Рішення
від 05.10.2017 по справі 911/1903/17
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"05" жовтня 2017 р. Справа № 911/1903/17

Господарський суд Київської області у складі судді Бацуци В. М.

при секретарі судового засідання Белишевій А. В.

за участю представників учасників процесу:

від позивача: ОСОБА_1 (довіреність б/н від 21.08.2017 р.);

від відповідача: ОСОБА_2 (довіреність № 7/12 від 27.06.2017 р.);

розглянувши матеріали справи

за позовом Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку „Бульвар Олександрійський 105» , м. Біла Церква

до Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1, м. Біла Церква

про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії

ОБСТАВИНИ СПРАВИ:

ОСББ „Бульвар Олександрійський 105» звернулось в господарський суд Київської області із позовом до КП Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1 про визнання бездіяльності по передачі на баланс будинку, в якому створено вищезазначене ОСББ, та документації протиправною, та зобов'язання передати на баланс будинок, в якому створено вищезазначене ОСББ і який розташований за адресою: 09100, Київська область, м. Біла Церква, бул. Олександрійський 105, а також документи згідно з переліком.

Позовні вимоги обґрунтовані позивачем безпідставною відмовою відповідача передати на баланс відповідно до врегульованого чинним законодавством порядку багатоквартирний житловий будинок „Бульвар Олександрійський 105» по бул. Олександрійський, 105, в м. Біла Церква Київської області разом з планом земельної ділянки, проектно-кошторисною документацією будинку та відповідною технічною документацією.

Ухвалою господарського суду Київської області від 23.06.2017 р. порушено провадження у справі № 911/1903/17 за позовом ОСББ „Бульвар Олександрійський 105» до КП Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов'язання вчинити дії і призначено її розгляд у судовому засіданні за участю представників учасників процесу на 05.07.2017 р.

05.07.2017 р. за наслідками судового засідання судом винесено ухвалу, якою відкладено розгляд справи на 23.08.2017 р.

23.08.2017 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшов відзив № 894 від 04.08.2017 р. на позовну заяву, у якому він просить суд відмовити позивачу у задоволенні позову повністю.

23.08.2017 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 06.09.2017 р.

06.09.2017 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшли доповнення № 1033 від 05.09.2017 р. до відзиву на позовну заяву, що долучені судом до матеріалів справи.

06.09.2017 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 27.09.2017 р.

22.09.2017 р. до канцелярії суду від позивача надійшли уточнення б/н від 21.09.2017 р. позовних вимог, у яких він просить суд визнати бездіяльність по передачі в управління будинку, в якому створено вищезазначене ОСББ, та документації протиправною, та зобов'язати передати в управління будинок, в якому створено вищезазначене ОСББ і який розташований за адресою: 09100, Київська область, м. Біла Церква, бул. Олександрійський 105, а також документи згідно з переліком.

26.09.2017 р. перед судовим засіданням до канцелярії суду від відповідача надійшли доповнення б/н від 26.09.2017 р. до відзиву на позовну заяву, що долучені судом до матеріалів справи.

27.09.2017 р. у судовому засіданні судом оголошено перерву до 05.10.2017 р.

Уточнення б/н від 21.09.2017 р. позивача позовних вимог прийняті судом до розгляду.

05.10.2017 р. у судовому засіданні представник позивача надав усні пояснення щодо своїх позовних вимог, позовні вимоги підтримав, вважає їх обґрунтованими і правомірними та такими, що підлягають задоволенню з підстав, зазначених в позовній заяві, з урахуванням його заяви про уточнення позовних вимог.

Представник відповідача у судовому засіданні надав усні пояснення щодо своїх заперечень проти позову, просив суд відмовити в задоволенні позову повністю з підстав, зазначених у відзиві на позовну заяву.

За наслідками судового засідання судом оголошено вступну і резолютивну частини рішення у даній справі.

Заслухавши пояснення представників учасників процесу, дослідивши наявні у матеріалах справи докази, суд -

ВСТАНОВИВ:

30.06.2016 р. було проведено установчі збори об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, що знаходиться за адресою: бульвар Олександрійський, 105, м. Біла Церква, на яких були присутні власники 56 квартир та нежитлових приміщень та на яких було вирішено, крім інших питань, створити Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку „Бульвар Олександрійський 105» , затвердити його статут, тощо, про що за наслідками проведення вказаних установчих зборів членів ОСББ „Бульвар Олександрійський 105» було складено та підписано протокол № 1 від 30.06.2016 р. установчих зборів об'єднання співвласників багатоквартирного будинку розташованого за адресою: м. Біла Церква, бульвар Олександрійський, 105.

10.08.2016 р. державним реєстратором Білоцерківської районної державної адміністрації Київської області було зареєстровано юридичну особу - Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку „Бульвар Олександрійський 105» , що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 11.08.2016 р., наявною у матеріалах справи.

25.10.2016 р. позивач звернувся до відповідача із повідомленням б/н від 24.10.2016 р. (вх. № 1962 від 25.10.2016 р.), у якому повідомив останнього про створення і реєстрацію ОСББ „Бульвар Олександрійський 105» та запропонував останньому передати документи та будинок для проведення експертизи стану будівлі для подальшого його утримання співвласниками.

У листопаді 2016 р. у відповідь на повідомлення б/н від 24.10.2016 р. відповідач звернувся до позивача із листом б/н від 18.11.2016 р. із яким надав копію технічного паспорту будинку.

15.12.2016 р. позивач звернувся до відповідача із повідомленням б/н від 14.12.2016 р. (вх. № 2251 від 15.12.2016 р.), у якому повідомив останнього про створення відповідної комісії ОСББ щодо передачі будинку з балансу ЖЕК на баланс ОСББ.

У грудні 2016 р. у відповідь на повідомлення б/н від 14.12.2016 р. відповідач звернувся до позивача із листом № 2486 від 19.12.2016 р., у якому повідомив про видання наказу від 16.12.2016 р. та створення спільної комісії щодо передачі будинку з балансу ЖЕК на баланс ОСББ.

Регулювання відносин, що виникають у зв'язку із створенням, функціонуванням і діяльністю об'єднання співвласників багатоквартирного будинку здійснюється Господарським кодексом України, Цивільним кодексом України, Законом України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» , Законом України „Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» , Постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 р. № 1521 „Про реалізацію Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» , іншими нормативно-правовими актами.

Згідно з частинами 1, 4 ст. 4 Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) об'єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов'язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.

Основна діяльність об'єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обгрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов'язань, пов'язаних з діяльністю об'єднання.

Відповідно до частин 14, 18, 19 ст. 6 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) державна реєстрація об'єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об'єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

Колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.

У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.

Статтею 12 цього ж закону (в редакції чинній на момент виникнення спірних відносин) передбачено, що управління багатоквартирним будинком здійснює об'єднання через свої органи управління.

За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації.

Об'єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об'єднання.

Згідно з п. 1. Порядку передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.10.2002 р. № 1521 „Про реалізацію Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» , цей Порядок регулює процедуру передачі житлового комплексу на баланс об'єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об'єднання), а також житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, з балансу колишнього балансоутримувача.

Відповідно до п. 2 цього ж Порядку загальні збори об'єднання вирішують питання про:

прийняття житлового комплексу на баланс об'єднання;

залишення житлового комплексу або його частини на балансі попереднього балансоутримувача (за умови укладення з ним відповідного договору);

передачу житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, та укладення з цією юридичною особою відповідного договору.

Пунктом 3. цього ж Порядку передбачено, що для приймання-передачі житлового комплексу або його частини з балансу на баланс утворюється відповідна комісія.

У разі прийняття рішення про передачу житлового комплексу на баланс об'єднання утворюється комісія у складі представників попереднього балансоутримувача та об'єднання, а у разі прийняття рішення про передачу житлового комплексу або його частини на баланс іншої юридичної особи, статут якої передбачає можливість провадження такої діяльності, - у складі представників попереднього балансоутримувача, юридичної особи, на баланс якої передається майно, та об'єднання.

Комісію очолює представник приймаючої сторони.

Пунктом 5. цього ж Порядку передбачено, що передача житлового комплексу або його частини з балансу на баланс проводиться разом з планом земельної ділянки, технічним паспортом будинку та відповідною технічною документацією (інвентарна справа, акт прийняття в експлуатацію, плани зовнішніх мереж тощо) у двомісячний термін після надходження відповідного звернення від об'єднання.

У разі втрати план земельної ділянки, технічний паспорт будинку або технічна документація виготовляються чи відновлюються за рахунок підприємства, установи чи організації, з балансу яких передається житловий комплекс або його частина, протягом місяця після надходження відповідного звернення від об'єднання.

Згідно з ст. 9 Закону України „Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками.

За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об'єднань співвласників багатоквартирного будинку).

Наймачі, орендарі та інші користувачі квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку можуть брати участь в управлінні багатоквартирним будинком виключно за дорученням власників таких квартир та приміщень.

Відповідно до пунктів 2.1., 2.2., 2.3. Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд, затверджених Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 02.02.2009 р. № 13 „Про затвердження Правил управління будинком, спорудою, житловим комплексом або комплексом будинків і споруд» , для приймання-передачі об'єкта в управління утворюється відповідна комісія у складі представників попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, власників, співвласників та особи, що буде здійснювати управління будинком.

Комісію очолює представник сторони, яка приймає.

Комісія визначає технічний стан об'єкта відповідно до вимог законодавства та складає акт приймання-передачі об'єкта в управління (з управління) (далі - акт приймання-передачі об'єкта).

Кожній із сторін, що бере участь у прийманні-передачі об'єкта, надається примірник акта приймання-передачі, підписаний членами комісії та затверджений керівництвом кожної сторони - юридичної особи.

2.2. При передачі об'єкта в управління попередній балансоутримувач чи особа, що здійснювала управління будинком, надає замовнику, а замовник передає особі, що буде здійснювати управління будинком, оригінали або належним чином завірені копії документів (у разі зберігання оригіналів документів у місцевих архівах):

щодо технічного стану об'єкта, у тому числі:

план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані, виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N 393/2833;

паспорт об'єкта та земельної ділянки;

проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний будинок та споруду об'єкта;

акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі;

схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної та гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення тощо;

виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

паспорти котельного господарства, котлові книги;

паспорти ліфтового господарства;

кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

акти технічного огляду;

журнали заявок мешканців об'єкта;

протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

протоколи огляду системи вентиляції;

щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом; обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.

2.3. У разі відсутності документів, передбачених цим пунктом, відмітка про це робиться у акті приймання-передачі об'єкта. Відсутні документи виготовляються чи відновлюються за рахунок попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, протягом одного місяця з моменту складення акта приймання-передачі об'єкта та передаються ним особі, що буде здійснювати управління будинком, з оформленням додатка до акта приймання-передачі.

Частиною 1 ст. 530 цього ж кодексу закріплено, що якщо у зобов'язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).

Згідно з ст. 610 цього ж кодексу порушенням зобов'язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов'язання (неналежне виконання).

Відповідно до ч. 1 ст. 612 цього ж кодексу боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов'язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

У встановлені законодавством порядку та строк і станом на час розгляду справи відповідач обов'язок щодо передачі в управління житлового будинку по бульвару Олександрійський, 105, в м. Біла Церква Київської області та відповідну документацію, а саме план земельної ділянки, технічний паспорт будинку та іншу технічну документацію, позивачу безпідставно не виконав і не виконує, що підтверджується протоколом № 1 від 30.06.2016 р. установчих зборів ОСББ „Бульвар Олександрійський 105» , випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 11.08.2016 р., повідомленням б/н від 24.10.2016 р. ОСББ „Бульвар Олександрійський 105» , повідомленням б/н від 14.12.2016 р. ОСББ „Бульвар Олександрійський 105» , листом б/н від 18.11.2016 р. КП Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1, листом № 2486 від 19.12.2016 р. КП Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1 та іншими документами, наявними у матеріалах справи.

Відповідно до приписів ч. 1 ст. 33 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.

У процесі розгляду справи відповідачем у відповідності до ст. 33 Господарського процесуального кодексу України не було надано суду жодних належних та допустимих доказів, що б підтверджували належне виконання ним свого обов'язку щодо передачі позивачу в управління відповідно до врегульованого чинним законодавством порядку житловий будинок по бульвару Олександрійський, 105, в м. Біла Церква Київської області та відповідну технічну документацію.

Заперечення відповідача щодо того, що станом на момент звернення позивача до відповідача із даним позовом в суд у останнього не виник та відсутній обов'язок щодо передачі позивачу документів згідно з переліком, що є предметом позову, у зв'язку із фактичною їх відсутністю, а їх виготовлення забезпечує Департамент житлово-комунального господарства Білоцерківської міської ради є необґрунтованими та суперечать положенням частин 18, 19 ст. 6 Закону України „Про об'єднання співвласників багатоквартирного будинку» , згідно яких колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об'єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж, а у разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об'єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об'єднання відновлює її за власний рахунок.

Отже, вимоги позивача до відповідача про визнання бездіяльності по передачі в управління будинку, в якому створено вищезазначене ОСББ, та документації протиправною, та зобов'язання передати в управління будинок, в якому створено вищезазначене ОСББ і який розташований за адресою: 09100, Київська область, м. Біла Церква, бул. Олександрійський 105, а також документи згідно з переліком, є законними і обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Таким чином, враховуючи вищевикладене, обставини справи, позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.

Судові витрати відповідно до ст. 49 Господарського процесуального кодексу України покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 44, 49, 82 - 85 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Позов задовольнити повністю.

2. Визнати бездіяльність Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1 (ідентифікаційний код 19420176) по передачі Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку „Бульвар Олександрійський 105» (ідентифікаційний код 40734986) в управління будинку, в якому створено вищезазначене ОСББ, та документації протиправною.

3. Зобов'язати Комунальне підприємство Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1 (ідентифікаційний код 19420176) передати Об'єднанню співвласників багатоквартирного будинку „Бульвар Олександрійський 105» (ідентифікаційний код 40734986) в управління будинок, в якому створено вищезазначене ОСББ і який розташований за адресою: 09100, Київська область, м. Біла Церква, бул. Олександрійський 105, а також:

1) план земельної ділянки з усіма будинками та спорудами, що на ній розташовані,

виготовлений відповідно до вимог Інструкції з топографічного знімання у масштабах

1:5000, 1:2000, 1:1000 та 1:500 (ГКНТА-2.04-02-98), затвердженої наказом Головного

управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від

09.04.1998 N 56, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 23.06.1998 за N

393/2833;

2) паспорт об'єкта та земельної ділянки;

3) проектно-кошторисну документацію та виконавчі креслення на кожний

будинок та споруду об'єкта;

4) акт технічного стану об'єкта на момент приймання-передачі;

5) схеми внутрішньобудинкових мереж централізованого постачання холодної

води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізованого опалення;

6) виконавчі креслення контурів заземлення (для споруд, які мають заземлення);

кошториси, описи робіт з поточного та капітального ремонту;

7) акти технічного огляду;

8) журнали заявок мешканців об'єкта;

9) протоколи виміру опору ізоляції електромереж;

10) протоколи огляду системи вентиляції;

11) щодо бухгалтерського обліку та передбаченої законодавством звітності за об'єктом;

обліку мешканців об'єкта, а також власників, співвласників окремих приміщень об'єкта, які у ньому не мешкають; правовідносин попереднього балансоутримувача чи особи, що здійснювала управління будинком, з юридичними або фізичними особами у сфері надання та оплати житлово-комунальних послуг, найму, оренди та користування приміщеннями об'єкта; планових заходів за попередній та на поточний роки, необхідних для утримання об'єкта відповідно до вимог нормативів, норм, стандартів, порядків і правил та для збереження належного технічного стану будівельних елементів, конструкцій та мереж об'єкта.

4. Стягнути з Комунального підприємства Білоцерківської міської ради Житлово-експлуатаційна контора № 1 (ідентифікаційний код 19420176) на користь Об'єднання співвласників багатоквартирного будинку „Бульвар Олександрійський 105» (ідентифікаційний код 40734986) судові витрати 3 200 (три тисячі двісті) грн 00 (нуль) коп. судового збору.

Суддя В.М.Бацуца

Повний текст рішення підписаний

17 листопада 2017 р.

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення05.10.2017
Оприлюднено28.11.2017
Номер документу70516611
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —911/1903/17

Ухвала від 26.02.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 13.02.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 30.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 14.01.2020

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 27.12.2019

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 30.01.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Дідиченко М.А.

Постанова від 12.02.2018

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Дідиченко М.А.

Ухвала від 11.12.2017

Господарське

Київський апеляційний господарський суд

Дідиченко М.А.

Рішення від 05.10.2017

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

Ухвала від 05.07.2017

Господарське

Господарський суд Київської області

Бацуца В.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні