Рішення
від 16.11.2017 по справі 910/11355/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД МІСТА КИЄВА

 ГОСПОДАРСЬКИЙ  СУД  міста КИЄВА01030, м.Київ, вул.Б.Хмельницького,44-В, тел. (044) 284-18-98, E-mail: inbox@ki.arbitr.gov.ua РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ 16.11.2017Справа №910/11355/17 За позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арабат-Азов" до Херсонської обласної державної адміністрації           від третьої особи - Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області про скасування розпорядження та зобов'язання вчинити дії,                                                                                                                     Суддя Борисенко І.І. Представники сторін:    від позивача –         не з'явився; від відповідача –     не з'явився; від третьої особи –  не з'явився. ОБСТАВИНИ СПРАВИ: Товариство з обмеженою відповідальністю "Арабат-Азов" звернулось до Господарського суду міста Києва з позовом до Херсонської обласної державної адміністрації; третя особа Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області з вимогами про: - скасування розпорядження голови обласної держаної адміністрації від 18.04.2016 за №280 про відмову ТОВ «Арабат-Азов» у затвердженні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки; - зобов'язання  Херсонську обласну державну адміністрацію винести розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки площею 3,25 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонській області строком на 49 років. Позовні вимоги мотивовані тим, що оскаржуване розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації від 18 квітня 2016 року №280 про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки не відповідає вимогам чинного законодавства та порушує права позивача. Відповідач проти позову заперечив з тих підстав, що розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 18.04.2016 №280 ТОВ «Арабат-Азов» відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,25 га для розміщення бази відпочинку на території Стрілківської сільської ради Генічевського району Херсонської області в оренду строком на 49 років у зв'язку з відсутністю розробленого та затвердженого детального плану території земельної ділянки, що передбачено умовами ч.3 ст. 24 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» та ч.1 ст. 6 ст. Закону України «Про місцеві державні адміністрації».     Представник позивача подав клопотання в порядку ст.25 ГПК України про заміну третьої особи його правонаступником, а саме Головне управління Держземагенства у Херсонській області замінити його правонаступником Головним територіальним управлінням Держземгеокадастру в Херсонській області. Подана заява мотивована тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року №5 “Про утворення територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру” КМУ постановлено: - утворити як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком 1. - реорганізувати територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів шляхом їх приєднання до відповідних територіальних органів Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру за переліком згідно з додатком 2 та шляхом поділу у Київській області управління Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру у Вишгородському районі з утворенням управління Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру у Вишгородському районі та управління Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру у м. Вишгороді. - установити, що територіальні органи Державного агентства земельних ресурсів, які реорганізуються, продовжують виконувати свої повноваження до передачі таких повноважень територіальним органам Державної служби з питань геодезії, картографії та кадастру. Додаток № 1 вище зазначеної постанови Кабінету Міністрів України містить перелік територіальних органів Дерджгеокадастру, які утворюються. Перший пункт територіальних органів Держземгеокадастру України в Херсонській області є створення Головного територіального управління Держземгеокадастру в Херсонській області. Ухвалою Господарського суду міста Києва від 21.09.2017 задоволено заяву Товариства з обмеженою відповідальністю “Арабат-Азов” про заміну сторони (третьої особи) правонаступником, замінено у справі №910/11355/17 третю особу управління Держземагенства у Херсонській області на його правонаступника Головне територіальне управління Держземгеокадастру в Херсонській області. Третя особа через загальний відділ діловодства суду подала письмові пояснення та зазначила, що в результаті їх реорганізації третю особу замінено її правонаступником, а саме замінено на Головне управлінням Держгеокадастру у Херсонській області. Відповідно до ухвали суду від 31.10.2017 визначено, що належною назвою третьої особи без самостійних вимог по справі №910/11355/17 є Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області. Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з'ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення проти нього, об'єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд ВСТАНОВИВ: 18.07.2007 року Товариство з обмеженою відповідальністю «Арабат-Азов» звернулося до Генічеської районної державної адміністрації з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. 03.08.2007 року Генічеською районною державною адміністрацією винесено розпорядження №809 про надання дозволу ТОВ «Арабат-Азов» на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду. На підставі пункту 2 даного розпорядження позивач звернувся до Херсонської обласної державної адміністрації з клопотанням про надання дозволу на розробку вищезазначеного проекту. Як встановлено судом 08.10.2007 Херсонською обласною державною адміністрацією винесено розпорядження №1168 в якому надано дозвіл ТОВ «Арабат-Азов» на розробку проекту землеустрою щодо відведення строком на 49 років земельної ділянки орієнтованою площею 3,25 га зі складу земель запасу рекреаційного призначення, що розташовані на території Стрільківської сільської ради Генічеського району для розміщення бази відпочинку. На підставі даного розпорядження позивач замовив в організації, яка має дозвіл на проведення землевпорядних робіт, проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки. Так, проект землеустрою виконаний згідно Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок, затвердженого Постановою КМУ №677 26.05.2015 (на момент її дії) та статті 123 Земельного кодексу України, а саме погоджений всіма службами та отримав позитивний висновок державної землевпорядної експертизи від 05 червня 2008 року №457-08. Також на виконання пункту 2 зазначеного розпорядження позивачем замовлено в організації, яка має ліцензію на проведення землеоціночних робіт нормативну грошову оцінку земельної ділянки для встановлення розміру орендної плати за користування земельною ділянкою. Нормативна грошова оцінка виконана відповідно до вимог статей 13, 18, 22 Закону України «Про оцінку земель». Крім того затверджена рішенням Генічеської районної ради від 09 липня 2010 року. 25.10.2010 року ТОВ «Арабат-Азов» звернулося до Херсонської обласної державної адміністрації з листом №8 стосовно затвердження проекту землеустрою щодо відведення в оренду строком на 49 років земельної ділянки площею 3,25 га, та укладення договору оренди і встановлення розміру орендної плати за користування нею, як до розпорядника землі визначених статтею 122 Земельного кодексу України. Відповідачем було розглянуто проектну документацію із землеустрою щодо передачі земельної ділянки в оренду та розпорядженням голови Херсонської обласної державної адміністрації від 18.04.2016 року за №280 відмовлено Товариству у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,25 га для розміщення бази відпочинку на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області в оренду строком на 49 років, у зв'язку із відсутністю розробленого, та затвердженого детального плану території земельної ділянки. З вказаним розпорядженням відповідача позивач не згоден та вважає його таким, що порушує права позивача, що і стало підставою для звернення з указаним позовом до суду. Суд вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають частковому задоволенню, виходячи з наступних підстав. Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України (надалі – ЗК України) земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб'єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об'єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї). Статтею 5 ЗК України передбачено, що земельне законодавство базується, в тому числі, на принципі забезпечення рівності права власності на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави. Статтею 80 ЗК України установлено, що суб'єктами права власності на землю є: громадяни та юридичні особи - на землі приватної власності, територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності та держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності. Виходячи з положень ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст.ст. 177, 181, 324, глави 30 Цивільного кодексу України, ст. 148 Господарського кодексу України, земля та земельні ділянки є об'єктами цивільних прав, а держава та територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах з метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок. Згідно з ч. 2 ст. 13 Конституції України кожний громадянин має право користуватися природними об'єктами права власності народу відповідно до закону. Громадяни та юридичні особи у визначеному законом порядку набувають прав власності та користування земельними ділянками відповідно до їх цільового призначення для ведення господарської діяльності або задоволення особистих потреб. Відносини, пов'язані з набуттям та реалізацією громадянами, юридичними особами прав на земельні ділянки та з цивільним оборотом земельних ділянок ґрунтуються на засадах рівності сторін і є цивільно-правовими. Отже, за змістом ст.ст. 13, 14 Конституції України, ст. 11 ЦК України, ст.ст. 123, 124, 127, 128 ЗК України рішенням органу місцевого самоврядування або державної адміністрації про надання земельної ділянки господарюючому суб'єкту у власність або в користування здійснюється волевиявлення власника землі і реалізуються відповідні права у цивільних правовідносинах з урахуванням вимог ЗК України, спрямованих на раціональне використання землі як об'єкта нерухомості (власності). Індивідуальні акти органів держави або місцевого самоврядування, якими реалізовуються волевиявлення держави або територіальної громади як учасника цивільно-правових відносин і з яких виникають, змінюються, припиняються цивільні права і обов'язки, не належать до правових актів управління, а спори щодо їх оскарження мають приватноправовий характер. Крім того, відповідно до постанови пленуму Вищого господарського суду України від 17.05.2011 № 6 «Про деякі питання практики розгляду справ у спорах, що виникають із земельних відносин», п.1.2.2. прямо визначено , що відповідно до положень ст.ст. 13, 14, 140, 142, 143 Конституції України, статей 11, 16, 167, 169, 374 ЦК України, ст.ст. 80, 84, 123, 124, 127, 128 ЗК України випливає, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у правовідносинах щодо розпорядження земельними ділянками державної та комунальної власності (наданні земельних ділянок громадянам та юридичним особам у власність або в користування, відчуженні земельних ділянок державної або комунальної власності, укладенні, зміні, розірванні договорів купівлі-продажу, ренти, оренди земельної ділянки та інших договорів щодо земельних ділянок, встановленні сервітуту, суперфіцію, емфітевзису, в тому числі прийнятті державними органами та органами місцевого самоврядування відповідних рішень) діють як органи, через які держава або територіальна громада реалізують повноваження власника земельних ділянок. Як вбачається з позову, ТОВ «Арабат-Азов» просить визнати протиправним і скасувати розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації «Про відмову ТОВ «Арабат-Азов» у затвердженні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки» №280 від 18.04.2016 року та зобов'язати Херсонську обласну державну адміністрацію винести розпорядження про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки строком на 49 років. Організація, повноваження та порядок діяльності місцевих державних адміністрацій врегульовані Законом України "Про місцеві державні адміністрації". Згідно з п. 2 ч.1 ст. 21 вказаного Закону до повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля відносяться, зокрема, розпорядження землями державної власності відповідно до закону. Відповідно до ст. 6 цього Закону на виконання Конституції України, законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, власних і делегованих повноважень голова місцевої державної адміністрації в межах своїх повноважень видає розпорядження. Розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов'язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами. Відповідно до статті 39 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» регламентовано, що голови місцевих державних адміністрацій очолюють відповідні місцеві державні адміністрації, здійснюють керівництво їх діяльністю, несуть відповідальність за виконання покладених на місцеві державні адміністрації завдань і за здійснення ними своїх повноважень. Згідно зі ст. 50 Закону України розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону. Відповідно до частини 4 статті 123 Земельного кодексу України (у відповідній редакції) розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки подається Комісії з розгляду питань, пов'язаних, з погодженням документації Із землеустрою. Комісія протягом трьох тижнів з дня одержання проекту надає відповідному органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування свій висновок щодо погодження проекту або відмови у його погодженні. У разі відмови у погодженні проекту він повертається заявнику у зазначений у цій частині строк. Підставою відмови у погодженні проекту може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів (ч.6 ст.186-1 ЗК України). У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов'язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається Комісією до відповідного органу земельних ресурсів для здійснення такої експертизи відповідно до закону. Окрім того, відповідно до Типового положення про комісію з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 23.12.2009 N1420, комісія з розгляду питань, пов'язаних з погодженням документації із землеустрою є постійно діючим органом, утвореним районною та міською держадміністрацією - у районах і м. Києві та Севастополі, міською радою - у містах обласного значення, яка у своїй діяльності керується Конституцією і законами України, а також указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції і законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими нормативно-правовими актами та нормативними документами, прийнятими відповідно до законів України, та цим Положенням. Згідно з п.п. 3,5 Типового положення, до повноважень комісії належить надання висновків про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або місця розташування об'єкта. Комісія розглядає документацію із землеустрою протягом трьох тижнів з дня надходження та надає висновки про її погодження або відмову у погодженні. Відповідно до п.4. Типового положення, для отримання висновку про погодження проекту щодо відведення земельної ділянки або місця розташування об'єкта орган, уповноважений приймати рішення про передачу у власність чи надання у користування земельної ділянки, подає комісії для розгляду проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки або клопотання про погодження місця розташування об'єкта разом з додатками. Результати роботи комісії оформлюються, у разі наявності зауважень членів комісії, висновком про відмову у погодженні документації із землеустрою з обов'язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти і нормативні документи. При розгляді справи про суті, судом встановлено, що спірне в даній справі розпорядження голови обласної державної адміністрації від 18.04.2016 №280 було прийнято на виконання постанови Херсонського окружного адміністративного суду від 02 червня 2015 року, яка залишена без змін ухвалою Одеського апеляційного адміністративного суду від 16.09.2015 у справі 821/1392/15-а за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Арабат-Азов" до Херсонської обласної державної адміністрації про визнання протиправним розпорядження. Так, постановою Херсонського окружного адміністративного суду від 02 червня 2015 року по справі 821/1392/15-а, визнано протиправним та скасовано розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації №69 від 10.02.2015 року "Про відмову ТОВ "Арабат-Азов" в затвердженні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки". Зобов'язано Херсонську обласну державну адміністрацію повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,25 га для розміщення бази відпочинку на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області в оренду строком на 49 років. Відтак, за встановлених обставин справи, в даному випадку слід застосовувати норми чинного законодавства в редакції станом на момент розробки проекту землеустрою, подачі та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Арабат-Азов», тобто станом на 2010 рік. Як встановлено судом, згідно висновку Головного управління Держкомзему у Херсонській області від 10.12.2008 року №2814 зауважень стосовно затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки та встановлення розміру орендної плати за користування нею немає. Визначено, що проект землеустрою відповідає вимогам чинного законодавства України. Відповідно до статті 186-1 Земельного кодексу України (в редакції 2010 року) документація із землеустрою, погоджена Комісією, вважається такою, що погоджена органами, представники яких входять до її складу. Комісія здійснює свою діяльність у формі засідань, що проводяться не рідше одного разу на тиждень. Результати роботи Комісії оформлюються висновком, який підписується всіма її членами та скріплюється печатками органів, представники яких входять до її складу. У разі незгоди члена Комісії з погодженням документації із землеустрою він підписує висновок з поміткою "із зауваженнями" та додає до висновку Комісії свій висновок із викладом цих зауважень. Підставою відмови у погодженні документації із землеустрою може бути невідповідність її положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів; Погодження документації із землеустрою та підготовка висновків із викладом зауважень до неї здійснюються безоплатно. Положення про Комісію та порядок її роботи затверджуються Кабінетом Міністрів України. Порядок передачі в оренду земельних ділянок визначено ст. 124 ЗК України, зокрема, - - передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки ( ч. 1 ст. 124 ЗК України); - передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу (ч. 2 ст. 124 ЗК України); - передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов'язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування (ч. 6 ст. 123 ЗК України); Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються, зокрема, шляхом затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва ( ч. 10 ст. 123 ЗК України); Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів ( ч. 13 ст. 123 ЗК України). З огляду на вищевказані приписи ЗК України, діючого на момент виникнення спірних відносин, підставами для відмови у затвердженні проекту землеустрою є невідповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. У своєму розпорядженні від 18.04.2016 року за №280 відповідач посилається на відсутність розробленого та затвердженого детального плану території земельної ділянки. Суд вважає вказану відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки з викладених в розпорядженні підстав неправомірною, виходячи з наступного. Статтею 1 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» визначено, що детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території. На підставі містобудівної документації розробляється проект відведення, а не після його розроблення та отримання позитивного висновку землевпорядної експертизи. Нормами статті 123 Земельного кодексу України (на момент розробки проекту землеустрою) визначено, що проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки, розробляється відповідно до містобудівної документації. На момент розробки проекту землеустрою щодо відведення, містобудівна документація «детальний план території» не передбачався. Як встановлено судом, проект відведення, земельної ділянки, розроблено відповідно до вимог постанови Кабінету міністрів України №677 від 26.04.2004 року «Про затвердження Порядку розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок». Проект землеустрою погоджений із землевласником або землекористувачем, органом земельних ресурсів, природоохоронним органом, санітарно-епідеміологічною службою, органом  містобудування і архітектури та охорони культурної спадщини. При цьому також детального плану території не вимагалося. Крім того, без наявності містобудівного обґрунтування, дана проектна документація із землеустрою не могла пройти державну землевпорядну експертизу. Управлінням державної експертизи землевпорядної документації та ліцензування Держкомзему України 05.06.2008 року складено висновок Державної експертизи землевпорядної документації № 457-08 про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду строком на 49 років площею 3,25 га ТОВ "Арабат-Азов", зі змісту якого слідує, що вказана документація після доопрацювання, погоджена та оцінена позитивно. Отже, висновком державної землевпорядної експертизи від 05.06.2008 № 457-08 оцінено позитивно та погоджено вказану землевпорядну документацію. Так, відповідно до вимог ст.1 закону України «Про державну експертизу землевпорядної документації» Державна експертиза землевпорядної документації (дані державна експертиза) - це діяльність, метою якої є дослідження, перевірка, аналіз та оцінка об'єктів експертизи на предмет їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, а також підготовка обґрунтованих висновків для прийняття рішень щодо об'єктів експертизи. На вказану земельну ділянку згідно вимог закону України «Про оцінку земель» замовлена, розроблена та рішення сесії Генічеської міської ради від 09.07.2010 № 578 затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки землі. При цьому, пунктом 9 статті 123 Земельного кодексу України (на момент проходження державної землевпорядної експертизи) встановлено, що однією із підстав відмови є невідповідність містобудівної документації.           Земельна ділянка належить до земель рекреаційного призначення та надана для розміщення бази відпочинку. Дане планування та розвиток території визначено до проведення конкурсу з набуття права довгострокової оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення (аукціоні). За результатами якого ТОВ «Арабат-Азов» придбав на конкурентних засадах (аукціоні) земельну ділянку площею 3,25 га із конкретним цільовим використанням. У проекті землеустрою є в наявності генеральний план забудови, що є також: містобудівним документом у відповідності до вимог Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності». Враховуючи вищевикладене, на момент подачі на затвердження проект землеустрою щодо відведення в оренду земельної ділянки ТОВ «Арабат Азов» відповідав вимогам діючого земельного законодавства та не потребував розробки детального плану території. Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності» набрав чинності лише в березні 2011 року, а клопотання про затвердження проекту датовано від 25.10.2010 №8, та отримано відповідачем згідно вхідного штемпеля 29.10.2010. У зв'язку з чим суд визнає доводи відповідача викладені у відзиві на позовну заяву в цій частині необґрунтованими.   Статтею 16 ЦК України визначено засади захисту цивільних прав та інтересів судом. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу. Відповідно до вимог ст.21 ЦК України, яка регламентує порядок визнання незаконним правового акта органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії, виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси. З огляду на викладене та враховуючи, що при реалізації відповідачем передбаченого законом права щодо відмови у затвердженні проекту землеустрою не було дотримано вимоги діючого законодавства, а саме, невмотивовано спірну відмову підставами, які визначені законом, суд дійшов до висновку, що розпорядження голови Херсонської обласної державної адміністрації №280 від 18.04.2016 року "Про відмову ТОВ "Арабат-Азов" в затвердженні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки", є незаконним, у зв'язку з чим підлягає скасуванню, а вказана вимога підлягає задоволенню судом.   Щодо вимоги про зобов'язання Херсонську обласну державну адміністрацію винести розпорядження  про затвердження проекту землеустрою щодо відведення, надання в оренду земельної ділянки площею 3,25 га на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області строком на 49 років, суд відмовляє з наступних підстав. Згідно зі статтею 6 Конституції України державна влада в Україні здійснюється на засадах її поділу на законодавчу, виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої та судової влади здійснюють свої повноваження у встановлених цією Конституцією межах і відповідно до законів України. Відповідно до ч. 2 ст. 1 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади. Згідно вимог чинного законодавства суд не наділений повноваженнями щодо зобов'язання відповідача прийняти будь-яке рішення, оскільки суд не може підмінити інший орган державної влади і перебирати на себе повноваження з вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу державної влади, тим самим, суд не може втручатись в дискреції (вільний розсуд) суб'єкта владних повноважень.      Проте, суд вважає, що для ефективного захисту прав, свобод та інтересів позивача, керуючись п. 2 ст. 83 ГПК України слід вийти за межі позовних вимог і прийняти рішення, яким зобов'язати відповідача вирішити питання щодо розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,25 га. для розміщення бази відпочинку на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області в оренду строком на 49 років. При цьому, звертає увагу відповідача на те, що повторна відмова при розгляді питань, пов'язаних з затвердженням проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ТОВ "Арабат-Азов" строком на 49 років для розміщення бази відпочинку площею 3,25 га. із земель запасу (рекреаційного призначення), за межами населеного пункту села Стрілкове на території Стрілківської сільської ради, з тих самих підстав є доказом невиконання рішення суду. З огляду на вищевикладене та оцінюючи наявні у матеріалах справи докази в сукупності, суд дійшов до висновку про задоволення позовних вимог частково. Судові витрати, відповідно до ст. 49 ГПК України, покладаються на відповідача у зв'язку з тим, що спір виник саме з вини відповідача. Керуючись ст.ст. 49, 82-85 Господарського процесуального кодексу України, суд В И Р І Ш И В: Позов задовольнити частково. Скасувати розпорядження Херсонської обласної державної адміністрації №280 від 18.04.2016 року "Про відмову ТОВ "Арабат-Азов" у затвердженні проекту землеустрою щодо передачі в оренду земельної ділянки". Зобов'язати Херсонську обласну державну адміністрацію повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 3,25 га для розміщення бази відпочинку на території Стрілківської сільської ради Генічеського району Херсонської області в оренду строком на 49 років. В решті в позові відмовити. Стягнути з Херсонської обласної державної адміністрації  (73003, м. Херсон, пл. Свободи, 1, ідентифікаційний код 00022645) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Арабат-Азов" (73020, м. Херсон, вул. Вазова, буд. 8, ідентифікаційний код 34895613) судові витрати зі сплати судового збору у сумі 3 200 (три тисячі двісті) грн. Накази видати відповідно до ст. 116 ГПК України. Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 85 Господарського процесуального кодексу України. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку та в строки, встановлені ст. 93 Господарського процесуального кодексу України. Повне рішення складено 17.11.2017 Суддя                                                                                                          І.І. Борисенко

СудГосподарський суд міста Києва
Дата ухвалення рішення16.11.2017
Оприлюднено28.11.2017
Номер документу70448383
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —910/11355/17

Ухвала від 20.03.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Ухвала від 19.02.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Корсакова Г.В.

Рішення від 16.11.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 31.10.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 12.10.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 10.10.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 20.09.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 21.09.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 05.09.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

Ухвала від 14.07.2017

Господарське

Господарський суд міста Києва

Борисенко І.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні