Постанова
від 08.11.2017 по справі 817/1331/17
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

08 листопада 2017 р.Р і в н е 817/1331/17 Рівненський окружний адміністративний суд у складі колегії суддів - Друзенко Н.В. (головуючий), суддів Зозулі Д.П. Жуковської Л.А. , за участю секретаря судового засідання Романчук В.В. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі:

позивача: представник ОСОБА_1

відповідача: представники ОСОБА_2, ОСОБА_3,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_4 акціонерного товариства "Дікергофф Цемент Україна" доГоловного управління Держгеокадастру в Рівненській області, Державної служби України з питань геодезії, картогрфії та кадастру про визнання незаконними та скасування висновків, зобов'язання вчинення певних дій, В С Т А Н О В И В:

07.09.2017 Публічне акціонерне товариство "Дікергофф Цемент Україна" звернулось в суд з позовом, в якому просило визнати незаконними та скасувати висновки державної землевпорядної експертизи за №130 від 19 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5624685900:05:034:0035, №131 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0302, №132 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:005:0235, №133 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0301, №134 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0298, №135 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0297, №136 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0300, №137 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0299, №138 від 19 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5624685900:05:034:0034, зобов'язати Державну службу України з питань геодезії картографії та кадастру призначити повторну державну експертизу землевпорядної документації, а Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області при проведенні повторної державної експертизи врахувати висновки суду при розгляді даного адміністративного позову.

Позовні вимоги в повному обсязі підтримані представником позивача в судовому засіданні та обґрунтовані такими обставинами. 26.04.2017 між позивачем та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" було укладеного договори про надання послуг з розроблення технічної документації, на виконання яких землевпорядна компанія виготовила і подала землевпорядну документацію на отримання висновків державної експертизи. За висновками державної експертизи землевпорядної документації щодо технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна", така технічна документація, в цілому, відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується. Вважаючи такі висновки безпідставними, позивач подав до Держгеокадастру України обґрунтовані заяви про спростування висновків державної експертизи землевпорядної документації, у відповідь отримав відмову. Позивач вважає, що Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області при наданні висновків державної експертизи землевпорядної документації за №130 та №138 від 19.05.2017, а також за №№131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 від 16.05.2017 порушило вимоги пункту 289.3 ст.289 Податкового кодексу України, вимоги ст. ст. 4, 5, 25 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації", а дії Держгеокадастру України щодо відмови спростувати висновки державної землевпорядної експертизи є протиправним і необґрунтованими в силу вимог абзацу 3 ст.37 Закону "Про державну експертизу землевпорядної документації". Представником позивача зауважено, що пунктом 2.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за №1573/24105 визначено, що нормативна грошова оцінка земельної ділянки розраховується за формулою: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі, де Кі - це коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із ст.289 Податкового кодексу України, а тому повинен розраховуватись починаючи із дати оцінки земель, тобто у випадку з ПАТ "Дікергофф Цемент Україна", з 26 квітня 2017 року. Натомість, у технічній документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна", у формулі розрахунку нормативної грошової оцінки землі кумулятивно застосовані коефіцієнти індексації за 2014, 2015 та 2016 роки, що прямо суперечить ст.289 Податкового кодексу України. На підставі наведеного, просив позов задовольнити повністю.

ОСОБА_2, який є представником обох відповідачів, у судовому засіданні позов не визнав, суду пояснив, що нормативна грошова оцінка земель несільськогосподарського призначення проводиться відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) затвердженої постановою Кабінету Міністрів України №1278 від 23.11.2011. Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства У країни №508 від 22.08.2013 затверджено Порядок нормативної грошової оцінки за несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів). Цей Порядок визначає процедуру проведення нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення і містить чіткий алгоритм розрахунку кожної складової формули: Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі, де Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м; Рд -рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку (гривень на рік); Ск - строк капіталізації, що визначається згідно з пунктом 2.2 цього розділу (років); Км -коефіцієнт, який враховує місце розташування земель, що визначається згідно з пунктом 2.3 цього розділу; Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки, що визначається згідно з пунктом 2.7 цього розділу; Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, що визначається згідно з пунктом 2.12 цього розділу; Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із статтею 289 Податкового кодексу України. Звернув увагу, що вказаними нормативно-правовими актами не передбачається можливість не застосовувати певні складові формули при визначенні нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а тому вони усі підлягають обов'язковому застосуванню. Наголосив, що коефіцієнт індексації (Кі) - це складова формули нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення, яка визначається згідно статті 289 Податкового кодексу України. Останньою ж передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогоспо-дарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кі = 1:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. При цьому, коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель. Оскільки, усі коефіцієнти та їх складові, за винятком коефіцієнту індексації, містяться в додатках до Порядку, який набрав чинності ще у 2013 році та є сталими величинами, тобто не змінювалися з 2013 року, а тому якщо коефіцієнт індексації (Кі) не враховувати, то при виготовленні технічної документації з нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка кожен рік буде однакова і формула взагалі не буде відображати інфляційні процеси. За наведеного, просив в позові відмовити повністю.

Представник Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області ОСОБА_3 додатково пояснила, що твердження позивача про те, що у даному спірному випадку коефіцієнт індексації необхідно застосовувати із значенням 1,0 є не вірним та прямо суперечить Порядку, який такої можливості не передбачає. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру в листі №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 повідомила: значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) становить: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600. Відповідно до таких показників, у технічній документації нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна", у формулі розрахунку нормативної грошової оцінки землі коефіцієнт індексації застосований кумулятивно, що в повній мірі відповідає вимогам ст.289 Податкового кодексу України. За наведеного, просила в позові відмовити повністю.

Дослідженням письмових доказів по справі судом встановлено наступне.

26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №84-417 про надання послуг (а.с.64-69 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 151,1866 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Копитківської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5622682800:00:007:0301 (а.с.201-249 том 1, а.с.1-9 том 2). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 400417196,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 5,7113 (а.с.207 том 1 на звороті). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №133 від 16.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 16.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 400417196,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується." (а.с.19-20 том 1, а.с.8-9 том 2).

Аналогічним чином, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №79-417 про надання послуг (а.с.34-39 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,1129 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Копитківської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5622682800:00:007:0302 (а.с.10-59 том 2). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 16189995,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 5,7113 (а.с.17 том 2 на звороті). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №131 від 16.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 16.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 16189995,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується" (а.с.15-16 том 1, а.с.58-59 том 2).

Аналогічним чином, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №80-417 про надання послуг (а.с.40-45 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 7,3159 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Копитківської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5622682800:00:007:0300 (а.с.60-102 том 2). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 19376136,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 5,7113 (а.с.66 том 2 на звороті). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №136 від 16.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 16.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 19376136,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується." (а.с.25-26 том 1).

Також, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №86-417 про надання послуг (а.с.76-81 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 6,4200 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Корнинської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5624685900:05:034:0034 (а.с.103-102 том 2). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 18921223,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 6,3555 (а.с.110 том 2 на звороті). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №138 від 19.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 19.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 18921223,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується"(а.с.29-30 том 1, а.с.159-160 том 2).

Також, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №85-417 про надання послуг (а.с.70-75 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 0,2000 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Корнинської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5624685900:05:034:0035 (а.с.161-227 том 2). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 589446,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 6,3555 (а.с.168 том 2). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №130 від 19.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 19.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 589446,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується." (а.с.13-14 том 1, а.с.226-227 том 2).

Аналогічним чином, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №81-417 про надання послуг (а.с.46-51 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 10,8582 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Копитківської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5622682800:00:007:0297 (а.с.228-250 том 2, а.с.1-54 том 3). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 28757906,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 5,7113 (а.с.235 том 2). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №135 від 16.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 16.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 28757906,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується." (а.с.23-24 том 1, а.с.53-54 том 3).

Аналогічним чином, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №78-417 про надання послуг (а.с.31-33 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 1,2977 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Копитківської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5622682800:00:005:0235 (а.с.55-228-250 том 2, а.с. 1-54 том 3). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 2966842,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 4,9301 (а.с.62 том 3). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №132 від 16.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 16.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 2966842,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується." (а.с.17-18 том 1, а.с.129-130 том 3).

Аналогічним чином, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №82-417 про надання послуг (а.с.52-578 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 25,7880 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Копитківської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5622682800:00:007:0299 (а.с.131-206 том 3). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 68299430,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 5,7113 (а.с.137 том 3 на звороті). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №137 від 16.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 16.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 68299430,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується." (а.с.27-28 том 1, а.с.205-206 том 3).

Аналогічним чином, 26.04.2017 між ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" укладено договір №83-417 про надання послуг (а.с.58-63 том 1), на виконання умов якого землевпорядною організацією розроблено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земельної ділянки площею 88,3054 га., що перебуває в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємствами, що пов'язані з користуванням надрами на території Копитківської сільської ради Здолбунівського району Рівненської області, кадастровий номер 5622682800:00:007:0298 (а.с.207-250 том 3, а.с.1-32 том 4). Нормативна грошова оцінка даної земельної ділянки визначена на рівні 233876551,00 грн. У Розрахунку нормативної грошової оцінки земельної ділянки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) визначено згідно листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017 наступним чином: за 2014 рік - 1,2490, за 2015 рік - 1,4330, за 2016 рік - 1,0600, а коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) 5,7113 (а.с.214 том 3). Технічна документація з нормативної грошової оцінки даної земельної ділянки 11.05.2017 подана розробником в Головне управління Держгеокадастру у Рівненській області, де начальником відділу ринку та оцінки земель та заступником начальника відділу ринку та оцінки земель Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області проведена державна експертиза, результати якої оформлені Висновком державної експертизи землевпорядної документації №134 від 16.05.2017. Висновок затверджений заступником начальника Головного управління Держгеокадастру у Рівненській області 16.05.2017. У Висновку зафіксовано, що технічна документація виготовлена з метою визначення розміру орендної плати, для розрахунку використано рентний дохід для відповідної категорії земель 0,6637 грн./кв.м на рік, а нормативна грошова оцінка становить 233876551,00 грн. Підсумкова оцінка результатів державної експертизи: "технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, в цілому відповідає вимогам чинного законодавства, встановленим нормам і правилам, оцінюється позитивно та погоджується." (а.с.21-22 том 1, а.с.31-32 том 4).

07.07.2017 ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" на підставі ст.37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" подав до Держгеокадастру України заяви про спростування висновків державної експертизи землевпорядної документації за №130 та №138 від 19.05.2017, а також за №№131, 132, 133, 134, 135, 136, 137 від 16.05.2017 (а.с.82-117 том 1). До заяв долучив копію науково-експертного висновку щодо здійснення нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення, складеного доктором економічних наук ОСОБА_5 та затвердженого президентом Асоціації "Земельна спілка України" 25.05.2017 (а.с.118-122 том 1).

Держгеокадастр України листом №28-28-0.23-12545/2-17 від 07.08.2017 вказав, що не вбачає підстав для спростування висновків державної експертизи землевпорядної документації (а.с.123 том 1).

Копію Науково-експертного висновку щодо здійснення нормативної грошової оцінки земельних ділянок несільськогосподарського призначення (за межами населених пунктів), складеного доктором економічних наук, доцентом ОСОБА_5, який виступав головним розробником, відповідно, постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів)" №1278 від 23.11.2011 та наказу Мінагрополітики України "Про затвердження Порядку нормативної грошової оцінки несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) №1573/24105 від 12.09.2013, позивачем долучено до справи (а.с.137-140 том 1). Згідно з таким Науково-експертним висновком, у разі складання технічної документації із нормативної грошової оцінки земельної ділянки несільськогосподарського призначення у 2017 році, у формулі, яка наведена у пункті 2.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі) слід приймати із значенням 1,0, оскільки коефіцієнти індексації за 2016 та попередні роки, згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України, зважаючи на дату оцінки, у такому випадку не можуть застосовуватися.

Також позивачем до матеріалів справи долучено копію Висновку №9022-9029 експертного оціночно-земельного дослідження за заявою (клопотанням) ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" №338 від 30.08.2017, складеного Волинським відділенням Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України 01.11.2017 (а.с.181-200 том 1). За таким Висновком, нормативна грошова оцінка земельних ділянок з кадастровими номерами 5624685900:05:034:0035, 5622682800:00:007:0302, 5622682800:00: 005:0235, 5622682800:00:007:0301, 5622682800:00:007:0298, 5622682800:00:007:0297, 5622682800:00:007:0300, 5622682800:00:007:0299, 5624685900:05:034:0034, не відповідає вимогам нормативно-правових актів з нормативної грошової оцінки земель, а саме в розрахунки не вірно включені коефіцієнти індексації за 2014 рік в розмірі 1,249, за 2015 рік в розмірі 1,433, за 2016 рік в розмірі 1,06. Крім того, що стосується нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 5622682800:00:007:0302, 5622682800:00:007:0301, 5622682800:00:007:0298, 5622682800:00:007:0297, НОМЕР_1: 00:007:0300, 5622682800:00:007:0299, то в розрахунки коефіцієнту, який враховує місце розташування земельної ділянки не вірно була включена геометрично найменша віддаль від кадастрового кварталу до межі населеного пункту Здолбунів (невірний розрахунок Км - коефіцієнту, який враховує місце розташування земель, через невірне визначення Кр1 - коефіцієнту, який враховує віддаленість кадастрового кварталу від населених пунктів).

Відповідачами до матеріалів справи долучено копію листа Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру №22-28-0.22-443/2-17 від 12.01.2017, в якому на виконання пункту 289.3 ст.289 Податкового кодексу України повідомлено, що за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2016 рік становив 112,4%, а коефіцієнти індексації нормативної грошової оцінки земель становлять: за 2014 рік - 1,2490 (для усіх), за 2015 рік - 1,4330 та за 2016 рік - 1,0600 (для земель несільськогосподарського призначення)(а.с.164 том 1).

Оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об'єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку, що позов підлягає до задоволення повністю.

При цьому суд виходив з такого.

За правилами частини першої статті 9 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" №1808-IV від 17.06.2004, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок підлягає обов'язковій державній експертизі.

В силу вимог статті 32 цього Закону, державна експертиза проводиться шляхом розгляду документації та матеріалів, а за необхідності - шляхом проведення обстежень у натурі (на місцевості). А за правилами статті 33 цього Закону, проведення державної експертизи передбачає експертне дослідження, перевірку, аналіз і оцінку об'єкта державної експертизи та підготовку обґрунтованого та об'єктивного експертного висновку. Для проведення державної експертизи замовником подаються оригінали відповідної документації та матеріалів. Процедура проведення державної експертизи включає:

- перевірку наявності та повноти необхідних документів і матеріалів щодо об'єктів державної експертизи та їх реєстрацію (підготовча стадія);

- аналітичне опрацювання документів чи матеріалів щодо об'єктів державної експертизи, а в разі необхідності - проведення обстежень у натурі (на місцевості) та проведення на їх основі аналізу їх відповідності вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам (основна стадія);

- узагальнення окремих експертних досліджень, одержаної інформації, підготовку висновку державної експертизи та видачу його замовникам об'єктів державної експертизи (заключна стадія).

Результатом проведення державної експертизи є висновки державної експертизи, які в силу вимог статті 35 цього Закону, повинні містити оцінку допустимості та можливості прийняття рішення щодо об'єкта державної експертизи і враховувати соціально-економічні наслідки. Якщо об'єкт державної експертизи підготовлений згідно з вимогами законодавства, встановленими стандартами, нормами і правилами, то він позитивно оцінюється та погоджується. У разі необхідності погодження може обумовлюватися певними умовами щодо додаткового опрацювання окремих питань та внесення коректив, виконання яких не потребує суттєвих доробок. У разі якщо об'єкт державної експертизи не повною мірою відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, він повертається на доопрацювання. При цьому вказуються конкретні вимоги, відповідно до яких необхідно внести зміни і доповнення до об'єкта державної експертизи. Об'єкт державної експертизи, який не відповідає вимогам законодавства, встановленим стандартам, нормам і правилам, оцінюється негативно і не погоджується. Негативна оцінка об'єкта державної експертизи повинна бути всебічно обґрунтована відповідно до вимог законодавства, встановлених стандартів, норм і правил. Висновки державної експертизи після їх затвердження спеціально уповноваженим органом виконавчої влади у сфері державної експертизи є обов'язковими для прийняття до розгляду замовником і врахування при прийнятті відповідного рішення щодо об'єктів державної експертизи.

За правилами статті 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" №1808-IV від 17.06.2004, замовники або розробники об'єктів державної експертизи, заінтересовані у спростуванні висновків державної експертизи або їх окремих положень, подають обґрунтоване клопотання (заяву) про це до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, у місячний термін з дня отримання клопотання (заяви) розглядає його і за наявності підстав призначає проведення повторної державної експертизи. У разі спростування висновків державної експертизи, яку проводив центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, до проведення повторної державної експертизи залучаються незалежні експерти. У разі відмови в розгляді заяви про спростування висновків державної експертизи або незгоди з висновками повторної державної експертизи замовники або розробники об'єктів державної експертизи мають право звернутися до суду. Висновки державної експертизи можуть бути скасовані органом, який їх видав, у разі виявлення обставин, що могли вплинути на об'єктивність оцінки висновку. Позитивні висновки повторної державної експертизи є підставою для прийняття відповідним органом рішення або реалізації заходів, передбачених об'єктами державної експертизи, крім випадків оскарження їх у судовому порядку.

В свою чергу, Методика нормативної грошової оцінки земель несільсько-господарського призначення (крім земель населених пунктів) затверджена постановою Кабінет Міністрів України №1278 від 23.11.2011. Даним нормативно-правовим актом закріплено, що нормативна грошова оцінка земель проводиться, зокрема, з метою визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою Цн = Пд х Рд х Ск х Км х Кв х Кмц х Кі, де Пд - площа земельної ділянки; Рд - рентний дохід для відповідної категорії земель (у гривнях на рік); Ск - строк капіталізації (у роках); Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель; Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки і встановлюється залежно від складу угідь земельної ділянки відповідно до даних Державного земельного кадастру; Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення; Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель. За правилами пункту 7 Методики, коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км), визначається для кадастрового кварталу, межі якого відображаються на індексних кадастрових картах (планах) згідно з Порядком складання та затвердження індексних кадастрових карт (планів) і кадастрових планів земельних ділянок, вимогам їх оформлення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України №1117 від 08.12.2010 за формулою Км = Кр х Кл, де Кр - коефіцієнт, який враховує регіональні фактори місця розташування кадастрового кварталу (віддаленість від адміністративного центру району та найближчого населеного пункту, що має магістральні шляхи сполучення, входження до приміської зони великих міст тощо); Кл - коефіцієнт, який враховує локальні фактори місця розташування кадастрового кварталу за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними та іншими умовами.

Процедура ж проведення нормативної грошової оцінки визначена у Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), що затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за № 1573/24105.

За вимогами п.2.1. вказаного Порядку, нормативна грошова оцінка земельної ділянки (Цн) визначається за формулою Цн = Пд x Рд x Ск x Км x Кв x Кмц x Кі,де Пд - площа земельної ділянки, що приймається за даними Державного земельного кадастру або документації із землеустрою, кв. м; Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку, гривень на рік; Ск - строк капіталізації, що визначається згідно з пунктом 2.2 цього розділу, років; Км - коефіцієнт, який враховує місце розташування земель, що визначається згідно з пунктом 2.3 цього розділу; Кв - коефіцієнт, який враховує вид використання земельної ділянки, що визначається згідно з пунктом 2.7 цього розділу; Кмц - коефіцієнт, який враховує належність земельної ділянки до земель природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного призначення, що визначається згідно з пунктом 2.12 цього розділу; Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, що визначається згідно із статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

Зміст вказаного підзаконного нормативно-правового акта свідчить на користь того, що на відміну від усіх інших показників, які або прямо визначені у додатках до цього Порядку, або порядок їх розрахунку чітко визначений у відповідних пунктах відповідного розділу цього Порядку, при визначенні показника "коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель" Порядок відсилає до статті 289 розділу XIII Податкового кодексу України.

В свою чергу, статтею 289 розділу XIII Податкового кодексу України, яка має назву "Індексація нормативної грошової оцінки земель" (у редакції, що діяла на час виникнення спірних правовідносин) визначено наступне.

За правилами пункту 289.1 цієї статті, - для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.

В силу вимог пункту 289.2 цієї статті, - Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, на який індексується нормативна грошова оцінка сільськогосподарських угідь, земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення за станом на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік. У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115. Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з пунктом 289.3 - Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, ОСОБА_1 міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.

Жодного іншого порядку дана правова норма не передбачає.

Текстуальне тлумачення даної податкової норми свідчить про те, що означений у ній коефіцієнт передбачений саме як показник на який індексується нормативна грошова оцінка земель, і покликаний він для того, щоб проведену в попередньому році нормативну грошову оцінку землі привести у відповідність до реалій поточного року з урахуванням інфляційних процесів, які за цей час відбулися. При цьому, кумулятивний коефіцієнт - це добуток індексів споживчих цін за весь період, що минув від дати проведення нормативної грошової оцінки земель до дати на яку проводиться така індексація.

З урахуванням того, що Порядок нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013, з приводу значення "Кі - коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель" містить лише відсилочну до статті 289 розділу XIII Податкового кодексу України норму, яка, в свою чергу, величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель визначає лише одним способом, а саме: як частку, отриману в результаті ділення Індексу споживчих цін за попередній рік на сто (а якщо від дати проведення нормативної грошової оцінки земель минув строк більше року, то як частку отриману в результаті ділення добутку індексів споживчих цін за всі роки на сто), то правових підстав для застосування при проведенні нормативної грошової оцінки землі будь-якої іншої формули немає.

Разом з тим, за визначенням, яке міститься в статті 1 Закону України "Про оцінку земель" №1378-IV від 11.12.2003, дата оцінки земельної ділянки - це дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість, а для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.

В технічній документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" з кадастровими номерами 5624685900:05:034:0035, 5622682800:00:007:0302, 5622682800:00:005:0235, 5622682800:00: 007:0301, 5622682800:00:007:0298, 5622682800:00:007:0297, 5622682800:00:007:0300, 5622682800:00:007:0299, 5624685900:05:034:0034, виготовленій ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" на замовлення позивача дата оцінки визначена як: "25.04.2017".

Оскільки кільки коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель, в силу прямої норми, що закріплена у ст.289 розділу XIII Податкового кодексу України, застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, а датою проведення нормативної грошової оцінки земельної ділянки є дата, що вказана у технічній документації, то у випадку складання технічної документації із нормативної грошової оцінки земельної і несільськогосподарського призначення у 2017 році, коефіцієнти індексації за попередні роки не можуть застосовуватись, так як дата оцінки буде пізнішою за 1 січня 2017 (поточного) року, а отже значення коефіцієнту індексації дорівнюватиме одиниці. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки, що визначена на підставі технічної документації із нормативної грошової оцінки, розробленої у 2017 році, буде визначатися із урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2017 рік та наступні роки, починаючи із 2018 року.

Разом з тим, судом встановлено, що в розрахунки нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що перебувають в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" та що проведені на підставі технічної документації, розробленої 25.04.2017, кумулятивно включені коефіцієнти індексації за 2014-2016 роки, а саме: 1,249х1,433х1,06.

Таким чином, нормативна грошова оцінка відповідних земельних ділянок є такою, що прямо суперечить вимогам Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), що затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за № 1573/24105.

При цьому, суд відхиляє доводи сторони відповідачів про те, що оскільки усі коефіцієнти та їх складові, за винятком коефіцієнту індексації, з 2013 року є незмінними, а тому якщо коефіцієнт індексації (Кі) не враховувати, то при виготовленні технічної документації з нормативної грошової оцінки, нормативна грошова оцінка кожен рік буде однакова і формула взагалі не буде відображати інфляційні процеси, з огляду на те, що в силу вимог частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а жодним чинним нормативно-правовим актом відповідачам не надано право на власний розсуд тлумачити, або ж видозмінювати формулу визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки землі.

Більше того, слід зауважити, що за правилами п.2.3 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), що затверджений наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013, який зареєстрований в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за № 1573/24105, коефіцієнт, який враховує місце розташування земель (Км) (крім земель лісогосподарського призначення та земель водного фонду), визначається для кадастрового кварталу, межі якого відображаються на індексних кадастрових картах (планах), за формулою Км = Кр x Кл, де Кр - коефіцієнт, який враховує регіональні фактори місця розташування кадастрового кварталу, що визначається згідно з пунктом 2.4 цього розділу; Кл - коефіцієнт, який враховує локальні фактори місця розташування кадастрового кварталу за територіально-планувальними, інженерно-геологічними, історико-культурними, природно-ландшафтними, санітарно-гігієнічними та іншими умовами, що визначається згідно з пунктом 2.6 цього розділу. В свою чергу, коефіцієнт, який враховує регіональні фактори місця розташування кадастрового кварталу (Кр), визначається за формулою Кр = Кр1 x Кр2 x Кр3, де Кр1 - коефіцієнт, який враховує віддаленість кадастрового кварталу від населених пунктів, що визначається згідно з пунктом 2.5 цього розділу, за правилами якого, коефіцієнт, який враховує віддаленість кадастрового кварталу від населених пунктів (Кр1), нормативна грошова оцінка земель яких визначена, якщо найменша відстань від межі кадастрового кварталу до межі населеного пункту не перевищує зони впливу населеного пункту (Д), для відповідної категорії земель визначається за формулою:

Цнм х Кпт

( --------------------- - 1 ) х ( Д - Л )

Ск х Рд х Кр2 х Кр3

Кр1 = -------------------------------------------- + 1,

Д

де Цнм - середня вартість одного квадратного метра земель населеного пункту залежно від регіональних факторів місця розташування, що визначена відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення та населених пунктів, затвердженого наказом Державного комітету України по земельних ресурсах, Міністерства аграрної політики України, Міністерства будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства України, Української академії аграрних наук № 18/15/21/11 від 27.01.2006, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.04.2006 за №388/12262, з урахуванням коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, гривень; Кпт - коефіцієнт, який враховує ступінь містобудівної цінності територій у зоні впливу населених пунктів та визначається згідно з додатком 4 до цього Порядку; Ск - строк капіталізації (33 роки); Рд - рентний дохід на один кв. м площі для відповідної категорії земель, що визначається за нормативами рентного доходу для відповідної категорії земель згідно з додатком 1 до цього Порядку, гривень на рік; Кр2 - коефіцієнт, який враховує віддаленість кадастрового кварталу від автомобільних доріг державного значення та визначається згідно з додатком 2 до цього Порядку; Кр3 - коефіцієнт, який враховує розташування кадастрового кварталу у зонах радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи та визначається згідно з додатком 3 до цього Порядку; Д - ширина зони впливу населеного пункту, що визначається згідно з додатком 5 до цього Порядку, км; Л - геометрично найменша відстань від межі кадастрового кварталу до межі населеного пункт відповідно до даних індексних кадастрових карт (планів), км. Якщо населені пункти, нормативна грошова оцінка земель яких визначена, відсутні на відстані від межі кадастрового кварталу меншій, ніж ширина зони впливу населених пунктів (Д), коефіцієнт Кр1 приймається рівним одиниці.

Таким чином показник Kpl через показник Цнм враховує інфляційні процеси, позаяк передбачає кумулятивний коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель населеного пункту.

Крім цього, відповідачем жодним чином не спростовано доводи позивача, підкріплені Висновком Волинського відділенням Львівського науково-дослідного інституту судових експертиз Міністерства юстиції України 01.11.2017, щодо того, що в розрахунки коефіцієнту, який враховує місце розташування земельної ділянки, що стосуються нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 5622682800:00:007:0302, 5622682800:00:007:0301, 5622682800:00:007:0298, 5622682800:00:007:0297, НОМЕР_1: 00:007:0300, 5622682800:00:007:0299, не вірно була включена геометрично найменша віддаль від кадастрового кварталу до межі населеного пункту Здолбунів (невірний розрахунок Км - коефіцієнту, який враховує місце розташування земель, через невірне визначення Кр1 - коефіцієнту, який враховує віддаленість кадастрового кварталу від населених пунктів).

За наведеного, суд констатує, що технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок що перебувають в оренді ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" з кадастровими номерами 5624685900:05:034:0035, 5622682800:00:007:0302, 5622682800:00: 005:0235, 5622682800:00:007:0301, 5622682800:00:007:0298, 5622682800:00:007:0297, 5622682800:00:007:0300, 5622682800:00:007:0299, 5624685900:05:034:0034, виготовлена ТОВ "Землевпорядна компанія "ЮРЗЕМГЕОПРОЕКТ" на замовлення позивача та подана Головному управлінню Держгеокадастру в Рівненській області на отримання висновків державної експертизи, в частині розрахунків нормативної грошової оцінки даних земельних ділянок не узгоджувалася з вимогами законодавства, встановленими нормами і правилами, а саме, з вимогами пункту 2.1 Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України №508 від 22.08.2013 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.09.2013 за №1573/24105.

Відповідно до цього, Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області не мало правових підстав для того, щоб позитивно оцінити та погодити відповідну технічну документацію.

Відтак, надані вказаним суб'єктом владних повноважень позитивні висновки державної землевпорядної експертизи за №130 від 19 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5624685900:05:034:0035, №131 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0302, №132 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:005:0235, №133 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0301, №134 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0298, №135 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0297, №136 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0300, №137 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0299, №138 від 19 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5624685900:05:034:0034, є такими, що суперечать правилам, закріпленим у статті 35 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" №1808-IV від 17.06.2004.

Оскільки ж вказаними висновками державної землевпорядної експертизи погоджено такі розрахунки нормативної грошової оцінки земельних ділянок, за якими нормативна грошова оцінка земельних ділянок є більшою за рахунок кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації за 2014-2016 роки (в розмірі 1,249х1,433х1,06 = 1,89720602), які до застосування не підлягали, позаяк коефіцієнт індексації фактично дорівнює одиниці, то такими висновками порушуються права та охоронювані законом інтереси позивача, як орендаря відповідних земельних ділянок, на сплату орендної плати у законодавчо визначеному розмірі.

Відповідно до частини третьої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб'єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За наведених вище підстав, висновки державної землевпорядної експертизи за №130 та №138 від 19.05.2017 та за №№131-137 від 16.05.2017 не відповідають критеріям правомірності, обґрунтованості, добросовісності та розсудливості, а відтак підлягають скасуванню судом, а відповідні позовні вимоги ПАТ "Дікергофф Цемент Україна" - до задоволення, наряду з вимогами про зобов'язання Державної служби України з питань геодезії картографії та кадастру призначити повторну державну експертизу землевпорядної документації, які узгоджуються з вимогами статті 37 Закону України "Про державну експертизу землевпорядної документації" №1808-IV від 17.06.2004. Для належного захисту прав позивача на Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області належить покласти також і обов'язок врахувати висновки суду при розгляді даного адміністративного позову при проведенні повторної державної експертизи.

За таких обставин, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення повністю.

Згідно з частиною першою статті 94 Кодексу адміністративного судочинства України якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб'єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб'єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі.

Керуючись статтями 160-163 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

П О С Т А Н О В И В:

Позов задовольнити повністю.

Визнати незаконними та скасувати висновки державної землевпорядної експертизи за №130 від 19 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5624685900:05:034:0035, №131 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0302, №132 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:005:0235, №133 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0301, №134 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0298, №135 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0297, №136 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0300, №137 від 16 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5622682800:00:007:0299, №138 від 19 травня 2017 року щодо земельної ділянки з кадастровим номером 5624685900:05:034:0034.

Зобов'язати Державну службу України з питань геодезії картографії та кадастру призначити повторну державну експертизу землевпорядної документації.

Зобов'язати Головне управління Держгеокадастру в Рівненській області при проведенні повторної державної експертизи врахувати висновки суду при розгляді даного адміністративного позову.

Присудити на користь позивача ОСОБА_4 акціонерного товариства "Дікергофф Цемент Україна" за рахунок бюджетних асигнувань суб'єктів владних повноважень - Головного управління Держгеокадастру в Рівненській області та Державної служби України з питань геодезії, картогрфії та кадастру, солідарно, судовий збір у розмірі 4800,00 грн.

Постанова суду першої інстанції набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги постанова, якщо її не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.

Апеляційна скарга подається до Житомирського апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.

Головуючий cуддя Друзенко Н.В.

Судді Зозуля Д.П.

ОСОБА_6

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.11.2017
Оприлюднено27.11.2017
Номер документу70507810
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —817/1331/17

Постанова від 18.04.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 26.02.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 29.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 29.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Ухвала від 11.01.2018

Адміністративне

Житомирський апеляційний адміністративний суд

Кузьменко Л.В.

Постанова від 08.11.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Постанова від 08.11.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 08.09.2017

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні