ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
"14" листопада 2017 р. м. Київ К/800/46147/15
Колегія суддів Вищого адміністративного суду України у складі:
Головуючого судді - Черпіцької Л.Т. Суддів -Гончар Л.Я. Шведа Е.Ю. розглянувши у порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами адміністративну справу за касаційною скаргоюТовариства з обмеженою відповідальністю Кілійське підприємство Спецмонтажник напостанову Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року у справі№815/3769/15 за позовомЗаступника прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Південно-Українського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку доТовариства з обмеженою відповідальністю Спецмонтажник простягнення штрафних санкцій
ВСТАНОВИЛА:
Заступник прокурора Київського району м. Одеси в інтересах держави в особі Південно-Українського територіального управління Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку звернувся до суду з адміністративним позовом до ТОВ Спецмонтажник про стягнення з ТОВ Спецмонтажник в Державний бюджет України 17000,00 грн. штрафних санкцій.
Позов мотивований тим, що Товариство не виконало рішення Південно-Українського управління НКЦПФР № 1483 від 28.10.2014, а саме, не усунуло порушення вимог пункту 3 Розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 № 737, зареєстрованого в Міністерства юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354.
Постановою Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2015 року, залишеною без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року, позов задоволено. Стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю Спецмонтажник (правонаступника відкритого акціонерного товариства Спецмонтажник ) в Державний бюджет України 17000 грн. штрафних санкцій.
Не погоджуючись з вказаними судовими рішеннями, Товариство з обмеженою відповідальністю Кілійське підприємство Спецмонтажник звернулось з касаційною скаргою, у якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення судів першої та апеляційної інстанцій, та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, обговоривши доводи касаційної скарги, колегія суддів дійшла висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 28.10.2014 р. №1483 зобов'язано ТОВ Спецмонтажник у строк до 28.01.2015р. усунути порушення вимог пункту 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 23.04.2013 № 737, зареєстрованого в Міністерства юстиції України 28.05.2013 за № 822/23354, а саме: подати до Комісії документи для скасування реєстрації випуску акцій та протягом одного робочого дня після отримання розпорядження уповноваженої особи Комісії про скасування реєстрації випуску акцій та анулювання свідоцтва про реєстрацію випуску акцій письмово повідомити Комісію про усунення порушення.
У зв'язку з невиконанням пункту 1 Рішення НКЦПФР № 1483 від 28.10.2014р., постановою від 13.02.2 015 р. № 218-ПУ-1-Е порушено справу про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ Спецмонтажник .
Згідно акту від 25.02.2015 р. № 179-ПУ-1-Е встановлено, що ТОВ "Спецмонтажник" не виконало пункту 1 Рішення НКЦПФР № 1483 від 28.10.2014 р. щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів.
Постановою від 27.02.2015 р. №191-ПУ-1-Е призначено розгляд справи про правопорушення на ринку цінних паперів у відношенні ТОВ Спецмонтажник .
Постановою Південно-Українського управління НКЦПФР від 12.03.2015р. № 159-ПУ-1-Е застосовано до ТОВ "Спецмонтажник" штрафну санкцію у розмірі 1000 неоподаткованих мінімумів доходів громадян, сума у гривневому еквіваленті - 17000 грн., за невиконання пункту 1 Рішення НКЦПФР № 1483 від 28.10.2014 р. щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів та зупинення внесення змін до системи депозитарного обліку цінних паперів.
Оскільки відповідач штрафні санкції не сплатив, заступник прокурора в інтересах позивача звернувся до суду з позовом про їх стягнення.
Задовольняючи позовні вимоги, суди першої та апеляційної інстанцій виходили з того, що оскільки відповідач був зобов'язаний виконати вимоги рішення НКЦПФР № 1483 від 28.10.2014 р., а саме, подати до Комісії документи для скасування реєстрації випуску акцій, однак не виконав вимоги зазначеного рішення у визначені строки, чим порушив п.3 Розділу ІІІ Рішення НКЦПФР від 30.12.1998 р. № 222.
Однак, колегія суддів вважає передчасним такі висновки судів попередніх інстанцій, враховуючи наступне.
Законом України Про державне регулювання ринку цінних паперів в Україні визначено правові засади здійснення державного регулювання ринку цінних паперів та державного контролю за випуском і обігом цінних паперів та їх похідних в Україні.
Статтею 5 вказаного Закону встановлено, що державне регулювання ринку цінних паперів здійснює Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку.
Згідно ст. 11 Закону, Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції. Рішення Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку про накладення штрафу може бути оскаржено в суді. У разі несплати штрафу протягом 15 днів примусове стягнення штрафів здійснюється на підставі відповідного рішення суду за позовом Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку.
Відповідно до п.8 ст.11 Закону Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку застосовує до юридичних осіб фінансові санкції за невиконання або несвоєчасне виконання рішень Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку або розпоряджень, постанов або рішень уповноважених осіб Національної комісії з цінних паперів та фондового ринку щодо усунення порушень законодавства на ринку цінних паперів - у розмірі від тисячі до п'яти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Пунктами 10, 14 статті 8 наведеного Закону передбачено, що Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку має право надсилати емітентам, особам, які здійснюють професійну діяльність на ринку цінних паперів, фондовим біржам та саморегулівним організаціям обов'язкові для виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про цінні папери та вимагати надання необхідних документів відповідно до чинного законодавства, накладати адміністративні стягнення, штрафні та інші санкції за порушення чинного законодавства на юридичних осіб та їх співробітників, аж до анулювання ліцензій на здійснення професійної діяльності на ринку цінних паперів.
У даній справі, 28.10.2014 р. відповідачем прийнято рішення № 1483, яким у зв'язку з порушенням п. 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням відповідача від 23 квітня 2013 року № 737 (далі - Порядок № 737):
зобов'язано Товариста, у тому числі позивача, у строк до 28 січня 2015 року усунути вказане порушення та протягом одного робочого дня після його усунення повідомити відповідача;
зупинено з 28 жовтня 2014 року внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів акціонерних товариств, у тому числі позивача, на строк до усунення порушення;
заборонено Публічному акціонерному товариству "Національний депозитарій України" (далі - ПАТ "Національний депозитарій України") та депозитарним установам, що здійснюють облік прав власності на цінні папери емітентів у депозитарній системі України, здійснювати облікові операції стосовно внесення змін до системи депозитарного обліку щодо цінних паперів акціонерних товариств, у тому числі позивача;
зобов'язано ПАТ "Національний депозитарій України" невідкладно довести до відома депозитарних установ, що здійснюють облік прав власності на цінні папери емітентів у депозитарній системі України, оскаржуване рішення;
Асоціації "Українські фондові торговці" (далі - АУФТ), Українській Асоціації Інвестиційного Бізнесу (далі - УАІБ), Професійній асоціації реєстраторів і депозитаріїв (далі - ПАРД) довести до відома членів відповідних асоціацій інформацію про дане рішення Комісії;
ПАТ "Національний депозитарій України" та депозитарним установам, що здійснюють облік прав власності на цінні папери емітентів у депозитарній системі України, у триденний термін з моменту отримання ними копії цього рішення повідомити відповідача про його виконання;
Департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів забезпечити відправлення в установленому порядку копії цього рішення Товариствам, у тому числі позивачу, Південно-Українському територіальному управлінню відповідача та відповідним учасникам депозитарної системи України;
Департаменту корпоративного управління та корпоративних фінансів повідомити про прийняте рішення ПАТ "Національний депозитарій України", та ін.
Отже, як вбачається зі змісту рішення Комісії від 28.10.2014 р. №1483 останнє прийняте у зв'язку з невиконанням відповідачем п. 3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій, затвердженого рішенням відповідача від 23 квітня 2013 року № 737.
Між тим, судам необхідно було встановити, яким Порядком необхідно було керуватись позивачу при прийнятті рішення від 28.10.2014 р. №1483 та оскаржуваної постанови, враховуючи те, що Комісія також посилається на п.3 розділу ІІІ Порядку скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій, затвердженого рішенням Державної комісії з цінних паперів та фондового ринку від 30 грудня 1998 року № 222.
По-друге, суди не надали оцінки доводам апеляційної скарги ТОВ Кілійське підприємство Спецмонтажник з приводу застосування до вказаних правовідносин ст. 250 ГК України. Зокрема, Товариство посилалось на те, що штрафні санкції накладені Комісією через більш ніж три роки з моменту вчинення правопорушення на ринку цінних паперів.
Так, внесення запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців про державну реєстрацію юридичної особи ТОВ Кілійське підприємство Спецмонтажник шляхом перетворення відбулось 14.12.2010 р.
Відповідно до п.п. 3.1. п. 3 розділу Ш Порядку № 222 скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій у зв'язку з реорганізацією акціонерного товариства здійснюється у такому порядку: протягом семи робочих днів з дня державної реєстрації суб'єкта підприємницької діяльності - правонаступника товариства або останнього з них правонаступник подає до реєструвального органу такі документи (у разі, якщо в процесі реорганізації створюється декілька товариств, документи на скасування реєстрації випусків акцій та анулювання свідоцтв про реєстрацію випуску акцій подає один з правонаступників).
Враховуючи вище наведене, суди не встановили, коли відповідач повинен був подати до Комісії документи про скасування реєстрації випуску акцій, коли Комісія дізналась про вчинення порушення відповідачем на ринку цінних паперів, та чи необхідно з огляду на це застосовувати строк накладення штрафних санкцій, визначений ст. 250 ГК України.
По-третє, і в апеляційній і в касаційній скаргах, Товариство з обмеженою відповідальністю Кілійське підприємство Спецмонтажник посилається на те, що стороною в суді першої інстанції було ТОВ Спецмонтажник , до якого скаржник не має жодного відношення. Крім того, скаржник зареєстрований 14.12.2010 р., як правонаступник ВАТ Кілійське підприємство Спецмонтажник , та відповідно до вимог п.3 Розділу ІІІ Порядку № 222 подавав до Одеського ТУ НКЦПФР пакет документів для скасування реєстрації випуску акцій ВАТ ВАТ Кілійське підприємство Спецмонтажник . Розпорядженням від 12.01.2011 р. № 02-В Одеське ТУ НКЦПФР відмовило скаржнику у скасуванні реєстрації випуску акцій.
Водночас, зазначені скаржником обставини, судами попередніх інстанцій взагалі не досліджувались. Не встановлено, чи є скаржник - Товариство з обмеженою відповідальністю Кілійське підприємство Спецмонтажник та відповідач у справі - Товариство з обмеженою відповідальністю Спецмонтажник однією і тією ж юридичною особою, та кому ж було відмовлено розпорядженням Одеського ТУ НКЦПФР від 12.01.2011 р. № 02-В у реєстрації випуску акцій.
Вказані обставини в своїй сукупності дають колегії суддів підстави вважати, що судами першої та апеляційної інстанцій в повній мірі не встановлено всіх обставин справи, що мають значення для її правильного вирішення.
У зв'язку із цим, судова колегія дійшла висновку, що рішення судів вимогам ст. 159 КАС України не відповідають. Неповнота у встановленні фактичних обставин справи не дає можливості суду касаційної інстанції визначитись в правильності правової оцінки позовних вимог, проведеної судами попередніх інстанцій. Відповідно до приписів ст. 220 КАС України допущені порушення не можуть бути перевірені і усунуті судом касаційної інстанції.
З огляду на викладене, судові рішення у даній справі підлягають скасуванню з направленням справи на новий розгляд до суду першої інстанції. Під час нового розгляду справу суду належить врахувати недоліки, викладені у мотивувальній частині ухвали і правильно застосувати до спірних правовідносин норми матеріального права.
Керуючись статтями 220, 222, 223, 227, 230, 231 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів Вищого адміністративного суду України, -
УХВАЛИЛА:
Касаційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю Кілійське підприємство Спецмонтажник задовольнити частково.
Постанову Одеського окружного адміністративного суду від 15 липня 2015 року та ухвалу Одеського апеляційного адміністративного суду від 07 жовтня 2015 року скасувати, а справу направити на новий судовий розгляд до суду першої інстанції.
Ухвала набирає законної сили через п'ять днів після направлення копії особам, які беруть участь у справі та може бути переглянута в порядку ст.ст. 235-239 1 Кодексу адміністративного судочинства України.
Судді:
Суд | Вищий адміністративний суд України |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2017 |
Оприлюднено | 19.11.2017 |
Номер документу | 70325130 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вищий адміністративний суд України
Черпіцька Л.Т.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні