Рішення
від 17.10.2017 по справі 905/1824/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м.Харків, пр.Науки, 5

Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

17.10.2017р. Справа №905/1824/17

за позовом : Заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області, м.Краматорськ в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м.Костянтинівка, код ЄДРПОУ 34940215

до відповідача: Державного підприємства Слов'янське лісове господарство , м.Слов'янськ, код ЄДРПОУ 00991723

за участю третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача: Шабельківської селищної ради, м.Краматорськ, код ЄДРПОУ 04342743

про відшкодування шкоди в сумі 26851,82 грн, завданої внаслідок незаконного пошкодження полезахисної лісової смуги

Суддя: Паляниця Ю.О.

Секретар судового засідання: Бикова Я.М.

У засіданні брали участь:

від прокурора: Хряк О.О. - за посв.

від позивача: не з'явився

від відповідача: не з'явився

від третьої особи: не з'явився

СУТЬ СПОРУ:

Заступник керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області, м.Краматорськ в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м.Костянтинівка звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Державного підприємства Слов'янське лісове господарство , м.Слов'янськ про стягнення шкоди, завданої пошкодженням полезахисної лісової смуги на території Шабельківської селищної ради - органу місцевого самоврядування у складі Краматорської міської ради Донецької області, квартал 31 виділ 1.1 Краматорського лісництва Державного підприємства Слов'янське лісове господарство у розмірі 26851,82 грн, з яких: 30% грошових стягнень до спеціального фонду Державного бюджету України, 70% грошових стягнень до спеціального фонду місцевого бюджету Шабельківської селищної ради Донецької області.

В обґрунтування своїх вимог прокурор посилається на те, що внаслідок незаконної вирубки відповідачем лісових насаджень, обставини якої встановлені матеріалами позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, що проводилась Державною екологічною інспекцією у Донецькій області, стягненню з відповідача до спеціальних фондів державного та місцевого бюджетів підлягають грошові кошти у розмірі 26851,82 грн.

Позивач у письмових поясненнях №10-1266 від 01.09.2017р. підтримав вимоги прокурора та просив задовольнити позов у повному обсязі з посиланням на матеріали перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства відповідачем. Крім того, виходячи зі змісту вказаних пояснень, розрахунок розміру шкоди було виконано Державною екологічною інспекцією у Донецькій області відповідно до додатку 1 до постанови №665 від 23.07.2008р. Кабінету Міністрів України Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу з урахуванням п.2 цієї постанови щодо індексації такс.

Відповідач у судові засідання 14.09.2017р., 04.10.2017р., 17.10.2017р. не з'явився, у листі №362 від 29.08.2017р. позовні вимоги визнав, а розгляд справи просив здійснити без участі власного представника.

Ухвалою від 10.08.2017р. до участі у розгляді справи в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача, було залучено Шабельківську селищну раду, м.Краматорськ.

Третя особа у судові засідання 14.09.2017р., 04.10.2017р., 17.10.2017р. не з'явилась, будь-яких пояснень по суті спору не надала.

Сторони та третя особа, зокрема, у судове засідання 17.10.2017р. не з'явились.

Стаття 22 Господарського процесуального кодексу України передбачає, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. При цьому, норми вказаної статті зобов'язують сторони добросовісно користуватись належними їм процесуальними правами.

Аналогічні за змістом обов'язки в силу норм ст.27 Господарського процесуального кодексу України покладаються на третіх осіб.

Статтею 77 зазначеного Кодексу України передбачено, що господарський суд відкладає в межах строків, встановлених ст.69 цього Кодексу розгляд справи, коли за якихось обставин спір не може бути вирішено в даному засіданні.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, посадових осіб, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Згідно із п.3.9.2 постанови №18 від 26.12.2011р. пленуму Вищого господарського суду України Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції у випадку нез'явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору.

За висновками суду, незважаючи на те, що сторони та третя особа, зокрема, у судове засідання 17.10.2017р. не з'явились, справа може бути розглянута за наявними в ній документами у відповідності до вимог ст.75 Господарського процесуального кодексу України, а відсутність вказаних учасників судового спору не перешкоджає вирішенню справи по суті.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення прокурора, господарський суд встановив:

Відповідно до ст.13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

В силу норм ст.2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що відносини у галузі охорони навколишнього природного середовища в Україні регулюються цим Законом, а також земельним, водним, лісовим законодавством, законодавством про надра, про охорону атмосферного повітря, про охорону і використання рослинного і тваринного світу та іншим спеціальним законодавством.

Природні ресурси України є власністю Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування у межах, визначених Конституцією України, цим та іншими законами України. Громадяни України мають право користуватися природними ресурсами України відповідно до цього та інших законів. Державній охороні і регулюванню використання на території України підлягають: навколишнє природне середовище як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і не використовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси (ст.ст.4, 5 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища ).

Забезпечення екологічної безпеки і підтримання екологічної рівноваги на території України є обов'язком держави (ст.16 Основного Закону України).

Згідно із ч.ч.2, 3 ст.1 Лісового кодексу України, ліси України є її національним багатством і за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гігієнічні, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах. Усі ліси на території України, незалежно від того, на землях яких категорій за основним цільовим призначенням вони зростають, та незалежно від права власності на них, становлять лісовий фонд України і перебувають під охороною держави.

Відповідно до ст.16 та ч.1 ст.17 Лісового кодексу України, право користування лісами здійснюється в порядку постійного та тимчасового користування лісами. У постійне користування ліси на землях державної власності для ведення лісового господарства без встановлення строку надаються спеціалізованим державним лісогосподарським підприємствам, іншим державним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані лісогосподарські підрозділи.

За змістом п.1 ч.2 ст.19 та ч.ч.1, 5 ст.86 Лісового кодексу України постійні лісокористувачі зобов'язані, зокрема, забезпечувати охорону, захист, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень. Організація охорони і захисту лісів передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів від пожеж, незаконних рубок, пошкодження, ослаблення та іншого шкідливого впливу, захист від шкідників і хвороб. Забезпечення охорони і захисту лісів покладається на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, та органи місцевого самоврядування, власників лісів і постійних лісокористувачів відповідно до цього кодексу.

За приписами статей 86, 88, 89, 90 Лісового кодексу України організація і забезпечення охорони і захисту лісів, яка передбачає здійснення комплексу заходів, спрямованих на збереження лісів, зокрема, від незаконних рубок, покладається на постійних лісокористувачів відповідно до цього Кодексу.

Згідно зі ст.35 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів. Виконавчі органи сільських, селищних, міських рад здійснюють державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Указом №454/2011 від 13.04.2011р. Президента України затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію України, за змістом п.1 якого державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів України. Держекоінспекція України входить до системи органів виконавчої влади та утворюється для забезпечення реалізації державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.

Згідно з п.7 вказаного Положення Держекоінспекція України здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, морські екологічні інспекції (Азовська, Азово-Чорноморська, Північно-Західного регіону Чорного моря).

Наказом №136 від 12.12.2011р. Державної екологічної інспекції України було затверджено Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області.

За змістом п.п.3, 4 цього Положення основними завданнями Державної екологічної інспекції у Донецькій області є реалізація повноважень Держекоінспекції України у межах Донецької області. Вказана інспекція здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням територіальними органами центральних органів виконавчої влади, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами-нерезидентами вимог, зокрема, законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів.

Відповідно до приписів п.2 постанови №408 від 13.08.2014р. Кабінету Міністрів України Питання запровадження обмежень на проведення перевірок державними інспекціями та іншими контролюючими органами встановлено, що надання дозволу на проведення перевірок підприємств, установ, організацій, фізичних осіб-підприємців не потребується у разі, якщо такі перевірки проходять за рішенням суду та на вимогу службових осіб у випадках, передбачених Кримінальним процесуальним кодексом України.

Як вказує прокурор, 17.01.2017р. до Краматорського відділу поліції Головного управління Національної поліції в Донецькій області надійшло повідомлення від заступника начальника Управління - начальника головного відділу у м.Краматорськ Управління Служби безпеки України в Донецькій області ОСОБА_1 про те, що службові особи Державного підприємства Слов'янський лісгосп Краматорського лісництва, зловживаючи службовим становищем, займаються самовільною вирубкою цінних порід дерев під виглядом санітарної рубки на території Краматорського лісництва у кварталі 31 виділ 1.1, площа 2,8 га з метою подальшої незаконної реалізації лісу.

Того ж дня до Єдиного державного реєстру досудових розслідувань внесені відомості за №12017050390000168 від 17.01.2017р. про кримінальне правопорушення, передбачене ч.1 ст.364 Кримінального кодексу України.

Ухвалою слідчого судді Краматорського міського суду Донецької області від 22.02.2017р. у справі №234/2350/17 (провадження №1-кс/234/983/17) по матеріалам досудового розслідування №12017050390000168 від 14.02.2017р. за ч.1 ст.364 Кримінального кодексу України визначено надати дозвіл Державній екологічній інспекції в Донецькій області на проведення перевірки додержання вимог законодавства України у сфері природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів, поводження з відходами, у сфері охорони атмосферного повітря Державним підприємством Слов'янське лісове господарство .

На виконання приписів вказаного процесуального документу суду, відповідно до статті 20-2 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , згідно з наказом №92 від 23.03.2017р. Державної екологічної інспекції у Донецькій області здійснено позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів Державним підприємством Слов'янське лісове господарство , за результатами якої складено акт №06-6.

За змістом вказаного акту перевіркою встановлено порушення ст.ст.12, 35, 40 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища , ст.ст.9, 25, 40 Закону України Про рослинний світ , ст.ст.16, 69 Лісового кодексу України, п.п.5, 8, 10 Санітарних правил в лісах України, п.п.5, 51 Правил рубок, пов'язаних з веденням лісового господарства, та інших рубок, а також зафіксовано наступне: у кварталі 31 виділ 1.1, площа 2,8 га, згідно матеріалів відводу лісосіки в рубку було дозволено 302 дерева, фактично було зрубано 395 дерев. Переруб склав 93 дерева. Очищення місця рубки проведено не в повній мірі. Залишились сухі та хворі дерева пошкоджені шкідниками, які повинні були видалені в першу чергу. Випалювання природної рослинності та її залишків у несанкціонованому місті.

Вказаний акт підписано, в тому числі, головним лісничим Державного підприємства Слов'янське лісове господарство ОСОБА_2 без зауважень та заперечень.

Постановою №60-11 від 24.04.2017р. Державної екологічної інспекції у Донецькій області про накладення адміністративного стягнення визнано ОСОБА_3 (лісничого Краматорського лісництва, ДП Слов'янський лісгосп ) винним у вчинені адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.67 Кодексу України про адміністративні правопорушення та накладено адміністративне стягнення у вигляді штрафу у розмірі 51 грн.

На підставі квитанції №0.0.757426995.1 від 03.05.2017р. ОСОБА_3 сплачено штраф у вказаному розмірі.

Згідно із ч.2 ст.68 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища підприємства, установи, організації та громадяни зобов'язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України.

Статтею 69 вказаного нормативно-правового акту закріплено, що шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

За приписами ст.107 Лісового кодексу України підприємства, установи, організації і громадяни зобов'язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними лісу внаслідок порушення лісового законодавства, у розмірах і порядку, визначених законодавством України.

Згідно з п.6.11 Положення про Державну екологічну інспекцію у Донецькій області вказана інспекція для виконання покладених на неї завдань має право розраховувати розмір збитків, заподіяних державі внаслідок порушення природоохоронного законодавства та пред'являти претензії.

За розрахунком Державної екологічної інспекції у Донецькій області, проведеним на підставі акту №06-6 позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства про охорону, захист, використання та відтворення лісів Державним підприємством Слов'янське лісове господарство , розмір шкоди, заподіяної внаслідок незаконного вирубування лісових насаджень складає 26851,82 грн.

Розрахунок розміру шкоди було виконано позивачем відповідно до додатку 1 до постанови №665 від 23.07.2008р. Кабінету Міністрів України Про затвердження такс для обчислення розміру шкоди, заподіяної лісу з урахуванням п.2 цієї постанови щодо індексації такс.

Правильність здійсненого Державною екологічною інспекцією у Донецькій області розрахунку збитків Державним підприємством Слов'янське лісове господарство в порядку норм ст.ст.4-3, 33 Господарського процесуального кодексу України не заперечується.

Разом з тим, як вказувалось вище, відповідач у листі №362 від 29.08.2017р. позовні вимоги визнав.

Згідно із ч.5 ст.78 Господарського процесуального кодексу України в разі визнання відповідачем позовних вимог господарський суд приймає рішення про задоволення позову.

Наразі, судом не встановлено в діях відповідача, пов'язаних з визнанням позову, конкретних порушень закону, а також фактів, які б доводили порушення визнанням позову прав і законних інтересів інших осіб.

З урахуванням викладеного, приймаючи до уваги, що матеріалами справи доведено факт заподіяння державі шкоди внаслідок порушення відповідачем вимог природоохоронного законодавства, позовні вимоги про стягнення 26851,82 грн є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.42 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів, коштів підприємств, установ та організацій, фондів охорони навколишнього природного середовища, добровільних внесків та інших коштів.

За приписами п. г ч.4, ч.6 ст.47 вказаного нормативно-правового акту державний фонд охорони навколишнього природного середовища утворюється за рахунок частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством. Кошти місцевих, Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватися тільки для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, ресурсозберігаючих заходів, у тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об'єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки, для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров'я населення.

В силу норм п.7 ч.3 ст.29 Бюджетного кодексу України джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів є, зокрема, 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

За змістом п.4 ч.2 ст.69-1 Бюджетного кодексу України до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об'єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків , обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків , бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

У главі 9 Порядку організації роботи органів Державної казначейської служби України у процесі казначейського обслуговування державного та місцевих бюджетів за доходами та іншими надходженнями, затвердженого наказом Державної казначейської служби України №128 від 09.08.2013р., передбачено, що платежі, які відповідно до Бюджетного кодексу України та Закону про Державний бюджет України розподіляються між державним та місцевими бюджетами, зараховуються на аналітичні рахунки, відкриті в Головних управліннях Казначейства на ім'я органу Казначейства за балансовим рахунком 3311 Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами Плану рахунків в розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету. Кошти, які надійшли за день (з урахуванням повернення помилково або надміру зарахованих до бюджетів платежів) на рахунки 3311, у регламентований час розподіляються Головними управліннями Казначейства за встановленими нормативами між державним бюджетом та відповідними місцевими бюджетами.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що заявлена до стягнення сума підлягає зарахуванню на аналітичний рахунок відповідного територіального органу Державної казначейської служби України, який у відповідності до вимог п.7 ч.3 ст.29, п.4 ч.2 ст.69-1 Бюджетного кодексу України розподіляє зазначені кошти в автоматизованому режимі наступним чином: 30 відсотків зараховуються до спеціального фонду державного бюджету, 20 відсотків зараховуються до спеціального фонду обласного бюджету, 50 відсотків зараховуються до спеціального фонду сільського, селищного, міського бюджету, бюджету об'єднаних територіальних громад.

Згідно зі ст.49 Господарського процесуального кодексу України судовий збір в сумі 1600 грн підлягає стягненню з відповідача на користь Прокуратури Донецької області, як платника згідно з платіжним дорученням №1845 від 20.06.2017р.

На підставі викладеного та керуючись ст.ст.43, 49, 75, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Задовольнити позовні вимоги Заступника керівника Краматорської місцевої прокуратури Донецької області, м.Краматорськ в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції у Донецькій області, м.Костянтинівка до Державного підприємства Слов'янське лісове господарство , м.Слов'янськ про стягнення шкоди, завданої пошкодженням полезахисної лісової смуги на території Шабельківської селищної ради - органу місцевого самоврядування у складі Краматорської міської ради Донецької області, квартал 31 виділ 1.1 Краматорського лісництва Державного підприємства Слов'янське лісове господарство у розмірі 26851,82 грн.

Стягнути з Державного підприємства Слов'янське лісове господарство (84137, Донецька обл., Слов'янський район, с.Маяки, код ЄДРПОУ 00991723) до Державного бюджету України, обласного бюджету Донецької обласної ради та місцевого бюджету Шабельківської селищної ради шкоду, завдану пошкодженням полезахисної лісової смуги на території Шабельківської селищної ради - органу місцевого самоврядування у складі Краматорської міської ради Донецької області, квартал 31 виділ 1.1 Краматорського лісництва Державного підприємства Слов'янське лісове господарство у розмірі 26851,82 грн, перерахувавши кошти на аналітичний рахунок, відкритий в Головному управлінні Державної казначейської служби України у Донецькій області за балансовим рахунком 3311 Кошти, які підлягають розподілу між державним і місцевими бюджетами Плану рахунків в розрізі територій та кодів класифікації доходів бюджету (р/рахунок 33111331700490, МФО 834016, код ЄДРПОУ 37944338, код платежу 24062100).

Стягнути з Державного підприємства Слов'янське лісове господарство (84137, Донецька обл., Слов'янський район, с.Маяки, код ЄДРПОУ 00991723) на користь Прокуратури Донецької області (87500, Донецька область, м.Маріуполь, вул.Університетська, буд.6, код ЄДРПОУ 25707002) судовий збір в сумі 1600 грн.

Видати накази після набрання рішенням законної сили.

У судовому засіданні 17.10.2017р. оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Повне рішення складено 23.10.2017р.

Суддя Ю.О.Паляниця

Дата ухвалення рішення17.10.2017
Оприлюднено21.11.2017
Номер документу70347811
СудочинствоГосподарське
Сутьвідшкодування шкоди в сумі 26851,82 грн, завданої внаслідок незаконного пошкодження полезахисної лісової смуги

Судовий реєстр по справі —905/1824/17

Судовий наказ від 03.11.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.О.Паляниця

Судовий наказ від 03.11.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.О.Паляниця

Рішення від 17.10.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.О.Паляниця

Ухвала від 04.10.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.О.Паляниця

Ухвала від 14.09.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.О.Паляниця

Ухвала від 10.08.2017

Господарське

Господарський суд Донецької області

Ю.О.Паляниця

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні