Справа № 815/3443/17
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2017 року Одеський окружний адміністративний суд в складі головуючого судді Левчук О.А., розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі справу за адміністративним позовом Головного управління Держпраці в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання повністю зупинити виконання робіт, -
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся з даним позовом до суду та просить застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. (код за ЄДРПОУ 31841869, юридична адреса - вул. Мельницька, буд. 29, м. Одеса, 65033) повністю зупинити виконання робіт з експлуатації електрообладнання напругою понад 1000В: (ЦПР Химзавод секція 23 ТП 4481 з трансформаторами 2Ч1000 кВА 6/0.4 кВ; 2 КЛ 6 кВ від ПС ЗРС (ком.23) до ЦРП Химзавод к 2 АСБ 6 кВ 3Ч150 ммІ довжиною 1800 м., за адресою: Мельницька, буд. 29, м. Одеса, 65033, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідно до наказу Головного управління Держпраці в Одеській області від 12.06.2017 року №718 у період з 14.06.2017 року по 15.06.2017 року посадовими особами Головного управління було проведено позапланову перевірку товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. (код за ЄДРПОУ 31841869, юридична адреса - вул. Мельницька, буд. 29, м. Одеса, 65033) на предмет дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки в частині перевірки раніше виданих приписів та під час проведення перевірки будівельного об'єкту було виявлено всього 16 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислових об'єктів, з яких 5 створює загрозу життю та здоров'ю людей, у зв'язку з чим, позивач звернувся до суду із зазначеним позовом з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров'ю людей шляхом застосування до відповідача заходів реагування у порядку ч. 5 ст. 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності".
В судовому засіданні представник позивача адміністративний позов підтримав, просив його задовольнити та зазначив, що недоліки, зазначені в акті перевірки відповідачем не усунені.
Відповідач до судового засідання не з'явився, про день та час слухання справи був повідомлений належним чином, причини неявки суду не повідомив.
Згідно ч. 6 ст. 128 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.
Дослідивши та проаналізувавши надані докази суд встановив наступне.
09.04.2009 року проведено державну реєстрацію юридичної особи - товариство з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. (код ЄДРПОУ 31841869) № 1 556 145 0000 035252, як правонаступника Відкритого акціонерного товариства "РОСА", код ЄДРПОУ: 31841869 (а.с. 100-105).
Наказом Головного управління Держпраці в Одеській області № 718 від 12.06.2017 року Про проведення позапланових перевірок доручено головним державним інспекторам управління нагляду в промисловості і на об'єктах підвищеної небезпеки Головного управління Держпраці в Одеській області, провести позапланову перевірку щодо дотримання вимог чинного законодавства з охорони праці, промислової безпеки в частині виконання вимог припису з 14.06.2017 року по 15.06.2017 року на ТОВ Р.О.С.А. , за адресою: м. Одеса, вул. Мельницька, 29, ЄДРПОУ: 31841869 (припис №93-134 від 01.02.2017 року) (а.с. 10).
12.06.2017 року для проведення перевірки виконання суб'єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення планових заходів органом державного нагляду ТОВ Р.О.С.А. Головним управлінням Держпраці в Одеській області видано направлення №15/01-29-1378 (а.с.9).
15 червня 2017 року за результатами проведеної перевірки дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ТОВ Р.О.С.А. , 65033, м. Одеса, вул.. Мельницька, 29, в частині виконання вимог приписів від 01.02.2017 року №93-134 та від 01.02.2017 №93-135, складено акт №15/14.2/3-634, згідно якого виявлено 16 порушень нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки, з яких 5 створюють загрозу життю та здоров'ю людей, а саме:
- ст. 21 ЗУ №2694 - відсутній дозвіл на виконаня робіт підвищеної небезпеки (роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000В), що є порушенням п.12 дод. 2 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , ПКМУ №1107 від 26.10.2011р.
- ст. 21 ЗУ №2694 - відсутній дозвіл на виконаня робіт підвищеної небезпеки (роботи в діючих електроустановках напругою понад 1000В), що є порушенням п.6 дод. 3 Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , ПКМУ №1107 від 26.10.2011р.
- п. 8.6 НПАОП 40.1-1.21-98-ПБЕЕС - опосвідчення безпечного стану електроустановок підприємства, які вичерпали термін експлуатації експертною організацією не проведено.
- №1238 Постанова Кабінету Міністрів України від 06.11.1997 року - сертифікати встановленого зразка про проходження профілактичного наркологічного огляду електротехнічного персоналу не надані.
- П.2.1.2 НПАОП 40.1-1.21-98 ПБЕЕС - черговий медичний огляд слюсарю-електрику ОСОБА_1 своєчасно не проведено (1 раз в 2 роки) (а.с. 10-13).
Примірник акту перевірки № 15/14.2/3-634 від 15.06.2017 року отримано заступником директора ОСОБА_2 15.06.2017 року (а.с. 13 з.б.).
У відповідності до ч. 1 п. 1 та ч. 3 п. 1 Положення про Головне управління Держпраці в Одеській області, затвердженого Наказом Державної служби України з питань праці від 04.02.2016 року № 8 (далі - Положення) ГУ Держпраці в Одеській області є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується. Повноваження Управління Держпраці поширюються на територію Одеської області.
Підпунктом 15 п. 4 Положення передбачено, що ГУ Держпраці відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань: монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов'язки та відповідальність суб'єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України № 877-V від 05.04.2007 року Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі Закон України №877-V),
Відповідно до ст. 1 Закону України №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб'єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
В силу ч. 1 ст. 4 Закону державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб'єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Пунктами 2.1, 2.2 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України, затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 № 826 (далі - Положення № 826) встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється шляхом проведення посадовими особами Держгірпромнагляду України згідно з цим Положенням перевірок (обстежень) суб'єктів господарювання, у тому числі окремих виробничих об'єктів суб'єктів господарювання - виробничих цехів та дільниць, машин і механізмів, промислових майданчиків, інших відокремлених виробничих структурних підрозділів, що поділяються на планові та позапланові.
Пунктами 2.26 та 2.27 Положення про організацію та здійснення державного гірничого нагляду, державного нагляду (контролю) у сфері промислової безпеки та охорони праці в системі Держгірпромнагляду України та уніфікованої форми Акта перевірки суб'єкта господарювання (виробничого об'єкта), затвердженого наказом Міністерства надзвичайних ситуацій України від 11.08.2011 року № 826, передбачено, що у разі виявлення під час перевірки: порушень вимог законодавства з охорони праці та промислової безпеки, що створюють загрозу життю працівників; порушень вимог Кодексу України про надра; відсутності дозволу на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки; не проведення у встановленому порядку та в терміни технічного огляду, випробування або експертного обстеження машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки; виникнення нещасного випадку зі смертельним або тяжким наслідком, групового нещасного випадку в посадової особи Держгірпромнагляду України виникає право заборони виконання робіт, виробництва. Заборона виконання робіт або виробництва, обмеження виробництва здійснюються на підставі відповідного акта перевірки.
Відповідно до п.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.
Статтею 21 ЗУ Про охорону праці встановлено, що роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб'єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов'язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.
Відповідно до п. 6 Постанови Кабінету Міністрів України № 1107 «Про затвердження Порядку видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки» дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається: роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3; виробникові або постачальникові машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки (далі - виробник або постачальник) - на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, що зазначені у додатку 3. У разі коли дозвіл на застосування машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки отримано виробником або постачальником до прийняття зобов'язань щодо їх постачання, роботодавець може застосовувати зазначені машини, механізми, устатковання на підставі завіреної в установленому законодавством порядку копії дозволу, одержаної від такого виробника або постачальника.
Разом з тим, доказів того, що ТОВ Р.О.С.А. , зверталось до Головного управління Держпраці в Одеській області для реєстрації такого дозволу та його було зареєстровано в управлінні до суду не надано, таким чином відповідачем не усунуті порушення законодавства, викладені в пунктах 1, 2 розділу V акту перевірки від № 15/14.2/3-634 від 15.06.2017 року.
Пунктом 8 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів встановлено, що регламентні роботи по проведенню опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів виконується підприємством (власником) згідно з орієнтовним переліком робіт. Періодичність опосвідчень стану безпеки встановлена один раз на три роки, після первинного опосвідчення, яке провадиться протягом року після затвердження цих Правил. Рівень безпечного стану електроустановок оформлюється актом, у якому оцінюється стан безпеки діючого електроустаткування, наявність необхідної експлуатаційної та оперативної документації в електрогосподарстві.
Опосвідчення стану безпеки тих електроустановок споживачів, що вичерпали свій ресурс, провадиться експертно-технічними центрами Держнаглядохоронпраці або іншими спеціалізованими організаціями, які мають дозвіл Держнаглядохоронпраці на виконання таких робіт. За необхідності до вказаних робіт залучаються представники заводів-виробників електроустаткування, представники експлуатаційних організацій. Під час проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів необхідно перевірити: стан безпеки електроустановок; відповідність експлуатації електроустановок нормативним вимогам безпеки; наявність та стан документації.
ВАТ Електропостачальна компанія Одесаобленерго листом №21/482 від 26.09.2017 року повідомило, що ТП 4481 (2Ч1000) кВА 6 кВ, яка знаходиться за адресою: вул.. Мельницька, 29, КЛ 6 кВ от ПС ЗРС (яч. №23) до ТП - 4481 до АСБ - 6 кВ 3Ч150 ммІ - 1900 м згідно Акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності (додаток №7 до Договору) знаходиться на балансі ТОВ Р.О.С.А. (код 31841869) та надало копію договору про постачання електричної енергії № 644 Ц від 28.07.2006 року з додатками (а.с. 73-85).
Так, відповідно до Акту 1102 від 17.04.2003 р. розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін 1) ТП-4481 (2х1000) кВа 6 кВ - ул. Мельницкая, 29, 2) КЛ-6 кВ от ПС ЗРС (яч. №23) до ТП-4481 (каб. 2 бывш. до ЦРП Роса ) АСБ-6 3х150 ммІ - 1900 м. - належить споживачу (а.с. 78).
Доказів розірвання, припинення договору про постачання електричної енергії та Акту розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності відповідачем суду не надано.
Разом з тим, доказів здійснення ТОВ Р.О.С.А. виконання регламентних робіт по проведенню опосвідчення стану безпеки електроустановок до суду також не надано.
Пунктом 6 Переліку професій та видів діяльності, для яких є обов'язковим первинний і періодичний профілактичний наркологічний огляд, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 6 листопада 1997 р. N 1238 Про обов'язковий профілактичний наркологічний огляд і порядок його проведення , визначено, що чергові працівники підприємств, які обслуговують, налагоджують, монтують і проводять роботи в електромережах та електроустановках під напругою 127 В і більше, повинні проходити наркологічний огляда.
Відповідно до Порядку проведення обов'язкового профілактичного наркологічного огляду громадян, первинний профілактичний наркологічний огляд проводиться у разі прийняття на роботу або перед початком іншої діяльності, а періодичний - протягом трудової чи іншої діяльності. Для ряду професій та видів діяльності, зазначених у підпунктах 1 "а", 2, 3 пункту 1, пунктах 3, 4, 5, 7,10, підпунктах 1, 3 - 5 пункту 12 переліку, періодичний профілактичний наркологічний огляд проводиться один раз на рік, у пунктах 8, 9 переліку - один раз на три роки, інших категорій громадян - не менш як один раз на два роки.
Згідно п. 2.1.2 Правил безпечної експлуатації електроустановок споживачів первинний (під час прийняття на роботу) та періодичний (протягом трудової діяльності) медичний огляд працівників провадиться згідно з Положенням про медичний огляд працівників певних категорій, затвердженим наказом Міністерства охорони здоров'я України від 31.03.94 N 45, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 21.06.94 за N 136/345.
Проте доказів того, що працівниками ТОВ Р.О.С.А. пройдено періодичний профілактичний наркологічний огляд, а слюсаром-електриком ОСОБА_1 своєчасно пройдено черговий медичний огляд суду також не надано.
Крім того, судом встановлено, що згідно акту перевірки № 15/14.2/3-634 від 15.06.2017 року, яким встановлено 5 порушень, що несуть загрозу життю та здоров'ю людей та повідомлено про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва), заступником директора ОСОБА_2 під час підписання жодних заперечень не зазначено (а.с. 13).
Доказів відсутності встановлених порушень станом на час проведення перевірки відповідачем не надано.
Доказів усунення порушень, вказаних в акті перевірки відповідачем ані до Головного управління Держпраці в Одеській області, ані до суду також надано не було.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги Головного управління Держпраці в Одеській області до товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання повністю зупинити виконання робіт у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Також, суд вважає за необхідне роз'яснити відповідачу, що на підставі ч.12 ст. 183-2 КАС України він має право подати заяву про скасування заходів реагування, застосованих судом, якщо обставини, які стали підставою для вжиття заходів реагування, перестали існувати або усунуті, що підтверджується відповідними доказами. Така заява подається до адміністративного суду, який прийняв постанову про застосування відповідних заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 2, 7, 8, 9, 11, 86, ч. 6 ст. 128, 159 -163, 256 КАС України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати до товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. заходи реагування у сфері державного нагляду шляхом зобов'язання товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. (код за ЄДРПОУ 31841869, юридична адреса - вул. Мельницька, буд. 29, м. Одеса, 65033) повністю зупинити виконання робіт з експлуатації електрообладнання напругою понад 1000В: (ЦПР Химзавод секція 23 ТП 4481 з трансформаторами 2Ч1000 кВА 6/0.4 кВ; 2 КЛ 6 кВ від ПС ЗРС (ком.23) до ЦРП Химзавод к 2 АСБ 6 кВ 3Ч150 ммІ довжиною 1800 м., за адресою: Мельницька, буд. 29, м. Одеса, 65033, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Звернути постанову до негайного виконання в частині застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю Р.О.С.А. (код за ЄДРПОУ 31841869, юридична адреса - вул. Мельницька, буд. 29, м. Одеса, 65033) повністю зупинити виконання робіт з експлуатації електрообладнання напругою понад 1000В: (ЦПР Химзавод секція 23 ТП 4481 з трансформаторами 2Ч1000 кВА 6/0.4 кВ; 2 КЛ 6 кВ від ПС ЗРС (ком.23) до ЦРП Химзавод к 2 АСБ 6 кВ 3Ч150 ммІ довжиною 1800 м., за адресою: Мельницька, буд. 29, м. Одеса, 65033, у зв'язку із загрозою життю та здоров'ю людей.
Постанову може бути оскаржено в апеляційному порядку до Одеського апеляційного адміністративного суду через Одеський окружний адміністративний суд у строки та в порядку встановлені ст. 186 КАС України.
Постанова набирає законної сили в порядку передбаченому статтею 254 КАС України.
Суддя Левчук О.А.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2017 |
Оприлюднено | 22.11.2017 |
Номер документу | 70378342 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Левчук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні