КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/7731/16 Головуючий у 1-й інстанції: Григорович П.О. Суддя-доповідач: Мацедонська В.Е.
У Х В А Л А
Іменем України
14 листопада 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд у складі:
головуючого - судді Мацедонської В.Е.,
суддів Лічевецького І.О., Мельничука В.П.,
при секретарі Горяіновій Н.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Києві справу за апеляційною скаргою Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у м.Києві на постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 23 серпня 2017 року у справі за адміністративним позовом товариства з обмеженою відповідальністю Атракціон-Сервіс до Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у м.Києві, третя особа: Управління Пенсійного фонду України в Святошинському районі м.Києва про визнання протиправним та скасування рішення,-
в с т а н о в и в:
Постановою Окружного адміністративного суду м.Києва від 23 серпня 2017 року адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю Атракціон-Сервіс задоволено повністю, визнано протиправним та скасовано рішення №0025281706 від 06 листопада 2015 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, прийняте ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві.
Не погоджуючись з прийнятим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати постанову суду першої інстанції з мотивів порушення судом норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Свої вимоги апелянт обґрунтовує тим, що відповідачем було правомірно винесено оскаржуване рішення №0025281706 від 06 листопада 2015 року.
Заслухавши доповідь судді-доповідача, пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи та обговоривши доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено, що 06 листопада 2015 року ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві прийнято рішення №0025281706 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до позивача застосовано штраф у розмірі 10% на суму 32516,39 грн. за період з 03 квітня 2014 року по 19 листопада 2014 року та нараховано пеню у розмірі 24937,79 грн. (0,1% від суми недоїмки), разом в сумі - 57454,18 грн.
За наслідками оскарження даного рішення в адміністративному порядку рішеннями ГУ ДФС у м.Києві №19402/10/26-15-10-08-16 від 22 грудня 2015 року та ДФС України №2347/6/99-99-10-01-07-25 від 04 лютого 2016 року рішення ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві №0025281706 від 06 листопада 2015 року залишено без змін, а скарги ТОВ Атракціон-Сервіс - без задоволення.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, дійшов висновку про невідповідність рішення №0025281706 від 06 листопада 2015 року вимогам ч.3 ст.2 КАС України, з огляду на відсутність у позивача несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, приймаючи до уваги порушення процедури прийняття спірного рішення та застосування при розрахунку штрафної санкції норм законодавства, які втратили чинність.
Колегія суддів погоджується з наведеними висновками суду першої інстанції з огляду на таке.
Спірні правовідносини, що склались між сторонами, регулюються Конституцією України, Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (в редакції, що була чинною на час спірних правовідносин), який визначає правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст.67 Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку і розмірах, встановлених законом.
В силу п.2 ч.1 ст.1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов'язкового державного соціального страхування в обов'язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування платниками єдиного внеску є роботодавці, зокрема, підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності, відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Пунктом 1 ч.2 ст.6 наведеного Закону передбачено, що платник єдиного внеску зобов'язаний, своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.
Відповідно до ч.ч.7, 8, 10 ст.9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.
Платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов'язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
При цьому платники, зазначені у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов'язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з органом доходів і зборів за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй.
Днем сплати єдиного внеску вважається, зокрема, у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.
У разі виявлення своєчасно не сплачених сум страхових внесків платники єдиного внеску зобов'язані самостійно обчислити ці внески і сплатити їх з нарахуванням пені в порядку і розмірах, визначених цією статтею (ч.2 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування ).
Згідно ч.10 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (в редакції, що була чинною на час прийняття оскаржуваного рішення) на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
В свою чергу, та п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (в редакції, що була чинною на час прийняття оскаржуваного рішення) передбачено, що орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції, зокрема, за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
При цьому, зазначена норма (в редакції, що діяла до 01 січня 2015 року) передбачала накладення штрафу в розмірі 10 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ Атракціон-Сервіс у порядку, встановленому чинним законодавством України, подано до Управління Пенсійного фонду України в Святошинському районі м.Києва звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду України, зокрема: за квітень 2013 року на суму єдиного внеску, що підлягає сплаті - 47809,91 грн. (надісланий 18 травня 2013 року); за травень 2013 року на суму єдиного внеску, що підлягає сплаті - 51376,31 грн. (надісланий 19 червня 2013 року); за червень 2013 року на суму єдиного внеску, що підлягає сплаті - 59077,85 грн. (надісланий 19 липня 2013 року), що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями звітів та квитанцій про завантаження електронних звітів. Наданими до матеріалів справи копіями платіжних доручень підтверджується сплата єдиного соціального внеску за квітень-червень 2013 року в повному обсязі.
Згідно листа Управління Пенсійного фонду України в Святошинському районі м.Києва від 24 листопада 2015 року №19789/05 станом на 01 січня 2013 року переплата згідно картки особового рахунку ТОВ Атракціон-Сервіс становила 17676,65 грн., протягом 2013 року до управління надходили звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з грудня 2012 року по серпень 2013 року сума зобов'язань згідно поданих звітів становить 418425,12 грн., за період з 01 січня 2013 року по 30 вересня 2013 року на рахунки управління надійшло коштів у сумі 431798,10 грн. Станом на 01 жовтня 2013 року згідно картки особового рахунку позивача переплата по єдиному соціальному внеску становить 31049,63 грн.
02 квітня 2014 року з метою виправлення помилок, допущених у таблицях 6 вищенаведених звітів, в частині зазначення ідентифікаційних кодів працівників, ТОВ Атракціон-Сервіс подано до контролюючого органу уточнюючі звіти за квітень-червень 2013 року, в яких були визначені суми єдиного внеску, що підлягали сплаті, аналогічні сумам зазначеним у звітах, поданих у 2013 році.
З наявної в матеріалах справи копії картки особового рахунку ТОВ Атракціон-Сервіс з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року вбачається, що станом на 01 січня 2014 року у позивача була наявна переплата з єдиного соціального внеску у розмірі 126663,34 грн.; 02 квітня 2014 року у зв'язку з поданням ТОВ Атракціон-Сервіс уточнюючих звітів за квітень-червень 2013 року позивачу повторно нараховано єдиний внесок на загальнообов'язкове державне соціальне страхування у розмірах 47809,91 грн. за квітень 2013 року, 51376,19 грн. за травень 2013 року та 59077,52 грн. за червень 2013 року.
В той же час, в матеріалах справи наявні копії платіжних доручень з відмітками банку за період з квітня по липень 2013 року, що підтверджують факт сплати позивачем єдиного соціального внеску за квітень-червень 2013 року у передбачений законодавством строк (не пізніше 20 числа наступного місяця).
08 жовтня 2014 року позивачем було подано звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за вересень 2014 року, в якому зменшено суму єдиного внеску у зв'язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах на суму 144244,59 грн.
На момент зняття помилково облікованої суми єдиного соціального внеску контролюючим органом жодних рішень про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску не приймалось та на момент прийняття спірного рішення від 06 листопада 2015 року №0025281706 виявлені помилки в обліку єдиного соціального внеску були виправлені.
Таким чином, враховуючи, що подача звітності, нарахування та сплата єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування за квітень-червень 2013 року була здійснена позивачем у відповідності до норм Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (до 20 числа наступного місяця), станом на 01 жовтня 2013 року у позивача була наявна переплата по єдиному соціальному внеску на суму 31049,63 грн., а нарахування 02 квітня 2014 року єдиного соціального внеску у розмірах 47809,91 грн., 51376,19 грн. та 59077,52 грн. відбулось у зв'язку з подвоєнням в картці особового рахунку ТОВ Атракціон-Сервіс зобов'язань зі сплати єдиного соціального внеску за період квітень-червень 2013 року внаслідок виправлення помилок у звітах про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, що не призвели до зміни нарахованих сум єдиного соціального внеску, які підлягали сплаті, колегія суддів приходить до висновку про відсутність у позивача несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску та, як наслідок, відсутність підстав для застосування до ТОВ Атракціон-Сервіс штрафу у розмірі 32516,39 грн. та нарахування пені у розмірі 24937,79 грн.
Разом з тим, згідно ч.14 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування (в редакції, що була чинною на час прийняття оскаржуваного рішення) про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа органу доходів і зборів у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Однак, з листа Управління Пенсійного фонду України в Святошинському районі м.Києва від 30 листопада 2015 року №20323/05 вбачається, що відповідач щодо погодження рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені по ТОВ Атракціон-Сервіс до управління не звертався.
Крім того, з копій витягів з карток особового рахунку з єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування позивача за періоди з 31 грудня 2013 року по 31 грудня 2014 року та з 31 грудня 2014 року по 30 листопада 2015 року вбачається, що штрафні санкції за несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску були розраховані по ст.17 Закону України Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами , який втратив чинність 01 січня 2011 року у зв'язку з набранням чинності Податковим кодексом України.
Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
Згідно п.1 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 06 березня 2008 року №2 Про практику застосування адміністративними судами окремих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час розгляду адміністративних справ під час розгляду спорів щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень суди незалежно від підстав, наведених у позовній заяві, повинні перевіряти їх відповідність усім зазначеним в ч.3 ст.2 КАС України вимогам.
У відповідності до ч.3 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
З огляду на викладені обставини, колегія суддів дійшла до висновку, що рішення №0025281706 від 06 листопада 2015 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску не відповідає вимогам ч.2 ст.3 КАС України, прийнято відповідачем необґрунтовано, за відсутності підстав, передбачених чинним законодавством, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.
На підставі вищевикладеного, приймаючи до уваги, що судом першої інстанції правильно встановлено обставини справи, постанова прийнята з дотриманням норм матеріального та процесуального права, висновки суду першої інстанції доводами апелянта не спростовані, колегія суддів приходить до висновку про відсутність підстав для її зміни або скасування.
Керуючись ст.ст.195, 196, 198, 200, 205, 206, 212, 254 КАС України, суд,-
у х в а л и в:
Апеляційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління ДФС у м.Києві - залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду м.Києва від 23 серпня 2017 року - залишити без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту проголошення та може бути оскаржена протягом двадцяти днів з дня її складення в повному обсязі шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України.
Повний текст ухвали виготовлено 20 листопада 2017 року.
Головуючий суддя В.Е.Мацедонська
Судді І.О.Лічевецький
В.П.Мельничук
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.11.2017 |
Оприлюднено | 20.11.2017 |
Номер документу | 70340572 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Мацедонська В.Е.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні