ПОСТАНОВА
Іменем України
24 квітня 2020 року
Київ
справа №826/7731/16
адміністративне провадження №К/9901/3148/17
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду :
судді-доповідача - Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Пасічник С.С.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києва на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.08.2017 (суддя Григорович П.О.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14.11.2017 (головуючий суддя Мацедонська В.Е., судді: Лічевецький І.О., Мельничук В.П.) у справі №826/7731/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Атракціон-Сервіс" до Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києва про визнання протиправними та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю Атракціорн-Сервіс звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовною заявою, в якій просило суд визнати протиправним та скасувати рішення від 6.11.2015 №0025281706 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до позивача застосовано штраф у розмірі 10% на суму 32516,39 грн. за період з 03 квітня 2014 року по 19 листопада 2014 року та нараховано пеню у розмірі 24937,79 грн. (0,1% від суми недоїмки), разом в сумі - 57454,18 грн.
Обґрунтовуючи позовну заяву, вказувало, що оскаржуване рішення про застосування штрафних санкцій є протиправними, оскільки єдиний внесок сплачувався своєчасно та у повному обсязі; а нарахування 02 квітня 2014 року єдиного соціального внеску у розмірах 47809,91 грн., 51376,19 грн. та 59077,52 грн відбулось у зв`язку з подвоєнням в картці особового рахунку ТОВ Атракціон-Сервіс зобов`язань зі сплати єдиного соціального внеску за період квітень-червень 2013 року внаслідок виправлення помилок у звітах про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що не призвели до зміни нарахованих сум єдиного соціального внеску, які підлягали сплаті.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.08.2017, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14.11.2017 позов задоволено повністю: визнано протиправним та скасовано рішення №0025281706 від 6.11.2015 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, прийняте ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві.
Приймаючи такі рішення, суди дійшли висновку про невідповідність рішення №0025281706 від 6.11.2015 вимогам ч.3 ст.2 КАС України, з огляду на відсутність у позивача несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску, беручи до уваги порушення процедури прийняття спірного рішення та застосування при розрахунку штрафної санкції норм законодавства, які втратили чинність.
Не погоджуючись з рішеннями судів, відповідач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення ними норм матеріального та процесуального права, просив їх скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
В касаційній скарзі Інспекція зазначала про правомірність прийнятого ним рішення №0025281706 від 6.11.2015, посилаючись на те, що позивач тривалий час, а саме за період з 3.04.2014 по 19.11.2014, несвоєчасно сплачував суми єдиного внеску, в той час як чинним законодавством передбачена відповідальність платника за несвоєчасну сплату єдиного соціального внеску незалежно від причин такої невчасної сплати та не передбачено можливості його звільнення від застосування штрафних санкцій за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
У запереченні на касаційну скаргу товариство зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанцій є законними, обґрунтованими, винесеними з суворим дотриманням норм матеріального та процесуального права. Просить залишити касаційну скаргу без задоволення.
Переглянувши рішення судів першої та апеляційної інстанцій в межах доводів касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення касаційної скарги, з огляду на наступне.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що 6.11.2015 ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві прийнято рішення №0025281706 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до позивача застосовано штраф у розмірі 10% на суму 32516,39 грн. за період з 03 квітня 2014 року по 19 листопада 2014 року та нараховано пеню у розмірі 24937,79 грн. (0,1% від суми недоїмки), разом в сумі - 57454,18 грн.
За наслідками оскарження даного рішення в адміністративному порядку рішеннями ГУ ДФС у м.Києві №19402/10/26-15-10-08-16 від 22 .12. 2015 та ДФС України №2347/6/99-99-10-01-07-25 від 4.02.2016 рішення ДПІ у Святошинському районі ГУ ДФС у м.Києві №0025281706 від 6.11.2015 залишено без змін, а скарги ТОВ Атракціон-Сервіс - без задоволення.
В частині 2 статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08 липня 2010 року №2464-VI (далі - Закон №2464).
Пунктом 2 частини 1 статті 1 вищевказаного Закону закріплено, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб та членів їхніх сімей на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 4 Закону №2464 платниками єдиного внеску є роботодавці - підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.
Платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок (пункт 1 частини 2 статті 6 Закону №2464).
В силу положень частин 5, 6, 7 статті 9 Закону №2464 сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування. Для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.
Відповідно до частини 8 статті 9 Закону №2464 платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
При цьому платники, зазначені у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачею зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з органом доходів і зборів за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, зарахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.Згідно з пунктом 1 частини 10 статті 9 цього Закону днем сплати єдиного внеску вважається, у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.
Пунктами ж 6 та 7 частини 1 статті 13 Закону №2464 передбачено, що органи доходів і зборів мають право стягувати з платників несплачені суми єдиного внеску та застосовувати фінансові санкції, передбачені цим Законом.
За змістом частини 10 та пункту 2 частини 11 статті 25 Закону №2464 на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу; орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків (до 01 січня 2015 року - 10 відсотків) своєчасно не сплачених сум.
У справі, що розглядається, судами першої та апеляційної інстанції встановлено, що ТОВ Атракціон-Сервіс у порядку, встановленому чинним законодавством України, подано до Управління Пенсійного фонду України в Святошинському районі м.Києва звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів Пенсійного фонду України, зокрема: за квітень 2013 року на суму єдиного внеску, що підлягає сплаті - 47809,91 грн. (надісланий 18 травня 2013 року); за травень 2013 року на суму єдиного внеску, що підлягає сплаті - 51376,31 грн. (надісланий 19 червня 2013 року); за червень 2013 року на суму єдиного внеску, що підлягає сплаті - 59077,85 грн. (надісланий 19 липня 2013 року), що підтверджується наявними в матеріалах справи копіями звітів та квитанцій про завантаження електронних звітів. Наданими до матеріалів справи копіями платіжних доручень підтверджується сплата єдиного соціального внеску за квітень-червень 2013 року в повному обсязі.
Згідно листа Управління Пенсійного фонду України в Святошинському районі м.Києва від 24 листопада 2015 року №19789/05 станом на 01 січня 2013 року переплата згідно картки особового рахунку ТОВ Атракціон-Сервіс становила 17676,65 грн., протягом 2013 року до управління надходили звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з грудня 2012 року по серпень 2013 року сума зобов`язань згідно поданих звітів становить 418425,12 грн., за період з 01 січня 2013 року по 30 вересня 2013 року на рахунки управління надійшло коштів у сумі 431798,10 грн. Станом на 01 жовтня 2013 року згідно картки особового рахунку позивача переплата по єдиному соціальному внеску становить 31049,63 грн.
02 квітня 2014 року з метою виправлення помилок, допущених у таблицях 6 вищенаведених звітів, в частині зазначення ідентифікаційних кодів працівників, ТОВ Атракціон-Сервіс подано до контролюючого органу уточнюючі звіти за квітень-червень 2013 року, в яких були визначені суми єдиного внеску, що підлягали сплаті, аналогічні сумам зазначеним у звітах, поданих у 2013 році.
З наявної в матеріалах справи копії картки особового рахунку ТОВ Атракціон-Сервіс з єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 01 січня 2014 року по 31 грудня 2014 року суди встановили, що станом на 01 січня 2014 року у позивача була наявна переплата з єдиного соціального внеску у розмірі 126663,34 грн.; 02 квітня 2014 року у зв`язку з поданням ТОВ Атракціон-Сервіс уточнюючих звітів за квітень-червень 2013 року позивачу повторно нараховано єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірах 47809,91 грн. за квітень 2013 року, 51376,19 грн. за травень 2013 року та 59077,52 грн. за червень 2013 року.
В той же час, в матеріалах справи наявні копії платіжних доручень з відмітками банку за період з квітня по липень 2013 року, що підтверджують факт сплати позивачем єдиного соціального внеску за квітень-червень 2013 року у передбачений законодавством строк (не пізніше 20 числа наступного місяця).
8 жовтня 2014 року позивачем було подано звіт про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до органів доходів і зборів за вересень 2014 року, в якому зменшено суму єдиного внеску у зв`язку з виправленням помилки, допущеної в попередніх звітних періодах на суму 144244,59 грн.
На момент зняття помилково облікованої суми єдиного соціального внеску контролюючим органом жодних рішень про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску не приймалось та на момент прийняття спірного рішення від 06 листопада 2015 року №0025281706 виявлені помилки в обліку єдиного соціального внеску були виправлені.
Нарахування 2 квітня 2014 року єдиного соціального внеску у розмірах 47809,91 грн., 51376,19 грн. та 59077,52 грн. відбулось у зв`язку з подвоєнням в картці особового рахунку ТОВ Атракціон-Сервіс зобов`язань зі сплати єдиного соціального внеску за період квітень-червень 2013 року внаслідок виправлення помилок у звітах про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, що не призвели до зміни нарахованих сум єдиного соціального внеску, які підлягали сплаті.
Таким чином, колегія суддів погоджується з висновками судів попередніх інстанцій, що позивачем зобов`язання зі сплати єдиного внеску виконані вчасно, у встановлені Законом терміни для такої сплати.
На думку колегії суддів суду касаційної інстанції, контролюючим органом всупереч вимог статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України не було доведено та надано належних доказів, на підтвердження наявності правових підстав для застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного соціального внеску та нарахування пені, тоді як судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено належними доказами, що єдиний соціальний внесок позивачем було сплачено вчасно та в повному обсязі.
Висновки судів попередніх інстанцій доводами касаційної скарги не спростовані. Доводи касаційної скарги зводяться виключно до непогодження з оцінкою обставин справи, наданою судами попередніх інстанцій. Така не містять інших обґрунтувань ніж ті, які були зазначені (наведені) в запереченні на позов, апеляційній скарзі та з урахуванням яких суди попередніх інстанцій вже надавали оцінку встановленим обставинам справи. Обґрунтувань неправильного застосування норм матеріального права чи порушень норм процесуального права касаційна скарга відповідача не містить.
З огляду на викладене та враховуючи, що за правилами частини другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази, а суди попередніх інстанцій не допустили порушення норм процесуального права, які б могли вплинути на встановлення дійсних обставин справи, та правильно застосували норми матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку про залишення касаційної скарги без задоволення, а оскаржених судових рішень - без змін.
Керуючись статтями 327, 341, 345, 349, 350, 355 КАС України, Суд
П О С Т А Н О В И В:
Касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Святошинському районі Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києва залишити без задоволення.
Постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.08.2017 та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 14.11.2017 у справі №826/7731/16 - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття і оскарженню не підлягає.
...........................
...........................
...........................
В.П. Юрченко
І.А. Васильєва
С.С. Пасічник ,
Судді Верховного Суду
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 24.04.2020 |
Оприлюднено | 27.04.2020 |
Номер документу | 88909441 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Юрченко В.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні