КИЇВСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Справа: № 826/10326/17 Головуючий у 1-й інстанції: Смолій І.В. Суддя-доповідач: Лічевецький І.О.
У Х В А Л А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 листопада 2017 року м. Київ
Київський апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Лічевецького І.О., суддів - Мельничука В.П., Мацедонської В.Е., при секретарі - Шевчук А.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні за апеляційною скаргою непідприємницького товариства Відкритий недержавний пенсійний фонд Резерв Тернопілля на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 жовтня 2017 року адміністративну справу за позовом непідприємницького товариства Відкритий недержавний пенсійний фонд Резерв Тернопілля до державної податкової інспекції в Оболонському районі Головного управління ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ
Непідприємницьке товариство Відкритий недержавний пенсійний фонд Резерв Тернопілля (надалі за текстом - НТ Резерв Тернопілля ) звернулась до суду з позовом про визнання протиправним та скасування рішення державної податкової інспекції в Оболонському районі Головного управління ДФС у м. Києві (надалі за текстом - ДПІ в Оболонському районі ) № 1726544600530 від 12.07.2017 р., яким позивача виключено з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 жовтня 2017 року у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
В апеляційній скарзі позивач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи, просить скасувати вказане судове рішення і прийняти нову постанову про задоволення позову.
Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, Київський апеляційний адміністративний суд дійшов наступного.
Судом першої інстанції встановлено, що рішеннями від 14.03.2011 р. НТ Резерв Тернопілля внесено до Реєстру неприбуткових установ та організацій за ознакою неприбутковості 0009 (пенсійні фонди).
Згідно рішенню № 1726544600530 від 12.07.2017 р. позивачеві скасовано ознаку неприбутковості у зв'язку з чим останнього виключено з Реєстру неприбуткових установ і організацій.
У період включення НТ Резерв Тернопілля до Реєстру неприбуткових установ та організацій підпунктом в пункту 157.1 статті 157 ПК України пенсійні фонди були віднесені до неприбуткових установ та організацій.
Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо податкової реформи від 28 грудня 2014 р. № 71-VIII, Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій від 17 липня 2015 р. № 652-VIII та Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні від 21 грудня 2016 р. № 1797-VIII були внесені зміни до ПК України.
Відповідно до цих змін підпунктом 14.1.121 пункту 14.1 статті 14 ПК України визначається, що неприбуткові підприємства, установи та організації - це неприбуткові підприємства, установи та організації, які не є платниками податку на прибуток підприємств відповідно до пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу.
Згідно підпункту 133.4.1 пункту 133.4 статті 133 ПК України неприбутковим підприємством, установою та організацією є підприємство, установа та організація (далі - неприбуткова організація), що одночасно відповідає таким вимогам:
- утворена та зареєстрована в порядку, визначеному законом, що регулює діяльність відповідної неприбуткової організації;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) містять заборону розподілу отриманих доходів (прибутків) або їх частини серед засновників (учасників), членів такої організації, працівників (крім оплати їхньої праці, нарахування єдиного соціального внеску), членів органів управління та інших пов'язаних з ними осіб. Для цілей цього абзацу не вважається розподілом отриманих доходів (прибутків) фінансування видатків, визначених підпунктом 133.4.2 цього пункту;
- установчі документи якої (або установчі документи організації вищого рівня, на підставі яких діє неприбуткова організація відповідно до закону) передбачають передачу активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи (у результаті її ліквідації, злиття, поділу, приєднання або перетворення). Положення цього абзацу не поширюється на об'єднання та асоціації об'єднань співвласників багатоквартирних будинків;
- внесена контролюючим органом до Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Підпунктом 133.4.6 пункту 133.4 статті 133 передбачено, що до неприбуткових організацій, що відповідають вимогам цього пункту і не є платниками податку, зокрема, можуть бути віднесені: бюджетні установи; громадські об'єднання, політичні партії, творчі спілки, релігійні організації, благодійні організації, пенсійні фонди; спілки, асоціації та інші об'єднання юридичних осіб; житлово-будівельні кооперативи (з першого числа місяця, наступного за місяцем, в якому відповідно до закону здійснено прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку і такий житловий будинок споруджувався або придбавався житлово-будівельним (житловим) кооперативом), дачні (дачно-будівельні), садівничі та гаражні (гаражно-будівельні) кооперативи (товариства); об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, асоціації власників жилих будинків; професійні спілки, їх об'єднання та організації профспілок, а також організації роботодавців та їх об'єднання; сільськогосподарські обслуговуючі кооперативи, кооперативні об'єднання сільськогосподарських обслуговуючих кооперативів; інші юридичні особи, діяльність яких відповідає вимогам цього пункту.
Відповідно до пункту 35 підрозділу 4 розділу XX Перехідні положення ПК України неприбуткові підприємства, установи та організації, внесені до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , що не відповідають вимогам пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, з метою включення до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій зобов'язані до 1 липня 2017 року привести свої установчі документи у відповідність із нормами цього Кодексу та у цей самий строк подати копії таких документів до контролюючого органу. Неприбуткові підприємства, установи та організації, які не привели свої установчі документи у відповідність із нормами пункту 133.4 статті 133 цього Кодексу, після 1 липня 2017 року виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій.
Згідно підпункту 133.4.5 пункту 133.4 статті 133 ПК України порядок ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру встановлює Кабінет Міністрів України.
13 липня 2016 р. Урядом України було прийнято постанову № 440 Про затвердження Порядку ведення Реєстру неприбуткових установ та організацій, включення неприбуткових підприємств, установ та організацій до Реєстру та виключення з Реєстру .
Пунктом 2 названої постанови Кабінету Міністрів України Державній фіскальній службі України доручено забезпечити надіслання до неприбуткових підприємств, установ, організацій, включених до Реєстру неприбуткових установ та організацій на день набрання чинності Законом України від 17 липня 2015 р. № 652-VIII Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування неприбуткових організацій , письмових запитів про надання у місячний строк з дня їх отримання відповіді щодо відповідності неприбуткової організації вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та завірених нею копій установчих документів організації.
Цим же пунктом постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 13.07.2016 р., із змінами і доповненнями, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 29 березня 2017 року № 195, передбачено, що у місячний строк з дня отримання відповіді на запит та завірених копій документів, зазначених в абзаці першому цього пункту, за результатами розгляду таких документів контролюючим органом:
- у разі відповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також наявності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, така організація включається до нового Реєстру неприбуткових установ та організацій;
- у разі невідповідності установчих документів вимогам, встановленим пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, а для житлово-будівельних кооперативів також відсутності завірених ними копій документів, що підтверджують дату прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом житлового будинку та факт спорудження або придбання такого будинку житлово-будівельним (житловим) кооперативом, таким організаціям надсилається відповідне повідомлення.
Відповідно до абзацу 6 пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 440 від 13.07.2016 р. неприбуткові організації, які у строк, установлений пунктом 35 підрозділу 4 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України, не привели свої установчі документи у відповідність із вимогами, встановленими пунктом 133.4 статті 133 Податкового кодексу України, та не надали копії таких документів контролюючому органу, виключаються контролюючим органом з Реєстру неприбуткових установ та організацій з урахуванням положень пунктів 16 і 17 Порядку, затвердженого цією постановою.
Із матеріалів справи вбачається, що Статут НТ Резерв Тернопілля не відповідає наведеним вище вимогам ПК України до неприбуткових організацій, зокрема в частині передачі активів одній або кільком неприбутковим організаціям відповідного виду або зарахування до доходу бюджету у разі припинення юридичної особи.
При цьому, у встановлений строк зміни до установчих документів позивач не вніс.
За таких обставин, колегія суддів приходить до висновку про те, що НТ Резерв Тернопілля не відповідає критеріям неприбуткового підприємства, установи та організації, визначеним ПК України.
Помилковим є посилання позивача на те, що відповідно до статті 1 Закон України Про недержавне пенсійне забезпечення від 9 липня 2003 р. № 1057-IV недержавний пенсійний фонд - це юридична особа, створена відповідно до цього Закону, яка має статус неприбуткової організації.
Змістом ст.ст. 1, 5 ПК України відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, що справляються в Україні, врегульовано цим Кодексом, а у разі якщо поняття, терміни, правила та положення інших актів суперечать поняттям, термінам, правилам та положенням цього Кодексу, для регулювання відносин оподаткування застосовуються поняття, терміни, правила та положення цього Кодексу.
Колегія суддів звертає увагу на те, що суд першої інстанції помилково вдався до аналізу законодавства, яке регулює діяльність кредитних спілок, так як позивач є пенсійним фондом.
Разом з тим, оскільки наведене не призвело до неправильного вирішення справи по суті, суд апеляційної інстанції не знаходить підстав для скасування судового рішення з мотивів, наведених в апеляційній скарзі
Керуючись статтями 160, 198, 200, 205 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
УХВАЛИВ
Апеляційну скаргу непідприємницького товариства Відкритий недержавний пенсійний фонд Резерв Тернопілля залишити без задоволення, а постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 жовтня 2017 року - без змін.
Ухвала набирає законної сили з моменту прийняття, проте може бути оскаржена в касаційному порядку шляхом подачі в 20-ти денний строк з дня складення ухвали в повному обсязі касаційної скарги безпосередньо до Вищого адміністративного суду України, з подачею документу про сплату судового збору, а також копій касаційної скарги відповідно до кількості осіб, які беруть участь у справі, та копій оскаржуваних рішень судів першої та апеляційної інстанцій.
Головуючий суддя І.О.Лічевецький
суддя В.П.Мельничук
суддя В.Е.Мацедонська
Ухвала складена в повному обсязі 28 листопада 2017 р.
Суд | Київський апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 23.11.2017 |
Оприлюднено | 04.12.2017 |
Номер документу | 70581586 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Київський апеляційний адміністративний суд
Лічевецький І.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні