ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД ПОСТАНОВА ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 вересня 2017 р. Справа № 804/5107/17 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого суддіОСОБА_1, секретаря судового засіданняОСОБА_2, за участю: представника позивача ОСОБА_3,
представника відповідача представника відповідача представника відповідача третьої особи-1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору третьої особи-2, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ОСОБА_4, ОСОБА_5, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області до Комунального закладу "Дніпропетровська міська лікарня №15" Дніпропетровської обласної ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Східного офісу Держаудитслужби, Комунального закладу "Дніпропетровська міська клінічна лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради" про зобов'язання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
10 серпня 2017 року до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області до Комунального закладу Дніпропетровська міська лікарня №15 Дніпропетровської обласної ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Східного офісу Держаудитслужби, Комунального закладу Дніпропетровська міська клінічна лікарня № 16 Дніпропетровської обласної ради про зобов'язання Комунального закладу Дніпропетровська міська лікарня №15 Дніпропетровської обласної ради здійснити заходи по усуненню виявлених контролюючим органом порушень з питань неправомірного використання страхових коштів при наданні матеріального забезпечення застрахованій особі: ОСОБА_10 по листках непрацездатності: серії АГУ №215828 з 06.03.2016 по 09.03.2016; серії АГЮ №136207 з 10.03.2016 по 22.03.2016; серії АГШ №924733 з 23.03.2016 по 29.04.2016 та №924858 з 30.04.2016 по 03.06.2016; серії АДБ №300542 з 04.06.2016 по 12.07.2016, №300787 з 13.07.2016 по 19.08.2016, №272512 з 20.08.2016 по 16.09.2016 та №272597 з 17.09.2016 по 21.10.2016.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивачем зазначено, що Східним офісом Держаудитслужби проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.01.2014 по 31.03.2017. Зазначеною ревізією встановлено факти незаконного використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності Комунальним закладом Дніпропетровська міська клінічна лікарня №15 Дніпропетровської обласної ради внаслідок неправомірного призначення комісією із соціального страхування комунального закладу допомоги по тимчасовій непрацездатності застрахованій особі ОСОБА_10, чим позивачу спричинено збитки в сумі 10548,00 грн. Таке порушення виникло у зв'язку з тим, що на підставі медичної картки стаціонарного хворого підтверджено випадок видачі лікарем - травматологом КЗ ДМКЛ №16 ДОР ОСОБА_11 масажисту КЗ ДМЛ 15 ДОР ОСОБА_10 листка непрацездатності серії АГУ №215828 з 06.03.2016 по 09.03.2016, без позначки у ньому про алкогольне сп'яніння, на той час, коли згідно даних збору крові ступінь сп'яніння дорівнювала 1,68 % проміле. Тому, відповідно до вимог п.5 ч.1 ст.23 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування травма ОСОБА_10 не підпадає під страховий випадок, з огляду на що виплачена зазначеній особі сума у розмірі 10548,00 грн. підлягає відшкодуванню Фонду.
Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.08.2017 відкрито провадження у справі №804/5107/17 та призначено її до розгляду на 11.09.2017. Останнє судове засідання відбулося 14.09.2017.
Відповідач заперечив проти позову з підстав, викладених у письмових запереченнях на адміністративний позов. Відповідач зазначив, що допомога по тимчасовій непрацездатності призначена ОСОБА_10 по одному страховому випадку; всі листки непрацездатності, починаючи з першого: серії АГУ № 215828 за період з 06.03.2016 по 09.03.2016, виданого КЗ ДМКЛ №16 ДОР до останнього: серії АДБ № 272597 за період з 17.09.2016 по 21.10.2016, оформлені належним чином, з дотриманням вимог наказу Міністерства охорони здоров'я України від 13.11.2001 №455 Про затвердження Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян та Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 № 532/274/136-ос/1406. У зв'язку із означеним, у комісії із соціального страхування КЗ ДМЛ № 15 ДОР не було підстав для відмови у призначенні допомоги ОСОБА_10 За таких обставин, позовні вимоги є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню судом.
Представник третьої особи - 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Східний офіс Держаудитслужби надав до суду пояснення (від 11.09.2017 вх.№ 39368/17), в яких зазначив, що в порушення п.4.2 Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406, КЗ ДМКЛ №16 ДОР гр. ОСОБА_10 видано первинний листок непрацездатності серії АГУ №215828, в якому відсутня позначка лікаря про алкогольне сп'яніння , у той час як згідно даних забору проб у хворих для токсикологічних та лабораторних досліджень зафіксовано концентрацію алкоголю в крові у розмірі 1,68 проміле. Внаслідок не відображення лікарем КЗ ДМКЛ №16 ДОР в первинному листку непрацездатності інформації щодо стану алкогольного сп'яніння ОСОБА_10 КЗ ДМКЛ №15 ДОР неправомірно призначено та нараховано матеріальне забезпечення, у зв'язку із тимчасовою непрацездатністю, а отже і неправомірно використані кошти Фонду.
У судове засідання 14.09.2017 представник позивача з'явився, позовні вимоги підтримав в повному обсязі, просив суд задовольнити адміністративний позов повністю.
Представники відповідача в судове засідання 14.09.2017 з'явилися, проти позовних вимог заперечили в повному обсязі, просили суд відмовити в задоволенні адміністративного позову повністю.
Представник третьої особи - 1, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору позовні вимоги підтримав, просив суд задовольнити адміністративний позов в повному обсязі.
Представники третьої особи - 2, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору заперечили проти позову, просили суд відмовити у задоволенні адміністративного позову повністю.
Суд, дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін у справі, з'ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується адміністративний позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду і вирішення справи по суті, проаналізувавши на підставі фактичних обставин справи застосування норм матеріального та процесуального права, вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню з таких підстав.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, Східним офісом Держаудитслужби проведено ревізію фінансово-господарської діяльності Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності (далі - ДОВ ФСС з ТВП) за період з 01.01.2014 по 31.03.2017, якою встановлено ряд порушень. Так, зокрема, за результатами ревізії встановлено факт незаконного використання коштів Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності страхувальниками внаслідок неправомірного призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності. Проведеним головними державними аудиторами Східного офісу Держаудитслужби аналізом, шляхом звіряння записів у журналі реєстрації листків непрацездатності із даними, наведеними в книзі обліку забору проб у хворих для токсикологічних та лабораторних досліджень та записів у медичних картках стаціонарних хворих за період з 01.01.2014 по 28.02.2017, виявлено розбіжності в частині внесення даних про осіб, які отримали невиробничі травми, перебуваючи в стані алкогольного сп'яніння. На підставі даних медичної картки стаціонарного хворого гр. ОСОБА_10, контролюючим органом підтверджено випадок видачі лікарем-травматологом КЗ ДМКЛ №16 ДОР ОСОБА_11 листка непрацездатності серії АГУ №215828 (за період з 06.03.2016 по 09.03.2016) без позначки у ньому про алкогольне сп'яніння, у той час як згідно даних забору крові, ступінь сп'яніння дорівнювала 1,68 проміле.
З метою підтвердження наявності фактів видачі листків непрацездатності застрахованим особам, які звернулися до лікувальних закладів, у зв'язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння або дій, пов'язаних з таким сп'янінням, Східним офісом Держаудитслужби проведено зустрічні звірки з КЗ Дніпропетровська міська лікарня №15 Дніпропетровської обласної ради та з КЗ Дніпропетровська міська клінічна лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради про що складені довідки від 07.04.2017 №04.04.-28/38-з, від 30.03.2017 №04.04-28/27з відповідно.
З урахуванням виявлених порушень, Східним офісом Держаудитслужби голові комісії з реорганізації Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, направлено вимогу від 12.06.2017 №04-04-15/4937 про усунення порушень, виявлених під час проведеної ревізії фінансово-господарської діяльності Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності за період з 01.01.2014 по 31.03.2017.
З огляду на те, що відповідачем допущені порушення законодавства при наданні матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду на суму у розмірі 10548,00 грн., в частині не дослідження комісією із соціального страхування обставин, що мають значення при прийнятті до оплати листка непрацездатності, яке на підставі вимоги від 12.06.2017 №04-04-15/4937 Східного офісу Держаудитслужби повинно бути усунене та невиконання відповідачем вимог Фонду стало підставою для звернення позивача до суду із цим позовом.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.22 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування від 23.09.1999 №1105-XIV (далі - ОСОБА_12 № 1105-XIV), допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу), у разі настання в неї одного з таких страхових випадків: тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві.
Відповідно ч. 2. ст. 22 Закону № 1105-XIV, допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством. Оплата перших п'яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов'язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Питання щодо призначення матеріальної допомоги у зв'язку з втратою тимчасової непрацездатності розглядає Комісія (уповноважений) із соціального страхування, що створюється на підприємстві, яка виконує свої функції відповідно до Положення про комісію (уповноваженого) підприємства, установи, організації із загальнообов'язкового державного соціального страхування у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням, затвердженим постановою правління Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 23.06.2008 №25 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14.07.2008 № 636/15327 (далі - Положення).
Згідно з п.2.2 розд.2 Положення, Комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов'язана: приймати рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення виплати його (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг; здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв'язку із зверненням застрахованих осіб; вживати заходів по своєчасному наданню на підприємстві застрахованим особам матеріального забезпечення та соціальних послуг за загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та витратами, зумовленими похованням; брати участь у перевірках, що здійснюються на підприємстві робочими органами відділень Фонду з питань правильності використання страхових коштів, надавати контролюючим органам необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірок; здійснювати заходи по усуненню виявлених комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства та контролюючими органами порушень з питань надання матеріального забезпечення та соціальних послуг, використання страхових коштів.
Як встановлено судом та підтверджується матеріалами справи, ОСОБА_10 06.03.2016 звернувся за медичною допомогою до травмпункту Комунального закладу "Дніпропетровська міська клінічна лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради. Під час огляду його лікарем-травматологом ОСОБА_11 встановлено діагноз: закрита черепно-мозкова травма, струс головного мозку, закритий перелом кісток лівої гомілки, у зв'язку з чим ОСОБА_10 переведено на стаціонарне лікування до Комунального закладу "Дніпропетровська міська клінічна лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради, де постраждалому проведено всі необхідні клінічні дослідження, у тому числі, хіміко-токсикологічний аналіз крові на вміст алкоголю від 06.03.2016 № 2170 (а.с. 29, т. 1).
09.03.2016 гр. ОСОБА_10 виписаний зі стаціонару Комунального закладу "Дніпропетровська міська клінічна лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради. Лікарем ОСОБА_11 виданий листок непрацездатності серії АГУ №215828 з 06.03.2016 по 09.03.2016 з відміткою продовжує хворіти . Для подальшого лікування ОСОБА_10 направлений в медичний заклад за місцем проживання, а саме: до Комунального закладу "Дніпропетровська міська лікарня №15" Дніпропетровської обласної ради.
Матеріалами справи підтверджено, що період тимчасової непрацездатності ОСОБА_10 продовжено лікарями КЗ "Дніпропетровська міська лікарня №15" Дніпропетровської обласної ради, про що видано наступні листки непрацездатності: серії АГЮ № 136207 з 10.03.2016 по 22.03.2016; серії АГШ № 924733 з 23.03.2016 по 29.04.2016; серії АГШ № 924858 з 30.04.2016 по 03.06.2016; серії АДБ №300542 з 04.06.2016 по 12.07.2016; серії АДБ № 300787 з 13.07.2016 по 19.08.2016; серії АДБ № 272512 з 20.08.2016 по 16.09.2016; серії АДБ № 272597 з 17.09.2016 по 21.10.2016.
За наслідками розгляду звернення та документів про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг застрахованим особам Комісія із соціального страхування КЗ Дніпропетровьска міська лікарня №15 Дніпропетровської обласної ради вирішила призначити допомогу по тимчасові непрацездатності гр. ОСОБА_10 на підставі листка непрацездатності серії АГУ №215828, про що зазначено в протоколі від 22.03.2016 №6. Всього сукупно по всім листкам непрацездатності ОСОБА_10 виплачена допомога по тимчасовій непрацездатності у сумі 10548,00 грн..
Проте, такі виплати позивач вважає незаконними, оскільки в момент звернення до травмпункту Комунального закладу "Дніпропетровська міська клінічна лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради за медичною допомогою 06.03.2016 ОСОБА_10 перебував в стані алкогольного сп'яніння, що у відповідності до п.5 ч.1 ст.23 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування не є страховим випадком.
Під час судового розгляду справи позивачем наголошено на тому, що первинний листок непрацездатності серії АГУ № 215828, виданий гр. ОСОБА_10 незаконно та протиправно, з огляду на те, що лікарем ОСОБА_11 не відображено інформацію про стан алкогольного сп'яніння у виписці з медичної картки стаціонарного хворого №12050/1162, а також у листку непрацездатності.
Надаючи оцінку вказаним обставинам суд зазначає таке.
У відповідності до п. 5 ч.1 ст. 23 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування допомога по тимчасовій непрацездатності не надається, зокрема, у разі тимчасової непрацездатності у зв'язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння або дій, пов'язаних з таким сп'янінням.
Порядок заповнення листка непрацездатності визначений Інструкцією, затвердженою наказом Міністерства охорони здоров'я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03.11.2004 №532/274/136-ос/1406, відповідно до п. 4.2 якої встановлено, що у разі тимчасової непрацездатності у зв'язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп'яніння або дій, пов'язаних з ним, робиться позначка про таке сп'яніння.
Судом з'ясовано, що під час розгляду Комісією із соціального страхування КЗ Дніпропетровська міська лікарня №15 Дніпропетровської обласної ради питання про призначення допомоги по тимчасові непрацездатності гр. ОСОБА_10 на підставі листка непрацездатності серії АГУ №215828, зазначений листок непрацездатності не містив позначки про алкогольне сп'яніння.
Судом в якості свідка викликаний лікар Комунального закладу "Дніпропетровська міська лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради ОСОБА_11, який повідомив, що дійсно видав первинний листок непрацездатності гр. ОСОБА_10 серії АГУ №215828 за період хвороби з 06.03.2016 по 09.03.2016, означений листок непрацездатності був закритий 09.03.2016, а у виписці із медичної картки стаціонарного хворого №12050/1162 зроблено відмітку продовжує хворіти та хворий направлений для подальшого лікування за місцем проживання. Також свідок показав, що на момент виписки хворого ОСОБА_10 (09.03.2016) результат аналізу на вміст алкоголю ним не був отриманий, тому на момент виписки ОСОБА_11 не мав законних підстав для внесення даних щодо алкогольного сп'яніння до виписки із медичної картки та у первинний листок непрацездатності.
Суд встановлено, що головним спеціалістом контрольно-ревізійного відділу Виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності відповідно до плану-графіку перевірок страхувальників у третьому кварталі 2016 року, затвердженого наказом Виконавчої дирекції Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності від 15.06.2016 №155-ос проводилася планова перевірка з питань правомірності використання страхових коштів Фонду за період з 01.07.2014 по 30.06.2016 страхувальника: Комунальний заклад "Дніпропетровська міська лікарня №15" Дніпропетровської обласної ради (код ЄДРПОУ 01984381), за результатами якої складено акт перевірки від 14.07.2016 №197. Згідно з висновками означеного акта проведеною перевіркою за період з 01.07.2014 по 30.06.2016, неправомірного використання коштів Фонду не встановлено.
У заявленому адміністративному позові позивач просить суд зобов'язати Комунальний заклад Дніпропетровська міська лікарня №15 Дніпропетровської обласної ради здійснити заходи по усуненню виявлених контролюючим органом порушень з питань неправомірного використання страхових коштів при наданні матеріального забезпечення застрахованій особі: ОСОБА_10 по листках непрацездатності: серії АГУ №215828 з 06.03.2016 по 09.03.2016; серії АГЮ №136207 з 10.03.2016 по 22.03.2016; серії АГШ №924733 з 23.03.2016 по 29.04.2016 та №924858 з 30.04.2016 по 03.06.2016; серії АДБ №300542 з 04.06.2016 по 12.07.2016, №300787 з 13.07.2016 по 19.08.2016, №272512 з 20.08.2016 по 16.09.2016 та №272597 з 17.09.2016 по 21.10.2016.
Зміст позовних вимог - це певна форма захисту, яку просить позивач від суду, яка, у випадку задоволення позову, має бути ефективною для відновлення порушеного права.
Під час судового розгляду представник позивача не зміг пояснити зміст заявлених позовних вимог та зазначити, які саме правомірні дії повинен вчинити відповідач з метою відновлення порушення права позивача.
Згідно з п.14 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013 року № 8 Про окремі питання юрисдикції адміністративних судів фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань, серед іншого, здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи.
З огляду на те, що Фонд соціального страхування України наділений контролюючими функціями та правом видання обов'язкових для страхувальників актів, спори за його участі та участі його робочих органів розглядаються в порядку адміністративного судочинства.
Відповідно до ч.1 ст. 9 Закону №1105-XIV, основним завданням позивача та його робочих органів є, зокрема, здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.
За вказаних обставин, позивач у спірних правовідносинах здійснює владні управлінські функції стосовно контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.
Відповідачами є комунальні заклади охорони здоров'я, які згідно спеціальних витягів з ЄДРПОУ, які містяться у матеріалах справи, є юридичними особами.
У публічно-правовому спорі, як правило, хоча б однією стороною є орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, їхня посадова чи службова особа або інший суб'єкт, який здійснює владні управлінські функції на основі законодавства, у тому числі на виконання делегованих повноважень.
Спір набуває ознак публічно-правового за умов не лише наявності серед суб'єктів спору публічного органу чи посадової особи, а й здійснення ним (ними) у цих відносинах владних управлінських функцій.
За вказаних обставин, спір, що виник між сторонами є публічно-правовим, оскільки лише позивач у спірних правовідносинах, здійснює владні управлінські функції стосовно контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду.
Відповідно до ч.4 ст. 50 КАС України громадяни України, іноземці чи особи без громадянства, їх об'єднання, юридичні особи, які не є суб'єктами владних повноважень, можуть бути відповідачами лише за адміністративним позовом суб'єкта владних повноважень: 1) про тимчасову заборону (зупинення) окремих видів або всієї діяльності об'єднання громадян; 2) про примусовий розпуск (ліквідацію) об'єднання громадян; 3) про примусове видворення іноземця чи особи без громадянства з України; 4) про обмеження щодо реалізації права на мирні зібрання (збори, мітинги, походи, демонстрації тощо);5) в інших випадках, встановлених законом.
У відповідності до ч.2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов'язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Отже, суб'єкт владних повноважень вправі подавати позови до фізичних чи юридичних осіб лише у випадках чітко передбачених законами України. ОСОБА_12 України не передбачає право суб'єкта владних повноважень на подання того чи іншого позову, то останній не в праві його подавати.
Відповідно до ч 1. ст.4 Закону № 1105-XIV, Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов'язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов'язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.
Згідно зі ст. 9 Закону №1105-XIV, основними завданнями і функціями Фонду соціального страхування України та його робочих органів є: 1) реалізація державної політики у сферах соціального страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв'язку з тимчасовою втратою працездатності, медичного страхування; 2) надання матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг відповідно до цього Закону; 3) профілактика нещасних випадків; 6) здійснення перевірки обґрунтованості видачі та продовження листків непрацездатності застрахованим особам, у тому числі на підставі інформації з електронного реєстру листків непрацездатності; 7) здійснення контролю за використанням роботодавцями та застрахованими особами коштів Фонду; 8) аналіз та прогнозування надходження коштів від сплати єдиного внеску.
Фонд та його робочі органи відповідно до покладених на них завдань: 1) здійснюють управління та оперативне розпорядження фінансовими ресурсами Фонду в межах бюджету Фонду, затвердженого Кабінетом Міністрів України, управління майном; 2) проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення, страхових виплат; 3) здійснюють заходи з профілактики страхових випадків; 4) забезпечують функціонування інформаційно-аналітичних систем; 5) здійснюють обмін інформацією з центральними органами виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, реалізації державної податкової політики та з адміністрування єдиного внеску на загальнообов'язкове державне соціальне страхування, Пенсійним фондом України для виконання Фондом покладених на нього функцій і завдань, визначених законодавством України; 6) здійснюють контроль за використанням коштів Фонду, веденням і достовірністю обліку та звітності щодо їх надходження та використання, застосовують в установленому законодавством порядку фінансові санкції та накладають адміністративні штрафи; 7) беруть участь у проведенні наукових досліджень з питань соціального страхування населення, вивчають міжнародний досвід з метою запровадження інноваційних форм соціального страхування, виступають замовником наукових робіт, досліджень і методичного забезпечення; 8) беруть участь у здійсненні міжнародного співробітництва для розв'язання проблем та обміну досвідом у сфері соціального страхування; 9) здійснюють інші функції, передбачені статутом Фонду.
Крім того, відповідно до ст.10 Закону № 1105-XIV Фонд має право: 1) користуватися в установленому порядку відомостями Державного реєстру загальнообов'язкового державного соціального страхування, даними електронного реєстру листків непрацездатності, необхідними для забезпечення виконання покладених на нього функцій; 2) одержувати безоплатно від державних органів, підприємств, установ, організацій (у тому числі від органів доходів і зборів, банківських, інших фінансово-кредитних установ) та громадян - суб'єктів підприємницької діяльності відомості щодо використання страхових коштів; 3) перевіряти достовірність відомостей, поданих роботодавцем для отримання коштів Фонду, дотримання порядку використання роботодавцем виділених йому коштів Фонду та зупиняти виплати з Фонду в разі відмови або перешкоджання з боку роботодавця у проведенні перевірки, виявлення фактів подання ним Фонду недостовірних відомостей або порушення порядку використання роботодавцем коштів Фонду; 4) отримувати необхідні пояснення (у тому числі в письмовій формі) з питань, що виникають під час перевірки; 5) накладати і стягувати фінансові санкції та адміністративні штрафи, передбачені законом за порушення вимог цього Закону; 6) вимагати від керівників та інших посадових осіб підприємств, установ і організацій, а також від фізичних осіб усунення виявлених фактів порушення законодавства про соціальне страхування; 7) порушувати відповідно до законодавства питання про притягнення посадових осіб до відповідальності за порушення законодавства у сфері соціального страхування, вимагати надання інформації про вжиті заходи; 8) утворювати підприємства, установи, організації для виконання своїх статутних завдань.
Таким чином, Законом № 1105-XIV визначено чіткий перелік завдань та функцій, прав та обов'язків Фонду соціального страхування України, до яких не віднесено подання позовних заяв про усунення порушень, виявлених контролюючим органом, при наданні матеріального забезпечення застрахованій особі.
У той же час, відповідно до п. 5 ч. 2 ст. 10 Закону № 1105-XIV Фонд зобов'язаний стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку.
Згідно із ч.3 ст. 16 Закону України Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування застрахована особа несе відповідальність згідно із законом за незаконне одержання з її вини (підроблення, виправлення в документах, подання недостовірних відомостей тощо) матеріального забезпечення та соціальних послуг за соціальним страхуванням.
Частиною 1 статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є захист прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, інших суб'єктів при здійсненні ними владних управлінських функцій на основі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень шляхом справедливого, неупередженого та своєчасного розгляду адміністративних справ.
У відповідності до п. 5 ч. 2 ст. 17 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на публічно-правові спори, зокрема на спори за зверненням суб'єкта владних повноважень у випадках, встановлених Конституцією та законами України.
Аналіз переліку підстав для звернення суб'єкта владних повноважень до суду дає можливість дійти висновку, що він повинен мати достатні адміністративні можливості для здійснення визначених йому законом завдань та функцій, і лише у випадках, коли Конституцією України встановлені судові обмеження його діяльності, він звертається до суду з позовом по суті для отримання судового дозволу.
Отже, вищевказаними нормами не передбачено можливості звернення Фонду соціального страхування України та його територіальних органів до суду із позовами про зобов'язання здійснення заходів по усуненню виявлених порушень, проте зобов'язаний стягувати надміру виплачені кошти з юридичних і фізичних осіб у встановленому законом порядку.
З урахуванням вищенаведеного, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Керуючись статтями 11, 50, 70, 71, 72, 86, 94, 122, 128, 159 - 163, 186, 254 КАС України, суд,
ПОСТАНОВИВ:
У задоволенні адміністративного позову Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Дніпропетровській області до Комунального закладу "Дніпропетровська міська лікарня №15" Дніпропетровської обласної ради, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору - Східного офісу Держаудитслужби, Комунального закладу "Дніпропетровська міська клінічна лікарня №16" Дніпропетровської обласної ради" про зобов'язання вчинити певні дії відмовити повністю.
Постанова суду може бути оскаржена до Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги через Дніпропетровський окружний адміністративний суд з одночасним направленням копії апеляційної скарги особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на постанову суду першої інстанції подається протягом десяти днів з дня її проголошення. У разі складення постанови у повному обсязі, а також прийняття постанови у письмовому провадженні апеляційна скарга подається протягом десяти днів з дня отримання копії постанови.
У разі якщо справа розглядалась судом за місцезнаходженням суб'єкта владних повноважень і він не був присутній у судовому засіданні під час проголошення судового рішення, але його було повідомлено про можливість отримання копії постанови суду безпосередньо у суді, то десятиденний строк на апеляційне оскарження постанови суду обчислюється з наступного дня після закінчення п'ятиденного строку з моменту отримання суб'єктом владних повноважень повідомлення про можливість отримання копії постанови суду.
Постанова суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги судове рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження або набрання законної сили рішенням за наслідками апеляційного провадження.
Повний текст постанови складено 19 вересня 2017 року.
Суддя ОСОБА_1
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.09.2017 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70578228 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський апеляційний адміністративний суд
Семененко Я.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні