ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД 79018, м. Львів, вул. Чоловського, 2; e-mail: inbox@adm.lv.court.gov.ua; тел.: (032)-261-58-10 П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
20 листопада 2017 року справа № 813/3523/17
Львівський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Брильовського Р.М.,
при секретарі Новак Л.М.
за участю:
представника позивача - ОСОБА_1
представника відповідача - ОСОБА_2
розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Львові справу за адміністративним позовом Кредитної спілки "Вигода" до Головного управління ДФС у Львівській області про визнання скасування рішення, зобов'язання вчинити дії, -
Встановив:
Кредитна спілка "Вигода" звернулася з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Львівській області про скасування рішення Головного управління ДФС у Львівській області про виключення кредитної спілки "Вигода" 20808253 м. Стрий, вул. Б. Хмельницького, 9/16 з Реєстру неприбуткових установ та організацій від 24 липня 2017 року № 1713114600045 та зобов'язання Головного управління ДФС у Львівській області внести кредитну спілку "Вигода" в Реєстр неприбуткових установ та організацій.
В обгрунтування позовних вимог зазначає, що Кредитна спілка отримала статус неприбуткової організації відповідно до рішення ДПІ у Стрийському районі від 09 червня 2011. Статут, який відповідає вимогам ст.133 ПК України подано листом № 226 від 26 вересня 2016 року на підтвердження ознак неприбутковості. Норми п.22.4. та п.29.8. Статуту кредитної спілки повністю кореспондуються із нормами абзацу 3 п.п. 133.4.1. п. 133.4. статті 133 ПК України та пп. 133.4.2. п.133.4. статті 133 ПК України. Зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року за №440 та до ПК України, які коментуються у запереченнях податкового органу не містять норм, що зобов'язували б неприбуткові організації, що вже підтвердили свою неприбутковість, ще раз повторно починаючи з 01.01.2017 подавати Статут чи будь-які інші документи до податкового органу для повторного підтвердження неприбутковості. Рішення відповідача прийняте не за формою згідно з додатком 2 Порядку, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року за №440; без вказівки на останнє рішення щодо включення кредитної спілки до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр); без вказівки всіх підстав для виключення з Реєстру; з порушенням вимог Порядку щодо дати з якої скасовується неприбутковість.
В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав з мотивів, вказаних в позовній заяві та додаткових поясненнях, просив позов задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечив, вважає оскаржуване рішення таким, що прийняте з урахуванням вимог чинного законодавства. Зазначає, що неприбуткові організації, які включені до Реєстру на день набрання чинності Законом № 652 та повідомлені про невідповідність установчих документів вимогам Податкового кодексу, зобов'язані до 01.07.2017 привести їх у відповідність та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. В іншому випадку такі установи й організації виключатимуться контролюючим органом із Реєстру з 01.07.2017. До 1 липня 2017 року продовжено термін, передбачений для приведення у відповідність до вимог Податкового кодексу України установчих документів неприбутковими організаціями, з метою включення до нового Реєстру. Отже, неприбуткові організації, які перебували у Реєстрі на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 року № 652-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій не підлягають виключенню з цього Реєстру до 1 липня 2017 року (внесено зміни до пп. 34, 35 підр. 4. Розділу XX Перехідні положення Кодексу. Якщо такі організації не приведуть до 1 липня цього року свої установчі документи у відповідність із нормами Кодексу та вимогам Постанови №440, вони виключаються після 1 липня 2017 року з Реєстру неприбуткових організацій.
В судовому засіданні представник відповідача заперечення підтримав, просить в задоволенні позову відмовити.
Суд, заслухавши думку сторін, з'ясувавши обставини, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог та заперечень, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються встановив наступні факти та відповідні їм правовідносини.
Згідно з наявними в матеріалах справи доказами, встановлено, що Кредитна спілка "Вигода" зареєстрована, як юридична особа 18.03.2004, що підтверджується свідоцтвом про державну реєстрацію юридичної особи Серії А00 №843173.
Кредитна спілка набула статусу фінансової установи 18 березня 2004 року, що підтверджується свідоцтвом про реєстрацію фінансової установи Серії КС №42.
Кредитна спілка отримала статус неприбуткової організації відповідно до рішення ДПІ у Стрийському районі Львівської області від 09 червня 2011 року.
09 червня 2011 року ДПІ у Стрийському районі Львівської області прийнято рішення №16 про присвоєння позивачу ознаки неприбутковості та внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Стрийська ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області звернулася до Кредитної спілки "Вигода" із запитом на виконання вимог п.2. Постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 року за №440 Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру .
26 вересня 2016 року позивачем подано до Стрийської ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області копію Статуту кредитної спілки та інформацію про те, що Кредитна спілка "Вигода" повністю відповідає вимогам ст. 133 ПКУ.
05 грудня 2016 р. Кредитна спілка подала реєстраційну заяву платника податку по формі №1-РН у Стрийську ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області у зв'язку із змінами у діяльності .
21 грудня 2016 року Кредитна спілка отримала відповідь Стрийської ОДПІ Головного управління ДФС у Львівській області вих. № 12088/12-04 від 20 грудня 2016 року.
У відповіді Стрийської ОДГІІ Головного управління ДФС у Львівській області було вказано, що наявне програмне забезпечення не дає можливості на даний час сформувати рішення про присвоєння ознаки неприбутковості та внести в новий Реєстр неприбуткових організацій (установ) Кредитну спілку "Вигода".
Рішенням Головного управління ДФС у Львівській області скасовано ознаку неприбутковості кредитній спілці з 01 липня 2017 року з підстав невідповідності неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу.
Не погодившись із вказаним рішенням кредитна спілка "Вигода" оскаржила його до суду.
При прийнятті рішення суд виходив з такого.
Згідно з вимогами підп.14.1.121 п.14.1 ст.14 Податкового кодексу України, неприбуткові підприємства, установи та організації - неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Платниками податку на прибуток підприємств - резидентами, з огляду на підп.133.1.1 п.133.1 ст.133 Податкового кодексу України, є суб'єкти господарювання - юридичні особи, які провадять господарську діяльність як на території України, так і за її межами, крім юридичних осіб, визначених пунктами 133.4 та 133.5 цієї статті.
За змістом п.133.4 ст.134 Податкового кодексу України не є платниками податку неприбуткові підприємства, установи та організації у порядку та на умовах, встановлених цим пунктом.
Неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Зареєстровані установи та організації (новостворені), які подали в установленому порядку документи для внесення до Реєстру неприбуткових установ та організацій під час або протягом 10 днів з дня державної реєстрації та які за результатами розгляду цих документів внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, для цілей оподаткування вважаються неприбутковими організаціями з дня їх державної реєстрації.
Відповідно до підп.133.4.6 п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України, до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, серед іншого, можуть бути віднесені: спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Згідно з абз.1 підп.133.4.2 п.133.4 ст.134 Податкового кодексу України, доходи (прибутки) неприбуткової організації використовуються виключно для фінансування видатків на утримання такої неприбуткової організації, реалізації мети (цілей, завдань) та напрямів діяльності, визначених її установчими документами.
Постановою Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 р. за №440затверджено Порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру (далі - Порядок №440).
Згідно з п.п.16, 17 цього Порядку виключення неприбуткової організації з Реєстру здійснюється на підставі рішення контролюючого органу в разі: невідповідність неприбуткової організації та/або установчих документів такої організації вимогам, установленим пунктом 133.4 статті 133 Кодексу. Під час виключення неприбуткової організації з Реєстру присвоєна їй ознака неприбутковості скасовується: з першого числа місяця, наступного за місяцем, у якому відбулося недотримання вимог пункту 133.4 статті 133 Кодексу.
Підпунктом 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 Податкового кодексу України конкретизовано вимоги до установчих документів неприбуткових організацій, які діють на підставі установчих документів організації вищого рівня.
Даючи оцінку відповідності позивача вимогам до неприбуткової організації, суд аналізує наявний в матеріалах справи Статут, затверджений рішенням загальних зборів Кредитної спілки «Вигода» 29.04.2017 року №27 та враховує, що його положення, зокрема п.22.4 та п.29.8 вказують на те, що позивачем дотримано вимог законодавства, які б дозволяли ідентифікувати його як неприбуткову організацію.
Враховуючи встановлені обставини у справі суд дійшов висновку, що Кредитна спілка «Вигода» відповідає ознакам неприбуткової організації, а установчі документи позивача містять всі передбачені для неприбуткової організації вимоги положень Податкового кодексу України.
Окрім того, як видно з матеріалів справи, відповідач звертався до кредитної спілки, як до неприбуткової організації, із запитом про надання документів на виконання вимог п.2. Постанови Кабінету Міністрів України від 13 липня 2016 р. за №440 Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру .
У відповідь на цей запит позивач у листі №226 від 26.09.2016 року повідомив Стрийську ОДПІ ГУ ДФС у Львівській області, що Кредитна спілка «Вигода» повністю відповідає вимогам, встановленим п.133.4 ст.133 Податкового кодексу України.
При цьому, за результатами розгляду отриманих документів контролюючий орган не прийняв жодного рішення стосовно включення до Реєстру неприбуткових підприємств, установ та організацій чи виключення з Реєстру Кредитної спілки «Вигода» .
У відповідь на реєстраційну заяву позивача від 05.12.2016 Головне управління ДФС у Львівській області 20.12.2016 повідомило листом вих. № 12088/12-04 про те, що наявне програмне забезпечення не дає можливості на даний час сформувати рішення про присвоєння ознаки неприбутковості та внести в новий Реєстр неприбуткових організацій (установ) Кредитну спілку "Вигода" ".
При цьому, відповідач жодним чином не зазначив про те, що установчі документи позивача не відповідають положенням Податкового кодексу України, які передбачені для неприбуткової організації.
Представник відповідача сам зазначив у запереченні, що неприбуткові організації, які включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій (далі - Реєстр) на день набрання чинності Законом №652 та повідомлені про невідповідність установчих документів вимогам Податкового кодексу, зобов'язані до 01.07.2017 привести їх у відповідність та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу.
Однак, позивача ніхто не повідомляв про невідповідність установчих документів вимогам Податкового кодексу України.
Отже, суд констатує відсутність підстав для виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
На підставі досліджених в судовому засіданні доказів та встановлених на їх підставі обставин, що передували прийняттю оскаржуваного рішення №1713114600045 від 24.07.2017, з урахуванням зазначених вище норм Податкового кодексу України та Порядку №440, суд дійшов висновку про правомірність заявлених позовних вимог в частині скасування цього рішення.
Щодо позовної вимоги про зобов'язання Головного управління ДФС у Львівській області внести кредитну спілку "Вигода" в Реєстр неприбуткових установ та організацій суд зазначає наступне.
Реалізація суб'єктами публічної адміністрації своїх повноважень, які є законодавчо визначеними, що випливає з положень частини другої статті 19 Конституції України, здійснюється в межах відповідної законної дискреції.
У свою чергу, під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб'єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.
Дискреційні повноваження - це комплекс прав і зобов'язань представників влади як на державному, так і на регіональному рівнях, у тому числі представників суспільства, яких уповноважили діяти від імені держави чи будь-якого органу місцевого самоврядування, що мають можливість надати повного або часткового визначення і змісту, і виду прийнятого управлінського рішення.
Відповідно до Рекомендацій Комітету Міністрів Європи № R(80)2 щодо здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятих 11.03.1980 на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він уважає найкращим за конкретних обставин, та яке захистить або відновить порушене право.
Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб'єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.
При цьому, відповідно до правил правозастосування практики Європейського суду з прав людини, суд не може своїм рішенням підмінити рішення суб'єкта владних повноважень.
Так, у відповідності до абзацу 3 пункту 10.3 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 № 7 Про судове рішення в адміністративній справі , суд може ухвалити постанову про зобов'язання відповідача прийняти рішення певного змісту за винятком випадків, коли суб'єкт владних повноважень відповідно до закону приймає рішення на власний розсуд.
Суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймати замість нього рішення, яке визнається протиправним, інше рішення, яке б відповідало закону, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб'єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.
Адміністративний суд, у справах щодо оскарження рішень суб'єктів владних повноважень, виконуючи цілі, встановлені адміністративним судочинством щодо перевірки відповідності їх прийняття (вчинення) передбаченим частиною 3 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України критеріям, не втручається і не може втручатися в дискрецію (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень поза межами перевірки за названими критеріями.
Крім того суд зазначає, що рішенням Головного управління ДФС у Львівській області від 24 липня 2017 року № 1713114600045 Кредитну спілку "Вигода" виключено з Реєстру неприбуткових установ та організацій від 24 липня 2017 року № 1713114600045.
Якщо скасовується рішення про виключення позивача з Реєстру неприбуткових установ та організацій то, відповідно Кредитна спілка "Вигода" залишається перебувати в такому Реєстрі.
З огляду на вищенаведене дійшов висновку, що у задоволенні позовної вимоги зобов'язання Головного управління ДФС у Львівській області внести кредитну спілку "Вигода" в Реєстр неприбуткових установ та організацій слід відмовити.
Щодо судових витрат, то згідно з ст.94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо адміністративний позов задоволено частково, судові витрати, здійснені позивачем, присуджуються йому відповідно до задоволених вимог.
Керуючись ст.ст. 2, 4, 7-14, 23, 69, 70, 71, 86, 160-163, 167 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
Постановив:
Адміністративний позов задовольнити частково.
Скасувати рішення Головного управління ДФС у Львівській області про виключення Кредитної спілки "Вигода" 20808253, м. Стрий, вул. Б. Хмельницького, 9/16 з Реєстру неприбуткових установ та організацій від 24 липня 2017 року № 1713114600045.
Стягнути з Головного управління ДФС у Львівській області за рахунок його бюджетних асигнувань 1600 (одна тисяча шістсот) гривень сплаченого судового збору на користь Кредитної спілки "Вигода".
В решті позовних вимог відмовити.
Апеляційна скарга на постанову суду подається протягом десяти днів з дня її проголошення до Львівського апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до Львівського апеляційного адміністративного суду. У разі застосування судом частини третьої статті 160 цього Кодексу, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
Якщо суб'єкта владних повноважень у випадках та порядку, передбачених частиною четвертою статті 167 цього Кодексу, було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо в суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 254 КАС України.
Повний текст постанови складено та підписано 21.11.2017.
Суддя Р.М. Брильовський
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2017 |
Оприлюднено | 22.11.2017 |
Номер документу | 70378017 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Багрій Василь Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський апеляційний адміністративний суд
Старунський Дмитро Миколайович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні