Рішення
від 20.11.2017 по справі 924/630/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"20" листопада 2017 р.Справа № 924/630/17

Господарський суд Хмельницької області у колегіальному складі: Головуючий суддя Танасюк О.Є., суддя Виноградова В.В., суддя Муха М.Є. розглянувши матеріали справи

за позовом заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури в інтересах держави

до 1. Красилівської районної державної адміністрації м.Красилів

2. Товариства з обмеженою відповідальністю "Гайдучина" Хмельницька область, Красилівський район, с. Слобідка - Красилівська

за участю у справі в якості третьої особи без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області

про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.08 р. площею 35, 6007 га.

Представники сторін:

від позивача (прокурора): ОСОБА_2 - прокурор відділу прокуратури Хмельницької області згідно службового посвідчення №031297 від 12.01.2015р.

від відповідача-1: не з'явився

від відповідача-2: ОСОБА_3 - згідно договору про надання правової допомоги від 24.07.17р. №21, ОСОБА_4 - представник за довіреністю;

від третьої особи: ОСОБА_5 - представник за довіреністю від 30.08.17р.

В засіданні суду оголошено вступну та резолютивну частини рішення згідно зі ст. 85 ГПК України.

Суть спору : заступник керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури звернувся до господарського суду із позовом в інтересах держави до 1. Красилівської районної державної адміністрації та товариства з обмеженою відповідальністю „Гайдучина» про визнання недійсним договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р. площею 35,6007 га.

Зазначає, що на підставі розпорядження Красилівської райдержадміністрації №212/2008-р від 22.04.2008р. між Красилівською райдержадміністрацією та ТОВ "Гайдучина" 03.07.2008р. укладено договір оренди земельної ділянки площею 35,6007 га. для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району.

Вказує, що під час укладання вищезазначеного договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008р. було порушено порядок укладання вказаного договору оренди оскільки орендна плата із зазначенням її розміру, індексації є однією з істотних умов договору оренди, однак технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі якої визначається орендна плата Красилівською районною радою не затверджувалась.

Наголошує, що на даний час встановити реальний розмір орендної плати, яку мало б сплачувати ТОВ "Гайдучина" за користування земельною ділянкою площею 35,6007 га не можливо, оскільки нормативна грошова оцінка вказаної земельної ділянки не проведена.

За таких обставин, прокурор стверджує, що відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок на час укладення відповідачами договору оренди від 03.07.2008р. є підставою для визнання даного договору оренди землі недійсним відповідно до ч. 1 ст. 203, ч. 1 ст. 215 Цивільного кодексу України. Також в обґрунтування позовних вимог прокурор посилається на правову позицію ВСУ у справі за №6-824цс16 від 11.05.2016р.

Прокурор в судовому засіданні заявлені позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача-1 в судове засідання не з'явився, письмового відзиву на позов не надав. В судовому засіданні 11.09.2017р. представник Красилівської районної державної адміністрації позовні вимоги визнав.

Представник відповідача-2 в судовому засіданні та у письмовому відзиві від 15.08.2017р., поясненні від 11.09.2017р. проти позову заперечує. Зазначає, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду, не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» , а тому наявність чи відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність.

Крім того, вказує, що на момент укладання договору оренди чинне земельне законодавство не передбачало конкретний розмір орендної плати, зокрема, й у процентному співвідношенні до нормативної грошової оцінки, а норми ст. 21 Закону України «Про оренду землі» лише фіксують його граничні межі.

Зазначає, що положеннями ст. 15 Закону України „Про оцінку землі» (в редакції, яка діяла на момент укладання спірного договору, тобто 03.07.2008р.) підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. При цьому, вказує, що матеріали справи не містять доказів прийняття такого рішення Красилівською райдержадміністрацією.

Відповідач-2 вважає, що на час укладення спірного договору оренди від 03.07.2008 року з огляду на норми законодавства, які діяло на той час, передбачалася можливість укладення правочинів як за визначеною нормативною грошовою оцінкою земельної ділянки, так і без такої, оскільки нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення, на які відсутні матеріали економічної оцінки, визначалася за аналогічними агровиробничими групами ґрунтів, які до них прилягають.

При цьому, мінімальний розмір орендної плати визначався виходячи із розміру земельного податку за землі (угіддя) сільськогосподарського призначення, відносно яких було проведена нормативна грошова оцінка станом на 01.07.1995 року, що була проведена по всій території України. Тобто, законом була встановлена можливість та порядок визначення земельного податку, а відповідно також мінімального розміру орендної плати за земельні ділянки нормативну грошову оцінку яких не проведено.

Крім того, у розділі спірного договору «Об'єкт оренди» зазначено що грошова нормативна оцінка земельної ділянки становить 61438,51 грн.

Наголошує, що нормативна грошова оцінка земель сільськогосподарського призначення проведена станом на 01.07.1995 року відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету міністрів України від 23.03.1995 року № 213. Результати зазначеної нормативної грошової оцінки були базою для розрахунку орендної плати за земельні ділянки державної власності.

Розмір орендної плати в договорі був визначений у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Розрахунок орендної плати за земельні ділянки сільськогосподарського призначення державного резервного фонду, які передані в оренду ТзОВ „Гайдучина» на підставі оспорюваного договору оренди земельних ділянок, проводився згідно з витягом з Технічної документації з нормативної грошової оцінки земель. Нормативна грошова оцінка земель уточнювалась на коефіцієнт індексації, внаслідок чого змінювався розмір орендної плати, яку ТзОВ „Гайдучина» сплачувало у встановлені терміни. Про вартість сільськогосподарських угідь за 1 га станом на 1995 рік з урахуванням індексу індексації на відповідний рік ТОВ «Гайдучина» отримувало в Управлінні держгеокадастру, що стало підставою сплати орендної плати.

Згідно повідомлення Красилівської ОДПІ ГУ ДФС в Хмельницькій області від 15.08.2017 року №1517/10/22-10-17-25 зазначено, що ТзОВ «Гайдучина» с. Слобідка Красилівська, згідно поданих розрахунків, своєчасно та в повному обсязі сплачує визначену суму сплати по орендній платі з юридичних осіб і за даними інформаційних облікових систем заборгованості із сплати податків, зборів та платежів до бюджету немає. Відповідно ніяких збитків ТОВ „Гайдучина» щодо сплати коштів по оренді земельної ділянки не нанесло.

В додаткових поясненнях відповідач-2 зазначає, що нормативна грошова оцінка була проведена. На окрему земельну ділянку зроблено витяг з технічної документації, що наданий Красилівським відділом земельних ресурсів, проведений розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка який проведена на 01.01.2008 року Западинецької сільської ради Красилівського району, Хмельницької області, де визначено площа, нормативна грошова оцінка, ставка земельного податку, добуток коефіцієнтів, узгоджений сторонами для розрахунку розміру орендної плати (3,0%), розмір земельного податку та розмір орендної плати, що повністю відповідає формі затвердженої відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки землі сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого наказом ДКУ по земельних питаннях, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11.

Крім того, повідомляє, що відповідачем-2 з власної ініціативи проводиться технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки 35,6007га згідно нової Постанови Кабінету Міністрів України „Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення» №831 від 16.11.2016р. та Наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України №262 від 23.05.2017р. „Про затвердження порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення» , зареєстрованого в міністерстві юстиції України 31.05.2017р. №679/30547.

Представник третьої особи у письмовому поясненні від 11.10.2017р. зазначає, що ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області не володіє інформацією щодо проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 35,6007 га, переданої в оренду ТОВ „Гайдучина» за договором оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., оскільки на той час не було суб'єктом при укладенні вказаного договору.

Повідомляє, що в Головному управлінні відсутня технічна документація із нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 35,6007 га, переданої в оренду ТОВ „Гайдучина» за договором оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., тому не може надати копію витягу із вищевказаної технічної документації.

Також зазначає, що в Головному управлінні відсутні відомості щодо затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки вищевказаної земельної ділянки.

З огляду на викладене, ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області при вирішенні спору покладається на думку суду.

Крім того, відповідачем - ТОВ "Гайдучина" подано заяву від 23.10.2017р. про застосування до позовних вимог строку позовної давності У поясненнях відповідач зазначає, із листа Красилівської РДА від 26.05.2017р., листа Головного управління Держегеокадастру у Хмельницькій області від 30.05.2017р., на які посилається прокурор, як на доказ початку обізнаності із порушенням законодавства, не вбачається інформації про земельну ділянку площею 35,6007 га.

Вказує, що прокуратура була відповідно до п. 10 наказу Генерального прокурора України "Про організацію прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів" наділена прямими обов'язками перевіряти, зокрема, законність договорів оренди на момент укладення. При цьому прокуратурою не доведено обставин, які перешкоджали їй провести перевірку додержання законодавства у спірних правовідносинах. Вважає, що нездійснення своєчасного прокурорського нагляду за прийнятими місцевими державними адміністраціями рішення, що є обов'язком органів прокуратури відповідно до Закону України „Про прокуратуру» не може свідчити про те, що прокурор не міг бути обізнаний з існування спірного договору та його умовами до спливу строку позовної давності та підтверджувати доводи останнього про початок перебіг цього строку лише у 2017р.

Також зауважує, що як у випадку пред'явлення позову самою особою, право якої порушено, так і в разі пред'явлення позову в інтересах цієї особи іншою уповноваженою на це особою, відлік позовної давності обчислюється з моменту, коли особа довідалась або могла довідатись про порушення її права або про особу, яка його порушила. Тому вважає, що положення про початок перебігу позовної давності поширюється і на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів.

Також представник відповідача-2 на підтвердження пропуску прокурором строку позовної давності надав рішення Красилівської районної ради Хмельницької області №6 від 22.12.2011р. „Про програму організаційного забезпечення діяльності прокуратури щодо захисту від неправомірних посягань, гарантованих Конституцією та законами України, прав і свобод людини і громадяника, державних та суспільних інтересів та діяльності щодо запобігання і протидії корупції та території Красилівського району 2012-2015 роки» та звіт Старокостянтинівської місцевої прокуратури про виконання вказаного рішення Красилівської районної ради.

Розглядом матеріалів справи встановлено:

Розпорядженням Красилівської районної державної адміністрації від 17.12.2007р. №724/2007-р передано товариству з обмеженою відповідальністю "Гайдучина" в оренду, строком на 15 років земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва загальною площею 45,0332 га, що розташовані за межами населеного пункту с. Западинці Красилівського району та перебувають в державній власності.

Розпорядженням Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008р. №212/2008-р внесено зміни до розпорядження від 17.12.2007р. №724/2007-р змінивши в п. 2 даного розпорядження площу земельної ділянки з 45,0332 га на 43,3596 га.

03.07.2008р. між Красилівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ „Гайдучина» (орендар), укладено договір оренди земельної ділянки, відповідно до п. 1 якого орендодавець на підставі розпорядження Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008р. №212/2008-р передає, а орендар приймає у довгострокове платне користування земельну ділянку для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району, Хмельницької області.

Відповідно до п.2 вказаного договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 35,6007 га, у тому числі рілля 35,6007 га.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 261438,51 грн. (п.5 договору).

Згідно п. 8 зазначеного договору передбачено, що договір укладено на строк 15 років з правом перегляду орендної плати і дійсний з моменту його державної реєстрації. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк, але на загальний термін не більше 49 років. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за тридцять днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.

Відповідно до п. п. 9-11 договору, орендна плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 7843,16 грн. в рік. Орендна плата вноситься щомісячно. Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції.

Згідно з п. 13 договору, розмір орендної плати переглядаються щорічно у разі: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законом.

Вказаним договором сторони передбачили, що земельна ділянка передається в оренду для виробництва сільськогосподарської продукції. Передача земельної ділянки в оренду здійснюється з розроблення технічної документації із землеустрою щодо складання документів, що посвідчують право в оренду земельної ділянки. Передача земельної ділянки здійснюється у триденний термін після державної реєстрації цього договору за актом її приймання - передачі. (п.п. 15, 18, 20 договору оренди).

Невід'ємними частинами договору є: план або схема земельної ділянки; кадастровий план земельної ділянки з відображенням обмежень (обтяжень) у її використанні та встановлених сервітутів; акт визначення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості); акт приймання-передачі об'єкта оренди; проект відведення земельної ділянки у випадках, передбачених законом; розрахунок розміру орендної плати за оренду земель.

Договір підписаний представниками сторін, скріплений їх печатками, зареєстрований Красилівським районним відділом Хмельницької регіональної філії „Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у Держреєстрі земель вчинено запис від 13.10.2008р. за №0470875660427.

Додатком №1 до договору оренди є розрахунок розміру орендної плати за земельні ділянки державної або комунальної власності, грошова оцінка яких проведена на 01.01.2008р.

На підставі акту передачі-прийому від 03.07.2008р. (додаток №2 до договору) орендарю передано земельну ділянку площею 35,6007 га, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області та перебуває у державній власності.

В матеріалах справи наявний витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 35,6007 га ТОВ „Гайдучина» від 04.07.2008р. №1683, наданий Красилівським відділом земельних ресурсів, згідно якого нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 35,6007 га, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області становить 261438,51 грн.

Западинська сільська рада Красилівського району Хмельницької області в листі №26 02/24 від 17.05.2017р. повідомила Старокостянтинівську місцеву прокуратуру, що землю державної власності площею 43,36 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва використовує ТОВ „Гайдучина» . Договір оренди укладено Красилівською РДА 03.07.2008р. терміном на 15 років. Середній розмір орендної плати за використання земельних ділянок в 2015р., 2016р., 2017р. становить 9196,25 грн. в рік (3% від нормативної грошової оцінки землі). Крім того, зазначено, що заборгованість по орендній платі відсутня.

24.05.2017р. Красилівська районна рада листом за вих.№213/01-16 повідомила прокуратуру, що ТОВ „Гайдучина» не зверталося до районної ради для затвердження на сесії технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Відповідно, на сесіях Красилівської районної ради зазначена технічна документація не затверджувалась.

30.05.2017р. відділ у Красилівському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області листом № 10-22-026-257/109-17 повідомило прокуратуру, що згідно даних у місцевому фонді документації із землеустрою, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендує ТОВ „Гайдучина» відсутня. Також повідомлено, що вартість 1 га сільськогосподарських угідь (ріллі) на території Западинецької сільської ради (з урахуванням коефіцієнту індексації 3,2 1,249, 1,756 1,2) становить 24681,68 грн.

Згідно податкової декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2014 рік встановлено, що визначено площу земельної ділянки 43,3596 га, нормативну грошову оцінку за одиницю площі 2930,60 грн., річну суму орендної плати за вищезазначену земельну ділянку в розмірі 19700,79 грн. та ставку орендної плати в розмірі 0,15 % від нормативної грошової оцінки,

У податковій декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2015 рік вказано площу земельної ділянки 43,3596га та річну суму орендної плати за земельну ділянку в розмірі 24606,29 грн., без зазначення нормативної грошової оцінки земельної ділянки та ставки орендної плати.

У податковій декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2016 рік визначено площу земельної ділянки 43,3596га, нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 29527,55 грн., ставку орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки та річну суму орендної плати за земельну ділянку в розмірі 38409,08 грн.

У податковій декларації з плати за землю ТОВ „Гайдучина» за 2017 рік визначено площу земельної ділянки 43,3596 га, нормативну грошову оцінку земельної ділянки в розмірі 29527,55 грн., ставку орендної плати в розмірі 3% від нормативної грошової оцінки та річну суму орендної плати за земельну ділянку в розмірі 38409,08 грн.

23.08.2017р. між ТОВ „Гайдучина» (замовник та ЗАЦ „Карат» (виконавець) укладено договір №23-08/17-6, відповідно до умов якого замовник доручає, а виконавець приймає на себе зобов'язання по проведенню технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок загальною площею 35,6007 га та 3,8673 га за адресою: Западинська сільська рада Красилівського району Хмельницької області з цільовим призначенням - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

В матеріалах справи наявна технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що перебувають в оренді ТОВ „Гайдучина» станом на 2017р., згідно якої нормативна грошова оцінка земельної ділянки, розташованої на території Западинської сільської ради Красилівського району Хмельницької області площею 35,6007 га становить 878575,91 грн.

08.09.2017р. ТОВ „Гайдучина» звернулося із заявою до Красилівської районної ради, в якій просить розглянути на сесії районної ради питання про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок сільськогосподарського призначення, що перебувають в оренді для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Западинецької сільської ради Красилівського району Хмельницької області.

Рішення Красилівської районної ради про затвердження технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, площею 35,6007 га в матеріалах справи відсутнє.

Прокурор посилаючись на відсутність технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 35,6007 га, переданої в оренду відповідачу-2 на момент укладення договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., просить визнати вказаний договір недійсним.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, суд до уваги приймається таке:

За приписами статті 2 Земельного кодексу України, земельними відносинами є суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею, суб'єктами в яких виступають громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади, а об'єктами - землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні паї (частки).

Відповідно до частини 1 статті 13 Конституції України, земля, її надра, атмосферне повітря водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об'єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.

Згідно з ч. 1 ст. 116 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки), громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом (або за результатами аукціону (в чинній редакції)).

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування (ч. 2 ст.116 Земельного кодексу України).

Згідно з ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України (в редакції, чинній на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки), передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування шляхом укладення договору оренди земельної ділянки.

Відповідно до ст. 1 Закону України „Про оренду землі» (далі - Закон в редакції, чинній на момент укладення спірного договору оренди земельної ділянки) оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Згідно зі ст. 13 Закону, договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов'язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов'язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Як вбачається з матеріалів справи, 03.07.2008р. між Красилівською районною державною адміністрацією (орендодавець) та ТОВ „Гайдучина» (орендар), був укладений договір оренди земельної ділянки, відповідно до якого орендодавець на підставі розпорядження Красилівської районної державної адміністрації від 22.04.2008р. №212/2008-р передав, а орендар прийняв у довгострокове платне користування на умовах оренди земельну ділянку площею 35,6007 га для товарного сільськогосподарського виробництва, яка знаходиться за межами населених пунктів Западинської сільської ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 203, ч. першої статті 215 ЦК України підставою недійсності правочину є недодержання в момент вчинення правочину стороною (сторонами ) вимог , які встановлені частинами 1-3, 5 та 6 статті 203 цього Кодексу , і , зокрема , коли зміст правочину суперечить ЦК України , іншим актам цивільного законодавства .

Положеннями ч. 1 ст. 15 Закону України „Про оренду землі» передбачено, що однією з істотних умов договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, форм платежу, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Згідно з ч. 2 ст. 15 Закону відсутність у договорі оренди землі однієї з істотних умов, передбачених цією статтею, а також порушення вимог статей 4-6, 11, 17, 19 цього Закону є підставою для відмови в державній реєстрації договору оренди, а також для визнання договору недійсним відповідно до закону.

Пунктом 9 договору, орендна плата за землю вноситься орендарем у грошовій формі у розмірі 3% від грошової оцінки землі в сумі 7843,16 грн. в рік.

Відповідно до ч. 1 ст. 632 ЦК України ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, визначених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

За змістом ст. 21 Закону України „Про оренду землі» в редакції, чинній на момент укладення спірного договору, орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою. Розмір, форма і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторі у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Закону України "Про плату за землю".

Частиною 1 ст. 13 Закону України „Про оцінку земель» передбачено, що для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України „Про оцінку земель» ).

Тобто законодавець чітко визначив, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної та комунальної власності. Обов'язок зі сплати орендної плати є нормативно врегульованим і не може визначатися чи змінюватися та припинятися сторонами договору за власним волевиявленням. Аналогічну правову позицію висловлено Верховним Судом України в постановах від 11.05.2016р. №6-824цс16, від 08.04.2015р. у справі № 3-41гс15, від 20.05.2015р. у справі № 3-70гс15, від 01.07.2015р. у справі №3-297гс15, від 01.07.2015р. у справі № 3-298гс15, обов'язковість яких визначена ст. 111-28 ГПК України.

У постанові Верховного Суду України від 11.05.2016р. №6-824цс16 висловлено правову позицію, про те, що помилково вважати факт непроведення нормативної грошової оцінки, у порядку встановленим законодавством, суто формальною підставою для визнання спірного договору оренди землі недійсним, оскільки дотримання належного економічного регулювання земельних правовідносин, забезпечення надходжень платежів з орендної плати до місцевих бюджетів у законодавчо визначених межах шляхом їх вірного правового врегулювання безпосередньо належить до інтересів держави.

Відтак, безпідставним та необґрунтованим є твердження відповідача-2 про те, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки, яка передається в оренду, не входить до вичерпного переліку істотних умов договору оренди землі, встановленого ч. 1 ст. 15 Закону України «Про оренду землі» , а тому наявність чи відсутність нормативної грошової оцінки земельних ділянок у спірному договорі не породжує юридичних наслідків та не тягне за собою його недійсність.

Крім того, згідно з ч. 3 ст. 18 Закону України „Про оцінку земель» нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться юридичними особами, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою. Частинами 1, 2 ст. 20 вказаного Закону передбачено, що за результатами нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Статтею 23 вказаного Закону передбачено, що технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою, за межами населених пунктів - районними радами. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається відповідним органом виконавчої влади з питань земельних ресурсів.

Із наявного в матеріалах справи листа відділу у Красилівському районі Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 30.05.2017р. за вих.№10-22-0.26-257/109-17 вбачається, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що орендує ТОВ „Гайдучина» відсутня.

Також Красилівською районною радою в листі від 24.05.2017р. за вих. №213/01-16 повідомлено, що сесією районної ради технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок ТОВ „Гайдучина» не затверджувалась.

Судом враховується, що на момент укладення договору оренди земельної ділянки від 03.07.2008 р. у відповідача-2 була відсутня нормативна грошова оцінка земельної ділянки площею 35,6007 га, проведена юридичною особою, яка отримала ліцензію на проведення робіт із землеустрою (всупереч ч. 3 ст. 18 Закону України „Про оцінку земель), дані про нормативну грошову оцінку земельної ділянки не оформлені як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель (всупереч ч. 2 ст. 20 Закону України „Про оцінку земель), технічна документація нормативної грошової оцінки земельних ділянок не затверджена відповідною районною радою ( всупереч ст. 23 Закону України „Про оцінку земель). Тобто, нормативно-грошова оцінка в порядку, передбаченому чинним законодавством не проводилась і не затверджувалась відповідною районною радою. Зазначеним спростовуються твердження ТОВ „Гайдучина» про проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 35,6007 га.

Також судом критично оцінюється посилання відповідача-2 на дотримання вимог Порядку нормативної грошової оцінки землі сільськогосподарського призначення та населених пунктів затвердженого наказом ДКУ по земельних питаннях, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук від 27 січня 2006 року № 18/15/21/11 (був чинний на момент укладення спірного договору), оскільки зазначеним Порядком було передбачено, що нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться суб'єктами оціночної діяльності, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою (п. 1.7. Порядку), за результатами нормативної грошової оцінки земель складається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки згідно з додатком 2 (п. 4 Порядку).

Наданий відповідачем-2 витяг Красилівського відділу земельних ресурсів від 04.07.2008р. №1683 з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки площею 35,6007 га ТОВ „Гайдучина» не може бути прийнятий судом як належний та допустимий доказ проведення та затвердження нормативно-грошової оцінки вказаної земельної ділянки, оскільки ТОВ „Гайдучина» не надано інших доказів які б підтверджували проведення та затвердження нормативно-грошової оцінки землі відповідно до вимог чинного законодавства. При цьому судом враховується, що відповідно до пояснень Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області управління не володіє інформацією щодо проведення нормативно-грошової оцінки земельної ділянки площею 35,6007 га, переданої в оренду ТОВ "Гайдучина" за спірним договором, та, відповідно, не може надати копію витягу із технічної документації.

Відтак, відповідачем не спростовано твердження прокурора про відсутність затвердженої у встановленому законом порядку нормативно-грошової оцінки землі при укладені спірного договору оренди землі.

Під час розгляду справи представником відповідача-2 було надано копію технічної документації із землеустрою щодо нормативної грошової оцінки орендованої земельної ділянки, яка розроблена у 2017р. Однак, на момент вирішення спору затверджена відповідно до вимог чинного законодавства технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 35,6007 га, що розташована на території на території Западинської сільської ради та перебуває в оренді ТОВ „Гайдучина» в матеріалах справи відсутня.

Крім того, в матеріалах справи відсутні докази внесення змін до договору оренди землі від 03.07.2008р. щодо розміру нормативної грошової оцінки земельної ділянки та розміру орендної плати.

Отже, укладення договору оренди землі від 03.07.2008р. із визначенням орендної плати без проведення у встановленому законом порядку нормативної грошової оцінки земельної ділянки суперечить приписам ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", ст. 15 Закону України "Про оренду землі", що відповідно до ст. ст. 203, 215 ЦК України є підставою для визнання його недійсним.

Судом враховуються, що ч. 3 ст. 207 ГК України передбачена можливість припинення господарського зобов'язання лише на майбутнє.

Відповідно до п. 2.7. постанови Пленуму Вищого господарського суду України № 11 від 29.05.2013р. "Про деякі питання визнання правочинів (господарських) договорів недійсними" якщо зі змісту господарського договору випливає, що зобов'язання за цим договором може бути припинено лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути усе одержане за ним (наприклад, вже здійснене користування за договором майнового найму (оренди), користування електроенергією, спожиті послуги, зберігання, здійснене за відповідним договором, тощо), то господарський суд одночасно з визнанням господарського договору недійсним (за наявності підстав для цього) зазначає в резолютивній частині рішення, що зобов'язання за договором припиняється лише на майбутнє.

При цьому слід враховувати, що зобов'язання припиняються на майбутнє не на підставі відповідної вказівки в рішенні суду, а в силу закону, тому при визнанні недійсним правочину (господарського договору) зобов'язання його сторін припиняються на майбутнє з моменту набрання чинності рішення суду про визнання правочину (договору) недійсним, хоча б у судовому рішенні й не було зазначено про таке припинення.

Аналогічні положення містяться в 2.29. постанови Пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 №6 "Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин", в якому зокрема передбачено, що договір оренди земельної ділянки може бути припинений лише на майбутнє, оскільки неможливо повернути вже здійснене за ним користування ділянкою. Одночасно з визнанням договору недійсним господарський суд повинен зазначити в рішенні, що цей договір припиняється лише на майбутнє.

Враховуючи зазначене, договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., укладений між Красилівською районною державною адміністрацією та ТОВ „Гайдучина» підлягає визнанню недійсними з припиненням його дії на майбутнє.

З приводу поданої відповідачем заяви про застосування строку позовної давності суд зазначає таке.

Відповідно до статті 256 ЦК України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу.

Загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки (стаття 257 ЦК України).

При цьому, відповідно до частини першої статті 261 ЦК України перебіг позовної давності починається від дня, коли особа довідалася або могла довідатися про порушення свого права або про особу, яка його порушила.

Разом з тим згідно із частинами третьою, четвертою статті 267 ЦК України позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. Сплив позовної давності, про застосування якої заявлено стороною у спорі, є підставою для відмови в позові.

Згідно з частинами 1, 4 статті 29 ГПК України прокурор бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, порушену за позовом інших осіб, на будь-якій стадії її розгляду для представництва інтересів громадянина або держави. Прокурор, який бере участь у справі, несе обов'язки і користується правами сторони, крім права на укладення мирової угоди.

Отже, норми, установлені ч. 1 ст. 261 ЦК України положення щодо початку перебігу позовної давності, поширюються і на звернення прокурора до суду із заявою про захист державних інтересів (аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду України у справах № 3-23гс14 від 27.05.2014 р.).

Як вбачається зі змісту позовної заяви, прокурор стверджує, що про порушення вимог законодавства при наданні в оренду ТОВ „Гайдучина» земельної ділянки площею 35,6007 га стало відомо з листів Красилівської районної ради від 24.05.2017р., відділу Держгеокадасту у Красилівському районі від 30.05.2017р. та Красилівської ОДПІ від 06.06.2017р. Таким чином зазначає, що право на звернення з позовом до суду у прокурора виникло у травні 2017р.

Разом з тим, у прохальній частині позовної заяви прокурор просить визнати поважними причини пропуску прокурором строку позовної давності для звернення з позовом до суду з даним позовом та поновити його.

В судовому засіданні прокурор пояснив, що право на звернення з позовом до суду у нього виникла в травні 2017р., однак у випадку якщо суд дійде висновку про пропуск строку позовної давності, просить визнати поважними причини пропуску позовної давності з метою отримання права на судовий захист.

Відповідно до абз. 2 п. 4.1. постанови Пленуму ВГС України від 29.05.2013р. №10 „Про деякі питання практики застосування позовної давності у вирішенні господарських спорів передбачено, що у разі коли згідно із законом позивачем у справі виступає прокурор (частина друга статті 29 ГПК), позовна давність обчислюється від дня, коли про порушення або про особу, яка його допустила, довідався або мав довідатися відповідний прокурор.

З огляду на зазначене та враховуючи те, що прокурор звернувся до суду з позовом в інтересах держави, а не в інтересах певного органу, суд критично оцінює посилання відповідача - ТОВ "Гайдучина" про відлік позовної давності для прокурора з моменту, коли саме особа, в інтересах якої подано позов, довідалася або могла довідатися про порушення її права або про особу, яка його порушила.

З приводу тверджень відповідача щодо наявності обов'язку прокуратури відповідно до п. 10 наказу Генерального прокурора України "Про організацію прокурорського нагляду за додержанням і застосуванням законів" періодично перевіряти законність правових актів, зокрема, місцевих органів виконавчої влади, суд зазначає, що оспорений договір є правочином, а не правовим актом, перевірка законності яких здійснюється прокуратурою відповідно до зазначеного наказу. Одночасно зі змісту розпорядження голови Красилівської районної державної адміністрації від 17.12.2007 р. №724/2007-р "Про припинення дії договору оренди та передачу земельних ділянок в оренду ТОВ "Гайдучина" (яке є правовим актом) неможливо визначити наявність чи відсутність порушення законодавства під час укладення договору оренди, укладеного на виконання зазначеного розпорядження.

Разом з тим, суд звертає увагу на те, що з умов договору безпосередньо не вбачається порушення сторонами вимог щодо проведення та затвердження документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, переданої в оренду, оскільки у п. 5 оспореного договору міститься інформація про її нормативну грошову оцінку. А тому порушення законодавства, яке полягає у відсутності на момент укладення договору розробленої та затвердженої документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, можливо встановити лише за умови проведення заходів з перевірки підстав та обставин укладення оспореного договору, що фактично було здійснено прокурором (зокрема, лист заступника керівника Старокостянтинівської місцевої прокуратури від 23.05.2017 р. №68-4332вих-17 до голови Красилівської районної ради, лист-відповідь Красилівської районної ради від 24.05.2017 р. №213/01-16).

Судом враховується, що прокурор не є стороною спірного договору та був позбавлений можливості під час укладання цього правочину перевірити його відповідність чинному законодавству. Аналогічна правова позиція Верховного суду України у постановах від 20.08.2013р. у справі №3-18гс13, від 23.09.2015р. у справі № 3-379гс15.

За змістом норми ч. 1 ст. 261 ЦК України для визначення початку перебігу позовної давності має значення не тільки безпосередня обізнаність особи про порушення її прав, а і об'єктивна можливість цієї особи знати про обставини порушення її прав. Така ж правова позиція зазначена у постанові Верховного Суду України від 10.06.2015р. по справі № у справі №6-267цс15.

Судом приймається до уваги, що про обставини, які стали підставою звернення до суду, прокурор дізнався лише в травні 2017 році після отримання листів Красилівської районної ради від 24.05.2017р., відділу Держгеокадасту у Красилівському районі від 30.05.2017р.

За таких обставин, позовна давність для звернення прокурора з даним позовом до суду не пропущена, оскільки позов прокурором подано в межах встановленої чинним законодавством позовної давності. Тому в даному випадку відсутні підстави для визнання поважними причин пропуску позовної давності, відповідно і для застосування строку позовної давності.

Згідно зі ст. 33 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

Доказами у справі є будь-які фактичні дані, на підставі яких господарський суд у визначеному законом порядку встановлює наявність чи відсутність обставин, на яких ґрунтуються вимоги і заперечення сторін, а також інші обставини, які мають значення для правильного вирішення господарського спору (ст.32 ГПК України ).

Обставини справи, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

Відповідно до статті 43 Господарського процесуального кодексу України господарський суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді в судовому процесі усіх обставин справи в їх сукупності, керуючись законом. Ніякі докази не мають для господарського суду заздалегідь встановленої сили.

За таких обставин позовні вимоги підлягають задоволенню, а спірний договір оренди від 03.07.2008р. укладений між відповідачами підлягає визнанню недійсним з припиненням його дії на майбутнє.

Витрати по сплаті судового збору у зв'язку із задоволенням позову покладаються на відповідачів згідно зі ст. 49 ГПК України.

Керуючись ст. ст. 1, 12, 32, 33, 34, 43, 44, 49, 82, 84, 85, 115, 116 Господарського процесуального кодексу України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити.

Визнати недійсним договір оренди земельної ділянки від 03.07.2008р., загальною площею 35,6007 га, що розташована за межами населених пунктів Западинської сільської ради Красилівського району, укладеного між Красилівською районною державною адміністрацією та товариством з обмеженою відповідальністю „Гайдучина» , який зареєстрований Красилівським районним відділом Хмельницької регіональної філії „Центр Державного земельного кадастру при Держкомземі України» , про що у Держреєстрі земель вчинено запис від 13.10.2008р. за №0470875660427, з припиненням його дії на майбутнє.

Стягнути з Красилівської районної державної адміністрації, (м. Красилів, Хмельницька обл., пл. Незалежності,2, код 21326527) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, провул. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814) 800,00 грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Стягнути з товариства з обмеженою відповідальністю „Гайдучина» с. Слобідка - Красилівська, Красилівського району, Хмельницької області, код 35190613) на користь прокуратури Хмельницької області (м. Хмельницький, провул. Військоматський, 3, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, рахунок 35218028002814) 800,00 грн. (вісімсот гривень 00 коп.) витрат по оплаті судового збору.

Видати наказ.

Повне рішення складено 20.11.2017р.

Головуючий суддя О.Є. Танасюк

Суддя В.В. Виноградова

Суддя М.Є. Муха

Віддрук. 6 прим. :

1 - до справи,

2,3 - Старокостянтинівській місцеві прокуратурі (31000, м.Красилів, вул. Театральна,4); Прокуратура Хмельницької області (29000, м.Хмельницький, пров. Військоматський, 3) за заявою

4 - відповідачу-1, Красилівська районна державна адміністрації (31000, м.Красилів, пл.Незалежності,2) - простим.

5- відповідачу -2, Товариство з обмеженою відповідальністю "Гайдучина" (31055, Хмельницька область, Красилівський район, с. Слобідка - Красилівська). за заявою

6 - ОСОБА_1 управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (29000, м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1).за заявою

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення20.11.2017
Оприлюднено21.11.2017
Номер документу70348711
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —924/630/17

Постанова від 16.01.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Постанова від 15.01.2018

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 13.12.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Ухвала від 08.12.2017

Господарське

Рівненський апеляційний господарський суд

Маціщук А.В.

Рішення від 20.11.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Рішення від 19.11.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 09.11.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 08.11.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 26.10.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

Ухвала від 26.09.2017

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Танасюк О.Є.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні