну реєстрацію прав та їх обтяжень, зупинення державної реєстрації прав, відмови в державній реєстрації прав та приймає відповідні рішення;
3) під час проведення державної реєстрації прав, що виникли в установленому законодавством порядку до 1 січня 2013 року, запитує від органів влади, підприємств, установ та організацій, які відповідно до законодавства проводили оформлення та/або реєстрацію прав, інформацію (довідки, копії документів тощо), необхідну для такої реєстрації, у разі відсутності доступу до відповідних інформаційних систем, документів та/або у разі, якщо відповідні документи не були подані заявником;
4) під час проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки використовує відомості Державного земельного кадастру шляхом безпосереднього доступу до нього у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
5) відкриває та/або закриває розділи в Державному реєстрі прав, вносить до нього записи про речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об'єкти та суб'єктів таких прав;
6) присвоює за допомогою Державного реєстру прав реєстраційний номер об'єкту нерухомого майна під час проведення державної реєстрації прав;
7) виготовляє електронні копії документів та розміщує їх у реєстраційній справі в електронній формі у відповідному розділі Державного реєстру прав (у разі якщо такі копії не були виготовлені під час прийняття документів за заявами у сфері державної реєстрації прав);
8) формує документи за результатом розгляду заяв у сфері державної реєстрації прав;
9) формує та веде реєстраційні справи у паперовій формі;
10) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.
Статтею 27 Закону №1952 визначено, що державна реєстрація права власності та інших речових прав проводиться на підставі, зокрема, ухвали суду про затвердження (визнання) мирової угоди.
Як встановлено судом першої інстанції, приватним нотаріусом Бомк Н.А. зареєстровано право власності ОСОБА_5 на незавершену будівлю на підставі ухвали Шевченківського районного суду м. Чернівці від 18 листопада 2016 року у справі №727/8202/13-ц про визнання мирової угоди, укладеної між ОСОБА_5 та ОСОБА_7, відповідно до якої позивач набула право власності на об'єкт незавершеного будівництва.
При цьому, скасування протиправного рішення державного реєстратора можливе лише за рішенням суду, як то передбачено ст.26 Закону №1952, прийнятого за позовом третіх осіб, на права яких впливає така помилка в Державному реєстрі прав.
Частиною 6 ст. 12 Закону №1952 визначено, що вилучення будь-яких документів або частин Державного реєстру прав не допускається, крім випадків, передбачених законом (ст.26 Закону №1952).
Враховуючи викладене вище, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що приватний нотаріус Бомк Н.А. при видаленні запису про право власності позивача на не завершене будівництво діяв не на підставі, не в межах та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Також, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про те, що рішення державного реєстратора Хмельницької дирекції Українського державного підприємства зв'язку "Укрпошта" Євграфова О.С. про реєстрацію права власності на належний позивачу об'єкт незавершеного будівництва за ТОВ "Галс-2005" є протиправним та таким, що підлягає скасуванню з огляду на наступне.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджується матеріалами справи, відповідно до ухвали Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2016 року у справі №822/616/16 заборонено вчинення дій, пов'язаних з державною реєстрацією речових прав на спірний об'єкт незавершеного будівництва. Вказана ухвала винесена судом в інтересах попереднього законного власника об'єкта нерухомості - ОСОБА_7.
Так, ухвала про забезпечення адміністративного позову від 27 квітня 2016 року у справі №822/616/16 зареєстрована у базі даних про реєстрацію заяв і запитів 28 квітня 2016 року за реєстраційним номером 16686748, що підтверджується наявною в матеріалах справи карткою прийому заяви №58316036.
Проте, незважаючи на наявність чинної заборони вчинення реєстраційних дій, державним реєстратором Хмельницької дирекції Українського державного підприємства зв'язку "Укрпошта" Євграфовим О.С. прийнято оскаржуване рішення про реєстрацію права власності на належний позивачу об'єкт незавершеного будівництва за ТОВ "Галс-2005".
Колегія суддів вважає безпідставними твердження апелянта - ТОВ "Галс-2005" про те, що даний спір не має ознак адміністративного та підлягає розгляду в порядку цивільного або господарського судочинства, оскільки позивачем оспорюється правомірність набуття третьою особою права власності на нерухоме майно, з огляду на наступне.
Так, у спірних правовідносинах нотаріус здійснює функції щодо визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних записів до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно на виконання владних управлінських повноважень.
Згідно з пунктом 7 частини 1 статті 3 КАС України суб'єктом владних повноважень є, зокрема, будь-який суб'єкт при здійсненні ним владних управлінських функцій, а отже нотаріус є суб'єктом владних повноважень у розумінні КАС України.
В свою чергу, згідно з пунктом першим частини 2 статті 17 КАС України юрисдикція адміністративних судів поширюється на спори щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності суб'єктів владних повноважень.
З урахуванням викладеного вище, колегія суддів вважає, що за своїм характером спір по суті заявлених позовних вимог є публічно-правовим і підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.
З огляду на вищезазначене, судова колегія вважає, що доводи апеляційних скарг не спростовують висновків суду першої інстанції і не дають підстав вважати, що судом першої інстанцій при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Відповідно до частини 1 статті 200 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а постанову або ухвалу суду -без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.
На підставі викладеного та приймаючи до уваги, що суд першої інстанції при ухваленні оскаржуваної постанови вірно встановив фактичні обставини справи, дослідив наявні докази, надав їм належну оцінку, та прийняв законне і обґрунтоване рішення, висновки суду відповідають обставинам справи, а тому підстав для його скасування не вбачається.
Керуючись ст.ст. 160, 167, 195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
апеляційні скарги товариства з обмеженою відповідальністю "Галс-2005", приватного нотаріуса Кам'янець-Подільського міського нотаріального округу Хмельницької області Бомк Наталії Андріївни залишити без задоволення, а постанову Хмельницького окружного адміністративного суду від 18 серпня 2017 року - без змін.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена в касаційному порядку згідно зі ст. 212 КАС України.
Ухвала суду складена в повному обсязі 17 листопада 2017 року.
Головуючий Матохнюк Д.Б. Судді Сапальова Т.В. Боровицький О. А.
Суд | Вінницький апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.11.2017 |
Оприлюднено | 19.11.2017 |
Номер документу | 70324559 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький апеляційний адміністративний суд
Матохнюк Д.Б.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні