Зіньківський районний суд в Полтавській області
38100, м. Зіньків, вул. Соборності, 2. Тел.3-24-41/факс 3-11-95
Справа № 530/1589/17
Номер провадження 1-кс/530/232/17
У Х В А Л А
іменем України
16.11.2017 р. м.Зіньків
Слідчий суддя Зіньківського районного суду Полтавської області ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 розглянувши в залі суду м.Зіньків Полтавської області клопотання заступника начальника слідчого відділення Зіньківського відділення поліції Гадяцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області майора поліції ОСОБА_3 ,про призначення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства, -
В С Т А Н ОВ И В :
В судове засідання з`явився заступник начальника слідчого відділення Зіньківського відділення поліції Гадяцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області майор поліції ОСОБА_3 ..
Матеріали досудового розслідування, внесені до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 12016170170000285 від 25.07.2016 року за ознаками кримінальних правопорушень, передбачених ст.197-1 ч.1, ст.296 ч.2, ст.356 КК України.
В клопотанні слідчого ОСОБА_3 ставиться питання про призначення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства України під час користування СТОВ «Благовість» земельними ділянками кадастровий номер 5321381700:00:004:0232 площею 17,9 га., кадастровий номер 5321817000:00:004:0232 площею 25,7 га., які розташовані на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району, Полтавської області.
В заявленому клопотанні слідчий Зіньківського відділення поліції Гадяцького відділу поліції ГУ НП в Полтавській області посилається на факти встановлені по кримінальному провадженню №12017170170000285.
Досудовим розслідуванням встановлено: 09.08.2016 року до Зіньківського ВП надійшла ухвала Зіньківського районного суду від 03.08.2016 року про зобов`язання внести відомості до ЄРДР за скаргою ОСОБА_4 про те, що в 2015 році СТОВ "Благовість" в особі директора ОСОБА_5 , самовільно, всупереч установленому законом порядку, зайняло земельну ділянку кадастровий номер 5321381700:00:003:0300 площею 17,9 га та земельну ділянку кадастровий номер 5321817000:00:004:0232 площею 25,7 га, які перебували під статусом земель запасу Дейкалівської сільської ради, чим завдано значної шкоди державі.
Відомості про дане кримінальне правопорушення внесено 09.08.2016 року до Єдиного реєстру досудових розслідувань за ст.197-1 ч.1 КК України.
В ході досудового розслідування кримінального провадження встановлено, що 26.12.2012 року між Зіньківською районною державною адміністрацією та СТОВ «Благовість» в особі директора ОСОБА_5 було укладено договір оренди землі, а саме земельної ділянки, кадастровий номер 5321381700:00:004:0232, строком на 10 років, до 22 червня 2022 року. Крім того, між Зіньківською районною державною адміністрацією та СТОВ «Благовість» було укладено договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 5321381700:00:003:0300, строком на 10 років. Вказані земельні ділянки знаходяться за межами населених пунктів, на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району Полтавської області.
З пояснення ОСОБА_6 , юриста СТОВ «Благовість», вбачається, що в період до липня 2016 року СТОВ «Благовість» постійно користувалося даними земельними ділянками, та восени 2015 року підприємство здійснило обробіток земельних ділянках, кадастрові номери 5321381700:00:004:0232 та 5321381700:00:003:0300, після чого, посіяло озиму пшеницю і внесло мінеральні добрива. В період до липня 2016 року будь-які роботи на цих земельних ділянках СТОВ «Благовість» не виконувало.
21.07.2016 року до Зіньківського відділення поліції надійшла письмова заява від головного агронома ПАТ «АТП 15339» про те, що СТОВ «Благовість» на самовільно зайнятих земельних ділянках, кадастрові номери 5321381700:00:004:0232 та 5321381700:00:003:0300, збирає урожай озимої пшениці.
В ході досудового розслідування по даному факту було отримано договори оренди земельних ділянок, а саме: договір оренди земельної ділянки, кадастровий номер 5321381700:00:004:0232 загальною площею 25,7 га. від 26.11.2015 року, який укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та громадянкою ОСОБА_7 , яка в подальшому стала головою ФГ «Полтавські Лани», строком на 21 рік, а також договір оренди земельної ділянки кадастровий номер 5321381700:00:003:0300 загальною площею 17,9000 га. від 26.11.2015 року, який також укладений між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області та громадянкою ОСОБА_7 , яка в подальшому стала головою ФГ «Полтавські Лани», строком на 21 рік.
05.12.2015 року дані договори оренди землі були зареєстровані в установленому законом порядку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.
Згідно з ч.1 ст.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 22.07.2016 року № 482 «Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України» внесено зміни до Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 року №15, та визначено, що Держгеокадастр є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до п.1 абз.1 ч.4 ст.9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюються шляхом проведення перевірок.
Відповідно до абз.3 ч.1 ст.10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства
України про охорону земель мають право складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до
законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності.
Згідно з листом начальника Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області вих.№10-16-0.14-7649/2-17 від 05.10.2017 року розрахунок розміру шкоди, завданої внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок по даному кримінальному провадженню буде визначено (надано) в разі встановлення факту порушення вимог земельного законодавства, за результатами перевірки, проведеної відповідно до Закону та на підставі матеріалів обстеження земельних ділянок.
Згідно п.3 абз.1ст.3 Закону України «Про тимчасові особливості здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»встановлено, що позапланові заходи державного нагляду (контролю) до 31.12.2017 р. здійснюються за рішенням суду.
Призначення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства можливе лише за ухвалою слідчого судді, оскільки згідно із Законом України «Про прокуратуру» від 14.10.2014 року виключено положення п.6 ч.2 ст.36 КПК України про повноваження прокурора призначати ревізії та перевірки у порядку, визначеному законом, та положення п.4 ч.2 ст.40 КПК України про повноваження слідчого призначати ревізії та перевірки у порядку, визначеному законом.
Вивчивши клопотання та докази, якими обґрунтовується клопотання, а також всі докази, що надані в межах розгляду даного клопотання, заслухавши думку та міркування слідчого слідчий суддя приходить до наступних висновків.
Досудове розслідування - це стадія кримінального провадження, яка починається з моменту внесення відомостей про кримінальне правопорушення до Єдиного реєстру досудових розслідувань і закінчується, зокрема, закриттям кримінального провадження (п.5ст. 3 КПК України).
Відповідно до ч.1ст.1 КПК України встановлено, що порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України.
Згідно п.10 ч.1ст.3 КПК Україникримінальне провадження - досудове розслідування і судове провадження, процесуальні дії у зв"язку із вчиненням діяння, передбаченого Законом України про кримінальну відповідальність.
Згідно п.18 ч.1 ст. 3 КПК України слідчий суддя - суддя суду першої інстанції, до повноважень якого належать здійснення у порядку передбаченому, КПК України, судового контролю за дотриманням прав, свобод та інтересів осіб у кримінальному провадженні, та у випадку, передбаченому ст. 247 КПК України.
Згідно ч.ч.1, 2ст. 40 КПК Українислідчий несе відповідальність за законність та своєчасність здійснення процесуальних дій. Слідчий уповноважений: 1) починати досудове розслідування за наявності підстав, передбачених цим Кодексом; 2) проводити слідчі (розшукові) дії та негласні слідчі (розшукові) дії у випадках, встановлених цим Кодексом; 3) доручати проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій відповідним оперативним підрозділам; 5) звертатися за погодженням із прокурором до слідчого судді з клопотаннями про застосування заходів забезпечення кримінального провадження, проведення слідчих (розшукових) дій та негласних слідчих (розшукових) дій; 6) повідомляти за погодженням із прокурором особі про підозру; 7) за результатами розслідування складати обвинувальний акт, клопотання про застосування примусових заходів медичного або виховного характеру та подавати їх прокурору на затвердження; 8) приймати процесуальні рішення у випадках, передбачених цим Кодексом, у тому числі щодо закриття кримінального провадження за наявності підстав, передбачених статтею 284 цього Кодексу; 9) здійснювати інші повноваження, передбачені цим Кодексом.
Згідно ст.8 КПК України, кримінальне провадження здійснюється з додержанням принципу верховенства права, відповідно до якого людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Поняття верховенства права та його зміст розкрито у Рішеннях Конституційного Суду України від 02.11.2004 року №15-рп/2004та від 11.10.2011 року №10-рп/2011.
Відповідно до положень ст.9 цього Кодексу, під час кримінального провадження слідчий зобов`язаний неухильно додержуватися вимог Конституції України, цього Кодексу та інших актів законодавства (принцип законності). При цьому, слідчий зобов`язаний (а не має право) всебічно, повно і неупереджено дослідити обставини кримінального провадження, виявити ті обставини, що викривають, так і ті, що виправдовують підозрюваного, обвинуваченого, надати їм належну правову оцінку та забезпечити прийняття законних і неупереджених процесуальних рішень.
Разом з цим, кримінальне провадження здійснюється на основі змагальності, що передбачає самостійне обстоювання стороною обвинувачення і стороною захисту їхніх правових позицій, прав, свобод і законних інтересів (ст.22 КПК України).
Відповідно до ст.92 КПК України, обов`язок доказування покладається на слідчого, прокурора.
Статтею 93 КПК України передбачено, що сторона обвинувачення здійснює збирання доказів шляхом проведення слідчих (розшукових) дій, витребовування від органів державної влади, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ, організацій документів, відомостей, висновків експертів, висновки ревізій та актів перевірок, проведення інших процесуальних дій, передбачених цим Кодексом.
Згідност.5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», державний контроль за використанням та охороною земель усіх категорій та форм власності здійснює центральний орган виконавчої влади, який забезпечає реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі.
Відповідно дост. 6 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель», до повноважень центрального органу виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики у сфері нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, належать, крім іншого: здійсненнядержавного контролю за використанням та охороною земель у частині: додержання органами державної влади,органамимісцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства України та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю, виконання вимог щодо використання земельних ділянок за цільовим призначенням, додержання вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових угод, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок, виконання умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов`язаних з порушенням ґрунтового покриву, своєчасного проведення рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених робочим проектом землеустрою тощо.
Згідно Положення про Державну службу з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженогопостановою КМУ № 15 від 14.01.2015, державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань, крім іншого:
- організовує та здійснює державний нагляд (контроль): за дотриманням земельного законодавства, використанням та охороною земель усіх категорій і форм власності, у тому числі за: веденням державного обліку і реєстрацією земель, достовірністю інформації про наявність та використання земель; виконанням умов зняття, збереження і використання родючого шару ґрунту під час проведення гірничодобувних, геологорозвідувальних, будівельних та інших робіт, пов"язаних із порушенням ґрунтового покриву, своєчасним проведенням рекультивації порушених земель в обсягах, передбачених відповідним робочим проектом землеустрою; дотриманням вимог земельного законодавства в процесі укладання цивільно-правових договорів, передачі у власність, надання у користування, в тому числі в оренду, вилучення (викупу) земельних ділянок; дотриманням органами державної влади, органами місцевого самоврядування, юридичними та фізичними особами вимог земельного законодавства та встановленого порядку набуття і реалізації права на землю; використанням земельних ділянок відповідно до цільового призначення;
- здійснює інші повноваження, визначені законом.
Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 2Постанови Кабінету Міністрів України №408 від 13.08.2014року «Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами»встановлено, що надання дозволу Кабінетом Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців не потребується у разі, коли такі перевірки проводяться за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбаченихКримінальним процесуальним кодексом України.
Разом з цим, слідчий суддя враховує, що призначити перевірку у передбаченомуКПК Українипорядку органом досудового розслідування та прокурором неможливо, оскільки пункт 4 частини другоїстатті 40 цього Кодексувиключено на підставіЗакону України «Про прокуратуру» № 1697-VІІ від 14.10.2014року.
Порядок кримінального провадження на території України визначається лише кримінальним процесуальним законодавством України, яке складається з відповідних положеньКонституції України, міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких наданаВерховною Радою України, цього Кодексута інших законів України (ст. 1 КПК України).
Пунктом 2Постанови Кабінету Міністрів України від 13.08.2014 № 408 "Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами"(надалі - Постанова) встановлено, що перевірки підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців можуть проводитись за рішенням суду, на вимогу службових осіб у випадках, передбаченихКПК України.
Крім того, слідчий суддя враховує, що згідно ч. 5ст. 9 КПК України, кримінальне процесуальне законодавство України застосовується з урахуванням практики Європейського суду з прав людини.
У справі "Бакланов проти Росії" (рішення від 9 червня 2005 р.), так і в справі "Фрізен проти Росії" (рішення від 24 березня 2005 р.), ЄСПЛ зазначив, що досягнення справедливого балансу між загальними інтересами суспільства та вимогами захисту основоположних прав особи лише тоді стає значимим, якщо встановлено, що під час відповідного втручання було дотримано принципу "законності" і воно не було свавільним.
Окрім того, у справі "Ізмайлов проти Росії" (п. 38 рішення від 16 жовтня 2008 р.) ЄСПЛ встановив, що для того, щоб втручання вважалося пропорційним, воно має відповідати тяжкості правопорушення і не становити "особистий і надмірний тягар для особи".
Слідчим суддею у судовому засіданні в цій справі не було встановлено відомостей, які б беззаперечно свідчили, що надання дозволу на проведення перевірки становитиме особистий та надмірний тягар для суб`єкта перевірки, тобто, апріорі, таке втручання не є свавільним, оскільки отримання дозволу на його проведення здійснено з дотриманням принципу законності та воно є пропорційним до тяжкості вчиненого правопорушення та відповідає справжнім інтересам суспільства.
За таких обставин, слідчий суддя дослідивши матеріали, які подані до суду як письмове обґрунтування підстав такої перевірки, долучені до них документи, за своїм внутрішнім переконанням, яке ґрунтується на всебічному, повному й неупередженому дослідженні всіх обставин провадження, керуючись законом, оцінюючи кожний доказ, що наявний у провадженні, з точки зору належності, допустимості, достовірності, а сукупність зібраних доказів - з точки зору достатності та взаємозв`язку вважає, що наявні у провадженні докази, передбачені параграфами 3-5Глави 4 КПК України(показання, речові докази і документи та інші) вказують на наявність підстав та передумов визначених законодавством для проведення такої перевірки.
Також, слідчий суддя, виходячи з положень ч. 1ст. 534 КПК України, яка передбачає, що у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні, визначити спосіб, строки і порядок виконання цієї ухвали шляхом доручення проведення перевірки, беручи до уваги перелік державних інспекцій та інших контролюючих органів, яким надається дозвіл Кабінету Міністрів України на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб - підприємців, з урахуванням норм ст.7, ч. 6 ст.9 КПК України, спеціалістами Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області, у строк, враховуючи положення ст. 114 даного Кодексу, протягом 10 днів згідно положень діючого законодавства на час її проведення, з подальшим направленням її результатів слідчому.
З огляду на це, слідчий суддя звертає увагу слідчого та прокурора на необхідність більш якісної підготовки матеріалів клопотань по конкретним кримінальним провадженням з обов"язковим долученням до них відповідних постанов про створення групи слідчих, уповноважених прокурорів та працівників поліції.
На підставі вищевикладеного, керуючись ст. 159, 163-166, 369-372 КПК України, -
У Х В А Л И В :
Заявлене клопотання заступника начальника слідчого відділення Зіньківського відділення поліції Гадяцького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Полтавській області майора поліції ОСОБА_3 ,про призначення позапланової перевірки дотримання вимог земельного законодавства - задовільнити.
Призначити позапланову перевірку дотримання вимог земельного законодавства України під час користування СТОВ «Благовість» земельними ділянками кадастровий номер 5321381700:00:004:0232 площею 17,9 га., кадастровий номер 5321817000:00:004:0232 площею 25,7 га., які розташовані на території Дейкалівської сільської ради Зіньківського району, Полтавської області.
Проведення перевірки доручити спеціалістам Головного управління Держгеокадастру у Полтавській області.
Строк проведення перевірки визначити з 16 листопада 2017 року по 26 листопада 2017 року.
Копію ухвали направити слідчому, прокурору,
Ухвала оскарженню не підлягає, однак заперечення на ухвалу можуть бути подані під час підготовчого провадження в суді.
Слідчий суддя Зіньківського районного суду
Полтавської області ОСОБА_1
Суд | Зіньківський районний суд Полтавської області |
Дата ухвалення рішення | 16.11.2017 |
Оприлюднено | 09.03.2023 |
Номер документу | 70334219 |
Судочинство | Кримінальне |
Кримінальне
Зіньківський районний суд Полтавської області
Должко С. Р.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні