ОДЕСЬКИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"28" листопада 2017 р.Справа № 916/1408/17 Одеський апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого судді: Будішевської Л.О.,
суддів : Мишкіної М.А., Таран С.В.,
при секретарі судового засідання Станковій І.М.
за участю представників:
від позивача - ОСОБА_1О,
від відповідача - ОСОБА_2, ОСОБА_3
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу ОСОБА_4 господарства Каравай-К
на рішення господарського суду Одеської області від 24.07.2017
у справі №916/1408/17
за позовом Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз в особі Одеського Лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів філії Управління магістральних газопроводів Прикарпаттрансгаз
до відповідача ОСОБА_4 господарства Каравай-К
про зобов'язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
В червні 2017 року Публічне акціонерне товариство Укртрансгаз в особі Одеського Лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів філії Управління магістральних газопроводів Прикарпаттрансгаз (далі - ПАТ Укртрансгаз ) звернулось до господарського суду Одеської області з позовом до ОСОБА_4 господарства Каравай-К (далі - ФГ Каравай-К ) про зобов'язання відповідача невідкладно викорчувати багаторічні насадження - дерева на відстані 3-х метрів віл осі газопроводу в кожну сторону, які знаходяться в межах охоронної зони магістрального газопроводу - відводу до м. Білгород-Дністровський на 1,25 км., на території Овідіопольської селищної ради.
Позовні вимоги обґрунтовані порушенням ФГ Каравай-К п. 9, 11, 12 Правил охорони магістральних трубопроводів, ст. 22 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів , що унеможливило належне обслуговування газопроводу, його ремонт, швидку ліквідацію можливих аварій та є загрозою для належного функціонування газопроводу та безпеки громадян.
У відзиві на позовну заяву, ФГ Каравай-К зазначило про її необгунтованість та безпідставність, просило відмовити в її задоволенні.
Рішенням господарського суду Одеської області від 24.07.2017 позов Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз в особі Одеського Лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів філії Управління магістральних газопроводів Прикарпаттрансгаз задоволено в повному обсязі, зобов'язано відповідача невідкладно викорчувати багаторічні насадження - дерева на відстані 3 метрів від осі газопроводу в кожну сторону, які знаходяться в межах охоронної зони магістрального газопроводу - відводу до м.Білгорд-Дністровський на 1,25 км., на території Овідіопольської селищної ради земельна ділянка - кадастровий номер 5123755100:01:001:0610, стягнуто з відповідача на користь позивача 1600 грн. витрат по сплаті судового збору.
Рішення мотивоване порушенням ФГ Каравай-К вимог Закону України «Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів» , оскільки висадка багаторічних насаджень (фруктових дерев) виконана землекористувачем з порушенням діючого законодавства без отримання дозволу в експлуатуючого магістральний газопровід підприємства.
Не погодившись з прийнятим рішенням, ФГ Каравай-К звернулось до Одеського апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, яка ухвалою суду від 21.08.2017 прийнята до провадження із призначенням до розгляду.
Апеляційна скарга мотивована тим, що ФГ Каравай-К , здійснюючи сільськогосподарську діяльність, не порушувало вимоги Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів та Правил охорони магістральних трубопроводів , оскільки відомості про обмеження у використанні земельної ділянки, якою користується ФГ Каравай-К відсутні, роботи, які проводить Фермерське господарство не є земляними роботами, отже письмового погодження із підприємством магістральних трубопроводів останньому не потрібно.
У відзиві на апеляційну скаргу, позивач зазначив про її необґрунтованість та безпідставність, просив рішення суду залишити без змін, апеляційну скаргу ФГ Каравай-К без задоволення.
В судовому засіданні 09.11.2017 представник позивача заперечував проти доводів, викладених в апеляційній скарзі, просив її залишити без задоволення, рішення суду - без змін.
Відповідач, підтримуючи апеляційну скаргу в повному обсязі, просив рішення суду скасувати, в позові відмовити.
Розглянувши матеріали справи, оцінивши доводи апеляційної скарги, заслухавши представників сторін, перевіривши застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, судова колегія апеляційної інстанції зазначає наступне.
Одеське лінійно-виробниче управління магістральних газопроводів, є структурним підрозділом філії УМГ «Прикарпаттрансгаз» ПАТ «Укртрансгаз» , яке здійснює дотримання заданих режимів і робочих параметрів газоперекачуючих агрегатів (ГПА), магістральних газопроводів, газорозподільчих станцій (ГРС), систем автоматики і теле механіки, газовимірювальних станцій (ГВС), для забезпечення транзиту природного газу через територію України та виконання міждержавних договорів по транспортуванню природного газу в країни Західної Європи.
Головним завданням ПАТ «Укртрансгаз» в особі Одеського ЛВУМГ є експлуатація та дотримання належного технічного стану магістральних газопроводів, їх безпечної та безперебійної роботи.
Магістральний газопровід-відвід до м. Білгород-Дністровський І черга було введено в експлуа тацію в 2004 році. Згідно Технічного паспорту - це газопровід висо кого тиску 1 класу з умовним діаметром труб 200 мм, проектним тиском 55 кгс/см.кв. Наразі га зопровід експлуатується з робочим тиском 35 кгс/см.кв.
Працівниками Одеського ЛВУМГ встановлено, що в охоронній зоні, на вісі магістрального газопроводу відводу до м. Білгород-Дністровський 1 черга на 1.25 км. на території Овідіопольської селищної ради, на земельній ділянці, якою користується ФГ Каравай-К насаджені фруктові дерева (персики). про що, складено Акт обстеження від 12.05.2016.
З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_3, на підставі розпорядження Овідіопольської районної державної адміністрації від 09.03.2005 № 144 є власником земельної ділянки загальною площею 3,996 га, розташованої на території Овідіопольської селищної ради Овідіопольського району Одеської області (кадастровий номер: 5123755100:01:001:0610). Право власності підтверджується Державним актом на право власності на земельну ділянку від 13.06.2005. (а.с. 49 т.1).
Відповідно до Статуту ФГ Каравай-К одним із засновників та керівником фермерського господарства є ОСОБА_3
Згідно ч. 2 ст. 17 Закону України Про фермерські господарства юридичні особи - власники об'єктів (газо-, нафтопроводів, ліній електропередач, зв'язку тощо), що проходять через земельні ділянки фермерських господарств, мають право доступу до таких об'єктів на підставі угоди, укладеної з відповідним фермерським господарством, відповідно до затвердженої документації із землеустрою або встановленого земельного сервітуту.
Відповідно до ст. 110 Земельного кодексу України на використання власником земельної ділянки або її частини може бути встановлено обмеження. Право власності на земельну ділянку може бути обтяжено правами інших осіб. Перехід права власності на земельну ділянку не припиняє встановлених обмежень, обтяжень. Поділ чи об'єднання земельних ділянок не припиняє дії обмежень, обтяжень, встановлених на земельні ділянки, крім випадків, коли обмеження (обтяження) поширювалося лише на частину земельної ділянки, яка в результаті поділу земельної ділянки не увійшла до сформованої нової земельної ділянки.
Відповідно до ст. 111 3емельного кодексу України обтяження прав на земельні ділянки (крім обтяжень, безпосередньо встановлених законом) підлягають державній реєстрації в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у порядку, встановленому законом. Обмеження у використанні земель (крім обмежень, безпосередньо встановлених законом та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами) підлягають державній реєстрації в Державному земельному кадастрі у порядку, встановленому законом, і є чинними з моменту державної реєстрації. Обмеження у використанні земель, безпосередньо встановлені законами та прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами, є чинними з моменту набрання чинності нормативно-правовими актами, якими вони були встановлені. Відомості про обмеження у використанні земель зазначаються у схемах землеустрою і техніко-економічних обґрунтуваннях використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектах землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів, проектах землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Відомості про такі обмеження вносяться до Державного земельного кадастру.
Статтею 22 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів визначені обмеження господарської та іншої діяльності в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів.
Власники та користувачі земельних ділянок при здійсненні ними господарської та іншої діяльності на землях охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів зобов'язані дотримуватися особливого режиму господарської діяльності та обмежень, які поділяються на загальні обмеження, що діють в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів незалежно від внутрішніх зон безпеки, та особливі обмеження, що встановлюються в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів залежно від категорії зони безпеки.
Саме до особливих обмежень належить заборона висаджувати багаторічні насадження на земельних ділянках.
Організаційні та правові засади встановлення та дотримання правового режиму земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів з метою забезпечення їх безперебійного функціонування, раціонального використання земель у межах встановлених охоронних зон, режиму ведення господарської та іншої діяльності, охорони довкілля та екологічної безпеки, а також безпечної життєдіяльності та захисту населення, господарських об'єктів від впливу можливих аварій (аварійних ситуацій). визначає Закон України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів . (далі - Закон).
Відповідно до ст. 8 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів на використання власником або користувачем земельної ділянки чи її частини в межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів встановлюються обмеження в обсязі, передбаченому цим Законом. Обмеження на використання земельних ділянок у межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів встановлюються і діють з дня введення відповідного об'єкта магістрального трубопроводу в експлуатацію. Перехід права власності чи користування земельною ділянкою не є підставою для припинення дії обмежень на використання земельної ділянки в межах земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів.
Стаття 9 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів передбачає відображення охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів у документації із землеустрою.
Відповідно до ч. 1 ст. 9 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів охоронні зони об'єктів магістральних трубопроводів зазначаються у схемах землеустрою і техніко-економічному обґрунтуванні використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектах землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об'єктів, проектах землеустрою, що забезпечують еколого-економічне обґрунтування сівозміни та впорядкування угідь, проектах землеустрою щодо відведення земельних ділянок, технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), іншій визначеній законом документації із землеустрою.
Охоронні зони об'єктів магістральних трубопроводів зазначаються в документації із землеустрою з моменту надання земельної ділянки для будівництва об'єкта магістрального трубопроводу.
Власники або користувачі земельної ділянки, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства магістральних трубопроводів вживають заходів щодо охорони земель та дотримання встановлених обмежень у використанні земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів.
Відповідно до ст. 14 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів (особливості використання земель в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів) земельні ділянки, розташовані в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів, не вилучаються у їх власників або користувачів, а використовуються з обмеженнями, встановленими цим Законом та іншими нормативно-правовими актами. Зазначені обмеження встановлюються для власників та користувачів земельних ділянок на провадження ними господарської діяльності в цих охоронних зонах залежно від визначених внутрішніх зон безпеки охоронних зон або в межах всієї охоронної зони об'єктів магістральних трубопроводів. Підприємства магістральних трубопроводів мають право на отримання безоплатно від органу, що здійснює ведення державного земельного кадастру, інформації про власників та користувачів земельних ділянок, розташованих у межах охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів, відповідно до закону.
Як вбачається з матеріалів справи, згідно витягу з Державного земельного кадастру № НВ-5101886192015 від 06.04.2017 (а.с.63 т.1) та витягу № НВ05105137932017 від 14.09.2017 відомості про обмеження у використанні земельної ділянки не зареєстровані.
Угода між ОСОБА_4 господарством Каравай-К та позивачем відповідно до ч. 2 ст. 17 Закону України Про фермерські господарства щодо доступу до газопроводу не укладалась.
В справі також відсутні матеріали із землеустрою щодо земельної ділянки (кадастровий номер 51237755100:01:001:0610) із зазначенням охоронної зони магістрального газопроводу.
Відсутнє також належне її позначення на місцевості.
Вищенаведене, також підтверджується листом Головного управління Держгеокадастру в Одеській області № 28-15-0.3-14552/2-17 від 23.11.2017, відповідно до якого відомості про обмеження в Державному земельному кадастрі навколо режимоутворюючого об'єкту (газопроводу) на території Овідіопольської селищної ради Овідіопольського району Одеської області відсутні. При цьому також зазначено, що в Головному управлінні відсутня інформація щодо розроблення проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж обмежень у використанні земель вказаного об'єкту.
Судом встановлено, що на земельній ділянці (кадастровий номер 51237755100:01:001:0610), яку використовує ФГ Каравай-К насаджено фруктові дерева (персики).
Статтею 17 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів визначені обов'язки підприємств магістральних трубопроводів в охоронних зонах об'єктів магістральних трубопроводів. Відповідно до яких підприємства магістральних трубопроводів зобов'язані:
1) здійснювати періодичну технологічну розчистку (облаштовувати просіку) від чагарників та деревостанів лінійної частини магістральних трубопроводів до 10 метрів від їх осі з кожного боку для цілей, пов'язаних з безпечною експлуатацією магістральних трубопроводів, з метою запобігання негативній дії шкідливих факторів та захисту лісів без попереднього погодження та отримання спеціальних дозволів;
2) утримувати у стані пожежної безпеки просіки для лінійної частини магістральних трубопроводів, що проходять через лісові ділянки, багаторічні насадження, а також земельні лісові ділянки, на яких розміщено об'єкти магістральних трубопроводів;
3) передбачати в кошторисах планових робіт кошти на відшкодування власникам або користувачам земельних ділянок шкоди, заподіяної під час виконання зазначених робіт, і на приведення земельних ділянок, на яких вони проводилися, у стан, придатний для подальшого використання за цільовим призначенням;
4) відшкодовувати власникам або користувачам земельних ділянок шкоду, заподіяну під час виконання зазначених робіт, та за свій рахунок приводити земельні ділянки, на яких вони проводилися, у стан, придатний для подальшого використання за цільовим призначенням після закінчення планових та аварійно-відновлювальних робіт;
5) повідомляти власників та користувачів земельних ділянок, розташованих у межах охоронних зон магістральних трубопроводів, про встановлені цим Законом обмеження щодо використання таких земельних ділянок у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Таким чином саме на підприємства магістральних трубопроводів покладено обов'язок щодо технологічної розчистки від чагарників та деревостанів лінійної частини магістральних трубопроводів для цілей, пов'язаних з безпечною експлуатацією магістральних трубопроводів.
Вимогами, викладеними в позовної заяві, позивач фактично намагається покласти свої обов'язки на відповідача.
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 19 Закону України Про правовий режим земель охоронних зон об'єктів магістральних трубопроводів будівельні, ремонтні, земляні, геологорозвідувальні, бурові, вибухові, гірничі та днопоглиблювальні роботи на земельних ділянках, розташованих в охоронних зонах, у місцях, де магістральні трубопроводи проходять через водні об'єкти, болота, торфорозробки та місця видобутку корисних копалин, а також всі інші роботи, пов'язані з розробкою ґрунту на глибину більше 30 сантиметрів на таких земельних ділянках, проводяться лише на підставі письмового погодження з підприємствами магістральних трубопроводів.
Задоволення позову в даній справі передбачає покладання на відповідача робіт, пов'язаних з розробкою ґрунту на глибину більше 30 см. Однак погодження на такі роботи в матеріалах справи відсутнє.
Умови забезпечення охорони об'єктів магістральних трубопроводів від пошкоджень і руйнувань внаслідок несанкціонованого доступу, охорони довкілля, а також безпечної життєдіяльності населення на прилеглих до магістральних трубопроводів територіях встановлюють Правила охорони магістральних трубопроводів , затверджені постановою Кабінету Міністрів України № 1747 від 16.11.2002.
Посилання позивача на порушення ФГ Каравай-К п. 11 Правил охорони магістральних трубопроводів є безпідставним, оскільки діяльність відповідача (насадження саду фруктових дерев на земельній ділянці) не є порушенням, згідно переліку дій, які заборонені пунктом 11 Правил.
Щодо доводів позивача з приводу порушення відповідачем п. 12 Правил охорони магістральних трубопроводів (далі - Правила) колегія суддів зазначає наступне.
Відповідно до п. 12 Правил будівельні, ремонтні, земляні, геологорозвідувальні, бурові, підривні гірничі, землечерпальні та поглиблювальні роботи на земельних ділянках, розташованих у межах охоронних зон, у місцях, де магістральні трубопроводи проходять через ріки, водойми та болота, торфорозробка та організація кар'єрів для добування корисних копалин проводяться лише за письмовою згодою підприємств магістрального трубопровідного транспорту та відповідних органів державного нагляду і контролю.
ДБН Д.2.2-1-99 "Ресурсні елементні кошторисні норми на будівельні роботи. Земляні роботи", що містить норми на розробку, переміщення ґрунту та супутні роботи в промисловому, житлово-цивільному, транспортному та гідротехнічному будівництві, наводить вичерпний перелік земляних робіт, до яких насадження дерев не відноситься.
Оскільки, відповідачем при здійсненні господарської діяльності, а саме: насадження персикового саду виконувались саме сільськогосподарські, а не земляні роботи, то і відповідно відсутнє порушення п. 12 Правил охорони магістральних трубопроводів .
Враховуючи те, що відомості про обмеження у використанні ФГ Каравай-К земельної ділянки не зареєстровані, у справі відсутні матеріали із землеустрою щодо земельної ділянки (кадастровий номер 51237755100:01:001:0610) із зазначенням охоронної зони магістрального газопроводу, відсутнє позначення охоронної зони на місцевості, а також те, що саме на підприємство магістральних трубопроводів покладено обов'язок щодо технологічної розчистки від чагарників та деревостанів лінійної частини магістральних трубопроводів для цілей, пов'язаних з безпечною експлуатацією магістральних трубопроводів, відсутні правові підстави щодо зобов'язання ФГ Каравай-К викорчувати багаторічні насадження - дерева на відстані 3-х метрів віл осі газопроводу в кожну сторону, які знаходяться в межах охоронної зони магістрального газопроводу - відводу до м. Білгород-Дністровський на 1,25 км., на території Овідіопольської селищної ради.
Пунктом 2 ст. 103 ГПК України передбачено, що апеляційна інстанція за результатами розгляду апеляційної скарги має право скасувати рішення повністю або частково і прийняти нове рішення.
Відповідно до п 4 ч. 1 ст. 104 ГПК України підставами для скасування або зміни рішення місцевого господарського суду є порушення або неправильне застосування норм матеріального чи процесуального права.
Судова колегія апеляційної інстанції вважає, що господарський суд Одеської області, на підставі наявних у справі доказів, дійшов помилкового висновку щодо задоволення позовних вимог ПАТ Укртрансгаз .
Доводи апеляційної скарги є обґрунтованими, а тому рішення місцевого господарського суду підлягає скасуванню із прийняттям нового рішення.
Керуючись ст. ст. 99, 101 - 105 ГПК України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу ОСОБА_4 господарства Каравай-К задовольнити.
Рішення господарського суду Одеської області від 24 липня 2017 року у справі № 916/1408/17 скасувати.
У задоволенні позову відмовити.
Стягнути з Публічного акціонерного товариства Укртрансгаз в особі Одеського Лінійно-виробничого управління магістральних газопроводів філії Управління магістральних газопроводів Прикарпаттрансгаз на користь ОСОБА_4 господарства Каравай-К 1760 грн. витрат по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги.
Доручити господарському суду Одеської області видати відповідний наказ із зазначенням необхідних реквізитів.
Головуючий суддя Л.О. Будішевська
Суддя С.В. Таран
Суддя М.А. Мишкіна
Суд | Одеський апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2017 |
Оприлюднено | 06.12.2017 |
Номер документу | 70716084 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Одеський апеляційний господарський суд
Будішевська Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні